Onko teillä autoissanne merkkivalo, joka kertoo päällä olevat valot?
Eilen illalla Lahdesta Helsinkiin moottoriteillä, iltaseitsemältä, kun sademyrsky oli alkanut, pimeällä osuudella,
vastaan tuli kolme autoa ilman valoja, ja minut ohitti kaksi autoa, joissa ei ollut valoja. Ei päivä-, ei sumu, ei parkki-, ei ajovaloja. Ettekö te huomaa yhtään mitään edessänne? Eikö teitä pelota?
Ajovalojen merkkivalo
48
2232
Vastaukset
- egrw ggfg
Merkkivalo on tullut pakolliseski vasta 1993
Lisäksi Suomessa suurimmasta osasta autoja ei edes saa kännettyä valoja kokonaan pois päältä- Näin meillä
Omistan vuoden 2001 mallisen henkilöauton, joka on myyty uutena autona Suomessa kyseisenä vuonna eli on ns. Suomi-auto. Autossani ei ole mitään merkkivaloa, ei ajovaloille eikä etuvaloille eli ns. parkkivaloille. Käännettäessä valokytkin 0-asentoon ajoneuvossani eivät pala mitkään valot, seuraavassa asennossa palavat etu- ja takavalot ja edelleen 1-asennossa edellisten lisäksi myöskin ajovalot.
- tyh thr tth
Näin meillä kirjoitti:
Omistan vuoden 2001 mallisen henkilöauton, joka on myyty uutena autona Suomessa kyseisenä vuonna eli on ns. Suomi-auto. Autossani ei ole mitään merkkivaloa, ei ajovaloille eikä etuvaloille eli ns. parkkivaloille. Käännettäessä valokytkin 0-asentoon ajoneuvossani eivät pala mitkään valot, seuraavassa asennossa palavat etu- ja takavalot ja edelleen 1-asennossa edellisten lisäksi myöskin ajovalot.
Merkkivalo on pakollinen 1993 jälkeen
Mutta edelleen suurimmassa osassa SUOMI AUTOJA valot palaa aina asennossa 0 jos on auton päällä
Poikkeus taitaa olla Fiatit joissa ei ole vielä tänäpäivänäkään automaattisia valoja - Himmeä JohtoTähti
tyh thr tth kirjoitti:
Merkkivalo on pakollinen 1993 jälkeen
Mutta edelleen suurimmassa osassa SUOMI AUTOJA valot palaa aina asennossa 0 jos on auton päällä
Poikkeus taitaa olla Fiatit joissa ei ole vielä tänäpäivänäkään automaattisia valojaÄlä unohda mersuja, niissä ei usein ole minkäänlaisia valoja, eikä ole ruksittu lisävarustelistalta suuntavilkkuijakaan.
- fewfewe rfer
Himmeä JohtoTähti kirjoitti:
Älä unohda mersuja, niissä ei usein ole minkäänlaisia valoja, eikä ole ruksittu lisävarustelistalta suuntavilkkuijakaan.
Älä viitsi kuule puhua paskaa
Autot joissa ei ole valoja tai suuntavilkkuja ei saa rekisteriin suomessa. eli noi "audissa vilkut on lsiävarusteet" jutut on täysin höpö höpöä
Lisäksi mersuissa syttyy nykyjään myös ajovalot itsestään, tosin mittarivalot yms pysyy toki pimeenä - Sark Asmi
fewfewe rfer kirjoitti:
Älä viitsi kuule puhua paskaa
Autot joissa ei ole valoja tai suuntavilkkuja ei saa rekisteriin suomessa. eli noi "audissa vilkut on lsiävarusteet" jutut on täysin höpö höpöä
Lisäksi mersuissa syttyy nykyjään myös ajovalot itsestään, tosin mittarivalot yms pysyy toki pimeenäNo sulle ei kirjoitusten sarkasmi taida aueta!!?
- 0 = virta päällä?!?
tyh thr tth kirjoitti:
Merkkivalo on pakollinen 1993 jälkeen
Mutta edelleen suurimmassa osassa SUOMI AUTOJA valot palaa aina asennossa 0 jos on auton päällä
Poikkeus taitaa olla Fiatit joissa ei ole vielä tänäpäivänäkään automaattisia valoja> Merkkivalo on pakollinen 1993 jälkeen
Mikä merkkivalo, parkkien? Nimittäin pysäköintivalojen merkkivalo on tullut useammastakin eri merkistä bongattua. Enkä silti menisi tämänkään pakollisuudesta vannomaan – muistelen, että mittarivalaistuksen palaminen olisi sinällään riittävä ”merkkivalo”. Tietenkin sillä edellytyksellä, ettei mittarivalaistus ole himmennettävissä eikä sen palamista ohjaa valoisuustunnistin.
Erillinen ajovalojen merkkivalo on taas erittäin harvinainen = ei selvästikään pakollinen, pl. ihan uudet autot, joissa pitää vissiin olla merkkivalo, josta nähdään, onko päällä "oikeat" vai päiväajovalot.
Tosin vanhemmassakin autokannassa taitaa ajovalojen korkeussäädön (joka tuli pakolliseksi vuonna...?) symboli ajotietsikan näytöllä juoruta ajovalojen tilasta = riittää korvaamaan merkkivalon?
> Poikkeus taitaa olla Fiatit joissa ei ole vielä tänäpäivänäkään automaattisia valoja
Ainoastaan japsilootien ”ergonomiaan” tottunut saattaa kuvitella, ettei autossa ole valoautomatiikkaa, jos ei ajovalot syty valokytkimen ollessa ”valot pois” -asennossa.
Japsien ”valoautomatiikka” = hätäinen purukumiviritys, jossa on korvattu valokytkimen 0-asento ajovalojen pakkosytytyksellä, kun moottorin sytytysvirta on kytkettynä. Kunnolla tehtynä kytkimessä olisi A-0-parkit-ajovalot ”pakkosyötöllä” -asennot (vrt. ohjauskytkimissä yleisesti käytetty A-0-1-2) ilman näitä epäloogisuuksia:
1) Automatiikka-asento merkitty virheellisesti (pitäisi olla A eikä 0).
2) Purukumiviritys ohittaa auton normaalin valo-ohjauslogiikan, joten esim. kaukovalot tai takasumuvalo eivät toimi. Nämä saa käyttöön vain jos kuski tuntee japsilootien metkut ja ymmärtää kytkeä valot "oikeasti päälle" eli valokytkin ajovaloasentoon. Tää onkin kiva piirre, kun tarttee takasumuvaloa esim. kesäisen ukkoskuuron aikana moottoritiellä. Ne ajovalot kun saattaa sitten unohtua päälle ja akku menee tyhjäksi ellei autossa ole valosummeria. Mikä on taas paikka paikan päälle.
3) Valoja ei saa kokonaan pois (moottorin käydessä). Tämä kiusasi aiemmin ulkomailla, maissa, joissa ei päivisin ollut tapana valoja käyttää. Nykyään puute tekee päiväajovalojen *laillisesta* jälkiasennuksesta vaikeampaa.
Fiateissa ei ole tällaista puolitiehen jätettyä automatiikkaa, vaan valokytkin määrää, mitkä valot palavat tai ovat palamatta, kun moottori on käynnissä. Suomessa valokytkin saa siis olla koko ajan lähivaloasennossa.
Ainoastaan parkit saattavat vaatia hieman kikkailua - kytkentä voi olla esim. erillisellä napilla kojelaudasta. Vaan onpa näissä enemmän toimintoja, saa vaikka vain vasemman/oikean puolen valot palamaan eikä mittarivalaistus pala turhaan pysäköintivalojen kanssa eikä, erillisohjauksesta johtuen, ole mahdollista lähteä vahingossa ajamaan pelkät parkit päällä.
PS. aidosti automaattiset valot ovat mielestäni a) hämäräkytkimen/sadetunnistimen ohjaama vaihto ”normaalien” ja päiväajovalojen välillä b) automaattiset kaukovalot. Mieluummin sekä että. Tämä japsi/budjettimallin ”valoautomatiikka” on aika huono vitsi. Tosin volkkarin perinteinen ”valoautomatiikka”, joka osaa sammuttaa vain ajovalot, parkkien jäädessä palamaan, on vielä surkeampi. - 87k
0 = virta päällä?!? kirjoitti:
> Merkkivalo on pakollinen 1993 jälkeen
Mikä merkkivalo, parkkien? Nimittäin pysäköintivalojen merkkivalo on tullut useammastakin eri merkistä bongattua. Enkä silti menisi tämänkään pakollisuudesta vannomaan – muistelen, että mittarivalaistuksen palaminen olisi sinällään riittävä ”merkkivalo”. Tietenkin sillä edellytyksellä, ettei mittarivalaistus ole himmennettävissä eikä sen palamista ohjaa valoisuustunnistin.
Erillinen ajovalojen merkkivalo on taas erittäin harvinainen = ei selvästikään pakollinen, pl. ihan uudet autot, joissa pitää vissiin olla merkkivalo, josta nähdään, onko päällä "oikeat" vai päiväajovalot.
Tosin vanhemmassakin autokannassa taitaa ajovalojen korkeussäädön (joka tuli pakolliseksi vuonna...?) symboli ajotietsikan näytöllä juoruta ajovalojen tilasta = riittää korvaamaan merkkivalon?
> Poikkeus taitaa olla Fiatit joissa ei ole vielä tänäpäivänäkään automaattisia valoja
Ainoastaan japsilootien ”ergonomiaan” tottunut saattaa kuvitella, ettei autossa ole valoautomatiikkaa, jos ei ajovalot syty valokytkimen ollessa ”valot pois” -asennossa.
Japsien ”valoautomatiikka” = hätäinen purukumiviritys, jossa on korvattu valokytkimen 0-asento ajovalojen pakkosytytyksellä, kun moottorin sytytysvirta on kytkettynä. Kunnolla tehtynä kytkimessä olisi A-0-parkit-ajovalot ”pakkosyötöllä” -asennot (vrt. ohjauskytkimissä yleisesti käytetty A-0-1-2) ilman näitä epäloogisuuksia:
1) Automatiikka-asento merkitty virheellisesti (pitäisi olla A eikä 0).
2) Purukumiviritys ohittaa auton normaalin valo-ohjauslogiikan, joten esim. kaukovalot tai takasumuvalo eivät toimi. Nämä saa käyttöön vain jos kuski tuntee japsilootien metkut ja ymmärtää kytkeä valot "oikeasti päälle" eli valokytkin ajovaloasentoon. Tää onkin kiva piirre, kun tarttee takasumuvaloa esim. kesäisen ukkoskuuron aikana moottoritiellä. Ne ajovalot kun saattaa sitten unohtua päälle ja akku menee tyhjäksi ellei autossa ole valosummeria. Mikä on taas paikka paikan päälle.
3) Valoja ei saa kokonaan pois (moottorin käydessä). Tämä kiusasi aiemmin ulkomailla, maissa, joissa ei päivisin ollut tapana valoja käyttää. Nykyään puute tekee päiväajovalojen *laillisesta* jälkiasennuksesta vaikeampaa.
Fiateissa ei ole tällaista puolitiehen jätettyä automatiikkaa, vaan valokytkin määrää, mitkä valot palavat tai ovat palamatta, kun moottori on käynnissä. Suomessa valokytkin saa siis olla koko ajan lähivaloasennossa.
Ainoastaan parkit saattavat vaatia hieman kikkailua - kytkentä voi olla esim. erillisellä napilla kojelaudasta. Vaan onpa näissä enemmän toimintoja, saa vaikka vain vasemman/oikean puolen valot palamaan eikä mittarivalaistus pala turhaan pysäköintivalojen kanssa eikä, erillisohjauksesta johtuen, ole mahdollista lähteä vahingossa ajamaan pelkät parkit päällä.
PS. aidosti automaattiset valot ovat mielestäni a) hämäräkytkimen/sadetunnistimen ohjaama vaihto ”normaalien” ja päiväajovalojen välillä b) automaattiset kaukovalot. Mieluummin sekä että. Tämä japsi/budjettimallin ”valoautomatiikka” on aika huono vitsi. Tosin volkkarin perinteinen ”valoautomatiikka”, joka osaa sammuttaa vain ajovalot, parkkien jäädessä palamaan, on vielä surkeampi."Fiateissa ei ole tällaista puolitiehen jätettyä automatiikkaa"
Aivan, niissä ei ole automatiikkaa, ei hyvää eikä huonoa
Ainoastaan voi "huijata" automaattivalot pitämällä valoja aina päällä - tsemppiä kikille
87k kirjoitti:
"Fiateissa ei ole tällaista puolitiehen jätettyä automatiikkaa"
Aivan, niissä ei ole automatiikkaa, ei hyvää eikä huonoa
Ainoastaan voi "huijata" automaattivalot pitämällä valoja aina päälläKiki-neiti se siellä taas.
Kyllä tätä systeemiä, missä valokytkimen saa aina pitää asennossa X ja valot syttyvät käynnistettäessä (tai laitettaessa sytytysvirta päälle) ja sammuvat, kun moottori sammutetaan, on ollut tapana kutsua valoautomatiikaksi. Fiateissa on tällainen ja vieläpä kunnollisena toteutuksena eli kun automatiikka on sytyttanyt ajovalot, myös pitkät ja sumuvalot ovat käytettävissä ilman kommervenkkejä.
Toki ymmärrän, että sinulta on näin hieno tekniikka mennyt yli hilseen. Mutta älä anna sen häiritä, vaan ole ylpeä siitä, että vammainenkin voi nykyään saada työtä pullakuskina, vaikka kykenee ajamaan ainoastaan automaattivaihteisella autolla! - 87k
tsemppiä kikille kirjoitti:
Kiki-neiti se siellä taas.
Kyllä tätä systeemiä, missä valokytkimen saa aina pitää asennossa X ja valot syttyvät käynnistettäessä (tai laitettaessa sytytysvirta päälle) ja sammuvat, kun moottori sammutetaan, on ollut tapana kutsua valoautomatiikaksi. Fiateissa on tällainen ja vieläpä kunnollisena toteutuksena eli kun automatiikka on sytyttanyt ajovalot, myös pitkät ja sumuvalot ovat käytettävissä ilman kommervenkkejä.
Toki ymmärrän, että sinulta on näin hieno tekniikka mennyt yli hilseen. Mutta älä anna sen häiritä, vaan ole ylpeä siitä, että vammainenkin voi nykyään saada työtä pullakuskina, vaikka kykenee ajamaan ainoastaan automaattivaihteisella autolla!Eihän mulla ole fiatteja ollutkaan kuin:
Fiat uno 1993
Fiat Tempara 1995
Fiat Punto 1997
Fiat Stilo 2003
Lisäksi olen ajanut paljon:
Fiat Ducato 2003
Fiat Ducato 2005
Unossa ja Temparassa oli vielä oikea valoautomatiikka, mutta muista se puuttui
Valoautomatiikan sai HUIJATTUA toimimaan niin että piti valot aina päällä.
Ja valoautomatiikan idea on juurikin täyttää suomen idiottimainen lainsäädäntö, eli se että etu- ja takavalot palaa, ei silloin kaikkien mittaristovalojen kuulukaan palaa saati että pitkät yms toimisi
Uusin oma autoni on Citroen Pisasso siinä valot toimii automaattisesti, ja myös sumuvalot toimii automaattiasennossa, pitkienkin vilautus toimii, ainostaan lämmityslaitteen, kattoluukun avauksen, ja sähköikkunoiden nappien valot eivät pala
Ja enkös ole joskus luetellut täällä kaikki, siis KAIKKI autot joita olen viiden vuoden aikana ajanut, niistä taitaa vain noin 30% olla automaatteja maksimissaan, no lsita on päässäni jos kiinnostaa - ....................
87k kirjoitti:
Eihän mulla ole fiatteja ollutkaan kuin:
Fiat uno 1993
Fiat Tempara 1995
Fiat Punto 1997
Fiat Stilo 2003
Lisäksi olen ajanut paljon:
Fiat Ducato 2003
Fiat Ducato 2005
Unossa ja Temparassa oli vielä oikea valoautomatiikka, mutta muista se puuttui
Valoautomatiikan sai HUIJATTUA toimimaan niin että piti valot aina päällä.
Ja valoautomatiikan idea on juurikin täyttää suomen idiottimainen lainsäädäntö, eli se että etu- ja takavalot palaa, ei silloin kaikkien mittaristovalojen kuulukaan palaa saati että pitkät yms toimisi
Uusin oma autoni on Citroen Pisasso siinä valot toimii automaattisesti, ja myös sumuvalot toimii automaattiasennossa, pitkienkin vilautus toimii, ainostaan lämmityslaitteen, kattoluukun avauksen, ja sähköikkunoiden nappien valot eivät pala
Ja enkös ole joskus luetellut täällä kaikki, siis KAIKKI autot joita olen viiden vuoden aikana ajanut, niistä taitaa vain noin 30% olla automaatteja maksimissaan, no lsita on päässäni jos kiinnostaaKyllä nuo 87k:n "auto" valinnat korostavat vielä sitä vähä-älyisen leimaa, jonka "mies" on täällä itsestään antanut...
- 10+12
.................... kirjoitti:
Kyllä nuo 87k:n "auto" valinnat korostavat vielä sitä vähä-älyisen leimaa, jonka "mies" on täällä itsestään antanut...
Nuohan ovat sen vähä-älyisen haaveita sitten joskus jos tulee ajokortin saamaan, epäilen erittäin vahvasti.
Jos noinkin pentuna on noin vähä-älyinen niin miten vähä-älyinen sitä sitten on "aikuisena"? - harvinainen???
0 = virta päällä?!? kirjoitti:
> Merkkivalo on pakollinen 1993 jälkeen
Mikä merkkivalo, parkkien? Nimittäin pysäköintivalojen merkkivalo on tullut useammastakin eri merkistä bongattua. Enkä silti menisi tämänkään pakollisuudesta vannomaan – muistelen, että mittarivalaistuksen palaminen olisi sinällään riittävä ”merkkivalo”. Tietenkin sillä edellytyksellä, ettei mittarivalaistus ole himmennettävissä eikä sen palamista ohjaa valoisuustunnistin.
Erillinen ajovalojen merkkivalo on taas erittäin harvinainen = ei selvästikään pakollinen, pl. ihan uudet autot, joissa pitää vissiin olla merkkivalo, josta nähdään, onko päällä "oikeat" vai päiväajovalot.
Tosin vanhemmassakin autokannassa taitaa ajovalojen korkeussäädön (joka tuli pakolliseksi vuonna...?) symboli ajotietsikan näytöllä juoruta ajovalojen tilasta = riittää korvaamaan merkkivalon?
> Poikkeus taitaa olla Fiatit joissa ei ole vielä tänäpäivänäkään automaattisia valoja
Ainoastaan japsilootien ”ergonomiaan” tottunut saattaa kuvitella, ettei autossa ole valoautomatiikkaa, jos ei ajovalot syty valokytkimen ollessa ”valot pois” -asennossa.
Japsien ”valoautomatiikka” = hätäinen purukumiviritys, jossa on korvattu valokytkimen 0-asento ajovalojen pakkosytytyksellä, kun moottorin sytytysvirta on kytkettynä. Kunnolla tehtynä kytkimessä olisi A-0-parkit-ajovalot ”pakkosyötöllä” -asennot (vrt. ohjauskytkimissä yleisesti käytetty A-0-1-2) ilman näitä epäloogisuuksia:
1) Automatiikka-asento merkitty virheellisesti (pitäisi olla A eikä 0).
2) Purukumiviritys ohittaa auton normaalin valo-ohjauslogiikan, joten esim. kaukovalot tai takasumuvalo eivät toimi. Nämä saa käyttöön vain jos kuski tuntee japsilootien metkut ja ymmärtää kytkeä valot "oikeasti päälle" eli valokytkin ajovaloasentoon. Tää onkin kiva piirre, kun tarttee takasumuvaloa esim. kesäisen ukkoskuuron aikana moottoritiellä. Ne ajovalot kun saattaa sitten unohtua päälle ja akku menee tyhjäksi ellei autossa ole valosummeria. Mikä on taas paikka paikan päälle.
3) Valoja ei saa kokonaan pois (moottorin käydessä). Tämä kiusasi aiemmin ulkomailla, maissa, joissa ei päivisin ollut tapana valoja käyttää. Nykyään puute tekee päiväajovalojen *laillisesta* jälkiasennuksesta vaikeampaa.
Fiateissa ei ole tällaista puolitiehen jätettyä automatiikkaa, vaan valokytkin määrää, mitkä valot palavat tai ovat palamatta, kun moottori on käynnissä. Suomessa valokytkin saa siis olla koko ajan lähivaloasennossa.
Ainoastaan parkit saattavat vaatia hieman kikkailua - kytkentä voi olla esim. erillisellä napilla kojelaudasta. Vaan onpa näissä enemmän toimintoja, saa vaikka vain vasemman/oikean puolen valot palamaan eikä mittarivalaistus pala turhaan pysäköintivalojen kanssa eikä, erillisohjauksesta johtuen, ole mahdollista lähteä vahingossa ajamaan pelkät parkit päällä.
PS. aidosti automaattiset valot ovat mielestäni a) hämäräkytkimen/sadetunnistimen ohjaama vaihto ”normaalien” ja päiväajovalojen välillä b) automaattiset kaukovalot. Mieluummin sekä että. Tämä japsi/budjettimallin ”valoautomatiikka” on aika huono vitsi. Tosin volkkarin perinteinen ”valoautomatiikka”, joka osaa sammuttaa vain ajovalot, parkkien jäädessä palamaan, on vielä surkeampi."Erillinen ajovalojen merkkivalo on taas erittäin harvinainen"
Onko? Pösöissä ja Volvoissa moinen varuste on ollut jo ainakin 80-luvulta asti, Muiselisin nähneeni sellaisia myös Fordeissa. - äyks
Sark Asmi kirjoitti:
No sulle ei kirjoitusten sarkasmi taida aueta!!?
Paitsi että luulen että sua vietiin nyt vielä pahemmin kahville...
- poiuytrdesdfghjkiolö
äyks kirjoitti:
Paitsi että luulen että sua vietiin nyt vielä pahemmin kahville...
Tai sitten ei, mutta onhan se hyvä reilun viikon jälkeen että tajuat mokanneesi ja koetat tulla tänne paikkaamaan... "No hehheheh hei kuulkaaihan vitsillähän mä vaan..."
- =400W
Joo, itse vetäisen aina lisäpitkät xenonit päin näköä kun näitä pimeitä tulee vastaan. Oli päivä tai yö.
- klitta
Mulla on ainakin omassa autossa valoautomatiikka koko ajan päällä asennossa. Ymmärrän kyllä, että jossain japsissa pitää vemputtaa päälle - pois, mutta valintoja nämä asiat on.
- valot pois
Nimenomaan on hyvä ettei turhaan sytytä ajovaloja kun on merkkivalo olemassa, niin ainakin minun autossani on, siten on helpompi seurata asiaa ja säästä kaliisti vaihdettavia polttimoita oikeaan tarpeeseen.
- maksaja tiedossa
Se on hyvä, että maksuvalmiutta löytyy. Kolaritilanteessa vastapuoli vetoaa automaattisesti siihen, ettei nähnyt sinua ajoissa, kun valoja ei ollut.
Tää on ihan samanlainen perusjuttu kuin valojen häikäisyn syyttäminen, jos vastapuolella olikin valot päällä. Hyvällä tuurilla paljastuu, että siellä olikin laittomat xenonit ja saadaan vaakaa kallistettua oikeaan suuntaan.
- Mailta
Kuulen ensimmäisen kerran tästä keskustelusta, että merkkivalo ajovaloille olisi jotenkin "pakollinen" varuste. En ole huomannut kuin yhdessä merkissä moisen valon. Nykyisin ajan vuoden 1993 jälkeen tehdyllä sakuautolla eikä merkkivaloa ole.
Vai tarkoitettiinko merkkivalolla sumuvalojen merkkivaloa? Se saattaakin olla pakollinen, koska tahaton käyttö haluttiin estää. Sumareitahan ei saa edes käyttää mikäli ns. normi valot vain riittävät.
Luulisin, että melko moni aloittajan näkemistä autoista ilman valoja ovat olleet tuontikamaa kuten omanikin on. Näisssä vehkeissä ei ole valoautomatiikkaa, vaan valot täytyy laittaa tuttuun saksmannityliin itse päälle. Ja kun auto sammutetaan niin parkit jäävät päälle, jollei niitä erikseen sammuteta. Sitä en tiedä, onko sakuissa tämä valokytkentä vieläkin sallittu/pakollinen.- gtrrt eger
Autoissa on yllättävän paljon pakollisia varusteita/varusteita joiden pitäisi toimia, mutta jotka ei toimi/niitä ei ole eikä aisaan puututa katsastuksessa
Mutta esim vilkun naksutin ei ole pakollinen, joten sen olen ottanut lähes jokaisesta autosta pois häiritsemästä minua
Ja itse en ole vielä tavannut kuin kaksi autoa josta tuo valo puuttui, ne oli vuosimallit 1986 ja 1988 - karvalakkien havinaa
gtrrt eger kirjoitti:
Autoissa on yllättävän paljon pakollisia varusteita/varusteita joiden pitäisi toimia, mutta jotka ei toimi/niitä ei ole eikä aisaan puututa katsastuksessa
Mutta esim vilkun naksutin ei ole pakollinen, joten sen olen ottanut lähes jokaisesta autosta pois häiritsemästä minua
Ja itse en ole vielä tavannut kuin kaksi autoa josta tuo valo puuttui, ne oli vuosimallit 1986 ja 1988Autoissa on myös yllättävän paljon varusteita, joista sinä et ole kuullutkaan.
Ja ne määräyksetkin kannattaa lukea kokonaan. Siellä voi tosiaan lukea, että pitää olla esim. merkkivalo, josta näkee, onko takavalot päällä (muistaakseni uusia päiväajovaloja koskevissa spekseissä on tämä vaatimus), mutta vähän edempänä saatetaankin sivulauseessa todeta, että mittarivalaistuksen palaminen voidaan tulkita tällaiseksi merkkivaloksi.
Toinen juttu, johon olen parin auton kanssa törmännyt on, että ajovalojen päälläolon voi päätellä siitä, näkyykö ajotietokoneen näytöllä manuaalisen korkeussäädön symboli. Itse en tätä yhteyttä oivaltanut, vaan ohjekirjasta moinen piti opiskella. En ole jaksanut tarkastaa, mutta tässä voi olla sama juttu eli merkkivalo vaaditaan periaatteessa, mutta sen voi korvata myös tällaisella ratkaisulla.
...eli merkkivalon voisi olettaa löytyvän karvalakkimalleista, joissa ei ole ajotietsikkaa.
Merkkivalo ajovaloille on todella harvinainen - itse en (nykyistä, päiväajovaloilla varustettua menopeliäni lukuunottamatta) osaa nimetä yhtäkään autoa, jossa sellainen varmasti on. Ainkaan vm -92 ja 2002 japseissa ja vm 2003 eurooppalaisessa ei merkkivaloa ollut (mutta säädettävä mittarivalaistus & parkkien merkkivalo oli kaikissa). Monta on toki sellaistakin autoa, missä on ajovalojen merkkivalo saattanut olla, mutten asiaa muista. - edelleen sallittu
> Ja kun auto sammutetaan niin parkit jäävät päälle, jollei niitä erikseen sammuteta. Sitä en tiedä, onko sakuissa tämä valokytkentä vieläkin sallittu/pakollinen.
Edelleen sallittu. Ainoa valojen pakkokytkentää koskeva määräys koskee uusien (siis tietyn päivämäärän jälkeen tyyppihyväksyttyjen autojen) päiväajovaloja - näissä autoissa pitää olla päiväajovalot ja niiden pitää palaa automaattisesti, kun moottori on käynnissä ja lähivalot sammutettuina.
Sumuvaloille on aina pitänyt olla merkkivalo. Sitä kyllä ihmettelen, miten japseissa yleinen ratkaisu, jossa etu- ja takasumuvalot on yhdistetty samaan katkaisijaan on mennyt läpi. Eihän tällaiset valot täytä lain vaatimuksia! Ei ole 10 vuoteen tullut eteen keliä, jossa etusumuvalojen käyttö olisi ollut aiheellista, mutta takasumuvalolle on käyttöä useinkin. Vammaisella kytkennällä varustetussa autossa joutuu laittamaan etusumuvalot ensin päälle & tarpeettomasti häikäisyä aiheuttamaan ennen kuin saa takasumuvalon päälle.
Muistelen kyllä nähneeni sellaisenkin vaatimuksen, että nykyään sumuvalojen kytkimien pitäisi olla palautuvia ts. sumuvalot pitää joka käynnistyksen jälkeen kytkeä erikseen päälle. Ettei se perinteinen seksuaalivähemmistöjen selitys "valot unohtui viime talvena päälle" enää menisi läpi. Vannomaan en tästä mene, mutta ainakin vm2003, 2008 ja 2012 autoissa toteutus on näin, mutta vm 2002 japsissa on ei. - v w
karvalakkien havinaa kirjoitti:
Autoissa on myös yllättävän paljon varusteita, joista sinä et ole kuullutkaan.
Ja ne määräyksetkin kannattaa lukea kokonaan. Siellä voi tosiaan lukea, että pitää olla esim. merkkivalo, josta näkee, onko takavalot päällä (muistaakseni uusia päiväajovaloja koskevissa spekseissä on tämä vaatimus), mutta vähän edempänä saatetaankin sivulauseessa todeta, että mittarivalaistuksen palaminen voidaan tulkita tällaiseksi merkkivaloksi.
Toinen juttu, johon olen parin auton kanssa törmännyt on, että ajovalojen päälläolon voi päätellä siitä, näkyykö ajotietokoneen näytöllä manuaalisen korkeussäädön symboli. Itse en tätä yhteyttä oivaltanut, vaan ohjekirjasta moinen piti opiskella. En ole jaksanut tarkastaa, mutta tässä voi olla sama juttu eli merkkivalo vaaditaan periaatteessa, mutta sen voi korvata myös tällaisella ratkaisulla.
...eli merkkivalon voisi olettaa löytyvän karvalakkimalleista, joissa ei ole ajotietsikkaa.
Merkkivalo ajovaloille on todella harvinainen - itse en (nykyistä, päiväajovaloilla varustettua menopeliäni lukuunottamatta) osaa nimetä yhtäkään autoa, jossa sellainen varmasti on. Ainkaan vm -92 ja 2002 japseissa ja vm 2003 eurooppalaisessa ei merkkivaloa ollut (mutta säädettävä mittarivalaistus & parkkien merkkivalo oli kaikissa). Monta on toki sellaistakin autoa, missä on ajovalojen merkkivalo saattanut olla, mutten asiaa muista.Ainakin uusissa volkkareissa ajovalojen ollessa kytkettynä mittarivalot palavat koko ajan. Jos taas valokytkin on huomiovaloasennossa, mittarivalot seuraavat ulkoilman valoisuutta. Siis kun mittarivalot häviävät, on aika kytkeä ajovalot päälle.
On niissä kyllä merkkivalokin ajovaloja varten. - päiväajovalot
v w kirjoitti:
Ainakin uusissa volkkareissa ajovalojen ollessa kytkettynä mittarivalot palavat koko ajan. Jos taas valokytkin on huomiovaloasennossa, mittarivalot seuraavat ulkoilman valoisuutta. Siis kun mittarivalot häviävät, on aika kytkeä ajovalot päälle.
On niissä kyllä merkkivalokin ajovaloja varten.Joo, päiväajovalot ovat tuoneet merkkivalot tullessaan, koska kojetaulusta pitää nähdä palaako päiväajovalot vai lähivalot ja onko takavalot päällä. Mittarivalaistus ei kelpaa indikointiin, jos sitä sammutellaan valoisuden mukaan.
- ....,,,,
"Luulisin, että melko moni aloittajan näkemistä autoista ilman valoja ovat olleet tuontikamaa kuten omanikin on. "
Eiköhän jo ainakin 99% autoista ole tuontikamaa.- retgret tgrg
Ei ole, 90% autoista on alunperin tehty suomen markkinoita varten, ja varusteltu sen mukaan
- Terminologiaa.
retgret tgrg kirjoitti:
Ei ole, 90% autoista on alunperin tehty suomen markkinoita varten, ja varusteltu sen mukaan
Tuontikamaa silti. Ei niitä suomessa valmistettu ole.
- Mailta
"Luulisin, että melko moni aloittajan näkemistä autoista ilman valoja ovat olleet tuontikamaa kuten omanikin on. "
Tarkoitin tuolla kommentilla lähinnä sitä, että alkuperäinen rekisteröintimaa ei ole ollut Suomi. Silloin varusteissa ja mm. valokytkimen toiminnassa saattaa olla eroa. Ja onkin, koska Suomessa alunperin myytävissä malleissa on yleensä jo Saabeista ja Volvoista 60-luvulta tuttu valomuisti.
Mutta se merkkivalo? Pitkien merkkivalo on aina ollut, mutta ajovalojen merkkivalo on vieraampi kapine, kun itse ajelee näillä maailmanlopun laitteilla. Ja kyllä viimeiset autot ovat olleet sentään jo 90-luvun puolelta vanhimmatkin. - Kyrpisrotta
"Mutta esim vilkun naksutin ei ole pakollinen, joten sen olen ottanut lähes jokaisesta autosta pois häiritsemästä minua"
Kaikenlaista saissea sitä täältä saa lukeakin. Se vilkun "naksutin" on ollut ennen releestä kuuluva ääni. Jos sen olet purkanut, ei ole enää ollut vilkkuvaa suuntamerkkiäkään. Jollet sitten ole siirtänyt relettä jonnekin sellaiseen paikkaan, mistä ääni ei kuulu. Nykyään sen varmaan pystyy purkamaan pois, koska ääni muodostetaan joskus kai ihan erikseen. Mutta mitä häiritsevää on vilkun releen äänessä? Onko jäänyt montakin kertaa suuntamerkki päälle?- gerge erger
Useassa autossani se on ollut kaijutin/piippa, harvassa autossa se rele sitä ääntä tekee nykyjään
Ja tuo naksutus on vain siksi koska "aina ennenkin ollut" ja onhan autoissa kuitenkin merkkivalo vilkuille, sekä automaattisesti sammuva vilkku
Miten voi olla että moottoripyörissä ei ole naksutinta eikä automaattisesti sammuvaa vilkkua, ja silti pärjätään - Kyrpisrotta
gerge erger kirjoitti:
Useassa autossani se on ollut kaijutin/piippa, harvassa autossa se rele sitä ääntä tekee nykyjään
Ja tuo naksutus on vain siksi koska "aina ennenkin ollut" ja onhan autoissa kuitenkin merkkivalo vilkuille, sekä automaattisesti sammuva vilkku
Miten voi olla että moottoripyörissä ei ole naksutinta eikä automaattisesti sammuvaa vilkkua, ja silti pärjätäänNo prätkissä se vilkku juuri monesti jääkin päälle juuri sen vuoksi kun ääntä ei kuule. Mutta makuasiasta päälimmäisenä on tietenkin kyse auton kohdalla. Ihmettelen vain, koska kyseessä on ääni jota kuulee vain sen aikaa kun vilkku on päällä. Olisi eri asia, mikäli naksuttelu kuuluisi koko ajan.
Ei kai vain tuossa ole syy miksei vilkkua käytetä? Tulipa vaan mieleen, että saattaahan olla muitakin joita tuo ääni ottaa kupoliin ja siksi ei käytetä koko kapinetta. Harvempi alkaisi kuitenkaan tekemään purkutoimenpiteitä pelkän äänen vuoksi. - 87k
Kyrpisrotta kirjoitti:
No prätkissä se vilkku juuri monesti jääkin päälle juuri sen vuoksi kun ääntä ei kuule. Mutta makuasiasta päälimmäisenä on tietenkin kyse auton kohdalla. Ihmettelen vain, koska kyseessä on ääni jota kuulee vain sen aikaa kun vilkku on päällä. Olisi eri asia, mikäli naksuttelu kuuluisi koko ajan.
Ei kai vain tuossa ole syy miksei vilkkua käytetä? Tulipa vaan mieleen, että saattaahan olla muitakin joita tuo ääni ottaa kupoliin ja siksi ei käytetä koko kapinetta. Harvempi alkaisi kuitenkaan tekemään purkutoimenpiteitä pelkän äänen vuoksi.Miksi vilkun naksutusta ei voisi kuulua vain kun auto liikkuu ja vilkku on päällä?
"Harvempi alkaisi kuitenkaan tekemään purkutoimenpiteitä pelkän äänen vuoksi." aivan, eihän se vilkun ääni haittaa, aina ENNENKIN se on kuulunut - Kyrpisrotta
87k kirjoitti:
Miksi vilkun naksutusta ei voisi kuulua vain kun auto liikkuu ja vilkku on päällä?
"Harvempi alkaisi kuitenkaan tekemään purkutoimenpiteitä pelkän äänen vuoksi." aivan, eihän se vilkun ääni haittaa, aina ENNENKIN se on kuulunutEn minä tiedä. Kysy nimerkiltä "gtrrt eger". Hän on purkanut omista laatikoistaan naksuttimeen hevon sinne.
- 87k
Kyrpisrotta kirjoitti:
En minä tiedä. Kysy nimerkiltä "gtrrt eger". Hän on purkanut omista laatikoistaan naksuttimeen hevon sinne.
No itselläni on ainakin jokaisesta autosta sammunut vilkku itsestään kääntymisen jälkeen
Tosin kerran oli lainassa Vito, siinä ei sammunut
Mutta lisäksi autoissani on aina ollut vilkulle merkkivalo
Joten mihin tarvitsee naksutusta, no siihen kun niin on ollut 70 luvulta lähtien - usko tai älä
87k kirjoitti:
No itselläni on ainakin jokaisesta autosta sammunut vilkku itsestään kääntymisen jälkeen
Tosin kerran oli lainassa Vito, siinä ei sammunut
Mutta lisäksi autoissani on aina ollut vilkulle merkkivalo
Joten mihin tarvitsee naksutusta, no siihen kun niin on ollut 70 luvulta lähtienMulla on vielä kummallisempi vilkku. Se sammuu aika pian päällekytkennän jälkeen, mutta syttyy pian uudelleen. Ja tämä toistuu monta kertaa!
- Mailta
"Ainakin uusissa volkkareissa ajovalojen ollessa kytkettynä mittarivalot palavat koko ajan. Jos taas valokytkin on huomiovaloasennossa, mittarivalot seuraavat ulkoilman valoisuutta. Siis kun mittarivalot häviävät, on aika kytkeä ajovalot päälle."
Mittarivalot ovat palaneet aika kauan valojen kanssa yhdessä. Mutta sen havaitseminen päivänvalossa voi olla oikeastaan jopa mahdotonta, koska ero on niin pieni. Eikä tämä ominaisuus ole mielestäni verrattavissa oikeaan "merkkivaloon", joka löytyy mm. Skodasta. Ja mittarivalot eivät ainakaan ole pakolliset.- perinteinen tyyli
Jep, onhan se turhaa köyhäilyä, ettei ole (ollut) selviä merkkivaloja sekä parkeille että lähivaloille.
Se perinteisin (70/80-lukujen) ratkaisuhan oli, että mittarivalaistus palaa "parkkien" rinnalla ja toimii siten parkkien "merkkivalona" eikä mitään muita merkkivaloja ole. Eipä ollut kauhean harvinaista, että akku tyhjeni päälle unohtuneiden valojen (ajovalot tai parkit) vuoksi, kun valoautomatiikka ja summeri olivat harvinaista herkkua.
Vaan mitäpä merkkivalot auttaa, jos kuskit ovat puupäitä. Kun takasumuvalot yleistyivät vuosikymmeniä sitten, oli muodikasta pistää sumari päälle, kun vähänkin tihuttu vettä. Vaikka ajettiin "puskuri puskurissa kiinni" ruuhkassa. Ja ne valot tuppasi jäämään päälle koko loppuviikoksi, vaikka mittaristossa kuumotti kirkas, oranssi, varoitusvalo...
Nykyään on sitten päinvastoin eli valoja ei osata/viitsitä kytkeä päälle, vaikka syytä olisi. - gdf gdfh
perinteinen tyyli kirjoitti:
Jep, onhan se turhaa köyhäilyä, ettei ole (ollut) selviä merkkivaloja sekä parkeille että lähivaloille.
Se perinteisin (70/80-lukujen) ratkaisuhan oli, että mittarivalaistus palaa "parkkien" rinnalla ja toimii siten parkkien "merkkivalona" eikä mitään muita merkkivaloja ole. Eipä ollut kauhean harvinaista, että akku tyhjeni päälle unohtuneiden valojen (ajovalot tai parkit) vuoksi, kun valoautomatiikka ja summeri olivat harvinaista herkkua.
Vaan mitäpä merkkivalot auttaa, jos kuskit ovat puupäitä. Kun takasumuvalot yleistyivät vuosikymmeniä sitten, oli muodikasta pistää sumari päälle, kun vähänkin tihuttu vettä. Vaikka ajettiin "puskuri puskurissa kiinni" ruuhkassa. Ja ne valot tuppasi jäämään päälle koko loppuviikoksi, vaikka mittaristossa kuumotti kirkas, oranssi, varoitusvalo...
Nykyään on sitten päinvastoin eli valoja ei osata/viitsitä kytkeä päälle, vaikka syytä olisi.Edelleen 93 lähtien tulee olla merkkivalo ajovaloille
Mutta mehän olemme Suomissa :) - Mailta
gdf gdfh kirjoitti:
Edelleen 93 lähtien tulee olla merkkivalo ajovaloille
Mutta mehän olemme Suomissa :)Käypä katsomassa tämä:
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=ajovalojen merkkivalo&source=web&cd=10&ved=0CGYQFjAJ&url=http://www.valoasi.fi/downloads/AKE_valo-ohje.pdf&ei=f5BeUPvyCPD24QT0uIHwCg&usg=AFQjCNFqjroGgmTPsbRB8ve49YpXlBQDww
Ja katso tämä kohta: 4 Valaisimet edessä, 4.1 Lähivalaisimet.
Siellä on ainakin teksti: "Lähivalaisimen merkkivalo on vapaaehtoinen."
Ilmankos niin harvoin on vastaan tullut moinen merkkivalo. - 3+7
Mailta kirjoitti:
Käypä katsomassa tämä:
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=ajovalojen merkkivalo&source=web&cd=10&ved=0CGYQFjAJ&url=http://www.valoasi.fi/downloads/AKE_valo-ohje.pdf&ei=f5BeUPvyCPD24QT0uIHwCg&usg=AFQjCNFqjroGgmTPsbRB8ve49YpXlBQDww
Ja katso tämä kohta: 4 Valaisimet edessä, 4.1 Lähivalaisimet.
Siellä on ainakin teksti: "Lähivalaisimen merkkivalo on vapaaehtoinen."
Ilmankos niin harvoin on vastaan tullut moinen merkkivalo.Vaan merkkivalo olisi erittäin tarpeellinen monelle autoilijalle edelleenkin.
- Mailta
Merkkivalo olisi ihan ok, mutta sen pakollisuudesta tässä oikeastaan kyse oli. Ja kumminpäin sen valon pitäisi sitten toimia mikäli sellainen on? Mielestäni niin päin, että mikäli valot ovat pois päältä niin merkkivalo ilmoittaisi siitä. Vähän niin kuin öljynmäärämittari. Ei sekään pala silloin jos öljyä koneessa on. Mutta esim. Skodassa mielestäni ajovalojen merkkivalo ilmoittaa valojen olevan päällä. Hui kamalaa!
- ei auta laiskuuteen
Paljonpa pelkkä merkkivalo auttaa, kun puupäät eivät todistetusti huomaa edes noita takasumuvalon yms. merkkivaloja. Ja pari päivää sateen jälkeen saattaa vielä bongata autoja, joissa takalasinpyyhin hinkkaa tihkukytkennällä kuivaa lasia.
Uusissa autoissa on onneksi päiväajovalot, jotka palavat "pakkosyötöllä", ettei enää täysin sammutetuin lyhdyin ajelu onnistu.
Mutta vanhemmissa ritsoissa .... ei siinä auta merkkivalot eikä edes se, että kuski muistaa laittaa valot päälle, jos polttimoiden kunto tarkastetaan korkeintaan katsastuksessa. "Sivuvaunumoottoripyöriä" eli autoja, joissa toinen puoli keulaa täysin pimeänä, näkee usein. Samoin näitä, missä on persuuksista lähes kaikki lamput kuolleet eli jarruvaloista palaa 1/3 jne.
Ihan surutta näille voisi sakkoja jaella, koska tällainen tilanne ei ole hetkessä syntynyt.
- Mailta
"Ihan surutta näille voisi sakkoja jaella, koska tällainen tilanne ei ole hetkessä syntynyt."
Onko sakon saamisen riski oikeasti aika pieni tällaisissa asioissa? Huomautus saattaa tulla herkästi, muttei sellainen ole kovin tehokas. - välinpitämätön
Yällaista se on, osa meistä ovat jopa niin välinpitämattömiä että jätetään valojen ja vilkkujen kuntotarkistus tekemättä ja lähdetään vain liikkeelle. Itse olen syllistynyt tähän monta kertaa tekosyillä:
tarkisinhan minä viime viikolle,
matka on niin lyhyt jne. - käykää optikolla
Esimerkiksi Espanjassa kun ajetaan tunneliin tulee liikennemerkki "sytytä ajovalot", ja tunnelin jälkeen liikennemerkki "sammuta ajovalot".
Ajovalojen merkkivalo on tarpeen ettei turhaan käyttäisi valoja päiväsaikaan. Yöllä huomaa helposti ilman merkkivaloakin jos valot on päällä, vaikka on tosin niitäkin liikkeellä jotka ajavat ilman valoja hämärässä. Se kertoo lähinnä siitä että varovaisuus on tarpeen, ajokortin saanti ei ole mikään maisterintutkinto.
Muistakaa että ajovalojen käyttämättömyys päiväsaikaan voi johtaa 50 euron rikesakkoon (vastaa 8 päiväsakkoa jos nettotulo on esim. 500€/kk). Syy käyttää valoja on toisten kuljettajien huono näkö, ja nämä toiset voivat muutoin lähteä ohitukseen vaikka harmaa auto tulisikin vastaan. - Arileh
Tämä merkkivalo on senvuoksi, että useissa maissa on tunnelin jälkeen muistutus, että muistitko sammuttaa ajovalot? Sen vuoksi on merkkivalo, että näkee onko varmasi sammuttanut ajovalot.
- 20+16
Juuri sen vuoksi minäkin aina sammutan valot kun näkee ajaa ilman niitäkin. Kaikki ylimääräinen indikointi mittaristossa on epänormaalia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941783
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3591196Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181188- 961058
- 63848
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36821Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6774Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella
Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.141723- 46716
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42690