OBD pelleily

OBD

Minulla pukkaa vikakoodeja melkein joka katsastuksessa ja aina tulee hylky. Kaverin kanssa kaljaa sekä iltaa vietimme ja spekuloimme mahdollisuutta korjata obd ongelmat. Kaveri keksi neronleimauksen: piuhat poikki obd liittimestä jolloin ei tule vikakoodeja. Homma toimi hyvin ja katsastuksessa todettiin ettei yhteyttä obd yksikköön saatu ja tekivät jonkun poikkeusmittauksen. Yes, piuhat poikki pistokkeesta ja auto hyväksytään, yes.

71

18669

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20

      Ei se voi tolleen mennä. Jos koodeja ei voi lukea siitähän seuraa hylky.

    • 33

      Minä olen tehnut useita OBD ongelmien korjauksia. Johto autoon nollataan viat, asiakkaalle OBD tuloste ja matka jatkuu.

      • 7

        Et näytä oikeasti tuntevan systeemiä. No, jääpä ainakin asiakkaalle rikkinäinen auto.


    • 27

      Et ole siis tehnyt yhtäkään korjausta.
      Olet vain poistanut vikakoodit ja tulosteen siitä.

    • Riesanako

      Loistava idea. OBD ongelmat eivät enään ole autoni riesana.

    • Toyota

      Mikä tämä OBD juttu oikeesti on. Minun autostani kukaan ei ole mittaillut mitään koodeja. Onkos tämä nyt jotain sisäpiirin vedätystä?

    • Ei koske

      Miksi ei sinulta mitattu? Katsastus määräyksissä sanotaan Ettei OBD tai muukaan teknisesti vaativa mittausta ei tehdä kaksiaisaista monimutkaisemmalle kottikärrylle. Jos kuitenkin renkaassa on havaittavissa orapihlajan piikki. Se on poistettava ennen seuraavaa jätekuorman kuljettamista.
      Tästä johtuu että TRAFI suunnittelee Toyotan käyttö kieltoa muualla kun omalla pihalla.

    • Ei koske

      Anteeksi minulta taisi tulla,paskat housuun. Pakko mennä housu pyykille ja perseen pesulle.

    • Varsinaista pelleily

      Osta OBD vikakoodin lukija. Nollaat kaikki viat ja ajat heti katsastukseen. Ei ongelmia ja kaikki on hyvin, eikä piuhoja tarvitse katkaista.

    • Kannattaa opiskella

      Vikakoodin nollaus ei poista itseasiassa mitään. OBD vaatii nollauksen jälkeen määrätyn ajo syklin. Jos tämä ei täyty niin järjestelmä ilmoittaa tämän vikana. Ettei se nollaus konttorin pihalla pelasta.

      • On opiskeltu

        Vikakoodin nollausten jälkeen ilmoittaa vian. Kysyisin vain minkäköhänlaisen vikailmoituksen se katsastusaseman testeri ilmoittaa.


      • 31

        Nollaus konttorin pihassa itse asiassa pelastaa mikäli vikakoodi ei uusiudu siihen mennessä kun katsastus herra laittaa töpselit kiinni.


      • 999944442121
        31 kirjoitti:

        Nollaus konttorin pihassa itse asiassa pelastaa mikäli vikakoodi ei uusiudu siihen mennessä kun katsastus herra laittaa töpselit kiinni.

        No niin, voihan vikakoodti poistaa lopullisesti kunnon laitteilla eli poistetaan kokonaan kyseiset laitteet.
        Mutta kannattaako sitä tehdä, esim jos on kyseessä vaikka 5 sarjan bmw joku uudempi malli. Moottorivalo palaa ilmoittaa suutin vuotoa tai pientä lataus vikaa eli satkun vauhdissa automaattiloota lähtee vaihtamaan vaihteita pienempään. Eli talvella tappo peli....
        Tietty on kai muita mukavia vikoja, tämä pieni viittaus vikakoodeista.
        USA autoista on monet kyllä poistaneet EGR-venttiileitä happiantureita jopa katalisaattoreita. Mutta pitää osata hammat tehdä olkein, ei ole jokapoijan hallinnassa.Eli jos auto laitetaan testeriin niin kaikki on kunnossa ja päästöt RE85 etanoollilla on hyvät.


      • mekatsumake
        On opiskeltu kirjoitti:

        Vikakoodin nollausten jälkeen ilmoittaa vian. Kysyisin vain minkäköhänlaisen vikailmoituksen se katsastusaseman testeri ilmoittaa.

        Se ei kerro vikaa vaan ilmoittaa että self testit tekemättä.


      • OBD pelleily
        mekatsumake kirjoitti:

        Se ei kerro vikaa vaan ilmoittaa että self testit tekemättä.

        Niin ja hylkyä ei tule. Taas tämän tulos; järjetön pelleily; nollaat viat ja tulos on hyväksytty


      • Just tota
        999944442121 kirjoitti:

        No niin, voihan vikakoodti poistaa lopullisesti kunnon laitteilla eli poistetaan kokonaan kyseiset laitteet.
        Mutta kannattaako sitä tehdä, esim jos on kyseessä vaikka 5 sarjan bmw joku uudempi malli. Moottorivalo palaa ilmoittaa suutin vuotoa tai pientä lataus vikaa eli satkun vauhdissa automaattiloota lähtee vaihtamaan vaihteita pienempään. Eli talvella tappo peli....
        Tietty on kai muita mukavia vikoja, tämä pieni viittaus vikakoodeista.
        USA autoista on monet kyllä poistaneet EGR-venttiileitä happiantureita jopa katalisaattoreita. Mutta pitää osata hammat tehdä olkein, ei ole jokapoijan hallinnassa.Eli jos auto laitetaan testeriin niin kaikki on kunnossa ja päästöt RE85 etanoollilla on hyvät.

        olen kaavaillut. Flex fuel muutos sarja. Nyt viisaat ja kokeilleet ?? Toimiiko se.
        Tämä usa autojen fiksaaminen on tuttu juttu. -82 5,7 cevy vänistä rakennettiin 350hv versio. Konttorilla inssi meinas vetää pitkäksi jarrudynolta. Tuumas vaan että tuntuu siellä olevan muutakin kun pelkkä ääni


    • w,,dd

      Se on hyvä homma, toimii elikkäs poksi ja levyllä loput.
      Sillein saat ainakin 30 heppaa lisää ja kulutus ei nouse.
      Mut kannattaa ottaa selvää että onko kyseisessä mallissa valmiina etanooli sopivaisuus koska jenkeissa monissa on.

      • Pelleilyä

        Mihinkäs autoon nyt saa lisää tehoa ja kulutus laskee.
        Autonvalmistajat käyttävät mittaamattomia summia kehitystyöhön.
        Sitten tulee "pelle peloton" joka on paljon fiksumpi kuin tehtaan tuotannon kehittäjät.
        "pelle pelottomien" kannattaisi hakeutua töihin ajoneuvojen valmistajille;
        pellellä on uutta tietoa, jota ajoneuvon valmistajat eivät ole vielä älynneet.


    • w,dd

      Tässä jos jota kuta kiinnostaa..http://www.e85carbs.com/
      Löytyy etanooli ja kaasu kaasareita.Tietty 82 osta tosta kunnon kaasari tai vaihda itse suuttimet. Jos on ruisku niin poksi ja levy.

      • Kerro lisään

        Onko omia kokemuksia ? Kovasti tekis mieli flexfuelia. Ei minkään säästön vuoksi. Tulee niin vähän kilsoja autolla et se on sama vaikka ajais koskenkorvalla. Moottoripyörään taas ei saa viina vekottimia.


    • zzxxss

      NO,, sen verran kokemusta on että hyvin on pelannut USA-autot etanoolilla jo monta vuotta.Ainakin vani express tykkää etanoolista ei tarvitse lämä tiskissä ajella..Ja mitä heppoihin tulee 5.7 vorteckissä on noin 250 heppaa etanooli muutoksen jälkeen noin 300..Palaa aika puhtaasti..Ei tarvitse kattia/EGR eikä happihyppelyitä vaikka vani on 97 vuotinen..
      Niin Suomessa ei oikein tiedetä RE85 eikä kaasu autoista mitään, eikä niissä ole mitään etujakaan..Esim: verotuksessa eikä ilmaisia p-paikkoja ei mitään mutakaan.
      Täytyy vaan sanoa että monet ovat todella hukassa kun on kysymyksessä etanooli mutta onhan se ihan selvää kun täällä taka pajulussa kaikki selviää vasta vuosien päästä..........

      • Autoilja vai?

        Amerikkalaisissa autoissa on erittäin matalat puristussuhteet ja jotta tehoa saataisiin etanolilla (korkeampi puristuskestävyys) enemmän niin puristusta täytyy kasvattaa.
        Tuo muutossarja ei pysty nostamaan puristusta koska sitä ei pysty säätämään ohjelmointia muuttamalla.

        Jos oikeasti väität että autostasi lähtee nyt 300 hv vanhan 250 sijaan niin mitä muita muutoksia autoosi on tehty?

        Jos poistat autostasi katin/EGR/lambda-anturin niin auto ei vastaa enää vaatimuksia jolloin auto menee jälkitarkastukseen.
        Myös jos poistat lambdan niin joudut itse säätämään seossuhteita täydellisen palamisen aikaansaamiseksi eri etanoli/bensa seossuhteilla. Tämä tulee myös laskemaan tehoja käytännössä ellet käytä etukäteen säädettyä seosta aina ja joka olosuhteissa.

        Pyydän siis lisää teitoja tästä amerikan ihmeestäsi ja siihen tehdyistä muutoksista.


    • w,,,dd
      • Autoilja vai?

        Mä repesin aika mukavasti kun luin tuon vetyhomman.

        Take my money. NOW


      • 25
        Autoilja vai? kirjoitti:

        Mä repesin aika mukavasti kun luin tuon vetyhomman.

        Take my money. NOW

        :d Juu tuo vesi vedyksi hommahan on helppo, nopea ja varsin turvallinen keino hankkia lisää tehoa ja pienentää p-a kulutusta :D
        Mun rahat saa viedä kanssa!!!


      • Autoilija vai?
        25 kirjoitti:

        :d Juu tuo vesi vedyksi hommahan on helppo, nopea ja varsin turvallinen keino hankkia lisää tehoa ja pienentää p-a kulutusta :D
        Mun rahat saa viedä kanssa!!!

        Jos aletaan oiken kikkailemaan niin eikö auto tälläkin hetkellä käy vedyllä?

        Sillä bensiini on hiilivetyseos ja autoon tulevassa ilmassa on mukana vetyä vapaassa muodossa että sitoutuneena hapen kanssa (H20, vesi)

        Vieläkin ihmettelen tuota etanoli hommaa amerikan raudassa.
        Oliko nyt kyse etanolin käytöstä dieselin kanssa vai pelkästään Dieselin tehon nostosta? Mikä siis onnistuu helposti lähes kaikkiin dieselautoihin joissa on moottorinohjainlaite.

        Samoin jos muutat pakoputkiston rakennetta (isompi rööri) niin eihän silloin tehonnostajana ole Etanoli, vaan parempi hengitys, sama juttu katin poiston kanssa, sekä EGR:n.
        Kaikki noista edellämainituista voi aiheuttaa mitä kummallisempia toimintahäiriöitä autoon. Varsinkin jos auto on 2001 tai uudempi (kaksi lambdaa, yksi ennen ja yksi jälkeen katin, ovat pakollisia)
        On totta että ohjelmoinnilla saa aikaiseksi lähes mitä vain (koodien poisto) mutta kuinka monella on kykyä alkaa ohjelmoimaan autoa niin että se näyttäisi kaikki vikakoodit ja järjesetelmätestit oikein vaikkei kyseisiä toimintoja ole enää olemassa?

        Lisäksi et vastannut siihen miten sillä etanolilla saadaan nostettua tehoa, jos puristusta ei ole kasvatettu? Mikäs siinä etanolisarjassa sen tekee?
        Voit toki nostaa tehoa lisäämällä syöttöä, mutta ongelmaksi tulee etanolin pidempi paloaika ja hapen riittämättömyys. (toki etanolissa on enemmän happea valmiina kuin bensiinissä) tällöin myös kulutus nousee.


    • opeloprfd

      -87 corsassa pukkaa vikakoodia OBD testerillä

    • tiedän:-)

      Asia ei kyllä minulle kuulu millään tavoin mutta eikös ne hepat nouse enempi kuin noin 50. Jos poistaa katit ja ylipäätään saastelaitteet ja tietty muhkea putkisto. Minulla on sen verran kokemusta S500 VM 00 Muutoksen jälkeen ei voi enään puhua asmasta autosta. Jenkeissä on kikkailu helppoa,vanissa on vakiona yksi putki joka on kuin mehupilli koneesta taakse asti samoin 6.5 dieselissä. Dieseliin saa vielä helpommin heppoja kuin bensa vehkeeseen, 6.5 dieseliin ohjelmoinilla saa 200 heppaa lisää eli on noin 400 yhdellä päivityksyllä maksaa noin 500 euroa. Samoin bensa/etanooli... Tietokone räpläys kyllä poistaa vikakoodit ja riippuu asentajasta ja ohjelmasta että mihin loppu tulokseen päästään. Kyseessä on auton oma tietokone sinne pystyy tekemään vaikka mitä esim:-) rippaukset vaikka mitä poistoja. Kun testeri laitetaan autoon kiinni niin ei ole vika koodeja koska esim:-) vaikka turvatyynyt on poistettu kokonaan,,,mitä vaan voi poistaa että menee leimasta läpi..
      Saksasta tuoduissa autoissa on noita säätöjä.. Katsos on kyse tietokoneesta jolle voi tehbä vaikka mitä muutoksia, on aika helppoa jos osaa ohjelmoida ylipäätään tietokoneita.

    • :-) :-) :-) :-) :-)

      Terppa taas kaikille jälkeen jääneille:-) :-) :-) :-) Kannattaa etsiä oman auton mukaan jokin foorumi että on tämän päivän tasalla,ei tänne kannata mitään huippua laittaa vai mita sanot S500 :-) :-) T:S400:-)

      • Eckoilu77

        Hei autoilia, eikös eta/poxi juuri vaihda sytkät ja seokset..Mitä muuten poxilla olisi virkaa..
        Tietty kaasutin malleissa pitää vaihtaa suuttumet ja säätää sytkä ja ajotus.
        Eikös poksilla luvata noin 30 kaakkia lisää, tulee varmaan etanolista ja säädöistä..
        Vai miten dieseleissä lastulla saadaan heppoja lisättyä??????


      • 1@@2¿¿
        Eckoilu77 kirjoitti:

        Hei autoilia, eikös eta/poxi juuri vaihda sytkät ja seokset..Mitä muuten poxilla olisi virkaa..
        Tietty kaasutin malleissa pitää vaihtaa suuttumet ja säätää sytkä ja ajotus.
        Eikös poksilla luvata noin 30 kaakkia lisää, tulee varmaan etanolista ja säädöistä..
        Vai miten dieseleissä lastulla saadaan heppoja lisättyä??????

        Aivan pelkkä etanooliin siirtyminen lisää 30 hevosta. Taitaa olla aika vähän täällä kirjottavilla tietoa.


      • OBD pelleily
        1@@2¿¿ kirjoitti:

        Aivan pelkkä etanooliin siirtyminen lisää 30 hevosta. Taitaa olla aika vähän täällä kirjottavilla tietoa.

        Mitenkäs nämä kirjoituksenne liittyvät aiheeseen OBD pelleily?


      • Nytooni
        OBD pelleily kirjoitti:

        Mitenkäs nämä kirjoituksenne liittyvät aiheeseen OBD pelleily?

        Taas yksi kulkia,,,joka on tipahtanut jostain.. Ei kai, mut oikestaan todella paljon juuri OBD on se mistä pääsee käsiksi auton niin sanottuihin säätöihin.
        Nooh pieni kertaus jos autossasi palaa moottorivalo niin vikaa on jossain vaikka katti/happi/abs/vaihdelaatikon solenoidi... Isommat viat pitää korjata mutta katti ja päästöihin on muitajin vaihto ehtoja esim: delete tai jotain..


      • OBD pelleily
        Nytooni kirjoitti:

        Taas yksi kulkia,,,joka on tipahtanut jostain.. Ei kai, mut oikestaan todella paljon juuri OBD on se mistä pääsee käsiksi auton niin sanottuihin säätöihin.
        Nooh pieni kertaus jos autossasi palaa moottorivalo niin vikaa on jossain vaikka katti/happi/abs/vaihdelaatikon solenoidi... Isommat viat pitää korjata mutta katti ja päästöihin on muitajin vaihto ehtoja esim: delete tai jotain..

        Niinpä, poistat vain vikakoodit ja matka jatkuu.
        Koko OBD on aivan täyttä pelleilyä; ostat esim Motonetistä OBD koodinlukijan, nollaat kaikki ennen konttorille ajoa ja kaikki on taas aivan hyvin; eipä tullut turhaa hylkyä!!!!!


    • Tuon paskan vuoksi ainakaan vm. 2000 uudempaa autoa ei voi milloinkaan omistaa.

    • 26

      Tai sit jos omistaa olisi se hyvä olla kunnossa.

    • Hiace 1992

      Mikä toi OBD juttu on? Mulla ei ole koskaan tullut hylkyä katsastuksessa jonkun OBD takia. Kyllä Tojotya on hyvä peli. Ostakaa tekin

      • --

        Osta mielummin Kia.
        Teknisesti paremman laatuinen ja paremman näköinen, sekä paremmin suojattu pohjasta. Toyota ei käytännössä suojaa alustaa enää ollenkaan vaan luottaa pohjamaaliin ja sinkitykseen.

        Eli osta Kia.


    • vikalinkki

      Olikossitä listaa jossakin joka luettelee sallitut vikakoodit katsastuksessa?

    • OOOBEEDEEPELLE!!!

      Onko jotain yleistä listaa - jos ei sattumoisin omista:

      Fiat ja Alfa-Romeo
      KIA
      Renault
      Citroën
      Peugeot
      Citroën & PeugeoT
      Jaguar XK
      Volvo

      • Nirri

        Laitan sitaatteihin pyytämäsi listan "". Toisin sanoen, muissa merkeissä kaikki koodit aiheuttavat hylkäyksen.


    • Poijjes

      Mitäs v.itun pelleilyä tämä nyt sitten on? Eikös kaikille pädekään samat säännöt katsastukses?

      • Trafin Pellet

        Ei ole samoja sääntöjä OBD:n osalta. Kaikkien, poislukien aiemmin mainitut automerkit, pitää antaa vikakoodeja 0 ( nolla ), kuten Opel, Ford, Nissan, Lada, Suzuki eli kaikkien paitsi nuo aiemmin mainitut.
        Huvittavaa on minusta sekin, että esim. Kian hylkäykseen aiheuttavat alkavat esim:
        P0012 ja jatkuvat koodiin P00101. Fiat/ Alfa taasen aloittaa hylkykoodit P0100, eikä pienempiä saa huomioida, Kialla taas kyseinen koodi aiheuttaisi hylkäyksen.

        Mitäköhän nämä Trafin pellet meinaavat, ainakaan tasapuolista ei ole ajoneuvojen kohtelu katsastuksessa varsinkaan OBD pellemittauksessa.

        Laitoin alle alkuosan Kian hylkäyksen aiheuttavista vikakoodeista, joista Fiatteja/ Alfoja ei voi hylätä ja edelleenkin mainitsen: Mikä tahansa vikakoodit aiheuttaá hylkäyksen muilla merkeillä, paitsi näillä KultaPossuKerholaisilla.

        P0012
        Nokka-akselin asento - ajoituksen poikkeama liian suuri - lohko 1

        P0016
        Kampi-ja nokka-akselin asennon suhde - lohko 1, tunnistin A

        P0018
        Kampi-ja nokka-akselin asennon suhde - lohko 2, tunnistin A

        P0022
        Nokka-akselin asento - ajoituksen poikkeama liian suuri - lohko 2

        P0030
        Happitunnistimen lämmitys, huono liitos, lohko 1/tunnistin 1

        P0031
        Happitunnistimen lämmitys, lohko 1/tunnistin 1

        P0032
        Happitunnistimen lämmitys, signaalipiiri oikosulku akkuun, lohko 1/tunnistin 1

        P0036
        Happitunnistimen lämmitys, huono liitos, lohko 1/tunnistin 2

        P0037
        Happitunnistimen lämmitys, lohko 1/tunnistin 2

        P0038
        Happitunnistimen lämmitys, signaalipiiri oikosulku akkuun, lohko 1/tunnistin 2

        P0050
        Happitunnistimen lämmitys, huono liitos, lohko 2/tunnistin 1

        P0051
        Happitunnistimen lämmitys, lohko 2/tunnistin 1

        P0052
        Happitunnistimen lämmitys, signaalipiiri oikosulku akkuun, lohko 2/tunnistin 1

        P0056
        Happitunnistimen lämmitys, huono liitos, lohko 2/tunnistin 2

        P0057
        Happitunnistimen lämmitys, lohko 2/tunnistin 2

        P0058
        Happitunnistimen lämmitys, signaalipiiri oikosulku akkuun, lohko 2/tunnistin 2


      • Trafille kiitos
        Trafin Pellet kirjoitti:

        Ei ole samoja sääntöjä OBD:n osalta. Kaikkien, poislukien aiemmin mainitut automerkit, pitää antaa vikakoodeja 0 ( nolla ), kuten Opel, Ford, Nissan, Lada, Suzuki eli kaikkien paitsi nuo aiemmin mainitut.
        Huvittavaa on minusta sekin, että esim. Kian hylkäykseen aiheuttavat alkavat esim:
        P0012 ja jatkuvat koodiin P00101. Fiat/ Alfa taasen aloittaa hylkykoodit P0100, eikä pienempiä saa huomioida, Kialla taas kyseinen koodi aiheuttaisi hylkäyksen.

        Mitäköhän nämä Trafin pellet meinaavat, ainakaan tasapuolista ei ole ajoneuvojen kohtelu katsastuksessa varsinkaan OBD pellemittauksessa.

        Laitoin alle alkuosan Kian hylkäyksen aiheuttavista vikakoodeista, joista Fiatteja/ Alfoja ei voi hylätä ja edelleenkin mainitsen: Mikä tahansa vikakoodit aiheuttaá hylkäyksen muilla merkeillä, paitsi näillä KultaPossuKerholaisilla.

        P0012
        Nokka-akselin asento - ajoituksen poikkeama liian suuri - lohko 1

        P0016
        Kampi-ja nokka-akselin asennon suhde - lohko 1, tunnistin A

        P0018
        Kampi-ja nokka-akselin asennon suhde - lohko 2, tunnistin A

        P0022
        Nokka-akselin asento - ajoituksen poikkeama liian suuri - lohko 2

        P0030
        Happitunnistimen lämmitys, huono liitos, lohko 1/tunnistin 1

        P0031
        Happitunnistimen lämmitys, lohko 1/tunnistin 1

        P0032
        Happitunnistimen lämmitys, signaalipiiri oikosulku akkuun, lohko 1/tunnistin 1

        P0036
        Happitunnistimen lämmitys, huono liitos, lohko 1/tunnistin 2

        P0037
        Happitunnistimen lämmitys, lohko 1/tunnistin 2

        P0038
        Happitunnistimen lämmitys, signaalipiiri oikosulku akkuun, lohko 1/tunnistin 2

        P0050
        Happitunnistimen lämmitys, huono liitos, lohko 2/tunnistin 1

        P0051
        Happitunnistimen lämmitys, lohko 2/tunnistin 1

        P0052
        Happitunnistimen lämmitys, signaalipiiri oikosulku akkuun, lohko 2/tunnistin 1

        P0056
        Happitunnistimen lämmitys, huono liitos, lohko 2/tunnistin 2

        P0057
        Happitunnistimen lämmitys, lohko 2/tunnistin 2

        P0058
        Happitunnistimen lämmitys, signaalipiiri oikosulku akkuun, lohko 2/tunnistin 2

        Fiat ja Alfa-Romeo
        KIA
        Renault
        Citroën
        Peugeot
        Citroën & PeugeoT
        Jaguar XK
        Volvo

        Eivät nuo surkeat tekeleet pärjää OBD testissä ilman Trafin, halleluja, hallelujaa, erikseen antamia ohjeita kyseisten automerkkien vikakoodien tulkinnoista. Ihmetyttää hiukan, miksi joillakin merkeillä saa olla vikakoodeja ja muilla ei saa ollaa mitään vikakoodia; ihan vaan esimerkkinä esim. Lada.
        Lukekaa ja ihmetelkää näitä:
        http://www.trafi.fi/kumppanit/tieliikenteen_kumppanisivusto/katsastusyritykset/katsastustoiminta/maahantuojien_ohjeet_ja_tiedotteet/ottomoottorikayttoisten_autojen_katsastukseen_liittyva_pakokaasupaastojen_tarkastus/automerkkikohtainen_poikkeusmenettely_vikakoodien_arvostelussa


      • Autoilija vai?
        Trafille kiitos kirjoitti:

        Fiat ja Alfa-Romeo
        KIA
        Renault
        Citroën
        Peugeot
        Citroën & PeugeoT
        Jaguar XK
        Volvo

        Eivät nuo surkeat tekeleet pärjää OBD testissä ilman Trafin, halleluja, hallelujaa, erikseen antamia ohjeita kyseisten automerkkien vikakoodien tulkinnoista. Ihmetyttää hiukan, miksi joillakin merkeillä saa olla vikakoodeja ja muilla ei saa ollaa mitään vikakoodia; ihan vaan esimerkkinä esim. Lada.
        Lukekaa ja ihmetelkää näitä:
        http://www.trafi.fi/kumppanit/tieliikenteen_kumppanisivusto/katsastusyritykset/katsastustoiminta/maahantuojien_ohjeet_ja_tiedotteet/ottomoottorikayttoisten_autojen_katsastukseen_liittyva_pakokaasupaastojen_tarkastus/automerkkikohtainen_poikkeusmenettely_vikakoodien_arvostelussa

        Trafi on antanut VALMISTAJALLE mahdollisuuden ilmoittaa OBD-järjestelmässä näkyvistä jotka eivät vaikuta päästöihin.

        Esim Fiatin kohdalla näkyy esimerkiksi ilmastoinnin kompressorin toiminta häiriö.

        Usein syynä näihin poikkeuksiin on valmistajan saamattomuus. OBD-järjestelmän määrittelemässä direktiivissä lukee selvästi mitkä havaitun viat tallennetaan muistiin. Esim volvon tapauksessa lyhytkestoisten vikojen muisti ja pitkäkestoisten (päästöihin vaikuttavien vikojen) muisti on yhteinen mitä direktiivi ei varsinaisesti salli.
        Tämä aiheuttaa sen että OBD-vikamuistia luettaessa siellä näkyy vikoja jotka ei normaalisti kuuluisi näkyä lukua tehtäessä. Nämä viat kuuluisi näkyä valmistajan testerillä tai laajempaa vikamuistin lukua tehtäessä.

        Eli Halavalla on yritetty päästä.

        Todellisuudessa Trafi:n ongelma on se että vieläkin he hyväksyvät toimimattomota OBD-järjestelmät pelkällä pakokaasutestillä. Siis silloin jos ei näytä järjestelmää silmin nähden muokatun ja lukeminen ei onnistu.

        Oikesti tämä pitäisi sallia vain tilanteessa jossa ei katsastuskonttorin laiteisto toimi.


    • seppo

      Mikäs tossa OBD:ssä on nyt pelleilyä. Sieltä ei tule vikakoodia kun kaikki on hyvin. Ja jos tulee vikakoodi niin se hoidetaan kuntoon. Eikös ookki simppeliä? Turha kikkailla puolikuntoisella autolla eteenpäin, se on vaan tyhmää.

      • Tasapuolisuutta??

        13Seuraavien autojen kuljettajia eivät koske promillerajat, muilta otetaan heti ajokortti pois
        :
        Fiat ja Alfa-Romeo
        KIA
        Renault
        Citroën
        Peugeot
        Citroën & PeugeoT
        Jaguar XK
        Volvo


    • koodari3

      Ollaan tässä kehitelty parin autoalan kaverin kanssa feikki OBD laitetta joka osaisi jutella testerin kanssa ja ilmoittaa testerille että kaikki ok. Perusidealtaan laite on vain perus AVR ja hieman softaa. OBD juttelua ollaan harjoiteltu jo hyvän aikaa ja tulokset vaikuttavat lupaavilta.

      Saattaa olla että ko. vehje tulee joku päivä myyntiin jos ei osoittaudu suoraan laittomaksi. ;)

      Jotain hyvää opiskella autosähköä AMK:ssa jossa on hyvä autolabra.. :D

      • koodari3

        Lisätään nyt tähän vielä että tämän värkin käyttötarkoitus ei suinkaan ole romujen kusettaminen katsastuksesta läpi vaan tällä päästäisiin eroon ongelmista jos koko moottorinohjauslaitteisto on korvattu jollain viritystuotteella.


      • PeruutaLähetä
        koodari3 kirjoitti:

        Lisätään nyt tähän vielä että tämän värkin käyttötarkoitus ei suinkaan ole romujen kusettaminen katsastuksesta läpi vaan tällä päästäisiin eroon ongelmista jos koko moottorinohjauslaitteisto on korvattu jollain viritystuotteella.

        Ensin väität, että värkin käyttötarkoitus ei suinkaan ole romujen huijaaminen katsastuksesta läpi, ja heti perään kumoat väitteesi.


      • Koodari3
        PeruutaLähetä kirjoitti:

        Ensin väität, että värkin käyttötarkoitus ei suinkaan ole romujen huijaaminen katsastuksesta läpi, ja heti perään kumoat väitteesi.

        Näissä laitteissahan ainut vika on se ettei tuollaset säädettävät moottorinohjauslaitteet tykkää OBD:lle jutella kun se ei ole se aivan ensimmäinen suunnittelulähtökohta.

        Onneksi kohta päästään tästäkin kiusasta eroon. Päästömittauksestahan tuollainen menee läpi aivan kevyesti oikeilla asetuksilla.


      • OBD-II portti rikki

        Tuliko tästä projektista mitään käyttökelpoista lopputulosta?
        Olisi vähän tarvetta tuollaiselle...


    • 766534870008

      On se nyt ............. kun pitää testerin kanssa viellä leikkiä, no eihän ne muuten mitään vikoja löydäkkään vaikka olisi nenän edessä 100 kilon painoinen rauta murikka jossa ei muuta kuin vikaa joka päässä ja keskellä.

      A-Katsastus – promoting European road safety

    • uppistakakkaa

      jaylös

      • Raision Automasi

        Typeriä tuollaiset pitkien keskustelujen nostot ilman omaa aiheeseen liittyvää kommenttia.


    • kansankusettajat

      Miksi helvetissä poliitikkoroistot ovat suostuneet rahastajien vaatimukseen siitä että OBD mittaus on pakollinen.

      • Autoilija vai?

        Muuten hyvä mutta Trafi eli entinen AKE vaati sitä.


      • OBD/ diesel
        Autoilija vai? kirjoitti:

        Muuten hyvä mutta Trafi eli entinen AKE vaati sitä.

        Hiukan asian vierestä: Saksan tuontiautosta esitetään saksalainen määräaikaiskatsastus dokumentti. Auton katsastus on hyväksytty ilman vikoja tai puutteita. Okei, mutta olen ihmetellyt dieseleiden savumittausta; Saksassa eivät tee perinteistä talla tiskiin ja vapauta savumittausta, vaan dieselit tsekataan vain OBD-testillä.
        Trafista olenkin tiedustellut saksalaista käytäntöä, eli onkos meidän kaikesta enemmän tietävien suomalaisten vielä poljettava perinteinen savumittaus ajoneuvon saamiseksi Suomen rekisteriin. Vastausta ei ole jostain syystä kuulunut!


      • joukahainen2
        OBD/ diesel kirjoitti:

        Hiukan asian vierestä: Saksan tuontiautosta esitetään saksalainen määräaikaiskatsastus dokumentti. Auton katsastus on hyväksytty ilman vikoja tai puutteita. Okei, mutta olen ihmetellyt dieseleiden savumittausta; Saksassa eivät tee perinteistä talla tiskiin ja vapauta savumittausta, vaan dieselit tsekataan vain OBD-testillä.
        Trafista olenkin tiedustellut saksalaista käytäntöä, eli onkos meidän kaikesta enemmän tietävien suomalaisten vielä poljettava perinteinen savumittaus ajoneuvon saamiseksi Suomen rekisteriin. Vastausta ei ole jostain syystä kuulunut!

        Idiootit! Niinkutsuttu OBD-pistoke on auton diagnoosipistoke.
        Sen kautta otetaan yhteys auton kaikkiin tietokoneisiin. Jos vaikka
        ABS:ssä tai auton keskuslukossa on vikaa, mennään kyseisen
        pistokkeen kautta tietokoneen sielunelämään sisään.

        Jos johdot lyö poikki, voi olla korjaamolle tekemätön paikka, ennen
        kuin johdot korjataan. Siinä kyllä kiroilee sähkömies.


      • joukahainen2 kirjoitti:

        Idiootit! Niinkutsuttu OBD-pistoke on auton diagnoosipistoke.
        Sen kautta otetaan yhteys auton kaikkiin tietokoneisiin. Jos vaikka
        ABS:ssä tai auton keskuslukossa on vikaa, mennään kyseisen
        pistokkeen kautta tietokoneen sielunelämään sisään.

        Jos johdot lyö poikki, voi olla korjaamolle tekemätön paikka, ennen
        kuin johdot korjataan. Siinä kyllä kiroilee sähkömies.

        Juuri näin. Miten täällä voi olla näin alkeellista tietämystä?
        Jos diagnoosipistokkeen piuhat lyö poikki, menee koko nykyauton
        korjaus perseelleen. On olennaista, että tietokoneisiin on yhteys.
        Älkäämme siis kutsuko sitä enää OBD-pistokkeeksi, vaan
        diagnoosipistokkeeksi. Tosin jotkut katsaritkin luulevat, että
        ko. pistoke on vain OBD:tä varten. Siinähän typerykset luulevat ja
        typerät autoilijat päälle.

        OBD tuli pakollisiksi bensiinikäyttöisissä henkilöautoissa v. 2001.
        Tällöin pistoke standardoitiin. Tosin sen lukuisista navoista tarvitaan
        vain kolme vikamuistin lukemiseen. Vanhemmissa autoissa on
        useita merkkikohtaisia erimallisia pistokkeita. Joissakin luetaan
        vilkkukoodeilla, jolloin tarvitaan vain virtakynä ja tietämystä.

        Älkää nyt hyvät ihmiset menkö katkomaan tärkeitä piuhoja tai
        saatte myöhemmin maksaa siitä kalliisti.


      • Diisell
        OBD/ diesel kirjoitti:

        Hiukan asian vierestä: Saksan tuontiautosta esitetään saksalainen määräaikaiskatsastus dokumentti. Auton katsastus on hyväksytty ilman vikoja tai puutteita. Okei, mutta olen ihmetellyt dieseleiden savumittausta; Saksassa eivät tee perinteistä talla tiskiin ja vapauta savumittausta, vaan dieselit tsekataan vain OBD-testillä.
        Trafista olenkin tiedustellut saksalaista käytäntöä, eli onkos meidän kaikesta enemmän tietävien suomalaisten vielä poljettava perinteinen savumittaus ajoneuvon saamiseksi Suomen rekisteriin. Vastausta ei ole jostain syystä kuulunut!

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090

        60 §

        Käytetyn ajoneuvon kunto tarkastetaan rekisteröintikatsastuksen yhteydessä. Kuntoa ei tarkasteta, ellei ajoneuvon katsastukseen esittänyt sitä halua, jos:
        ....
        3) ajoneuvolle on suoritettu määräaikaiskatsastus ETA-valtiossa tai Ahvenanmaan maakunnassa ja:

        c) tämä katsastus vastaa sisällöllisesti määräaikaiskatsastusta koskevien Euroopan yhteisön säännösten vaatimuksia; rekisteröintikatsastuksen yhteydessä tarkastetaan kuitenkin ne Suomen määräaikaiskatsastusta koskevissa säännöksissä säädetyt kohteet, joita ETA-valtiossa tai Ahvenanmaan maakunnassa suoritetussa määräaikaiskatsastuksessa ei ole tarkastettu.


      • On Board Dood
        feldgendarmerie kirjoitti:

        Juuri näin. Miten täällä voi olla näin alkeellista tietämystä?
        Jos diagnoosipistokkeen piuhat lyö poikki, menee koko nykyauton
        korjaus perseelleen. On olennaista, että tietokoneisiin on yhteys.
        Älkäämme siis kutsuko sitä enää OBD-pistokkeeksi, vaan
        diagnoosipistokkeeksi. Tosin jotkut katsaritkin luulevat, että
        ko. pistoke on vain OBD:tä varten. Siinähän typerykset luulevat ja
        typerät autoilijat päälle.

        OBD tuli pakollisiksi bensiinikäyttöisissä henkilöautoissa v. 2001.
        Tällöin pistoke standardoitiin. Tosin sen lukuisista navoista tarvitaan
        vain kolme vikamuistin lukemiseen. Vanhemmissa autoissa on
        useita merkkikohtaisia erimallisia pistokkeita. Joissakin luetaan
        vilkkukoodeilla, jolloin tarvitaan vain virtakynä ja tietämystä.

        Älkää nyt hyvät ihmiset menkö katkomaan tärkeitä piuhoja tai
        saatte myöhemmin maksaa siitä kalliisti.

        OBD = On Board Diagnostics

        Sehän se juuri on, niinkuin nimikin kertoo.


    • Autoilija vai?

      Jaa että jotkut katsastajat luuleavat että OBD on vain moottorin vikakoodien lukua varten? Olis kiva tavata nämä yksilöt.

    • asdfghjklöä

      Onneks mul on viel 80 luvun lopun auto niin ei oo noit kaikenmaailman sähkövikoja. hyvin oon päässy katsastuksesta monta kertaa. välillä on joku laakeri tai nivel menny. Pienemmät korjauskulut kun monella tuttujen uudemmisssa autoissa joissa kaikki viat on hankalia. Ei taida kannattaa vaihtaa uudempaa.

    • Avautuja katsista

      OBD:hen liittyy kaksi järjettömyyttä.

      Järjettömyys 1:

      - vikakoodit piilotetaan OBD laitteeseen josta ne saa ulos vain erillisellä lukijalaitteella. Koodit pitäisi olla luettavissa (ja ehkä myös kuitattavissa) esim ajotieokoneen kautta. Diagnostiikasta olisi paljon enemmän hyötyä kun auton omistaja pääsisi näkemään vikakoodit ja niiden selitykset ilman kiinasta tilattuja skannereita tai korjaamon apua

      Järjettömyys 2:

      - katsastuslaitoksen oikeus hylätä auto sillä perusteella että OBD antaa minkä tahansa vikakoodin. Katsastuskäytäntöä pitäisi muuttaa niin, että katsastaja saisi hylätä auton vain ja ainoastaan mikäli hän pystyy osoittamaan autossa sellaisen yksiööitävän vian joka vaarantaa selkeästi ja suoranaisesti liikenneturvallisuuden. Oma autoni hylättiin äskettäin OBD vikakoodin takia vaikka katsastusinssi ei edes osannut sanoa mitä kyseinen koodi merkitsee! Myöskään merkkikorjaamo ei löytänyt koodille mitään selkeää syytä koska "tuo koodi voi tulla useastakin eri asiasta" eikä löytänyt autosta mitään korjaamista vaativaa vikaa.

      Lopputulos oli yli 500 euroa kulua uusintakatsastuksesta, korjaamon vianetsinmästä ja koodien nollauksesta ja loppujen lopuksi autolle ei voitu tehdä mitään muuta kuin nollata koodit. Nyt käytäntönä on, että ennen katsastukseen vientiä nollaan huuhaa koodit Kiina skannerilla ja leimat tulee. Ihan älyvapaata hommaa.

      • as2

        Niin meinaat siis että autojen päästöt saa olla mitä tahansa niin autot läpäisevät katsastuksen?
        Ehkäpä juuri siitä syystä niitä koodeja ei saa kuitattua tyyliin trippimittaria painamalla koska silloin päästöihin vaikuttavat viat jäisivät korjaamatta.
        On tietenkin tosi homma että järjestelmä on melkoisen yliherkkä vikakoodeille ja sieltä löytyy myös vikakoodeja mitkä eivät katsastusta häiritse.
        Mutta miten helvetissä maksoit 500e vian tutkinnasta mikä ei johtanut minkäänlaisiin tuloksiin???


      • Näin se menee
        as2 kirjoitti:

        Niin meinaat siis että autojen päästöt saa olla mitä tahansa niin autot läpäisevät katsastuksen?
        Ehkäpä juuri siitä syystä niitä koodeja ei saa kuitattua tyyliin trippimittaria painamalla koska silloin päästöihin vaikuttavat viat jäisivät korjaamatta.
        On tietenkin tosi homma että järjestelmä on melkoisen yliherkkä vikakoodeille ja sieltä löytyy myös vikakoodeja mitkä eivät katsastusta häiritse.
        Mutta miten helvetissä maksoit 500e vian tutkinnasta mikä ei johtanut minkäänlaisiin tuloksiin???

        Se on auton valmistajan/ valmistajan edustajan tehtävä saattaa katsastajien tietoon hylkäyksen aiheuttavat vikakoodit. Jos mitään ohjetta ei ole, tulee hylkäys olipa vikakoodi mikä tahansa. Joillain merkeillä kyseiset asiat on hoidettu ja toisilla ei. Sama pätee myös poikkeaviin välyksiin, pakokaasumittauksiin ym.


      • Vikakoodit kyrsii
        Näin se menee kirjoitti:

        Se on auton valmistajan/ valmistajan edustajan tehtävä saattaa katsastajien tietoon hylkäyksen aiheuttavat vikakoodit. Jos mitään ohjetta ei ole, tulee hylkäys olipa vikakoodi mikä tahansa. Joillain merkeillä kyseiset asiat on hoidettu ja toisilla ei. Sama pätee myös poikkeaviin välyksiin, pakokaasumittauksiin ym.

        Toihan ehdottamasi on täysin väärin päin. Homman pitäisi (omienkin sanojesi mukaan) perustua siihen, että valmistaja ilmoittaa hylkäävät vikakoodit ja jos tälläistä listaa ei ole annettu, niin silloin auto pitäisi aina hyväksyä ellei katsastaja pysty toteennäyttämään ajoneuvossa jotain turvallisuutta vaarantavaa vikaa.

        Eli default pitäisi olla että aina läpi, ellei erikseen ole syytä hylätä. Nyt käytäntö on että kaikki koodit hylkää ellei erikseen ole valmistajan ilmoitusta.


        Katsastus on muutenkin täysin ylimitoitettu sirkus. Jossain tutkimuksessa oli että enemmän kuin joka neljäs auto hylätään ensimmäisessä katsastuksessa. Kuka uskoo että tuolla kadulla joka neljäs auto on sellaisessa kunnossa että se muodostaa riskin muille tielläliikkujille?

        Ihan älytöntä spedeilyä koko homma. Toivottavasti tulee joku EU direktiivi ja sanelee meille vaikka kreikan käytännön.


    • nulliurpo

      Merkillistä, miten koiranpaska kengänpohjassa aiheuttaa hylkäyksen katsastuksessa. Paska löytyi auton jalkatilasta ja kenkä oli katsastusmiehen. En viitsinyt mainita OBD-mittauksen yhteydessä inssin kyynärpäähän tarttunutta jätöstä:)

      • jurmula

        Pelle. Syö sitten paskas.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2550
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe