Mitenkä tuo on. Jos säästää eläkkeestään pankkitililleen aina jonkin verran ja tili kasvaa pikku hiljaa, niin vaikuttaako summa jossain vaiheessa eläkkeensaajan asumistuen määrään?
Eläkkeensaajan asumistuki ja säästäminen?
20
7283
Vastaukset
- kyllä vaan
vaikuttaa, en tiedä kuinka paljon mutta senhän voi laskea eri määrillä kelan sivuilla. talletukset katsotaan omaisuudeksi mitä ne onkin.
- eläkeläismummu2
Pankkitilillä saa olla säästöjä, mutta summan pitää olla alle 2000 euroa. Eli sulla voi olla säästöjä 1999 euroa niin, että ei vaikuta millään lailla eläkeläisen asumistukeen. Kaipa ne arkkurahat saa eläkeläisellä olla. SItten jos säästöjen määrä ylitää tuon 2000 euroa, se vaikuttaa asumistukeen. Olen itse eläkkeellä ja saan myös eläkeläisen asumistukea, joten tiedän asian olevan näin. Voit tarkistaa vielä kelan sivulta, siellä kerrotaan kaikki etuudet ja kerrotaan kaikki asiat, jotka mmeidän pitää tietää näiden tukien määristä.
- heh heh heh
Eli käteisenä saa olla vaikka miljoona, koska sitä ei kukaan tiedä.
- heh heh heh
heh heh heh kirjoitti:
Eikä vaikuta mihinkään, käteisenä.
- heh heh hee
heh heh heh kirjoitti:
Eikä vaikuta mihinkään, käteisenä.
Niin, silleen ei vissiin saakkaan tehdä. :o
- Anonyymi
2000 eur. säästö ei vaikuta asumistukeen.
Olen säästämässä käytettyyn autoon ~ 5000 eur. Sellainenkaan summa ei vaikuta asumistukeen. Itse mä eläkkeestäni sen kerrytän pikkuhiljaa, josko tulevana kesänä saan smman kasaan. Luotolla en osta, koska niille on korko. - Anonyymi
heh heh hee kirjoitti:
Niin, silleen ei vissiin saakkaan tehdä. :o
Laki ei kiellä käteisen rahan säilyttämistä vaikka patjan alla tai sukan varressa. Tosin tukia hakiessa noista säästöistä pitäisi ilmoittaa mutta kun vain kiinni jäämisestä voi olla seurauksia eikä todellista kiinnijäämisriskiä ole niin voi tehdä miten lystää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
2000 eur. säästö ei vaikuta asumistukeen.
Olen säästämässä käytettyyn autoon ~ 5000 eur. Sellainenkaan summa ei vaikuta asumistukeen. Itse mä eläkkeestäni sen kerrytän pikkuhiljaa, josko tulevana kesänä saan smman kasaan. Luotolla en osta, koska niille on korko.Höpö höpö aivan varmasti vaikuttaa vaikka säästäisit 1e kk ne katsoo kokonais summan ei sitä miten oot saanut sen säästettyä
Kokemusta on - Anonyymi
heh heh heh kirjoitti:
Näin meillä ,mutta ei sentään miljoonaa. Minun rahoja ei kukaan nypi kun ne on kaapissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laki ei kiellä käteisen rahan säilyttämistä vaikka patjan alla tai sukan varressa. Tosin tukia hakiessa noista säästöistä pitäisi ilmoittaa mutta kun vain kiinni jäämisestä voi olla seurauksia eikä todellista kiinnijäämisriskiä ole niin voi tehdä miten lystää.
Näin. Ei minun rahoja kukaan tule syynäämäön kun ne on kotona.
- kukka.
Ei kai käyttötilillä oleva raha vaikuta asumistukeen, vaan talletustilit ja säästötilit, vai miten kutsutaankaan? Miten KELA pysyisi muka selvilllä käyttötilin summasta, kun se voi hypähdellä kaiken aikaa 2000€ molemmin puolin? Ja ei kai KELA pääse tutkiskelemaan tilejä, vai pääseekö?
- 454545
kysyin tuota ja kelan virkailija sanoi, että käyttötilillä olevaa rahaa ei lasketa tuloksi. Eli rahaa saa olla säästössä tilillä, eikä se vaikuta tukiin. Jos rahaa on korkea korkoisilla tilillä lasketaan korot tuotoksi.
Talletukset Ilmoita talletukset ja sijoitustilit laskenta-ajankohdan mukaisina. Ilmoittamastasi talletusten määrästä vähennetään käyttövaroina 2 000 euroa. Vähennys tehdään automaattisesti, molempien puolisoiden talletuksista erikseen. Arvio-sivulla näytetään vähennetty määrä. Talletukseksi ei lasketa säästettyä rahaa pankkitilllä, joka on esimerkiksi säästetty kansaneläkkeesta tai muusta tulosta. Säästöjä saa olla 100 000 euroon asti.
- omaisuutta
Säästöt ovat omaisuutta ja pienikin omaisuus tai osakkeet pankissa vaikuttaa. Minulta kysyttiin hiljattain hakemuksessa, onko osakkeita, säästöjä tai muuta vastaavaa.
- köyhäilyä
Säästäminen tapahtuu niin hitaasti että tuskin puututaan. Tietenkin on tarkoitettu kulutukseen, ilman asumistukia en olisi pystynyt hankkimaan mitään, vaatteita en taloustavaroita.
- Anonyymi
Juu ja kaikkien tilien tiliote kelaan ettei pääse rikastumaan
- fdfdfdfdfgf
kelan sivulla on laskuri eläkkeensaajan asumistukeen ja yli 20 000 säästöilläkin on vain hieman asumistukea laskeva vaikutus. yli 100 000 säästöillä ei saa asumistukea. 50 000 säästöilläkin saa asumistukea kohtuullisen paljon
https://easiointi.kela.fi/aelaskenta_app/AELaskentaApplication?&lang=fi- Anonyymi
8% miinustaa as.tuesta
- Anonyymi
Vaikuttaa sen jälkeen kun on tilillä 2000e pienenee mulla kävi just näin
- Anonyymi
Vaikuttaa. Pidä rahat kotona piilossa.
- Anonyymi
Ei vaikuta. Mutta asiasta ei ole vielä ennakkopäätöstä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569