Veneen on kuitenkin tehty käytettäväksi ja säilytettäväksi ulkona???
Miksi lämmitetty halli veneelle?
26
3629
Vastaukset
- 20
miksi lämmin talo ihmiselle. ihminen on kuitenkin luotu asumaan luonnon armoilla, kuten autotkin on tehty olemaan ulkona ja jotkut IDIOOTIT laittaa ne talliin. ihmisen pääkin on tehty ajattelua varten, mutta silti osa päästää tyhmät juttunsa palstoille ilman ajattelua.
- SpK
Tämä vertaus on harvinaisen epäonnistunut. Ihminen asuu lämpimässä talossa, mutta laittaa tavarat jotka pitää säilyä jääkaappiin tai pakastimeen. Ihan oikeasti kaikki orgaaniset ja synteettiset aineet säilyy varemmin kylmässä kuin lämpimässä. Optimaali olisi hyvin tuuletettu katos. Joillekin hyvä syy viedä sisälle jos haluaa olla tyhjentämättä vesiä ja tehdä remonttia lämpimässä hallissa.
- #veneilykanava
Harvalla on edes mahdollisuutta siihen mutta mitä mulle tulee mieleen.
-Suojaisempi paikka veneelle.
-Vesi/kosteus mikä jää veneeseen ja jäätyy ja voi rikkoa jotain.
-Veneen huolto talvella. - Verccocellari Kaksio
Yleisin selitys on se, että lähiöasukeilla ei ole lämmintä tilaa kotona mihin saisi patjat. Helpompi ottaa lämmin halli, jättää pokat raolleen ja siivota niin maan pirusti pölyjä pois patjoista sitten keväällä. Itse suosin patjojen pois viemistä, tulee puhdistettua vene sisältä paljon paremmin kun ei tarvi kieriä pehmusteiden kanssa kun haluaa penkkien alta kunnolla puunata.
- Rapautuu kalliokin
Koska talvella rakenteisiin jäänyt kosteus jäätyy ja rikkoo paikkoja.
- Reikä päässä
Ei jonkin purkin/putken pohjalla oleva vesitilkka mitään riko, jos sillä on tilaa laajentua jäätyessään. Eri asia on suljettu tila, joka on täynnä vettä.
Ulkona lämpötila sahaa talven aikana useita kertoja nolla molemmin puolin. Vettä tiivistyy venee sisä- ja ulkopintoihin useita kertoja säilytyskauden aikana. Kosteusongelmat -> homeongelmat sisustassa ja syöpymisongelmat moottorissa.
Hometta vastaan voi tapella kloriitilla ja etikalla, mutta osaisiko joku moottorimies sanoa miten oikeasti olisi parasta varastoida moottori? Glykolit sisään tietenkin, mutta miten saisi metallipinnat pysymään öljyisinä talven yli. Entäpä kannattaako pakoputki ja turbon imuaukko sulkea muovipussilla, vai olisiko parempi antaa tuulettua?
AP:lle. Onhan tuo nyt selvä että vene sisällä paremmassa kunnossa pysyy. Jos epäilyttää, valitse mikä tahansa vapaavalintainen esine ja tee koe. Osta niitä esineitä kaksi samanaikaisesti. Säilytä toinen hangessa ulkona talven yli ja toinen sisällä sängyn alla. Katso keväällä kumpi on paremmassa kunnossa.
- 14+12
Mitäköhän paikkoja se rikkoo? Ei ole vielä 30 talven aikana rikkonut yhtään mitään...sen sijaan luulen että nahkea navettailmasto jossain näennäisesti lämpimässä hallissa aiheuttaa enemmän vahinkoa.
- sfsd
Ei se jossain busterissa varmasti rikokaan muuta kuin sinne pulpettiin jääneen kaljapullon. Omassani esimerkiksi on jo sen verran ns. talotekniikkaa, että sen tyhjentäminen luotettavasti jäätymisen kestäväksi on melko kova homma, joten mielummin vien veneen lämpimään halliin. Kuivaa samalla siellä eikä homehdu. Lämpimässä on mukavampi tammikuun pakkasilla puuhastella huoltotöitä ja vaikkapa rungon kiillotuksia ja vahauksia kuin kiireellä vapun jälkeen jossain pressun alla.
- Utelen
sfsd kirjoitti:
Ei se jossain busterissa varmasti rikokaan muuta kuin sinne pulpettiin jääneen kaljapullon. Omassani esimerkiksi on jo sen verran ns. talotekniikkaa, että sen tyhjentäminen luotettavasti jäätymisen kestäväksi on melko kova homma, joten mielummin vien veneen lämpimään halliin. Kuivaa samalla siellä eikä homehdu. Lämpimässä on mukavampi tammikuun pakkasilla puuhastella huoltotöitä ja vaikkapa rungon kiillotuksia ja vahauksia kuin kiireellä vapun jälkeen jossain pressun alla.
Mitenkäs sen veneen pesu onnistuu sisällä hallissa ennen vahausta? Vai vedätkö vahat pölyiseen ja likaiseen pintaan?
- veneelle katto pääll
Paljonko tuollaisen veneen talvisäilytyksestä sitten pitäisi maksaa?
- Sansuli,
minusta ainakin on kiva aloittaa kausi jo maaliskuun alussa.
- kdkdndkdnnd
Isoissa matkaveneissä on sen verran sisustusta että paremmin ne talvehtivat lämpimässä hallissa kuin kylmässä ulkoilmassa. Kaikkia tekstiilejä ei veneestä irti saa ja ne kyllä homehtuvat helposti.
Tutulla n. 6 metrinen takakoppivene, jota säilytetään kylmässä hallissa. Oli syksyllä jäänyt pilssiin vettä ja hytissä lailla räppänät kiinni. Oli hytti melkoisen homeessa keväällä.... - Mietiskelin tätäkin
Jotka lämpimässä hallissa säilytätte, laitatteko kuitenkin glykolit koneeseen ja vedet pois?
Funtsailin asiaa viime talvena kun oli laajoja sähkökatkoja. Se voi olla pikku murhe jos hallin omistaja on Thaimaassa, hallista sähköt pois ja pakkanen paukkuu ja pentat vielä enemmän. - 21
Se glykoli suojaa jäätymisen lisäksi myös korroosiolta, eli merivesi ulos ja makeavesihuuhtelun jälkeen glykoli/vesiseos sisään.
- turhuutta koko
hallia lämmittää.
Vene säilyy kylmässä hallissa paremmin kuin lämmitetyssä, mikäli veneessä on pienitehoinen lämmitin sisällä. Sähköä kuluu paljon vähemmän kuin koko hallin lämpimänä pitämisessä, ja kosteus poistuu veneestä tehokkaammin kun vene on ympäristöään lämpimämpi. 100W on jo reilusti enemmän kuin tarvitaan, ja kertaluokkaa vähemmän kuin koko hallin lämmitys tarvitsisi.
Ei tuu hometta lainkaan, kun veneessä on tuuletusaukkoja, eikä pilssissä tietenkään pidetä vettä. Turkkilevyt jätetään tietysti auki, että tuulettuu sieltäkin koko ajan.
Koneeseen tietysti glykolit, ja merivesi kokonaan pois lämmönvaihtimesta.
Sama se on autonkin kanssa. Lämpimään halliin ajettaessa kylmästä pakkasesta auton rakenteisiin tiivistyy vettä ilmasta, mikä edesauttaa ruostumista.
Kylmässä tallissa lämppäri päällä säästyy energiaa, ja ruostuminen vähenee.
Eristetyssä tallissa säädetään lattialämmityksen termostaatti 2 asteeseen, sillä jäätynyt lattia olisi liukkaana vaarallinen. Tallin sisäilma on toisinaan hieman pakkasen puolella. ja autossa tietty plussalla. Aina ikkunat sulina ja huurteettomina ajoon lähtiessä, kuten lämmitetyssä tallissakin.
Eipä ole ollut ongelmia veneessä eikä autossa tällä tavalla menetellen. Homeesta tai ruostumisesta ei ole tietoakaan.- Nimim Epätietoinen
En tiedä montako kertaa talven aikana ajat sitä venettäsi kylmästä pakkasesta lämpimään halliin, mutta otetaan mielummin esimerkiksi sellainen auto, joka ajetaan lämpimään talliin lokakuussa ja otetaan sieltä ulos toukokuussa? Paljonko sen rakenteisiin tiivistyy vettä ilmasta verrattuna että sitä säilytettäisiin lumihangessa tuiskussa ja tuulessa?
- Foobar
Tai sitten autosi ruostuu oikein kunnolla. Se ei kuiva kunnolla koko talven aikana, mutta pysyy silti märkänä heikkotehoisen lämppärin avulla (ei siis lumi lumena).
- Reikä päässä
Luulen että tasainen lämpötila olisi paras. Aina kun lämpö sahaa nollan kieppeillä:
- vesi on vetenä eikä lumena tai jäänä
- ilman kosteus tiivistyy kylmempään pintaan -> botskisi rakenteisiin lämpötilan noustessa
Parasta siis olisi pitää vene koko ajan tasaisessa lämpötilassa. Pakkasen puoli on käytännössä hankala toteuttaa (ellei sinulla ole veneen kokoista pakastinta). Jäljelle jää siis pitää se plussan puolella.
Lämmitin veneessä joka ei pysty pitämään lämpötilaa tasaisena vain kerää kosteutta lisää. Lämmin ilma sitoo sitä vielä kylmää tehokkaammin. - järki käteen jo
Reikä päässä kirjoitti:
Luulen että tasainen lämpötila olisi paras. Aina kun lämpö sahaa nollan kieppeillä:
- vesi on vetenä eikä lumena tai jäänä
- ilman kosteus tiivistyy kylmempään pintaan -> botskisi rakenteisiin lämpötilan noustessa
Parasta siis olisi pitää vene koko ajan tasaisessa lämpötilassa. Pakkasen puoli on käytännössä hankala toteuttaa (ellei sinulla ole veneen kokoista pakastinta). Jäljelle jää siis pitää se plussan puolella.
Lämmitin veneessä joka ei pysty pitämään lämpötilaa tasaisena vain kerää kosteutta lisää. Lämmin ilma sitoo sitä vielä kylmää tehokkaammin." ilman kosteus tiivistyy kylmempään pintaan "
Nimenomaan.
" botskisi rakenteisiin lämpötilan noustessa "
Ei suinkaan, kun hallin ainoa lämmitin on paatissa, on paatti aina hallia lämpöisempi säästä riippumatta ja ilman poikkeuksia.
" Lämmin ilma sitoo sitä vielä kylmää tehokkaammin. "
Nimenomaan, eli kaikki kosteus veneen sisäpuolelta sitoutuu ilmaan, ja tuulettuu sen mukana konvektiolla ulos veneestä.
Seurauksena niitä homeongelmia ei tule.
Veneeseen tilalle tuleva korvausilma on kuivaa, ja sen suhteellinen kosteus alenee lisää sen lämmetessä, aivan kuten asuinrakennuksissakin käy.
" Parasta siis olisi pitää vene koko ajan tasaisessa lämpötilassa. "
Siinä ei ole mitään parasta, se vain hukkaa turhaan energiaa ja estää luonnollisen konvektiovirtauksen lämpötilaerojen puuttuessa. Seurauksena kaikki veneen sisällä oleva kosteus myös jää sinne ja kasvattaa sitä hometta. Typerykset tekee silti juuri noin ja vielä maksaa siitä.
- lämminhalli talveksi
En ota kantaa siihen kumpi on parempi, mutta niille joita kiinnostaa niin täällä on edullista lämmintä talvisäilytystilaa tarjolla.
http://www.seppanet.com/talvihalli - Eikös se ois paras
purjehtia Karibialle talvehtimaan. Sekä vene että omistaja selviäisi talvesta paremmin. Keväällä sitten taas tänne kun tarkenee...
- oot oikees joo
No olishan se, jos sä maksat mulle lisää palkallista lomaa sitä varten, että voin kuluttaa aikani karibialla purjehtien.
- M.D.
Eiköhän oleellisimmat pointit ole huolettomuus ja mukavuus. Hallissa olevaa venettä ei tarvitse peitellä kuin pölyä vastaan. Eli kaikki kansitelinerakennelmat yms. saa unohtaa. Samoin myrskyillä ei tarvitse lähteä pressuja oikomaan vaan vene pärjäilee hallissa koko talven ilman ylläpitoa (akut kannattaa toki ladata kerran). Lisäksi lämpötila on tasaisempi ja ilma kuivempaa, jolloin tekstiilit voi jättää veneeseen. Esim. meillä 12V vanhat patjat ja verhot ovat täysin homeettomat kun ovat talvehtineet veneessä, joka on talvet kylmässä hallissa. Lämmitys hallissa tuo lisämukavuutta sen osalta, että kaikkea ei tarvitse suojella jäätymiseltä (makeavesijärjestelmä, septitankki, jne) ja venettä voi tarvittaessa huoltaa vaikka keskellä talvea mukavissa olosuhteissa, ja vahauksenkin voi tehdä valmiiksi vaikka jo helmikuussa. Kylmässä hallissa tai ulkona täytyy vahauksien ja maalausten kanssa odotella lämpimiä ilmoja, joka osaltaan saattaa viivästyttää vesillelaskua.
- Utelen
Vedätkä vahat pesemättömään pintaan vai miten pesu onnistuu hallissa sisällä?
- M.D.
Utelen kirjoitti:
Vedätkä vahat pesemättömään pintaan vai miten pesu onnistuu hallissa sisällä?
Kyljet pestään syksyllä. Hallissa ennen vahausta kevyt pölyhuuhtelu kostealla sienellä/rätillä ennen vahausta.
- lämppäri_
20 asteen pakkasella on kuivaa joka tapauksessa. Pahin tilanne on kun keli vaihtelee nollan molemmin puolin, tällöin kondenssivesi jää rakenteisiin mistä seurauksena usein home. Nimim. "Järki käteen jo" tuossa ylempänä asian jo selittikin. Pienikin lämmitin veneessä sisällä ratkaisee ongelman, kun sisälämpö on suurempi kuin ulkona ei kosteus tiivisty sisälle.
itselläni oli viime talvena 90 watin putkilämppärit molemmissa kajuutoissa ja vene pressun alla, sähkölasku vajaa parikymppiä kuussa. Vene säilyi kuivana eikä keväällä ollut tunkkaista hajua, ja kustannus pieni lämminhalliin verrattuna.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1742593Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2061204Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131111Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299933- 101912
- 66878
- 62865
- 53851
- 46849