helvetillinen ahdistus

katkoviiva

Kuinka pääsisin eroon tästä helvetillisestä ahdistuksesta? Viime päivät ovat menneet todella tuskaisissa merkeissä, ei saa nukutuksi ja sydän hakkaa niin että varmaan saan kohta sydärin. Olen jo kauan aikaa kärsinyt masennuksesta/ahdistuksesta ja mielialalääkkeetkin minulla on...jonkin aikaa ne auttoivat mutta nyt ei enää...Tuntuu että olen valmis pöpilään. Mikä voisi hieman rauhoittaa?

18

4951

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulossa

      Hei,

      ei kannata pitaa itseaan sen kummallisempana silla et ole ongelmasi kanssa yksin. Tuttuni sairastaa myos masennusta (huom masennus on siis parannettavissa oleva sairaus) ja han on saanut siihen hyvaa hoitoa. Paras apu loytyy psylogogin juttusilta joten rohkeasti apua hakemaan. ei kannata itse painia asian kanssa silla se vain hankaloittaa sinun oloasi.

      ole rohkea ja kerro laheisille asiasta ja yrita ymmartaa niita jotka eivat sinua ymmarra silla heille asia on vieras. jutteleminen auttaa kuitenkin lahimmaisiasi ymmartamaan tilanteesi ja auttamaan sinua.

      Myos paivittaisten rutiinien hankkiminen auttaa sinua ajattelemaan tulevia asioita. ala ota paineita suoriutumisista yms asioista. keskity olennaiseen silla siina varmaan on riittavasti tekemista.

      pikaista paranemista ja zemppia.

      -Mies kaukomailta.

    • varis

      Ahdistus todellakin voi olla niin hirveetä, ettei sitä soisi pahimalle vihamiehellekkään..tiedän kyllä kokemuksesta!
      Itselleni iski keväällä semmonen kokopäivä toiminen ahdistus.Otin heti yhteyden mielenterveystoimistoon, sain lääkityksen (sepram) joka hetken auttoi ja huokaisin jo helpotuksesta, mut yhtäkkiä ahdistus iski kahta kauheempana uudelleen. Nyt syön toista kuukautta seroniiliä joka on tuonut apua edes jonkin verran. Ei tää olo mikään maan mainio ole vieläkään, mut ei kai täs muu auta kuin odotella jos lääke auttais paremmin.

      Kannattaa yrittää tehdä jotain sellasta kivaa, joka vie ajatukset pois omasta tilasta ( helpommin sanottu kuin tehty). Itse juoksin, pyöräilin ja rullaluistelin ahdistusta karkuun. Maalaaminen ja kalastus oli myös suosikkejani pahimassa vaiheessa. Itsensä tarkkailu ainakin mulla pahensi tilaa ja sit iski pelko et oonko sekoamassa...

      Kannattaa ottaa yhteys esim. mielenterveystoimistoon ja keskustella lääkityksestä yms. Itse söin/syön pahimman ahdistuksen tullessa oxepamia.. se tuo unen ja hetkellisen helpotuksen.

      Ahdistusta itselläni lisäsi/lisää ainakin alkoholin käyttö ja valvotut yöt.

      Toivottavasti olosi alkaa helpottaa!!!!!!!!!!!

    • Annukka

      Jos ahdistus on tullut elämäntavoista niin käänny Jumalan puoleen.Uskosta Jeesukseen saat synnit anteeksi.Samalla helpottaa.Aina ei uskovaisellakaan ole elämä ilman ahdistusta.Pyydä bentsodiatsebiinejä pahimmaksi jos ei ole parempaa ratkaisua.Voimia sinulle.

      • katkoviiva

        Olen kyllä kääntynyt Jumalankin puoleen ahdistuksen kourissa (ja muutenkin) ja saanut uskosta hieman helpotusta, mutta se ei itseäni pelkästään auta. Oma ahdistukseni ei ole pelkästään elämäntavoista kiinni, olen ollut "perusahdistunut" koko ikäni mm. melko rankan lapsuuteni vuoksi.


      • Annukka
        katkoviiva kirjoitti:

        Olen kyllä kääntynyt Jumalankin puoleen ahdistuksen kourissa (ja muutenkin) ja saanut uskosta hieman helpotusta, mutta se ei itseäni pelkästään auta. Oma ahdistukseni ei ole pelkästään elämäntavoista kiinni, olen ollut "perusahdistunut" koko ikäni mm. melko rankan lapsuuteni vuoksi.

        Mutta sinulle on olemassa olevaa valoa.Kyllä lapsuuden hirviöistäkin pääsee jos ei muuten niin tulee toimeen.Voimia.


    • +++

      Oletko missään terapiassa? Yritä ihmeessä päästä sinne, jos et vielä ole.

      Ensiapuna kannattaa käyttää kriisipuhelimia. Kirkon Palvelevan Puhelimen numero on 10071 ja se päivystää joka päivä klo 20-24. Suomen Mielenterveysseuran kriisipuhelimen numero on 0203 445 556 ja se päivystää useimpina päivinä klo 15-06 (muistaakseni ma-su klo 15-22). Varsinkin tuolla Palvelevassa Puhelimessa on yleensä hyviä päivystäjiä, joiden kanssa keskustelemalla voi rauhoittaa itseään pahimpaan hätään.

      • katkoviiva

        Sekä terapia että auttavapuhelin ovat molemmat tuttuja minulle, nyt vaan on niin hankala ajankohta kesälomien vuoksi ettei täällä pikkukylässä tahdo psykiatrista apua saada. Sitäpaitsi itselläni on mennyt jo hieman toivo tuohon terapiaan - se on niin usein tullut kokeiltua. Helpottanut se on, mutta kyllä tässä pitää ruveta jo pohtimaan miksi tämä iskee kaikista pillereistä ja terapioista huolimatta aina vaan yhä uudelleen ja yhtä voimakkaana.


    • joku

      Samanlaista täälläkin. Minulla on nyt ollut unettomuuteen vain Doxalia. Joudun ottamaan yli 50mg yleensä määrätyn annoksen 2 X 50mg, jotta saan nukuttua. Päivisin onkin olo sitten ihan veltto ja ummetus on paha. Olin joskus yläasteella TET-harjoittelussa, joten tunnen jotain vanhusten ummetuksesta. Laksatiiveista jää myös helposti koukkuun ja ne voivat aiheuttaa herkästi vatsanväänteitä. Tiedän, jouduin kerran lähtemään päivystykseen saamaan lihasrelaksanttiruiskeen.

    • Iidu

      Hei sinulle, ajattelin kirjoittaa sinulle omista ja muiden kokemuksista, mistä voisi olla sinullekin apua ahdistukseen ja masennukseen. Minulla (samoin siskollani ja eräällä ystävälläni) auttoivat luontaislääkkeet. Mäkikuisma on esimerkiksi todella hyvä masennukseen. Lisäksi tärkeää on saada tarpeeksi rasvahappoja, ne tasapainottavat aivojen toimintaa. Parasta on syödä kalaöljy-helokkiöljykapseleita (esim. Aapiskukko tai Eye Q-merkit). Niiden on tutkitusti todistettu auttavat ahdistukseen ja masennukseen, lisäksi auttaa oppimiskykyyn ja muistiin. Varmista myös vitamiinien saanti, eritoten kalsiumin, magnesiumin ja b-vitamiinien, suosittelen että otat jotain monivitamiinivalmistetta, parhaita ovat nestemäisessä muodossa olevat tuotteet kuten Strath (erittäin hyväksi todettu!) ja MiVi Total.
      Unettomuuteen ja ahdistukseen auttaa valeriaana, sitruunamelissa ja kärsimyskukkauute. Saat näitä luontaistuotekaupoista. Erityisen hyvä on myös sellainen kuin Tyyneyden Tipat, se on Frantsilan yrttitilan tuote, se siältää kauranversoa ja kamomillaa, ovat erittäin hyviä ahdistukseen, tasapainoittaa ja rauhoittaa. Unettomuuteen heillä on sellainen kuin Unilintu, muita hyviä luontaistuotekaupoista saatavia on Relaxor ja Unilintu.
      Hyväksi olen kokenut myös vyöhyketerapian, minulla on kirja siitä, ja siinä on osion paniikkihäiriön, masennuksen ja ahdistuksen, ylipäätään hermovaivojen hoidosta, on uskomattomia esimerkkitapauksia kuinka on parannuttu. Vyöhyketerapia on jalkapohjahierontaa, jossa painellaan ja hierotaa jalkojen vyöhykkeita, esim. aivojen vyöhykkeet sijaitsevat isossa varpaassa, ja isovarpaan hierominen ja painelu tuntuu usein tosi aralta ahdistuksesta kärsivälle, sillä vyöhykepisteet ovat "tukossa". Suosittelen sinulle luettavaksi Maj-Lis Hagenmalmin kirjaa nimelta "Vyöhyketerapia". Myös akupunktiosta on apua. Tästä poimin sinulle täältä keskustelupalsoitlta kahden ihmisen kokemukset siitä mikä auttoi.

      Nimimerkki "Pimu" Vitamiinit-keskustelupalstalla kertoo: Hengenahdistus ja masennus loppui

      Mulla oli vaiks kuinka kauan jotain ihme pelottavia oireita, hengenahdistusta ja sellaista "ulkopuolisuuden tunnetta" ihan ku olis ollu muualla ku omassa itessä tai jtn..,sit masensi ja sellasta..
      Mä oon toisaalta täysvegaani, että vitamiineista tulee helposti puutosta, mutten mä aatellu et noi oireet johtuis vitamiinien puutoksesta. Joka tapauksessa nyt hankittiin vitskuja ja nuo oireet katos seuraavana päivänä jo...tää on tosi, että näköjää ei pidä vähätellä noitakaan juttuja...:)

      Ja vielä nimimerkillä "Neulatyyny" kertoo Akupunktio-keskustelupalstalla:

      Ihmeellistä oli että akupunktio vaikutti myös mielialaan, joka oli melkoisen alhaalla jatkuvan sairastelun jälkeen, ja unettomuuskin parani. Tätä ennen terveyskeskulääkäri suosittelu aloitettavaksi Cipramilin ja Tenoxin. En aloittanut, vaan tilasin ajan akupunktioon, lääkkeitä sen jälkeen tarvinnut edes harkita. Alkava masennus kaikkosi ja mieli pystyi taas liikkumaan.

      "Neulatyyny" tarkensi vielä että kyseessä on nimenomaan perinteinen kiinalaninen akupunktio, ei mikä tahansa neulanpistely.

      Uskon todella sydämestäni että sinulle olisi näistä apua. Mäkikuismaa saat apteekista, muita yrtteja ja vitamiineja sekä kalaöljy-helokkikapseleita luontaistuotekaupasta. Myös pellavaöljy on todella hyväksi!Todella suosittene vyöhyketerapiaa ja akupunktiota. Muista myös kirjoittaa paljon esimerkiksi päiväkirjaa, että tunteesi pääsevät purkautumaan. Anna anteeksi heille joita olet loukanut, ja pyydä anteeksi heiltä joita olet loukannut, tällä on suuri merkitys hyvinvoinnille. Ole paljon luonnossa!!!! Erityisesti valoisalla, auringonvalo vaikuttaa käpyrauhaseen, auttaa sitä tuottamaan serotoniinia ja tasaa melatoniinin eritystä. Myös syvä ja rauhallinen hengittäminen ja päivittäinen 10-20 minuutin venyttely tekee hyvää ololle, ja auttaa ahdistukseenkin. Uskon vahvasti että voisit saada näistä apua, vähitellen ahdistuksen ja masennuksen tuntemukset vähenevät ja hyvänolon tuntemuksent lisääntyvät, päivä päivältä. Hyviä päiviä tulee lisää, ja huonoja päiviä vähemmän. Vielä mainitsisin Bachin kukkatipoista (niitä saa luontaistuotekaupoista myös). Sellainen kuin rescue remedy on hyväksi paniikkiin ja ahdistukseen. Kukkatippoja on yhteensä 28, jokainen tiettyyn mielen epätasapainotilaan (pelokkuus, masennus, viha jne). Rescue remedy on viiden kukan sekoitus, se auttaa hyvin. Käy luontaistuotekaupassa, ja saat esitteen,mjossa kerrotaan mihin kukin kukkatippa auttaa. Ja jos turvattomuuden tunne, aj ahdistava pelokas olo iskee, suosittelen sinulle tätä. Ota lämmi/kuuma jalkakylpy, lämmitä itsellesi lasi kevytmaitoa johon laitat lusikallisen hunajaa. Maidossa ja hunajassa on tryptofaani-nimistä ainetta, joka auttaa masennukseen ja unettomuuteen. Juo lämmin maito hunajalla kun pidät jalkoja kylvyssä. Lisäksi voit ostaa lämpöpakkauksen. Sen voi lämmittää mikrossa tai uunissa, ja sen kanssa on ihanaa nukkua, tulee lämmin ja rakastettu olo. Luontaistuotekaupoissa myydään erilaisia lämpöpakkauksia, sisältö on kauranjyviä. Lämmin olo auttaa tosi paljon!

      Kiitos kun jaksoit lukea, toivon että kokeilet näitä, sillä uskon että löytäisit niistä avun.

      • pohdiskelija

        Todella hyvä viesti! Uskoisin, että jokin Iidun kirjoittamista keinoista ja lääkkeistä auttaisi sinuakin.

        Itse käytän Bachin kukkatippoja ja voin sanoa niistä olevan hyötyä. Tosin, vaikutusaika ja tapa ovat yksilöllisiä, samoin kuin lääkkeen nauttimistapa. Lisäksi on niin, että aluksi kukkalääke voimistaa tunteita, mutta sen jälkeen alkaa positiivinen vaikutus. Kukkalääkkeellä on kuitenkin rauhoittava vaikutuksensa voimakkaista tunteista huolimatta. Tietenkään esim. voimakas ahdistus ei ole mukavaa, mutta sen tunteminen ja jopa voimistuminen saattaa olla paranemisprosessiin kuuluva tekijä. Oikotietä kun ei ole, vaan möykyn on tultava ulos.

        Yleensä voimakkaassa ahdistuksessa ja masennuksessa on tapahtumia ja tunnekokemuksia, joita on syytä käsitellä. Kukkatipat ainakin auttavat tätä käsittelyä. Terapiaa on niin monenlaista, että ei ole todellakaan aina selvää, että se auttaa. Ihmiset ovat niin erilaisia.

        Kukkatipoissa yksilöllisyys ollaan huomioitu, mikä ilmenee mm. niiden erilaisina annostustapoina. Voit ottaa vain yhtä tai useampaa kukkauutetta ja nauttia sen mukaan, onko kyseessä lyhyt- vai pitkäaikainen ongelma.

        Laita googlella hakusanaksi "Bach kukkauutteet" tai "Bach kukkatipat", niin saat enemmän tietoa. Toivon, että saat avun ja olosi helpottuu! Hyvää jatkoa sinulle!


    • kukkatarhassa

      Syy ahdistukseen ei aina ole oman pään sisällä eikä oman kehon reaktioissa. Ahdistusta luo myös tämä täydellisyyteen vaativa ympäristö. Mikään muu kuin toisten laudaltalyöminen ei riitä. Täytyy olla kaunein, menestyvin, viisain, fiksuin, urheilullisin, tervein, parhaiten sitä ja tätä... loputtomasti vaatimmuksia onnen ja hyvinvoinnin kustannuksella. Yksilöllisyys ja persoonallisuus eivät ole muotia. Jos oma oikeudentaju ei hyväksy jotain muoti-ilmiötä mutta se on tavallaan pakko hyväksyä että kuuluisi edes etäisesti joukkoon alkaa pahoinvointi. Sanonta: "Jokainen on oman onnensa seppä", on ilmeisessä ristiriidassa yhteisömme vaatimusten kanssa. Mehän emme saa olla yksilöitä. Meidän tulee olla kaikkinielevän kaikkialle levittäytyvän liaanin versoja. Ajatelkaa jos jokainen kukka saisi kukkia omana kukkanaan. Miten kaunis kukkatarha tämä maa olisikaan. Rakastakaa ennen kaikkea itseänne juuri sellaisena kuin itse itsessänne olette - sellaisena kuin olisitte - ilman jokapäiväistä ja kaikkialla olevaa salakavalaa vertaamista.

    • Anonyymi

      Hei,

      Kaksi pointtia.

      Ensinnäkin huomaa, että ne tavat, joilla tällä hetkellä toimit vaikeiden tunteiden kanssa, eivät toimi. Jos ne toimisivat, ongelmia ei olisi. Sinussa ei ole mitään vialla, vaan tavat reagoida ovat pielessä. Se on normaalia. Ihmismielen perusasenne ahdistusta, masennusta, itsekritiikkiä ja muita epämukavia tuntemuksia kohtaan on: haluan niistä eroon! Valitettavasti yritykset hallita, vähentää ja välttää epämukavia tuntemuksia johtaa turhaan kamppailuun, jota et voi voittaa. Kun yrität välttää epämukavia tuntemuksia, teet niistä vihollisesi, teet niistä voimakkaamman. Jos vastustat ahdistusta, ahdistus lisääntyy.

      Toiseksi, tunteet ovat viestejä keholtasi. Valitettavasti koulu ei opeta meille tunnetaitoja. Luultavasti vanhempasi eivät ole niitä myöskään opettaneet. Onneksi sinä voit opetella. Seuraavalla kerralla kun epämukavat tunteet, ajatukset ja muistot riivaavat sinua, pysähdy hetkeksi. Sinun ei tarvitse ratkaista mielen sisäisiä ongelmia, siirtää ajatuksia syrjään, vähentää ahdistusta, rentoutua eikä juosta karkuun. Sinun ei tarvitse reagoida sisäisiin tuntemuksiisi. Ainoastaan tarkkaile ja kuuntele. Kamppailun lopettaminen epämukavien tunteiden ja ajatusten kanssa tarkoittaa hyväksymistä, sallimista, tilan antamista. Se ei ole helppoa, mutta kun harjoittelet, tulet siinä paremmaksi. Se on kuin lihas, jota voi kasvattaa.

      Patrick Zilliacus - psykologi ja terapeutti
      https://www.patrickzilliacus.fi

    • Anonyymi

      Ensihätään mene makuulle ja hengitä syvään sisään.. Pikku pidätys ja suunkautta ohuesti puhaltaen ulos. Anna pallean nousta kunnolla. Huomaat kohta missä kohtaa kehossa ahdistus 'asuu'.. Jatka näin hengittämkstä ja puhalla pitkiä henkäyksiä ulos, ne rentouttavat kehoa. Kun alkaa helpottaa niin makoile hetken aikaa rauhallisesti. Toista tarvittaessa. Anna itsellesi aikaa ja hyväksy, että tunteet ja tuntemukset(kehon reaktio) tulevat ja menevät. Tsempoiä kyllä se ohi menee

    • Anonyymi

      Lopeta ruikuttaminen ja mene töihin tai opiskelemaan.

    • Anonyymi

      Opiskelusta ei saa tarpeeksi rahaa. KAVEREILLE tarjosivat vappusatasen ja pyysivät lapsitalkoisiin. ETTÄ pitäisi saada ihan kunnon korvaus, jos niitä lapsiakin vaaditaan hankittavan.

    • Anonyymi

      Äidillä on vanha korolla. Sillä EI MAHDOLLISUUTTA lähteä opiskelupaikkakunnalle joka päivä, eikä rahaa bensaan. Sinänsä ihmettelen, kun meidän suvussa MANIA löytyy. Laitetaanko hyvä kiertämään?

    • Anonyymi

      Mielialalääkkeillähän sitä varsinkin saa pään sekaisn, ettet huomaakaan, jos normaali olisit ilman niitä. Olet sitten niitten orja. Jos lopetat, niin vieroitusoireet ja ahdistus iskevät ja eikun lääkehoitoon.

    • Anonyymi

      Mielialalääkkeillähän sitä varsinkin saa pään sekaisn, ettet huomaakaan, jos normaali olisit ilman niitä. Olet sitten niitten orja. Jos lopetat, niin vieroitusoireet ja ahdistus iskevät ja eikun takasin lääkehoitoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2663
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2440
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2081
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe