En oikein tiennyt, minne kirjoittaisin tästä, mutta minua ihmetyttää sosiaalisissa tilanteissa, miksei useimmat ota huomioon kanssakävijöitään katsomalla silmiin jne. esim. ryhmätilanteissa jossa kaikki ovat tuntemattomia toisillensa, johtuuko se jännityksestä vai mistä? Itselleni tulee siitä melko itsekäs kuva toisesta, että valitaan vain se mielitietty joukosta jonka kanssa jutella. Itse kuitenkin pyrin ottamaan kaikki huomioon ja katson kaikkia silmiin, mutta sitten toinen ei katsokaan ja vaikuttaa vaivaantuneelta eikä uskalla olla oma itsensä edessäni? En tarkoita, että kaikkien kanssa pitäisi toimia yhteiskemia, mutta minulle ainakin on opetettu että on ystävällistä antaa reipas ja mukava kuva vaikka vähän jännittäisikin tai vaikka ei tulekaan heti toimeen jonkun tietyn ihmisen kanssa. Kommentteja?
Miksi ihmiset eivät katso silmiin?
13
3517
Vastaukset
- katson joskus
Tuollainen ei ole kaikille helppoa ehkä siksi,se ei todellakaan tarkoita,että
ihminen olisi epärehellinen vaan ujo. - niin kai sit
Joillekin neurologisia oireyhtymiä omaaville ihmisille on ominaista katsekontaktin välttäminen.
- kjnjbh
No jos sitä vaan jännittää ihan sikana, on hermostunut olo, ahistaa ja kaikkee, nii ei sitä vaan pysty katsekontaktiin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Eikä se automaattisesti tarkoita, et tyyppi ois jotenkin epäkohtelias............. eikä todellakaan tarkoita, et ois itsekäs. Jotkut sit taas ovat epäkohteliaita, eikä johdu ujostelusta. Olen sanonut parille kaverilleni, et he AINA juttelevat kuin vain toisilleen. Jotkut on vaan tollasia, mut tosiaan jos ihminen vaikuttaa selvästi vaivaantuneelle, nii on tod,näk. vaan nii lukossa. Ite oon lukkoilija joskus, toisinaan ei taas mitään ongelmaa....
- jk
en tiedä
- Huono olo tuijottami
Mä en pysty katsomaan koko aikaa toista silmiin koska en tiedä kumpaan silmään katsoisin ja siksi mulle tulee huono olo jos joudun jotain tuijottamaan kauan.
- NainenPuunTakaa
joko katse tai kommunikointi.
Minä en katso silmiin sen takia, että ajattelen avaruudellisesti. Toisin sanoen, jos katson silmiin, en pysty kuuntelemaan/ajattelemaan. Olen kyllä hyvin pärjännyt asiakaspalvelussa, jossa riittää vain, kun katsoo asiakasta silmiin ja hymyilee. - hymynmaan raja
Naistoimittajan kommentti asioinnistaan Vaalimaan raja-asemalla: Kukaan siellä ei katsonut silmiin eikä hymyillyt. Tullimuodollisuudet silti toimivat.
- arkuus
Eiköhän enemmistön syy ole arkuus. Tosin tapakasvatuksen alkeissa on opetettu katsomaan puhujaan, esim. koulussa tai asiantuntijan vastaanotolla (mm. lääkärit). Siten toisen osapuolen on helpompi seurata, että kuuntelija on varmasti keskittynyt kuuntelemaan. Vastaavasti puhujan katsekontakti toiseen/toisiin kertoo kuulijoille, että hän seuraa "yleisönsä" asennetta, esim. välikommentit tai sanaton viestintä (hämmästely, hymy jne.)
Äitini kuuluu niihin, joiden mielestä ei kuulu olla katsekontaktia, minun mielestä kuuluu olla. Siksi sain hänen pyynnöstään hullun diagnoosin. Silmät on sielun peili (pelkkä ilme kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, mm. valehtelun). - eyes30
Mulla on vaikeuksia katsoa silmiin, se ahdistaa tosi paljon. Joudun oikein keskittymään ja ajatella, että nyt on pakko katsoa silmiin, tai musta saa ihan ihmeellisen kuvan. Mua ahdistaa sellaset ihmiset, jotka pitää keskusteltaessa tiivistä katsekontaktia. Itse tykkään sellasista kavereista, joiden kanssa voin kommunikoida rennommin... kaikista pahinta on, kun tiedän tai huomaan, että henkilö pitää minua outona tai epäystävällisenä. Pelkään aina tosi paljon, että joku luulee, etten välitä hänestä sen takia, kun en katso silmiin. Pidän puhumisesta ihmisten kanssa, mutta katsekontaktin takia se ahdistaa.. Sen takia monesti alan puhua esim. työkaverin kanssa silloin, kun on jotain tehtävää samalla käsille... silloin riittää kun aina välillä vilkaisee toista. Luultavasti LumiMaria pitäisi minua outona ja mä häntä ahdistavana.
- niiinNNN
aika outoa että silmiin katsomista painotetaan. Eihän lapsetkaan puhuessaan katso toista tiiviisti silmiin???? Vaan puhua pulputtaa vapaasti ja luontevasti, välillä katsoen. Aivan pienet lapset saattaa toljottaa hämmästyksessä, ja odottaen huomiota. Silloin onkin hyvä katsahtaa ja hymyillä pikkuisille.
Kommunikointi on rennompaa kun ei tartte jatkuvasti katsella silmiin........ ei tarkoita epäkohteliaisuutta.
Olen huomannut itsessäni ikävän piirteen, että jos todella en voi sietää jonkun toljotusta, alan katsomaan ihmisen kroppaa, jotain ihan outoja kohtia, kuten nenää, korvaa, otsaa, päälakea, rintakehää jne. jne. Se on joku vastareaktio kasvaneelle ahdistukselle. Silloin tosiaan itse asia saattaa mennä ohi. PAremmin kommunikoin kun on "kohtelias etäisyys" vieraaseen keskusteliaan. Yleensä japsit ja kiinalaiset taitaa tämänkin taidon.
Vähiten siedän sitä, että eurooppalaiset hyökkää halailemaan ventovieraita ja suukottelemaan. Siis ei missään nimessä. Kohtelias kättely tai kumartaminen osoittaa toisen tilan kunnioittamista.
- Luokittelija
Kaikista suurimmat patologiset valehtelijat tuijottavat herkeämättä suoraan silmiin.
- mietinniitäjanäitä
LumiMarialle
Et voi koskaan tietää mitä toinen ajattelee, joten ehkä ei kannattaisi miettiä sitä? Mistäpä sen tietää, mitä toisen mielessä on tai missä hänen ajatuksensa vaeltelevat.
Ryhmätilanne voi olla sinulle tärkeä ja jollekin toiselle taas ei.
Miksi haluat ottaa kaikki huomioon ja katsot jokaista silmiin? Kohteliaisuudesta, pelosta vai tarpeesta hallita tilannetta?
Jokainen ihminen voi vastata vain itsestään. Ihmiset harvoin toimivat siten, kun sinä haluat heidän toimivan. - olen hullu
"miksei useimmat ota huomioon kanssakävijöitään katsomalla silmiin"
Minä otan ihmiset huomioon olemalla katsomatta heitä silmiin. Olen saanut valitusta siitä jos olen katsonut liiankin pitkään toista ihmistä, vaikka tämä ihminen ei suoranaisesti olisi edes katsonut minua. Jos yhden sekunnin kestävästä katsomisesta saattaa tulla kommentti: "Mitä vittua sä tölläät?"
Olen siis huomioonottava ihminen jos vältän katsomasta muita ihmisiä, etenkin silmiin.
Koirat eivät pidä siitä jos niitä tuijotetaan. Jos ihminen on eläin niin ilmeisesti jotkut ihmiset eivät pidä siitä jos niitä katsotaan silmiin.
Vika ei siis ole niissä jotka eivät katso silmiin vaan niissä jotka katsovat! Tai siis eihän meissä kenessäkään mitään vikaa ole, riittää kuitenkin että me sovitaan tietyt säännöt ja aletaan syyttämään sekä vihaamaan niitä jotka eivät toimi näiden sääntöjen mukaisesti!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892648Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031678- 1161610
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411471Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641232Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761015- 56979
- 67871
- 45867
- 61835