4 - pyöräsuuntaus

Oikea suunta

Autokorjaamot ja huoltamot ilmoittavat ja suosittvat 4-pyöräsuuntauksen tekemistä autoille. Kuinka tarpeellinen tällainen suuntaus tavallisessa käytössä olevalle autolle. Onko hyvä tehdä esim. vuosittain, vai hieman harvemmin. Olen suunnitellut vieväni nelivuotiaan autoni tällaiseen suuntaukseen, mitä mieltä olette.

18

2274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tätä mieltä ollaan

      Ehdottomasti kyseinen toimenpide tehtävä syksyllä ja keväällä aina (HUOM AINA) renkaiden vaihdon yhteydessä. Kerrassaan yskaliasta ajaa autolla, johon ei ole tehty neljään vuoteen pyörien suuntausta. Itse teetän nelipyöräsuuntauksen neljästi vuodessa ja vielä kesällä yhden ylimääräisen kerran.

      • en mainostanut.

        vain heikkoihin auto-merkkeihin tarvitsee tehdä pyöränsuuntauksia ja harvassa saakaan normaalisti suunnattua takapäätä.

        meillä suurperhe, nyt 8 autoa, ja olemme ostaneet useita uusia autoja ja pitäneet jokaista 10-18 vuotta ja 0-200 000 km,

        niin meidän autojen pyöriä ei ole koskaan suunnattu,
        kerran ajoin 4-henkeä sisällä pahaan tien yli menevän ojan yli ojan jonka tulvavesi oli tehnyt, sillä kertaa tarkastettiin merkkikorjaamossa, ei säädetty.

        ETUPYÖRÄ-SUUNTAUSTA pitää tehdä silloin kaikissa merkeissä, kun hieman ammattitaidoton vaihtaa etupään niveliä.
        Laatuautoihin ei tarvi tehdä koskaan, eikä edes kannata antaa jonkin halvan yrityksen tehdä, jos ei ole havaittaviossa renkaan kulumista, sillä väitän että ammattitaidodottomien säädöissä TULEE ENEMMÄN VAHINKOA kuin hyötyä.


        Niin kuten ehkä ymmärsit, halvoissa heikoissa merkeissä joita nykyään onn enää hyvin vähän pitää sääyää joka vuosi, 90 % ei tarvitse oikeastaan koskaan säätää.

        Huomaa, en kertronut merkkejä, en jotta uskoisit paremmin


      • kksagjjagjagj
        en mainostanut. kirjoitti:

        vain heikkoihin auto-merkkeihin tarvitsee tehdä pyöränsuuntauksia ja harvassa saakaan normaalisti suunnattua takapäätä.

        meillä suurperhe, nyt 8 autoa, ja olemme ostaneet useita uusia autoja ja pitäneet jokaista 10-18 vuotta ja 0-200 000 km,

        niin meidän autojen pyöriä ei ole koskaan suunnattu,
        kerran ajoin 4-henkeä sisällä pahaan tien yli menevän ojan yli ojan jonka tulvavesi oli tehnyt, sillä kertaa tarkastettiin merkkikorjaamossa, ei säädetty.

        ETUPYÖRÄ-SUUNTAUSTA pitää tehdä silloin kaikissa merkeissä, kun hieman ammattitaidoton vaihtaa etupään niveliä.
        Laatuautoihin ei tarvi tehdä koskaan, eikä edes kannata antaa jonkin halvan yrityksen tehdä, jos ei ole havaittaviossa renkaan kulumista, sillä väitän että ammattitaidodottomien säädöissä TULEE ENEMMÄN VAHINKOA kuin hyötyä.


        Niin kuten ehkä ymmärsit, halvoissa heikoissa merkeissä joita nykyään onn enää hyvin vähän pitää sääyää joka vuosi, 90 % ei tarvitse oikeastaan koskaan säätää.

        Huomaa, en kertronut merkkejä, en jotta uskoisit paremmin

        "ja pitäneet jokaista 10-18 vuotta ja 0-200 000 km,"

        Mitä autoa piditte 0km?


    • Kannattaa tehdä reilumman kolarin jälkeen ja yleensä tehdäänkin osana kolarikorjausta.

      Sitten jos alkaa renkaat omituisesti kulumaan tai auto puoltamaan tai vaeltelemaan, niin sitten saattaa olla tarvetta ainakin joittenkien pyöränkulmien mittaamiseen ja tarvittaessa säätämiseen. Riippuu aika paljon automerkistä ja -mallista, mitä kannattaa mitata ja mitä yleensä voi edes säätää. Jos oireita ei ole, on kaikkinainen mittailu vain rahan haaskausta.

      Teinipoikapiireissä nelipyöräsuuntaus on ns. "kova sana", vaikka kyseiset lippispäät ei tiedäkään, mitä se tarkoittaa.

    • Pidä huolta autostas

      tNykyautojen etupäät on rakennettu kaikenmaailman ohuilla varsilla ja tangoilla, että kun aja esim. vahingossa reippaammin kuoppaan/hidasteeseen, niin ne suuntaukset menevät herkästi vinksinvonksin, eli kannattaa tarkistuttaa/säädättää, jos noin on käynyt ja muutenkin vaikka juuri 4-vuoden välein, itselläni menee nyt neljänteen huoltoon (12kk huoltoväli) ja annan ne säätää, kun ostin uudet renkaat, niin rengasukko sanoi, että vanhat renkaat oli kuluneet hieman enemmän sisäreunoista.

      • Ihan uteliaisuudesta ja oman tietämykseni lisäämiseksi: Minkä auton pyöränkulmat ei kestä kohtuullista rynkytystä kuoppiin sun muihin hyppyreihin? Mikä auto sinulla on?

        Pitääkin kurkata samanlaisen auton alle kuin mitä sinulla on, niitä varsia ja tankoja...
        On kyllä joissakin autoissa vaikka minkälaista vartta ja tankoa, joten aivan varmasti tulee niissä kaikenlaisia vikoja pyöränsuuntauksiinkin. Oletettavasti jotain kumi- ym niveliä väljenee, kumeja kuoleentuu jne. Ei onneksi ole omakohtaista kokemusta noista himmeleistä.


      • turhaa puuhaa

        Juuri noiden takivarsien ja muiden koiranluiden kuluneisuuden takia ei kannata teertää söötäjä ennen kuin kaikki nivelet ovat vaihdettu tai ainakin tarkastettu etteivät ole kuluneet. Tyhmää säätää kulmat kuluneille nivelille, sillä ne joutuu kohta kuitenkin uusimaan ja säätämään kulmat jälleen uudestaan.


      • 2005,1,6l farkku
        sitroen kirjoitti:

        Ihan uteliaisuudesta ja oman tietämykseni lisäämiseksi: Minkä auton pyöränkulmat ei kestä kohtuullista rynkytystä kuoppiin sun muihin hyppyreihin? Mikä auto sinulla on?

        Pitääkin kurkata samanlaisen auton alle kuin mitä sinulla on, niitä varsia ja tankoja...
        On kyllä joissakin autoissa vaikka minkälaista vartta ja tankoa, joten aivan varmasti tulee niissä kaikenlaisia vikoja pyöränsuuntauksiinkin. Oletettavasti jotain kumi- ym niveliä väljenee, kumeja kuoleentuu jne. Ei onneksi ole omakohtaista kokemusta noista himmeleistä.

        Jos vastaisin vain kysymykseesi, eniten italialaiset, ja ranskalaiset vähiten saksalaiset, ajattelen että kysyt lisää ja minä en tänne enää eksy, joten kerron kerralla enemmmän.

        en tiedä nykyaikaa, kun olen siirtynyt eläkkeelle 6 v sitten,
        mutta työpaikalla oli ikätovereillani ranskalaisia ja italialaisia joissa kulmat menivät usein ja kulmia ei aina osattu, tai haluttu niissä halvemmissa rengasfirmojen tarjouksissa edes säätää, usein vain rahastivat sen 50-70 €uroo.

        Itse olen saanut ajaa vain noin 30 000 km ajettua kaverini Citroen C5, 2 litran koneella oli vuosimalli 2002 tai 2003, jossa meni useaankin kertaan kulmat pois.
        SEN havaitsi kaikkein parhaiten ajamalla pimeällä, vilkkaalla valtatiellä. Päivällä on aina ajo helpompaa, silloin sitä ei tavallinen kuljettaja helpolla havaitse

        Renkaissa ei nähnyt erikoista kulumaa jos katsoi auto alla, mutta jos laittoi renkaat rinnakkain autotallin lattialla, silloin näki kulumaa.
        Ajo oli pimeällä levotonta ja haki uria, lisäksi jarrutuksissa haki.

        Toisaalta kaikkiin em. tottuu uskomattoman pian, olen huomannut että kaikkeen oman auto ongelmiin ja meluun tottuu, olen tottunut Primeran keskimittariinkin, ajan tuntuman perusteella enkä katso nopeuksia.
        En kyllä koskaan enää osta keskimittariautoa, vaikka kuinka halvalla saisi kuinka paljon tilaa.


      • sitroen.
        2005,1,6l farkku kirjoitti:

        Jos vastaisin vain kysymykseesi, eniten italialaiset, ja ranskalaiset vähiten saksalaiset, ajattelen että kysyt lisää ja minä en tänne enää eksy, joten kerron kerralla enemmmän.

        en tiedä nykyaikaa, kun olen siirtynyt eläkkeelle 6 v sitten,
        mutta työpaikalla oli ikätovereillani ranskalaisia ja italialaisia joissa kulmat menivät usein ja kulmia ei aina osattu, tai haluttu niissä halvemmissa rengasfirmojen tarjouksissa edes säätää, usein vain rahastivat sen 50-70 €uroo.

        Itse olen saanut ajaa vain noin 30 000 km ajettua kaverini Citroen C5, 2 litran koneella oli vuosimalli 2002 tai 2003, jossa meni useaankin kertaan kulmat pois.
        SEN havaitsi kaikkein parhaiten ajamalla pimeällä, vilkkaalla valtatiellä. Päivällä on aina ajo helpompaa, silloin sitä ei tavallinen kuljettaja helpolla havaitse

        Renkaissa ei nähnyt erikoista kulumaa jos katsoi auto alla, mutta jos laittoi renkaat rinnakkain autotallin lattialla, silloin näki kulumaa.
        Ajo oli pimeällä levotonta ja haki uria, lisäksi jarrutuksissa haki.

        Toisaalta kaikkiin em. tottuu uskomattoman pian, olen huomannut että kaikkeen oman auto ongelmiin ja meluun tottuu, olen tottunut Primeran keskimittariinkin, ajan tuntuman perusteella enkä katso nopeuksia.
        En kyllä koskaan enää osta keskimittariautoa, vaikka kuinka halvalla saisi kuinka paljon tilaa.

        Minulla on kahdesta ranskalaisesta ja yhdestä italialaisesta täysin päinvastaiset kokemukset. Ei muuttuile kulmat, ei edes auraus. Eikä vetele eikä vaeltele.

        Rengasfirmojen pyöränsuuntauksiin suhtaudun skeptisesti. Kokemusta niistä tosin minulla ei ole, korjaamolta kylläkin.

        Se vaeltelu tai vetely yleensä johtuu väljästä (alapallo)nivelestä, väärästä aurauksesta, ylileveistä renkaista tai niitten pahasti pielessä olevasta ET:stä. Tai sitten useammasta näistä yhtä aikaa. Uraisella tiellä varsinkin.

        Pitääkin katsoa joskus se Citroen C5:n pyöräntuenta, että minkälainen systeemi siellä on. Näissä minun autoissani on ollut ihan normaalit McPherson -rakenteet ilman mitään koiranluita tai muita turhakkeita.
        Muutenkin sen osan rikkoutuminen jota autossa ei ole, ei haittaa yhtään mitään!


    • TURHAA HOMMAA

      8 vanha auto,,koskan en ole tehnyt suuntausta,,kunhan pitää rengaspaineen,,paljon korkemalla mitä tehdas sanoo;;ja tasaisesti on kuluneet aina:: turhaa homaa,,jollet satu nnyt ajamaan kuoppan pahasti tai kadun kanttiin..

      • heh.................

        jos pitää puolkiloo ylipainetta, renkaat kuluvat paljon enemmän koska renkaalla on pienempi kosketuspinta-ala tiehen ja se pienemmän pinta-alan kumi joutuu kovemmalle eikä se kestä auton aihetuuamia rasituksia,
        tosin polttpoainene kulutus pienentää lopullista laskua 5 %, mutta silti ylipaineella ajaminen on klalliimpaa, matkustajille paljon epämukavempaa.

        Lisäksi se on autoakin kuluttavaa sillä renkaan pitäisi joustaa urissa sivusuunnassa, eikä johtaa rasituksia ohjausniveliin ja tehostajaa yms.

        kannatta rakentaa itse auto jos on niin viisas, että osaa tehdä päätöksiä joita monen tehtaan pitää joka merkille kokeilla ajamalla, useita kokeita.


      • sitroen.
        heh................. kirjoitti:

        jos pitää puolkiloo ylipainetta, renkaat kuluvat paljon enemmän koska renkaalla on pienempi kosketuspinta-ala tiehen ja se pienemmän pinta-alan kumi joutuu kovemmalle eikä se kestä auton aihetuuamia rasituksia,
        tosin polttpoainene kulutus pienentää lopullista laskua 5 %, mutta silti ylipaineella ajaminen on klalliimpaa, matkustajille paljon epämukavempaa.

        Lisäksi se on autoakin kuluttavaa sillä renkaan pitäisi joustaa urissa sivusuunnassa, eikä johtaa rasituksia ohjausniveliin ja tehostajaa yms.

        kannatta rakentaa itse auto jos on niin viisas, että osaa tehdä päätöksiä joita monen tehtaan pitää joka merkille kokeilla ajamalla, useita kokeita.

        Tuo ylipaineen vaikutus renkaan kulumiseen piti paikkansa melko kauan sitten. Nykyään autoissa on vyörenkaat eikä ylipaine pullista kulutuspintaa tietä vasten ainakaan niin paljon kuin wanhoilla renkailla, joten sen puoleen pieni ylipaine ei ole haitaksi.


      • 2005nissan
        sitroen. kirjoitti:

        Tuo ylipaineen vaikutus renkaan kulumiseen piti paikkansa melko kauan sitten. Nykyään autoissa on vyörenkaat eikä ylipaine pullista kulutuspintaa tietä vasten ainakaan niin paljon kuin wanhoilla renkailla, joten sen puoleen pieni ylipaine ei ole haitaksi.

        Miksi ihmeessä autotehtaat sitten antavat arjoja jos se ei olekaan niin tarkkaa.
        Kyllä minusta jo 0,3 ylipainekin kulutta runsaasti renkaita keskeltä.
        Mutta toisaalta pitää kirjoittaa, huoltoasemien mittarit valehtelevat usein 0,5 ja paljon enemmäkin.

        polttoainen kulutuskin muuttuu, mutta pitää huomioide mistä arboista se muuttuu, eli ylipaine säästää, mutta vain hyvin vähän.

        Mutta alipaine on pahinta, ja jo lyhyelläkin ajolla alkaa rengas pitämään huonommin ilmansa, sillä eihän se näkyvä kumi ilmanpainetta pidä, vaan renkaan sisällä oleva ohut pinta/kerros,
        60-70 luvullahan kun Michelineissä pidettiin pieniä paineita tuli renkaisiin oikein ilma-patteja kun sisäosan ilman-pitopinta oikein kunnolla vaurioitui.


      • insinjöörikö ?

        omaansa tottuu ja olettaa että viat kuuluu ikään,

        kyllä ylipaineiset renkaat kuluvat tasaisesti kun on haritusta ja ajaa kaarteet turhan kovaa.

        haritus kuluttaa sisältä ja kaarteiden vauhti ulkoa ja suurempi paine keskeltä.

        kai seuraavan auton itse valmistatkin kun tiedät oikeat rengaspaineetkin hatusta vetäen.

        renkaat kuluvat myös tasaisesti jos ovat 3-4 vuotta vanhoja, renkaan rikki haurastuttaa kumia ja se kuluu tavallista enemmän, minunkin kevytperävaunuissa renkaat kuluivat tasaisasti vaikka aina laitoin 3.5 kiloo ja aina oli 2,5 kun tarkastin ja vedin niitä korkeintaam 2000 km ja vain muuttokuormia tai 4 kpl renkaita, 16 vuoden aikana.

        oli siinä 6 vuoden jakso kun en ajanut lainkaan.


      • loppuun käsitelty!
        insinjöörikö ? kirjoitti:

        omaansa tottuu ja olettaa että viat kuuluu ikään,

        kyllä ylipaineiset renkaat kuluvat tasaisesti kun on haritusta ja ajaa kaarteet turhan kovaa.

        haritus kuluttaa sisältä ja kaarteiden vauhti ulkoa ja suurempi paine keskeltä.

        kai seuraavan auton itse valmistatkin kun tiedät oikeat rengaspaineetkin hatusta vetäen.

        renkaat kuluvat myös tasaisesti jos ovat 3-4 vuotta vanhoja, renkaan rikki haurastuttaa kumia ja se kuluu tavallista enemmän, minunkin kevytperävaunuissa renkaat kuluivat tasaisasti vaikka aina laitoin 3.5 kiloo ja aina oli 2,5 kun tarkastin ja vedin niitä korkeintaam 2000 km ja vain muuttokuormia tai 4 kpl renkaita, 16 vuoden aikana.

        oli siinä 6 vuoden jakso kun en ajanut lainkaan.

        Voihan kiesus. Elä nyt hyvä mies vertaa peräkärryn renkaita nykyisiin autonrenkaisiin.
        Vielä kerran: auton valmistajan ilmitaavat rengaspaineet ovat poikkeuksetta liian alhaiset renkaan kulumisen kannalta, valmistaja ajattelee ihan muita asioita antaessaa nuo paineet. Nykyiset mataprofiilirenkaat tarvitsevat painetta vähintäin 2,5 ja oikein leveät ja matalat jopa 3,0 bar. Liian pienellä paineella ajettaessa varsinkin maanteinopeuksilla rengas kuluu keskeltä ja liian kovalla paineella ei ole paljoakaan merkitysträ kulumisen kannalta, vain mukavuus kärsii.
        Ja tämä on faktaa, itse opittua ja rengasliikkeen oppeja.


      • 466434743
        2005nissan kirjoitti:

        Miksi ihmeessä autotehtaat sitten antavat arjoja jos se ei olekaan niin tarkkaa.
        Kyllä minusta jo 0,3 ylipainekin kulutta runsaasti renkaita keskeltä.
        Mutta toisaalta pitää kirjoittaa, huoltoasemien mittarit valehtelevat usein 0,5 ja paljon enemmäkin.

        polttoainen kulutuskin muuttuu, mutta pitää huomioide mistä arboista se muuttuu, eli ylipaine säästää, mutta vain hyvin vähän.

        Mutta alipaine on pahinta, ja jo lyhyelläkin ajolla alkaa rengas pitämään huonommin ilmansa, sillä eihän se näkyvä kumi ilmanpainetta pidä, vaan renkaan sisällä oleva ohut pinta/kerros,
        60-70 luvullahan kun Michelineissä pidettiin pieniä paineita tuli renkaisiin oikein ilma-patteja kun sisäosan ilman-pitopinta oikein kunnolla vaurioitui.

        Suosituspaineet ei oo optimoitu mahdollisimman pientä kulumista varten vaan paineessa on huomioitu myös ajomukavuus ja pito jotka tietenkin ovat parempia alhaisemmalla rengaspaineella. Todellisuudessa rengas kuluu vähemmän esim. 0,5 bar ylipaineella kuin suosituspaineilla. Itse laitan aina vähintään 0,5 yli eikä ikinä ole rengas kulunut keskeltä enemmän.


      • Mitensenytmenikään?
        loppuun käsitelty! kirjoitti:

        Voihan kiesus. Elä nyt hyvä mies vertaa peräkärryn renkaita nykyisiin autonrenkaisiin.
        Vielä kerran: auton valmistajan ilmitaavat rengaspaineet ovat poikkeuksetta liian alhaiset renkaan kulumisen kannalta, valmistaja ajattelee ihan muita asioita antaessaa nuo paineet. Nykyiset mataprofiilirenkaat tarvitsevat painetta vähintäin 2,5 ja oikein leveät ja matalat jopa 3,0 bar. Liian pienellä paineella ajettaessa varsinkin maanteinopeuksilla rengas kuluu keskeltä ja liian kovalla paineella ei ole paljoakaan merkitysträ kulumisen kannalta, vain mukavuus kärsii.
        Ja tämä on faktaa, itse opittua ja rengasliikkeen oppeja.

        " Liian pienellä paineella ajettaessa varsinkin maanteinopeuksilla rengas kuluu keskeltä ja liian kovalla paineella ei ole paljoakaan merkitysträ kulumisen kannalta "
        - eikös tuo ole just toisinpäin, alhaiset paineet = kuluu reunoista, korkeat paineet = kuluu keskeltä.
        Kokeile vaikka renkaalla joka ei ole vanteella, paina alaspäin, niin näet kuinka keskeosa nousee ylös, ottaa vain reunoista tiehen kiinni, sama ilmiö kun liian vähän painetta,
        - jos liikaa painetta, niin rengas pyöristyy/kaareutuu ulospäin kulutuspinnaltaan ja osuu vain keskiosaltaan tiehen.


      • 265/60R18
        loppuun käsitelty! kirjoitti:

        Voihan kiesus. Elä nyt hyvä mies vertaa peräkärryn renkaita nykyisiin autonrenkaisiin.
        Vielä kerran: auton valmistajan ilmitaavat rengaspaineet ovat poikkeuksetta liian alhaiset renkaan kulumisen kannalta, valmistaja ajattelee ihan muita asioita antaessaa nuo paineet. Nykyiset mataprofiilirenkaat tarvitsevat painetta vähintäin 2,5 ja oikein leveät ja matalat jopa 3,0 bar. Liian pienellä paineella ajettaessa varsinkin maanteinopeuksilla rengas kuluu keskeltä ja liian kovalla paineella ei ole paljoakaan merkitysträ kulumisen kannalta, vain mukavuus kärsii.
        Ja tämä on faktaa, itse opittua ja rengasliikkeen oppeja.

        "Voihan kiesus. Elä nyt hyvä mies vertaa peräkärryn renkaita nykyisiin autonrenkaisiin."

        hei tiedoksi vaan, peräkärryissä oli aivan samanlaiset renkaat rakenteeltaan kuin sinun autoissasikin, toki uusia mainostermejä tulee ja jos niihin uskot niin saat uskoa.
        olen ajanut teräsvyörenkailla jo 45 vuotta,


        "Vielä kerran: auton valmistajan ilmitaavat rengaspaineet ovat poikkeuksetta liian alhaiset renkaan kulumisen kannalta, valmistaja ajattelee ihan muita asioita antaessaa nuo paineet."

        missä muussa asiassa olet yhtä tietäväinen, taidat olla todella miljoonamies, kun olet niin taitava.

        Ja kun luettelet paineita, huoltsiokoiden painemittarit heittävät usein yli 0,5 bar, jos ajat vähänkin matalaprofiilisella on välttämätöntä olla oma digimittari ja säätää paineet aina kun on minimikuorma, 2 henkeä, 4 henkee- tai täyskuorma.
        Samoin 3 km ajetutussa paine jo nousee eikä sitä saa tarkistaessa muuttaa, samoin auringossa oleva rengas.

        itse en ole ajossa mitään oppinut vaikka 45vuotta on autoa kolhimatta ja ehkä 1,2 milj km ajanut,

        Sent from my Nexus 7 tab


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      139
      4051
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      121
      1581
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1402
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      70
      1396
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1254
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1131
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      47
      1128
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1086
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1071
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      60
      1028
    Aihe