Metsänhoitomaksu uudessa metsälaissa?

Olen seurannut aika huonosti virellä olevaa metsälain muutosta. Kysynkin nyt tietävämmiltä: Mitä pakkomaksulle tapahtuu lakimuutoksessa? Jääkö se ennalleen vai poistuu lakimuutosehdotuksen mukaan? Jos poistuu, millä aikataululla?

8

387

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puuta tuottava

Ymmärtääkseni metsälain muutos ei vaikuta mitenkään mh-maksuun. Siihen vaikuttaa mhy-lain muutos, joka sekin on vireillä ja asia kiinnostaa minuakin.

Jäsenyys tulee kai vapaaehtoiseksi mitä se nytkin käytännössä on, koska jäsenyyden voi irtisanoa pelkällä ilmoituksella, mutta tärkein asia lienee juuri tuo maksu. Poistuuko se automaattisesti, ja halukkaat voivat ryhtyä maksamaan, vai pitääkö vapautusta erikseen hakea? Jos pitää, maksaako se jotain?

Mikä on aikataulu. Kannattaako enää anoa nykyisen lainsäädännön mukaista maksullista maksuvapautta?

• Keltamatara 2

Minäkin kyselen mhy-maksun poistumisesta siksi, että olen ajatellut hakea maksuvapautusta palstoille, joilla sitä ei vieläole. Pitäisi mainituille alueille teettää myös vapautukseen vaadittavat metsäsuunnitelmat.

Minulle riittäisivät lähitulevaisuudessa tapahtuvan laserkeilauksen tiedot, mutta metsäkeskus vaatii suunnitelmia. Jos maksuvapautus piankin tulee, ei kannattasi teettää kalliita suunnitelmia. alueille, joiden pääasiallinen käyttö liittyy virkistykseen.

• Matti
        Keltamatara 2 kirjoitti:

Minäkin kyselen mhy-maksun poistumisesta siksi, että olen ajatellut hakea maksuvapautusta palstoille, joilla sitä ei vieläole. Pitäisi mainituille alueille teettää myös vapautukseen vaadittavat metsäsuunnitelmat.

Minulle riittäisivät lähitulevaisuudessa tapahtuvan laserkeilauksen tiedot, mutta metsäkeskus vaatii suunnitelmia. Jos maksuvapautus piankin tulee, ei kannattasi teettää kalliita suunnitelmia. alueille, joiden pääasiallinen käyttö liittyy virkistykseen.

Ministeri Koskinen maiinitsi TV-haastattelussa n. kuukausi sitten lain valmistelusta kysyttäessä, että "samalla MH-maksu poistuu". Vaikka se kohtpuoliin poistuisikin, niin "hukkainvestointi" vapautumisesta ei ole suuren suuri.

Itse hain (taas) vapautuksen v. 2011 ja muistutan seuraavista asioista:

1. Missään ei kerrota, että suunnitelman on oltava "kallis". Ei myöskään edellytetä, että se on esim. Metsäkeskuksen tekemä. Jos viitseliäisyyttä ja vähän metsäistä näkemystäkin riittää, suunnitelman voi tehdä aivan hyvin itse.

2. Itse MH-maksusta vapautuminen maksaa muistaakseni "kymppejä". Joka tapauksessa alle satasen.

3. "Käytettävissä metsäammatihenkilö" (tms.) -lauseke toteutuu, kun laittaa siihen metsäteknikko sukulaispojan nimen. Tai hankkii siihen koulutuksen omaavan metsäammattilaisen nimen.

4. "Ei metsänhoidollisia rästejä" (tms.). Jos vaikka taimikoton kohtuullisessa kunnossa ja edes jotain on tehty, se riittää. Suunnitelmassa siten kerrotaan mitä esim. taimikonhoitotöitä tehdään seuraavan 10 v aikana. Jos on normaalisti hoitanut vaikka niitä taimikoitaan, kuten kai useimmat aktiiviset puuntuottajat tekevät ilman tuota lausekettakin, niin tuo ehto täyttyy. Ei ne Metsäkeskuksenkaan ukot mitään pilkunviilaajia ole.

• ottoerkki

Eikös se MH-maksusta vapautuminen maksa 300 €.
      Tuo maksu sitä samaa keskustan harrastamaa City-politiikkaa, kuin haja-asutusalueiden jätevesiasetus. Vaikutukset näkyy vielä tulevissa kunnallisvaaleissakin.

Pienten metsätilojen kannattaa odotella uuden mhy-lain voimaan tuloa ja tehdä sitten ratkaisut sen perusteella.

Nyt vaaleissa valittavlta Mhy.n hallituksilta vaaditaankin sitten tuloksen tekoa ,kun veroluontoinen metsänhoitomaksu poistuu.
      Tälläkin alueella monta nykyisen hallituksen jäsentä jäi vapaaehtoisesti sivuun.

• Muistaakseni metsänhoitomaksusta vapautumisen tarkastusmaksu määräytyy metsäpinta-alan mukaan. Sirkka-Liisa Anttilan ollessa vastuuministeri tarkastusmaksu kolminkertaistettiin. Itse maksoin ennen korotusta keskikokoisesta metsäpalstasta noin satasen, joten nyt maksu olisi tosiaan jo noin 300 €.

Metsänhoitoyhdistykset ovat kytköksissä MTK:hon. Keskustapuolueella on näin ollen vahva intressi puolustaa pakollista metsänhoitomaksua. Maksuvapautuksen koittaessa moni yhdistys saattaa joutua lopettamaan. Palveluhenkiset, erilaisia hoitotapoja ammattitaitaitoisesti tarjoavat yritykset tulevat todennäköisesti saamaan vapaaehtoisia jäseniä. Kilpailuasetelma yksityisiin alan yrittäjiin nähden tasapuolistuu.

• Matti
    • rypsimataraseos

Metsänhoitoyhdistykset ovat kytköksissä MTK:hon.- Mitenkä?
      Eikä Matin linkissäkään ollu MTK: sta sanaakaan. Ja mitenkäs jakautuikaan metsän omistus nykyään, alle puolet aktiivi viljelijöitä. Eikä niistäkään kaikki mtk:n jäseniä.

• ottoerkki

On ne kytköksissä MTK.n ....ainakin tuolta kautta......
        -----> http://www.liitto.mhy.fi/
        Ja mitä keskustaan tulee, puolueessa vaikuttavia paljon ainakin meidän alueen liiton hallituksessa

Metsänomistajienliiton jäsenänä olet paljon vartijana .....;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin Enter-napilla tehdään miljardi euroa - Helsingissä

"Ei se nyt niin kovin ihmeelliseltä näytä. Tavallinen nappi, musta muovinpala, joka kököttää parikymppiä maksavan mustan
      Maailman menoa
      20
      18784
    2. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      69
      5755
    3. 4,5 promillee

Aika rajut lukemat joku eilen puhaltanut.
      Suomussalmi
      24
      5327
    4. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      37
      5216
    5. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      38
      5041
    6. Ben Z: "SDP ei ole ollut 50 vuoteen näin huolissaan velasta"

"– Olen ollut eduskunnassa noin 50 vuotta, eikä SDP ole koskaan ollut niin huolissaan velasta kuin nyt. Se on tietysti h
      Maailman menoa
      81
      4965
    7. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      62
      4483
    8. Voiku saisi sen sun

Rakkauden kokea. Tykkään susta niin paljon edelleen.
      Ikävä
      43
      4157
    9. Mitä luulet, miten Martina Aitolehti pärjää Erikoisjoukoissa?

Kohujulkkis, yrittäjä ja hyvinvointivalmentaja Martina Aitolehti on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukot on
      Suomalaiset julkkikset
      50
      3453
    10. Olitpa ikävän

Kylmä eilen. Miksi ihmeessä?
      Ikävä
      49
      3135
    Aihe