Kortisonipsykoosi?

hypermieli

Minun oli otettava kortisonia ensimmäistä kertaa vaikean flunssan ja astman takia. Ensimmäinen minimiannos 4mg 6 kertaa päivässä ei tehonnut mitään. Sitten lääkäri määräsi 10 päivän kuurin 40 mg prednisolonia. Oli todella vaikea olo koko ajan, sydäntä tykytti, verisuonet pullisteli, huimasi ja väsytti. Muutamassa päivässä unirytmi meni täysin sekaisin. Nukuin pari tuntia siellä täällä. Minulla oli maksakipuja ja kuumeilua. Ajatus katkeili vähän väliä ja nukahtelin yhtäkkiä kesken kaiken tekemisten kuin minulla olisi narkolepsia. Pelasin samaan aikaan koko ajan nettipeliä ja chattailin monille miehille, mikä ei ole yhtään minulle normaalia. Minulla ei ollut mitään impulssikontrollia ja sain entistä enemmän myös raivokohtauksia. Näin lisäksi väkivaltaisia ja kammottavia unia. Ei muuta kuin ajattelin sinnitellä, olinhan kuitenkin sairaslomalla. Minulla oli yksityislääkärin aika ja lääkäri sanoi, että annos on aivan liian iso ja käski puolittamaan. Nyt pysyin hereillä paljon paremmin, mutta silti verenpaine oli aivan liian korkea. Olin kuitenkin myös virkeä koko ajan, kun en nukahdellut. Olin tavannut kuurin aikana miehen, jonka kanssa chattailin päivät ja yöt läpeensä vaikka olin varattu. Ei siitä sen enempää, mutta olin jo valmis muuttamaan amerikkaan muutaman päivän aikana, joka olisi normaalisti tapahtunut kuukausissa. Nyt kuurin päätyttyä en ole yhtään rakastunut mieheen. Kaikki tuntuu joltain unelta tai joltain kauhealta sienitripiltä. Kortisoni ainakin minulla nosti myös seksihaluja. Nyt jälkikäteen ajateltuna ajatus naurattaa ja hävettää. En normaalisti olisi kai halunnut edes pettää poikaystävääni mutta kuurin aikana ajatus heitteli nukahtelusta hyperaktiiviseksi kuvitteluksi. Nyt kuurin päätyttyä tajuan, etten edes tunne miestä. Eikä minulla ole mitään tunteita häntä kohtaan. Tämä on kamalaa, toivottavasti ei tarvitse kokea enää tällaista että menettää täysin ajantajun ja itsehillinnän. Netissä tosin se on paljon helpompaa..

13

4659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hypermieli

      Ei kellään samanlaisia kokemuksia, että kortisoni olisi sekoittanut myös mieltä? Ja varsinkin ajantajun.

    • heippatihei

      Sinulla voi olla takana kaksisuuntainen mielialahäiriö joka kortisonin vaikutuksesta laukesi. Tuo minkä kuvasti on maniaa (ei psykoosia)

    • Kortisonisti täällä

      Minä saan aina todella pahan unettomuuden joka ikisestä kortisonitablettikuurista, aamulla herään todella aikaisin vaikka normaalisti olen aamu-uninen. Joskus olen ollut kortisonitablettikuurilla myöskin hyvin levoton ja hermostunut, varsinkin kuurin ensimmäisenä päivänä. Sitten parissa päivässä sivuoireet on minulla tasoittuneet (unettomuutta lukuunottamatta), toki kuuri pitää itselläni ajaa todella hitaasti alas eikä suorilta samantien (on ollut ongelmia omassa kortisolituotannossa). Minä myös näen välillä todella omituisia unia kortisonin vuoksi, varsinkin väkivaltaunia tai nopeatempoisia unia jollaisia en näe muuton oikeastaan koskaan.

      Kortisonihan on synteettinen aine elimistön omasta hormonista, kortisolista. Normaalisti kortisolia erittyy paljon stressaavissa tilanteissa yms. Ei mikään ihme ettei välttämättä nukuttuakaan saa kun hormonitasot aivan normaalista poikkeavat. Kun saat noin voimakkaita oireita niin kannattaa ihmeessä puhua tuosta lääkärille, voi olla ettet voi jatkossa käyttää enää kortisonilääkkeitä. Toivottavasti voit jatkossa paremmin etkä tarvitse enää kortisonitabletteja :)

    • hypermieli

      Joo aika kamalaa on kuurin päättymisenkin jälkeen, mielialat heittelee yhä rajusti järjettömästä raivosta hysteeriseen nauruun välillä. Mutta nämä kohtaukset menevät tunnissa parissa ohi ja tulevat yleensä illalla, joskus iltapäivällä. Sekä on tullut kramppeja elimistöön ja monenlaisia särkyjä mutta väsyttänyt on kamalasti kun kuurin aikana en paljoa nukkunut.

      Jouduin ottamaan alussa kuurin päättymisen jälkeen 1-2 mg tabletin illalla kamaliin vieroitusoireisiin kun oli hermot niin kireällä etten voinut nukkua sekä mielettömiä mahakipuja, polte mahassa joka lähti kortisonilla. Nyt en aio ottaa enää vieroitusoireisiinkaan. Mielialat heitteli myös kortisonikuurissakin järjettömään euforiaan ja mielettömään raivoon. Enkä huomannut itse lainkaan miten mielialani heittelevät ja päätökset sen mukaan. Mutta yhäkään en ole mitenkään normaali, vaan impulsiivinen mieli.. Vaikeaa huomata itse oireitaan, lähiympäristö lähinnä kärsii. Ja mieli tekee välillä ottaa kortisonia kamalastikin, mutta jos tämä on edessä, en halua pitkittää riippuvuuttani..:( Toivottavasti mieli vielä tasoittuu..:( Tässä on kärsivä joutunut miettimään tekojaan kuurin aikana, jolloin ei yhtään hallinnut impulssejaan.. Muistikin pätkii aika pahasti kuurin ajalta..

      • hypermieli

        Sekä ihastukseni netissä johtui yksinomaan kortisonin aiheuttamasta upeasta euforian tunteesta.. Olen saanut selville että todellisuudessa mieskin on narkkari, joka käyttää muita häikäilemättömästi netissä hyväkseen ja valehtelee ja esiintyy feikkiprofiililla. Enkä halua olla missään tekemisissä hänen kanssaan. Silti mukava muisto jää katkeruudesta huolimatta, kun todellisuus katosi täysin kun unohti täysin kaikki realiteetit.


    • Tooga-Fuuga

      Mulla on astma, sekä kaksisuuntainen mielialahäiriö. Tuo Prednisolon tosiaan aiheuttaa mulla myös vaikeita oireita toisinaan, mutta ei aina. ON mahdollista, että sulla on kaksisuuntainen, mutta muillekin tulee toki joskus tuollaisia oireita. Nyt parhaillaan kärsin noista sivuoireista kun flunssa aiheutti ongelmia ja piti ottaa kuuri Prednisolonia.

    • Rummutusta

      Mitenhän teillä menee,kun tulette vanhaksi ja saatte kaikenlaisia lääkkeitä lisää,jos nyt jo menee kortisonista noin sekaisin?En usko oikein,että pelkkä kortisoni aiheuttaisi edellämainittuja oireita,silloinhan täällä kaikki hyppisivät seinille.

    • psykoosissa

      Hyvä rummutusta;

      psykiatrini sanoi kyllä että yli kuukauden kestävä kortisonikuuri, mikä mulla oli ja on yhä edellen, on syypää akuuttiin psykoosiin jota tällä hetkellä sairastan.

    • drumm

      Mania, levottomuus ja unettomuus ovat tunnettuja tablettikortisonikuurin sivuvaikutuksia, erityisesti suuremmilla annoksilla ja jos ei ole siihen vielä tottunut. Ri kannata tästä paljon rummuttaa...

    • A.stma

      Kuulostaa tutulta. Siis kaikki hyperaktiivisuuden oireet, unettomuus, ahdistus jne. Mutta itselläni on paljon hankalampaa lopettaa kuuri (Prednisolon) kuin aloitus. Lopettaminen/vähentäminen aiheuttaa reflat, joihin kuuluu mm hikoilu, palelu, ummetus, pelkotilat, kuumeen tunne, ahdistus, vetämätön olo, voimakas himo JOHONKIN, mitä ei tunnista, koska se ei ole päihde (kortisoni). Sen aina huomaa, kun ottaa astmalääkkeet aamulla, että kaikki em oireet hellittää vartin sisällä, olo normalisoituu. Annos mulla on suurehko, Beclomet 400mcg × 2-3. Joten auttaa Prednisolonin viekkareihin. Onneksi ei tartte noita tabletteja syödä, kuin kovan flunssan takia kerran-pari vuodessa max. Mulla aloitusoireisiin kuuluu lievähkö euforia, energisyys, puuhakkuus, lievä ahdistus ja ylikierroksilla käyminen, mutta helpottaa parissa päivässä. Unettomuus on hankala oire, joka jatkuu koko kuurin ajan.

      Kai te tiedätte, että Prednisolonia EI SAA lopettaa seinään, vaan asteittain annosta pienentämällä? Näin vältytään hankalilta lopetusoireilta, tai ainakin ne eivät ole niin rajuja. Itse vähennän näin: esim jos annos on 20mg × 2, niin otan 2vrk aamuisin 20mg ja iltapäivällä 10mg. Sitten 10mg × 2, 2vrk --> 10mg 5mg, 2vrk, sitten 5mg × 2, 3vrk. Lopuksi 5mg × 1, 2-3vrk. Eli hiljalleen lopetellen. Joskus voi lopettaa vieläkin hitaammin, jos oireet hankalat.

    • Anonyymi

      Mulla oli kortisonipsykoosi, kun hoidettiin vaikeaa akuuttia astmaa. Suoneen tykitettiin kolme päivää 120mg x2 3x 60mg prednisolonia tabletteina ja lisähappi. Olin tuolloin 26v mies. Keuhkojen tilavuus väheni 1,5 l. Lähdin hoitoon kun mittasin verenpaineen, vaikka YTHS:ltä passitettiin kotiin, kun verenpaine nousi yhtäkkiä 240/180. En pystynyt puhumaan lausetta tauotta.

      En pystynyt nukkumaan, mutta sain aina virtaa aamun iv-annoksen jälkeen vaikka alkoi väsyttää kovasti. Lähdin yhtäkkiä sairaalavatteissa kaupungille. Lähdin käymään yliopistolla selvittämään opintoja ja sairauslomaa, kunnes käytävällä tajusin ettei ole normaalia liikkua sairaalavaatteissa

      • Anonyymi

        Päivän uutisoinnissa kerrottiin Trumpin saaneen ehkä kortisonipsykoosin sairaalahoidossaan. Kun nyt luki näitä ketjun kertomuksia, aika moni kohta sopi myös Trumppiin


    • Anonyymi

      Mulla on tullut psykoosioireita ihan inhaloitavista kortisoneista. Nyt aloitettiin lasten annoksella ja silti sain mm euforista oloa (en valita) ja pohjesärkyä. Edellinen inhaloitava antoi alkuun euforisen olon ja sitten rapisi psykoosioireisiin. En tiedä voiko keho tottua tähän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14851
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    8. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe