Kaukovalojen käyttö!

Valoa pimeyteen!

Nyt, kun taas joudumme ajelemaan pimeällä, olisi aika kerrata kaukovalojen oikeaoppista käyttöä.

Valojen käyttö kohdattaessa:

1) Käytä kaukovaloja kunnes valokeilat kohtaavat.
2) Vaihdetaan lähivalot.
3) Laita kaukovalot takaisin noin 10 m ennen kohtaamista.

On se vaan kummallista, että erittäin harva autoilija osaa käyttää kaukovaloja kohdattaessa oikeaoppisesti. Suurin osa vaihtaa valot liian aikaisin lähivaloihin ja ajelevat sokkona kilometrinkin ennen kohtaamista. Kun itse käytän kaukovaloja oikeaoppisesti, jotkut idiootit alkavat jo kilometrin päästä vilkutella valoja "ojentaakseen" minua "häikäisystä". Autoni on uusi ja ajovalot on suunnattu oikein, joten valoissani ei ole mitään vikaa.

Tiedoksi vain kaikille vastaantuleville vilkuttelijoille, että kostan aina jokaisen valojen vilkuttelun laittamalla kaukovalot tahallaan päälle juuri kohdattaessa.

99

3724

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valoa pimeyteen!

      Miehet, kertokaa tämä vaimoillenne, sillä erityisesti naisille kaukovalojen oikeaoppinen käyttö on ylivoimaisen vaikeaa!

    • sepä hyvä

      Kiitoksia tästä erittäin hyvästä ja valaisevasta kaukovalojen käyttöohjeistuksesta, tätäpä ei ole koskaan aiemmin tiedetty.

    • 4+6

      Lisäys vielä edelliseen ohjeeseen:

      MOOTTORITIELLÄ AJAESSA EI TARVITSE VAIHTAA LYHYILLE VALOILLE.
      Älkää tuijottako niitä vastaantulevan valoja vaan sitä omaa ajorataanne niin ne valot eivät häikäise. Valojen välkyttelijöille voin kertoa että ihan turhaan vilkuttelette niitä valoja, se ei saa minua vaihtamaan lyitä valoja. Mielummin haluan itse nähdä oman ajoratani mahdollisimman pitkälle kuin vaihtaa lyhyille valoille jonkun pässin takia joka tuijottaa vain vastaantulijan valoja.

      • Ajuvalua

        Kun ajovalot leikkaavat vastaantulijan kaistan yli sokaisten tämän, hetken olet mulkku jonkun mielessä.


      • Autokoulu uusiksi

        Juuri näin se menee. Minäkin olen aina ihmetellyt motarilla sit, miksi vastaan tulevalla kaistalla joku kaistapää vilauttee valoja, vaikka vastaantulevien valot eivät tosiaankaan häiritse ketään.

        Miksi jotkut ajavat pimeässä koko ajan lyhyillä valoilla? Säästävätkö he polttimoja vai mistä on kysymys. On ärsyttävä ajaa sellaisen auton perässä, jonka kuljettaja ei älyä vaihtaa kaukovaloja tai sitten hän vaihtaa valot liian aikaisin lähivaloiksi ja unohtavat vaihtaa vastaantulijan jo mentyä menojaan kaukovaloille.

        Vaikka väläyttelen takana kaukovaloja edessä olevalle tollolle, että vaihtaisi jo kaukovaloille, tollo ei ymmärrä, vaan jarruttelee ja ihmettelee. Pakkohan tuollaiset tollot on ohittaa, että pystyisi jatkamaan turvallisesti matkaa riittävällä näkyvyydellä, siis kaukovaloilla!


      • 10+19
        Ajuvalua kirjoitti:

        Kun ajovalot leikkaavat vastaantulijan kaistan yli sokaisten tämän, hetken olet mulkku jonkun mielessä.

        Kun tuijottelet sitä omaa kaistaasi niin ne valot eivät todellisuudessa häikäise yhtään. Kun alat vilkuttelemaan omia valojasi niin olet idiootti jonkun mielestä.


      • Kyllä myös motarilla

        Ja totta hiidessä myös moottoritiellä pitää vaihtaa lyhkäsille, jos valot häikäisee muita.

        Jos motarilla vastaantulija vaihtaa lyhkäset, niin sinä myös vaihdat. PAINA SE KALLOOSI APINA.


      • Vaihda lyhyille
        10+19 kirjoitti:

        Kun tuijottelet sitä omaa kaistaasi niin ne valot eivät todellisuudessa häikäise yhtään. Kun alat vilkuttelemaan omia valojasi niin olet idiootti jonkun mielestä.

        Sinä tässä olet idiootti. Joku kerta käännyn perääsi ja työnnän romusi metsään.


      • voi elämän kevät
        Autokoulu uusiksi kirjoitti:

        Juuri näin se menee. Minäkin olen aina ihmetellyt motarilla sit, miksi vastaan tulevalla kaistalla joku kaistapää vilauttee valoja, vaikka vastaantulevien valot eivät tosiaankaan häiritse ketään.

        Miksi jotkut ajavat pimeässä koko ajan lyhyillä valoilla? Säästävätkö he polttimoja vai mistä on kysymys. On ärsyttävä ajaa sellaisen auton perässä, jonka kuljettaja ei älyä vaihtaa kaukovaloja tai sitten hän vaihtaa valot liian aikaisin lähivaloiksi ja unohtavat vaihtaa vastaantulijan jo mentyä menojaan kaukovaloille.

        Vaikka väläyttelen takana kaukovaloja edessä olevalle tollolle, että vaihtaisi jo kaukovaloille, tollo ei ymmärrä, vaan jarruttelee ja ihmettelee. Pakkohan tuollaiset tollot on ohittaa, että pystyisi jatkamaan turvallisesti matkaa riittävällä näkyvyydellä, siis kaukovaloilla!

        Vatipää, niitä valoja vilkutellaan siksi kun ne häikäsee ja silloin vaihdetaan lyhyille, ei pitäisi olla ylivoimaisen vaikeata tajuta edes keskivertoa tyhmemmälle, kun on sentään kortin saanu.

        Misät hiivatista sinä olet saanut päähäsi että motarilla ei tarvi vaihtaa lyhyille?!?!?


      • Tietämättömyyttä

        Mistä sinulle on tullut sellainen väärikäsitys että motarilla ei tarvi vaihtaa lyhyille? Pitää tietysti jos valosi häikäisee vastaantulevaa liikennettä ja näin käy aina esimerkiski oikealle kaartuvassa mutkassa, valosi häikäisee motarin vastaan tulevaa liikennettä ihan varmasti.

        36 §

        Valojen käyttö ajettaessa

        Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. (7.5.1997/414)

        Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään.

        Kaukovalojen käyttö on kielletty:

        1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;

        2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja

        3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.

        Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin. (14.2.1992/117)


      • Ajuvalua
        10+19 kirjoitti:

        Kun tuijottelet sitä omaa kaistaasi niin ne valot eivät todellisuudessa häikäise yhtään. Kun alat vilkuttelemaan omia valojasi niin olet idiootti jonkun mielestä.

        Täytyypä pitää mielessä.
        Siis tien kaartaessa oikealle, kohta jossa ajoratojen välissä ei ole muuta kuin nurmea, voin siis pitää pitkät päällä kun tulet vastaan.


      • 10+19 kirjoitti:

        Kun tuijottelet sitä omaa kaistaasi niin ne valot eivät todellisuudessa häikäise yhtään. Kun alat vilkuttelemaan omia valojasi niin olet idiootti jonkun mielestä.

        Juuri niin. Ajettaessa ei ole tarpeen vilkuilla sivuillepäin ollenkaan, vaan katse suunnataan tiukasti eteenpäin ja painetaan kaasua. Sieltä puskista nyt ei kukaan tielle tule kuitenkaan. Ei tullut ennenkään.


      • valo torveen
        Ajuvalua kirjoitti:

        Täytyypä pitää mielessä.
        Siis tien kaartaessa oikealle, kohta jossa ajoratojen välissä ei ole muuta kuin nurmea, voin siis pitää pitkät päällä kun tulet vastaan.

        Kannattaa ostaan autoon valonheitin, jolla voi tuijailla näitä pitkät päällä ajavia torvia.

        http://www.veneilijanverkkokauppa.fi/night-blaster-p-4054.html


      • Vilkutellaan!
        voi elämän kevät kirjoitti:

        Vatipää, niitä valoja vilkutellaan siksi kun ne häikäsee ja silloin vaihdetaan lyhyille, ei pitäisi olla ylivoimaisen vaikeata tajuta edes keskivertoa tyhmemmälle, kun on sentään kortin saanu.

        Misät hiivatista sinä olet saanut päähäsi että motarilla ei tarvi vaihtaa lyhyille?!?!?

        Aika moni vilkuttelee pitkiä motarilla myös tilanteissa, joissa vastaantulevan valot eivät yksinkertaisesti voi häikäistä. Minulle esimerkiksi on vilkuteltu pitkiä, kun olen ajanut pitkät päällä vasemmalle kaartuvassa mutkassa motarilla. Valojeni valokeila on silloin melkoisen kaukana niistä, joita se muka häikäisee. Näillä on ilmeisesti kyse ihan vaan periaatteesta. Pippeli. Voisi varmaan olla parempi idea keskittyä siihen, mihin itse on ajamassa kuin siihen, onko jokin toistasataa metriä sivussa oleva valokeila aiheutettu pitkilä vai lyhyillä valoilla.

        Tottakai tilanteissa, joissa pitkät voivat oikeasti motarilla häikäistä vastaantulijaa, vaihdan lyhyille. Esimerkiksi kun kaarran oikealle, osoittaa autojeni valokeila suoraan vastakkaiseen suuntaan meneville kaistoille, jos keskialue on matala tai sillä ei ole kasvillisuutta valoa peittämässä.

        Hauskimpia ovat rekkakuskit, jotka vaihtavat suoralla lyhyille parin kilometrin päässä ja alkavat sitten vilkutella valoja, mikäli en itse vaihda lyhyille saman tien. Siinähän vilkuttelevat. Minua kiinnostaa enemmän se, että näen kunnolla eteeni kuin se, että jollekulle tulee kuvitellusta häikäisystä paha mieli.


      • Empä nyt muista ainoatakaan moottoritietä eteläsuomessa, jossa yleensäkään saa ajaa pitkillä valoilla, ainakaan Hesan läheisyydessä.

        Käys kurkkaamassa sitä asetusta, mitä sanoo hyvin valaistulla tiellä ajamisesta.


      • leikki sikseen
        Vilkutellaan! kirjoitti:

        Aika moni vilkuttelee pitkiä motarilla myös tilanteissa, joissa vastaantulevan valot eivät yksinkertaisesti voi häikäistä. Minulle esimerkiksi on vilkuteltu pitkiä, kun olen ajanut pitkät päällä vasemmalle kaartuvassa mutkassa motarilla. Valojeni valokeila on silloin melkoisen kaukana niistä, joita se muka häikäisee. Näillä on ilmeisesti kyse ihan vaan periaatteesta. Pippeli. Voisi varmaan olla parempi idea keskittyä siihen, mihin itse on ajamassa kuin siihen, onko jokin toistasataa metriä sivussa oleva valokeila aiheutettu pitkilä vai lyhyillä valoilla.

        Tottakai tilanteissa, joissa pitkät voivat oikeasti motarilla häikäistä vastaantulijaa, vaihdan lyhyille. Esimerkiksi kun kaarran oikealle, osoittaa autojeni valokeila suoraan vastakkaiseen suuntaan meneville kaistoille, jos keskialue on matala tai sillä ei ole kasvillisuutta valoa peittämässä.

        Hauskimpia ovat rekkakuskit, jotka vaihtavat suoralla lyhyille parin kilometrin päässä ja alkavat sitten vilkutella valoja, mikäli en itse vaihda lyhyille saman tien. Siinähän vilkuttelevat. Minua kiinnostaa enemmän se, että näen kunnolla eteeni kuin se, että jollekulle tulee kuvitellusta häikäisystä paha mieli.

        Vähän niin kuin sotilaat tuntemattomassa, ei voi olla nälkä kun herrat ovat kaloriat laskeneet.

        Otappa nyt se pippeli omaan käteesi ja leiki sillä sekä käytä valoja kuten kuuluu. Jos joku vilkuttaa valoja niin vaihda lyhyille, ei ole vaikeaa.


      • Ainoa mikä kiinnosti
        leikki sikseen kirjoitti:

        Vähän niin kuin sotilaat tuntemattomassa, ei voi olla nälkä kun herrat ovat kaloriat laskeneet.

        Otappa nyt se pippeli omaan käteesi ja leiki sillä sekä käytä valoja kuten kuuluu. Jos joku vilkuttaa valoja niin vaihda lyhyille, ei ole vaikeaa.

        Sinä haluat, että joku leikkii pippelillään? Miksi?


      • Lue toope edeltä
        Ainoa mikä kiinnosti kirjoitti:

        Sinä haluat, että joku leikkii pippelillään? Miksi?

        Aiempi pippelin vilkuttelija otti sen puheeksi, siksi.


      • Lue toope edeltä
        Lue toope edeltä kirjoitti:

        Aiempi pippelin vilkuttelija otti sen puheeksi, siksi.

        Ja koska se on oikeasti se ainoa kiinnostava juttu.


      • Rotta on nero!
        The_Rat kirjoitti:

        Juuri niin. Ajettaessa ei ole tarpeen vilkuilla sivuillepäin ollenkaan, vaan katse suunnataan tiukasti eteenpäin ja painetaan kaasua. Sieltä puskista nyt ei kukaan tielle tule kuitenkaan. Ei tullut ennenkään.

        Puskista ei tosiaan ole koskaan kukaan tullut tielle. Hirvetkin tulevat aina tietä pitkin. Ja kaikki sekopaisenä haahuilevat juopot ja huumehörhöt...


      • Hmmm....
        Lue toope edeltä kirjoitti:

        Aiempi pippelin vilkuttelija otti sen puheeksi, siksi.

        Siis joku on puhunut pippelistä ja sen takia sinä haluat jonkun muun leikkivän pippelillään? Okei... Onko tuo intohimosi mielestäsi kovinkin normaali?


      • swind

        Niin, siis silloin kun ne pitkät ei häikäise vastaantulijaa. Oikealle kaartuvassa mutkassa ne saattavat leikata vastaantulijan kaistalle, silloin kyllä sääntöjen mukaan pitää vaihtaa lyhyet.
        Ja tottavie, kyllä sinunlaisesesi vaihtavat yllättävän nopeasti, kun lyön päälle ne vahingossa väärin suunnatut (osa paistaa suoraan silmiisi) lisäpitkät. On meinaan sellanen patteri, että minä näen sinä et.
        Tervetuloa vaan pitkillä vastaan.


      • kiinnostaa kiviäkin
        Hmmm.... kirjoitti:

        Siis joku on puhunut pippelistä ja sen takia sinä haluat jonkun muun leikkivän pippelillään? Okei... Onko tuo intohimosi mielestäsi kovinkin normaali?

        Joko malttaisit luopua aiheesta vai haluatko vielä jatkaa...


      • :D
        kiinnostaa kiviäkin kirjoitti:

        Joko malttaisit luopua aiheesta vai haluatko vielä jatkaa...

        Petyit, kun puhe pippelistä loppui? =)


      • ytttttttttttttt
        Täpinä kirjoitti:

        Empä nyt muista ainoatakaan moottoritietä eteläsuomessa, jossa yleensäkään saa ajaa pitkillä valoilla, ainakaan Hesan läheisyydessä.

        Käys kurkkaamassa sitä asetusta, mitä sanoo hyvin valaistulla tiellä ajamisesta.

        Pysy siellä hesassa kun et kerran tiedä mitään


      • astetta parempi auto

        moottoritiellä työmatkaliikenteessä ei tarvitse pitkiä valoja lainkaan kun vastaantulijoita ja samaan suuntaan menijöitä on tiuhassa.


      • vieläkin parempi
        astetta parempi auto kirjoitti:

        moottoritiellä työmatkaliikenteessä ei tarvitse pitkiä valoja lainkaan kun vastaantulijoita ja samaan suuntaan menijöitä on tiuhassa.

        Mutta mökille mennessä voi käyttää pitkiä.


      • Autoilija3

        "MOOTTORITIELLÄ AJAESSA EI TARVITSE VAIHTAA LYHYILLE VALOILLE."

        KYLLÄ TARVITSEEE!!!!

        Sillä mootoritielläkin pitkät häikäisevät. Keskipiennar on erittäin kapea joten kaukovalojen kiilaa ulottuu myös vastakkaiselle kaistalle. Ainoastaan mutkassa missä valot näyttävät metsään voi käyttää pitkiä.


      • PEPE9

        MOOTTORITIELLÄ EI SAA VAIHTAA LÄHIVALOILLE AJETTAESSA PIMEÄLLÄ TIEOSUUDELLA SALLITTUA 120 KMH. NOPEUTTA KOSKA VASTAANTULEVAN/OMAT LÄHIVALOT EIVÄT RIITÄ VALAISEMAAN OMAA AJORATAASI RIITTÄVÄN PITKÄLTÄ OSUUDELTA JOTTA ENNÄTTÄISIT PYSÄHDYTTÄÄ AJONEUVOSI TIEN NÄKYVÄLLÄ OSUUDELLA KO. NOPEUDESTA. TIELIIKENNEASETUS.


    • kun toinen vaihtaa

      Kun vastaantulija vaihtaa lyhyet niin myös sinä vaihdat. Suurin osa vaihtaa lyhyille silloin kun alkaa häikäistä, joten et saa jatkaa enää pitkillä.

      Tottahan sekin on että joillakin on tapana vaihtaa liian aikaisin, mutta ehkä heillä on erityisen valonarat silmät tms. Näin toimii ainakin yksi tuttavani jolla on reumaa ja se kuulema vaikuttaa hämäränäkemiseen.

      Jos sinulle vilkutellaan valoja, niin silloin sinun valojen käytössä on vikaa.

      Mistähän hiidestä tuokin ohje on aikoinaan tullut että valot pitäisi vaihtaa 10m ennen kohtaamista? Ehkä hehkulmappujen aikaisia ohjeita? Nykyisten autojen valot kyllä häikäisee jos ne räppää pitkille ennen kohtaamista.

      • turvallisesti

        "Mistähän hiidestä tuokin ohje on aikoinaan tullut että valot pitäisi vaihtaa 10m ennen kohtaamista? Ehkä hehkulmappujen aikaisia ohjeita? Nykyisten autojen valot kyllä häikäisee jos ne räppää pitkille ennen kohtaamista."

        Eihän 10 metriä ole kuin pari auton mittaa. Jos kohtaamistilanteessa katseesi on suunnatta omalle kaistallesi n. >50 metriä eteenpäin kuten kuuluisi niin sivulla olevan vastaatulijan pitkät eivät tuossa matkassa ketään häikäise, ellei tuijota vastaantulevaa.

        Kohtaamisen jälkeen välittömäsi on kaikista tärkeintä nähdä kevyt liikenne tms., joka lyhyillä valoilla muuten jää helposti katveeseen. Pitkät kannattaa aina vaihtaa jo juuri pari auton mittaa ennen kohtaamista - näin minä ainakin teen.


      • häigäilee
        turvallisesti kirjoitti:

        "Mistähän hiidestä tuokin ohje on aikoinaan tullut että valot pitäisi vaihtaa 10m ennen kohtaamista? Ehkä hehkulmappujen aikaisia ohjeita? Nykyisten autojen valot kyllä häikäisee jos ne räppää pitkille ennen kohtaamista."

        Eihän 10 metriä ole kuin pari auton mittaa. Jos kohtaamistilanteessa katseesi on suunnatta omalle kaistallesi n. >50 metriä eteenpäin kuten kuuluisi niin sivulla olevan vastaatulijan pitkät eivät tuossa matkassa ketään häikäise, ellei tuijota vastaantulevaa.

        Kohtaamisen jälkeen välittömäsi on kaikista tärkeintä nähdä kevyt liikenne tms., joka lyhyillä valoilla muuten jää helposti katveeseen. Pitkät kannattaa aina vaihtaa jo juuri pari auton mittaa ennen kohtaamista - näin minä ainakin teen.

        Jos toinen räpsäyttää pitkät päälle juuri ennen kohtaamista, niin sitten ei häkäistyneenä näe vähään aikaan mitään.

        Ja motarilla kans sitten lyhyet päälle jos vastaantuleva vaihtaa lyhyet tai vilkuttelee valoja.


      • 9+19
        häigäilee kirjoitti:

        Jos toinen räpsäyttää pitkät päälle juuri ennen kohtaamista, niin sitten ei häkäistyneenä näe vähään aikaan mitään.

        Ja motarilla kans sitten lyhyet päälle jos vastaantuleva vaihtaa lyhyet tai vilkuttelee valoja.

        Kuulkaas nyt kaikki apinat!
        Vilkutelkaa ihan vapaasti niitä valojanne kun kohdataan motarilla. Mua ei vois vähempää kiinnostaa häikäseekö teitä koska jos häikäsee niin se on ihan teidän oman tyhmyyden syytä.
        Ihme kyllä mua ei häikäse edes rekkojen täydet valopatterit kun katselen vaan omaa ajolinjaani enkä vilkuile että kuinka kirkkaat ne valot siellä rekan hytin katolla ovat.
        Mä nauran teille valojen vilkuttelijoille koska ootte ilmeisesti tyhmiä kun tuijotatte vastaantulijoiden valoja. Ihan sama miten ne tiet kaartaa niin valoja ei kannata vaihtaa ihan oman turvallisuuden vuoksi. Kaikki hirvet ja supikoirat on mahdollista nähdä paljon kauempaa kun ajaa pitkät päällä.

        Niille jotka soittavat täällä internetissä poskeaan ja uhkailevat väkivallalla voin vain nauraa. Internetissä se on hyvä huudella kaikkien keskenkasvuisten äpäröidenkin.


      • turvallisesti kirjoitti:

        "Mistähän hiidestä tuokin ohje on aikoinaan tullut että valot pitäisi vaihtaa 10m ennen kohtaamista? Ehkä hehkulmappujen aikaisia ohjeita? Nykyisten autojen valot kyllä häikäisee jos ne räppää pitkille ennen kohtaamista."

        Eihän 10 metriä ole kuin pari auton mittaa. Jos kohtaamistilanteessa katseesi on suunnatta omalle kaistallesi n. >50 metriä eteenpäin kuten kuuluisi niin sivulla olevan vastaatulijan pitkät eivät tuossa matkassa ketään häikäise, ellei tuijota vastaantulevaa.

        Kohtaamisen jälkeen välittömäsi on kaikista tärkeintä nähdä kevyt liikenne tms., joka lyhyillä valoilla muuten jää helposti katveeseen. Pitkät kannattaa aina vaihtaa jo juuri pari auton mittaa ennen kohtaamista - näin minä ainakin teen.

        Kohtaamistilanteessa tärkeintä on nähdä, mitä tulee kohdattavan auton takaa. Kaiken muun näkee ajoissa muutenkin.

        Katse siis mahdollisimman lähelle kohdattavaa autoa.

        Ja siinä kun joku jorttipää lyö pitkät päälle, niin sokaistumisvaara on varsin todellinen. Siis näiden tapausten takia on pakko tinkiä turvallisuudesta katsomalla väärään suuntaan juuri ennnen kohtaamista. Onneksi tuossa menettää vain sekunnin luokkaa reaktioajasta...


      • vielä se osuu
        9+19 kirjoitti:

        Kuulkaas nyt kaikki apinat!
        Vilkutelkaa ihan vapaasti niitä valojanne kun kohdataan motarilla. Mua ei vois vähempää kiinnostaa häikäseekö teitä koska jos häikäsee niin se on ihan teidän oman tyhmyyden syytä.
        Ihme kyllä mua ei häikäse edes rekkojen täydet valopatterit kun katselen vaan omaa ajolinjaani enkä vilkuile että kuinka kirkkaat ne valot siellä rekan hytin katolla ovat.
        Mä nauran teille valojen vilkuttelijoille koska ootte ilmeisesti tyhmiä kun tuijotatte vastaantulijoiden valoja. Ihan sama miten ne tiet kaartaa niin valoja ei kannata vaihtaa ihan oman turvallisuuden vuoksi. Kaikki hirvet ja supikoirat on mahdollista nähdä paljon kauempaa kun ajaa pitkät päällä.

        Niille jotka soittavat täällä internetissä poskeaan ja uhkailevat väkivallalla voin vain nauraa. Internetissä se on hyvä huudella kaikkien keskenkasvuisten äpäröidenkin.

        Minä heittelen ikkunasta kiviä pitkät päällä ajavia kohti.

        Sitä saat mitä tilaat monkey.


      • no just joo ...
        The_Rat kirjoitti:

        Kohtaamistilanteessa tärkeintä on nähdä, mitä tulee kohdattavan auton takaa. Kaiken muun näkee ajoissa muutenkin.

        Katse siis mahdollisimman lähelle kohdattavaa autoa.

        Ja siinä kun joku jorttipää lyö pitkät päälle, niin sokaistumisvaara on varsin todellinen. Siis näiden tapausten takia on pakko tinkiä turvallisuudesta katsomalla väärään suuntaan juuri ennnen kohtaamista. Onneksi tuossa menettää vain sekunnin luokkaa reaktioajasta...

        Nopeudella 80 km/h (22m/s) se on kyllä ihan yks hailee suunnata katse mahdollisimman lähelle kohdattavaa autoa. Mitään et ehdi kuitenkaan tehdä 10 metrin matkalla. Pitkillä ehdit edes nähdä, mitä kohdattavan takana tulee!


      • no just joo ... kirjoitti:

        Nopeudella 80 km/h (22m/s) se on kyllä ihan yks hailee suunnata katse mahdollisimman lähelle kohdattavaa autoa. Mitään et ehdi kuitenkaan tehdä 10 metrin matkalla. Pitkillä ehdit edes nähdä, mitä kohdattavan takana tulee!

        Just. Että ihan sama aloittaako jarrutuksen siten että ehtii pysähtymään juuri, vai sekuntia myöhemmin? Laske joskus huviksesi, paljonko nopeutta on tuossa vaiheessa jäljellä, saatat yllättyä.

        Pitkillä minä näen, mutta vastustaja sokaistuu. jos Molemmat käyttävät pitkiä, niin kumpikaan ei näe... Pitkät voi hyvillä mielin laittaa päälle siinä kohdattavan sivuoven kohdalla. Suurin piirtein. Ei missään nimessä ennen, koska silloin on aina vaarana viedä näkökyky hetkellisesti toiselta kuskilta kokonaan.

        Itsekkäiden ihmisten toimintatapa. Kun ei osata hahmottaa liikennettä kokonaisuutena... Samat jurpot tulevat näin syysmärillä keleillä vastaan kaikki mahdolliset valot keulalla palaen... Suurin piirtein ainut tapaus, jossa hyväksyn vastaantulijoiden häikäisemisen pitkillä.


      • totuus valosta
        9+19 kirjoitti:

        Kuulkaas nyt kaikki apinat!
        Vilkutelkaa ihan vapaasti niitä valojanne kun kohdataan motarilla. Mua ei vois vähempää kiinnostaa häikäseekö teitä koska jos häikäsee niin se on ihan teidän oman tyhmyyden syytä.
        Ihme kyllä mua ei häikäse edes rekkojen täydet valopatterit kun katselen vaan omaa ajolinjaani enkä vilkuile että kuinka kirkkaat ne valot siellä rekan hytin katolla ovat.
        Mä nauran teille valojen vilkuttelijoille koska ootte ilmeisesti tyhmiä kun tuijotatte vastaantulijoiden valoja. Ihan sama miten ne tiet kaartaa niin valoja ei kannata vaihtaa ihan oman turvallisuuden vuoksi. Kaikki hirvet ja supikoirat on mahdollista nähdä paljon kauempaa kun ajaa pitkät päällä.

        Niille jotka soittavat täällä internetissä poskeaan ja uhkailevat väkivallalla voin vain nauraa. Internetissä se on hyvä huudella kaikkien keskenkasvuisten äpäröidenkin.

        Olet siis lähes sokea tai ajelet tummissa aurinkolaseissa yölläkin.
        Olet niin väärässä kuin vain olla voi. Näkökenttä on hieman laajempi kuin se piste mihin katselet, vai katseletko sinä metsiä silloinkin kun ajat. Kyllä kuskin pitää katsoa eteensä.


      • .,.
        no just joo ... kirjoitti:

        Nopeudella 80 km/h (22m/s) se on kyllä ihan yks hailee suunnata katse mahdollisimman lähelle kohdattavaa autoa. Mitään et ehdi kuitenkaan tehdä 10 metrin matkalla. Pitkillä ehdit edes nähdä, mitä kohdattavan takana tulee!

        Älkää hyvät ihmiset räpsikö niitä pitkiä päälle ennen kohtaamista. Työkseen autoa ajavat ovat työvuoronsa päätteeksi näin pimeän aikana hulluuden partaalla kun joka toinen läväyttää pitkät päälle nokan edessä. Aamuyön tunteina jo pyörii eriväriset pallot silmissä.

        On aivan saletti, että mitään ette vastaantulijan taakse näe jos se toinenkin on pistänyt pitkät päälle, lähivaloilla voi olla jonkunlaiset mahdollisuudet, joskin aika olemattomat. Kokeilkaa jos ette usko, pistäkää kaverin kanssa autot pimeällä parkkiin vastakkain 10-20m etäisyydelle ja pitkät päälle. Siinähän siristelette silmiänne ja tiirailette näkymiä auton taakse.

        Mistäkö 10-20m. Autojen kohtaamisnopeus on niin suuri, että juuri 10m kohdalle ajoitettu vaihto on tarkempaa kuin kellosepän työ. Yleensä pitkät lävähtää silmille jotakin 50-20m ennen kohtaamista. Mitään sillä ei saavuta, mutta kaverin sokaisee varsin tehokkaasti.


      • Ettäs tiedät!
        no just joo ... kirjoitti:

        Nopeudella 80 km/h (22m/s) se on kyllä ihan yks hailee suunnata katse mahdollisimman lähelle kohdattavaa autoa. Mitään et ehdi kuitenkaan tehdä 10 metrin matkalla. Pitkillä ehdit edes nähdä, mitä kohdattavan takana tulee!

        Kyllä Rotta ehtii!


      • Pimeät kuskit!

        "Kun vastaantulija vaihtaa lyhyet niin myös sinä vaihdat. Suurin osa vaihtaa lyhyille silloin kun alkaa häikäistä, joten et saa jatkaa enää pitkillä."

        Vastaantulijako se määrää, milloin kaukovalot pitää vaihtaa lähivaloiksi?

        Täällä on juuri sellaisia urpoja vastaamassa, joita liikkuu myös pimeillä teillä ajaen koko ajan lähivaloilla. Ajaminen jännittää niin paljon, ettei edes muista, että autossa on kaukovalot.

        Uskokaa jo urpot, että kaukovalot vaihdetaan lähivaloiksi silloin, kun VALOKEILAT kohtaavat.

        Tässä linkki pimeällä ajon oppikurssiin. Sivu 8.

        http://www.sompsa.fi/pimee.htm

        Tässä varmuuden vuoksi vielä teksti kopioituna tänne, kun ette kuitenkaan osaa klikata linkkiä, kun se valoviiksen klikkauskin on jo liian vaikeaa!

        "Valojen käyttö kohtaamisessa
        Ajoneuvojen kohdatessa on yhteispeli valojen käytössä erityisen tärkeää. Toisaalta tie on valaistava mahdollisimman hyvin ja toisaalta kaukovalojen käyttö häikäisee vastaantulijaa.
        Vähintään puolen kilometrin mittaisella tienpätkällä ajetaan edestakaisin kahdella autolla niin, että matkalla aina kohdataan. Kohtaamistilanteessa harjoitellaan valojen käyttöä, kunnes se hallitaan sujuvasti. Opetuksessa kiinnitetään huomio valojen vaihtohetkeen, nopeuteen ja katseen kohdistamiseen tien oikeaan laitaan. Viimeisillä kerroilla oppilaan on täysin itsenäisesti osattava käyttää valoja.

        Kohtaamistilanteessa vaihdetaan lyhyet valot, kun autojen valokeilat kohtaavat. Valojen vaihtohetki on aina harkittava erikseen. Esimerkiksi kaarteessa ulkokaarretta ajava vaihtaa lyhyet valot myöhemmin kuin sisäkaarretta ajava.
        Jos vastaantuleva auto väläyttää pitkiä valoja, niin se on merkki siitä, että valot häikäisevät ja ne on vaihdettava lähivaloiksi. "


        OPETELKAA TÄMÄ URPOT ENNEN KUIN LÄHDETTE VITTUILEMAAN MUILLE KAUKOVALOJEN KÄYTÖSTÄ!


        "


      • varsinainen torvi
        Pimeät kuskit! kirjoitti:

        "Kun vastaantulija vaihtaa lyhyet niin myös sinä vaihdat. Suurin osa vaihtaa lyhyille silloin kun alkaa häikäistä, joten et saa jatkaa enää pitkillä."

        Vastaantulijako se määrää, milloin kaukovalot pitää vaihtaa lähivaloiksi?

        Täällä on juuri sellaisia urpoja vastaamassa, joita liikkuu myös pimeillä teillä ajaen koko ajan lähivaloilla. Ajaminen jännittää niin paljon, ettei edes muista, että autossa on kaukovalot.

        Uskokaa jo urpot, että kaukovalot vaihdetaan lähivaloiksi silloin, kun VALOKEILAT kohtaavat.

        Tässä linkki pimeällä ajon oppikurssiin. Sivu 8.

        http://www.sompsa.fi/pimee.htm

        Tässä varmuuden vuoksi vielä teksti kopioituna tänne, kun ette kuitenkaan osaa klikata linkkiä, kun se valoviiksen klikkauskin on jo liian vaikeaa!

        "Valojen käyttö kohtaamisessa
        Ajoneuvojen kohdatessa on yhteispeli valojen käytössä erityisen tärkeää. Toisaalta tie on valaistava mahdollisimman hyvin ja toisaalta kaukovalojen käyttö häikäisee vastaantulijaa.
        Vähintään puolen kilometrin mittaisella tienpätkällä ajetaan edestakaisin kahdella autolla niin, että matkalla aina kohdataan. Kohtaamistilanteessa harjoitellaan valojen käyttöä, kunnes se hallitaan sujuvasti. Opetuksessa kiinnitetään huomio valojen vaihtohetkeen, nopeuteen ja katseen kohdistamiseen tien oikeaan laitaan. Viimeisillä kerroilla oppilaan on täysin itsenäisesti osattava käyttää valoja.

        Kohtaamistilanteessa vaihdetaan lyhyet valot, kun autojen valokeilat kohtaavat. Valojen vaihtohetki on aina harkittava erikseen. Esimerkiksi kaarteessa ulkokaarretta ajava vaihtaa lyhyet valot myöhemmin kuin sisäkaarretta ajava.
        Jos vastaantuleva auto väläyttää pitkiä valoja, niin se on merkki siitä, että valot häikäisevät ja ne on vaihdettava lähivaloiksi. "


        OPETELKAA TÄMÄ URPOT ENNEN KUIN LÄHDETTE VITTUILEMAAN MUILLE KAUKOVALOJEN KÄYTÖSTÄ!


        "

        Kyllä, se on juurikin vastaantulija joka määrittelee että milloin sinun valosi häikäisee ja milloin ei. Miten joku voi olla niin TYHMÄ, ettei tajua tällaisia perusasioita?!?

        Keilat saat työntää perseeseesi, laissa puhutaan vain häikäisemisestä, ei mistään muusta.

        Olet juuri ansaitsemassa vuoden LIIKENNEURPO-titteliä.


      • Jjfjndndjdj
        9+19 kirjoitti:

        Kuulkaas nyt kaikki apinat!
        Vilkutelkaa ihan vapaasti niitä valojanne kun kohdataan motarilla. Mua ei vois vähempää kiinnostaa häikäseekö teitä koska jos häikäsee niin se on ihan teidän oman tyhmyyden syytä.
        Ihme kyllä mua ei häikäse edes rekkojen täydet valopatterit kun katselen vaan omaa ajolinjaani enkä vilkuile että kuinka kirkkaat ne valot siellä rekan hytin katolla ovat.
        Mä nauran teille valojen vilkuttelijoille koska ootte ilmeisesti tyhmiä kun tuijotatte vastaantulijoiden valoja. Ihan sama miten ne tiet kaartaa niin valoja ei kannata vaihtaa ihan oman turvallisuuden vuoksi. Kaikki hirvet ja supikoirat on mahdollista nähdä paljon kauempaa kun ajaa pitkät päällä.

        Niille jotka soittavat täällä internetissä poskeaan ja uhkailevat väkivallalla voin vain nauraa. Internetissä se on hyvä huudella kaikkien keskenkasvuisten äpäröidenkin.

        Heh,et sinäkään ketään kadulla uskalla apinaksi kutsua. Hyvä ettei sinun kaltaisia itsekeskeisiä autoilijoita ole kovin paljon. Mukavaa syksyä kuitenkin.


      • gopher
        The_Rat kirjoitti:

        Just. Että ihan sama aloittaako jarrutuksen siten että ehtii pysähtymään juuri, vai sekuntia myöhemmin? Laske joskus huviksesi, paljonko nopeutta on tuossa vaiheessa jäljellä, saatat yllättyä.

        Pitkillä minä näen, mutta vastustaja sokaistuu. jos Molemmat käyttävät pitkiä, niin kumpikaan ei näe... Pitkät voi hyvillä mielin laittaa päälle siinä kohdattavan sivuoven kohdalla. Suurin piirtein. Ei missään nimessä ennen, koska silloin on aina vaarana viedä näkökyky hetkellisesti toiselta kuskilta kokonaan.

        Itsekkäiden ihmisten toimintatapa. Kun ei osata hahmottaa liikennettä kokonaisuutena... Samat jurpot tulevat näin syysmärillä keleillä vastaan kaikki mahdolliset valot keulalla palaen... Suurin piirtein ainut tapaus, jossa hyväksyn vastaantulijoiden häikäisemisen pitkillä.

        Missä kohtaa pitkät voi kytkeä, riippuu tietysti autojen sivuttaisetäisyydestä, valojen voimakkuudesta, valokuvion muodosta, autojen kohtaamiskulmasta, nokan pituudesta ja ohjaamon korkeudesta, mutta yleensä sivuoven kohdalla on tarpeettoman myöhään.

        Ihmettelen, että joudut katsomaan väärään suuntaan ennakoidaksesi vastaantulijan liian aikaista pitkien kytkemistä, koska hyvin harva kytkee pitkiä yhtään ennen kohtaamista, ja heistä vähemmistö liian aikaisin kokemukseni mukaan. Silloin kun niin on tapahtunut, ei näkökykyni ole suinkaan mennyt läheskään kokonaan.

        Jos se on osaamisen puutteesta kiinni, niin eihän se silloin ole itsekkyyttä, koska itsekkyys on tietoista. Etusumarien käyttäjät eivät yleensä taida olla samoja jurpoja, vaan oma ryhmänsä.


      • Robert Bosch
        gopher kirjoitti:

        Missä kohtaa pitkät voi kytkeä, riippuu tietysti autojen sivuttaisetäisyydestä, valojen voimakkuudesta, valokuvion muodosta, autojen kohtaamiskulmasta, nokan pituudesta ja ohjaamon korkeudesta, mutta yleensä sivuoven kohdalla on tarpeettoman myöhään.

        Ihmettelen, että joudut katsomaan väärään suuntaan ennakoidaksesi vastaantulijan liian aikaista pitkien kytkemistä, koska hyvin harva kytkee pitkiä yhtään ennen kohtaamista, ja heistä vähemmistö liian aikaisin kokemukseni mukaan. Silloin kun niin on tapahtunut, ei näkökykyni ole suinkaan mennyt läheskään kokonaan.

        Jos se on osaamisen puutteesta kiinni, niin eihän se silloin ole itsekkyyttä, koska itsekkyys on tietoista. Etusumarien käyttäjät eivät yleensä taida olla samoja jurpoja, vaan oma ryhmänsä.

        Olet oikeassa. Sivuoven kohdalla on liian myöhään.
        Eikä minua juurikaan kiinnosta mitä tulee kohdattavan auton takaa minua kohti tai poikittain edestäni, koska siihen, että jotakin tulisi poikittain juuri kohdattavan takaa on olemattoman pieni.
        Paljon kiinnostavampi on se mitä minun kaistalla on sillä alueella, joka on jäänyt "pimeäksi" juuri lähivaloille vaihdettaessa ja siitä eteenpäin, tai mitä on oikealta puolen tulossa poikittain ajolinjalle. Siis katse oikeaa reunaa mahdollisimman pitkälle ja samalla zoomaten oikean puolen peltoa.


    • Absoluuttinen totuus

      Näin syksyisin kun joudumme paljonkin ajamaan pimeässä ja vesisateessa, niin ihmisten tulisi tajuta yksi asia: märkä tie heijastaa myös valoa ja vieläpä yllättävänkin paljon. Ottaa nimittäin päähän, kun vastaantulija käyttää valoja "oikeaoppisesti", eli lyhyet vaihdetaan keliin nähden liian myöhään ja sitten vieläpä pitkät lätkäistään päälle liian aikaisin. Monikin tietää (periaatteessa kaikkien pitäisi tietää), että tuollaisissa tilanteissa voi mennä useampikin sekunti niin, ettet näe muuta kuin vastaantulevan auton valot eikä noissa tilanteissa todellakaan edes tarvitse tuijottaa vastaantulijan valoja "sokaistuaksesi".

    • Opetelkaa ne valot!

      Muutama päivä sitten juuri keskustelin tästä aiheesta tutun autokoulun opettajan kanssa. Kysyin häneltä, miten nykyisin opetetaan kaukovalojen käyttö ja hän sanoi, että juuri samalla tavalla kuin muutama vuosikymmen sitten.

      Siis kaukovalot vaihdetaan lähivaloiksi, kun valokiilat kohtaavat. Lähivalot vaihdetaan kaukovaloiksi noin 10 metriä ennen kohtaamista, että näkyvyys olisi maksimaalinen vastaan tulevan auton jälkeen.

      Häikäisyn välttämiseksi autoilijan pitää katsoa tien oikeaa reunaa kohdattaessa ja mahdollisen kevyen liikenteen huomioimiseksi, jalankulkijat, pyöräilijät, mopoilijat.

      Kun lähivalot vaihdetaan kaukovaloiksi 10 metriä ennen kohtaamista, valot EIVÄT ehdi häikäistä vastaantulijaa, koska vastaantulijan aivot eivät ehdi edes rekisteröidä sadasosasekunnissa vastaantulevan kaukovaloja.

      Uskokaa tämä PÖLJÄT!!!

      • Että sadasosasekunnissa mennään 10 metriä. Tällöin nopeusero on... Hmm... 3 600 000 kilometriä tunnissa.

        Jeps, jeps.

        Oli miten oli, fakta valitettavasti on, että minä ainakin ehdin sokaistumaan aika usein teidän ajattelemattomien k-päiden takia. Jotka ette ilmeisesti edes huomioi kuin puolet kevyestä liikenteestä. Vai tarkoittaako teillä oikeanpuoleinen liikenne sitä, että vasemmalta ei voi tulla ketään? Noh, ehkä noilla nopeuksilla kukaan ei alle ehdi, mutta meillä muilla on ihan mahdollista, että joku tai jokin pomppaa sieltä kohdattavan auton takaa eteen...


      • aikaisin

        Eihän ne häiritse ketään jos ei ehdi reagoida, mutta aika usein ehtii häikäistyä kun pitkät räpätään päälle, eli silloin ne on laitettu liian aikaisin päälle. Usein ehtii itsekkin vielä kostamaan ja vaihtamaan myös pitkille.


      • @jellaan

        Menepä lattamaan ne kaukovalot päälle n. 10 metriä ennen kohtaamista, niin ei muuten hymyilytä sua siitä tulleen "palautteen" takia. Häikäisee meinaan sairaasti. Hyötyä vain silloin jos sinua vastaantuleva ajaa lyhyillä.

        Tämä ohjeesi voi toimia paperilla, mutta jos haluat jouhevaa liikkumista turvallisuudesta silti tinkimättä, ilman mitään verenpaineen nousua, niin pläjäytä ne pitkät vasta kun se ei häikäise vastaantulijaa. Tähän riittää kunnes kuljettajat kohdannet toisensa. Ajattele nyt itekin, n. kahden auton mitta kyseessä ja laittaisit pitkät päälle, kun autoilija tulee vastaan, en suosittele. Lue nyt vaikka aluksi tässä jo aiemmin tullut melko rakentava juttu http://www.sompsa.fi/pimee.htm

        Kyllä lähivaloillakin näkee, vauhti vain kohilleen joten ei siinä valoitta ajeta. Ulkokaarteeseen tultaessa voi pitää pitkiä pitempään vaikka sisäkaarteessa oleva on jo vaihtanut lyhyille. Katse suunnataan hieman oikealle viistoon pois vastaantulijan valoista ja kyllä se itsesuojeluvaisto pakottaa jalankulkian siirtymään tarvittaessa ennenkuin tulee liian ahdasta, oli oikeassa tai väärässä autoilijan kanssa ei kannata kisata.
        Lyhyille valokeilojen kohdatessa jo aiemminkin jos vastaantulevaa häikäisee patterisi.

        Mitä tulee kommentiisi aivojen reagoinnista, niin sekin on yksilöllistä ja olenko sitten joku poikkeus, koska ite ainakin häikäistyn tuosta pitkille laittamista 10 metriä ennen kohtaamista. Arven että en sentään niin "erilainen" ole tai sitten kauhuksemme tiellä liikkuu liikaa "hitaalla käyviä".


    • hävettää pirusti

      voihan piru, mulla menee pitkien vaihto joskus myöhäiseksi, joskus jopa vasta vastaantulijan siivuutuksen jälkeen vaihdan pitkät. Olenko siis riskikuljettaja ja luopio?
      Tuo 10metrin tähtäys on satasen vauhdissa niin pirun vaikeaa.

    • 3+17

      Pitääkö se 10m sinun mielestäsi katsoa GPS:stä vai auton mittarista?

      Oletpa aikamoinen ketku kun tuollaviisiin kostat, ohjeesi mukaanhan laitat normisti kaukot takaisin päälle jo ennen kohtaamista.

    • Järkeä päähän!

      Autoissa on erilaisia valoja, kirkkaampia, himmeämpiä, hyvin suunnattuja tai toinen valo näyttää taivaaseen toinen helvettiin, tien pinnan muodot ja mutkat vaihtelee ja on erilaista katsoa suuntaan kuin toiseen, ihmisten silmät on eri tavalla valoherkät ja häikäistyvät eri tavalla... Ja täällä jotkut v*t*n idiootit luulevat tietävänsä häikäistyykö vastaantulija vai ei. Jos joku huomauttaa valoja vilauttamalla että sinun valosi häikäisee niin ne häikäisee, vaikka sinä kuinka luulisit suuressa kaikkitietäväisyyden kuvitelmissasi mitä.

    • Ajuvalua

      Tästähän tuli hyvä kukkotappelu. Siinä alfaurokset, teiden ritarit kilvan jakavat omia viisauksiaan.
      Kauas on menty muut huomioivasta liikenteestä. Yksi nakkelee kiviä, toinen tarjoilee veneen hakuvaloa, kolmatta ei kiinnosta muiden häikäistyminen. Ja kyse on siitä että pienellä valonvilkautuksella vastaantulija yrittää kertoa että vaihdatko lyhyille. Voi jesuksen perse.

    • Pentti_123

      Aah kuinka tälläinen kinastelu vetää suupieltä hymyyn.

      Kun laitan Audissani kaukovaloassistentin päälle, niin se pikkuapuri hoitaa homman ilman että minun tarvitsee stressata valoviiksen käytöstä.

      Taviksien iloksi kerrottakoon vielä, että jos sakasalaisen inisnöörin suunnittelemat Audin xenonit häikäisevät ennenaikaisesti, niin vilauta pitkiä. Silloin Audini kyllä heti kohteliaasti pudottaa ennenaikaisesti puolikkaille - sinua varten.

    • ABC autokoulu

      Aloitetaan alusta se autokoulu!


      Valojen käyttö kohtaamisessa
      Ajoneuvojen kohdatessa on yhteispeli valojen käytössä erityisen tärkeää. Toisaalta tie on valaistava mahdollisimman hyvin ja toisaalta kaukovalojen käyttö häikäisee vastaantulijaa.
      Vähintään puolen kilometrin mittaisella tienpätkällä ajetaan edestakaisin kahdella autolla niin, että matkalla aina kohdataan. Kohtaamistilanteessa harjoitellaan valojen käyttöä, kunnes se hallitaan sujuvasti. Opetuksessa kiinnitetään huomio valojen vaihtohetkeen, nopeuteen ja katseen kohdistamiseen tien oikeaan laitaan. Viimeisillä kerroilla oppilaan on täysin itsenäisesti osattava käyttää valoja.

      Kohtaamistilanteessa vaihdetaan lyhyet valot, kun autojen valokeilat kohtaavat. Valojen vaihtohetki on aina harkittava erikseen. Esimerkiksi kaarteessa ulkokaarretta ajava vaihtaa lyhyet valot myöhemmin kuin sisäkaarretta ajava.
      Jos vastaantuleva auto väläyttää pitkiä valoja, niin se on merkki siitä, että valot häikäisevät ja ne on vaihdettava lähivaloiksi.

      http://www.sompsa.fi/pimee.htm sivu 8.

      • Urpoille tiedoksi!

        Kaukovalojen käyttö moottoritiellä

        http://www.liikenneturva.fi/www/fi/kysyttya/autoliikenne.php?we_objectID=7695

        "Kysymys:

        Onko laillista ajaa moottoritiellä pitkät valot päällä vaikka on vastaantulijoita?


        Vastaus:



        Tieliikennelaki ei erikseen kiellä kaukovalojen käyttöä moottoritiellä. Moottoritiellä voi siis käyttää kohtaamistilanteessa kaukovaloja, jos ne eivät häikäise vastaantulevaa. Moottoritien kaistat ovat niin etäällä toisistaan, että normaalit ja oikein säädetyt kaukovalot eivät häikäise vastaantulijaa ainakaan silloin, jos autot ajavat suoralla osuudella omiin suuntiinsa oikeanpuoleisilla kaistoilla. Häikäistymistä voi hyvin estää sillä, että ei katso vastaantulevan valoja, vaan suuntaa katseensa kauas tien oikeaan reunaan."


      • Urpoille tiedoksi! kirjoitti:

        Kaukovalojen käyttö moottoritiellä

        http://www.liikenneturva.fi/www/fi/kysyttya/autoliikenne.php?we_objectID=7695

        "Kysymys:

        Onko laillista ajaa moottoritiellä pitkät valot päällä vaikka on vastaantulijoita?


        Vastaus:



        Tieliikennelaki ei erikseen kiellä kaukovalojen käyttöä moottoritiellä. Moottoritiellä voi siis käyttää kohtaamistilanteessa kaukovaloja, jos ne eivät häikäise vastaantulevaa. Moottoritien kaistat ovat niin etäällä toisistaan, että normaalit ja oikein säädetyt kaukovalot eivät häikäise vastaantulijaa ainakaan silloin, jos autot ajavat suoralla osuudella omiin suuntiinsa oikeanpuoleisilla kaistoilla. Häikäistymistä voi hyvin estää sillä, että ei katso vastaantulevan valoja, vaan suuntaa katseensa kauas tien oikeaan reunaan."

        Eipä ole ensimmäinen ohjeistus, jossa liikenneturha on täysin pihalla...

        Onneksi moottoritiet on ainakin täällä etelässä pääosin valaistu... Ei tule niin pahasti häikäistyä tomppeleiden väärästä valokäytöstä.


      • Urpoille tiedoksi! kirjoitti:

        Kaukovalojen käyttö moottoritiellä

        http://www.liikenneturva.fi/www/fi/kysyttya/autoliikenne.php?we_objectID=7695

        "Kysymys:

        Onko laillista ajaa moottoritiellä pitkät valot päällä vaikka on vastaantulijoita?


        Vastaus:



        Tieliikennelaki ei erikseen kiellä kaukovalojen käyttöä moottoritiellä. Moottoritiellä voi siis käyttää kohtaamistilanteessa kaukovaloja, jos ne eivät häikäise vastaantulevaa. Moottoritien kaistat ovat niin etäällä toisistaan, että normaalit ja oikein säädetyt kaukovalot eivät häikäise vastaantulijaa ainakaan silloin, jos autot ajavat suoralla osuudella omiin suuntiinsa oikeanpuoleisilla kaistoilla. Häikäistymistä voi hyvin estää sillä, että ei katso vastaantulevan valoja, vaan suuntaa katseensa kauas tien oikeaan reunaan."

        Ei ole laillista ajaa pitkillä moottoritiellä, kun tievalot ovat päällä. Lähes kaikki moottoritiet ovat valaistut.


      • Niin?
        Urpoille tiedoksi! kirjoitti:

        Kaukovalojen käyttö moottoritiellä

        http://www.liikenneturva.fi/www/fi/kysyttya/autoliikenne.php?we_objectID=7695

        "Kysymys:

        Onko laillista ajaa moottoritiellä pitkät valot päällä vaikka on vastaantulijoita?


        Vastaus:



        Tieliikennelaki ei erikseen kiellä kaukovalojen käyttöä moottoritiellä. Moottoritiellä voi siis käyttää kohtaamistilanteessa kaukovaloja, jos ne eivät häikäise vastaantulevaa. Moottoritien kaistat ovat niin etäällä toisistaan, että normaalit ja oikein säädetyt kaukovalot eivät häikäise vastaantulijaa ainakaan silloin, jos autot ajavat suoralla osuudella omiin suuntiinsa oikeanpuoleisilla kaistoilla. Häikäistymistä voi hyvin estää sillä, että ei katso vastaantulevan valoja, vaan suuntaa katseensa kauas tien oikeaan reunaan."

        Jos vastaantulija vaihtaa lyhyille tai vilkauttaa valoja NIIN SILLOIN NE HÄIKÄISEE.


      • Niin.
        Niin? kirjoitti:

        Jos vastaantulija vaihtaa lyhyille tai vilkauttaa valoja NIIN SILLOIN NE HÄIKÄISEE.

        Ne voi myös vilkauttaa valoja siksi, että niiden periaate ei siedä sitä, että joku käyttää kaukovaloja oikein. Muiden pitää tehdä niinkuin MINÄ haluan tai vilkuttelen valoja! Tuo ei vaihda vielä lyhyille vaikka MINÄ niin haluan, vilkutan valoja sille!


      • Sokeat liikenteessä!
        Niin? kirjoitti:

        Jos vastaantulija vaihtaa lyhyille tai vilkauttaa valoja NIIN SILLOIN NE HÄIKÄISEE.

        Laittakoot kaikki häikäisyjen uhrit aurinkolasit silmiensä suojaksi. Minä haluan ajaa turvallisesti HYVIN valasitulla tieosuudella LIIKENNESÄÄNTÖJEN MUKAAN.

        Jos jollakin urpolla on niin huono näkö, ettei hän voi ajaa normaalisti pimeällä vastaantulevien autojen valoista sokaistuen, hänen pitäisi lopettaa pimeällä ajaminen yleisen turvallisuuden vuoksi. Jää sokea kotiin tai ota taksi!


      • wovjioe
        Sokeat liikenteessä! kirjoitti:

        Laittakoot kaikki häikäisyjen uhrit aurinkolasit silmiensä suojaksi. Minä haluan ajaa turvallisesti HYVIN valasitulla tieosuudella LIIKENNESÄÄNTÖJEN MUKAAN.

        Jos jollakin urpolla on niin huono näkö, ettei hän voi ajaa normaalisti pimeällä vastaantulevien autojen valoista sokaistuen, hänen pitäisi lopettaa pimeällä ajaminen yleisen turvallisuuden vuoksi. Jää sokea kotiin tai ota taksi!

        Jos jollakin urpolla on niin huono näkö, ettei hän voi ajaa normaalisti pimeällä vastaantulijoita sokaisematta, hänen pitäisi lopettaa pimeällä ajaminen yleisen turvallisuuden vuoksi. Jää sokea kotiin tai ota taksi.


      • wohfipuo
        Niin. kirjoitti:

        Ne voi myös vilkauttaa valoja siksi, että niiden periaate ei siedä sitä, että joku käyttää kaukovaloja oikein. Muiden pitää tehdä niinkuin MINÄ haluan tai vilkuttelen valoja! Tuo ei vaihda vielä lyhyille vaikka MINÄ niin haluan, vilkutan valoja sille!

        Siispä muiden pitää tehdäkin niinkuin SINÄ haluat...


      • Niin.
        wohfipuo kirjoitti:

        Siispä muiden pitää tehdäkin niinkuin SINÄ haluat...

        Kerrotko, mikä kohta kirjoituksestani sai sinut luulemaan noin, niin koitan sitten muotoilla sen kohdan vähän yksinkertaisemmin.


      • Juu.
        Niin. kirjoitti:

        Kerrotko, mikä kohta kirjoituksestani sai sinut luulemaan noin, niin koitan sitten muotoilla sen kohdan vähän yksinkertaisemmin.

        "Ne voi myös vilkauttaa valoja siksi, että niiden periaate ei siedä sitä, että joku käyttää kaukovaloja oikein. Muiden pitää tehdä niinkuin MINÄ haluan tai vilkuttelen valoja! Tuo ei vaihda vielä lyhyille vaikka MINÄ niin haluan, vilkutan valoja sille! "


      • aja sitten
        Sokeat liikenteessä! kirjoitti:

        Laittakoot kaikki häikäisyjen uhrit aurinkolasit silmiensä suojaksi. Minä haluan ajaa turvallisesti HYVIN valasitulla tieosuudella LIIKENNESÄÄNTÖJEN MUKAAN.

        Jos jollakin urpolla on niin huono näkö, ettei hän voi ajaa normaalisti pimeällä vastaantulevien autojen valoista sokaistuen, hänen pitäisi lopettaa pimeällä ajaminen yleisen turvallisuuden vuoksi. Jää sokea kotiin tai ota taksi!

        Liikennesääntöjen mukaan kaukovaloja ei saa käyttää kun ne häikäisee muuta liikennettä. Muu liikenne määrittelee milloin sinun valosi häikäisee, et sinä.

        Kun vastaan tulija vaihtaa lyhyille tai vilkauttaa valoja, niin myös sinä vaihdat sääntöjen mukaan lyhyille.


      • wurpqvg
        Niin. kirjoitti:

        Ne voi myös vilkauttaa valoja siksi, että niiden periaate ei siedä sitä, että joku käyttää kaukovaloja oikein. Muiden pitää tehdä niinkuin MINÄ haluan tai vilkuttelen valoja! Tuo ei vaihda vielä lyhyille vaikka MINÄ niin haluan, vilkutan valoja sille!

        Jos siellä nyt joka 30. tai 50. auto vilauttaa sinulle valoja merkiksi, että vaihtaisitko ystävällisesti lähivaloille, niin onko se ylivoimaisen vaikeaa luopua siitä omasta MINÄ asenteestaan ja vaihtaa lähivaloille? Muutenhan osoitat vain olevasi vähintään yhtä jästipää MINÄ-mies kuin sinun mielestäsi se valoja vilauttava... Jos taas joka 3. tai 5. auto vilauttelee niitä valoja, niin ehkä on syytä katsoa itseään peilistä, ja todeta, että se MINÄ joka siinä tuijottaa voisi todella korjata kieroutunutta asennettaan tai viedä autonsa valojen suuntaukseen.


      • gopher
        The_Rat kirjoitti:

        Eipä ole ensimmäinen ohjeistus, jossa liikenneturha on täysin pihalla...

        Onneksi moottoritiet on ainakin täällä etelässä pääosin valaistu... Ei tule niin pahasti häikäistyä tomppeleiden väärästä valokäytöstä.

        Millä perusteella täysin pihalla? Toki tarpeetonta mainita, että laki ei kiellä kaukovaloja motarilla.


      • gopher kirjoitti:

        Millä perusteella täysin pihalla? Toki tarpeetonta mainita, että laki ei kiellä kaukovaloja motarilla.

        Ei kielläkään, ellei vastaantulija tai edellämenijä niistä häikäisty (tai tieosuus ole valaistu).

        Esimerkiksi vasemmalle kääntyvässä mutkassa voi useimmiten käyttää pitkiä, vaikka olisi vastaantulevaa liikennettäkin. Moottoritiellä siis.


      • gopher
        The_Rat kirjoitti:

        Ei kielläkään, ellei vastaantulija tai edellämenijä niistä häikäisty (tai tieosuus ole valaistu).

        Esimerkiksi vasemmalle kääntyvässä mutkassa voi useimmiten käyttää pitkiä, vaikka olisi vastaantulevaa liikennettäkin. Moottoritiellä siis.

        Niin tarkoitin että liikenneturvan vastauksessa ensimmäinen lause on hölmö, mutta kokonaisuutena vastaus ei täytä määritelmää täysin pihalla.

        Eli mielestäsi suoralla motarilla ei voi käyttää?


      • 18+12
        gopher kirjoitti:

        Niin tarkoitin että liikenneturvan vastauksessa ensimmäinen lause on hölmö, mutta kokonaisuutena vastaus ei täytä määritelmää täysin pihalla.

        Eli mielestäsi suoralla motarilla ei voi käyttää?

        Kyse on nyt siitä, että jos Liikenneturva ohjeistaa jossain asiassa jotenkin, niin kaikkein paskimmat kuskit väkisin vänkää vastaan ja haluaa olla eri mieltä. Niiden itsetunto ei kestä sitä, että joku kertoo, miten pitäisi ajaa.


      • gopher kirjoitti:

        Niin tarkoitin että liikenneturvan vastauksessa ensimmäinen lause on hölmö, mutta kokonaisuutena vastaus ei täytä määritelmää täysin pihalla.

        Eli mielestäsi suoralla motarilla ei voi käyttää?

        Mielestäni suoralla motarilla ei voi pitkiä käyttää, ellei keskikoroke sitä mahdollista. Lisäksi ohjeistus, jossa kehoitetaan katsomaan oikeaan reunaan on vaarallinen ja seurausta vain siitä, että jotkut idiootit pitävät pitkiä päällä kohtaamistilanteessa.

        Tärkeintä on hahmottaa mitä vastaantulijan takaa tulee. Kaikki muut alueet näkee paremmin, siellä on sitä katvetta. Siis lyhyillä vastaan ja katse mahdollisimman lähelle vastaantulijaa.


      • gopher
        The_Rat kirjoitti:

        Mielestäni suoralla motarilla ei voi pitkiä käyttää, ellei keskikoroke sitä mahdollista. Lisäksi ohjeistus, jossa kehoitetaan katsomaan oikeaan reunaan on vaarallinen ja seurausta vain siitä, että jotkut idiootit pitävät pitkiä päällä kohtaamistilanteessa.

        Tärkeintä on hahmottaa mitä vastaantulijan takaa tulee. Kaikki muut alueet näkee paremmin, siellä on sitä katvetta. Siis lyhyillä vastaan ja katse mahdollisimman lähelle vastaantulijaa.

        Pidän näkemystäsi motariajosta erikoisena, koska tavallisella maantielläkin ajetaan aluksi pitkillä toisia kohti, ja kun toista alkaa häikäistä liikaa, vaihdetaan lyhyet. Siinä vaiheessa vastaantulija ei ole enää kovin kaukana. Sen huomaa silloin, kun vastaantulijaksi sattuu henkilö, joka ei varmuuden vuoksi vaihda pitkiä pois liian aikaisin, kuten useimmat.

        Kun vastaantulija on motarilla yhtä lähellä kohtaamista, on se siirtynyt itsestä katsoen niin paljon vasemmalle, että häikäistyminen jää pois.

        Luulen tuon ohjeistuksen tarkoittavan enemminkin, ettei pidä tuijottaa vastaantulijan valoja.


      • Amy Alaskasta
        The_Rat kirjoitti:

        Mielestäni suoralla motarilla ei voi pitkiä käyttää, ellei keskikoroke sitä mahdollista. Lisäksi ohjeistus, jossa kehoitetaan katsomaan oikeaan reunaan on vaarallinen ja seurausta vain siitä, että jotkut idiootit pitävät pitkiä päällä kohtaamistilanteessa.

        Tärkeintä on hahmottaa mitä vastaantulijan takaa tulee. Kaikki muut alueet näkee paremmin, siellä on sitä katvetta. Siis lyhyillä vastaan ja katse mahdollisimman lähelle vastaantulijaa.

        "Siis lyhyillä vastaan ja katse mahdollisimman lähelle vastaantulijaa."
        Ilmankos häikäistyy, kun katse on väärässä paikassa.

        Jotkut ihmiset ovat herkempiä häikäistymään.
        Eräs silmälääkäri on sanonut, että joillakin häikäistymisessä saattaa "normaalin" näön palautuminen kestää jopa 60 sekkaa.


      • elä tuijota
        wurpqvg kirjoitti:

        Jos siellä nyt joka 30. tai 50. auto vilauttaa sinulle valoja merkiksi, että vaihtaisitko ystävällisesti lähivaloille, niin onko se ylivoimaisen vaikeaa luopua siitä omasta MINÄ asenteestaan ja vaihtaa lähivaloille? Muutenhan osoitat vain olevasi vähintään yhtä jästipää MINÄ-mies kuin sinun mielestäsi se valoja vilauttava... Jos taas joka 3. tai 5. auto vilauttelee niitä valoja, niin ehkä on syytä katsoa itseään peilistä, ja todeta, että se MINÄ joka siinä tuijottaa voisi todella korjata kieroutunutta asennettaan tai viedä autonsa valojen suuntaukseen.

        Miksi pitäisi?

        Kun joka kolmannella vastaantulijalla on homovalotkin päällä. Nehän ei häikäise, kun niitä ei tuijota. Sama pätee myös minun kaukovaloihini.


    • Esko tietää!
      • Eskon vastaus

        http://www.iltalehti.fi/autot/2011102814616646_ae.shtml

        Saako moottoritiellä ajaa pitkillä valoilla?
        Perjantai 28.10.2011 klo 10.38

        Saako moottoritiellä ajaa pitkät valot päällä vai ei?
        Timo

        Kyllä moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä saa ajaa kaukovaloilla mutta ajoneuvon lähestyessä toisella ajoradalla on vaihdettava lähivaloille ellei ajoratojen välissä ole näköestettä. Tietysti moottoritielläkin on huolehdittava siitä, ettei häikäise edellä ajavan ajoneuvon kuljettajaa taustapeilien kautta.

        ESKO RIIHELÄ


    • Perikunta kiittää

      Urpot ajavat lähivaloilla pimeässä, kun he eivät osaa käyttää kaukovaloja. Ehkä he oppivat käyttämään kaukovaloja sen jälkeen, kun hirvi hyppää pusikosta heidän eteensä. Ehkä opetus on silloin myöhäistä, mutta perikunta kuitenkin kiittää, mikäli perittävää on...

      • höpötihöpö

        Niin että se hirvikö ei voi juosta eteen esim. silloin kun kohtaavat autot ovat niin lähekkäin, että tyhminkään kaukovalourpo ei tohdi niitä pitkiänsä sohottaa...tai vaikkapa muutaman auton jonossa jälkimmäisten autojen eteen...tai vaikkapa kaukovaloilla ajettaessa sen verran läheltä, että on ihan sama oliko valoja tai ei ollenkaan... Se todennäköisyys, että juuri se kaksi sekuntia jonka poltat kaukovaloja pitempään ja hirvi sattuu juoksemaan juuri sopivan etäältä että ehdit sen havaitsemaan ja a asialle jotain tekemään vain sen ansiosta, on lähinnä teoreettinen.


      • no voi voi

        Mitä jos se hirvi tulee silloin kun on häikäistynyt vastaantulevien valoista ja tuijottaa tien oikeaa reunaa, eikä näe vasemmalta tulevaa hirveä?


    • 87k

      OIKEASTI se menee näin:

      Käytä pitkiä, kunnes näet jossain kaukakan horisontissa lähestyvän auton, vaihda lyhyet sitten.

      Vaihda takaisin pitkille kun näet auton takavalot peilistä

      jos toinen vaihtaa lyhyille liian myöhään, niin vaihda pitkät päälle vastaavasti hieman aikaisemmin.

      Jos vastaan tulijalla on sumuvalot päällä, älä vaihda lainkaan lyhyille

      • 9+15

        Tähänkään asiaan ei kysytty sinun mielipidettä, joten olehan vaan siellä hiekkalaatikolla, vai saitko taas köniisi naapurin Petteriltä.


      • SitiMAnni
        9+15 kirjoitti:

        Tähänkään asiaan ei kysytty sinun mielipidettä, joten olehan vaan siellä hiekkalaatikolla, vai saitko taas köniisi naapurin Petteriltä.

        Kyllä kysyttiin

        Foorumit ovat ns. avoimia paikkoja, joten täällä kaikki kysymykset on osoitettu kaikille käyttäjille, usko pois


      • 9+9
        SitiMAnni kirjoitti:

        Kyllä kysyttiin

        Foorumit ovat ns. avoimia paikkoja, joten täällä kaikki kysymykset on osoitettu kaikille käyttäjille, usko pois

        Paskaperse oot, kakara hyvinkin, saitko köniis Petteriltä taas.

        Ja toisekseen, sinulta ei ole kysytty mitään, tiedä se.


      • Ril1

        Sumuvalot eivät häikäise vastaantulijaa jos ovat säädetty oikein.


    • kohdatessa

      "Laita kaukovalot takaisin noin 10 m ennen kohtaamista."

      kun kaksi autoa kohtaa 80km/h nopeudella niin tuo 10 metriä on ajassa 0,225 sekuntia, eli vähemmän kuin reaktioaika.

      Käytännössä jos ihmisellä on mielikuva että valot pitää vaihtaa pitkille, niin se tulee tehtyä paljon aikaisemmin (n. 1s eli 50m) ja silloin vastaan tulija häikäistyy.

      Parempi kun opetettaisiin että vaihdetaan pitkät päälle kohdatessa eikä ennen sitä.

    • fhrh6

      On siinä taas asenne. Kostetaan kuviteltuja vääryyksiä. Pitäisi ottaa ajo-oikeus pois liikenteeseen sopimattoman asenteen vuoksi.

      Minun turvallisuusasenteeni sen sijaan on maailman paras. Ensinnäkin vältän pimeällä ajoa. Huvireissuilla ajoitan ajot niin, että kerkeän kotiin ennen auringonlaskua. Työreissuilla menen hotelliin yöksi.

      Jos kuitenkin joudun ajamaan pimeällä, niin olen huomannut jo vuosia sitten, että Suomen keskimäärin aika vilkasliikenteisillä pääteillä, joissa suurin osa ajoistani tapahtuu, pystyy aika pitkälti ajamaan ilman kaukovaloja. Yleensä kaukovaloja ei voi kumminkaan käyttää kuin vajaan minuutin kerrallaan. Parempi siis käyttää pelkkiä lähivaloja ja ajaa niiden edellyttämää nopeutta sekä samalla välttää aiheuttamasta koston tarvetta aloittajan kaltaisissa vihamielisissä, katkerissa ja pienestäkin vastoinkäymisestä raivostuvissa ihmisissä.

      • valot kuten kuuluu

        No se valojen käyttö nyt niin vaikeaa voi olla että kannattaisi ajaa pelkillä lyhkäsillä. Minuutissa edetään kuitenkin toista kilometriä, joten kyllä se kannattaa ajaa pitkillä silloin kun ei ole muuta liikennettä.


    • tuiki tuiki...

      Asiasta melkein kukkaruukkuun, valojahan voidaan tiellä vilkutella monestakin syystä. Itselle tuli näin äkistään 3 muutakin asiaa mieleen jotka autokoulussa opetettiin.

      1. Pitkiä valoja vilautetaan edellä ajavalle merkkinä ohitusaikeista.

      2. Vastaantuleva auto voi väläyttää valoja varoittaakseen tiellä olevista hirvistä tai muista yllätyksistä.

      3. Vastaantuleva voi väläyttää valojaan myös merkiksi siitä että sinulla ei ole valot päällä tai joku polttimo on palanut.

      Ainakin meitä ohjeistettiin niin, että jos joku väläyttää valoja, tarkistakaa ihan ensimmäisenä omat valonne ja jos niissä ei ole vikaa niin seuraavaksi kiinnittäkää erityistä huomiota tiellä mahdollisesti oleviin yllätyksiin.

    • 9+10=19

      Ensinnäkin mitä sinä idiootti pippelistä puhut kun puheen aiheena on valot ja kyse on liikenteestä,urpo ei sitä pippeliä tarvitse joka väliin tunkee itselläsi kun sitä ei olekaan.

      • LOL!

        Baarista ei irronnut pippeliä ja tulit sitten sitä tänne kiukuttelemaan?


      • Autoileva nainen
        LOL! kirjoitti:

        Baarista ei irronnut pippeliä ja tulit sitten sitä tänne kiukuttelemaan?

        Tää on niin tätä. Ylinopeus on ratkaisu valo-ongelmaan. Kun aja rajua ylinopeutta, esim satasen tiellä 230km/h niin on ihan sama vaikka pitää pitkät päällä kohdatessa. Kun nysvätti siis vösöttää satasen tiellä 80lasissa niin nysvätti ei ehdi edes tajuta kun siitä pyyhkäisee vastaan reipasta vauhtia pitkät päällä. Nysvätillä saattaa joku solu liikkua päässä "mikkee se ol tuo valo ku män ohi, näikkönää Hilima mikkee se oli?"

        Eli raju ylinopeus oli oikea vastaus tähänkin ongelmaan.


    • 12+5

      Onko niin vanhoja autoja vielä olemassa että manuaalisesti täytyy vaihdella valoja.

    • 16+12

      Autoissa on erilaisia valoja, kirkkaampia, himmeämpiä, hyvin suunnattuja tai toinen valo näyttää taivaaseen toinen helvettiin, tien pinnan muodot ja mutkat vaihtelee ja on erilaista katsoa suuntaan kuin toiseen, ihmisten silmät on eri tavalla valoherkät ja häikäistyvät eri tavalla. Jotkut luulevat tietävänsä häikäistyykö vastaantulija vai ei. Pippeli. Jos joku huomauttaa valoja vilauttamalla että sinun valosi häikäisee niin ne häikäisee, vaikka sinä kuinka luulisit suuressa kaikkitietäväisyyden kuvitelmissasi mitä.

      • gopher

        No itse asiassa ei valitettavasti ole aivan varmaa, että vilkuttelija on häikäistynyt. On nimittäin suoralla motarilla käynyt niin, että vastaantulija tilanteessa, jossa molemmat ovat oikealla kaistalla, ja molemmat toisesta katsoen kello 1030 suunnassa, on hokannut että minulla on pitkät ja alkanut vilkuttaa hulluna. Jatkaen siihen asti, että olemme toistemme kello 0930 suunnassa.

        Eli hän oli käsittänyt niin, että pitkiä ei saa käyttää jos vastaan tulee joku, vaikkeivät ne häikäisisikään.


    • joku vaa

      No onko tossakaan mitää järkee lähtee kostaa? idiootti. Voi olla et saat tolla aikaseks vaa kolarin.

    • Kelpokuski

      Ajatko bemarilla?

      • hyvaruotsi

        Eikuu mossella, yks helevetin tyhmä blondi ajeli teslalla, pitkätpäällää! Aika homoja on skenon valot!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      74
      3002
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      71
      2881
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1842
    4. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1699
    5. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1667
    6. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      26
      1632
    7. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1620
    8. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1307
    9. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1283
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1279
    Aihe