rankaiseeko joku

Pahat teot?

Onko kellään muulla ahdistuneisuushäiriötä ajoittain potevalla tällaista oloa? Kun elämä menee jotenkin hyvin ja jos vaikka olet baarissa ollessa pettänyt puolisoa tms ni tulee ahdistus takaisin. Sitä rupeaa silloin pelkäämään että onko joku korkeampi voima jossakin joka rankaisee moraalin vastaisista teoista.? Kertokaa mulle mielipiteitä asiasta. Toisaalta oletan ettei niin voi olla mutta toisaalta pelkään sitä. Vaikean olon asiasta kuitenkin saa aikaan vaikka ei muuten kaduta koko asia.

10

169

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bb

Karman laki toimii, se ei ole rankaisu , vaan mahdollisuus korjata virheensä. Siis: " mitä kylvät, sitä niität" . Karma alkaa vaikuttamaan meihin kun täytämme 12 vuotta. Emme elä vain yhtä kertaa eikä tämä elämä ole ensimmäisemme.
      Se ei ole minulle ahdistava asia, ennemminkin fakta jonka kanssa olen tottunut elämään.
      Olisi hyvä olla luomatta uutta karmaa ja elää siten, että voi myös nauttia elämästä ilman että polkee kenenkään oikeuksia jne.

• _

Vain minkä koet vääräksi, on väärää. Oikea ja väärä on jokaisen oma subjektiivinen kokemus. Muiden väittämät oikea ja väärä eivät ole absoluuttisia totuuksia.

• Noinhan asiat ovat kuin nimim. - viestissään 13:09 esittää. Oma sisäinen moraalinen ja eettinen käsityksemme oikeasta ja väärästä sekä 'tuomitsevat', että 'vapauttavat' meitit omien valintojemme seurauksista.

• hfjssdösagh

"Kun elämä menee jotenkin hyvin ja jos vaikka olet baarissa ollessa pettänyt puolisoa tms ni tulee ahdistus takaisin. "

Eikö tuollaisesta kuulukin ahdistua? Siis jos olet luvannut/sopinut, ettet petä... Terve reaktio on silloin ahdistua. Sairaampaa ois, jos et ahdistuis. Ahdistus on tuossa merkki, että pitäis tehdä jotain toisin, ns korjausliike.

Tuo ahdistus on siis se tunne, joka aikaansaa itsekullakin sitten omanlaisia ajatuksia. Tuollainen aloituksen kaltainen korkeamman voiman puuttuminen lieneen aika tyypillistä meidän yhteiskunnassa. Eikö koko uskontojen idea ole pyrkimys säädellä ihmisten moraalia ja käyttäytymistä peloilla ja lupauksilla?

Ajatuksia voi helpommin hallita tietoisesti, koska ne tulevat viiveellä toisin kuin monet tunnereaktiot. Omasta mielestäni terveitä tunnereaktioita ei pidä pyrkiä muuttamaan tai hallitsemaan, ja tuossa mainitussa tilanteessa ahdistus-reaktio on terve tunnereaktio. Häiriintynyt ahdistus-reaktio olisi esim sellainen, että pelkäisin itseni alkavan pettämään heti kun astun ovasta ulos. Se olisi epärealistista (en ole sellaista ikinä tehnyt, eikä tehnyt edes mieli).

• monimutkaista?

Kuuluu Kai siitä tulla huono omatunto mut ahdistus on eri asia. Toisaalta luulen että omat ajatukset ne on mitkä saa myös fyysiset oireet tulemaan. Niinpä ahdistus ja vaikea olo vahvistuvat kun asiaa pelkää. Kierre valmis. Miten katkaista se kierre? Sen kun oppii niin on terveempi. Ja jos kuitenkin haluan jatkaa esim jonkun naisen kanssa tapaamista, eikä koe siitä kovin paljon ongelmaa. Ongelma on ehkä vaan se että mitä joutuukokemaan tulevassa elämässä jos nyt esim pettää. Tuleeko jostain joku rangaistus, ahdistus tai vakava sairaus tms. En tarkoita tulevalla nyt sitä, mitä pettämisestä parisuhteen kannalta tapahtuu. Vaan oman elämän kannalta. Toisaalta olen samaa mieltä että oikea ja väärä on vain ne arvot mitä itse itselleen luo

• monimutkasta juuh...
        monimutkaista? kirjoitti:

Kuuluu Kai siitä tulla huono omatunto mut ahdistus on eri asia. Toisaalta luulen että omat ajatukset ne on mitkä saa myös fyysiset oireet tulemaan. Niinpä ahdistus ja vaikea olo vahvistuvat kun asiaa pelkää. Kierre valmis. Miten katkaista se kierre? Sen kun oppii niin on terveempi. Ja jos kuitenkin haluan jatkaa esim jonkun naisen kanssa tapaamista, eikä koe siitä kovin paljon ongelmaa. Ongelma on ehkä vaan se että mitä joutuukokemaan tulevassa elämässä jos nyt esim pettää. Tuleeko jostain joku rangaistus, ahdistus tai vakava sairaus tms. En tarkoita tulevalla nyt sitä, mitä pettämisestä parisuhteen kannalta tapahtuu. Vaan oman elämän kannalta. Toisaalta olen samaa mieltä että oikea ja väärä on vain ne arvot mitä itse itselleen luo

Millä tavalla pidät huonoa omaatuntoa ja ahdistusta eria asioina? Itselleni ne ovat samaa asiaa. Olen kärsinyt uskonnollisen lapsuuden jälkeen "yliherkästä omastatunnosta" eli ahdistuin jokaisesta pahasta ajatuksestani jne. Mutta nyttemmin olen siitä jo aika hyvin poispäässyt, kun olen ihan tietoisestikin tajunnut miten se uskonnollinen aivopesu sai sen aikanaan aikaan.

Olen samaa mieltä, että omilla ajatuksilla voi saada aikaan ne ahdistuksen fyysisetkin oireet. Mutta ajattelun voi katkaista! Voit väittää itsellesi vastaan tai esittää itsellesi päinvastaisen kannan. Esim jos alat ajattelemaan, että:" kyllä tästä nyt seuraa jotain pahaa ja rangaistus..." Kysy itseltäsi miksi niin kävisi? Miksi siitä pitäisi seurata jotain? Mitkä on realistiset mahdollisuudet, että joku/jokin alkaisi rangaista sinua?

Kirjoitit, ettet koe kovin paljon ongelmaa sivusuhteesta. Eli kuitenkin koet siitä ongelmaa? Haluaisitko, ettet tuntisi ahdistusta ja ehkä sitä kautta antaisit itsellesi luvan "hieman ongelmalliseen tapailuun"?

Mun mielestä ihminen voi tietoisesti muuttaa moraalisen suhtautumisensa: mitä pitää hyvänä/pahana ja oikeana/vääränä. Mutta vaikka saisit muutettua oman suhtautumisesi esim. sivusuhteisiin, jäiskö ahdistus kuitenkin siitä, jos ei ole ollut rehellinen kumppanilleen?

• Titting CO2

Hei eikö teistä selvästi oikeita tai vääriä tekoja ole olemassa? No, mä tästä sitten vaikka tapan jonkun ja en "ahdistu". En kadu, enkä koe tappamista vääräksi. Mun mielestä on oikeasti olemassa oikeita ja vääriä tekoja. Ja vääristä teoista kuuluu ahdistua. Ihmisellä on omatunto, joka osoittaa mikä on oikein, mutta kuten neuvoitte omantunnon voi saada turtumaan ja pois päältä.

Oman uskoin mukaan korkeampi voima, Jumala, on olemassa ja kaikki väärät teot kerran rangaistaan. Voimme kuitenkin rukoilla armoa Jumalalta. Jos haluat tietää lisää lue Raamattua.

On hassua, mutta minusta, jotkut teot ovat vähemmän pahoja, jotkut taas hyvin pahoja. Aviopuolison pettäminen on minusta vähemmän pahaa, kuin vaikkapa tappaminen.

• monimutkaista juuh..

Yks hyvä esimerkki tyypistä, joka selkeästi teki vääriä tekoja ja pahaa, ja sen jälkeen hoidatti ahdistustaan terapiassa ja lääkkeeillä - ja kas! taas pystyi tekemään lisää väärää ja pahaa- on tv-sarja Sopranosin mafiapomo Tony.

Minä kommentoin tuolla ylempänä, että itselläni oli aikaisemmin ns yliherkkä omatunto. Se oli siis sellaista, että vähäisimmätkin ajatukset saivat kokemaan huonoa omaatuntoa, enkä todellakaan ajatellut tappaa ketään.

Jumala/raamattu on sikäli ristiriitainen, että toisaalta esim. vääräuskoisten tappamista ylistetään ja hehkutetaan, ja sekin on mielestäni väärin. Uskontoa ja armoa voi käyttää hieman samalla tyylillä hyväkseen kuin tuo em. mafiapomo terapiaa: kun uskoo, että armo "kuittaa" pahat teot, on taas kykenevä tekemään lisää pahaa. Karmeimmat esimerkit lienee juuri näitä lasten hyväksikäyttöjä uskonnollisissa yhteisöissä, joissa tekijä pyysi anteeksi uhriltaan tekojen jälkeen ja niin oli taas puhdas omatunto jatkaa pahoja tekoja.

Muistelen vankilapsykiatri Lauerman joskus kommentoineen jotain sen suuntaista, että uskoontulo vangeilla voi estää sen terveen syyllisyyden (jota siis pitääkin kokea, jos on esim tappanut/raiskannut jonkun).

• Monet henkirikokseen syyllistyneet selittävät tekojaan sillä, että ääni kehotti näin tekemään. He tietävät, että tällä voi päästä mielentilatutkimukseen ja jopa vapautua.

Myös uskoontulo on vanha jippo = Jumala on minut nyt parantanut, kärsin mielelläni mahdollisen tuomioni.

• Titting C02

En mä kyllä pidä sodassakaan tappamista oikeutettuna. Tiedän, että jotkut "uskovaiset" hyväksyvät tappamisen sodan aikana, mutta vain harvat (?).

Käsittääkseni monet vangit ovat päässeet uskon avulla vankila- ja rikoskierteestä. En tosin tunne ketään sellaista henk.koht. Mutta olen kyllä kuullut monen entisen vangin todistavan kokouksissa. Muuttunut elämä on kuitenkin jotain hienoa?

Jos joku käsittää Jumalan armon väärin, eli ei muuta elämäänsä, on se tietysti surullista. Kuitenkin Jumala on Se, joka tuntee jokaisen ihmisen meitä paremmin ja. Tietää syyt ja seuraukset ja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      24
      2493
    2. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      95
      1556
    3. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      120
      1324
    4. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1140
    5. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      30
      1069
    6. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      24
      902
    7. Kirjallinen varoitus

On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      52
      902
    8. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      261
      893
    9. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      210
      866
    10. Mun tuli yhtäkkiä

Ikävä sua❤️...
      Ikävä
      34
      805
    Aihe