Miten eroon ihon repimisestä ja nyppimisestä?

rupinaamaa

Olen jo usean vuoden ajan tehnyt vahinkoa iholleni. Kaikki alkoi kasvon finnien, mustapäiden ja ihohuokosten puristelusta. Aluksi tämä muistaakseni oli perus naaman nyppimistä, mutta on kehittynyt kokoajan huonompaan suuntaan.

Nykyään jos asetun peilin eteen naamaani nyppimään, vierähtää tunti aivan todella helposti sitä tehdessä, eikä ajankulua edes tule tajuttua. Kokoajan sanon itselleni "noniin yks mustapää enään, niin sitten lopetan", mutta loppua ei silti tule, ennenkuin tulee jokin keskeytys.

Naamani on järkyttävä. Arpia, laajentuneita ihohuokosia ja rupia. Kun puristamani kohdat tulehtuvat, revin niitä aina vain lisää ja lopulta niihin tulee märkiviä rupia joita niitäkin revin ja puristelen kunnes ne itsestään katoavat (ja tämä ei hetkessä tapahdu!).

Olen alkanut myös etsimään päänahastani revittävää. Jaloista puristelen "karvatupeista" ihohuokosia. Rinnoista olen myös puristellut huokosia, joka on aiheuttanut rupia, joita revin jatkuvasti. Jos tulee haavoja ja niihin tulee rupi, revin ne samantien pois ja repiminen jatkuu kunnes rupi katoaa lopullisesti.

Tuntuu että ongelmani on kokoajan menossa pahempaan suuntaan ja alkaa jo vakavasti vaikuttamaan muuhunkin elämääni, sillä en monesti yksinkertaisesti kehtaa lähteä talosta yhtään mihinkään revityn naamani takia.

Kaipaisin todella apuja, ennenkun tämä menee vielä pahemmaksi. Olen ihan hukassa. Haluaisin päästä ongelmasta eroon ja saada naamani kuntoon ennenkuin se oikeasti on pelkkää arpea ja rupea. Apua.

4

547

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fgjkfykfygkfy

mitenkä hinttisilmäräisänen saa kuoleman luonnollisesdti morfiinilla vai entä niemelän a.

• t:¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

olet tavallaan narkkari,joka on tullut riippuvaiseksi histamiinista eli omista hormooneistasi,jota erittyy muunmuassa viiltelystä ja yleensä kivusta,menisit kävelemään metsään yksin aina,kun tekee mieli nyppiä,myös heroinisteilla on tollaset oireet ,,,,....

• Aino90_

Moikka, mullakin on ollut samankaltaisia pakko-oireita; ihon tarkastelua ja raapimista ja nypläilyä, liittynee ahdistuneisuuteen ja sosiaalisten tilanteiden pelkoon, mun tapauksessani siis.

Ikävä kyllä tämäntyyppiset ongelmat harvemmin katoavat itsekseen, joten suosittelen varaamaan ajan vaikka psykologille. Ennen kun juttelet psykologin kanssa, kannattaa vaikka kirjoittaa ylös kaikki ne asiat, jotka ovat rajoittaneet elämääsi nyt ja lähimenneisyydessä. Eli koita kartoittaa mahdollisimman laajalti oireet, sen jälkeen on helpompi lähteä ammattilaisen kanssa ratkomaan ongelmaa. Uskon, että tuon repimisen ja nyppimisen taustalla on muitakin ongelmia, jotka kaipaavat käsittelyä.

Eli rohkeasti vaan psykologin juttusille! :) Kaikki me tarvitaan apua joskus, ei siinä ole mitään hävettävää. On hieno tunne, kun huomaa terapian positiivisen vaikutuksen. Vaikka kuinka itsekseen murehtisi ja miettisi ongelmaa, tarvitaan muutokseen aina toisen ihmisen (oikeanlainen) vaikutus (lue: terapiaa). Tämä kannattaa hyväksyä mielummin aiemmin kuin myöhemmin, nimimerkki kokemusta on. ;)

Tsemppiä ja haleja, et ole yksin

• todellisuutta paossa

Hei rupinaama!

Täällä on toinen samanlainen nyplääjä. Itse kulutan aikani kanssa peilin edessä tyhjentäen kaikki ihohuokoset niin kasvoista kuin dekolteelta, sääret ovat hirveän näköiset koska nypin ihokarvat pinseteillä ja sitten puristelen sisään kasvaneita karvoja...
      Ilman psykologeja olen kyllä hiljattain tiedostanut ongelmani psyykkiset taustat. Pakenen kyseiseen toimintaan kaikilta ajatuksilta. Saan helposti paniikkikohtauksia ja ahdistun helposti ihmisten ympäröimänä - yksin ollessa mietin paljon ihmissuhteita ja kulutan aikani haaveiluun enemmän kuin elämiseen. Kun koneella odottaa kasa opiskelutöitä, töistä soitetaan ja pyydetään töihin ja niin kutsuttuja kavereita pitäisi nähdä - pakenen silloin kylpyhuoneeseen ja pääsen pakoon siitä kaikesta. Tuottaa suunnatonta mielihyvää kun löytää meheviä ihomatoja ja niitä etsii sitten loputtomiin.

Sen enempää omista taustoistani ja psyykkisistä ongelmistani avautumatta neuvonkin sinulle seuraavaa (nämä siis pohjautuvat omiin kokemuksiin):
      Laita ylös päivittäin aika jonka käytät tähän toimintaan.
      Mieti sitten mikä motivoi sinua toimintaan? Yritä keskeyttää se hetki kun peilin edessä puristelet näppyjä ja mieti omia tunteitasi juuri sillä hetkellä. Koetko mielihyvää? (itselläni tuo avasi silmät kun ymmärsin olevani vailla ajatuksia ja kokevani vain mielihyvää).
      Mikäli mahdollista, aloita jokin harrastus (itselläni kuntosali toi elämään uutta sisältöä ja tietyllä tavalla uuden pakkomielteen) Eli toisin sanoen etsi mielihyvää muualta :)

On vaikea auttaa täysin tietämättä nitä taustoja, joita sinulla on - nämä kun ovat monesti syvemmällä kuin ihohuokosissa nämä asiat! Mikäli osaat hahmottaa, että asiaan liittyy syvällisempiä asioita, mutta et tiedä mitä ne ovat, niin neuvon käymässä juttelemassa.

Itse olen siis paranemaan päin... Vieläkin tulee hetkiä jolloin huomaan taas ajautuneeni tuohon pakko-oireeseen, mutta koska osaan ajatella syitä sen takana, minun helpompi keskeyttää toimintani. Arpia on vieläkin ja hyvänä estona toimii nykyisin järkyttävän kallis kosteusvoide jota laitan iltaisin HETI pesun jälkeen - ei tee mieli haaskata voidetta sillä että menee heti likaamaan naamansa! :)

Tsemppiä sinulle syiden löytämiseen ja paranemiseen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      107
      4897
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      425
      1546
    3. Missä mustasusi on?

Suden aloituksia ei ole näkynyt moneen päivään.
      Ikävä
      191
      1128
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      110
      1108
    5. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      16
      1026
    6. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      86
      1010
    7. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      47
      931
    8. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      921
    9. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      886
    10. Onko se niin

Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta
      Ikävä
      64
      826
    Aihe