Narsistin ongelmat

itsensä kanssa

Onko narsistilla aina jokin taustalla oleva mielisairaus jonka osaa peittää joskus enemmän, joskus vähemmän mutta se on kuitenkin kokoajan läsnä?
Voiko narsisti toimia todella hullusti ollessaan tarpeeksi kiihtyneessä tilastassa suututtuaan jollekin ihmiselle, niin että sekoilua alkaa olla mahdotonta erottaa kaksisuuntaisen mielialahäiriön maniasta? Ja voisiko narsistin saada tuollaisen manian aikana jotenkin hoitoon?

22

780

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voimiasinullejajaksa

Narsismi on persoonallisuushäiriö, ei sinällään mielisairaus.
      Narsismia ei käytännössä pystytä hoitamaan koska kaikki hoito perustuu siihen, että potilas näkee virheen itsessään ja narsistin kohdalla tämä on mahdotonta.

Narsistin toimet ja käytös voi hyvinkin helposti tuntua (ainakin puolisosta) kaksisuuntaiselta. Kun kulissit jostain syystä pettää tai hän joutuu itse kärsimään, niin silloin hänen tekonsa ovat aivan päättömiä.

On hyvin yleistä, että puolisolle selviää entisen narsismi vasta eron jälkeen, sillä se manipulointitaito on jotain ihan omaa luokkaansa ja puoliso ei pysty näkemään narsismia eron sattuessa, sillä ei ole vielä prosessoinnut suhdetta.
      (lähes poikkeuksetta ne ihmiset, jotka kirjoittavat heti eron jälkeen puolison olevan narsisti, eivät ole oikeita narsistin uhreja tai sitten ovat itse se narsisti osapuoli)

Useat narsistit ovat saanneet hoitoa kaksisuuntaiseen, kun lähipiiri on "saannut" heidät hoitoon...

Silloin kun narsisti ei pysty enää hyödyntämään sinua, dumppaa ja aloittaa rajattoman koston kierteen, niin hän vaikuttaa maaniselta (ilmeet, puheet, älyttömät valheet, teot...). Minä ainakin luulin hänen sairastavan kaksisuuntaista ja uskoin vielä itse aiheuttaneeni sen. Vasta terapiassa ymmärsin mistä oli oikeasti kysymys ja kuinka minua oli vedetty kuin pässiä narussa suhteen alkumetreistä asti.

Voimia sinulle!
      Tulet varmaan romahtamaan, kun käyt menneisyyttäsi läpi ja tarvitset varmaan terapiaa.

• oijoijoidfgtr

Minä kyllä tiesin jo suhteen aikana että puoliso on narsisti. Oli jotenkin koomistakin kuinka hän luuli kaikkien kylän asioiden jotenkin liittyvän häneen yms. En vain uskaltanut lähteä suhteesta kun kiristi lasten kautta pysymään.

• molempi parempi

Narsismin ohella ihminen voi sairastaa mitä tahansa muutakin. Rajatila ja kaksisuuntainen ovat varmaan aika yleisiä. Diagnooseja ei vaan päästä tekemään, koska narsisti on viimeinen ihminen maailmassa, joka voi ajatella tarvitsevansa hoitoa psyyken häiriöihin.

• 9+12=21

"Narsismin ohella ihminen voi sairastaa mitä tahansa muutakin. Rajatila ja kaksisuuntainen ovat varmaan aika yleisiä."

Niin minunkin Ännäni kyllä jossain vaiheessa puhui maanisdepressiivisyydestä...ja kertoi tutkineensakin sairautta syystä, että hänellään veljellään jota nimitti sovinistiksi kuten itseäänkin oli kuulemma se sairaus...

• psyk.esh.

Jos narsistilla on skitsofrenia, hänet saadaan pakkohoitoon.

• kiinnostuinselitälis

hyvä Molempi parempi

Mitä tuo "rajatila" tarkoittaa? tämä alkoi tosiaan kiinnostamaan, koska exän käytöksessä oli joitain outouksia, joita ihan kaikkia en täysin pysty laittamaan narsismin piikkiin.

Itse olen ymmärtänyt narsismin olevan niin dominoiva ominaisuus, että he eivät käytännössä sairastu muuhun. esim. olen lukenut henkilöstä, jota hoidettiin kaksisuuntaisena, mutta sitten se paljastui narsismiksi.

• molempi p..

Rajatila persoona = epävakaa persoonallisuushäiriö. Googlettamalla löytyy paljon tietoa.

• ei se noin mennyt

Tekstien perusteella rajatilainen ei ole narsisti.
      LR sulkee narsistin ja rajatilan pois
      narsisti ei voi myöskään olla rajatilainen LR:stä puhumattakaan

• """"""

Kuuluukohan tämä nyt tähän.... mutta...
      Aluksi ja vielä pitkän aikaa sen jälkeen kun olin päässyt täysin sekopää narskusta eroon, kuvittelin hänellä olevan kaikkien muiden ongelmiensa lisäksi jonkin kaltaisen aivovamman tms. fyysisen vaivan (mm. hänen totaalinen muistamattomuutensa tai asioiden muistaminen aivan toisin kuin asiat olivat, ajantajun puuttuminen jne...) Olin aidosti huolissani ja pidin itseäni jonkin asteisena luuserina ja porukan petturina kun olin erottuani "hyljännyt" sairaan ihmisen.

• ei hissutella

...olen niin paljon kuullut ja lukenut narsisteista-pers.häiriöisistä-narskuiista,ym!!!!!!!!!!
        Kaikki on totta.eikö olisi aika kuitenkin oikeasti tehdä asialle jotain?ITSE.
        OTTAA OMA VOIMA KÄYTTÖÖN. Se on kuitenkin mitätöity,ymmärrän senkin.mutta ei hissuttelua rakkaat kanssakulkijat,vaan puhukaa ystäville ym.jotka omaavat ymmärrystä,se antaa pikkuhiljaa voimaa ja se VOIMA kasvaa kun USKOTTE siihen.SE KASVAA!

• Kiitosviestistäsi

KIITOS VIESTISTÄSI!!!!!!!!!!!

Tuo oli kuin suoraan minun puolisoni ja tuo ajantajun hämärtyminen!

Minun puolisoni otti toisen, palloitteli kahta samaan aikaan, hajoitti meidät molemmat ja sitten kun aloin laittaa vastaan, niin välitön ero ja älytön kostaminen. Minä olin pitkään varma, että hänellä oli kaksisuuntainen ja olin vielä varma, että minä olin aiheuttanut sen. Nyt tiedän ettei se ollut niin ja tiedän hänen olevan puhtaasti narsisti, kiitos hyvän terapeutin joka auttoi ymmärtämään, mitä oli tapahtunut.

Itse ajatelin tuon muistamattomuuden johtuvan siitä, kun narsisti ei pysty käsittelemään häpeän tunnetta, ei millään tasolla. Kaikki asiat, jossa olisi joutunut kohtaamaan häpeää, niin hän ei muistanut (ei kieltänyt, ei myöntänyt) Käpertyi kokoon, vaikutti sekavalta.

Häneltä kysyttin oliko hän kihloissa ja hän ei pystynyt vastaamaan, tuli vaikka minkälaista mongerrusta, mutta ei vastausta (siis oikeudessa).

Tuo ajantajun hämärtyminen on mietityttänyt minua paljon, sillä en vieläkään ymmärrä mistä se johtui. Kun hän oli ollut uuden kanssa kolme kuukautta (tapaamisesta kolme kuukautta), niin hän höpötti varmanoloisesti, kuinka he ovat olleet yhdessä yli puoli vuotta. Liittyy tuohon muutakin vastaavaa ajantajun hämärtymistä.

Onko sinulla ideaa, mistä se voisi johtua?

• 16+10=26

"Tuo ajantajun hämärtyminen on mietityttänyt minua paljon, sillä en vieläkään ymmärrä mistä se johtui."

Noh...tuohon liittyen...minun Ännäni ei suoraan tietänyt omaa ikäänsä...

Alkuun ilmoitti olevansa minua kolme vuotta vanhempi...joissain keskusteluissa puhui tyyliin, olen paljon sinua vanhempi...mutta suhteen loppupuolella muistan hänen itsensä jopa miettineen...että olenko minä sen ja sen ikäinen/kuinka vanha olen..."

Hämmästelin kyllä tuota, mutta jälkeenpäin olen miettinyt asiaa siltä pohjalta, että hänellä oli mm. monia treffiprofiileja, vähän eri ikäisenä...että siitä syystä se oikea ikä saattoi jo hämärtyäkkin kunnei muistanut minkä iän oli kellekkin kertonut...

Että voisin ajatella...tuon ajantajun menetyksen hyvinkin johtuvan...valehtelusta...yhdelle kerrotaan yhdellä tavalla, toiselle toiselle tavalla, lopulta oikein itsekään tiedä, miten asia oli...

• Kiitos viestistäsi
        16+10=26 kirjoitti:

"Tuo ajantajun hämärtyminen on mietityttänyt minua paljon, sillä en vieläkään ymmärrä mistä se johtui."

Noh...tuohon liittyen...minun Ännäni ei suoraan tietänyt omaa ikäänsä...

Alkuun ilmoitti olevansa minua kolme vuotta vanhempi...joissain keskusteluissa puhui tyyliin, olen paljon sinua vanhempi...mutta suhteen loppupuolella muistan hänen itsensä jopa miettineen...että olenko minä sen ja sen ikäinen/kuinka vanha olen..."

Hämmästelin kyllä tuota, mutta jälkeenpäin olen miettinyt asiaa siltä pohjalta, että hänellä oli mm. monia treffiprofiileja, vähän eri ikäisenä...että siitä syystä se oikea ikä saattoi jo hämärtyäkkin kunnei muistanut minkä iän oli kellekkin kertonut...

Että voisin ajatella...tuon ajantajun menetyksen hyvinkin johtuvan...valehtelusta...yhdelle kerrotaan yhdellä tavalla, toiselle toiselle tavalla, lopulta oikein itsekään tiedä, miten asia oli...

Hyvä plussatyyppi me puhumme ihan eri asiasta!!!

Hyvä `````````, olisin edelleen kiinnostunut näkemyksestäsi ja muista asioista, mitkä liittyy narsistin erosekavuuteen.

• """"""

Hei "Kiitosviestistäsi"
        Olen lukenut vastauksesi ja siihen sisältyneen kysymyksen.
        En ole oikein vielä saanut muotoiltua sinulle vastausta/pähkäilyä aiheesta ja epäilen vahvasti ettei noihin kummallisuuksiin löydy selitystä kovin helposti. Yritän vastata, sillä itsekin koen asian kovin sekavana. Olen miettinyt asiaa nyt taas uudestaan, kun esitit kysymyksesi. Tokihan tiedän miksi noin sanoin, mutta päässäni jyllää kymmeniä tapahtumia... Mistä aloitan... Onko niissä mitään järkeä.

Narskut ovat narskuja ja oma narskuni on raskaansarjan narsku. Vaikeaa.... Jotenkin epäloogista kaikki. Mietin ja mietin. Puntaroin asiaa, enkä tiedä mistä aloittaisin ja onko alkua tai loppua olemassakaan. Narsku unohtaa sen mitä haluaa, jopa ajan ja tapahtumien järjestyksen mikäli se hänelle sopii. Mutta selkeä, jopa häntä itseään raskaasti vastaan sotiva ajan ja paikan muistamattomuus on epämääräistä.
        Lähden matkalle aamulla! Palaan tähän aiheeseen kotiuduttuani, jos jokin seikka ja esimerkki olisi kyllin selkeä meikäläisen ilmaistavaksi.
        Sopiiko se sinulle ja muillekin?

• Kiitos viestistäsi
        """""" kirjoitti:

Hei "Kiitosviestistäsi"
        En ole oikein vielä saanut muotoiltua sinulle vastausta/pähkäilyä aiheesta ja epäilen vahvasti ettei noihin kummallisuuksiin löydy selitystä kovin helposti. Yritän vastata, sillä itsekin koen asian kovin sekavana. Olen miettinyt asiaa nyt taas uudestaan, kun esitit kysymyksesi. Tokihan tiedän miksi noin sanoin, mutta päässäni jyllää kymmeniä tapahtumia... Mistä aloitan... Onko niissä mitään järkeä.

Narskut ovat narskuja ja oma narskuni on raskaansarjan narsku. Vaikeaa.... Jotenkin epäloogista kaikki. Mietin ja mietin. Puntaroin asiaa, enkä tiedä mistä aloittaisin ja onko alkua tai loppua olemassakaan. Narsku unohtaa sen mitä haluaa, jopa ajan ja tapahtumien järjestyksen mikäli se hänelle sopii. Mutta selkeä, jopa häntä itseään raskaasti vastaan sotiva ajan ja paikan muistamattomuus on epämääräistä.
        Lähden matkalle aamulla! Palaan tähän aiheeseen kotiuduttuani, jos jokin seikka ja esimerkki olisi kyllin selkeä meikäläisen ilmaistavaksi.

Totta kai :)
        Olisi todella mielenkiintoista kuulla tarinaasi vähän enemmän ja varsinkin niitä juttuja ja verrata omiin.
        Silloin kun meille tuli ero, niin kaikki oli niin käsittämätöntä, ne teot...

Raskaansarjan, hyvin sanottu :)
        Entisen teot, ehdottomuus, tunteettomuus, reagointi tunteisiiin, puuttuvat tunteet kuten häpeä, empatia, rajaton silmitön kosto, manipulointitaito. hän oli ihan omaa luokkaansa.

• """"""
        Kiitos viestistäsi kirjoitti:

Totta kai :)
        Olisi todella mielenkiintoista kuulla tarinaasi vähän enemmän ja varsinkin niitä juttuja ja verrata omiin.
        Silloin kun meille tuli ero, niin kaikki oli niin käsittämätöntä, ne teot...

Raskaansarjan, hyvin sanottu :)
        Entisen teot, ehdottomuus, tunteettomuus, reagointi tunteisiiin, puuttuvat tunteet kuten häpeä, empatia, rajaton silmitön kosto, manipulointitaito. hän oli ihan omaa luokkaansa.

Olisi paljon kerrottavaa.
        Mahtaako aika ja minkään valtakunnan tila tai edes oma jaksamiseni riittää suorastaan satojen pikkuistenkin tapahtumien kertomiseen ja sitten vielä niiden puntarointiin.
        Täytyy pakata. Menen äitiä moikkaamaan muutamaksi ajaksi.
        Lisää kirjanmerkkeihin sinäkin. Palaillaan.

• """"""
        Kiitos viestistäsi kirjoitti:

Hyvä plussatyyppi me puhumme ihan eri asiasta!!!

Hyvä `````````, olisin edelleen kiinnostunut näkemyksestäsi ja muista asioista, mitkä liittyy narsistin erosekavuuteen.

".....mitkä liittyy narsistin erosekavuuteen."
        Joo, ei ollut varsinaisesti mistään erosekavuudesta kysymys, vaan ...... monista monituisista tapahtumista jo sitä ennen.

• xcch
        """""" kirjoitti:

Hei "Kiitosviestistäsi"

" Narsku unohtaa sen mitä haluaa, jopa ajan ja tapahtumien järjestyksen mikäli se hänelle sopii. Mutta selkeä, jopa häntä itseään raskaasti vastaan sotiva ajan ja paikan muistamattomuus on epämääräistä."

Mielenkiintoista keskustelua, ilmeisesti narsku kieltää itselle kiusalliset tapahtumat ja muille kertominen on sama kuin itselle tunnustaminen. Narskun täytyy löytää kaikkille aiheuttamilleen asioille "jokin muu selitys" tai jos ei voi laittaa toisten piikkiin niin "totaali kieltäminen" = "unohtaminen" Asiaa ei siis ole tapahtunut.

Mutta kyllä narsku muistaa ne kuitenkin ja kun tulevat muistiin kuin luurangot maasta, niin pitää verhoilla ja peittää / kieltää uudelleen ja uudelleen vuosien aikana. lopulta niitä on kertynyt melkoinen määrä ja lisää tulee.
        Johtuneeko tästä syystä, että vuosien kuluessa suunta ja paatumus vain pahenee. Valhemaailma on niin syvällistä että jo selvien asioiden oikea muistaminen kärsii, kuten milloin suhde alkoi tai jokin muu vastaava asia.

Tai unohtaako narsisti vain varmuuden vuosi peläten täsmällisen vastauksen avaavan muille aukon johonkin kiusalliseen asiaan.

Joskus wanhat asiat kuitenkin yllättää narskun ja silloin hän tajuaa oman ttaalisen kelvottomuudensa ja seurauksena on narsistinen romahdus. Selvittyään siitä, kostaa puolisolle ja kosto saattaa kestää viikosta kuukausiin riippuen romahduksen syvyydestä. Tästä on kokemusta.

• xcch kirjoitti:

" Narsku unohtaa sen mitä haluaa, jopa ajan ja tapahtumien järjestyksen mikäli se hänelle sopii. Mutta selkeä, jopa häntä itseään raskaasti vastaan sotiva ajan ja paikan muistamattomuus on epämääräistä."

Mielenkiintoista keskustelua, ilmeisesti narsku kieltää itselle kiusalliset tapahtumat ja muille kertominen on sama kuin itselle tunnustaminen. Narskun täytyy löytää kaikkille aiheuttamilleen asioille "jokin muu selitys" tai jos ei voi laittaa toisten piikkiin niin "totaali kieltäminen" = "unohtaminen" Asiaa ei siis ole tapahtunut.

Mutta kyllä narsku muistaa ne kuitenkin ja kun tulevat muistiin kuin luurangot maasta, niin pitää verhoilla ja peittää / kieltää uudelleen ja uudelleen vuosien aikana. lopulta niitä on kertynyt melkoinen määrä ja lisää tulee.
        Johtuneeko tästä syystä, että vuosien kuluessa suunta ja paatumus vain pahenee. Valhemaailma on niin syvällistä että jo selvien asioiden oikea muistaminen kärsii, kuten milloin suhde alkoi tai jokin muu vastaava asia.

Tai unohtaako narsisti vain varmuuden vuosi peläten täsmällisen vastauksen avaavan muille aukon johonkin kiusalliseen asiaan.

Joskus wanhat asiat kuitenkin yllättää narskun ja silloin hän tajuaa oman ttaalisen kelvottomuudensa ja seurauksena on narsistinen romahdus. Selvittyään siitä, kostaa puolisolle ja kosto saattaa kestää viikosta kuukausiin riippuen romahduksen syvyydestä. Tästä on kokemusta.

Kosto on henkistä heikkoutta.

• Tuuliatuu
        yxex kirjoitti:

Kosto on henkistä heikkoutta.

Henkistä heikkoittahan narsismi on!

• """"""

Hei, sinä aloittaja "itsensä kanssa", kerro meille mikä ajatus sai sinut kysymään asiaasi!
      Se oli hyvä kysymys!
      Pähkäilen vielä lisää!

• Onni ja Rauha

Heip sinä aloittaja "itsensä kanssa"!

Narsistin sekoilut ovat sitä luokkaa, että jopa terveet, täysijärkiset ihmiset, myös asiaan vihkiytyneet ammattilaiset tuntevat suunnatonta raivoa narsistin "käsiin" joutuneina.
      En yhtään ihmettelisi jos/kun narsistin uhrina oleva toimisikin "todella hullusti" jo väsyneenä, haukuttuna, alistettuna, ohitettuna, petettynä... ja "tarpeeksi kiihtyneenä".
      Ei siihen tarvita mitään maallikoitten tai ainakaan narskujen antamia loputtomia diagnooseja.
      Tokihan uhri pitää saada hoitoon! Hyvä niinkin!
      Narskut voivat sairastaa ja tehdä ihan mitä vaan. Muut menkööt hoitoon! Vai kuinka?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1896
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe