Minulla ollut nyt parin vuoden ajan vene, johon ed. omistaja on uusinut tiikkikannen viitisen vuotta sitten. Kansi tuntui venettä ostettaessa tukevalta ja hiljaiselta jalan alla, joten kaikki vaikutti olevan kunnossa. Ajan myötä olen kuitenkin huomannut, että veneen sisällä kuuluu rasahduksia, kun joku kävelee kannella. Ei niinkään siis narinaa vaan rasahduksia melkein joka askeleella. Laipion kohdalla kansi tuntuu myös joustavan, kun kädellä tunnustelee alapuolelta ja joku kävelee kannella. Kansi on siis kerrosrakennetta, jossa väliaineena PVC-vaahto (divinycell).
Onkohan kyse kosmeettisesta vai rakenteellisesta ongelmasta? Mahdollista korjausta ei pysty oikein alakautta tekemään sisärakenteiden takia, ja liimattu tiikkikansi itsessään on hyvässä kunnossa, joten sen purkaminen olisi melkoista luonnonvarojen haaskausta.
Syy mahdolliselle delaminoitumiselle voisi olla, että alkuperäinen tiikkikansi on vuotanut ruuvinrei'istä, ja tätä ei ole korjattu kantta uusittaessa. Kommentteja aiheeseen liittyen?
Kannen delaminaatio?
23
2407
Vastaukset
- 9+20
Omassa veneessä on samankaltainen ongelma, tosin hyvin pienellä alueella. Itse meinasin sen verran purkaa sisustusta, että alakautta pääsee laittamaan epoksivaahtoa. Tai sitten mahdollisesti yläkautta, mutta sinulla tiikkikansi estänee tuon, ellei jonkin kannen läpiviennin (esim. polttoaine) kautta pääsee ujuttamaan uutta väliainetta sisään.
Polyuretaania mietin myös, mutta ilmeisesti sitä ei oikein mahdollisesti kosteisiin paikkoihin suositella, kun imee jonkin verran vettä. Vai onko jollakin kokemusta? - haittaako ritinä?
Onko näyttöä siitä, että pieni ritinä olisi merkki rakenteellisesta heikkoudesta? Eikö oleellisempi asia ole se, onko kansi muuttunut notkuvaksi? Olen huomannut, että aika monessa lasikuituveneessä kuuluu pientä ritinää kantta kuormittaessa. Sen huomaa parhaiten sisällä veneessä, kun ihmiset kävelevät kannella. Jos kansi notkuu, sitä voi tukea kannen alapuolelle laminoiduilla palkeilla. Näin on joissakin veneissä tehty.
- 15+7
Ritinä ei varmaan haittaa, mutta notkuminen on vähän ikävä. Ei siitäkään tavallaan haittaa ole, mutta vuosien saatossa varmasti kansi rupeaa halkeilemaan notkuvalta kohdalta.
Tukipalkki ei auta, kun alapuolella oleva lasikuiti on jämäkkää, mutta väliaine on poissa lasikuidun ja kannen välistä.
Eli jotainhan tuonne väliin on laitettava. Aloittajan veneestä yrittäisin vain korjata sen notkuvan kohdan, en koko kannen ritinää. Lisäksi kävisin kannen läpi tarkistaen, että kaikki on tiivistetty kunnolla eikä mistään pääse vettä kannen sisään. - älyvuoto
palkkeja hih hih mikä vitsi
- RiksRaks
Sinällään tuosta ritinästä ei ole haittaa ja notkumista ei huomaa kannella kävellessä.
Lähinnä mietin, että pitääkö ongelmalle tehdä jotain. Jos ajatellaan, että uusi tiikkikansi hoitaa vesieristyksen, niin uutta kosteutta ei pitäisi rakenteeseen päästä. Kyllä kansi toki kestää kannella kävelyn kuormituksen, eli ei siitä jalka ihan heti läpi mene. Mutta mikä on kannen funktio veneen yleisen jäykkyyden kannalta? Vantithan kiskovat veneen laitoja kasaan.- toisinpäin
Mikäli vika on väliaineessa mutta kannen notkumisen huomaa kannen alla, ei kannella kävellessään, niin eikö ole nurinkurista.
- väärinpäin
toisinpäin kirjoitti:
Mikäli vika on väliaineessa mutta kannen notkumisen huomaa kannen alla, ei kannella kävellessään, niin eikö ole nurinkurista.
Ei ole. Eihän väliaine ole sieltä kadonnut, vain murtunut ja menettänyt siltä vaaditun lujuuden. Liikkeen se silti siirtää alapuolen laminaattiin, liike vain on niin pieni, ettei sitä jalan alla huomaa.
- 14+
väärinpäin kirjoitti:
Ei ole. Eihän väliaine ole sieltä kadonnut, vain murtunut ja menettänyt siltä vaaditun lujuuden. Liikkeen se silti siirtää alapuolen laminaattiin, liike vain on niin pieni, ettei sitä jalan alla huomaa.
jos väliaine siirtää liikkeen alapuolen laminaattiin niin väliaine tuntuisi olevan jämäkkää
- RiksRaks
Voi olla, että lasikuitukannella sen jouston huomaisi helpommin, kun nyt välissä on se tiikki. Olen ajatellut, että se nariseva ääni on seurausta kannen joustamisesta. On näitä kannen narinoita näköjään uudemmissakin veneissä: http://youtu.be/0y7sPo2d1hc
- en usko
väärinpäin kirjoitti:
Ei ole. Eihän väliaine ole sieltä kadonnut, vain murtunut ja menettänyt siltä vaaditun lujuuden. Liikkeen se silti siirtää alapuolen laminaattiin, liike vain on niin pieni, ettei sitä jalan alla huomaa.
Mikäli väliaine ylipäätään on murtunut, on kaksi vaihtoehtoa.
Joko se on murtunut jo venettä valmistettaessa tai sitten jäätynyt vesi on tehnyt tuhojaan.
Kuormituksesta se ei ole voinut murtua ilman että laminaatti olisi murtunut, sillä pvc vaahdon murtovenymä on selvästi laminaatin murtovenymää suurempi.
Noista todennäköisempi on se, että tiikikansi on asennettu ruuveilla kiinni, ja ruuvien kautta vettä pääsee väliaineeseen. Siis tiikki on amatöörin virheellisesti tekemä. Väliaineeseen ei koskaan pidä ruuvata yhtään mitään sillä ruuvi ei ko materiaalissa pidä yhtään mitään, ja tiikki pitäisi aina kiinnittää alipaineavusteisesti liimaamalla.
Miten ihmeessä alapuolen laminaatti muka voisi liikkua laipion kohdalla, tuo kuulostaa lähinnä kusetukselta. (=lue trollaukselta) - höpsistä
" Jos ajatellaan, että uusi tiikkikansi hoitaa vesieristyksen, "
Tiikki ei todellakaan ole mikään vesieriste, kuten ei mikään muukaan puulaji.
Aivan käsittämätön kommentti. Olitko edes tosissasi tuota kirjoittaessasi ? - väärinpäin
14+ kirjoitti:
jos väliaine siirtää liikkeen alapuolen laminaattiin niin väliaine tuntuisi olevan jämäkkää
Pystyliike siirtyy, vaikka väliaine olisi irti laminaateista tai se olisi irtokokkareina siellä. Ja pystyliikettä syntyy, kun väliaine on irti laminaatista. Jämäkkyydestä liikkeen siirtyminen ei kerro mitään.
- pehmeneekö
väärinpäin kirjoitti:
Pystyliike siirtyy, vaikka väliaine olisi irti laminaateista tai se olisi irtokokkareina siellä. Ja pystyliikettä syntyy, kun väliaine on irti laminaatista. Jämäkkyydestä liikkeen siirtyminen ei kerro mitään.
Jos seon vettynyt pehmeäksi niin ei välitä liikettäkään
- RiksRaks
höpsistä kirjoitti:
" Jos ajatellaan, että uusi tiikkikansi hoitaa vesieristyksen, "
Tiikki ei todellakaan ole mikään vesieriste, kuten ei mikään muukaan puulaji.
Aivan käsittämätön kommentti. Olitko edes tosissasi tuota kirjoittaessasi ?No olen lähtenyt siitä, että tiikkikannen tulee olla saumoistaan vesitiivis, jotta puukannen ja lasikuidun väliin ei pääse kosteutta, joka voisi ajan myötä imeytyä laminaattiin/kerrosrakenteeseen. Sitä tarkoitan vesitiiviydellä.
- ei mitään liikettä
pehmeneekö kirjoitti:
Jos seon vettynyt pehmeäksi niin ei välitä liikettäkään
Pvc vaahto ei muutu pehmeäksi, vaikka pitäisit merenpohjaan upotettuna 10 vuotta.
Jäätyminen rikkoo, muttei sekään pehmitä yhtään.
Pystyliikettä ei kannen sisäpinnalla laipion kohdalla esiinny, vaikka väliaine puuttuisi kokonaan.
Ulkopinnalla kylläkin. - höpsistä
RiksRaks kirjoitti:
No olen lähtenyt siitä, että tiikkikannen tulee olla saumoistaan vesitiivis, jotta puukannen ja lasikuidun väliin ei pääse kosteutta, joka voisi ajan myötä imeytyä laminaattiin/kerrosrakenteeseen. Sitä tarkoitan vesitiiviydellä.
tiikkikannen saumoissa käytetään elastista uretaania, mikä ei vettä läpäise. Mikäli se ei ole kiinni tiikissä ja väliin varastoituu vesilammikko, tiikki lahoaa koko ajan vedessä liotessaan, sillä veden poistuminen puun läpi ja haihtuminen yläpinnalta on silloin liian hidasta. Siksi tiikkikannen saumojen tulee olla kunnossa. Jos saumoihin löytyisi vettä läpäisevä materiaali ei tätä ongelmaa olisi.
Puukannen ja laminaatin rajapinnalle pääsee aina kosteutta puun läpi imeytymällä jokaisen sateen yhteydessä tai merestä roiskuneen seurauksena. Se ei siis ole aina kuiva missään käytössä olevassa veneessä. Ideasi on täysin absurdi.
Laminaatin vesitiiviys on selvästi parempi kuin tiikin, eikä ero ole pieni.
Kumpikaan ei ole täysin tiivis. - RiksRaks
höpsistä kirjoitti:
tiikkikannen saumoissa käytetään elastista uretaania, mikä ei vettä läpäise. Mikäli se ei ole kiinni tiikissä ja väliin varastoituu vesilammikko, tiikki lahoaa koko ajan vedessä liotessaan, sillä veden poistuminen puun läpi ja haihtuminen yläpinnalta on silloin liian hidasta. Siksi tiikkikannen saumojen tulee olla kunnossa. Jos saumoihin löytyisi vettä läpäisevä materiaali ei tätä ongelmaa olisi.
Puukannen ja laminaatin rajapinnalle pääsee aina kosteutta puun läpi imeytymällä jokaisen sateen yhteydessä tai merestä roiskuneen seurauksena. Se ei siis ole aina kuiva missään käytössä olevassa veneessä. Ideasi on täysin absurdi.
Laminaatin vesitiiviys on selvästi parempi kuin tiikin, eikä ero ole pieni.
Kumpikaan ei ole täysin tiivis.Tiikkirimat on alapinnasta liimattu kauttaaltaan sikamassalla tms., joka lienee vettä läpäisemätöntä. Sen sijaan saumathan pitäisi erään koulukunnan mukaan jättää irti pohjasta (esim. teipillä), joten juuri saumojen alle voi vettä kertyä, jos saumaus ei pidä vettä. Näin sen itse olen ajatellut, voin toki olla väärässä tässä.
- RiksRaks
en usko kirjoitti:
Mikäli väliaine ylipäätään on murtunut, on kaksi vaihtoehtoa.
Joko se on murtunut jo venettä valmistettaessa tai sitten jäätynyt vesi on tehnyt tuhojaan.
Kuormituksesta se ei ole voinut murtua ilman että laminaatti olisi murtunut, sillä pvc vaahdon murtovenymä on selvästi laminaatin murtovenymää suurempi.
Noista todennäköisempi on se, että tiikikansi on asennettu ruuveilla kiinni, ja ruuvien kautta vettä pääsee väliaineeseen. Siis tiikki on amatöörin virheellisesti tekemä. Väliaineeseen ei koskaan pidä ruuvata yhtään mitään sillä ruuvi ei ko materiaalissa pidä yhtään mitään, ja tiikki pitäisi aina kiinnittää alipaineavusteisesti liimaamalla.
Miten ihmeessä alapuolen laminaatti muka voisi liikkua laipion kohdalla, tuo kuulostaa lähinnä kusetukselta. (=lue trollaukselta)Samaa mieltä siitä, että ruuvattu tiikkikansi on epäkäytännöllinen konstruktio erityisesti vanhetessaan. Mutta silti en kutsuisi sellaista amatöörin tekemäksi, kun kuitenkin vielä 80-, ja 90-luvulla suuri osa veistämöistä teki kannet tällä tavoin. Vasta 2000-luvulla ovat liimatut kannet yleistyneet.
- RiksRaks
höpsistä kirjoitti:
tiikkikannen saumoissa käytetään elastista uretaania, mikä ei vettä läpäise. Mikäli se ei ole kiinni tiikissä ja väliin varastoituu vesilammikko, tiikki lahoaa koko ajan vedessä liotessaan, sillä veden poistuminen puun läpi ja haihtuminen yläpinnalta on silloin liian hidasta. Siksi tiikkikannen saumojen tulee olla kunnossa. Jos saumoihin löytyisi vettä läpäisevä materiaali ei tätä ongelmaa olisi.
Puukannen ja laminaatin rajapinnalle pääsee aina kosteutta puun läpi imeytymällä jokaisen sateen yhteydessä tai merestä roiskuneen seurauksena. Se ei siis ole aina kuiva missään käytössä olevassa veneessä. Ideasi on täysin absurdi.
Laminaatin vesitiiviys on selvästi parempi kuin tiikin, eikä ero ole pieni.
Kumpikaan ei ole täysin tiivis.Kiinnostaisi kuulla vielä mielipiteitä tähän aiheeseen liittyen. Olenko täysin hakoteillä tässä, että alla oleva lasikuitukansi pysyisi kuivana, jos tiikkikansi on kauttaaltaan liimattu ja saumat kunnossa?
- ja aihe oli
RiksRaks kirjoitti:
Samaa mieltä siitä, että ruuvattu tiikkikansi on epäkäytännöllinen konstruktio erityisesti vanhetessaan. Mutta silti en kutsuisi sellaista amatöörin tekemäksi, kun kuitenkin vielä 80-, ja 90-luvulla suuri osa veistämöistä teki kannet tällä tavoin. Vasta 2000-luvulla ovat liimatut kannet yleistyneet.
Sinulla on lyhyt muisti.
Aiemmin ketjussa kirjoitit näin :
"Minulla ollut nyt parin vuoden ajan vene, johon ed. omistaja on uusinut tiikkikannen viitisen vuotta sitten. "
Se mitä veistämöt tekivät 80- 90 luvuilla ei siis liity mitenkään siihen mistä keskusteltiin.
Viisi vuotta sitten ruuvattu tiikkikansi on amatöörimäisesti tehty oli tekijä sitten vaikka 80- luvun alan ammattilainen tai ei. - RiksRaks
ja aihe oli kirjoitti:
Sinulla on lyhyt muisti.
Aiemmin ketjussa kirjoitit näin :
"Minulla ollut nyt parin vuoden ajan vene, johon ed. omistaja on uusinut tiikkikannen viitisen vuotta sitten. "
Se mitä veistämöt tekivät 80- 90 luvuilla ei siis liity mitenkään siihen mistä keskusteltiin.
Viisi vuotta sitten ruuvattu tiikkikansi on amatöörimäisesti tehty oli tekijä sitten vaikka 80- luvun alan ammattilainen tai ei.Entäs se luetun ymmärtäminen...
Aiemmin kirjoitin:
"Syy mahdolliselle delaminoitumiselle voisi olla, että alkuperäinen tiikkikansi on vuotanut ruuvinrei'istä, ja tätä ei ole korjattu kantta uusittaessa."
"liimattu tiikkikansi itsessään on hyvässä kunnossa" - C/R
RiksRaks kirjoitti:
Kiinnostaisi kuulla vielä mielipiteitä tähän aiheeseen liittyen. Olenko täysin hakoteillä tässä, että alla oleva lasikuitukansi pysyisi kuivana, jos tiikkikansi on kauttaaltaan liimattu ja saumat kunnossa?
Jos minua vaivaisi tuo rasahtelu, poraisin 100 mm reikäporalla kurkistusreiän, jonka saa peitettyä jollain sopivalla kannella siten, että se näyttää olleen siinä alun perin. Pientä rohkeutta se vaatii, mutta etukäteen hyvin suunniteltuna vene ei huonone. Sähkörasian peitelevy voisi esim. tulla kyseeseen.
- Anonyymi
Näin veneen rakennuksen ammattikoulun käyneenä ja purjehtijana sanoisin että yksikään idea ei pidä paikkaansa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken
ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi1981825Martinan firma haastettiin käräjille
Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.2611765- 841132
Miksi haluat satuttaa
Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano281131- 741070
- 1171020
- 861011
Martina makkarankuori päällä
Voi hyvää päivää minkä asun oli valinnut Emma gaalaan, ei jäänyt kenellekään epäselväksi, minkälaiset rinnat on naikkose158966Millainen ihminen linda brandt-ahde on
Hän on nyt julkisuudessa varsin eriskummallisen asian tiimoilta38934Hindujen rukous ei auta
Rukoilu hindulaisuuden tapaan ei voi missään tapauksessa tuottaa hyviä tuloksia. Ja miten joku epäjumala voisikaan mihin353896