Sijoituskämppä

löysä raha

Ajattelin sijoittaa säästöjä johonkin "pysyvään" eli kivitaloon kaupungissa.
Yksiö kaupungista jossa paljon opiskelijoita ym vuokralaisia.
Puolet omaa rahaa puolet velkaa, kämppien hinnat keskustan tuntumassa 150 000.- Onko komemuksia saako rahalle jonkinlaisen tuotot?
Entä riskit? Vuokraanko ite vai välittäjän kautta?

10

359

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • weopriut4957

      Jos aiot ostaa yksiön kaupungin keskustasta, niin kalusta se ja vuokraa niille, jotka eivät halua asua hotellissa. Tuotto vähintään 3x verrattuna opiskelijalle tai kelalaiselle vuokrattuna (minimivuokra).

    • Katsele laajemmalti

      Paremman tuoton saisit pienestä kaupungista, jossa yksiön hinta on 50000. Vuokratuotto on paljon korkeampi, eivätkä kaikki pikkukaupungit suinkaan ole kuolleita tai kuolevia. Sellaisiakin löytyy, joissa on jatkuva asuntopula, kaupungin kämppiin pitkä jono ja opiskelijoitakin tarjolla aivan riittävästi.

    • näin meillä

      Esim pirkanmaalla Akaa on erittäin hyvä alue ostaa asunto, käytännössä on aina tulossa asukkaita kun hinta ja sijainti on kohdallaan. Ja itse ne vuokraukset pitää hoitaa.

    • akaan kuningas

      - Vuokraat itse koska menee varmasti vuokralle, ja työ/vaiva on aika pieni, jos on kyse yksittäisestä asunnosta.
      - Jos vuokraat valmiiksikalustettuna, niin saat sitten vähän väliä vaihtaa asukasta ja toimittaa avainta yms työtä, muuten varmasti tuloja saat enemmän.
      - noh 150 000e asunnosta pitää saada vuokraa sellainen 680 vastike, melki ennemmin kaksi 75 000e asuntoa, joista mollemista vuokraa saisit about 550e/kk eli 1100e yhteensä.
      - riskit on tiedostettava ja otettava, mikäli perse kestää. Aika pieniä ne nyt on asunnoissa. Suurempi riski on pitää rahaa tilillä, jonka arvo laskee koko ajan, ja vielä tuhlaat kaiken turhaan. Just do it!
      - Akaa rules :)

    • näin meillä

      Kyllä pienempiä paikka-kuntia suotta väheksytään, elämää on muuallakin kuin siellä "kehällä". Riskit pienenee oleellisesti kun ostaa 2-3 halvempaa asuntoa kuin yhden kalliin, kirjoittaa pien-sijoittaja 9 vuoden kokemuksella.

    • tuloja & menoja

      Niin jos lyhennät lainaa vähemmän kuin asuntojen hinnat nousee on jokin tuotto ?
      Kun otat vuokralaisen nousee ansiotulovero n.37,7 % tietenkin voit joka kolmen kuukauden välein maksaa veroa vuokratuotosta ei siis palkkatulon yhteydessä lisäksi on yhtiövastike joka syö sijoitusta .

    • näin meillä

      Sijoittaminen ja erityisesti asuntoihin on pitkän ajan hommaa, että ei se merkkaa käytännössä mitään jos joskus lyhyellä aika-välillä tulee tappiota. Mutta ehdottomasti on itse hoidettava vuokraus ja näyttö yms. asiat.

    • Näinmeilläööö

      Tuottoa voi arvioida siten, että kun vähentää vuokrasta yhtiövastikkeen (ja mahdollisen rahoitusvastikkeen) sekä lainan korot (jotka eivät tuota, ovat sijoitusmielessä vain läpikulkumatkalla olevaa valuuttaa), jää ns. tuotto/voitto, josta 70 prossaa jää lisäämään sijoituksen arvoa. Lainan lyhennykset lisäävät sijoituksen arvoa, ja maksan suuren osan niistä itse. Eli säästän lisää.

      Itse panen enemmän arvoa asunnon arvonnousulle. Siksi ostan vain "hyvältä" alueelta, jossa asunnot maksavat suhteellisesti enemmän. Toivon, että säästöni ovat tallessa asunnossa. Eli ei se tuotto kummoinenkaan ole.

      Sellaiset haihattelijat, jotka suunnittelevat ostavansa sijoitusasunnon kokonaan velaksi, jotta vuokralaiset sen kokonaan maksavat, ovat kyllä pahasti harhatiellä. Riski joutua pulaan on tosi iso.

      Vuokratason määrittelee kysyntä/tarjonta ja siihen vaikuttaa moni seikka, mm vuodenaika. Opiskelukaupungeissa vuokrat on korkeimmillaan syksyllä.

      Samoin remonttia joutuu tekemään, jotta saa asiallisia vuokralaisia, asunnon on oltava siisti. Eli vähintään seinien maalausta, joskus jotakin isompaakin.

      Jollei ole tarkkana, voi vahingossa vuokrata maksukyvyttömälle. Vuokralaisen vaihtuminen usein aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia, vaikka hoitaisi sen itse. Asuto on väkisinkin välillä tyhjillään ja silloin se ei tuota mitään muuta kuin kuluja.

      Uskon, että aloittaja selviää kyllä näistä karikoista, kun aikoo laittaa puolet omaa riihikuivaa kiinni. Silloin lainanhoitokulut eivät kasva niin suuriksi.

      Se sitten on valintakysymys, haluaako lyhyellä tähtäimelle mahdollismman kovaa tuottoa vai pitkällä tähtäimellä hyvää arvonnousua. Yleensä molempia ei voi saada maksimaalisesti.

      Rahat on kuitenkin kiinni vakaammin kuin pörssissä.

      Tämä on vain minun vaatimaton mielipiteeni ja koko muu maailma saa olla vapaasti eri mieltä.

    • Opiskelemaan siitä

      Sijoittajaksi aikovien on syytä opetella ekonomian alkeet. Ei se ole mikään halppo juttu, että raha vain itsestään poikii.
      Suurin osa piensijoittajista on tavallisia ihmisiä, jotka palkastaan säästävät pahan päivän varalle tai muuten vaan. Ei niitä säästöjä kannata ihan mihin tahansa päätäpahkaa tärvätä.
      Jos sijoituksista tuottoja aikoo saada, pitää siihen suhtautua ammattimaisesti. Eli opiskella pikkihiljaa. Kokemus tuo tietoa ja varmuutta. Siihen kuluu aikaa niinkuin yleensäkin uuden asian opetteluun.

    • huoneistoja

      Nyt olisi myynnissä mukavia huoneistoja Rovaniemellä joissa mukana valmiina laina. Huoneistot ovat 3h k p, 4h k p ja 6h k p s. Kyseisiin huoneistoihin pääsee käsiksi halvimmillaan jopa alle 7000 euron summalla, eli saat osakekirjat heti haltuusi. Lainaa lyhennetään vastikkeen mukana. Osassa huoneistoissa valmiina vuokralainen. Myös vaihtokauppaa. Ota yhteyttä niin kerron lisää [email protected]

      Nyt siis pienellä rahalla kiinteistösijoittajaksi. Kiinteistöt myydään myös ilman lainaosuutta jos haluat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 113
      2353
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2197
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1991
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1374
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1373
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe