Vilpittömästi sinun / Pekka Hiltunen

scarabaeus

Vilpittömästi sinun / Pekka Hiltunen

Psykologinen trilleri.
En ole kovinkaan monia trillereitä lukenut, koska en yleensä pidä niistä. Eniten ehkä kaikista lukemistani Bret Easton Ellisin tuotannot ovat jotenkin kirjallisesti ilmaistuna sitä mistä nautin. Tarpeeksi sekoja ja mielenkiintoisia omilla tavoillaan, jotta jaksan lukea.
Tämän
Vilpittömästi sinun
lukaisin ihan vain sen vuoksi, koska on saanut hyviä arvosteluja, ja pitää tietysti seurata aikaansa näissä kotimaisissakin.
Alku menikin sitten ihan sujuvasti lukiessa, oli senverran erityyppistä mitä suomalaiset dekkarit, tai siis ainakin ne ovat olleet mitä olen vilkaissut tämän vuoden aikana. Mutta sitten kuitenkin jo ennen puoliväliä aloin kaivata jotakin ihan muuta, ja jotenkin ärsyyntyneenä aloin vertailla jopa siihen ruotsalaiseen trilogiaan, koska oli näitä tietsikkavimpauksia kaikenlaisia ja tätä itämafiaa.
Ja nyt kun olen lukenut kirjan (harvinaisesti en siis loikkinut vaan sinnikkäästi lukemalla luin) jälkijättönä jäi kaipaus johonkin erilaiseen.
Koin tämänkin kirjan vain toistona niistä muista samankaltaisista.
Harmi. Mutta en ole oikeastaan dekkareista löytänyt kuin joskus harvoin jotakin minulle tarpeellista kirjoittamisen saralla, koska olen itse siis kirjoittava. Ja oma dekkaritekeleeni jäi keskentekoiseksi vieläkin, vaikka siihen Liken kilpailuun sitä yritin punkea. Se on ihan säleinä edelleen mutta nyt olen tietoinen siitä, että tämä Hiltusen oli kuitenkin ihan erilainen dekkari ja häneltähän on tullut jo uusikin, eikös sekin ole jo ilmestynyt,
joten varmasti jossakin vaiheessa luen myös sen. Jotakin mielenkiintoista on kuitenkin hänen tavassaan kirjoittaa.
Eniten ehkä mätti tässä sittenkin tämä naisten ylistysteema, siis minua
mätti. Ja nämä kaksi pääosaa vetävää naista jäivät jokseenkin roboteiksi. Kuin tietsikkapelien tunteettomat tytsyt.
Liika on liikaa.

3

130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A R itte

      Piti oikein tarkistaa mitä mieltä olin tästä. Tuolla dekkaripuolella vanha kommenttini ja samantapainen lievä tympeys kuultaa rivien välistä.

    • Luen ja kirjoitan

      Alkupuoli oli ihan kiinnostava ja Hiltunen kirjoitti sujuvaa tekstiä eli lukeminen oli varsin jouhevaa (en tarkoita, että näin pitäisi aina olla, mutta tässä genressä se on ok). Mutta olisin odottanut jotain yllätyksellistä sinne loppupuolelle ja petyin, kun sitä ei tullutkaan. Odotin, että siitä toisesta naisesta (Mari) paljastuisi jotain, joka osoittaisi, ettei hän ollutkaan niin ylivoimainen ja särötön, vaan ei.

      Syy lienee siinä, että Hiltunen jo tekstiä kirjoittaessaan suunnitteli kirjalle jatkoa, mikä lieneekin ilmestyneen. Jatko-osan kenties luen, kenties en, mutta en siihen mitenkään innolla tartu toisin kuin esikoiseen.

      Mutta oli genre mikä hyvänsä, niin tämäkin tapaus osoittaa, että paljolti henkilökuvauksen varassa teksti joko toimii tai sitten ei. Dekkarissa tietysti myös juonen kuljetus on paikallaan.

    • 1+5

      Mielestäni ei ole kansainvälistä, pohjoismaista eikä edes Suomen tasoa. Romaani on sijoitettu kuluneeseen formaattiin pitkän kaavan mukaan.
      Samat jutut ja esittelyt kummankin kirjan alussa.
      Yli sata sivua saa lukea ennen kuin juoni paljastuu. Henkilöhahmot ovat teennäisiä samoin replikointi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1183
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe