Nastarenkaan käyttöikä kilometrinä

autoilija_:vm86:_

Kuinka kauan nastat pysyvät kiinni renkaassa. Itselleni kertyy vuodessa 22tkm vuodessa ja tästä lähes kaikki on maantieajoa 80kmh-120kmh nopeusrajoitusalueella. Kuinka monta nastaa voi olettaa lähtevän testivoittaja-nastarenkaasta irti 10tkm matkalla?

56

9290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvin pysyy

      Riippuu nastoista, renkaista, sisäänajosta ja ajotyylistäsi.
      Okein ajettuna ja Nokia/conti, niin luultavasti korkeintaa 1-2 nastaa per rengas, mutta tosiaa itse olet isossa roolissa tuon suhteen.

      • osssss

        Omakokemus contista että eka talven jälkeen niin paljon nastoja irti että pomppas katsastuksesta. Et silleen.
        Marangonissa pyssyy ja 3 talvi tullee...


    • 0 lähtee

      Hyvistä renkaista ei lähde yhtään, jos et itse runnita tai lukkojarruttele niitä irti.

    • 26264773422

      Kumhon Powergrip nastarenkaissa on 25tkm jälkeen joka ikinen nasta tallella. Niissä käytetäänkin suomalaisia nastoja ja ne on Suomessa nastoitettu. Uraakin on kaikissa neljässä renkaassa 6-7mm jäljellä joten kumiseoskin on erittäin kestävä. Tosin pidoltaan eivät ole parhaimmasta päästä mutta eivät ihan huonojakaan.

    • Rattimies, JKL

      Osta kitkat niin ei tarvitse ihmetellä kuinka kovat, nastoja pudottaneet kumit eivät pidä juuri mitään ekan talven jälkeen.

      Ammattimiehet TM:ss' testasivat ja kitkat paremmiksi todistivat.

      • kitkapelle!

        Hah. Lues uusin TM 17 / 2012 jossa talvirengasvertailu. Nastarenkaat ylivoimaisia esim Nokia ja Conti neljä tähteä, paras kitka Nokian kaksi tähteä.

        Kitkat ovat hengenvaaralliset ja niillä ajavilta pitäisi kolareissa poistaa vakuutuskorvaus ja maksattaa kaikki kulut itsellään, vastuuttomia idiootteja.


      • FarkkuAveisti
        kitkapelle! kirjoitti:

        Hah. Lues uusin TM 17 / 2012 jossa talvirengasvertailu. Nastarenkaat ylivoimaisia esim Nokia ja Conti neljä tähteä, paras kitka Nokian kaksi tähteä.

        Kitkat ovat hengenvaaralliset ja niillä ajavilta pitäisi kolareissa poistaa vakuutuskorvaus ja maksattaa kaikki kulut itsellään, vastuuttomia idiootteja.

        Itsellläni on autossa Nokian HKPL 7 , joilla ajettu 45 tkm pitkälti sulilla pääteillä kolmen talven aikana. Kulutuspintaa jäljellä 5-6 mm, muutama nasta lähtenyt /rengas.
        Pito oli lumipinnoilla kaksi ekaa talvea huippuluokkaa. Kolmantena hieman heikentynyt
        Ajattelin lähteä vielä neljänteen talveen ko. renkailla.
        Paljon ajavat väittävät, että HKPL 5:ssä pysyvät nastat paremmin kuin HKPL 7:ssa.


      • En kitkapelle
        kitkapelle! kirjoitti:

        Hah. Lues uusin TM 17 / 2012 jossa talvirengasvertailu. Nastarenkaat ylivoimaisia esim Nokia ja Conti neljä tähteä, paras kitka Nokian kaksi tähteä.

        Kitkat ovat hengenvaaralliset ja niillä ajavilta pitäisi kolareissa poistaa vakuutuskorvaus ja maksattaa kaikki kulut itsellään, vastuuttomia idiootteja.

        Ajan tavallisilla nastoittamattomillla talvirenkailla. Ei tartte kuunnella haukkumisia kitkoilla ajelemisesta.


      • lepuuttaja kuski??
        En kitkapelle kirjoitti:

        Ajan tavallisilla nastoittamattomillla talvirenkailla. Ei tartte kuunnella haukkumisia kitkoilla ajelemisesta.

        Juu, olet varsinan nero.


      • Hyvin pysynyt
        FarkkuAveisti kirjoitti:

        Itsellläni on autossa Nokian HKPL 7 , joilla ajettu 45 tkm pitkälti sulilla pääteillä kolmen talven aikana. Kulutuspintaa jäljellä 5-6 mm, muutama nasta lähtenyt /rengas.
        Pito oli lumipinnoilla kaksi ekaa talvea huippuluokkaa. Kolmantena hieman heikentynyt
        Ajattelin lähteä vielä neljänteen talveen ko. renkailla.
        Paljon ajavat väittävät, että HKPL 5:ssä pysyvät nastat paremmin kuin HKPL 7:ssa.

        Itsellä edellisen korimallin Diesel Avessa kesti Hkpl 5 kolme talvea (n. 30 tkm) ilman, että yhtään nastaa olisi lähtenyt ja vielä jäi seuraavallekkin pintaa 4-5 mm. Nyt tuoreemmassa 1,5 talvea Hkpl 7 (n.15tkm) ja kaikki nastat tallella.


      • contikitkamiesw
        kitkapelle! kirjoitti:

        Hah. Lues uusin TM 17 / 2012 jossa talvirengasvertailu. Nastarenkaat ylivoimaisia esim Nokia ja Conti neljä tähteä, paras kitka Nokian kaksi tähteä.

        Kitkat ovat hengenvaaralliset ja niillä ajavilta pitäisi kolareissa poistaa vakuutuskorvaus ja maksattaa kaikki kulut itsellään, vastuuttomia idiootteja.

        Hei lueppas uusin ( tai ainakin toiseksi uusin TM). Viimeisessä jutussa kirjoittaja on pitänyt kirjaa eri keleistä. Viime talvena AINOASTAAN kolmena päivänä nastat olisivat olleet selvästi parempi valinta. Yli sata päivää talven mittaan oli kitkaarengaskelejä. Mieti sitä.


      • surullinen totuus
        kitkapelle! kirjoitti:

        Hah. Lues uusin TM 17 / 2012 jossa talvirengasvertailu. Nastarenkaat ylivoimaisia esim Nokia ja Conti neljä tähteä, paras kitka Nokian kaksi tähteä.

        Kitkat ovat hengenvaaralliset ja niillä ajavilta pitäisi kolareissa poistaa vakuutuskorvaus ja maksattaa kaikki kulut itsellään, vastuuttomia idiootteja.

        Kuljettaja on hengenvaarillinen, ei rengas.

        Lueppa TM10/2010, niin näet miten käytetty nastarengas pärjää vertailussa.

        http://aijaa.com/DAoOfZ

        Nastarengas pitää paremmin vain uutena.


      • Kuntotieto
        surullinen totuus kirjoitti:

        Kuljettaja on hengenvaarillinen, ei rengas.

        Lueppa TM10/2010, niin näet miten käytetty nastarengas pärjää vertailussa.

        http://aijaa.com/DAoOfZ

        Nastarengas pitää paremmin vain uutena.

        Missähän kunnossa ne nastat oli niissä testirenkaissa?


      • näin se vaan on
        kitkapelle! kirjoitti:

        Hah. Lues uusin TM 17 / 2012 jossa talvirengasvertailu. Nastarenkaat ylivoimaisia esim Nokia ja Conti neljä tähteä, paras kitka Nokian kaksi tähteä.

        Kitkat ovat hengenvaaralliset ja niillä ajavilta pitäisi kolareissa poistaa vakuutuskorvaus ja maksattaa kaikki kulut itsellään, vastuuttomia idiootteja.

        Lue itse TM 17/2010. Siinä oli mukana myös käytettyjä renkaita ja käytetty nastarengas häivisi jopa jääpidossa niin uudelle kuin käytetyllekkin kitkrenkaalle.

        Nastat pitää vain uusina, joten se on 25 tonnin jälkeen ihan sama onko niitä renkaissa kiinni vai ei.

        Minusta kaikkien kolaroijien vakuutusmaksuja pitäisi nostaa reilusti.


      • nasta4ever
        näin se vaan on kirjoitti:

        Lue itse TM 17/2010. Siinä oli mukana myös käytettyjä renkaita ja käytetty nastarengas häivisi jopa jääpidossa niin uudelle kuin käytetyllekkin kitkrenkaalle.

        Nastat pitää vain uusina, joten se on 25 tonnin jälkeen ihan sama onko niitä renkaissa kiinni vai ei.

        Minusta kaikkien kolaroijien vakuutusmaksuja pitäisi nostaa reilusti.

        Lopettakaa jo tuo tm 2010 testistä jauhaaminen. Senhän nyt jokainen täysjärkinen ymmärtää että jos ottaa pari satunnaista merkiltään mainitsematonta rengassarjaa niin EI sen perusteella voi MITENKÄÄN TODISTAA että käytetty kitka pitäis paremmin kuin käytetty nastarengas. Kitkakuskit vain epätoivoisesti tuovat tuota esiin kun nastarenkaat jyräävät testeissä ylivoimaisella talvipidollaan vuodesta toiseen.


      • jyrsijä(t)uho
        nasta4ever kirjoitti:

        Lopettakaa jo tuo tm 2010 testistä jauhaaminen. Senhän nyt jokainen täysjärkinen ymmärtää että jos ottaa pari satunnaista merkiltään mainitsematonta rengassarjaa niin EI sen perusteella voi MITENKÄÄN TODISTAA että käytetty kitka pitäis paremmin kuin käytetty nastarengas. Kitkakuskit vain epätoivoisesti tuovat tuota esiin kun nastarenkaat jyräävät testeissä ylivoimaisella talvipidollaan vuodesta toiseen.

        Jyrsijät ne aina paasaa tätä jyrsimien ylivertaisuutta. Täydellisen tietämättömyyden suomalla varmuudella, koska eihän teillä ole lainkaan kokemusta kitkarenkaista.

        Minulla on kokemusta molemmista eikä vanhoissa jyrsimissä tosiaan ole hurraamista. Ei vaikka pintaa olisi melkein uuden veroisesti (tyyliin 6 mm) ja lähes joka ainoa metalliryynikin yhä paikoillaan. Ei vaan pääse jyrsimetkään pakoon sitä, että renkaan kumiseos hapettuu ja kovettuu ikääntyessään pikkuruisten metalliryynien nurkat pyöristyvät ja se nollapilkku jotain mm nastanulkonemakin hiipuu hieman kilometrien myötä.

        Kun talvella tulee vähän kilometrejä (tyyliin 5 tkm) ja ajetaan varovaisesti, saadaan 3-5 vuodessa aikaiseksi em. speksit täyttävät ikirenkaat, jota eivät tästä eteenpäin kulu enää juuri ollenkaan = halpaa ajoa. Ja liukasta. Erittäin liukasta. Esim. sään äkillisesti lauhtuessa nollan pintaan (rannikolla aika normisuoritus), tien pintaan muodostuu hiuksenohut huurrekerros -> ei meinannut tasamaalla päästä liikennevaloista liikkeelle, vaikka alla tosiaan "talven kesäksi muuttavat" eli 4-5 vuoden ikäiset & rengastestien kärkikahinoissa olleet "testivoittajanastat".

        Uudet kitkarenkaat pesee tällaiset "testivoittajanastat" ihan 6-0, etenkin em. huurteisella tien pinnalla. Toki kitkarenkaidenkin pito alkaa hiipua, kun ikää tulee 4 vuotta ... mistä voisi jopa päätellä, että pidon kannalta merkittävämpää on renkaan ikä kuin sen tyyppi.

        Mutta tätähän ei jyrsijät voi myöntää, koska silloin pitäisi tunnustaa, ettei ne käytetyn auton mukana tulleet "ihan täysin iskussa olevat, koska vielä on nastoja tallella" vm 2005 jyrsimet enää paljoa kesärenkaita kummoisemmat ole = ei ole yhtään varaa paukuttaa henkseleitä aiheesta "rengasvalintani sanelee vain ja ainoastaan turvallisuus". Jos turvallisuus olisi ainoa kriteeri, pitäisi jyrsimet uusia joka vuosi!

        Tätä ei TM tietenkään teille kerro, koska lehden ostettu mielipide on kovasti jyrsimiin kallellaan. Käytetyn jyrsimen vs. oikean talvirenkaan testi oli selkeä lipsahdus - tulos oli toimittajien odotusten vastainen ja olisi tosiasiassa edellyttänyt, että lehden johtopäätöksiä ja suosituksia olisi korjattu. Kovin noloa (vrt. aiemmat hehkutukset jyrsimien ylivertaisuudesta), työlästä ja vaarallistakin (nykyiset sponsorit olisivat ottaneet nokkiinsa), joten em. testi on päätetty ”unohtaa” mahdollisimman pian – sen sijaan, että olisi enemmänkin ruvettu kaivelemaan talvirenkaiden (ja myös välikelin renkaiden eli jyrsimien) kestävyyttä ja toimintaa myös sisäänajovaiheen jälkeen. Luulisi kiinnostavan lukijoitakin, koska aika harva taitaa ostaa uudet talvikumit joka vuosi.

        Vrt. onko TM ikinä testannut talvirenkaiden pitoa mustalla jäällä? No ei tietenkään. Alle pitää aina laittaa paksu ja sileä jää, koska jäätiellähän sitä useimmat autoilijat ajaa… vai olisiko syynä se, että paksulla jäällä nastoista on hyötyä, muttei niinkään ohuella huurrekerroksella. Lienevät asiaa testanneet ja tulleet siihen tulokseen, että mustalla jäällä testattaessa tulee ”vääriä” tuloksia, joten tällaista testiä ei tarvita.


      • se oikea totuus
        surullinen totuus kirjoitti:

        Kuljettaja on hengenvaarillinen, ei rengas.

        Lueppa TM10/2010, niin näet miten käytetty nastarengas pärjää vertailussa.

        http://aijaa.com/DAoOfZ

        Nastarengas pitää paremmin vain uutena.

        Höpö höpö. Nasta pitää jäällä 10 vuotta vanhanakin, kitkarengas ei edes uutena.


      • 208
        contikitkamiesw kirjoitti:

        Hei lueppas uusin ( tai ainakin toiseksi uusin TM). Viimeisessä jutussa kirjoittaja on pitänyt kirjaa eri keleistä. Viime talvena AINOASTAAN kolmena päivänä nastat olisivat olleet selvästi parempi valinta. Yli sata päivää talven mittaan oli kitkaarengaskelejä. Mieti sitä.

        Mietin. Näihin ei löydy vastausta TM:sta tai näiltä sivustoilta. Jokainen kai itse tietää millaisilla teillä ja keleillä pääasiassa ajelee.

        Itse asja arkisin pääasiassa sulilla pääteilla, siis kitkat olisi ihan riittävä. Osa talvesta menee väkisinkin siuvteille, joissa lunta. Kitkat olisi siis riittävä. SOkerina pohjalla: monta kilometriä tulee ajettua jäisiä ja polanteisia teitä sekä pakkaskeleillä että suoja säällä (= vettä jään päällä).

        Ajan siis nastoilla. EN niin välittäisi, mutta niillä ajan.


      • nastapelle
        kitkapelle! kirjoitti:

        Hah. Lues uusin TM 17 / 2012 jossa talvirengasvertailu. Nastarenkaat ylivoimaisia esim Nokia ja Conti neljä tähteä, paras kitka Nokian kaksi tähteä.

        Kitkat ovat hengenvaaralliset ja niillä ajavilta pitäisi kolareissa poistaa vakuutuskorvaus ja maksattaa kaikki kulut itsellään, vastuuttomia idiootteja.

        Pitäisköhän sun vaikka joskus kokeilla autolla ajamista itse, eikä lukea seiskasta ja iltalehdestä, kuinka se tapahtuu..


      • mgbråw'
        se oikea totuus kirjoitti:

        Höpö höpö. Nasta pitää jäällä 10 vuotta vanhanakin, kitkarengas ei edes uutena.

        höpö höpö,normisti säilytetty 10 v talvirengas on kusiluistin.Toki essonbaaris tiedetään peremmin kuin tuossa linkitetyssä tm testissä missä 6mm suht tuoreet nástat hävisi kitkoille jopa jäällä.ps miksi niin íso osa takseja ajaa kitkoillä??No kun sellaisessa ajossa nastan katoo/tylsyy


    • Muu merkki oltava

      Continentalissa käytetty nastamalli katkeaa: kovametallipiikki irtoaa ja sitten hylätään katsastuksessa suuren nastaeron takia. Näin kävi minulle. En edes aja nastarenkailla yli 100 km/h ikinä ja erittäin harvoin yli 80 km/h. En enää Continentalia osta.

      • osssss

        Sama kokemus.Kalliit ja hylky tulee...


      • pers.arska

        Älkää puppelit ajako ollenkaan talvella jos ei auto pysy lapasessa.70-luvun alussa isäukko ajeli ympäri vuoden suvikumeilla,eikä ainuttakaan kolaria äijä ajanu-68 mossellaan.Siinä teille haastetta absi pellet.


      • adgadfgadfg
        pers.arska kirjoitti:

        Älkää puppelit ajako ollenkaan talvella jos ei auto pysy lapasessa.70-luvun alussa isäukko ajeli ympäri vuoden suvikumeilla,eikä ainuttakaan kolaria äijä ajanu-68 mossellaan.Siinä teille haastetta absi pellet.

        Niin on ajellu varmasti... Mosse sattu olemaan nostettuna vain pukeille korjaamon hallissa....


    • Ei ole väliä vaikka irtoaisivat kaikki nastat, ovat silti sata kertaa paremmat kuin kitkarenkaat. Nykyisistä nastarenkaista ei juuri nastat irtoakaan.

      Nastarenkailla ajelee turvallisesti vähintään 100 000 km. Kitkoilla taas ei turvallisesti metriäkään... lisäksi ne kuluvat kelvottomiksi jo yhdessä talvessa.

      • kädetön apina

        Kannattaisiko harkita julkisiin siirtymistä, jos et kykene ajamaan kitkarenkailla turvallisesti?


      • kokemusta..
        kädetön apina kirjoitti:

        Kannattaisiko harkita julkisiin siirtymistä, jos et kykene ajamaan kitkarenkailla turvallisesti?

        Kannattaisiko kädettömän apinan siirtyä käyttämään raideliikennettä, jos ei uskalla ajaa kesärenkailla talvella? Kitkakuskithan ovat kuuluisia siitä, että toikkaroivat liikenteessä vaarallisen liukkailla renkailla.


      • armotonta menoa
        kädetön apina kirjoitti:

        Kannattaisiko harkita julkisiin siirtymistä, jos et kykene ajamaan kitkarenkailla turvallisesti?

        Apinoiden neuvoja ei järkevä ihminen usko.


      • jippu2
        kokemusta.. kirjoitti:

        Kannattaisiko kädettömän apinan siirtyä käyttämään raideliikennettä, jos ei uskalla ajaa kesärenkailla talvella? Kitkakuskithan ovat kuuluisia siitä, että toikkaroivat liikenteessä vaarallisen liukkailla renkailla.

        Onko nyt ihan faktaa vai itse keksitty juttu? Itselläni on ollut kortti 12 vuotta ja olen aina omilla autoillani ajanut kitkoilla ja olipa jopa escortissa vain nastattomat talvirenkaat enkä kertaakaan ole kolaria ajanut kesällä tai talvella.

        Nykyään en aja talvirengaskaudella ollenkaan ja joka vuosi olen ajanut vielä marraskuun viimeisenä päivänä ja jatkanut taas maaliskuun ensimäinen eikä silloinkaan ole ollut ongelmia.

        Ongelma mielestäni on kuljettajat, joiden mielestä talvikeleillä pitää pystyä etenemään samaa tahtia kuin kesällä, joten ostetaan nastat ja kuvitellaan niiden muuttavan talvesta kesän.
        Tietääkseni kukaan ei ole ikinä tehnyt tutkimusta siitä, että mitkä renkaat on alla niillä kuljettajilla, jotka osallistuvat näihin suuriin peltikolarisumiin mutta veikkaanpa, että suurimmalla osalla on nastat.

        Jos kurkkaat sinne renkaan ja tien pinnan väliin, niin voit katsoa ja arvioida kuinka monta nastaa ottaa kiinni kerrallaan tien pintaan ja sen jälkeen voit vielä arvioida sen nastan pituuden ja sen jälkeen miettiä, että kun ne 8-16 puolenmillin nastaa puree jäähän, niin kuinka paljon niillä on pitovoimaa siinä vaiheessa kun 2500 kiloa halua mennä omaan suuntaansa?

        Eikä muuten buddeihin ja muuhun raskaaseen liikeenteeseen vaihdeta, kuin paremmat kesäkumit alle talveksi:p


    • valovuosia

      Kun ikää aletaan määrittelemään matkana, niin yksikkönä kannattaa käyttää valovuotta.

    • bridgestonejyllaa

      Bridgestone evo2 renkailla ajettu nyt 1talvi/40tkm, pintaa ei ole hävinnyt juurikaan ja kaikki nastat ovat vielä tallessa ja täydess terässä! Uskoisin että näillä ajaa vielä 2-3talvea, sitten taitaa kumi olla jo liian kovettunut minun makuuni.

      Uskomattoman hyviä nämä uudet nastarenkaat, nokian kesäkumeilla kun ei päässyt kuin 16tkm ja oltiin 2mm tuntumassa..!!!!!!

      • osssss

        Ja hankook ventus prime 20tkm.
        Eli autobildin testi kulutuksen osalta hyvä!
        Nyt alla misukan energy saver..


    • aa ajajaa

      Näyttää nastarenkaat kestävän talvea yli 111tkm. Jos haluaa ajaa loppuun.

      Contit renkaina.

    • molo_

      Viime talvena hankin Continentalin nastarenkaat joissa nastat on "liimattu" jo valmistusvaiheessa kiinni ja täytyy todeta että kyllä tiukasti istuvat. Kaikki ovat tallessa. Tuttavalla Nokian rengas ja 2kpl nastoja on hävinnyt viimetalvena ja ostimme setit syksyllä joten vertailu ajallisesti pätevä. Sanoisin että ihan sama ostaako Nokian vai Contin molemmat ovat huippurenkaita.

    • Tboy79

      Ei yhtään tuolla matkalla, jos osaa ajaa normaalisti ja ostaa laaturenkaat.

      Meillä on aina ollut Nokian Hakkapeliitta -renkaita (isäni ja minun autoissa), oli Hakkapeliitta 09, 10, sitten 1, nyt yhdessä autossa uudet 5:set ja kahdessa 7:t.

      Edellisillä Hakkapeliitta 1:llä ajettiin 10 talvea, jonka jälkeen yksi tai kaksi nastaa oli irronnut. Autolla ajetaan n. 10 - 15 tkm vuodessa, josta talviajon osuus n. 50%.

      Samoin isäni autossa oli 13 talvea Hakkapeliitta 1:set - ei tainnut olla yhtään irronnutta nastaa. Tällä autolla ajetaan kyllä vain n. 5 - 7 tkm vuodessa.

      Tiedän kyllä, että kumi on tässä vaiheessa ja paljon aiemminkin niin kovaa, että pito on huono, mutta nastoista se ei ole kiinni!

    • Kitkanen

      Riippuu paljon misä ajelee jos asuu stadissa pärjää kitkoilla kun opettelee rauhallisuutta ja pitää välejä,tosin aina löytyy urpoja jotka kiilaavat väliin ,luuleevat voittavansa jotain. Ajoin ennen eläkkeelle lähtöö kymmenenvuota työmatkat kitkoilla ei valittamista, ainoa ongelma oli veneennostossa trailerille sataman ajoluiskat veteen olivat usein jäässä, kerran meinas tapahtuu auton lasku mereen.Nyt mulla on nastat tässä nykyisessä autossa , tuli vaihdossa ,olivat uudet On lähtenyt nastoja parissa talvessa aika lailla ,enkä mä tykkää ropinoista. Varmaan tän talven jälkeen tulee renkaan vaihto ja kitkat tulee takasin varma asia, tosin mun ei tartte lähtee enää baanalle huonoissa keleissä.

    • Persurenkaat

      Hakkapeliitta ilman numeroa on ollut vuosikymmenen autossamme.
      Ostimme ne vanhana ja kovan liukkaana hajottamolta.
      Rengasmyyjätkään eivät osaa arvioida niiden ikää, useita vuosikymmeniä.
      Nyt kymmenen talven ajon jälkeen kulutuspinta on sakkorajalla.
      Nastoista alkaa kovametallit kadota. ABSiton pyörä pysähtyy liukkaalle.
      Pahalta tuntuu noudattaa lakia, ja poistaa loputkin nastat.

      Kansa jakautuu myös erilaisiin tilannenopeusluokkiin.
      Ei turvallisuutta, pitoa, nastoja, mukavuutta tai kitkaa, vaan pelkkää lakia.

    • armotonta menoa

      Itsellä on pysynyt renkaidenvaihtoiän 8-9 vuotta. No, täytyy tunnustaa, että vetävästä pyörästä puuttuu yksi nasta.

    • Sutii,,,,,,,,

      Kuusi vuotta

    • hökköpeliitta

      EN ole koskaan laskenut nastoja,montako puuttuu jne,enkä tule laskemaan,alla aina sellaiset renkaat joissa pysyy ilma ,se on riittänyt tahän saakka,,,

    • NASTAkumijalka

      kokemuksesta voin sanoa, et ainakin Misukka ja Nokia on nastaton talvirengas 15thkm ajon jälkeen, Hankook nyt alla, viimetalven 10thkm ajettu pikiteitä pääaosin, ja renkaat lähes uud.veroiset, yksikään nasta ei heilu, saatikka et olis irronnut

      • iuytsdfgh

        Ajotekniikassasi on paljon parannettavaa.


    • Michelin vm 1988

      Ajan yhä autolla: Jetta vm 1988. Tuolloin autoon ostettu MIchelin ZX 200 nastoitetut talvirenkaat, ja ovat yhä alla. Auto km lukema 149500 km, ollut koko ajan samassa taloudessa. SIIS renkaan ja tuon ikä 24 vuotta

      Nastat ovat kiinni, ja pintaa on paljon, vaan kumiseos on kovettunut.
      Milloinkaan ei ole tarvinnut uudelleen tasapainottaa noita renkaita ja ovat olleet t o s i lujat ja hyvät renkaat.
      En valehtele yhtään, sillä auto on rekisteröity ns. lapin lääniin ja se selittänee miksi ne on niin kauan kestäneet ja toimivat.
      Saisivat tehdä uudelleen samantasoisen renkaan mitä ko. Michelin aikoinaan teki.

    • halaavallaaaa

      99 ave ajettu 160tuhatta molemmat auton renkaat on vielä alkuperäiset kesärenkaat ja kitkat.
      Renkailla ajetaan NIIN pitkään kun kulutuspinta on laillinen!
      turvalliset renkaat vauhdikkaisiin tilanteisiin;)

      • kesäauto?

        Ehheheh! Eipä ole paljon kitkoilla ajettu...


    • Yetska

      Yleisesti vaan kyselen, mutta lasketaanko katsastuksessa tosiaan kunkin renkaan nastat? Pakko kait se on, kun kerran niiden suhteita tutkitaan.

    • ....................

      Kyllä niillä semmoiset 3 talvea ajaa tuolla ajomäärällä.

      • kelly springfield

        Kumho Izenwis menee hyvin 3 talvea eli 30.000 km ja sitten nastat veks ja ajaa vielä yhden kesän komiasti. Joku väittää että vanhat talvirenkaat olisivat vaarallisia. On ne ehkä sitä, jos pitää ajaa testaajien ympyrärataa 90 lasissa, mutta kun ajaa 80 normiliikenteessä, niin ei ole mitään ongelmia, ei edes sateella.


      • osssss
        kelly springfield kirjoitti:

        Kumho Izenwis menee hyvin 3 talvea eli 30.000 km ja sitten nastat veks ja ajaa vielä yhden kesän komiasti. Joku väittää että vanhat talvirenkaat olisivat vaarallisia. On ne ehkä sitä, jos pitää ajaa testaajien ympyrärataa 90 lasissa, mutta kun ajaa 80 normiliikenteessä, niin ei ole mitään ongelmia, ei edes sateella.

        Marngonissa nastat pysyy ja neljäs talvi lähtee.Eli lienee yli 40tkm pitkälti kesto.


    • .llll,,,,,

      Kyllähän ne renkaat kestää, mutta ne ominaisuudet heikkenee aika paljon.

      • sutsisatsiii

        Perhe autossa sen ikäisen 06 testivoittaja nastat,työ autossa 2v vanhat saman kulutuspinnan kitkat.Paino autoissa suht sama ja nuo tuoreet kitkan on selvästi paremmat.Varsinkin se perus ohut jää/kuura on myrkkyä kuluneille nastoille,kitka pesee ja linkoaa niissä olosuhteissa.Vain märkä jää/kova jää alla ja nuoska lumi tukkimaan kitkan lamellit tilanteissa nasta voittaa.


    • 3 vuotta ja nastat pois ja kesällä sitte ajetaan loppuun. Talvirenkaisiin pitäs laittaa parasta ennen päiväys.. Kumiseos kovettuu niin sitte on luistimet.

    • dertyruyjyjjyj

      Continental IceContact ajokilometrejä n.11tuhatta = Kaikki nastat ovat tallessa. Johtuen liimaustekniikasta mitä Conti käyttää vrt muihin merkkeihin. Merkitystä varmasti on myös että Continental omistaa Tikka Spikesin.

    • ei enään kitkoja

      viime talvella ainakin käytetty 225 kitka luisui korjaamon pihassa poikittain paikoiltaan.. oli vesi jään päällä.. vaihdoin nastat tämän takia ja niillä ei lähtenyt luisuun.

      lumella kitkat hyvät liukkaalla jäällä ei.

      • Hartsaaa

        Continentalin joku 2 malli luovutti nastat 20 tkm jälkeen mutta uusissa malleissa kuulemma nastat pysyy hyvin


      • Säpy83

        5 talvi lähtee michelineillä n. 100tkm ajettu ja kaikki nastat tallessa😁 jäisillä teillä pääasiassa ajettu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      84
      4333
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      31
      3222
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      171
      2601
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      2026
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1492
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1376
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1160
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1009
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      960
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      872
    Aihe