Provosoituminen

houhou

Heti aluksi anteeksipyyntö, jos tämä teksi loukkaa juuri sinua. Ajan paljon työni puolesta, joten paljon tulee nähtyä tien päällä, ja tässä sitä avautumista sitten tuleekin:

Päivittäin nämä liikenteen nysvärit saavat vereni kiehumaan, vaikka muuten olen luonteeltani hyvin rauhallinen persoona.

Liikennevaloista lähdetään madellen ja puhutaan samalla puhelimeen tai höpistään kaverille ja vihreä valo palaa sekunti tolkulla. Muistan kyllä painaa tööttiä, jotta heräät.

Kaksikaistaisella tiellä jumuidut vasemalle kaistalle vaikka ajan perässäsi nopeampaa vauhtia rajoitusten mukaisesti toki. Joudun ohittamaan oikealta, kun et tajua liikennesääntöjä. Muistutan hienovaraisesti keskisormella ja saan hölmistyneen katseen, kun et vain ymmärrä rikettäsi.

Poistut liikenneympyrästä vilkkua käyttämättä, aivan kun omistaisit koko ympyrän, etkä tajua, että itse odotan sinua ja oletan että sinä kierrät ympyää. Näytän keskisormea ihan periaatteen vuoksi. Tajuat asian ehkä myöhemmin tai sitten et.

Ryhmityt moottoritielle kiihdytyskaistaa pitkin alinopeutta. Ohitan sinut takaa kiihdytyskaistaa pitkin oikealta, kun maleksit ryhmityessä. Vilkautat pitkiä perääni ja haukut täällä foorumilla siaksi. Hymyilen sinulle jälkeenpäin.

Ryhmittyessä pois moottoritieltä alat pudottumaan nopeutta jo hyvissä ajoin ennen ryhmittymistä rampille, aivan kuin kaista ei riittäisi kääntymään pois motarilta. Tätä en vain pysty ymmärtämään miksi ryhmittymiskaistalle ei voi ajaa vallitsevaa moottoritien nopeutta?

Hinkkaat rekkojen edessä alinopeutta. Ihan siksi kun mittarinopeus 80kmh/h ja olet vastuullinen kuski. Ilmoitat radio Novaan ahdistelijarekasta, joka tulee ennen nousua aivan puskuriin kiinni ja päätät olla fiksu kuski ja soittaa vielä 112 varmuudeksi.

Ajovalot, mitä ne on? Säästää polttoainetta aijaa ilman valoja. Periaatteen vuoksi... Kyllä vastaantulija näkee... Tai sitten et vain ymmärrä laittaa niitä päälle.

Suosikkini! Rystyset valkeana puristetaan rattia ja ajetaan 100kmh alueella 80kmh ja sitten risteysalueet ja taajamat samaa 80kmh. Fiksua?

Provosoidut liikenteessä ja alat "kisaamaan" minua, kun ohitan sinut rajoitusten puitteissa. Olen jo valitettavasti kasvanut ohitse " onks pakko mennä suihkuun, jos ei ole hiki" vaiheesta ja annan sinun näyttää 1.6L corollasi woimat.

Et välitä peräkärrysi valoista, mutta mielestäsi on suotavaa ajaa kuitenkin 100kmh motarilla, jotta et ole tukkeena.

Lopuksi vielä pahoittelut, jos avautumiseni sai sinut kiehahtamaan ja ajattelemaan "kyllä minä vttu tiiän miten ajaa", mutta kuitenkin minun silmissäni sinä olet reppana.

62

474

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaari-setä

      Kyllä minäkin aikoinaan keskityin muitten autoilijoiden puitteisiin mutta jossain vaiheessa tajusin että itsekin olen itsekin ihminen ja en pysty vaikuttamaan muiden ajotapoihin. Nykyään keskityn omiin puitteisiin ja koitan parantaa omia ajo tapoja ja puitteita (tosin ihminen tulen aina olemaan eli minusta ei hyvää kuskia tule ikinä)

      "Päivittäin nämä liikenteen nysvärit saavat vereni kiehumaan, vaikka muuten olen luonteeltani hyvin rauhallinen persoona."
      Näin minäkin ajattelin itsestäni mutta vanhempana tajusin että ihan sama ihminen olen myös auton ulkopuolella, en vaan uskaltanut näyttää tunteitani ilman auton suojaa.

    • Mailta

      "Liikennevaloista lähdetään madellen ja puhutaan samalla puhelimeen tai höpistään kaverille ja vihreä valo palaa sekunti tolkulla. Muistan kyllä painaa tööttiä, jotta heräät."

      Kun suomalainen pääsee liikennevaloissa paalupaikalle, niin hänellä EI ole mihinkään kiire. Sen ensimmäisenä olevan täytyisi nimenomaan riuhtaista takaatuleva letka liikkeelle, ja pyrkiä rajoituksen mukaiseen maksimiin melko nopeasti. Olen huomannut, kuinka juuri sillä ensimmäisenä olevalla ei ole mitään haluakaan päästää valoista muita kuin itsensä. Puhelimeen käliseminen kruunaa tilanteen.

      • Kaupungista

        Minä taas olen huomannut että kun tullaan valoristeykseen jossa on vaikkapa kaksi kaistaa rinnakkain niin siihen etummaisen rinnalle vasemmalle kaistalle on aina pyrkijöitä ja kun sitten tämä jonon ensimmäisenä sillä oikeampuoleisella kaistalla oleva päättää ettei siihen vasemmalle rinnalle tullut varmasti ***kele kiihdytä minun ohitseni niin siinähän on heti kiihdytyskilpailu valmiina. Kyllä silloin se jonon liikkeellelähtö on todella nopeaa. Kaksi ensimmäistä kaasuttaa hampaat irvessä kun molempien pitää todistaa että hänen autonsa kiihtyy paremmin kuin sen vieressä ajavan. Kumpikaan ei anna periksi ***KELE!! Eli ei ne jonon ensimmäiset ainakaan koskaan mitään tulppaa aiheuta takanatulijoille on meinaan se kilvanajo sitä luokkaa!!


      • Mailta
        Kaupungista kirjoitti:

        Minä taas olen huomannut että kun tullaan valoristeykseen jossa on vaikkapa kaksi kaistaa rinnakkain niin siihen etummaisen rinnalle vasemmalle kaistalle on aina pyrkijöitä ja kun sitten tämä jonon ensimmäisenä sillä oikeampuoleisella kaistalla oleva päättää ettei siihen vasemmalle rinnalle tullut varmasti ***kele kiihdytä minun ohitseni niin siinähän on heti kiihdytyskilpailu valmiina. Kyllä silloin se jonon liikkeellelähtö on todella nopeaa. Kaksi ensimmäistä kaasuttaa hampaat irvessä kun molempien pitää todistaa että hänen autonsa kiihtyy paremmin kuin sen vieressä ajavan. Kumpikaan ei anna periksi ***KELE!! Eli ei ne jonon ensimmäiset ainakaan koskaan mitään tulppaa aiheuta takanatulijoille on meinaan se kilvanajo sitä luokkaa!!

        Totta. Tuo on kaksikaistaisen liikennevaloristeyksen seuraava murhe. Hyvänä puolena olkoon se, että takaatulevat pääsevät tarvittaessa todella rivakasti risteyksen yli. Tuomitsen tosin sen ihme kilpa-ajovietin.


      • Yetska

        Koska ajelen isolla perhefarkulla, lähden valoista liikkeelle tosiaan aika madellen. Katos, kun isolla autolla on liikkeellä, niin silloin pitää ajella tyylillä eikä revitellen =) Ihan eri asia tietty olis, jos alla olis joku lyhytkoppainen RS-malli =))


      • Yetska
        Kaupungista kirjoitti:

        Minä taas olen huomannut että kun tullaan valoristeykseen jossa on vaikkapa kaksi kaistaa rinnakkain niin siihen etummaisen rinnalle vasemmalle kaistalle on aina pyrkijöitä ja kun sitten tämä jonon ensimmäisenä sillä oikeampuoleisella kaistalla oleva päättää ettei siihen vasemmalle rinnalle tullut varmasti ***kele kiihdytä minun ohitseni niin siinähän on heti kiihdytyskilpailu valmiina. Kyllä silloin se jonon liikkeellelähtö on todella nopeaa. Kaksi ensimmäistä kaasuttaa hampaat irvessä kun molempien pitää todistaa että hänen autonsa kiihtyy paremmin kuin sen vieressä ajavan. Kumpikaan ei anna periksi ***KELE!! Eli ei ne jonon ensimmäiset ainakaan koskaan mitään tulppaa aiheuta takanatulijoille on meinaan se kilvanajo sitä luokkaa!!

        Arvaa mistä toi johtuu?

        Siitä, että meillä Suomessa elettiin vielä puolivuosisataa sitten hevoskärryajassa. Ei mistään muusta =)


    • Kyrpisrotta

      "Suosikkini! Rystyset valkeana puristetaan rattia ja ajetaan 100kmh alueella 80kmh ja sitten risteysalueet ja taajamat samaa 80kmh. Fiksua?"

      Tämä suosikkisi on myös minun favourite. Johtuu siitä että olen miettinyt mistä tämä ilmiö on peräisin. Muutama syy on tullut mieleen:
      1. Autojen mittarit näyttävät erilaisia nopeustotuuksia. Japanilaisissa autoissa mittarit heittävät eurooppalaisia enemmän? Jos vielä kuski ottaa ennakkoa alaspäin niin siinä sitä ollaan. Nämä henkilöt ovat niitä "therätin" mainitsemia "tasanopeustampioita" tai jotain sellaista.
      2. Rajoituksen vaihtumista ei huomata. Tätä käy itselleni aika ajoin. Sitten vasta kun takaa tullaan ja mennään ohi niin huomaan, että perkule rajoitus onkin muuttunut 80 -> 100 km/h. Rajoituksia ei toisteta kuin risteysten jälkeen, eikä aina sittenkään.
      3. Ylinopeuden ajamista pelätään aivan liikaa. Itse ajan melkein aina hiukan yli rajoituksen, enkä koskaan ole sakkoja saanut. Tuomitsen selkeät ylitykset (

      • Ainakaan Pirkanmaalla ei päde: ajetaan 70 km/h 80 km/h alueella ja kun tie muuttuu 60 km/h alueeksi, yhä jatketaan sillä 70 km/h nopeudella.

        Mittarivirhettä tai ei, kyllä mittarissakin PITÄISI nopeuden muuttua, kun nopeusrajoitus muuttuu, eli vauhdin pitäisi siis pudota n. 50 km/h nopeuteen, jos kuski välittäisi p***aakaan liikennesäännöistä, ja jos liikennemerkkejä ei (muka) huomaa, pitäisi kortti ottaa pois ja laittaa autokouluun alkeita oppimaan. On vaarallista, jos kaikki irtisaatava huomio menee hallintalaitteisiin ja siis auton pitämiseen tiellä, niin ettei huomiokykyä riitä liikenteen ja liikennemerkkien havaitsemiseen!


    • jouhouh

      On se kyllä perkkele ettei kaikki osaa ajaa yhtä hyvin kuin sinä. Mutta vain yksi voi olla paras.

    • ....,,,,

      Liittymien välisellä tieosuudella nopeusrajoitus
      toistetaan liittymävälillä niin, ettei peräkkäisten
      merkkien väliksi tule rajoitusarvosta riippuen yli
      - 3 km, kun rajoitusarvo on 50 tai 60 km/h
      - 4 km, 70 tai 80 km/h
      - 5 km, 100 km/h
      - 6 km, 120 km/h

    • "Kaksikaistaisella tiellä jumuidut vasemalle kaistalle vaikka ajan perässäsi nopeampaa vauhtia rajoitusten mukaisesti toki. Joudun ohittamaan oikealta, kun et tajua liikennesääntöjä. Muistutan hienovaraisesti keskisormella ja saan hölmistyneen katseen, kun et vain ymmärrä rikettäsi. "

      Eipä ole näiden neljänkymmenenkahden vuoden aikana, joina olen autoa ajanut, koskaan tullut nähdyksi tuollaista, että joku olisi kaksikaistaisella tiellä jumiutunut vastaantulijoiden kaistalle ja joku olisi oikealta ajanut ohi. Noin 30 vuotta sitten tosin näin Lusin suoralla yhden kiireisen, joka ohitti jonoa piennarta käyttäen oikealta.

      • Onpa mulla tullut vastaan autojenkuljetusrekka moottoritien rampilla.
        Mahtoi kuskilla olla outo olo, kun niin p-leesti tulee autoja vastaan moottoritiellä, ja vielä samoilla kaistoilla...


    • Kyrpisrotta

      ....,,,, tietää joain ainakin:

      "......väliksi tule rajoitusarvosta riippuen yli
      - 3 km, kun rajoitusarvo on 50 tai 60 km/h
      - 4 km, 70 tai 80 km/h
      - 5 km, 100 km/h"

      Siis siksi 100 km/h alueella ei merkkejä juuri näe kuin isompien risteysten jälkeen, koska väli on 5 km muttei maksimia ole?

    • suksippa hevon sinne

      Noniin hintti, jatka nyt vaan uniasi ja jätä haaveilut tuonnemmaksi, eikö kukaan ole vielä maininnut poikkeavuudestasi, olethan selvästi homohintti

    • Kyllä vain

      "Rystyset valkeana puristetaan rattia ja ajetaan 100kmh alueella 80kmh ja sitten risteysalueet ja taajamat samaa 80kmh. Fiksua?"

      Tätä olen itsekkin ihmetellyt. Tuosta tuli myös mieleen sellainen asia, että en todellakaan ymmärrä miksi jotkut ajavat ylinopeutta, ottavat edellä ajavan kiinni ja sitten jäävät kuitenkin ns. perseeseen roikkumaan. Minua (ja varmasti lähes tulkoon kaikkia) suorastaan vituttaa ihmiset jotka ajavat melkein takakontissa kiinni. He tuskin ovat ikinä kuulleetkaan turvavälistä.

      Jos joku teiden ritari jää taakse "pyörimään" niin ainakin itselläni on tapana joko mennä vähäksi aikaa tien sivuun (jotta tämä "ritari" pääsee ohi) tai sitten painan hiukan kaasupoljinta ja otan itse hiukan etäisyyttä.

      Muistui tuosta kaasupolkimesta vielä toinenkin versio noista perässä roikkujista: otetaan edellä ajava kiinni, jäädään lähes perään roikkumaan, jos edellä ajava kiihdyttää vauhtia niin tämä "ritari" kiihdyttää vauhtia itsekkiin mutta ei missään vaiheessa mene ohi vaan jää taakse roikkumaan. Vituttaa tuollainen.

    • Oikealta ohittaminen on kiellettyä vain moottoritiellä. Muualla saakin tietyissä määrin ajella vasenta kaistaa eteenpäin ja antaa kiireisempien mennä oikealta ohi.

      Lisätäänpä listaan se kaveri, joka minun ajaessani moottoritien vasenta kaistaa vakionopeudensäädin päällä (noin 14-15 km/h yli rajoituksen) roikkuu takapuskurissani. Väistettyäni ensimmäiseen rakoon oikealle, tämä vetää ohi ja sitten kohta hidastaa suurin piirtein sallittuun. Oli pakko päästä ohi?

      • Tämä on totuus

        Mitä helvettiä se rotta taas selittää? Laitappas kiljupöntön kansi pikaisesti kiinni. Hourailet taas aivan liikaa.


      • Haittasiko sinua

        Se ehtii sen yhden autonmitan verran aikaisemmin töihin. Tekee vuodessa nätin tuntisaldon.


      • Haittasiko sinua kirjoitti:

        Se ehtii sen yhden autonmitan verran aikaisemmin töihin. Tekee vuodessa nätin tuntisaldon.

        Ei se itse asiassa haitannut, pisti vain ihmettelemään. Menin tietysti saman tien uudestaan ohi vakkari edelleen päällä... Eli eipä tuo ehtinyt edes sitä yhtä autonmittaa aikaisemmin töihin.


      • Todennäköistä
        The_Rat kirjoitti:

        Ei se itse asiassa haitannut, pisti vain ihmettelemään. Menin tietysti saman tien uudestaan ohi vakkari edelleen päällä... Eli eipä tuo ehtinyt edes sitä yhtä autonmittaa aikaisemmin töihin.

        Ehkäpä ohittaja katsoi ohituksen jälkeen, että saldoa on nyt riittävästi. Kasvatti sitä ensin perässäsi sopivaan määrään saakka.


      • Ajan Säästäjä
        Todennäköistä kirjoitti:

        Ehkäpä ohittaja katsoi ohituksen jälkeen, että saldoa on nyt riittävästi. Kasvatti sitä ensin perässäsi sopivaan määrään saakka.

        Jotkut ovat niin hyviä että ajaessaan nopeammin vaikka töihin he voivat voittamansa ajan laittaa säästöön joko takin taskuun,laatikkoon tai isoon säkkiin. Sitten jossain vaiheessa se säästetty aika päästetään säilöstä ulos ja otetaan käyttöön. Hölmöläiset yritti kuljettaa valoa säkissä sisään pirttiin. Ei onnistunut. Nykyään löytyy autoilijoita jotka sensijaan osaavat kuljettaa aikaa säkissä ja laittaa talteen!


    • Kyrpisrotta

      Siis mitä se rotta nyt on alkanut miettimään? Turhia ohituksia vai? Jmalauta että sä oot ihme epeli. Tästä ei ole kuin pari kuukautta aikaa, niin TURHISSA ohituksissa ei ollut mitään ihmeellistä? Ja nyt kun on samanlainen alhainen pskapää on tullut arvon rätistä ohi niin johan ihmetellään. Ja vielä konetiellä. Vttu mikä stanan jurpo!

    • suksippa sinne

      Aloittaja on hinttihomo, suksi hevonviiittuun.

      • sellainenko?

        jaa siis sellainen mies joka tykkää pippelipeniksestä?


    • V.VU

      Aloittaja on kaahari.

    • Pyhpyh

      Enpä viitsi lukea noin pitkää juttua yhtä kappaletta pidemmälle.

      Sen perusteella voi jo sanoa, että kannattaisi keskittyä omaan ajamiseen. Toisia ei voi liikenteessä kouluttaa, se on turhaa ja tehotonta.

    • Mailta

      "Pyhpyh" on oikeassa. Muitten aikuisten opettaminen on turhaa. Siksi pitäisikin olla enemmän huolissaan jälkikasvusta. Nehän oppii kaiken iskältä, äiskältä, enolta, sedältä, naapurin tädiltä ja muilta "aikuisilta". Lisäävät sitten vielä pari omaa temppua jatkoksi ja sieltä se kasvaa uusi vastuuton sukupolvi joka on edellistäkin pahempi.

      • Juuri näin.
        Ja Pirkanmaan alueilla olen alkanut vahvasti epäillä jo autokoulujen opetuksiakin.
        Sielläkö väelle opetetaan, että liikennevaloristeyksessä pyritään risteysalueelle odottamaan keinolla millä hyvänsä...
        Tai että risteysalue on mukavan leveä paikka ohittaa...
        Tai että vaikka tien reunasta keskiviivaan on 8 metriä, kannattaa ajaa ihan keskellä tien reunan ja keskiviivan välissä...


    • 14+4

      Harvoin näkee täällä asiallisia kirjoituksia.

      Sitä kummallista epälookisuutta kyllä riittää taviskuksien ajotavoissa.
      Kun näkee itse ajaa niin ajovaloja ei tarvitse.

      Suuntavilkkua voi räpsäyttää kerran, yksi toopeimmista
      asioista mitä usein näkee.

      Tosiaan tuo nopeus-epälookisuus on aika kummallinen asia.
      80km/h nopeus sopii ohituskaistalle motarille missä on 120km/h
      rajoitus ja samalla 80 ajetaan läpi taajamankin 30-40km/h alueet.

      Näitä riittää ja oikeasti sitä liikenteen vaarallisinta porukkaa.

    • turpaväli?

      "Ryhmityt moottoritielle kiihdytyskaistaa pitkin alinopeutta. Ohitan sinut takaa kiihdytyskaistaa pitkin oikealta, kun maleksit ryhmityessä."

      Ensinnäkin: En ole koskaan törmännyt moiseen tilanteeseen - olen ajanut 50 000 km pitkin poikin Suomea, luulisi jo tuossa otoksessa tulleen vastaan jos kyseessä on valittamisen arvoinen ilmiö.

      Toiseksi: Kiihdytyskaistaa pitkin ohi kurvaaminen kuullostaa vaaralliselta ja vastuuttomalta. Vaikkei se välttämättä riko mitään sääntöjä, jos edessä oleva auto on ehtinyt siirtyä varsinaiselle ajoradalle, on kyllä vaikea löytää niin pitkä kiihdytyskaista että tuon voisi tehdä riitävällä turvavälillä, kun ottaa huomioon ohitettavan auton olevan kiihdyttämässä. Ja turvaväli nyt on alkeellisimpia liikennesääntöjä joita pitäisi noudattaa ennen kuin lähdetään muita arvostelemaan.

      • kfjd

        Vai että jopa 50tkm, huh huh. Ajeleppa ekaksi 500tkm niin alkaa olemaan kokemusta oikeasti, jotta voit viisastella.


      • kfjd kirjoitti:

        Vai että jopa 50tkm, huh huh. Ajeleppa ekaksi 500tkm niin alkaa olemaan kokemusta oikeasti, jotta voit viisastella.

        En minäkään kovin paljoa aja - työmatkat enimmäkseen - niin tuo 50 000 tulee täyteen parissa vuodessa. Kaikenkaikkiaan on tullut ajelluksi ehkä Milli (täysin arvaus).

        Tutut rekkakuskit ajavat helposti tuollaiset 1000 km päivässä.


      • gjkjvggf
        aimo.puntero kirjoitti:

        En minäkään kovin paljoa aja - työmatkat enimmäkseen - niin tuo 50 000 tulee täyteen parissa vuodessa. Kaikenkaikkiaan on tullut ajelluksi ehkä Milli (täysin arvaus).

        Tutut rekkakuskit ajavat helposti tuollaiset 1000 km päivässä.

        Jep, leskeppa huviksesi meille paljonko tuohon helppoon tonniin menee aikaa kuskilta päivässä. Esim. 70kmh keskinopeudella, joka on jo paljon tauot ja lastaukset yms. Sen jälkeen voit tulla kertomaan tänne lisää satuja.


      • gjkjvggf kirjoitti:

        Jep, leskeppa huviksesi meille paljonko tuohon helppoon tonniin menee aikaa kuskilta päivässä. Esim. 70kmh keskinopeudella, joka on jo paljon tauot ja lastaukset yms. Sen jälkeen voit tulla kertomaan tänne lisää satuja.

        Meneehän siihen, mutta eihän näiden kaverien työpäivä aina kotiin päädy.
        Unta palloon parkkiksella, ja taas jatkuu meno. Useimmiten yritetään tauot yhdistää ruokailuun ym.

        Eikä aina pysytä Suomen rajojen sisällä. Tosin itärajaa ei kuulemma juuri ole ylitelty. Enemmänkin pohjoisessa tuota Ruotsin rajaa.

        Esim kotiseudulta (en kerro missä) Helsinkiin lastaamaan, sieltä tornion kautta vaikkapa Kiirunaan purkamaan.

        Parhaillaan "rundi" voi kestää kaksikin viikkoa, jos joutuu pyörimään euroopassa useammassa maassa.

        En puhunutkaan jakeluautoista ;-)


      • aimo.puntero kirjoitti:

        Meneehän siihen, mutta eihän näiden kaverien työpäivä aina kotiin päädy.
        Unta palloon parkkiksella, ja taas jatkuu meno. Useimmiten yritetään tauot yhdistää ruokailuun ym.

        Eikä aina pysytä Suomen rajojen sisällä. Tosin itärajaa ei kuulemma juuri ole ylitelty. Enemmänkin pohjoisessa tuota Ruotsin rajaa.

        Esim kotiseudulta (en kerro missä) Helsinkiin lastaamaan, sieltä tornion kautta vaikkapa Kiirunaan purkamaan.

        Parhaillaan "rundi" voi kestää kaksikin viikkoa, jos joutuu pyörimään euroopassa useammassa maassa.

        En puhunutkaan jakeluautoista ;-)

        Esimerkkinä kotimaan rundista voisi olla:
        Tampere - Turku - Helsinki - Kuopio - Tampere
        Noin 900 km.


      • kyllä niitä näkee

        " olen ajanut 50 000 km pitkin poikin Suomea"

        Minä olen ehtinyt jo peruutellakin tuon verran.


    • Eläkeläinen, ent. au

      ["kyllä minä vttu tiiän miten ajaa", mutta kuitenkin minun silmissäni sinä olet reppana.]

      Ota koppi, jos saat. Tuli oma sanontasi bumerangina takaisin. Muuten olen sitä mieltä, että sinun kohdallasi on ammatinvalinta mennyt pieleen. Podet pahaa työperäistä tressiä.

      Suosittelen alan vaihtoa. monet muutkin vaihtavat ammattia useamman kerran työuransa aikana.

    • HUREEW

      Ylivoimaisesti ärsyttävintä motarilla on se kun jäädään siihen vasemmalle kaistalle nysväämään vaikka nähdään selvästi että takana on tulossa muita.
      Mutta ei, ei kun vielä pitää päästä tuon seuraavan rekan ohi, joka on vielä kaukana. Ihan hyvin ehdittäisiin menemään siihen oikealle kaistalle ja päästää takaatuleva ohi, ja sitten siirtyä takaisin vasemmalle kaistalle.

    • Olenko minä jo kirjoittanut tännekin...
      Jaa, en.
      En ole ammattiautoilija, enkä ole harrastanut noita reippaampiotteisia toimenpiteitä, mutta aloituksessa esilleotetuista asioista olen minäkin vaahdonnut liki kaikille, jotka ovat kuunnelleet lyömättä. ;-)

      Vielä muistuttaisin siitä liikennekontrollin muodosta, että rattia käännetään mahdollisimman vähän, ja kurvatataan/käännytään loivasti vaikka sitten vastaantulijoiden kaistaa käyttäen. Näin risteyksestäkin pääsee läpi yksi auto kerrallaan.

    • 10+10

      "Ryhmittyessä pois moottoritieltä alat pudottumaan nopeutta jo hyvissä ajoin ennen ryhmittymistä rampille, aivan kuin kaista ei riittäisi kääntymään pois motarilta. Tätä en vain pysty ymmärtämään miksi ryhmittymiskaistalle ei voi ajaa vallitsevaa moottoritien nopeutta?"

      Jos sinulla on riittävä turvaväli, ei edellä menijän pieni hidastaminen ennen ramppia haittaa sinua yhtään. Jos taas roikut takapuskurissa MOTARILLA, kuten kunnon hinurin kuuluukin, jokainen edellä menijän pienikin hidastus rassaa sinua. Mietipä seuraavalla kerralla, mitä motarilla kuuluu tehdä, kun saavutat edellä menijän.
      a) Jäädään roikkumaan takapuskuriin?
      b) Vaihdetaan ohituskaistalle ja mennään ohi?

      • kunhan ajattelin

        Vaikka minulla on turvaväli joudun kuitenkin hidastamaan, koska muuten meillä ei enää olisi sitä turvaväliä. Muutenkin epämääräinen pumppaaminen aiheuttaa paljon pahaa, kun liike kertoituu jonossa ajaessa ja takanapäin nopeudenvaihtelut muodostuvat todella suuriksi.


      • Toinen vaihtoehto
        kunhan ajattelin kirjoitti:

        Vaikka minulla on turvaväli joudun kuitenkin hidastamaan, koska muuten meillä ei enää olisi sitä turvaväliä. Muutenkin epämääräinen pumppaaminen aiheuttaa paljon pahaa, kun liike kertoituu jonossa ajaessa ja takanapäin nopeudenvaihtelut muodostuvat todella suuriksi.

        Et joudu hidastamaan, jos lähdet siitä edelläsi hidastavasta ohi.


      • Tuossa tilanteessa ärsyttää tyypit, joiden mielestä moottoritielle mennaan ajamalla ensin kiihdytyskaista loppuun 80 km/h. Kaistan lopussa vilkaistaan onko siinä vieressä joku ja samalla aletaan siirtyä moottoritielle. Jos vierellä oli joku, suorittavat kaikki läsnäolijat joukon ihmeellisiä väistöliikkeitöä.

        Kun moottoritielle on sitten kunnolla päästy, aletaan kiihdyttää vauhtia moottoritien nopeusrajoituksen mukaiseksi, tai jonkin verran yli.

        Onkohan tuollaisille tyypeille koskaan tullut mieleen pohdiskella, misi sitä kiihdytyskaistaa sanotaan nimenomaan KIIHDYTYSkaistaksi...


      • Mrei
        aimo.puntero kirjoitti:

        Tuossa tilanteessa ärsyttää tyypit, joiden mielestä moottoritielle mennaan ajamalla ensin kiihdytyskaista loppuun 80 km/h. Kaistan lopussa vilkaistaan onko siinä vieressä joku ja samalla aletaan siirtyä moottoritielle. Jos vierellä oli joku, suorittavat kaikki läsnäolijat joukon ihmeellisiä väistöliikkeitöä.

        Kun moottoritielle on sitten kunnolla päästy, aletaan kiihdyttää vauhtia moottoritien nopeusrajoituksen mukaiseksi, tai jonkin verran yli.

        Onkohan tuollaisille tyypeille koskaan tullut mieleen pohdiskella, misi sitä kiihdytyskaistaa sanotaan nimenomaan KIIHDYTYSkaistaksi...

        Usein nämä 80 km/h moottoritielle tulijat kiihdyttävät sitten moottoritiellä vauhtinsa 130 ja siirtyvät sitten vasemmalle ohituskaistalle. Kumma kun se kaasupoljin löytyy vasta moottoritiellä.


    • hklkjhgvhgf

      Totta, näin sitä tuleekin usein toimittua. Joskus kaistan vaihtaminen on vaan hiukan hankalaa, jos nysväri on pudottanut vauhdin 80km/h ja vasen kaista vetää 120 km/h yhtämittaista jonoa, niin eipä sinne väkisin tule ängettyä.

    • Tarja Tuulikki

      Hei ajan moottoritiellä vasenta kaistaa koska olen puhelimessa. En uskalla kännyyn puhuessa vaihdella kaistaa joten otan heti motarin alussa vasemman kaistan ja pysyn siinä koko matkan. En myöskään uskalla ajaa puhuessa sataa lujempaa ja vauhtini saattaa hieman vaihdella riippuen siitä minkälaista tarinaa korvaani tulee. Ihan puskurissa ei kannata kiinni ajaa jos vaikka tulee jotain niin jännää että pitää kunnolla jarruttaa. Eikä se liikennevaloista lähteminen kovin helppoa ole yhdellä kädellä. Rekan ohitan aina 90 km/h koska pelottaa aina että se kuski hyppää sieltä ulos ja lähtee kahville.

      • Huumorilla itekin

        Huumorilla näyttää olevan tarja liikkeellä.

        No joo, aika harvoin on vasemman kaistan nysväreitä tullut vastaan. Vaikka kaistaa vaihtamatta on oikeus sivuuttaa oikealta, niin saatanpa tehdä senkin että jään kihnuttamaan siihen viereen kilometrien matkalle. Sekös vasurikaistalla ihmetyttää ja takana autojonot vaan kasvaa.


      • pakumies-66
        Huumorilla itekin kirjoitti:

        Huumorilla näyttää olevan tarja liikkeellä.

        No joo, aika harvoin on vasemman kaistan nysväreitä tullut vastaan. Vaikka kaistaa vaihtamatta on oikeus sivuuttaa oikealta, niin saatanpa tehdä senkin että jään kihnuttamaan siihen viereen kilometrien matkalle. Sekös vasurikaistalla ihmetyttää ja takana autojonot vaan kasvaa.

        Olen aloittajan kanssa täysin samaa mieltä.

        Lisäisin vielä, että se on jännä juttu, että ohittamiseen suhtaudutaan kun johonkin suureenkin rikokseen, varsinkin, jos porukka on päättänyt kerätä jonkinmoisen jonon, etkä pääse koko letkasta keralla ohi.

        Kyllä aina kannattaa ennemmin ohittaa, kun jäädä jonon jatkoksi, jos on mahdollisuudet päästä koko jonon ohi. Ohittaminen on ihan normaali liikennetapahtuma.

        Ne kiihdytys ja erkanemiskaistat on muuallakin kun moottoritiellä, tarkoitettu kiihdyttämiseen ja hidastamiseen, ettei päätiellä liikenne turhaan häiriinny.


      • reippasti sovussa
        pakumies-66 kirjoitti:

        Olen aloittajan kanssa täysin samaa mieltä.

        Lisäisin vielä, että se on jännä juttu, että ohittamiseen suhtaudutaan kun johonkin suureenkin rikokseen, varsinkin, jos porukka on päättänyt kerätä jonkinmoisen jonon, etkä pääse koko letkasta keralla ohi.

        Kyllä aina kannattaa ennemmin ohittaa, kun jäädä jonon jatkoksi, jos on mahdollisuudet päästä koko jonon ohi. Ohittaminen on ihan normaali liikennetapahtuma.

        Ne kiihdytys ja erkanemiskaistat on muuallakin kun moottoritiellä, tarkoitettu kiihdyttämiseen ja hidastamiseen, ettei päätiellä liikenne turhaan häiriinny.

        Minua vitutt** kaikkein eniten nämä perässä roikkujat jotka jäävät junnaammaan hitaamman persekärpäsiksi, niin että siitä ei sitten ihan helposti pääse ohi. Yksi hitaampi auto on aika helppo ohitaa, kaksi jo paljon hankalampi ja kolme tai neljä pörriäistä alkaa olla jo mahdottumuus.

        Toinen ärsyttävä ryhmä ovat kaahailijat, mutta he ovat yleensä niitä jotka kuvittelevat olevansa hyviä kuljettajia ja vilkuttomilla kaistanvaihdoilla yms. yritetään vain ajaa omaa etua ja tehdä kaikki yllätyksenä ettei kukaan ehdi estämään (toinen samalainen kuspää).

        Liikenne sujuu parhaiten kun noudatetaan sääntöjä ja annetaan jokaiselle tilaa.


    • koulu ttaja

      Seuraavan kerran työnnä keskisormi prseseesi ja jätä auto kotiin

    • aikuiskeksi kasvanut

      Tutuja tilanteita, mutta ihan vain pari kertaa ole näyttänyt nyrkkiä tai keskaria ja silloin todellakin aiheesta.

      Ei se ole sääntöjen vastaista ajaa vähän alle rajoituksen tai lähteä hitaasti liikeelle. Jost tuollainen saa raivoon, niin olisi aika harkita lääkitystä ja terapiaa.

      Kun opetin tytärtäni opetusluvalla niin se oli aika valaisevaa. Kaikki eivät todellakaan ole yhtä hyviä kuljettajia kuin minä. Kyllä näillä huonommillakin on silti oikeus olla liikenteessä ja ahdistelun sijaan heille pitää antaa tilaa.

    • pakumies-66

      Toisaalta, jos kiihdytyskaistalla kiihdyttäminen päätien nopeuteen tai hidastamisen jättäminen erkanemiskaistalle on liian haastavaa, niin ei ole kyllä syytä lähteä ajamaan ollenkaan.
      Tai jos suomen maanteiden nopeusrajoitukset tuntuu ylimitoitetuilta muulloinkin kun muutamana päivänä vuodessa, kun on oikeasti huono ajokeli. Muutama lumihiutale ei ole sitä.

      Jos sellasilla kyvyillä on oikeus ajaa, niin miksei sitten rattijuopoillakin?

      • aikuiseksi kasvanut

        Ei kukaan ole seppä syntyessään. Liikenteessä on niitä jotka on saanut eilen ajokortin ja niitä jotka ajaa vain muutaman kerran vuodessa.

        Vähemmän kokeneet kuljettajat ovat yleensä tietoisia taitojensa rajallisuudesta ja ajavat varman päälle.

        Se on vaarallista kun taidot ei riitä silti kaahotetaan lujaa, nämä on niitä jotka pääsee lööppeihin.


      • +-+-+-+-
        aikuiseksi kasvanut kirjoitti:

        Ei kukaan ole seppä syntyessään. Liikenteessä on niitä jotka on saanut eilen ajokortin ja niitä jotka ajaa vain muutaman kerran vuodessa.

        Vähemmän kokeneet kuljettajat ovat yleensä tietoisia taitojensa rajallisuudesta ja ajavat varman päälle.

        Se on vaarallista kun taidot ei riitä silti kaahotetaan lujaa, nämä on niitä jotka pääsee lööppeihin.

        Mikäli ajosuorite on vain muutaman kerran vuodessa, pitääkin ihmetellä miksi silloin ei voi liikennöidä taksilla tai julkisilla vaan pitää tulla vaarantamaan oma muiden liikkuminen liikenteeseen.


      • mrei

        Samoin jos nopeusrajoitusten noudattaminen on liian haastavaa, niin ei ole syytä lähteä ajamaan ollenkaan. Eihän sellaisella ajotaidolla pitäisi saada ajokorttiakaan.


    • Voi tulla nekkuun..?

      Arvoisa houhou, kannattaa katsoa kuitenkin, milloin ja missä sitä keskisormea näyttää...

      http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288501630110.html

      50-vuotias mies pahoinpideltiin Porissa valtatie 2:n varrella. Pahoinpitely sattui yöllä kello kahden aikaan. Pahoinpitelyyn johtanut tilanne oli lähtenyt poliisin tiedotteen mukaan liikenteessä näytetyistä "kansainvälisistä käsimerkeistä".

      • Hyvä muistutus

        Totta. Liikenteessä liikkuu myös päihderiippuvaisia, persuja, mielenvikaisia ja muita ongelmatapauksia, joille väkivalta on se ainoa reagointikeino kun järkeä ei ole.


      • mrei
        Hyvä muistutus kirjoitti:

        Totta. Liikenteessä liikkuu myös päihderiippuvaisia, persuja, mielenvikaisia ja muita ongelmatapauksia, joille väkivalta on se ainoa reagointikeino kun järkeä ei ole.

        Aivan, olet oikeassa. Usein kaaharit ovat ongelmatapauksia, joille väkivalta on ainoa reagointikeino.


      • gnejgpg
        mrei kirjoitti:

        Aivan, olet oikeassa. Usein kaaharit ovat ongelmatapauksia, joille väkivalta on ainoa reagointikeino.

        Ja niitä nysväreitä, joilta palaa pinna. Sitten kun asioita setvitään tulee nyrkkihipat ja nysväri ottaa pataan. On taas aihetta kirjoittaa kaahareista tänne.


      • rtywrt
        gnejgpg kirjoitti:

        Ja niitä nysväreitä, joilta palaa pinna. Sitten kun asioita setvitään tulee nyrkkihipat ja nysväri ottaa pataan. On taas aihetta kirjoittaa kaahareista tänne.

        Ei muille noin käy. Sinun kannattaa yrittää muuttaa käyttäytymistäsi jotenkin.


    • Veret kuohahtaa helposti liikenteesä nysväreiden kanssa. Yksi ryhmä pahimpia liikenteen sotkijoita ovat muiden kouluttajat ja opettajat jotka viilaavat pilkkua ja ajavat junnaavat laputsilmillä omia nopeuksiaan.
      Paras keino on erään ammattiautoilijan kommenti:"Eivät ne osaa"!
      Sitä toistan itsekseni nysvärien hidastessa liikennettä jotta silyytäisin malttini.

      • Juu on ne

        Niinpä. Kouluttavat muita roikkumalla perseessä valoja vilkuttelemassa, ohittelemalla ohituskieltoalueilla, kiilailemalla, paskat välittämällä väistämisvelvollisuuksistaan, ja muutenkin täysin päin persettä ajamalla. Säännöt ja turvallisuus ei noille pässeille merkitse mitään, koska eivät niitä kykene hahmottamaan. Leimaavat fiksusti ajavat nysväreiksi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      48
      3391
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2501
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      125
      1860
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1653
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1117
    6. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      46
      1022
    7. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      994
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      906
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      77
      891
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      834
    Aihe