15w ja raskaana

teiniäiti97

Hei. eli olen 15 vuotias ja olen ensimmäisellä kuulla raskaana. en tiedää mitä tehdä. ajattelin pitää lapsen ja poikaystävä on samaa mieltä ja lupasi tukea minua. mutta vanhemmille en saa kerrottua. en edes tiedä onko abortin tekeminen enää mahdollista. olis mukava kuulla muiden nuorten äitien kokemuksia :)

11

405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jhyugfevbnmasdilhgbj

      Abortinhan saa sinne 12 viikolle asti, sen jälkeen sitten pitää hakea lupaa siihen.

      Ei muuta kuin vanhemmat istuttamaan sohvalle ja suu aukaisemaan :)
      Äiti varsinkin arvaa jossakin välissä kun huomaa, ettei esim. siteitä ole kulunut ja ei ole tarvinnut ostaa. Ellet sitten itse ole niitä ostellut :)

    • kerro rohkeasti vanhemmillesi! sinuna vielä miettisin oletko todella valmis äidiksi.
      Suosittelen ensin käymään koulut loppun ja hankkimaan ammatin sitten vasta kannattaa perustaa perhe!

    • nnoonii

      jep todellakin kannattaa miettiä ootko valmis äidiks ja miten pärjäät . Minkä ikäinen poikaystäväs on? Mistä rahat ja missä meinaatte asua? Itekki oon kyllä 17 vuotias ja raskauden loppumetreillä mutta asun täysi-ikäisen poikaystäväni kanssa yhdessä ja se on töissä. Suosittelen siis miettimään pariin kertaan mitä päätät tehdä :)

    • teiniäiti97

      nonni.. äitile sain kerrottua mutta isä ei vielä tiedä. äiti oli abortin kannala mutta jos päätän pitää lapsen niin hän lupasi tukea. äiti sai minun isoveljen 16 vuotiaana ja sanoi että katui sitä koska samalla menetti nuoruutensa ja koulut jäi kesken.. joten enköhän mä vielä mieti tätä asiaa :)

      • .............

        Joo, toi teiniäitiys on harmittavan usein sukuvika.


    • onnearaskaudesta

      Kyllä minä sinuna pitäisin lapsen, mä olin tosin jo 18 kun tulin raskaaksi mutta silti. Tuutte katumaan vielä jos päätätte tappaa oman vauvan :( Jos vanhemmat on valmiita tukemaan niin mikäs siinä! Aina löytyy apua vauvan saaneelle ja ei me sentään ihan niin köyhiä täällä suomessa olla että ei olisi varaa kustantaa vauvan vaippoja yms välttämätöntä. Monet eivät saa vauvaa vaikka kuinka yrittäisivät joten, onnittelut

    • Susan89

      Hei, suosittelen kyllä ehdottomasti miettimään tarkasti ennen kuin teet mitään päätöksiä. Vaikka vanhempasi lupaavat olla tukenasi niin eivät hekään jaksa määräänsä enempää öitä valvoa ja hoitaa lasta. Oletko aivan varma että et halua suorittaa koulua loppuun, hankkia ammatillinen koulutus,kokeilla työntekoa ja viettää "huoletonta" nuoruutta. Toki en väitä etteikö kouluja voi käydä vaikka on lapsia,kyllä voi mutta se on todella raskasta. Lapsen saaminen on iso vastuu ja sillon sitoutuu toiseen ihmiseen koko loppuelämäksi. Itse olen toki 23v ja 6kk tytön äiti, välillä "harmittaa" että tuli tehtyä NÄIN aikaisin lapsi mutta silti en kadu.Voimia sinulle!

    • teiniäiti97

      en kykene tekemään abortti :( yö unet on jääny vähile ku olen miettiny asioita ja päätin pitää lapsen

    • Perheen matriarkka

      Heissan hei, Teiniäiti97 :)

      Täytät ilmeisesti 16-vuotta tänä vuona ja sinulla alkanut 9. luokka? Ja ilmeisesti pääset yhdeksänneltä, ennenkuin lapsesi syntyy?

      Vaikka lapsen syntymään on vielä aikaa, kannattaa alkaa jo nyt suunnittelemaan, miten hoidat jatko-opiskelut (juttelet vaikka opon kanssa). Haetko siis opiskelemaan ja pidät välivuoden vai kuinka meinaat tehdä.

      Vauva varmasti pyörii paljon päässä ja koulu saattaa tuntua toisarvoiselta (itselle kävi näin, jolloin kävin yhdeksännen luokan uudestaan kun tyttären oli kahden), mutta oikeastaan nyt on erttäin tärkeää, että panostat lukemiseen (jos et ole niin tehnyt).

      Elämän suunnittelu ja suunnitelmien toteuttaminen on rehellisesti sanottuna hankalampaa, kun on lapsi nuorena. Siinä mennään vähän päinvastoin, mitä yhteskunta toivoisi ;) joten tästäkin syystä kannattaa ehdottomasti jutella vanhempien ja opon kanssa, kunka saat järjestettyä koulutuksen lapsesta huolimatta.

      Itse en kadu, että sain lapseni nuorena, mutta olen aina painottanut tyttärelleni, että samaa polkua ei kannata kulkea, mitä itse tein. Asiat kun voi tehdä helpomminkin :) mutta eipä se elämä pilalle mene näinkään, on vaan hitusen hankalampaa. Enkä usko että äitisikään katuu veljesi saamista, lähinnä kai sitä, että sai hänet nuorena :) niin ja tyttäreni on sinua vuoden vanhempi ja fiksu on, vaikka äitinsä olikin ihan "kakara" kun hänet sai ;)

      Ei muuta kuin tsemppiä :)

    • (:(:

      hei , oletkos jo päättänyt pidätkö lapsen ?

    • teiniäiti97

      hei.. päätin pitää lapsen. en pystynyt tappamaan pientä viatonta lasta abortilla ja nyt on menossa 12 raskaus viikko :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1285
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1207
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1135
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      52
      821
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      74
      736
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      661
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      355
      650
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe