Onhan palstalla politiikkaa, kunnallisvaaleja, ym. koskevaa keskustelua. Minun aiheenani on ihmisten mielipiteet haastatteluissa, turuilla ja toreilla kun eri puolueet haluavat tietää, mitä hyviä tekoja odotetaan.
Noissa vaalien valmistelukokouksissa ovat eläkeläiset runsaasti edustettuina, heillä kun on vapaata aikaa.
Kun kaltaisiltamme vanhoilta kysytään, keiden etuja tulee ajaa, tulee vastauksena kuin pyssyn suusta, "vanhusten ja eläkeläisten tietysti".
Nuo haastatellut vanhukset ovat enemmistöltään isoäitejä ja -pappoja. Nuorten, lasten ja lastenlasten asiat saa siis jättää hunningolle.
Lapsia ja nuorissa on tulevaisuus ja heidän hyväkseen pitää toimia.
Yleisesti sanoen, maan asiat saatava hyvään kuntoon erityisesti talouden osalta.
Nuoret tietävät ja osaavat meitä paremmin ja heilläkin on äidit ja isoäidit, joiden oloista huolehtia.
Kauhuissani olen siitä, että meitä vanhoja kehoitetaan äänestämään kaltaisiamme osaamattomia vanhoja höppänöitä. joiden tulevaisuus on haudn partaalla ja kohta madon ruokana.
Kaikkien osallistuminen äänestykseen on välttämätöntä. Ottaisin pois kaikki kansalaisoikeuden suomat edut äänestämättömiltä.
Ellei voi käydä kirjoittamassa muutamaa numeroa vaikkapa neljän vuoden välein, ei ole oikeutta elää demokratiassa sen eduista nauttien
Tupen rapinat
19
135
Vastaukset
- Se, että äänestää
Aku Ankkaa, on eduskuntavaaleissa kannanotto tuota hallitusta vastaan.
Kuntavaaleissa täytyy etsiä joku luottohenkilö, ketä äänestää.- NIInpä.
Vaikeata ei ole löytää, Timo Soinia aion äänestää.
- Nikitön 5
NIInpä. kirjoitti:
Vaikeata ei ole löytää, Timo Soinia aion äänestää.
En minä ainakaan äänestä Timo Soinia meidän valtuustoon, eikä näkynyt olevan ehdollakaan
- Eikö ollut`?
Nikitön 5 kirjoitti:
En minä ainakaan äänestä Timo Soinia meidän valtuustoon, eikä näkynyt olevan ehdollakaan
No voi sun----pimper-nikkelit!
- En paremmin sano!
Eikö ollut`? kirjoitti:
No voi sun----pimper-nikkelit!
!!!
- Öhöm..
Miten tämä poikkeaa poliikkakeskusteluista?
- ääni.korvesta
Monestihan on sanottu, että yhteiskunnan mitta on se, miten se huolehtii vähimmistään.
Minä itse päätän, ketä äänestän.
Niin toivon jokaisen tekevän.
Itse äänestän, mutta ymmärrän, että äänestämättömyyskin voi olla protesti.
Protesti sitä vastaan, että aina vaalien jälkeen useimmilta suuriäänisiltä ehdokkailta jää lupaukset täyttämättä.
Varsinkaan, kun kukaan maamme päättäjä ei itse yksin päätä yhtään mistään.
Nyt voi äänestämättömyys olla myös suurta masentuneisuutta siitä, ettei monelle näy mitään toivon kipinää. Nuorellekaan, syrjäytetylle. - Coping together
Mieheni eläessä aina keskustelimme yhdessä ehdokkaista, oli sitten helpompi itse päättää kohteensa, kelle äänensä antoi.
- av
Pekkarinen on paras.
- 14+1
Niin onkin!DDDD Häntä vain ei voi kovin moni äänestää, eikä ainakaan täällä etelässä ja tuskin hän on kunnanvaltuustoon menossakaan.
Muuten vaan taidat Pekkarista hokea. Aikanaan Väyrystä ja joku taas Soinia.
Ihmettelen vaan, onko tämä joku politiikan mainoskanava,- hevat
Tottakai kun kävelemään pystymme olemme etu joukoissa äänestämässä.
Vaikka meille ei vaikuta mikä siitä tulee,mutta nuortenetuja me aatelaankin,. hevat kirjoitti:
Tottakai kun kävelemään pystymme olemme etu joukoissa äänestämässä.
Vaikka meille ei vaikuta mikä siitä tulee,mutta nuortenetuja me aatelaankin,.hevat on oikeassa, kyllä me vanhat jotenkin tulemme ´toimeen, mutta on kauheaa kun nuoret eivät saa työtä eikä tarpeeksi koulutusta. Heistä tulee syrjäytyneitä, ties vaikka mitä, jos emme pidä huolta nuorista. Tulee mieleen yks räppäri kun lauloi, Me oomme nuoriso me ollaan tulevaisuus.
LateVaan kirjoitti:
hevat on oikeassa, kyllä me vanhat jotenkin tulemme ´toimeen, mutta on kauheaa kun nuoret eivät saa työtä eikä tarpeeksi koulutusta. Heistä tulee syrjäytyneitä, ties vaikka mitä, jos emme pidä huolta nuorista. Tulee mieleen yks räppäri kun lauloi, Me oomme nuoriso me ollaan tulevaisuus.
Minä taas kerran suivaanuin niistä kuulemistani vanhusten mielipiteistä. "melle, meille vaan kaikki, viiv muista"
Yhtä kiukkuinen olin eläkeläispuolueiden perustajille ja kansanedustajiksi pyrkiville.
- Atolfia
Melkoisen huvittavaa on nämä, jotka ilmoittavat äänestävänsä esim. Soinia. Tarvitseeko sitä huutaa koko maailmalle, ketä äänestää. Minä en ainakaan sano kellekkään, ketä äänestän, se on minun yksityisasia.
Totta on, että nuorisolla pitäisi olla tiedossa tulevaisuus, mihin panostaa voimansa
ja taitonsa. Nykyään on todella suru, että niin monet jäävät kotiin tekemättä mitään.
Kun oppii olemaan ja elämään ilman mitään päivän säännöllistä rytmiä, siitä on hyvin vaikea muuttaa tapojaan, jos sitten eteen ilmestyisikin mahdollisuus parempaan elämään opiskelun tai työn kautta.
Toivon, että noista valtiovallan toimista olisi jotain konkreettista tulossa ja saisivat kaivettua esiin kaikki ne, joista on vielä mahdollisuus saada työhön kykeneviä yksilöitä.
Samoin pitäisi yritysten yrittää pitää kiinni työvoimastaan eikä laittaa ihmisiä kilometritehtaalle. Vaikka niin, että hieman palkkoja alentamalla voisivat pitää joukon työllistettynä. Parempi sekin kuin olla ilman palkkaa tytöttömänä.
Meidän ammattiliitot vain panevat hanttiin palkkojen alennuksiin. Heille se on kunniakysymys, että saavutettuihin etuihin ei puututa. Työntekijöiden keskuudessa pitäisi panna kansanäänestys ja kysyä, kumpaa he haluavat, tehdä työtä ainakin jonkin aikaa pienemmällä palkalla vai olla työttömänä.
Virohan on nostanut taloustilanteensa paremmalle tasolla tekemällä juuri niin, että
palkat vedettiin alas.
Mitä äänestämiseen tulee, äänestän aina nuorta henkilöä. He osaavat ajatella kokonaisvaltaisesti enkä usko, että he jättävät meidät, papat ja mummot huomioimatta. Onhan heilläkin isät ja äidit, mummit ja ukit.Kyllä keinoja olisi jos vain niitä haluttaisiin kokeilla.
Mikå mahtaa olla se voittoprosentti, jolla työtä kannattaisi jatkaa. voitottakin voitaisi toimia yli lyhyen ajan.
Kun aikanaan teollisuus pyöri ja suuria voittoja tuli, ottivat työntekijät omansa lakkoiöemalla. Nyt huonolla ajalla ollaan kuin koston kierteessä ja ajetaan ihmisiä kilometritehtaalle.
Ero-,eläke ja potkurahatkin ovat suuret ja ärsyttävät kun ne on kädenpuristuksin tehty,
- Ramoona*
Yleensä en politiikkaan puutu tällä palstalla, koska hyvinkin alkanut asian käsittely kääntyy hetkessä poliitikkojen sättimiseksi ja sitten aletaan mätkiä toinen toisiaan. Pian on taas valinnan paikka, ja tuntuu nurinkuriselta tässä yhteydessä vannoa jonkin valtakunnan kellokkaan nimiin, kuin se olisi jokin ihmepelastus.
Tämä ikäpolvien asettaminen vastakkain on kuitenkin niin inhottava ilmiö, etten voi suutani pitää kiinni. Eläkeläisten puolue olisi luonnottomuus, ikäänkuin työelämästä eläkkeelle jääneillä olisi kaikilla mielessä vain taitetun indeksin murehtiminen ja eläke-etujensa märehtiminen. Lähes kaikki sukulais- ja tuttavapiirini eläkeläiset kantavat ensi sijassa huolta nuoremmista sukupolvista, lastenlasten tulevaisuudesta , työssäolevien jaksamisesta ja työpaikkojen säilymisestä. Tietysti on myös huonossa jamassa olevia eläkeläisiä ja etenkin niitä, joilla ei ole ollut mahdollisuutta eläkettä kerryttää, mutta yhä enemmän myös erittäin hyvin toimeentulevia, kahden eläkeläisen talouksia, kun suuret ikäluokat ovat nyt eläköitymässä.
Olen kiitollinen, kun oli mahdollista päästä terveenä 60-vuotiaana kohtuulliselle eläkkeelle, vaikka omasta valinnastani työvuodet eivät täyteen tulleetkaan, inflaatio opintolainaakin sopivasti kevensi. Jokaisen ikäpolven hyvinvointi tukee toisiaan ja jokaisen ikäpolven heikommat ovat kaikkien vastuulla...tämähän on hyvinvointivaltion periaate. Nuoriin minäkin luotan, heille tämä maailma jää hoidettavaksi, meidän tehtävämme on ylläpitää elämänuskoa. Luotan nuoreen kampaajaan ja hammaslääkäriin, joilla on alan viimeisimmät tiedot. Miksen luottaisi myös nuoreen poliitikkoon, joka on ottanut sydämen asiakseen sukupolvensa asiat, kokeneita konkareita on aina tukena, ja tiimityötähän politiikan pitäisi olla. Nuorella ja keski-ikäisellä aikuisella on omat lapset, mutta myös vanhemmat ja isovanhemmat, rakkautta ja huolenpitoa riittää yli sukupolvien. Huolenpito ei merkitse vain taloudellisista eduista kiinni pitämistä ja niiden pönkitystä.
Niinistön kampanja syrjäytymisen ehkäisyksi on saanut ihmeen paljon vastatuulta ja pilkkaakin, koska se lähtee arjen pienistä asioista ja välittämisestä. Mutta muutoshan lähtee aina itsestä, ei meille ilmaannu hetkessä mitään ihmepelastusta eikä raskaita organisaatioita niin vain taikaiskusta muuteta. - Mg
Pienet asiat ovat monesti niitä joiden avaulla voidaan löytää jotain hyvääkin.
Juuri ne pienet ja vähäpätöiseksi osoittautuneet asiat, välittäminen, huomioiminen, kiittäminen jne..., ovat jääneet huomioimatta ja nuoriso hakee niitä ikäistensä parista.
Sieltä ajaudutaan sitten niiden pariin jotka 'välittää', on aikaa kuulumisille ja taidot puhua nuori edes maistamaan tämän kerran, siitä on sitten jo siemen itämässä.
Kuinka voidaan aloittaakaan suurista kun pienetkin asiat on ohitettu ja unohdettu?
Kyllä Niinistön esitteessä on hyvää ja tärkeää asiaa, juuri niitä joita pieni ihminen tarvitsee ja kaipaa, on vanhempien asia löytää ne käyttöön, mutta myös opittava käyttämään.
On vain ihmisiä joiden on puututtuva isoihin asioihin ja vähäteltävä ne joista olisi todellista apua, ne pienet mutta tärkeät.
Nyt on aikuistumassa lapset joille ei ole ollut aikaa vanhemmilla, ei kiinnostusta nuorten pieniin asioihin.
Ei pelkillä kielloilla kasvateta, vaan on esimerkein ja vaihtoehdoin oltava nuoren kasvussa mukana, on oltava ohjeet että voidaan vaatia ja odottaa tuloksia. - av
100% oikeassa.
- avosuut.
Olemme ahne ja itsekäs ikäryhmä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv282577- 1272253
- 1281916
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?1061897Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.101634Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161431196Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901095Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu241072Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891051Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno36999