Pellettilämmitys

Johan August

Mikä on tällä hetkellä paras pellettilämmitysjärjestelmä?

Tällä hetkellä käytössä 2000 luvun alun öljylämmitysjärjestelmä ja öljyä menee 4000l/vuodessa ja jotain pitäisi tehdä. Syy miksi öljyä kuluu on selvä, 50 luvulla rakennetun taloni on 90 luvun lopussa "peruskorjannut" todellinen ääliö, no hänen kättensä jälkiä pikkuhiljaa korjailen mutta kämä korjaukset ovat sen verran mittavia ettei niitä tehdä hetkessä. Pellettilämmitystä pohdein vaihtoehdoksi pienentämään lämmityskuluja.

41

5769

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaihoehtoja löytyy

      Pelletillä säästät rahaa suunnilleen puoleta, mutta tietysti eri säästökeinoilla vieläkin enemmän, eli hae paikat mistä lämmöt vuotaa ja ota ne talteen. Sitten jos hieman selvittelet asiaa niin tuon ikäiseen taloon voi toteuttaa myös aurinkolämpö/ pellettilämpö yhdistelmää niin säästät vieläkin enemmän.

      Tietoa toteutuksista löytyy mm www.twkkatohtori.fi kautta.

    • Johan August

      Joo lämmöt vuotaa kyllä, esimerkiksi seinissä kokonaisia koolausvälejä täysin ilman eristeitä, täysin luokatonta "peruskorjausta" joka paikassa minkä ottaa auki, no se on oma juttunsa.

      Nyt haluaisin tietää minkä valmistajan laitteistoon rahat kannattaa sijoittaa?
      Aurinko/pelletti kuulostaa hyvältä, 150m2 kokoinen mökki pitäisi lämmittää.

      • älä osta halpaa

        mikä on lämmönjakotapa? patterit vai vesikiertoinen lattialämmitys?
        mitenkäs ilmanvaihto puuttuva vai koneellinen?
        noin isossa projektissa täytyy olla valmis mittaviinkin investointeihin.


      • b55655

        "Joo lämmöt vuotaa kyllä, esimerkiksi seinissä kokonaisia koolausvälejä täysin ilman eristeitä, täysin luokatonta"

        Sitten kannattaa rakastua remonttiin eikä purkkapaikata muilla järjestelmillä, jos vanha öljylämmitys on toimiva.

        http://www.youtube.com/watch?v=vGDaLrNznAc


    • Johan August

      Pesutiloissa, VW:ssä ja tuulikaapissa lattialämmitys, muualla patterit, ilmanvaihtona koneellinen poisto. itse pannuhuone on noin 20m päässä toisessa rakennuksessa, lämpokanaali rakennusten välillä on uusi.

      • 27

      • 27 kirjoitti:

        Edullisimmillaan pääsee laittamalla Pyro-Man polttimen nykyiseen kattilaan.Se kerää itse tuhkan polttimen alaosassa olevaan säiliöön,kattilaa tarvii nuohota vain kerran-pari vuoteen.Tuhkan poisto polttimen tuhkasäiliöstä on naurettavan helppo juttu pannun nuohoukseen verrattuna.
        http://www.pyro-man.net/

        Vihjeitä pellettilämmityksestä löytyy myös täältä:
        http://www.pellettikeskustelu.net/keskustelu/index.php?sid=d611264e27c0b5d785ca8fb50d6af365

        Aurinko/pelletti yhdistelmän löydät www.takkatohtori.fi sivun kautta josta löytyy mm Ravellin pellettitakka/aurinkokennot liitettynä varaajaan. Tietysti edullisempi tapa on laittaa vanhaan kattilaan pellettipoltin johon tietysti löytyy eri merkkisiä vastauksia vaikkapa www.kardonar.fi sivulta.
        Tuo Pyro-Man on tietysti mielenkiintoinen tuttavuus polttotekniikassa mutta tietysti kokonaisuus rakaisee jotakin.
        Takkatohtorilta löydät sitten myös edullisen ulos sijoitettavan n 1000 kg vetoisen pellettisiilon josta pelletti on helppo siirtää automaattisesti polttimelle vaikka suoraan seinän takaa.

        Mikä olikaan Sinulla nykyinen valmiina oleva kattila, eli onko se uusimisen tarpeessa.

        Tuolla www.pellettikeskustelu.fi sivulta löydät sitten ehkä liiankin paljon sekavaa tietoa, mutta kyllä siellä asiaakin löytyy. Periaatteena kannattaa kuitenkin pitää, että "samalla rahalla saa ostetuksi hyvää ja huonoa".


      • Aas ujuttelija
        uusajattelija kirjoitti:

        Aurinko/pelletti yhdistelmän löydät www.takkatohtori.fi sivun kautta josta löytyy mm Ravellin pellettitakka/aurinkokennot liitettynä varaajaan. Tietysti edullisempi tapa on laittaa vanhaan kattilaan pellettipoltin johon tietysti löytyy eri merkkisiä vastauksia vaikkapa www.kardonar.fi sivulta.
        Tuo Pyro-Man on tietysti mielenkiintoinen tuttavuus polttotekniikassa mutta tietysti kokonaisuus rakaisee jotakin.
        Takkatohtorilta löydät sitten myös edullisen ulos sijoitettavan n 1000 kg vetoisen pellettisiilon josta pelletti on helppo siirtää automaattisesti polttimelle vaikka suoraan seinän takaa.

        Mikä olikaan Sinulla nykyinen valmiina oleva kattila, eli onko se uusimisen tarpeessa.

        Tuolla www.pellettikeskustelu.fi sivulta löydät sitten ehkä liiankin paljon sekavaa tietoa, mutta kyllä siellä asiaakin löytyy. Periaatteena kannattaa kuitenkin pitää, että "samalla rahalla saa ostetuksi hyvää ja huonoa".

        Joo, taas on takkatohtori mainostamassa ja kehumassa itteään nimimerkillä jos toisella. Pellettikeskustelussahan vois joku jopa löytää muitakin toimittajia kuten Tulituotteen, joten älkää hyvät ihmiset vain käykö niillä sivuilla.


      • pöyristyny
        27 kirjoitti:

        Edullisimmillaan pääsee laittamalla Pyro-Man polttimen nykyiseen kattilaan.Se kerää itse tuhkan polttimen alaosassa olevaan säiliöön,kattilaa tarvii nuohota vain kerran-pari vuoteen.Tuhkan poisto polttimen tuhkasäiliöstä on naurettavan helppo juttu pannun nuohoukseen verrattuna.
        http://www.pyro-man.net/

        Vihjeitä pellettilämmityksestä löytyy myös täältä:
        http://www.pellettikeskustelu.net/keskustelu/index.php?sid=d611264e27c0b5d785ca8fb50d6af365

        "Vihjeitä pellettilämmityksestä löytyy myös täältä:"

        Pellettiporukka käy siellä niin kuumana ettei viitsi pilata päivää. Pätemisen kipeätä porukkaa lähes kaikki järjestään.


      • vv13
        27 kirjoitti:

        Edullisimmillaan pääsee laittamalla Pyro-Man polttimen nykyiseen kattilaan.Se kerää itse tuhkan polttimen alaosassa olevaan säiliöön,kattilaa tarvii nuohota vain kerran-pari vuoteen.Tuhkan poisto polttimen tuhkasäiliöstä on naurettavan helppo juttu pannun nuohoukseen verrattuna.
        http://www.pyro-man.net/

        Vihjeitä pellettilämmityksestä löytyy myös täältä:
        http://www.pellettikeskustelu.net/keskustelu/index.php?sid=d611264e27c0b5d785ca8fb50d6af365

        Onkohan tämä sama tyyppi joka ennemmin kirjoitteli samanlaista paskaa Bionapolttimesta parhaana ja edullisempana. Nyt kun äijä on vaihtanut laitetta on hänen uusi pyroman valintansa taas muka paras ja halvin.

        Tosiasiassa kumpikin näistä polttimista on työläimpiä ja kalleimpia rassattavia.


    • 15+1 on 16

      "Edullisimmillaan pääsee laittamalla Pyro-Man polttimen nykyiseen kattilaan.Se kerää itse tuhkan polttimen alaosassa olevaan säiliöön,kattilaa tarvii nuohota vain kerran-pari vuoteen.Tuhkan poisto polttimen tuhkasäiliöstä on naurettavan helppo juttu pannun nuohoukseen verrattuna.
      http://www.pyro-man.net/

      Vihjeitä pellettilämmityksestä löytyy myös täältä:
      http://www.pellettikeskustelu.net/keskustelu/index.php?sid=d611264e27c0b5d785ca8fb50d6af365"

      Tämän pyromanniin on juuri tuon keskustelukanavan moderaattori aikoinaan haukkunut maan alimpaan helvettiin, viestit on jostai syystä poitstettu.

      • olli kujala

        jospa se mode on selviämisensä jälkeen tullut toisiin aatoksiin?


      • Jhigh

        Mulla on Pyro-man, ja toimii todella loistavasti! Ihan kuningaslaite!


    • Johan August

      Nykyinen kattila on Jäspi ECO 17 vm. 2003, kattila itsessään vaikuttaa ihan OK kuntoiselta, tuo pellettisiilo olisi helposti sijoitettavissa viereiseen huoneeseen missä nyt on 70 luvun lopulta oleva 3000l muovisäiliö.

      Tukeeko valtio mitenkään öljylämmityksestä luopumista ja uusiutuvan energian käyttöön ottoa?

      • ipppis

        Minulla on pari vuotta ollu pyromaani tuommosessa Jäspissä.Toimiva paketti.


      • minävaantaas
        ipppis kirjoitti:

        Minulla on pari vuotta ollu pyromaani tuommosessa Jäspissä.Toimiva paketti.

        kuinka pyromaani toimii kun yleensähän pelletti lämpiää sen 10min ja sitten poltellaan 10-15min ja katko? kun meilläkin tälläkelillä 190l varaaja lämpiää n.5min polttoajalla (öljy). riittääkö pyromaaniin joku syöttösuppilo, jonka voisi täyttää 2-3 päivän välein? meillä ei tilaa säiliöille...öljyä menee 1400-1600L/vuosi.


      • 1+1
        minävaantaas kirjoitti:

        kuinka pyromaani toimii kun yleensähän pelletti lämpiää sen 10min ja sitten poltellaan 10-15min ja katko? kun meilläkin tälläkelillä 190l varaaja lämpiää n.5min polttoajalla (öljy). riittääkö pyromaaniin joku syöttösuppilo, jonka voisi täyttää 2-3 päivän välein? meillä ei tilaa säiliöille...öljyä menee 1400-1600L/vuosi.

        No missä se teitin öljy on möllöttänyt jos ei ole tilaa säiliölle? Pellettiä kuluu vuodessa paljon enemmän kuin öljyä, joten jossain se pitäisi säilyttää. Itse laitoin öljysäiliöiden tilalle pellettivaraston.

        Suosittelen sinullekin täysautomaattista järjestelmää niin ei tarvitse murehtia säätö- tai täyttöhommista. Muistat vain tuhkat tyhjätä kuukauden parin välein.

        esim.
        www.eroonöljystä.fi


      • minävaantaas
        1+1 kirjoitti:

        No missä se teitin öljy on möllöttänyt jos ei ole tilaa säiliölle? Pellettiä kuluu vuodessa paljon enemmän kuin öljyä, joten jossain se pitäisi säilyttää. Itse laitoin öljysäiliöiden tilalle pellettivaraston.

        Suosittelen sinullekin täysautomaattista järjestelmää niin ei tarvitse murehtia säätö- tai täyttöhommista. Muistat vain tuhkat tyhjätä kuukauden parin välein.

        esim.
        www.eroonöljystä.fi

        ölppäsäiliö sijaitsee pihassa, maassa, 2800L säiliö.


    • Itse ajatteleva

      Kyllä tämä kirjoittelu taitaa olla enemmän Pyro-manin markkinointia, mutta ei siinä mitään kun muitakin nimiä näyttää tulevan esille, Takkatohtoria ja Tulituotettakin oikein peräkkäin. Toisilla tuntuu vain olevan jonkinlainen allergia siinä jos asiosta puhutaan oikeilla nimillä.
      Kertokaa nyt joku tosissaan asiasta käytännössä tietävä, että miksi esimerkiksi Pyro-Man poltin sopii paremmin johonkin vanhaa öljykattilaan kuin joku toinen muu merkki ja miksi.

      • Aas ujuttelija

        En tiedä pyromaneista mutta ainakin tämä takkatohtori näyttää kehuvan itseään täällä ja pellettifoorumilla. Nimimerkki vain vaihtuu. Kannattaa suhtautua varauksella tämän kaverin juttuihin ja suosituksiin kun näyttää se aurinko paistavan aina sieltä harjavallan suunnalta ja muut toimittajat ei sitten tiedä / osaa mitään. Kannattaa Esko kirjoittaa omalla nimellä jos kerran kommentti on pelkkää markkinointia. Naurattaa lukea näitä kun kaveri yrittää olla ovela ja kirjoittaa eri nimimerkeillä omaa markkinointia tukevia kommentteja.


    • Itse ajatteleva

      Tuossa nyt on taas yksi "rohkea vellihousu" joka tuo noita muiden nimiä ja yhteyksiä esille, uskaltamatta sitten laittaa edes itse omaa nimeään näkyviin.

      Kertoisit nyt vaikkapa yhden esimerkin missä mainitsemasi Takkatohtori on antanut väärän lausuman tai mokaillut, kun puolestaan mm. pellettikeskustelussa esintyy mielipiteitä joissa ehdotetaan kysymään häneltä kun muut eivät jotakin tiedä.

      Sanotaan myös joissakin yhteyksissä, että "Takkatohtori perehtyy kysyjän ongelmiin siinä, kun monet muut ovat niitä valmiita aiheuttamaan".

      Näissä keskuteluissa on onneksi myös olemassa tosiseikka, jossa kysyjät yleensä itse päättävät mitä tekevät, mikäli ovat tosissaan asialla.

    • N

      Kissamoottori

    • N

      Eiköhän puulämmitys koivu,haapa,leppä ,mänty ja kuusi.

    • Pakkaset loitolla

      Itsellä pelletti lämmitys vuodesta 2010 asti ja 144 m2 lämmitettävää alaa. Ja valmistajia ja nimiä kun on jo mainittu, niin meiltä löytyy Ariterm:n biomatic 30 kattila ja poltin.

      Itse olen ollut erittäin tyytyväinen. Yksi edullisimmista ratkaisuista tai oli ainakin 2010 vuonna. Helppo hoitoinen. 2-3 kertaa vuodessa tyhjentää tuhkat ja nuohoaa. Aikaa menee n. 1-1,5 h . Eikä haittaa vaikka polttaisi ulkomailta hankittua pellettiä. itse olen heti alusta pitäen poltellut venäläistä pellettiä joka on 40- 50 € halvempaa tonnilta kuin vapon pelletti.

      Eli itse suosittelisin ehkä nykyään juurikin tuota aurinkokeräin ja pelletti yhdistelmää. Aurinkokeräimen hankinta kustannuksista en tosin tiedä. Uskoisin moisen kuolettavan itsensä takaisin. Vaikka ei sitä pellettiäkään nyt mahdottomia kesällä kulu pelkän käyttöveden lämmittämiseen.

      Ja jos AP on tekemässä laajaa remonttia niin suosittelen vaihtamaan lattialämmitykseen. On itsellä ollut nyt vuoden lattialämmitys ja olen tykännyt. Tuo asumismukavuutta ja säästäähän tuo pellettiäkin

    • Elä tee sitä virhettä! Pelletti on pelleilyä! Miksi et laita hakkeella jo suoraan! voisit itse hankkia hakkeen, eikä tarvitse olla väkisin tuotteistetusta pelletistä riippuvainen! hakkeen voi kaataa tuoreena siiloon, ja se kuivaa matkalla uuniin!

      • Aas ujuttelija

        just, mitenkähkö tommoinen hirviö sopii omakotitaloihin? varsinkin ku tuotto on 3kertainen tarpeeseen nähden. Eli 6kW riittäisi helposti uudiskohteisiin.


      • kiinnostunu.
        Aas ujuttelija kirjoitti:

        just, mitenkähkö tommoinen hirviö sopii omakotitaloihin? varsinkin ku tuotto on 3kertainen tarpeeseen nähden. Eli 6kW riittäisi helposti uudiskohteisiin.

        Ja kuuma vesi tuotetaan...
        Niin että miten?


    • Ammattilainen

      Pelletti on itse pelsepuupin keksintö!! Pelletti on pahimman luonteinen saastuttaja ja energiantuhlari, vaikka muuta alasta itsensä elättävät väittävätkin. Sitten muutama perustelu väitteeseeni. Ensiksikin pelletin raaka-ainetta sahanpurua kuivataan kalliilla lämpöenergialla, sitten vielä kalliimmalla hiilisähköllä puristetaan mekaanisesti purusta pelletiksi ja joka välissä tuotantoprosessia pellettiraaka-ainetta kuljetaan kumipyörillä ees taas ja lopulta loppukäyttäjälle.

      Kokonaisenergiataloudellisesti pelletti on erittäin epätaloudellinen energialähde, riippuen tietenkin sahanpurun lähtökosteudesta, pahimmillaan kosteasta sahanpurusta valmistetun pelletin elinkaareen kuluu kokonaisenergiana enemmän energiaa, kuin valmiista pelletistä saadaan lämpöenergiaa talteen, kun kaikki kuljetuksen ja valmistuksen energiankulutus ja lämmityskattilan häviöt huomioidaan. Parhaimmillaankin pelletti on polttoaineena tyydyttävää luokkaa, jos perusteluna käytetään energiatehokkuutta. Hölmöläisten hommaa, mutta näihin hommiinhan me nyky Suomessa on jo totuttu. Kokonaan oma lukunsa on polton pienhiukkaset, raaka-aineen heikko saatavuus, täydellinen kilpailun puute pellettimarkkinoilla, koko ajan kohoava pelletin hinta, nuohoojana toimimisen ihanuus ja ympärivuorokautinen ja -vuotinen päivystys paloherkän pellettisiilon vieressä. Eli summa summarum; on järkevintä käyttää haketta tai halkoja lämmitykseen, jos haluaa puuenergialla lämmittää. Miksi kalliilla jalostaa, jo polttokelpoista tuotetta saaden siihen vain lisää kustnnuksia ja hintaa? Ei miksikään.

      • fd25 muusta viis

        Hiilisähköllä??? Mä kun työnnän pistokkeen seinään ei siellä ole eroteltavissa hiili/vesi/ydin/tuuli- sähköä vaan ihan tavallista sähköä. Ja nuo halotkin tuodaan jostain kumipyörillä kun ensin on puut kaadettu jostain ihan löpön voimin. Ja halkojen poltosta tulee pienhiukkasia jotka ovat terveydelle vaarallisia joten eiköhän se ole jokaisen oma asia millä lämmittää ja miksi. Mä luotan sähköön ja ilmalämpöpumppuun...sähkön kulutus tippui 15200kwh:sta 10200kwh:n mitsubishi fd25:sen hankinnan myötä, ihan hyvin 90neliön torppan kohdalla.


    • emps

      Mitäs jos sittenkin haet kunnalta energia-avustusta ja siirryt maalämpöön? Näin tein itse viime syksynä ja energiaa on kulunut yllättävän vähän. Ei tarvii puljata minkään lämmityssysteemin kanssa. Kaikki hoituu itsekseen.
      Laitoin samalla aurinkokeräimenkin, mutta sen tuottama hyöty sateisen kesän jälkeen on ollut aika olematon. Se investointi nyt alun perinkin meni harrastuksen piikkiin.
      Maalämpöpumpulle jäi kaivoporauksen, asennuksen ja avustusten jälkeen hintaa n. 10 k€. Pienemmän laitteen saa edullisemminkin.
      Mielestäni vesikeskuslämmityksen paras lämmöntuottaja on tänä päivänä maalämpö.
      Näitä huomioita olen tehnyt yli 30 vuoden energia-alan kokemuksella.

    • Itse ajatteleva

      Ja jos sittenkin päätyisit laittamaan yhteensopivan pelletin nykyiseen kattilaan saat siihenkin ehkä energia-avustuksen eikä Sinun tarvitse tehdä mitään muutoksis putkijärjestelmään. Pellettiä löytyy kansaivälisiltä markkinoilta takuuvarmasti aina kohtuuhintaan jos vaikka Vapon hinta muodostuu liian kalliiksi. Suursäkeissä ja vaikka autokuormittain saat pelletin todella edulliseen hintaan.
      Jos sitten jää ylimääräistä rahaa niin laitat rinnalla aurinkokennot varaajineen niin lämpökustannus jää alle maalämmön hinnan, tietysti säävaruksin.

      Ei tuo maalämpökään huono vaihtoehto ole mutta pitää vain varmistua yhteensopivuus nykyisen patteriverkoston kanssa ja rahaa kuluu varmasti huomattavasti enemmän.

      Tuo "hiilijalanjälki" puhututtaa mutta esimerkiksi pelletin puristamiseen kuluu sähköä vain n 11 kW/tonni ja tietysti käytetään kuivaa jätteeksi luokiteltavaa purua tai kutteria.
      Edelleen kun hankkii kunnon laitteet pelletin käsittelyyn niin laitteet toimivat kuin "junan klosetti" eikä niistä ole sellaista ongelmaa mitä "jotkut onnettomat" täällä kuvailevat.

      • 30.2

        Jepjep. Pellettiä syntyy 11 kW teholla tonni.


      • 30.3
        30.2 kirjoitti:

        Jepjep. Pellettiä syntyy 11 kW teholla tonni.

        Minulla on autossa 125 kW tehoa. Ajan sillä 100 km milloin vain.


    • säälittävää

      laittakaa sähkölämmitys niin ei tartte miettiä mihin laittaa tuhkat ja pelaako lämmitys.
      on se hyvä lämmitysmuoto ei ole käynytkään mielessä vaihtaa. talo rakennettu -83

      • Setelit tuhkaksi

        Taitaa ne setelitkin palaa kun kaikkein kalliimman lämmitystavan hankkii. Säkö taitaa tulla jopa kolme ketaa pellettiä kalliimpaa, mutta jos on varaa niin mikäs siinä sitten.


    • sähköllllinen

      pellettilämmitys on edelleen vain todella harvojen valinta. Ei se taida olla ihme, hankintahinta hipoo maalämmön kustannuksia. Maalämpö, kun se saadaan toimintaan on huoleton, pelletti vaatiin viikottaista ylläpitoa. Molempien oletettu käyttöikä on se 15-20vuotta.

      Noilla totuuksilla valinta ei ole vaikea, jos on iso kämppä niin maalämpö on selvä valinta. Pieneen taloon valinta onkin vaikea, yli 10k€ hankintaa on vaikea perustella taloudellisesti.

    • hoh1

      HEI minulla on työkaveri joka rakensi 2010 170neliön omakotitalon maalämmöllä sähköä kuluu nelihekisen perheessä 18000kw/v eli minusta paljon.itsellä on 140neliön talo pelletti takka ja ilmalämpöpumppu 12300kw/v että ei maalämpö ole mikään ihme säästö vehje.meidän suoralla sähköllä lämmitetty talomme vei ennen takkaa 23000kw/v

      • ei hyvää päivää!

        Onhan se aika ilmeistäkin että kun sä asut yksin tai kaksin pienemmässä talossa takka hehkuen niin ilpistä huolimatta teillä menee vähemmän sähköä kuin sillä työkaverillas jonka murkkuikäiset kersat tyyliin asuu suihkussa ja tietokoneet&pelikonsolit hurisevat yötäpäivää lättytelevisioiden kera...


    • oo00p

      pelletti on POP :)
      ostas tuolta PV20A poltin paketti,toimii ja on laadukas hintasekseen,täällä
      mennään tolla polttimella ja ei huolen häivää, pelaa!

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1772
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1449
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1224
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1126
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      72
      901
    7. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      233
      872
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      855
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      795
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      674
    Aihe