Miten sana "erityislapsi" mielestänne määritellään? Pitääkö lapsella olla jokin krooninen sairaus tai vamma, jotta hän on erityislapsi? Minusta kaikki lapset ovat aivan ihanan erityisiä ja yhtä arvokkaita, olivatpa he "erityislapsia" tai muita lapsia. Ja mikä on sitten erityisyyden raja? Mikä on normaalia? Meitähän on moneksi monella tavalla eikä kaikkien tarvitse olla samasta puusta veistettyjä.
Vastaukset 2
- Minttuliini74
Erityislapsella (ei siis erityinen lapsi) tarkoitetaan useimmissa yhteyksissä lasta jolla on krooninen sairaus, joka tavalla tai toisella haittaa elämänlaatua.
- Diabetes, Autismin kirjon sairaus, lasten reuma , kehitysvamma yms.
Oma 5v poikani on AS-lapsi (= Asperger) ja olisi minulle erityinen ilman sairauttaankin.
Termillä erityislapsi on tarkoitus ilmaista että lapsella on jokin sellainen sairaus johon tarvitaan lääkitystä, hoitoja tai oppiakseen vaatii erilaisen ympäristön kuin mitä tavallinen koululuokka tarjoaa (20 lasta ja 1 opettaja).
- esim. Asperger lapsille, luokka koko 3 oppilasta - tilulilulei1109
Virallisesti "erityislapsi" on erityistä tukea ja kasvatusta tarvitseva lapsi. Eli hänellä on sairaus tai vamma tahi sosiaalisemotionaalisiahäiriöitä, jonka takia hän tarvitsee apua kehityksensä ja kasvunsa tukemiseksi enemmän kuin ns. "normaalilapsi". "Erityislapsi-statusta" ei voi saada esim. päiväkotiin "mututuntumalta" vaan taustalla on usein monia tutkimuksia, joiden perusteella voidaan todeta lapsen alentunut mahdollisuus toimia esim. lapsiryhmässä ilman aikuisten lisätukea.
AP on oikeassa, jokainen lapsi on erityinen! Mutta jokainen lapsi ei tarvitse erityistä tukea tai kasvatusta ollakseen kehittynyt ikätasoonsa nähden normaalisti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä mieltä olet?
Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo1551428Muistakaa pojat tämä.
Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.1281150Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin
Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset216859- 64772
Pahoin pelkään nainen
että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus58648- 47572
- 34564
- 52562
Martina avaa suhdettaan
IL 22.7: Martina avaa suhdettaan nuoreen Muhikseen. Nyt on jo vakavaa, on käyty syömässä Itä-Helsingissä. Onkohan muutt187548En osaa kirjoittaa sulle edes anteeksipyyntöä
Koska en tiedä miten voit. Olen hieman kauhuissani ja järkyttynyt, jos olen sinua ahdistanut. Tunteiden prosessointi o29542