Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kovanen Yhtiöt ?

Taksinkuljettaja2012

Hei,

Olen alalle tuleva uudelleen koulutettava kuljettaja.

Kannattaako mennä työhön kovaselle ?

Siellä maksavat koulutukset ja ajovaatteet sekä saisi ehkä työsuhdeautonkin järjestävät asunnonkin.

Minusta kuullostaa todella hyvältä, vai onko tässä jotain jota en ole ehkä ymmärtänyt.

46

2037

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pertsa123456789

      Tuskin kannattaa ottaa Kovaselta mitään. Olet sitten sidottuna alan surkeimpaan palkkaan vuosikausiksi ja Kovasella hommia painetaan 6-18 tai 18-6. Kovanen maksaa 30% kassasta, kun muut maksaa 35-38. Kassat ei ole sen kummoisempia Kovasella kuin normaalisti datalta ajaessa.

      Alottevelella kuskille Kovanen on hyvä taksikoulu alkuun, mutta kannattaa koeajan lopulla vaihtaa tallia tai kokonaan alaa.

      • AKT / Räty

        Kovanen ajattaa ylipitkiä vuoroja !


      • 10+16

        Sinulta on jäänyt paljonkin ymmärtämättä, mutta jotta koko ketju ei menisi Kovasen haukkumiseksi, totuuden nimissä on sanottava että tällä alalla vain pessimisti ei pety :) Kovanen on kyllä siinä mielessä omassa sarjassaan, että palkkaprosentit ovat oikeasti alan heikointa tasoa, ja mieletön henkilöstövaihtuvuus ei ole nähtävästikään heillä ongelma vaan tärkeä osa liiketoimintastrategiaa (ts. uudet kuskit ovat halvimpia JA nöyrimpiä kuskeja).

        Kommentteja:

        1) Mahdollinen työsuhdeauto on täynnä kyseisen K-kaupan mainoksia ja tietenkään se ei ole ilmainen, palkan päälle tuleva etu, vaan päinvastoin hinnoiteltu siten ettei työntekijä vahingossakaan hyödy mitään ;)

        2) Sama pätee kyllä noihin "työsuhdeasuntoihinkin", varmasti ihan OK asuntoja mutta hinnat sen mukaisia :D


      • mmmmmmmmmmmmmmulukku
        AKT / Räty kirjoitti:

        Kovanen ajattaa ylipitkiä vuoroja !

        Näinköhän lie?

        Kovanen ajattaa ehkä mutta niin ajatta kaikki muutkin taksifirmat!

        Minulla ei tosin ole ollut ongelmia tämän asian suhteen: lmoitan että "tulen töihin kello X ja lopetan kello Y, ota tai jätä"

        :-) Ihan kaikkeen ei tarvi suostua tai alistua. Et edes taksikuskina.


      • Näin Vantaalla !

        "kun muut maksaa 35-38." Ai, miksi mun kuljettajat ei aja alle 40%? No ei heidän ole koskaan edes tarvinnut ajaa, kun olen aina maksanut sen 40% lomarahat työterveyshoidon jne.


      • johnnmm33

        ei kannattaa sinne mennä se on huijari firma .


      • MeseÄijä

        Millaisen työsuhdeauton saan ?

        Saako E-sarjan 400 messun ?


    • Tietäjä

      Ja kovaselta et saa mitään iltalisiä taikka sunnuntai korvauksia.

      Kannattaa varoa

      • xcdsetjererhgoeh

        ... kuten mistään muustakaan taksialan firmasta saa mitään lisiä. Tietty prosentti alvittomasta kassasta ja se on siinä.


      • 16+14

        Taitaapa nykyisellään Kovanen olla ainoa paikka, joka sitä sunnuntaikorvausta maksaa...


      • honeymustardo
        16+14 kirjoitti:

        Taitaapa nykyisellään Kovanen olla ainoa paikka, joka sitä sunnuntaikorvausta maksaa...

        totta.


    • shotgun shogun

      (Tällä palstalla rakastetaan haukkumiset ja eteenkin helsinkiläisen suurlafkan Kovasen haukkumiset. Kannattaa miettiä mitä kaikki on totta, mitä taas valehtelua ja paskanjauhantaa. Tervetuloa tähän suomi24-palstaan, mutta itse suosittelen että hakeudut myös Taksifoorumiin, siellä käyttäydytään fiksummin.)

      Kovanen ei maksa mitenkään parasta palkkaa alalla. Provikka-prosentti lie alhaisemmassa päässä mutta liksa ei ole aina juuri se tärkein tekijä kun hakee työnantajaa.

      Maksavat koulutuksen ja Dressmann-puvun kyllä joo--mutta maksat sen itse jos häivyt firmasta "ennen aikojasi".

      Mutta kannattaa ehkä ottaa huomioon että kun on iso talo, on kalustoa enemmän kuin kenelläkään muulla tällä alalla Suomessa, siten töitä saa kun/jos töitä haluaa, näin omalta kantilta katsottna tuurarina. Aina vaan parempi jos sattuu olemaan D- tai D1 -luokan ajokortti, vielä enemmän mahdollisuuksia saada ajaa mitä haluat kun haluat (jos haluat, sano).

      Työsuhdeautoista ja -asunnoista kannattaa miettiä muutamaan kertaan, mutta tämä ei liity kovaseen ja/tai taksialaan erityisesti vaan ihan täysin yleisesti.

      • linjaautossa on

        Paljonkohan siellä on tuntipalkka D ja D1 kuskeilla? Onko näitä autoja paljon.


      • asdölvmönmj
        linjaautossa on kirjoitti:

        Paljonkohan siellä on tuntipalkka D ja D1 kuskeilla? Onko näitä autoja paljon.

        Korostetaan, että en tiedä asiasta, mutta luultavasti D1-kuskit ajavat taksiliikenteenomaista ajoa ja näin ollen palkka on sama prosenttiliksa kuin takseissakin. D-kuskeilla sitten on yleissitova työehtosopimus, eli palkat voi tarkastaa AKT:n TES:stä.


      • levilläkin
        asdölvmönmj kirjoitti:

        Korostetaan, että en tiedä asiasta, mutta luultavasti D1-kuskit ajavat taksiliikenteenomaista ajoa ja näin ollen palkka on sama prosenttiliksa kuin takseissakin. D-kuskeilla sitten on yleissitova työehtosopimus, eli palkat voi tarkastaa AKT:n TES:stä.

        D1-kuskit ajavat linja-autoa jossa on ajopiirturi jolloin prosenttipalkka on laissa kielletty. Ei ole myöskään sallittu taksamittarin käyttö joukkoliikenneluvissa joten mistä ne prosentit taiotaan.


      • kumisaapaskos
        levilläkin kirjoitti:

        D1-kuskit ajavat linja-autoa jossa on ajopiirturi jolloin prosenttipalkka on laissa kielletty. Ei ole myöskään sallittu taksamittarin käyttö joukkoliikenneluvissa joten mistä ne prosentit taiotaan.

        Tämähän koskee kaikkia piirtureilla olevia autoja ei pelkästään Kovasen autoja, niitähän on Suomessa satoja.


      • lxcön vlökzxnc
        levilläkin kirjoitti:

        D1-kuskit ajavat linja-autoa jossa on ajopiirturi jolloin prosenttipalkka on laissa kielletty. Ei ole myöskään sallittu taksamittarin käyttö joukkoliikenneluvissa joten mistä ne prosentit taiotaan.

        Ei kai se joukkoliikennekään ilmaista ole eli jonkinlaisen kassanhan se kuljettaja ajaa. Sama kai se on löytyvätkö tiedot kirjanpitäjän tilauskirjoista vai mittarin tulostamina kuitteina. Miksi prosenttipalkka on muka kielletty, jos autossa on ajopiirturi?


      • vdsvse
        lxcön vlökzxnc kirjoitti:

        Ei kai se joukkoliikennekään ilmaista ole eli jonkinlaisen kassanhan se kuljettaja ajaa. Sama kai se on löytyvätkö tiedot kirjanpitäjän tilauskirjoista vai mittarin tulostamina kuitteina. Miksi prosenttipalkka on muka kielletty, jos autossa on ajopiirturi?

        http://www.oikeus.fi/tyotuomioistuin/46683.htm


      • ksdnsddssd
        vdsvse kirjoitti:

        http://www.oikeus.fi/tyotuomioistuin/46683.htm

        Tuo linkin juttuhan ei liittynyt millään tavalla tähän asiaan. Eikä siinä edes mainittu mitään ajopiirturista. Se nyt on joka tapauksessa jo aikaisemmin työtuomioistuimessa ratkaistu, että linja-autolla voi ajaa taksiliikenteen omaista liikennettä eikä silloin tarvitse noudattaa TES:siä (esim. http://www.oikeus.fi/tyotuomioistuin/30841.htm ja http://www.oikeus.fi/tyotuomioistuin/52310.htm ). Sitä tässä tiedustelen, että muuttaako se digipiirturi tuota olemassaolevaa ennakkopäätösten linjausta jollain tavalla.


      • f3
        ksdnsddssd kirjoitti:

        Tuo linkin juttuhan ei liittynyt millään tavalla tähän asiaan. Eikä siinä edes mainittu mitään ajopiirturista. Se nyt on joka tapauksessa jo aikaisemmin työtuomioistuimessa ratkaistu, että linja-autolla voi ajaa taksiliikenteen omaista liikennettä eikä silloin tarvitse noudattaa TES:siä (esim. http://www.oikeus.fi/tyotuomioistuin/30841.htm ja http://www.oikeus.fi/tyotuomioistuin/52310.htm ). Sitä tässä tiedustelen, että muuttaako se digipiirturi tuota olemassaolevaa ennakkopäätösten linjausta jollain tavalla.

        Ajopiirturi on tekninen laite ajonseurantaan. Digitaalinen ajopiirturi on nykyaikainen versio ajopiirturista. Se ei kuitenkaan ole mikään juridinen klausaali, mikä muuttaisi säädöksiä.


      • yöpelle
        lxcön vlökzxnc kirjoitti:

        Ei kai se joukkoliikennekään ilmaista ole eli jonkinlaisen kassanhan se kuljettaja ajaa. Sama kai se on löytyvätkö tiedot kirjanpitäjän tilauskirjoista vai mittarin tulostamina kuitteina. Miksi prosenttipalkka on muka kielletty, jos autossa on ajopiirturi?

        Jos satutte käymään kurssipäivän jossa on aiheena ajopiirturi, kysykää kurssin pitäjältä onko laillista ja miksi ei. Vielä on vuosi aikaa. On olemassa ajoaikalaki
        Jota prosenttipalkkaus houkuttaa rikkomaan.


      • laksndvlknsd
        f3 kirjoitti:

        Ajopiirturi on tekninen laite ajonseurantaan. Digitaalinen ajopiirturi on nykyaikainen versio ajopiirturista. Se ei kuitenkaan ole mikään juridinen klausaali, mikä muuttaisi säädöksiä.

        Niin tätä vähän itsekin luulen eli sillä ei ole palkkauksen kannalta mitään väliä onko niissä Kovasen busseissa piirturit vai ei. Mikäli siis prosenttipalkkaa haluavat maksaa, mitä en tiedä koska en ole Kovasen kanssa missään tekemisissä. Palkkausta ei ratkaise se ajetaanko piirturibussilla vai pikkumersulla, vaan se onko liikenne taksiliikennettä muistuttavaa vai joukkoliikennettä. Linja-autolla ajettu joukkoliikenne on linja-autoalan yleissitovan työehtosopimuksen alaista, mutta taksimainen liikenne ei ole. Ainakaan työtuomioistuimen mukaan.


      • lkncvlknlknd
        yöpelle kirjoitti:

        Jos satutte käymään kurssipäivän jossa on aiheena ajopiirturi, kysykää kurssin pitäjältä onko laillista ja miksi ei. Vielä on vuosi aikaa. On olemassa ajoaikalaki
        Jota prosenttipalkkaus houkuttaa rikkomaan.

        On olemassa ajo- ja lepoaika-asetus ja on olemassa työaikalaki. Kumpikaan ei liity mitenkään siihen voiko maksaa prosenttipalkkaa vai ei. Prosenttipalkka houkuttaa myös rikkomaan nopeusrajoituksia, mutta ei sillä perusteella kielletä prosenttia palkkaperusteena.


      • jopa 22
        ksdnsddssd kirjoitti:

        Tuo linkin juttuhan ei liittynyt millään tavalla tähän asiaan. Eikä siinä edes mainittu mitään ajopiirturista. Se nyt on joka tapauksessa jo aikaisemmin työtuomioistuimessa ratkaistu, että linja-autolla voi ajaa taksiliikenteen omaista liikennettä eikä silloin tarvitse noudattaa TES:siä (esim. http://www.oikeus.fi/tyotuomioistuin/30841.htm ja http://www.oikeus.fi/tyotuomioistuin/52310.htm ). Sitä tässä tiedustelen, että muuttaako se digipiirturi tuota olemassaolevaa ennakkopäätösten linjausta jollain tavalla.

        Körmy55 linkki on vuodelta 2006 ja sinun linkki vuodelta 2005, niin ne säännöt muuttuu, ollaan nääs EU:ssa, eihän aikoinaan ollut edes nopeusrajoituksia. Voihan ajo olla taksiliikenteen omaista kun kyytiin otetaan 5 henkilöä? ?


      • kjxcvkbxcvkjb
        jopa 22 kirjoitti:

        Körmy55 linkki on vuodelta 2006 ja sinun linkki vuodelta 2005, niin ne säännöt muuttuu, ollaan nääs EU:ssa, eihän aikoinaan ollut edes nopeusrajoituksia. Voihan ajo olla taksiliikenteen omaista kun kyytiin otetaan 5 henkilöä? ?

        Ennakkopäätökset pätevät kunnes lakia muutetaan tai korkeampi oikeusaste tekee muunlaisen ratkaisun. Sitä paitsi jälkimmäinen case on vuodelta 2010.


      • kiertokoulu
        kjxcvkbxcvkjb kirjoitti:

        Ennakkopäätökset pätevät kunnes lakia muutetaan tai korkeampi oikeusaste tekee muunlaisen ratkaisun. Sitä paitsi jälkimmäinen case on vuodelta 2010.

        Olitko koulusta pois sinä päivänä kun lukemaan opetettiin.


      • 2+18
        kiertokoulu kirjoitti:

        Olitko koulusta pois sinä päivänä kun lukemaan opetettiin.

        Sinä selvästi olit. Luulo ei nääs ole tiedon väärti. Ei ole ennakkopäätöksiä vielä kumottu lailla tai tuomioistuimessa.


      • ....................
        2+18 kirjoitti:

        Sinä selvästi olit. Luulo ei nääs ole tiedon väärti. Ei ole ennakkopäätöksiä vielä kumottu lailla tai tuomioistuimessa.

        .


      • yrjöö

        kysymys kuulukin kun on alottelija kovasella niin turha verrata sellasten kuskien jotka ovat ajaneet 1-15v tottakai sellasilla on omat mielipiteet mut ei niilläkään hurraamista ole 35-40% jatkuva , tämä nousee n. 3kk päästä 36% ja sununtai /juhlapyhä palkka on jotan muuta ...monella kuskilla pysyy samana mikä on 35-40% mukaan ...mut tää on aivan muuta...kaikkihan lähtee siitä n.30% mutta harva ottaa harjoittelioita... huomatkaa se... ja monilla tarvii olla taksikortti taskussa!!! ja verratkaa kalustoon kaikki 4veto mb ja yms...


      • jhkjhkhkhddd
        yrjöö kirjoitti:

        kysymys kuulukin kun on alottelija kovasella niin turha verrata sellasten kuskien jotka ovat ajaneet 1-15v tottakai sellasilla on omat mielipiteet mut ei niilläkään hurraamista ole 35-40% jatkuva , tämä nousee n. 3kk päästä 36% ja sununtai /juhlapyhä palkka on jotan muuta ...monella kuskilla pysyy samana mikä on 35-40% mukaan ...mut tää on aivan muuta...kaikkihan lähtee siitä n.30% mutta harva ottaa harjoittelioita... huomatkaa se... ja monilla tarvii olla taksikortti taskussa!!! ja verratkaa kalustoon kaikki 4veto mb ja yms...

        Oletko ihan järjissäsi ja selvä? Et ole.


    • körmy55

      561/2006 10.artikla, tutkikaapa sitä!

      • 9+16

        "10 artikla

        1. Kuljetusyritys ei saa maksaa palveluksessaan tai käytössään oleville kuljettajille ajomatkan ja/tai kuljetettujen tavaroiden määrän perusteella palkkioita edes lisäpalkkioiden tai palkanlisien muodossa, jos tällaiset palkkiot saattavat vaarantaa liikenneturvallisuutta ja/tai saattavat kannustaa rikkomaan tämän asetuksen säännöksiä."

        Saattaa ja saattaa. Onpa epämääräisesti kirjoitettu.


    • erkkisetä

      Tulipa aikoinaan tupakkilaki, ketkä olivat ensimmäisiä sitä puolustamaan
      1. Autoilijat
      2. Matkustajat
      3. Kuljettajat
      Kuka noista vaihtoehdoista olisi teidän mielestänne sopiva.?
      Niin se lapsenmieli muuttuu, kuka on nähnyt kapakan jossa saa vapaasti polttaa?

    • Kuuntelija firmarock

      Kovanen Yhtiöt oli Firma Rockissa ja Kovasen bändi oli kaikista surkein, suoraan sanottuna Paska!

    • kuski44

      suomeen kaikeen huonoin firma .. pitkät ajovuorot vähään ajettava .. ja loppot palkat ei makseta oikein .

      • turbo vittu joo

        Näinkö tuumaat ja missä määrin kokemuksella?


      • 5+19

        Ja vitut. Jokainen liksa tulee oikein ja ajallaan, toisin kuin monissa pikkupuljuissa. Lisäksi on mm. sunnuntaikorvaus, jota ei missään muualla ole. Ja varsinkin aikaisina aamun tunteina niin pirusti kenttäkeikkoja, että niillä tekee todella hyvän tilin, jos ei satu olemaan tyhmä ja/tai laiska.


      • ter5
        5+19 kirjoitti:

        Ja vitut. Jokainen liksa tulee oikein ja ajallaan, toisin kuin monissa pikkupuljuissa. Lisäksi on mm. sunnuntaikorvaus, jota ei missään muualla ole. Ja varsinkin aikaisina aamun tunteina niin pirusti kenttäkeikkoja, että niillä tekee todella hyvän tilin, jos ei satu olemaan tyhmä ja/tai laiska.

        Kyllä pikkupuljuissakin voi olla.
        Itse olen töissä yhden auton firmassa, ja maksetaan pyhälisä, ylityöt, huoltopäivistä,,, jne.


    • jhgd cd

      No voin todeta, alan surkein palkkaus ja todella paljon vuorottomana ajoa. Työtekijän ryöstäjä jossa kukaan ei viihdy pitkään.

    • nöyrä renki

      Kuulemma Kovanen pimittää liksoissa ja ei siksi saa kuskeja. Ei rengit halua sille isännälle.

      Kukapa haluaisi olla renkiorja jos isäntä vielä nussii berberiin?

    • Heikki Leikki

      No ei ne kuseta kyllä liksassa. Prossa on vaan alan surkein.

    • saakoKottia

      Miten usein on palkanmaksu ?

    • IsoKoo123

      Kottia tuskin saa k-kaupasta..aikanaan kaveri meni kyselemään sieltä työtä taxinajoa, bussinpyöritystä tai kylmäkaapin ajoa, työilmoituksessa luki "pitää olla asiallinen ulkonäkö"..hehe Heikki oli sitten vitsikäs mies..puhumattakaan siitä "pitää olla talous kunnossa"...lienee autonkuljettajan hommissa sellaisia joilla talous olisi paskojen palkkojen takia kunnossa...voi olla perintöä tai muuten nukaa elämää..mutta joo, ei siellä kukaan viihdy, ulahuuto on vihoviimeinen juttu, ajat sprigi päällä ja kuuntelet asiakkaan vittuilua ..vuorotonta ajoa jne..ei edes lisäduuniksi.

    • datsun_jumalauta_turbo

      Eivät maksa alan parhaimpia palkkoja, tuo on fakta. Mutta minulle, keikkakuskille, on hyvä että on aina joku yksi paikka mistä sitä duunia varmasti saa silloin kun on tarve. Ettäkö kuljettajat v1ttu1levat? Ei kai sen enempää kuin missään muussa duunissa missä joutuu olemaan ihmisten kanssa tekemisissä. :-)

      • Turbo_Urpo_Kovanen

        Keikkaduunia saa mistä hyvänsä yrittäjältä ja huomattavasti paremmalla prossalla. Ei kannata mennä Kovaselle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2102
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1798
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      24
      1715
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1490
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1451
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1358
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1354
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1302
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1251
    Aihe