Ostamassa uutta perämoottori purjeveneeseen. Vanha mariner vm.1984, 6 hv 2 tahti kone on tiensä päässä!
Olisko yamaha F6, 4 tahti (yksi pytty) vm.2012 riittävä? Myös vastatuulessa! Purjeveneen paino 2000 kg. 8m x 2,5m.
Onko kokemuskia Yamaha F4,F5 ja F6 perämoottorista vm. 2010 ?
Yamaha F6 uus 2012 perämoottori.
29
2410
Vastaukset
- 34
Onko siinä sähköstartti ja sähköinen ylösnostin. Tosi kätevät käytössä kaverin veneessä on moiset. Nappia painamalla moottori alas käynntiin. Jos perheveneilyä harrastaisin ja olisin pakotettu perämoottoriin eikä sisädieseliin niin ko. ominaisuudet olisi must.
- Tu-ro L
Perämoottorin käyttö purkkarissa vaatii taitoa. Pitää osata ennakoida tilanteita ja usein joutuu myös miettimään mm puoshaan käyttöä etukäteen kun laituriin ei voi tulla kuin hiljaisella nopeudella. Hyviä puolia onkin sitten paljon enemmän...
- H-vene
Unohda em "ominaisuudet" - aivan turhaa rihkamaa. Olennaisempaa on pitkääkin pidempi riki, kaukohallintalaite seuraavana. Seuraavat asiat voisivat olla kunnollinen bensaletkun läpivienti tankilta moottorille ja letkullinen ilmanvaihto tankkiin, ettei tarvitse kyykistellä joka kerta kun purjeita nostaa...tai haistella bensaa sitloodassa.
- avot f6
Mitä tolla oikeen tarkoitat: "letkullinen ilmanvaihto tankkiin" ?
Tärkein, riittääkö koneen teho 6 hv. ???- 11
Riippuu, mikä sinusta on riittävä. Mitään absoluuttista arvoa ei ole olemassa, paitsi jossain nyrkkisääntö, että n. 5hv/tonni. Eli riippuu oikeastaan siitä aiotko ajaa kovaan vastatuuleen koneella vai purjehditko vastatuuleen. Pläkässä riittänee 2hv kone miltei runkonopeuden saavuttamiseen. Viime kesänä näin ison, arviolta 5-7tn painavan venäläisen purjeveneen joka liikkui satama-altaassa 5hv Hondan turvin. Pääsi laituriin ja sieltä pois. Miehistön taidoista paljolti kiinni ja perämoottoria voi hyödyntää kääntelemällä sitä ajosuunnan mukaan. Siinä mielessä tuollainen 360 astetta pyörähtävä perämoottori voi olla myös hyvä.
- Nykyään sisädiesel
Itse tosiaan laitoin omaan perämoottorin irtotankkiin ylimääräisen virityksen ilmauksen takia. Kun en aina jaksunut avata ja sulkea tankin ilmausruuvia. Mieti nyt vähän jos säiliö on 30 astetta kallellaan ja ilmausruuvi on auki.
Säiliö on purjeveneessä jossain boxissa erotuksena soutuveneen perämoottoriviritykseen. Joten pelkkä bensiinin kaasuuntuminen pelkkänä teoreettisena mahdollisuutena jos ilmausruuvi on jäänyt auki aoheutta ensimmäisenä toimena veneelle mentäessä boxin avauksen. - 11
11 kirjoitti:
Riippuu, mikä sinusta on riittävä. Mitään absoluuttista arvoa ei ole olemassa, paitsi jossain nyrkkisääntö, että n. 5hv/tonni. Eli riippuu oikeastaan siitä aiotko ajaa kovaan vastatuuleen koneella vai purjehditko vastatuuleen. Pläkässä riittänee 2hv kone miltei runkonopeuden saavuttamiseen. Viime kesänä näin ison, arviolta 5-7tn painavan venäläisen purjeveneen joka liikkui satama-altaassa 5hv Hondan turvin. Pääsi laituriin ja sieltä pois. Miehistön taidoista paljolti kiinni ja perämoottoria voi hyödyntää kääntelemällä sitä ajosuunnan mukaan. Siinä mielessä tuollainen 360 astetta pyörähtävä perämoottori voi olla myös hyvä.
Niin vielä sen verta vielä että tuo 6hv on erittäin järkevä kompromissi koska taitaa olla kaikilla valmistajilla isoin 1-sylinterinen ja sitä kautta selkeästi kevyempi kuin kaksisylinteriset 8 tai 10 hepaiset.
Uskoisin että 6 hv riittää 2 tonnin veneeseen hyvin - enemmän täytyy kiinnittää huomiota oikeanlaiseen potkuriin. Lisäksi perusongelma perämoottorissa on että potkuri kavioi peruuttaessa kun pakokaasut sekaantuvat veteen jota potkuri haukkaa.
- Claas
Ei taida olla kokemusta...
Perämoottoreiden tankeissa on nääs sellainen ns ilmaruuvi, jonka pitää olla auki, jotta tankkiin tulee ilmaa. Jos olet vain ilmaruuvin varassa,niin bensa valuu pikku kallistuksissa jo ilmaruuvista ulos, siihen tilaan missä tankki on. Paras ratkaisu on erillinen letku ilmanvaihtoa varten. - avot f6
Kiitos, kaikille. Toi ilmaus viritys oli hyvä vinkki !!!
Meinasin ostaa jopa 8 - 10 hv. Mutta see PAINO!
Jos tämä F6 riittäis olisi kylla hieno homma!- Vielä lisää tästä
Ittellä tosiaan on tommonen. Jos tutkit muita merkkejä kannattaa kysellä missä asennoissa moottoria voi säilyttää. Tuon Yamahan voi laittaa molemmille puolille kyljelleen tai sylinterin ylöspäin ilman että öljyt valuu ulos. Muista merkeistä en tiedä.
- Ittellä on tollanen
Vie Inferno 26:tta 6 solmua tyynessä kelissä. Pitää asentaa syvälle jotta pitäisi hyvin kiihdyttäessä, jarruttaessa tai pakilla. Ei erityisen hiljainen muttei täristä eikä käänny sivulle millään kierroksilla. Alkuperäinen potkuri ok ja pitää myös pakilla sillä pakokaasun poisto ei ole keskiössä.
Kaukohallintaan ei Yamahalta saa asennussarjaa mutta tuollainen on olemassa:
http://www.buitenboord.com/dk/yamaha-remote-control-attachment-f4b-f5a-f6c-p-3835.html
asennettuna näyttää tältä:
http://www.youtube.com/watch?v=-zMoSXvfZbA
Ei välttämättä käy ainakaan minun veneseen em. satsi kun vaijerien kiinnitys tulee niin eteen.
Latauksen saa mutta ainakin Suomesta ostettuna on kallis:
http://www.yamahaoutboardparts.com/forum2/partnumber-f6cmhl-alternator-th18093.html
Sähköstarttia ei tuonkokoisiin moottoreihin taida olla saatavana yhteenkään.
Nettiveneessä näyttää olevan pitkärikisiä kohtuuhinnalla myynnissä mutta jos on aikaa niin kannattaa vertailla myös muut merkit. Esimerkiksi kaukohallinnan saattaa saada helpommalla johonkin toiseen merkkiin. Ei sillä että kaduttaisi muuta kuin se että kesällä maksoin enemmän mutta entinen kone hajosi Juhannuksen alla.
Kun järjestää bensatankin niin kuin edellä oli neuvottu ja jos vielä saa rakennettua kaukohallinnan niin ei varmatoiminen perämoottori ole paljonkaan suurempi riesa kuin sisäkone. - avot f6
Kiitos infosta. Ostan yamaha F6.( myös lataus järj.) Hinta tule yht. Tarj. 1600,-. En tarvitse kaukohallinta. Moottori on sen verran lähella, minun tapauksessa.
- Katso vielä nettiven
Nettiveneessä oli ainakin viikolla noita myynnissä tonnilla tosin ilman latausta.
- jhhnyuoyu8ijihyuiui
Älä osta käytettyä.UUdessa on takuu ja onhan se uusi!
- avot f6
Joo, en osta käytettyä. Ja maksa toi lataus "laite" yli 300 e. UUSI on UUSI !
- 17
jos rahaa jäi yli osta ihmeessä isonousuinen potkuri, siis sellainen joka toimii purjeveneen apumoottorissa.
- 5+13
Tarkoitat kai pieninousuista ja isolapaista purjeveneropelia?
- avot f6
Täällä hetkellä mariner 6hv.2t. ("yamaha") on pieninousuinen ja isolapa potkuri. Mutta hyöty on vaan peruutuksessa. Vastatuulessa alkuperainen potkuri jaksaa parmmin.
Voi johtua siitä, että moottori on vm. 1984!? ;) max nopeus 5,5 solmu. - avot f6
Sääli, F6 ei saa isompaa potkuri! Toi alkuperäinen on kyllä "lelu" purjeveneeseen.
Pakko katsoa muita vaihtoehtoja.
Yamaha 8 hv. HIGH THRUST, vissi seurava vaihtoehto. Tai kannattaisko miettiä heti 9,9 hv.? Paino vissi suurin piirtein sama luokka?- 2*F6 vs T9.9
http://www.yamahaoutboards.com/sites/default/files/pdfs/Four Stroke F2.5-F20.pdf
Tuosta näet mitä potkureita valmistetaan mihinkin yamahan malliin ko kokoluokissa.
T9.9 tai T8 koneita ei taida nykyään löytyä suomen maahantuontiohjelmasta, mutta saa niitä tietysti kauempaakin hakea. Vaan mitenkän takuu ja huolto asiat sujuu käytännössä itse maahantuotuna ?
2kpl 7.5 tuuman potkuria työntää kuitenkin samalla yhteis teholla (2kpl 5hp) paremmin kuin yksi 9...9.75 tuumainen tavallisessa F9.9 koneessa.
Ja ainahan voi laittaa 2kpl 6hp, niin löytyy potkua vieläkin paremmin kun sitä tarvitaan.
Pääsee lisäksi tyynessä hitaammissa vauhdeissa parempaan hyötysuhteeseen, eli pienempään polttoaineen kulutukseen kun sammuttaa toisen pikkukoneen pois.
T9.9 kone taas tiputtaa hyötysuhdettaan rankasti kun ajetaan osakuormalla pieninousuisella HT-potkurilla. Lisäksi T9.9 on aika hintava laite siellä, missä sitä myydään. Kahteen koneeseen tuskin myöskään osuu vikaa samaan aikaan, joten on myös sikäli se luotettavampi vaihtoehto.
Valmistetaanko T8 konetta enää ? onko sitä siis missään myynnissä EU-alueella ?
Ulkopuolelta ei kyllä kannata maahantuoda, kun joutuu itse maksamaan tyyppihyväksynnät, ellei ole EU alueella missään myynnissä.
- 26
Tohatsulta löytyy 6 hepan sail-malli latauksella, erikoispitkällä rikillä ja high trust potkurilla, normaalihinta mansikoita, mutta täältä esittelymalli vähän halvemmalla:
http://www.nettivene.com/moottori/tohatsu/454154- avot f6
7+10 kirjoitti:
Vielä vähän halvemmalla
http://www.nettivene.com/moottori/tohatsu/427855noi taitaa olla ihan "mopoja". Jos myrsky yllättää, nii kieli keskellä suuta mennä!
- 16 + 14
avot f6 kirjoitti:
noi taitaa olla ihan "mopoja". Jos myrsky yllättää, nii kieli keskellä suuta mennä!
Oliko se sun 6hv 2-tahtinen ihan "mopo" silloin kun se vielä toimi luotettavasti ?
- 20'
avot f6 kirjoitti:
noi taitaa olla ihan "mopoja". Jos myrsky yllättää, nii kieli keskellä suuta mennä!
???
Kyllä kai perämoottori on lähinnä rantautumista ja pläkässä ajamista varten - en ymmärrä mitä sekoitat myrskyä tähän?!?
Jos joutuu ajamaan vastatuuleen niin tietty konekryssi on se vaihtoehto. Siinä saa nousukulman hyvinkin jyrkäksi kun kone avittaa. Kunhan huolehtii että kallistuskulmat pysyvät kohtuullisina yleensä pysyvä kallistus max. 15 astetta 4-tahtisissa. Se onnistuu vaikkapa laskemalla keulapurjeen. Siinä mielessä 2tahtinen on muuten parempi, kun sietää kallistusta! - momentum theory
20' kirjoitti:
???
Kyllä kai perämoottori on lähinnä rantautumista ja pläkässä ajamista varten - en ymmärrä mitä sekoitat myrskyä tähän?!?
Jos joutuu ajamaan vastatuuleen niin tietty konekryssi on se vaihtoehto. Siinä saa nousukulman hyvinkin jyrkäksi kun kone avittaa. Kunhan huolehtii että kallistuskulmat pysyvät kohtuullisina yleensä pysyvä kallistus max. 15 astetta 4-tahtisissa. Se onnistuu vaikkapa laskemalla keulapurjeen. Siinä mielessä 2tahtinen on muuten parempi, kun sietää kallistusta!" Siinä mielessä 2tahtinen on muuten parempi, kun sietää kallistusta ! "
Vaikka itse kone sietääkin kallistusta, niin veneen kallistusta ei siedä, sillä veneen kallistuessa kone kallistumisen lisäksi nousee ylös vedestä sitä nopeammin mitä leveämpi ja kantavampi perä veneessä on. Käytännössä yli 20 asteen ei voi käyttää 2-tahtisiakaan useimmissa purjeveneissä, joissa on perämoottori.
Kovassa vastatuulessa rannasta irti lähdettäessä ei siis ole purjeista hyötyä, vaan se pitää onnistua tuulen kääntymisen jälkeen ihan pelkällä koneellakin. Kaikki pikkukoneet eivät tuohon yksinään pysty millään potkurilla, kun halkaisijaa ei ole tarpeeksi, eikä myöskään lapapintaa. Pelkkä pieni nousu ei riitä, sillä vaikka se auttaa konetta saamaan kierroksia ja siten tuottamaan tehoa, on hyötysuhde surkea, kun potkuri kavitoi ja potkurivirta on paljon nopeampi kuin vene. Isompi lapapinta auttaa ainoastaan kavitaation välttämiseen, muttei poista alhaisesta massavirrasta johtuvaa surkeaa hyötysuhdetta.
Aina tuulen kääntymisen ajankohta ei näy sääennusteesta ajoissa, kun matalapaine eteneekin hieman eri reittiä kuin aiemmin ennustettiin.
Tässä kaksi pienempää konetta pärjää yhdessä huomattavasti paremmin kuin yksi isompi yksinään. ( lukuunottamatta yamahan T 9.9 high thrust 12 tuuman potkurilla, mutta sillä taas on surkea taloudellisuus tyynessä alemmilla nopeuksilla )
- avot f6
Kaverilla on Tallinassa purjevene (paino 1800 kg.), missä perämoottori yamaha 8 hv. high thrust. Hän väittä, että toimi erinomaisesti! On taloudellinen (1L/h) ja nopeus (5 solmu) puolella teholla.Nopeus ei tipu kovassa vastatuulessa. Huono on vain moottorin paino: 44 kg. ja tietysti see hinta! ( sähköstartilla 3500 e.)
Semmosen saa myös suomesta. Todennäköisesti menee tilauksen.- high thrust
yamaha 8 hv. high thrust. välitys 13:38, potkuri 11.75" * 5.75"
5 solmun vauhdissa koneen käydessä 3089 kierrosta minuutissa potkurin jättö olisi nollassa ja siten myös työntövoima olisi nollassa.
Siksi 5 solmun nopeus edellyttää todellisuudessa selvästi isompia kierroksia, mikä lisää ominaiskulutusta merkittävästi. Siksi yksi F6 vakiopotkurilla kyseisellä nopeudella tyynessä pärjää 15...20% alemmalla kulutuksella selvästi pienemmin kierroksin ja alemmalla melutasolla.
Esim 8.5" * 8" potkurilla välitys 27*13 nolla jättö ja työntö olisi jo 1578 kierroksella.
Käytännössä jo 2500 rpm koneessa tuottaa yli 5 solmun nopeuden.
Ero tyynessä 5 solmun vauhdissa taloudessa ja melutasossa ei todellakaan ole pieni noilla potkureilla.
Tässä taulukossa: http://www.yamahaoutboards.com/sites/default/files/pdfs/Four%20Stroke%20F2.5-F20.pdf
tuohon T8 koneeseen ei ole tarjolla muita potkureita, T9.9 koneeseen niitä kyllä riittäisi.
"Nopeus ei tipu kovassa vastatuulessa."
No ei todellakaan, kun nousu on noin pieni ja välitys tuollainen. Kone kuormittuu vasta tuossa tilanteessa, muuten on kuin ajaisi autoa kakkosella. Kierroksia löytyy muttei tehoa, kun kone ei kuormitu.
"Huono on vain moottorin paino: 44 kg. ja tietysti see hinta! ( sähköstartilla 3500 e.)"
Paino on pieni, kun sillä korvataan 2 konetta, jotka painaisivat selvästi enemmän kuin 22kp/kpl, mutta suuremman kulutuksen edllyttämä polttoaine varasto kompensoi eroa vähänkin pitempään koneajoon varauduttaessa.
Hinta on taas kalliimpi kuin kahdella pikkukoneella yhteensä.
"Semmosen saa myös suomesta."
Jaa mistä firmasta ?
- avot f6
Tilasin tänään urheilu koskimiehesta (Lappeenranta). Yamaha 8 hv. high truhst moottorin sähköstartilla! Ensi keväksi.
Muuten sinun teoria ei pitä ollenkaan paikaa (isosta potkurista).
Täällä hetkella mariner 6 hv. ja high trust potkuri. Selvästi pienillä kieroksilla 5 solmu. Mutta myrskyssä ei riittä tehot. Koska vaiheen välitys on norm.
Normi potkuri on purjeveneessä ihan "lelu"! Purjeveneesen ehottomasti high trust!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302255
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261968Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121509Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121347Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 951066
- 17987
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752