En nyt kaipaa haukkuja enkä keljuilua, vaan asiallista neuvoa! Olen onnistunut ryssimään raha-asiani eli on velkaa joka paikkaan.. On pikavippejä, luottokorttivelkaa, osamaksua jne. Ja pankkilainaakin. Tosi lirissä.. Miten prosessi etenee kun en niitä pysty enää maksamaan? Eli perintäkirjeet on osasta jo tullut ja muutaman paikan kanssa olen tehnyt maksusuunnitelman, mutta pelottaa, että en niissäkään pysy, sillä paljon on vielä perintäkirjeitä tulossa.. Onko parempi antaa mennä ulosottoon? Mitä tapahtuu omistusasunnolle, jos velat menee ulosottoon? Ei kuitenkaan asuntolaina, se on aina hoidettu.
En pysty maksamaan velkojani/laskujani, neuvoja kaipaan
6
2515
Vastaukset
- KKHS
Ihan oikeiden numeroiden kanssa asiaan on helpompi antaa neuvoja. Eli tulot, velat, korot ym.
Ulosottoahan kannattaa välttää, sillä siinä menettää aivan varmasti enemmän kuin menettäisit tekemällä suuriakin uhrauksia velan maksamiseksi. Jos omistusosunto on, kannattaa tosissaan harkita miten paljon sen myyminen vaikuttaisi velkojen maksuun. Vaihtoehtoisesti jos asunto on täysin maksettu, kannattaa harkita lainan ottamista sitä vastaan. Pienempikorkoisen lainan maksaminen on luonnollisest ihalvempaa kuin suurikorkoisten.
Pääohjeena tietenkin on että velan ottaminen pitää lopettaa (paitsi em. tapauksessa) ja niin suuri osa tuloista kuin mahdollista, käyttää lyhennyksiin. Luonnollisesti se elämäntapa millä velat on hankittu, pitää hylätä ja elää niukasti. Näin joudut tekemään jokatapauksessa, mutta parempi kun teet sen omasta tahdosta etkä pakon sanelemana.
Vaikka et tänne tekisi selvitystä tuloistasi ja veloistasi, tee sellainen itsellesi. Paperilla se vaikuttaa kummasti erilaiselta kuin päässä pyöritellessä. Lisäksi numeroita paperilla on helpompi käsitellä puhtaan analyyttisesti.
Jos et myy asuntoasi, vaan päädyt maksamaan velkojasi pikkuhiljaa, tee maksusuunnitelmat niin että suurikorkoisimmassa on suurin lyhennys, ja muita lyhennät vain minimiä. Kun se suurin on maksettu pois, käytät säästyvän rahan toiseksi suurimman lyhentämiseen ym ym. Kaikki lisätulomahdollisuudet kannattaa myös
Pääsääntöisesti veloista on mahdollista päästä kun niiden eteen näkee vaivaa.
Sen asunnon menetät jos et pysty hoitamaan velkojasi. Maksetun ehkä voisit pitää, mutta ulosottotilanteessa asunto käytettänee vellkojen maksuun. Itse myymällä saat parhaan edun ja käytettyä rahat ennenkuin velan määrä lisääntyy liikaa.
Jos velkaa on oikeasti niin paljon että talo pitää myydä, jäät lopuksi nollille, mutta se on paljon parempi kuin miinustilanne. Siitä voi lähteä rakentamaan ylöspäin. - KKHS
Lisäisin vielä että olet mahdollisimman aktiivisesti itse yhteydessä velkojiin, saadaksesi lyhennykset sille tasolle kuin ne ovat sinulle eduksi. Jos annat asioiden hoitua omalla painollaan, menetät kaiken ja jäät vielä velkaakin. Pidä siis itsesi ratissa
Loppujenlopuksi hyvin hoidettu velanmaksu on palkitsevampaa kuin mikään velalla saatu. - näin menee
Jos et kykene velkojasi hoitamaan maksusuunnitelmien mukaisesti tai ilman niitä (velkojan ei ole pakko suostua maksusuunnitelman tekemiseen), velkojat tai perintätoimistot vievät velkomusasian käräjäoikeuteen. Käräjäoikeuden tuomio tarvitaan ulosoton perusteeksi. (Tietyt julkiset maksut ja vakuutusmaksut voivat mennä ulosottoon ilman tuomiotakin). Näistä prosesseista koituu sinulle lisäkuluja pari- kolmesataa euroa per juttu velan suuruudesta riippuen.
Tuomioistuimen tuomion jälkeen siirrytään pakkoperintään eli ulosottoon. Voudinkin kanssa voi sopia maksusuunnitelmasta, mutta jos ei ole halua maksaa vapaaehtoisesti tai ei yksinkertaisesti ole millä maksaa, vouti ulosmittaa rahavaroja tai muuta omaisuutta. Ensisijaisesti viedään tietty osa tuloista (palkka, eläke, työttömyyskorvaus), mutta kyllä se asuntokin ulosmitataan, jos muuten ei kerry rahaa velkojen maksuun. Omistusasunto ei ole voudille mitenkään pyhä, kun vuokrallakin voi asua. Ja niin, lisää maksettavaa kertyy velalliselle ulosotostakin. No jos et perintätoimistojen kanssa pääse maksusopimukseen ja/tai et pysty sopimuksia pitämään, niin ulosottoonhan ne velat päätyvät. Jotkut laskut ennemmin, toiset myöhemmin. Muuten tilanteeseesi on mahdoton ottaa kantaa, koska emme tiedä mitään velkamäärästäsi tai tulotasostasi. Jos tulojen ja velan suhde on sellainen, että pystyt edes jossain määrin järkevässä ajassa maksamaan velkasi, niin silloin ei ole huolta asunnon menettämisestä. Jos taas ei näin ole, niin luonnollisestikin asuntokin on silloin ulosmitattavissa.
- ikuinen vippi
kuinkapaljon lainaa asunnosta,asunnon arvo,autosta lainaa arvo,muut materiaali lainat,nettotulot,paljonko pikavippejä,lainat summat moneenko paikkaan.ikäsi ,onko elätettäviä puolisoa.nämä kun laitat niin aletaan purkaa vyyhtiä.itellä oli vuosi sitten sama tilanne.
- jeee...
Jaahhass.. ""Taas mulle kaikki nyt heti sukupolven edustaja"".. Hankitaan asunto mikä ok mutta sitten pitää kaikki muukin saada ja sen lisäksi etelän lomat ja bailata pitää kuten ennenkin....ainakin hetkeksi...Noo, vuosiksi rauhoittuu sinun kulutksesi onneksesi nyt. Saat sanoa ei käy kun kaverit pyytää mukaan perjantaina....
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362294Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381519
- 131309
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661275Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451265