epilepia ja alkoholi

p*ska sairaus

mulle tää epilepsia on aika tuore juttu, diagnisoitiin parisen kk sitten symptomaattinen epilepsia. lääkemääränä minulla on trileptal 300mg nykyisin 2 tbl aamulla ja 2 illalla. aiemmin oli vain 1 tbl aamulla 2 sijaan ja sama 2 illalla. toukokuussa sain 1. kohtaukseni krapulassa, tuli ihan puun takaa koko epilepsia. en ole saanut yhtään uutta kertaa sen jäkeen. annosta nostettiin koska minulla oli haju ja makuaistihäiriöitä jotka nähtävästi liittyivät epilepsiaan.

ois siis mietintämyssy päässä että mitenhän paljon uskaltaa ottaa alkoo ettei saa kohtausta. olen siis parikymppinen mies, ja kohtaukse jälkeen olen suurimmillaan ottanut kerralla noin 5 tölkkiä kolmos-olutta enkä ole saanut kohtausta jälkeenpäin. yleensähän sen saa jos juo itselleen krapulan eikä siis humalassa ollessa? näin olen asian ymmärtänyt.

toinen kysymys onkin jos esim on baarikeikkaa kaverien kanssa niin tympiä siellä on melkein selvinpäin katsella humalaisia. mietinkin että osko mahdoton idea ottaa ominpäin isompi annos lääkettä jos tietää juovansa enemmän? ottaa vaikka 3tbl sinä iltana ja 3tbl seuraavana aamuna? onko kellään kokemusta tämmöisestä? onko edes apua asiaan? uskaltaako lääkäriltä kysyä?

muutenkin kaikki vinkit kunka välttää kohtaus baari-illan jälkeen ottaisin ilomielin vastaan. ''älä juo (liikaa/lainkaan) alkoholia'' ja muut vastaavat tiedänkin jo etukäteen.

25

523

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En tiedä

Minäkin tiedän sen ettei lääkemääriä tule ottaa miten sattuu toisin kuin on määrätty. Kysy lääkäriltäsi tuo sama kysymys.

• Sairas

trileptal on kuulemma paska lääke! Kysy Lääkäriltä jos se vaihtuis esim. tegretol nimiseen... Jos meinasit annosta suurentaa niin tee vaikka niin että jos PE baariin TO iltana jo isompi satsi kun ei ne sekunnissa vaikuta. Voi myös olla kyseinen lääke alkoholi ei tykkää toisistaan

• karba ja alko

Pitkäaikaisessa käytössä myös ilman alkoholia Trileptal on ollut väsyttävämpi kuin Neurotol Slow ja Tegretol, joten olet oikeassa, vaikka en ole keskustelun aloittaja.

Olen koittanut pyytää takaisin Neurotol Slow:n, mutta kuulemma Trileptal ei väsytä yhtä paljon useimpien tutkimusten mukaan. Ainakin se aiheuttaa voimakkaamman hypotyreoosin kuin Neurotol Slow, minkä endokrinologit ovat maininneet.

• ap

ok kiitti vinkistä.

tää trileptal tekee minut suht väsyneeksi. ei tosin nykyään niin pahasti kuin ennen. kaipa elimistö on alkanut tottua tähän. onko sellasta epilepsialääkettä olemassakaan joka ei tee väyneeksi? vai onko se sitten ihmisestä kiinni että joillakin väsyttää joillakin ei?

kun lääke määrättiin, sanottiin että voi ottaa alkoholin kanssa ja on ehdottomasti otettavakin aina kun ottaa kuppia.

• ei yhtä ja ainoaa

Se on ihan itse testattava homma. Joillekin alkoholi ei sovi lainkaan ja joillekin sopii siinä missä kavereillekin. Minulla jälkimmäinen. Huolehdin tosin aina siitä että lääkkeet tulee popsittua ja että saan juhlimisen jälkeen tarpeeksi unta ja ruokaa. Krapulassa olen kerran tainnut 10v aikana saada kohtauksen (ja kohtauksia tulee siis muutenkin, lääkkeet eivät toimi). Se määrä mitä olen juonut, on välillä ollut jo terveellekin liikaa, mutta kyllä aina uuden lääkkeen aloitettua olen ottanut iisisti ja testaillut varovasti.
      Lääkkeinä on ollut Neurotol Slow, Keppra, Lamictal ja Deprakine.

• ei yhtä ja ainoaa

ja tähän vielä että en todellakaan suosittele ottamaan lääkkeitä yhtään enempää tai vähempää kuin normaalisti tai muuttamaan edes kellonaikoja monella tunnilla. Pääsi tarvitsee tasaisen lääkityksen, se ei toimi suhteessa alkoholin määrään.

• ap

mulla ei oo määrätty lääkkeen ottamiselle kellonaikoja mutta kannaatko samoihin aikoihin ottaa? myös silon kun ottaa alkoo?

• ei yhtä ja ainoaa

Ei ole mullekaan määrätty, mutta siihenhän ne kehottaa, jotta pää ja kroppa saa tasaisin väliajoin lääkeannokset. Mulla ne ajat on vain "heräämisen jälkeen" ja "nukkumaan mennessä", eli kyllä mullakin viikonloppuisin aamulääke siirtyy parilla tunnilla. Iltalääkkeen otan aina samaan aikaan, arkena tai juhliessa.
        Mun kohdalla tosin ei ole näkynyt mitään oireita jos lääke on unohtunut kokonaan, ja joillekin on todella tärkeää ottaa lääke aina samaan aikaan ja oireita näkyy heti jos poikkeaa tavoistaan. Tämäkin on itse testattava juttu. Suosittelen kuitenkin pitämään alussa melko tarkat ajat.

• Raumatar

Mulla ei ole kahteen vuoteen tullut kohtauksia mutta jos nautin lasin kaks punaviiniä niin tulee kumma olo ja alkaa väsyttää siten että ei jaksaisi yhtään jutella eli pitää ns. kasata itsensä. Vois sanoa että kun oon herkkä ihminen niin altistun varmaan väsyneenä tuntemustiloihin jotka ei liity kuitenkaan epilepsiaan. Onhan niitä lieviä paniikkikohtauksia tai muita tiloja.

• Sivuvaikutukset

Kaikilla lääkkeiden sivuvaikutukset (tietenkin valmistekohtaisesti) korostuvat alkoholin kanssa. Siksi olen absolutisti, etten väsyisi pienen onnittelupaukun, viiniaanoksen tms. takia. Jos lääkkeesi sivuvaikutuksiin kuuluu väsymys (tuoteselosteessa), niin alkoholin kanssa se tuntuu kaksinkertaisesti. Mm. farmaseutit mainitsivat asiasta nuoruudessani.

• mite ottaa

kannattaako iltalääke ottaa ennen, kesken, vai vasta baarireissun jälkeen ?

yleensä olen ottanut ennen, mutta tulee sit niin pirun väsynyt olo että illasta tulee semmosta nuokkumista... ja jos jälkeenpäin on huonompi juttu jos ei muistakkaan ottaa koko lääkettä.

• keinoja

Suosittelen jälkeenpäin esim. hampaidenpesun yhteydessä. Riippuu omista rutiineistasi, mutta itse en ole käynyt keittiössä ravintolareissun jälkeen, vaan ainoastaan vessassa makuuhuoneen edellä.

Tosin olen absolutistina aina ottanut lääkkeet ennen ravintolaa, että jäisi vähintään 8 tuntia aamulääkkeisiin. Jos olen lähtenyt kotoa ennen klo 20:ta, olen ottanut lääkkeet käsilaukkuun. Mainitsemasi väsymys on juuri lääkkeesi ja alkoholin yhdistelmän tulos.

• gernni

Mä otan kesken illan, jotta saan sen otettua suurinpiirtein samaan aikaan kuin arkenakin. Ehkä ei monen mielestä fiksuin tapa ottaa kesken juhlimisen alkoholin kanssa sekaisin, etenkään jos ei voi luottaa siihen että pienessä hiprakassa sen lääkkeen muistaa. Minun kohdalla ei kyllä kummastakaan ole ole ollut vaaraa tai haittaa. Ja juhlimista tulee nykyään tehtyä melko harvoin.

• Kysynpähän vaan..

Saanko kysyä miksi h*lvetissä sitä viinaa tarvii vetää, kun on tälläinen sairaus? Itse en ole ottanut tipan tippaa diagnoosin jälkeen. Eikai se viinanjuonti nyt hyvänen aika sentään ole tärkeämpää, kuin oma terveys?!?! HALOO?!?!
      Ottakaapa nyt hiukan selvää.. Valtaosassa kohtauksia on takana alkoholi. Näiltä idiooteilta sais mun puolesta evätä hoidon :)

• rebeni

Kuule jos se alkoholi ei vaikuta mitenkään, ei sillä ole väliä. Luuletko todella että kaikki alkoholia nauttivat ovat alusta lähtien vätäneet usein kännejä? Itse olin alkuun melkein vuoden nauttimatta tippaakaan, joskus muutaman lasillisen ja ehkä pari kertaa vuodessa tulee juhlittua vähän railakkaammin. Kohtauksissa ei ole ollut koko tänä aikana MITÄÄN eroja. Jos olisi minun kohdalla vaikuttanut, tottakai silloin osaisin lopettaa kokonaan viinan juonnin!

• 242rwweareew

On se kiva, kun tälläinen sairaus rajoittaa elämään näin paljon eli on käytännössä puolikuollut. Yksi kohtaus takana ja ilman omaisten tukea olisin varmaan tappanut itseni aikaa sitten.

Lääkityksen kanssa pystyy juomaan ja valvomaan normaaliin tapaan.

• En tiedä

Sinä pystyt kaikki ei. Normaali tapa on kovin häilyvä ilmaisu. Meidän kerrostalossa se tarkoittaa jokaista perjantaita.

• Kysynpähän taas

Millä lailla epilepsia rajoittaa elämääsi? Ei mulla ainakaan millään lailla... Kohtausten jälkeen joo, kun kouristan aina kaikki jäsenet sijoiltaan, mutta ei muuten.

Mikä tässä saa ihmisen tappamaan itsensä?? :D

• Muuten tämä hyppykuppa on täysin hallinnassa - kiitos Absenorin ja Lamictalin - mutta alkoholi on aivan ehdoton ei. Eipä silti... Ei kyllä kiinnostakaan. Joskus kauan sitten on tullut otettua vähäsen, mutta niin sekava tila siitä tulee, että kiitos ei.

• KE7o

mites minulla olisi epileptikkona kysymys treenaamisesta? voiko tuo epi kompensoitua treenauksesta nyt on tullut jo 4x kohtaus kesken salina:( joka EI ole hyvä ollenkaan tänään viimeisin :( ja tosiaan lääkkeenä trileptas 500MG 3xaamu 3xillalla. vai onko mulla mukama huono tuuri kun sattuu salilla treeninpäälle/kesken treenin tulemaan :( ja tosiaan kaiken kruunaa samaanaikaan päällä oleva diabetes mutta sokerit ei siihen vaikuta koska eivät ole aikaisemminkaan vaikuttaneet aina treeninjälkeen siinä 6-8 pinnassa eli siedettävät mutta auttakaa tyhmää tän treenin/epin käsikädessä kuljennasta

• stressiyhteys?

Tulevatko kaikki kohtauksesi treenamisen aikana, vai tuleeko muulloinkin? Voisi olla -en ala utelemaan- että harjoituksissasi on stressi laukaisevana tekijänä. Stressin ennaltaehkäisy estää myös kohtauksia purkautumasta.

Jos epilepsia ja diabetes ovat yhteydessä toisiinsa, niin siihenkin voisi syynä olla stressi: Korkea kortisoli aiheuttaa hypoglykemiaa eli alhaista verensokeria, ja stressi puolestaan nostaa kortisolia. Näin ollen stressitilanteissa verensokeri laskee.

• ke7o

no stressi voisi osittain selittää kun kohtauksia tulee muulloinkin kuin salilla ja yleensä juuri kovan ruumiillisen suorituksen jälkeen ja välillä ilmankin ( nyt lisääntyneet) ja juu nyt on sen 4x tullut salillakin kun treeni ollut kovaa mutta sokerit kontrollissa ainakin mittarin mukaan joka tuntuu ihmeelliseltä koska sen minä opinkin kantapääänkautta että alhainen verensokeri laukaisee ( toimii triggerinä) kohtaukselle :(

• Et tollein

Tottakai rasitus voi vaikuttaa kohtauksen tulemiseen ei mitenkään harvinaista. Reeniä vähän rauhallisemmin ja mahd paremmin sopivia lääkeittä kokeilemaan.

• ke7o

juu pitänee vissiin rauhoittaa reeniä eiköhän niitä tuloksia saa nostettua pienemmälläkin riehumisella ja nuo lääkkeet pitää kyllä kyseenalaistaa neurolla tälläviikolla kun aika on. kiitoksia vastauksistanne kovasti eiköhän tämä tästä lähde aukenemaan ja ei tarviis tuas ressata tällä ihitiiäänsä

• ke7o

noh neurologi sanoi positiivisia. ei treeni vaikuta tähän minun epiini. sanoi vain et lisälääkitys ja kokkeillaan jos ei auta niin sitten suunnitellaan leikkaus jolla saadaan koko homma kuitattua toivottavasti. eli nyt lääkkeiden testaukseen vain ja uutta reeniä kehiin :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kantaa asetta

Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      66
      5381
    2. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      132
      4175
    3. Järkyttävä tieto Purrasta

Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      77
      1732
    4. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      63
      1405
    5. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      261
      1117
    6. 47
      1092
    7. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      122
      930
    8. Ajattele, miten häviävän pieni

todennäköisyys on sille, että kaksi tiettyä ihmistä yli viidestä miljoonasta sattuvat tulemaan samalle palstalle ikävöim
      Ikävä
      43
      762
    9. Aavistan tai oikeastaan

tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      31
      703
    10. Pieni vinkki miehelle

Jos haluat, että tapahtuu jotain edistystä, niin kannattaa suoda ajatus sille, että miltä toimintasi näyttää mulle päin.
      Ikävä
      38
      662
    Aihe