Ford Mondeo 2.0i - 94 bensa

JKP

Olisi jakohihnan kiristimen ohjainrullien vaihto edessä. Kysyisinkin pitäisikö vesipumppu vaihtaa samalla, en ole varma mutta jakohihna ei ole tietääkseni tekemisissä jakohihnan kanssa tässä autossa ? Ei viitsisi turhia maksella vesipumpusta jos ei tarvitse vaihtaa ja vanha kerta toimii. Ei varmaankaan hajota autoni moottoria jos vesipumppu hajoaa jne....? Onko vesipumpulle joku suositus vaihto väli tässä autossa? Osaisko joku autella, kiitos.

14

294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JKP

      jakohihna ei siis ole tekemisissä vesipumpun kanssa tarkoitin :)

    • sitroen.

      Huoh...
      Mistä teitä uunoja sikiääkin?

      Miksi et vaihtaisi koko autoa? Kaiken varalta?

      Minulla on pieni Ranskan Rapea johon tehtaalla maaliskuussa 1989 pulttasivat kiinni vesipumpun. Se on edelleen siinä kiinni ja toimii yhtä hyvin kuin uutena. Tällä RR:llä on ajettu vasta pikkuisen vajaa puoli miljoonaa kilometriä ja vesipumppu siis on edelleen se alkuperäinen. Jakohihnaa on uusittu 60 000 km:n välein (tehtaan suositus 80 000 km) ja kiristinrulla taitaa olla jo kolmas tai neljäs. Sen rullan vaihtoaika ilmenee siitä, että se alkaa rahista. Irti otettuna tuntuu jo reilu välys. Vesipumpun vaihtoaika ilmenee sen nestevuotona sitten joskus tulevaisuudessa.
      Toki varaosakauppiaat mielellään myyvät vaikka joka kilometrille uusia osia. Samoin kuin rengaskauppiaat mielellään myyvät uudet renkaat heti kun asiakas ajaa liikkeestä pois uudet renkaat autossaan.

    • JKP

      VAihda sä pallinaama koko elämäs, onnistuuko?

    • reyreyreyre

      Ei sitä vesipumppua kannata vaihta vaikka jakohihna pyötittäiskin sitä. Vesipumppu on tehty kestämään koko moottorin käyttöiän. En ainakaan ole kuullut autoista joissa vesipumpun vaihto kuuluis huoltoohjelmaan, vähän sama kuin alkais mäntiä vaihdella varmuuden vuoksi. Jos pumppu hajoaa niin yleensä se alkaa vuotamaan pikkuhiljaa je sen pystyy huomaamaan ennen kuin sattuu vahinkoa.

      • 38

        Varmasti on suunniteltu kestämään auton käyttöiän. Itsellä kun korjaamolla työskentelen olen tullut havainneeksi että auton käyttöikä vaihtelee aika karusti.
        Pienimillään vesipumppu on hajonnut n.30tkm ajon jälkeen rikkoen myös moottorin.
        Mutta mitäs niistä jos kerran käyttöikä on tullut täyteen.


      • välil kestää

        yleensä ranskalaisissa ja saksalaisissa autoissa jakopäänremmi pyörittää vesipumppuu ja kuuluu vaihtaa myös se jos remmi vaihdetaan....vesipumpu ei oo ikuisii voi hajoo jo 30000tkm tai vähintään 50000tkm,,vaihtelee


      • sitroen.
        välil kestää kirjoitti:

        yleensä ranskalaisissa ja saksalaisissa autoissa jakopäänremmi pyörittää vesipumppuu ja kuuluu vaihtaa myös se jos remmi vaihdetaan....vesipumpu ei oo ikuisii voi hajoo jo 30000tkm tai vähintään 50000tkm,,vaihtelee

        Jaa, vai niin se onkin.
        Et sitten huomannut, että minun pikku ranskalaisessa on kestänyt jo melkein 500 000 km ja kestää edelleen? Ja jakohihna tässäkin sitä pyörittää. Varmaan se joskus hajoaa, eihän mikään ihmisen tekemä ikuista ole.

        Toisessa samanlaisessa, mikä on jemmassa, on kestänyt jo 175 000 km. Otan tämän auton käyttöön kun nykyinen hajoaa. Kannattaa tehdä ekoteko ja ajaa autot loppuun eikä suotta vaihdella niitä. Sillä välirahalla saa jotain muuta, mitä ei ehkä muuten saisikaan...


      • Citikka
        sitroen. kirjoitti:

        Jaa, vai niin se onkin.
        Et sitten huomannut, että minun pikku ranskalaisessa on kestänyt jo melkein 500 000 km ja kestää edelleen? Ja jakohihna tässäkin sitä pyörittää. Varmaan se joskus hajoaa, eihän mikään ihmisen tekemä ikuista ole.

        Toisessa samanlaisessa, mikä on jemmassa, on kestänyt jo 175 000 km. Otan tämän auton käyttöön kun nykyinen hajoaa. Kannattaa tehdä ekoteko ja ajaa autot loppuun eikä suotta vaihdella niitä. Sillä välirahalla saa jotain muuta, mitä ei ehkä muuten saisikaan...

        Oletko ajatellut että netissä kuka tahansa voi väittää mitä tahansa? Kenenkään henkilöauton vesipumppu ei kestä puoltamiljoonaa kilometriä. Ei edes sinun!


      • Citikka kirjoitti:

        Oletko ajatellut että netissä kuka tahansa voi väittää mitä tahansa? Kenenkään henkilöauton vesipumppu ei kestä puoltamiljoonaa kilometriä. Ei edes sinun!

        Happamia ovat, sanoi kettu...


    • 64364332

      Mondeo on sellainen auto ettei siihen kannata ehjiä osia alkaa vaihtelemaan koska varmasti niitä hajonneita osiakin tulee olemaan aika reilusti.

    • hesu.

      Ei vesipumppua kannata huvikseen vaihtaa, sen remelin vaihdossa on jo ihan tarpeeksi hommia.

      • Vesi Pumppu

        Turhan työn välttämiseksi fiksu kaveri vaihtaa jakopäänrempan yhteydessä aina myös vesipumpun. Paskalla tuurilla se vesipumppu hajoaa viikko jakopäänrempan jälkeen ja sit taas availlaan jakopäätä.....

        Vesipumput on niin halpoja että kannattaa vaihtaa aina kun jakopää on auki. Tämä siis silloin jos jakohihna pyörittää myös vesipumppua ja jos pumppuun ei pääse käsiksi kuin jakohihna irroittamalla.


      • Pumppu vaan
        Vesi Pumppu kirjoitti:

        Turhan työn välttämiseksi fiksu kaveri vaihtaa jakopäänrempan yhteydessä aina myös vesipumpun. Paskalla tuurilla se vesipumppu hajoaa viikko jakopäänrempan jälkeen ja sit taas availlaan jakopäätä.....

        Vesipumput on niin halpoja että kannattaa vaihtaa aina kun jakopää on auki. Tämä siis silloin jos jakohihna pyörittää myös vesipumppua ja jos pumppuun ei pääse käsiksi kuin jakohihna irroittamalla.

        Olen Vesi Pumpun kanssa täysin samaa mieltä.


    • ei romuille

      Työnnä romusi suohon, tämä palsta on tarkoitettu autoiluun liittyviin asioihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      133
      1363
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      101
      1054
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      947
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      308
      832
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      803
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      37
      683
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      603
    Aihe