alennuksella taksahinnoista aloitti tänään joku Hupi----- taksiyhtiö invakuljetukset turussa? Mikäli homma toimii, turku tulee laskuttamaan invatakseja ylihinnoittelusta. Kuljetuksen hintaan on sisältynyt tietojen mukaan, erilaisia lisiä runsaasti.
Noin 25%
59
668
Vastaukset
- huiaeg
Eipä ole voinut olla kuin yksi lisä, 15 euroa ( 37e koodi ) omavastuu on aina perittävä ( 9,25 e ). Kelahan laskun maksaa, missä asiakas säästää? Jos kyseessä on ns. vapaa-ajanmatkat saahan ajaa vaikka ilmaiseksi mutta ei siinäkään asiakas mitään säästä.
- saa katto ny
Kuljetukset ei ole olleet kelakuljetuksia.
- renginkengin
Miten Turku ylihinnoittelusta aikoo laskuttaa ja millä perustein?
Jos olen itse maksanut tuopista juuri 5€ ja kohta kävelen 2€ tuoppia mainostavan paikan ohi, niin onko 5€ tuoppila velvollinen korvaamaan erotuksen? - fkeomayel12
Alennus annetaan INVATAKSIN taksasta ,EI normi taksin taksoista .EIPÄ nyt sekoiteta puuroja ja vellejä . Kyseessä on Turun kaupungin myöntämistä vapaaajan matkoista eikä kelan korvaamista matkoista. Jälleen vois sanoa ,vain tyhmä ottaa kantaa asioista mistä EI MITÄÄN tiedä
- saa katto ny
Niin näin se on, siis invataksin hinnoista. En vaan tullut ajatelleeksi tarkennusta, oletin ilman muuta että tiedetään että jos vahvistetuista taksahinnoista miinustetaan 25 % toiminta ei ole mitenkään mahdollista. Invataksin hintoihin on lisätty jos jonkinlaista lisää, lisät voivat ylittää kuljetuksen hinnan hyvin usein, reippaasti.
- mikämikähäh
Mikäs tämäkin on? mistä saa liää tietoa?
- Professori
Lisätiedot lisää tuskaa. KELA maksaa esim. Sairasmatkakorvauksia liki kaksin kertaisen määrän verrattuna koko yksityislääkärikorvauksiin. Taxikuskin korvaus kunnallisen sairaalan odotusaulassa on tunnilta paljon enemmän kuin samaan aikaan potilasta hoitavan aivokirurgin tuntipalkka. Aivokirurgin täytyy maksaa vielä autostaan täysi autovero ja alv eikä voi saada myydessään tästäkään mitään etua. Tämä jos mikä on sairauksien kustannuksella rikastumista.
- saa katto ny
Professori kirjoitti:
Lisätiedot lisää tuskaa. KELA maksaa esim. Sairasmatkakorvauksia liki kaksin kertaisen määrän verrattuna koko yksityislääkärikorvauksiin. Taxikuskin korvaus kunnallisen sairaalan odotusaulassa on tunnilta paljon enemmän kuin samaan aikaan potilasta hoitavan aivokirurgin tuntipalkka. Aivokirurgin täytyy maksaa vielä autostaan täysi autovero ja alv eikä voi saada myydessään tästäkään mitään etua. Tämä jos mikä on sairauksien kustannuksella rikastumista.
Niin ja silti aivokirurgin PALKKA on moninkertainen taksikuskin palkkaan rinnastettuna.
Kerro mitä etua saa taksikuski myydessään autonsa?
- Professori
Valitettavasti KELA korvaus odotustunnilta sairaalan pkl:lla on suurempi kuin aivokirurgin tuntipalkka, molemmat maksaa sama yhteiskunta. Autosta on saatu ostettaessa veroalennus, jota ei myydessä palauteta. Myydään päivän hintaan kuten aivokirurgin auto, josta vero maksettu täytenä uutena ostettaessa.
- Ne puurot ja vellit
Nyt puhutaan kahdesta eri asiasta.
Paljonko on taksiyrittäjän palkka ja paljonko on odotustunnin veloitus?
Paljonko on aivokirurgin palkka ja paljonko on koko lääkäriaseman tuntiveloitus? - jamitenolinevellit
Ei KELA mitään odotustunteja korvaa.Kelan maksama korvaus on tukea potilaalle , joka muuten maksaisi kyseiset matkat itse . Taksin odotustunti on n. 43 euroa joka sisältää ALV 9% ynnä muita kuluja joista professorilla ei tunnu olevan mitään tietoa.Professorin kannattaisi kääntyä aivokirurgin puoleen ja tarkistuttaa toi päävärkki kun se kerran on noin halpaa. sieltä kun varmaan läytyy muutakin vikaa kuin tuo kateus . Eikä tuon vintin päivitys varmaan muutenkaan haittais pysyisit paremmin asiassa kun pistävät lepakot vintillä järjestykseen.
- dual
Taksikuski odottaa tunnin mutta Kela maksaa siitä vain 15min. Kuskin palkka oletuksella 38% on n.3,60 euroa. Huonot on kirurgin palkat.!
- Professori
Talksin odotustunti n.43e. , aivokirurgin tuntipalkka jää alle 40e siellä julkisella puolella, sairaalat ja terveyskeskukset eivät ole lääkäriasema vaan yhteiskunnan omistamia laitoksia, joissa ei ole tuntiveloituksia. KELA korvaus on tukea potilaalle mutta kenen saamasta maksusta? Siis tuetaan yksityistä toimintaa, joka liittyy sairaiden ihmisten hoitamiseen ja on jostakin pois, ilmaista lounasta ei ole. Entäs se autoverohelpotus, pois sekin on yhteisestä kakusta. Valitettavasti professori tietää tarkat luvut.
- renginkengin
Yritä nyt proffa kuitenkin ymmärtää, että on eri asia vertailla tuntipalkkaa kuin tuntipalkkaa kalustoa.
Kirurgin tuntiliksa on tosiaan vain tuntiliksaa. Taksin tuntiveloitus sisältää aika paljon muutakin kuin kenenkään palkan. Kirurgin tuntiliksa tuskin on myöskään kirurgin tuntihinta työnantajalle?
Tietysti siitä olen samaa mieltä, että tuossa taksin tuntiveloituksessa voisi olla korjaamisen varaa. Aika kova hinta paikallaan seisovasta autosta, eihän se auto siinä parkissa ollessaan kulu, eikä bensaa pala.
Tosin taitaa sille kirurgillekin joskus tulla aikojen peruutuksia, laitteistosta tai muista työntekijöistä johtuvia odotusaikoja, joilta saa ihan täyden palkan, vaikkei tekisi muuta kuin odottaisi ja lehteä lukisi. Ja päälle työnantaja maksaa työnantajamaksunsa kirurgin lehdenluvusta. - Dual2
renginkengin kirjoitti:
Yritä nyt proffa kuitenkin ymmärtää, että on eri asia vertailla tuntipalkkaa kuin tuntipalkkaa kalustoa.
Kirurgin tuntiliksa on tosiaan vain tuntiliksaa. Taksin tuntiveloitus sisältää aika paljon muutakin kuin kenenkään palkan. Kirurgin tuntiliksa tuskin on myöskään kirurgin tuntihinta työnantajalle?
Tietysti siitä olen samaa mieltä, että tuossa taksin tuntiveloituksessa voisi olla korjaamisen varaa. Aika kova hinta paikallaan seisovasta autosta, eihän se auto siinä parkissa ollessaan kulu, eikä bensaa pala.
Tosin taitaa sille kirurgillekin joskus tulla aikojen peruutuksia, laitteistosta tai muista työntekijöistä johtuvia odotusaikoja, joilta saa ihan täyden palkan, vaikkei tekisi muuta kuin odottaisi ja lehteä lukisi. Ja päälle työnantaja maksaa työnantajamaksunsa kirurgin lehdenluvusta.Nyt ei kyllä proffa ja renginkengin ymmärtänyt että tunnin odottelusta Kela maksaa vain 15 minuuttia joka on alv 0% 9,47 euroa.
- renginkengin
Dual2 kirjoitti:
Nyt ei kyllä proffa ja renginkengin ymmärtänyt että tunnin odottelusta Kela maksaa vain 15 minuuttia joka on alv 0% 9,47 euroa.
Itse en tiedä Kelasta mitään, mutta ainakin jos yleisesti taksin odottelutaksasta puhutaan, niin on se mielestäni isännälle turhankin kannattavaa. Rengille ei niinkään, vaikka nykyisellään ihan ok työntekijällekin.
- Professori
Terveydenhuolto samoin kuin vanhusten hoito etu. On tänä päivänä rahoitusongelmassa. Kaikessa joudutaan säästämään. Taxirengin palkka n.38 pros. eli auton omistaja saa tekemättä mitään 62 pros.näistä korvauksista. Hänellä on tarkoin varjeltu lupa omistaa auto, josta verovähennyksen. Aivokirurgin kuten renginkin on täytynyt maksaa täysi vero. Myöskään oman auton seisottamisesta parkkipaikalla heille ei makseta, korkeintaan parkkisakot.
Ongelman muodostaa tämä patriisiryhmä, joka tekemättä mitään lohkaisee tuon 62 pros. Jos säästöjä julkisella puolella joudutaan tekemään karsittakoon nämä syöttiläät. 25 pros omaehtoinen alennus on avain oikeaan suuntaan.
Myös lupakartellin poisto eli rengitkin saisivat ajaa omilla autoillaan toisi kilpailua alalle. Autovero kaikille samaksi.
Vrt . nykyiseen bussikiistaan, ei saa liikennelupia, jos ajaa liian halvalla.Yhteiskunta maksaa niistäkin matkoista suuren osan samoin koulukyydeistä. En tarkoita pelkästään luvista päättäviä virkamiehiä, jotka saavat ilmaiset liput. - jamitenolinevellit
proffalla ja rengillä taitaa olla vaikeuksia luetun ymmärtämisessä , eikä tuo tietopuolikaan ole aivan hanskassa , mutta onneksi luulo korvaa tiedon.
- harmittaaa pers.....
Hitto tulipa tehtyä pahamoka . Kävin 60 kympin "huollossa" , tohtori tutki pakoputken , 1 minuutti varsinainen katsastus 14 minuuttia kivaa keskustelua ja puhtaat paperit , lasku 175,00 euroa . Nyt vasta proffa kertoo , että 43,00 eurolla olis saanut 14 minuuttia keskustelua ja 45 minuuttia "katsastusta" ja kaikki tämä jos "katsastaja" olis aivokirurgi.
- Nuori Isäntä
harmittaaa pers..... kirjoitti:
Hitto tulipa tehtyä pahamoka . Kävin 60 kympin "huollossa" , tohtori tutki pakoputken , 1 minuutti varsinainen katsastus 14 minuuttia kivaa keskustelua ja puhtaat paperit , lasku 175,00 euroa . Nyt vasta proffa kertoo , että 43,00 eurolla olis saanut 14 minuuttia keskustelua ja 45 minuuttia "katsastusta" ja kaikki tämä jos "katsastaja" olis aivokirurgi.
Voi kenkärenki ja proffa.... käykää vaikka tolpalla kysymässä miten ne asiat on.
Taksin odotustaksa on tuo 42,10 €, sis. alv 9%. Lisäksi pitää huomioida se että tuo tuntiveloitus 42,10€ pitää sisällään auton, kuljettajan, vakuutukset yms pikkujutut jotka aina unohtuu kun sitä mittarin raksutusta tuijottaa suu vaahdossa.
Kela korvaa odotusta max. 15 min. kun kyseessä on kyyti hoitavasta laitoksesta kotiin. Es. Elviira menee tk:sta apteekin kautta kotiin, odotusta korvataan 15 min.
Kun kyseessä on edestakainen matka niin Kela korvaa odotusta sen verran mitä maksaisi uusi kyyti aisakkaan kotipaikkakunnalle. Es. Uolevi hyppää pirssiin ja ajaa hoitolaitokseen ja perillä pihassa mitarissa on 84,50€. Tällöin taksi voi odottaa mittari päällä 2h ajan asiakasta, ylimenevää odotusta ei korvata (joskus näinkin käy, ei voi mitään). Paluu kassalla jolloin mittariin ei kerry summaa, mittari käynnistetään uudestaan aluerajalla josta mittari päällä asiakkaan kotiin saakka.
Minä en tiedä paljonko aivokirurgin palkka on, mutta epäilen että jos kirurgin palkka jaetaan tehdyillä leikkaustunneilla/kk niin on se jotain muuta kuin 42€/h.
Jos huomioon otetaan myös valmisteluaika yms niin voidaan olla jo lähellä tuota pirssin odotustaksaa.
p.s. pirssi on veroton 9600€ saakka autoveron osalta, mutta muistakaapas mutuilijat että veron kuoleentumisaika on 36 kk joten jos auton vaihtaa alle 36kk ikäisenä niin verottaja kyllä lätkäisee jäljellä olevan veron maksuun, kirurgi maksaa vain välirahan.. :D
trollolooolooo vaan....
Ai juu, tuli mileen tuosta rengin palkasta.... luulekko proffa jottei palkasta ole sivukuluja?? Trolloloo vaan...
Jos noin kadehdituttaa niin mikset lähde rengiksi pirssiin, tai peräti isännäksi jonnekkin.... kyllä avoimia lupia on pitkin poikin suomea ja jokainne oikeustoimikelpoinen henkilö voi niitä hakea..
Trollo.... äääh olkoon...
Looloo.. - renginkengin
Nuori Isäntä kirjoitti:
Voi kenkärenki ja proffa.... käykää vaikka tolpalla kysymässä miten ne asiat on.
Taksin odotustaksa on tuo 42,10 €, sis. alv 9%. Lisäksi pitää huomioida se että tuo tuntiveloitus 42,10€ pitää sisällään auton, kuljettajan, vakuutukset yms pikkujutut jotka aina unohtuu kun sitä mittarin raksutusta tuijottaa suu vaahdossa.
Kela korvaa odotusta max. 15 min. kun kyseessä on kyyti hoitavasta laitoksesta kotiin. Es. Elviira menee tk:sta apteekin kautta kotiin, odotusta korvataan 15 min.
Kun kyseessä on edestakainen matka niin Kela korvaa odotusta sen verran mitä maksaisi uusi kyyti aisakkaan kotipaikkakunnalle. Es. Uolevi hyppää pirssiin ja ajaa hoitolaitokseen ja perillä pihassa mitarissa on 84,50€. Tällöin taksi voi odottaa mittari päällä 2h ajan asiakasta, ylimenevää odotusta ei korvata (joskus näinkin käy, ei voi mitään). Paluu kassalla jolloin mittariin ei kerry summaa, mittari käynnistetään uudestaan aluerajalla josta mittari päällä asiakkaan kotiin saakka.
Minä en tiedä paljonko aivokirurgin palkka on, mutta epäilen että jos kirurgin palkka jaetaan tehdyillä leikkaustunneilla/kk niin on se jotain muuta kuin 42€/h.
Jos huomioon otetaan myös valmisteluaika yms niin voidaan olla jo lähellä tuota pirssin odotustaksaa.
p.s. pirssi on veroton 9600€ saakka autoveron osalta, mutta muistakaapas mutuilijat että veron kuoleentumisaika on 36 kk joten jos auton vaihtaa alle 36kk ikäisenä niin verottaja kyllä lätkäisee jäljellä olevan veron maksuun, kirurgi maksaa vain välirahan.. :D
trollolooolooo vaan....
Ai juu, tuli mileen tuosta rengin palkasta.... luulekko proffa jottei palkasta ole sivukuluja?? Trolloloo vaan...
Jos noin kadehdituttaa niin mikset lähde rengiksi pirssiin, tai peräti isännäksi jonnekkin.... kyllä avoimia lupia on pitkin poikin suomea ja jokainne oikeustoimikelpoinen henkilö voi niitä hakea..
Trollo.... äääh olkoon...
Looloo..Mitäs vakuutuksia paikallaan seisova auto tarvitsee? Entä millaisia kuluja paikallaan seisova auto aiheuttaa? Jos vielä malttaisit sammuttaa moottorin..
- joopsjhgh
renginkengin kirjoitti:
Mitäs vakuutuksia paikallaan seisova auto tarvitsee? Entä millaisia kuluja paikallaan seisova auto aiheuttaa? Jos vielä malttaisit sammuttaa moottorin..
Liikennevakuutus, kasko- ja seisontavakuutus näin äkkiä tuli mieleen.
- renginkengin
joopsjhgh kirjoitti:
Liikennevakuutus, kasko- ja seisontavakuutus näin äkkiä tuli mieleen.
Eiköhän liikennevakuutus perustu liikkuvaan autoon, paikallaan oleva auto, kun ei paljon kolareita aiheuta.
Toki tästä sairaalan pihalla odottelusta nyt ei erikseen kukaan tule alennusta vakuutukseen tarjoamaan, mutta vakuutusyhtiöt ovat laskeneet jonkun keskiarvon mukaan ajetut kilometrit ja onnettomuustodennäköisyydet ja hinnoitelleet vakuutuksensa sen mukaan. Paikallaan olemisen osalta vakuutus lienee hinnoiteltu ilmaiseksi. - tmokdjwa
renginkengin kirjoitti:
Eiköhän liikennevakuutus perustu liikkuvaan autoon, paikallaan oleva auto, kun ei paljon kolareita aiheuta.
Toki tästä sairaalan pihalla odottelusta nyt ei erikseen kukaan tule alennusta vakuutukseen tarjoamaan, mutta vakuutusyhtiöt ovat laskeneet jonkun keskiarvon mukaan ajetut kilometrit ja onnettomuustodennäköisyydet ja hinnoitelleet vakuutuksensa sen mukaan. Paikallaan olemisen osalta vakuutus lienee hinnoiteltu ilmaiseksi.renginkengin osoittaa todellisen tyhmyytensä kyllä ne vakuutusmaksut ( 7500,00 euroa , seitsemäntuhattaviisisataa euroa / vuosi ) on maksettava vaikka ei kone olisikaan käynnissä. Kannattaiskos tutustua vakuutusmaksujen muodostukseen ja lopettaa tollanen p..jauhanta.eipä tunnu tuo tiedon hankinta olevan rengin vahvojapuolia
- renginkengin
tmokdjwa kirjoitti:
renginkengin osoittaa todellisen tyhmyytensä kyllä ne vakuutusmaksut ( 7500,00 euroa , seitsemäntuhattaviisisataa euroa / vuosi ) on maksettava vaikka ei kone olisikaan käynnissä. Kannattaiskos tutustua vakuutusmaksujen muodostukseen ja lopettaa tollanen p..jauhanta.eipä tunnu tuo tiedon hankinta olevan rengin vahvojapuolia
Niin, ja paikallaan seisovasta autosta isäntä saa kyllä melko mukavan siivun vakuutusmaksua kasaan, vaikka kuluja ei aiheudu.
Jos mittarin saisi koodattua kätevästi jakamaan tuotot oikeudenmukaisesti, voitaisiin ihan hyvin odotustaksan osalta isännän osuutta pienentää.
Nythän tilanne on se, että suurin osa vuoroista ajetaan alle odotustaksan tuntiansion. Siis auto parkkipaikalla odottaessaan tienaa enemmän kuin keskimäärin työvuoron aikana. Ja isäntä ottaa aivan saman oman prosenttiosuutensa parkkiksella seisovasta autosta kuin samaa tai alempaa tuntituloa hankkivasta ympäri kaupunkia suhaavasta autosta, josta tulee myös paljon enemmän kuluja. Ei kuulosta kovin järkevältä omaan korvaani.
- Professori
Valitettavasti olisit saanut aivokirurgin palvelua alle 40€ tuntipalkalla siellä julkisessa sairaalassa , jonka aulassa taxikuski odottaa 43€ :n tuntikorvauksella, josta siis kenties Etelän aurinkorannikolla juuri sillä hetkellä tähtimerkattua konjakkia nautiskeleva veroalennetun auton, ehkä uusi musta MB e sarjalainen, omistaja saa 62 prosenttia. Veronmaksajat maksavat.
Ei ihme jos harmittaa.
Se 175€:n kaveritkin teki sentään jotain työtä.- Taauuno
Proffa tietää luvut, tietääkö paljonko jää siitä 43:sta eurosta nettona?
Paljonko muuten aivokirurgi tienaa vuodessa, ei varmaan niin paljon kuin taksimies? - renginkengin
Kuinkas paljon olet maksanut etukäteen veroissasi sen 40€ aivokirurgin vastaanotosta, mukaan lukien koulutus, vastaanottotilat, koko palkka? Entä taksin?
- Professori
Tarkennusta aivokirurgin palkkaan: tuntipalkka on ALLE 40€ , josta vähennetään vero, kk palkka muodostuu kun tunnit kerrotaan kk tuntimäärällä, muuta palkkaa ei ole. Sellaista on virkamiehen palkka, aivokirurgi on virkamies.
Taksin odotustunti on siis tarkasti 42.10 , siis enemmän.
Taksit tuovat potilaita aivokirurgille satojen km päästä, tällöin matkakustannukset muodostuvat kalliimmiksi kuin edestakainen lento NewYorkiin. Odotuskorvaus sen mukaan.Siitä 62 pros. Taxiauton omistajalle. Niitä taxikuskeja istuu päivittäin sairaalan pkl:n aulassa enemmän kuin aivokirurgeja on siellä vastaanottamassa potilaita.
Molemmat omistavat niistä tiloista saman verran sillä yhteiskunnanhan ne on, mutta taxiauton omistaa muu kuin potilas ja aivokirurgin.
Myös aivokirurgin autosta sairaalan parkkipaikalla menee vakuutus ym.maksut, mutta hän ei saa niitä vähentää verotuksessa. Uutta takia ei tarvitse vaihtaa alle 3 vuoden, kyllä tavallinenkin auto sen kestää, saati musta MB e sarjalainen, vaikka MB:n laatu Väyrysessä vähän heikkenikin. Ei tarvitse palauttaa verohelpotuksia, väliraha vain kuten aivokirurgillakin.
Mitä koulutuksen maksuun tulee, niin kaikille Suomessa maksetaan koulutus.USA:ssa aivokirurgi maksaa itse koulutuksen.Suomeen yleistä maksullista koulutusta ei jostain syystä haluta. Suomessakin aivokirurgi maksaa vuosien opiskeluajan elämisen kuitenkin itse velaksi, joka maksetaan siitä alle 40€:n bruttotuntipalkasta.
Kun rahat eivät tunnu terveydenhoidossa riittävän niin jostain on rönsyjä alettava karsimaan. Yksi sopiva kohde on se 62 prosentin osuus.
Summa summarum:
Korkeimmat korvaukset tällä hetkellä terveyden hoidossa maksetaan poliittisesti valituille hallintovirkamiehille, jotka eivät yleensä ole lääkäreitä aivokirurgeista puhumattakaan, sekä aulassa odottaville taxeille.
Tosin näillä hallintomiehillä on paljon tärkeitä taximatkoja sairaalan piikkiin.- 17+20
Tän on ihan pakko olla provo!
- renginkengin
Olisi se ilmainen koulutus tehnyt hyvää sinullekin.
- Professori
Minulla on ABCE ajokortti, jonka olen itse maksanut. Muu koulutus on ollut ilmainen, mutta silti en yllä edes tekemättä mitään tuohon 62 prosentin osuuteen tuosta 42.10€ : sta vaikka minulla on useampi auto.
- renginkengin
Montako autoa sinä oikein haluat itsellesi?
- Kyytikiito
Olisi kannattanut alkaa autotohtoriksi, koita nyt proffa tajuta, ettei yrityksen laskutus /per /tunti ole sama asia kuin käteen jäävä raha, siitä tuntiveloituksesta maksetaan yrityksen kaikki kulut, mm. alv, ym.verot, palkat, tilin ja palkanlaskentakulut, yel,tel,tapaturmavakuutukset, yrityksen muut vakuutukset kiinteistölle tai kalustolle, lisäksi kaikki hankittavat koeeet, laitteet, niiden huollot, korjaukset, juoksevat kulut.
Yritystoiminnasta pitää jäädä käteen työntekijälle kuin yrittäjälle itselleenkin palkkaa, muuten yrityksen pyörittäminen ei ole kannattavaa.
Nuo kulut aivokirurgin työstä maksaa työnantaja, eli siis aivokirurgin työtunti maksaa yhteiskunnalle huomattavasti enemmän kuin taksin tuntitaksan verran, pelkästään aivokirurgin palkkaaminen sivukuluineen maksaa työnantajalle eli yhteiskunnalle jokatapauksessa yli satasen /tunti(100€/tunti) .
Autokorjaamolla tuntiveloitus voi olla 70-90 € /tunti, sielläkin automekaanikot töissä eikä heidän tuntipalkkansa ole varmaankaan kuin apaut n. 20 €/tunti.
Soita vaikka putkimies vaihtamaan yksi keittiön hana, työn ammattimies tekee varmasti 20 minuutissa mutta laskutus tulee vähintään 1 tunti matkat, eli veikkaisin että maksaa n. 100€.
Eli siis työntekijän palkkaamiseksi sivukuluineen, yritys / palkanmaksaja maksaa sivukuluina n. puolet lisää pelkän käteenjäävän tuntipalkan lisäksi. - Professori
Aivokirurgin palkka on siis ALLE 40€ , nuoremmilla jää jopa puoleen. Millään laskuopilla ei edes autotohtori saa sivukulujen kanssa yli 100€.
Jos liikennelupakartelli lakkaisi, voisi olla vain auto ja mies, joka maksaisi omat sivukulunsa. Ei olisi mitään firman kuluja , eikä siis kannattaisi firmaa perustaakkaan.
Mummujen ja pappojen sairaalakuljetuksiin ei tarvita mitään mustaa MB, Daciakin riittäisi. Kalliin auton kustannuksetkin vaikuttavat kuljetushintaan, johon siis KELA osallistuu.
Jos juoppokuljetukseen ravintoloista tarvitaan hieno auto, se ilo siihen hommaan suotakoon, mutta julkisen terveydenhuollon rajallisia varoja siihen ei tarvita.- Nuori Isäntä
Anna jo olla, menee tämäkin keskustelu ihan ohi aiheen, keskimäärin noin 62% ohitse aloitusotsikon.
Jos se noin kadehdituttaa niin mene hyvä mies taksiyrittäjäkurssille ja sitten vain oma lupahakemus vetämään ja kultaa vuolemaan sillä Dacialla.
Suurin osa suomen takseista on periaattella mies/nainen ja auto.
Yrittäjällä on aina Y-tunnus, myös minulla vaikka ei olekkaan kuin 1 taksi joten olen yksityinen elinkeinon harjoittaja (YEH).
Voisin toki muuttaa toimintani yritysmuotoon AY, KY tai jopa OY
AY = arveluttava yritys, KY = Kyseenalainen yritys ja OY = onnistunut yritys ;D)
Itse minä maksan omasta liikevaihdostani kuluni eli ennakkoveroni, YEL:n, TyEl:in, omat henk.koht. vakuutukseni, auton vakuutukset, työntekijän vakuutukset, polttoaineet ja huollot, puhelin ja toimistokulut, lainat, välitysprovisiot ja kaikki muutkin kulut, se mitä käteen jää (jos jää) on raha jolla sitten rahoitan oman elämiseni ja usko pois vaan että näkkileipää on enemmän pöydässä kuin pullaa. Tottakait nyt haukena kiinni rapalaan, edellämainitut ovat vähennettäviä kuluja, mutta niihin on raha tienattava jotta nekin voi maksaa joten mittarin on pyörittävä vaan....
Se kadehtimasi musta E-sarjalainen on työkalu, sinä näet siinä uudenkarhean auton jota kadehdit, minä näen siinä työkalun josta oma ja perheeni elanto on riippuvainen... siis autosta ja sitä sinä kadehdit... reppana. Lisäksi, pihassa ei edes seiso E-sarjalainen vaan ihan muunmerkkinen auto, musta kylläkin...
Mutta jos tuo turun invataksiyrittäjä alkaa todellakin ajelemaan -25% alennuksella kilometritaksasta ja ehkä jopa avustuslisästä tuo -25% niin onnea vain, kouraan jää tekemisen riemu ja rupia perseeseen.
Tuosta kun ei ihan oikeasti jää käteen yhtään mitään jolla yritystoimintaa pyörittää.
Ihan oikeasti proffa hyvä, meneppäs takaisin oppikirjojen ääreen ja palaa areenalle vaikka kun on peruskoulun tokari kourassa...
p.s tiesitkö muuten että 1 taksi = yksinkertaiset murheet, 2 taksia kaksinkertaiset murheet, monta taksia = moninkertaiset murheet....
Vai vielä etelään konjakkia nauttimaan.... - renginkengin
Nuori Isäntä kirjoitti:
Anna jo olla, menee tämäkin keskustelu ihan ohi aiheen, keskimäärin noin 62% ohitse aloitusotsikon.
Jos se noin kadehdituttaa niin mene hyvä mies taksiyrittäjäkurssille ja sitten vain oma lupahakemus vetämään ja kultaa vuolemaan sillä Dacialla.
Suurin osa suomen takseista on periaattella mies/nainen ja auto.
Yrittäjällä on aina Y-tunnus, myös minulla vaikka ei olekkaan kuin 1 taksi joten olen yksityinen elinkeinon harjoittaja (YEH).
Voisin toki muuttaa toimintani yritysmuotoon AY, KY tai jopa OY
AY = arveluttava yritys, KY = Kyseenalainen yritys ja OY = onnistunut yritys ;D)
Itse minä maksan omasta liikevaihdostani kuluni eli ennakkoveroni, YEL:n, TyEl:in, omat henk.koht. vakuutukseni, auton vakuutukset, työntekijän vakuutukset, polttoaineet ja huollot, puhelin ja toimistokulut, lainat, välitysprovisiot ja kaikki muutkin kulut, se mitä käteen jää (jos jää) on raha jolla sitten rahoitan oman elämiseni ja usko pois vaan että näkkileipää on enemmän pöydässä kuin pullaa. Tottakait nyt haukena kiinni rapalaan, edellämainitut ovat vähennettäviä kuluja, mutta niihin on raha tienattava jotta nekin voi maksaa joten mittarin on pyörittävä vaan....
Se kadehtimasi musta E-sarjalainen on työkalu, sinä näet siinä uudenkarhean auton jota kadehdit, minä näen siinä työkalun josta oma ja perheeni elanto on riippuvainen... siis autosta ja sitä sinä kadehdit... reppana. Lisäksi, pihassa ei edes seiso E-sarjalainen vaan ihan muunmerkkinen auto, musta kylläkin...
Mutta jos tuo turun invataksiyrittäjä alkaa todellakin ajelemaan -25% alennuksella kilometritaksasta ja ehkä jopa avustuslisästä tuo -25% niin onnea vain, kouraan jää tekemisen riemu ja rupia perseeseen.
Tuosta kun ei ihan oikeasti jää käteen yhtään mitään jolla yritystoimintaa pyörittää.
Ihan oikeasti proffa hyvä, meneppäs takaisin oppikirjojen ääreen ja palaa areenalle vaikka kun on peruskoulun tokari kourassa...
p.s tiesitkö muuten että 1 taksi = yksinkertaiset murheet, 2 taksia kaksinkertaiset murheet, monta taksia = moninkertaiset murheet....
Vai vielä etelään konjakkia nauttimaan....Uskon kyllä, että 25% alennuksella on taksitoimintaa mahdollista pyörittää nykyistä kannattavammin, kunhan:
a) firma olisi hoidettu tehokkaasti, eli mieluiten monen auton yritys, eikä niin että joka autolla yksi isäntä amatöörinä värkkäämässä työnjohtoa, palkanlaskentaa yms. tms.
b) alennuksen myötä saisi enemmän ajoa eli vähemmän tolppahomostelua, joka ei tuota mitään kenellekään.
Autoa et oikein edes yrittänyt perustella, mutta tässä nyt tämä vakiovastaus: se, että E-mersu vaihdettaisiin Daciaan, ei alentaisi taksoja kuin max 5%, koska auton hankintahinnan osuus taksiyrityksen kokonaiskuluista ei ole kovin suuri. Eli asiakkaat maksaisivat lähes saman hinnan, ei suinkaan niin kuin moni "professorikin" tuntuu kuvittelevan, että Daciassa taksa olisi puolet Mersun taksasta.
- Kyytikiito
Voi itku,Istu ja kirjoita.
Kyllä suurin osa takseista suomessa on nytkin ns. auto ja mies/nainen, ne pakolliset kulut ovat "pienessäkin yrityksessä", yhden auton taksiyrittäjä maksaa alv, ym. verot, yel, tapaturmavakuutus, auton ja kaluston vakuutukset, kirjanpito, lainat, lyhennykset, polttoaineet, huollot, korjaukset, pitää se auto joskus vaihtaakin, pääomaa pitää olla tilillä, persaukinen firma menee yllättävien menojen kohdatessa entistä suurempiin vaikeuksiin.
Ja autoverottomia takseja ei suomessa ole, kaiksta henkilöautotakseista joudumme maksamaan autoveroa, ainoastaan invataksi on autoveroton mutta sen varustelu on sen verran hinnaksta että maksaa sekin.
Suomessa invataksien lisäksi ammattiliikenteeseen rekisteröidyt autot ovat autoverottomia mm. kuorma-autot, linja-autot, ambulanssit, ruumisautot yms, ammatiliikenteen kalustosta henkilöautotakseista peritään autoveroa. - PPPena
Kenellä taksiautoilijalla jää tuo proffan laskema 62% käteen?
Käsi ylös, ei taida nousta yhtään...- SV.XXXXXX
Suomen Lääkäriliiton tekemän palkkatilaston mukaan erikoistumaton terveyskeskuslääkäri tienaa keskimäärin 5 904 euroa ja erikoistunut terveyskeskuslääkäri 6 387 euroa.
Tässä keskustelussa aivokirurgilla tarkoitettaneen neurokirurgian erikoislääkäriä/tohtoria jonka ansiot ovat pääsääntöisesti edellisiä suuremmat. - Professori
SV.XXXXXX kirjoitti:
Suomen Lääkäriliiton tekemän palkkatilaston mukaan erikoistumaton terveyskeskuslääkäri tienaa keskimäärin 5 904 euroa ja erikoistunut terveyskeskuslääkäri 6 387 euroa.
Tässä keskustelussa aivokirurgilla tarkoitettaneen neurokirurgian erikoislääkäriä/tohtoria jonka ansiot ovat pääsääntöisesti edellisiä suuremmat.Terveyskeskuslääkärin palkkataso on yllätys yllätys korkeampi kuin erikoissairaanhoidon eli myös neurokirurgian erikoislääkärin.
Yo mainitut palkat muodostuvat niistä tehdyistä tunneista.
Mistä tiedän? Katson omaa palkkanauhaa, tuntipalkaksi ilmoitetaan selkeästi alle 40€, vaikka siinä on kaikki ikäilisät. Samoin on kollegoilla.
Totuus on joskus tuskallista. - renginkengin
Professori kirjoitti:
Terveyskeskuslääkärin palkkataso on yllätys yllätys korkeampi kuin erikoissairaanhoidon eli myös neurokirurgian erikoislääkärin.
Yo mainitut palkat muodostuvat niistä tehdyistä tunneista.
Mistä tiedän? Katson omaa palkkanauhaa, tuntipalkaksi ilmoitetaan selkeästi alle 40€, vaikka siinä on kaikki ikäilisät. Samoin on kollegoilla.
Totuus on joskus tuskallista.Eihän lääkäri oikeasti voi olla noin yksinkertainen, eihän? Olet jopa näitä taksiurpoja simppelimpi. Toivottavasti se ei näy työssäsi. Taksiurpoilla näkyy, mutta siinä harvoin tulee suurta vahinkoa asiakkaille.
- Professori
Keskusteluihan lähti siitä, että joku tarjosi 25 prosentin alennuksen. Siis tarkoittaa että halvemmallakin pärjää .
Aivokirurgin kannattaisi kuljettaa itse potilaansa vastaanotolle ja takaisin mutta sen estää LIIKENNELUPA, sitä kun ei saa.
Totuus on todella tuskallista.- renginkengin
Eikö aivokirurgin liksasta ole varaa nipistää 25% tai 50% pois? Eikö pärjäisi?
Ei muuten lääkikseenkään pääse kuka vaan, tarkkaan seulotaan sinnekin. Ja lääkärinlupia ei saa kuin vuosien opiskelun jälkeen. Samoin sen liikenneluvan saat vuosien työllä sinäkin jos niin kovin haluat. Sitten voinet pitää omaa taksia sairaalan parkissa ja käydä sillä hakemassa ja viemässä leikattavasi. Yöksi annat sitten rengille ajoon ja rikastut hänen työllään.
- Professori
Näinhän se menee. Aivokirurgi saa automaattisesti luvan suoritettuaan tutkinnon, mutta taxilupaa ei saa suoritettuaan ajoluvan.
Se on ongelman ydin.- ProFokaattori
Eli se koira älähti johoon kalikka kalahti. 62% aivoprofessori paljastuikin ajomieheksi joka ei saanutkaan omaa lupaa ELY:stä.
- Professori
Älä ole huolissasi, en todellakaan ole automies vaikka omistan ABCE kortin.Taxia käytän yleensä vain lentokenttäkuljetuksissa kotimaassa ja maailmalla kongressi ja lomamatkoilla.
Olen tutustunut taxeihin ja taksoihin ympäri maailmaa.
Kerro missä muussa länsimaassa yhteiskunta korvaa potilaan kuljetuksesta enemmän kuin hoitavalle lääkärille.
Kysymyshän oli, että joku antaa 25 pros:n alennuksen. Ja kustannuksia julkisella sektorilla on karsittava. - kyytikiito
varmasti monessakin kuljetukset maksavat enemmän kuin lääkärin tuntipalkka, tämä nyt on jo selvä asia, muille paitsi proffalle.
Kukas ne kongressimatkat muuten maksaa ? - Kyytikiito
On myös huomioitavaa, kun taksi tuo "proffalle" potilaan n. 25 km päästä/ sivu ja odottaa perillä proffan käsittelyn ajan, laitetaan se nyt vaikka se tunti odotusta, eli 42.10€, tämän jälkeen alkaa potilaan kanssa paluumatka joka ajetaan kassa asennossa taksin asemapaikan vyöhykkeelle asti jolloin siis taksamittariin ei kerry taksaa, lisäksi on myös huomioitava että jos proffa maleksii joutavia eikä homma hoidu tunnissa ko. tapauksessa kela ei maksa yhtään yli tuon tunnin odotusta, vaikka taksi sellaisesta laskuttaisikin, pyyhkii kelan täti punakynällä armottomasti "ylimenevän hinnan yli ja korvaa vain kriteerien mukaisen hinnan.
- ¢
ihme paskanjauhamista odotusajasta, ja vielä takseilta.
Jos on menopaluu kelakyyti, niin kelahan korvaa odotusta vain sen, minkä matka on maksanut siinä menosuuntaan. Menopaluita ei todellakaan anneta, jos ei ole varmuutta että se tulee edullisemmaksi kuin kaksi erillistä kyytiä. Lisäksi kelakyydin menopaluussa paluu ajetaan kokonaan kassalla. Muutenhan joissakin tapauksissa koko kyydin ajan olisi taksa päällä. Jos menopaluussa on paluumatkalla apteekkikäynti, niin sillon voi laittaa taas mittarin odotukselle max 15 min. Jos siellä apteekissa sitten menee puoli tuntia, niin 15 min ylimääräinen odotus lisätään asiakkaan omavastuuseen.
Ei pitäisi tulla yhteiskunnalle mitään ylimääräistä taksin odottamisesta. Täällä vaan mistään mitään tietämättömät toopet jauhaa pas-kaa asioista joista eivät tajua yhtään mitään. - ¢
nii ja mistä lähtien ns invatakseilla on ollut eri taksat kuin muilla? Ainoa lisä on avustuslisä ja porrasveto, jota nyt nykypäivänä ei enää koskaan ole.
- ¢
no paarikuljetukset on sitten oma lajinsa. siinä lisämaksu on jotain kolmekymppiä ja kilometrit ajetaan kolmostaksalla, eli sama jos olisi 5 aikuista kyydissä.
- Professori
Kyse oli siis, että joku tarjoaa 25prosentin alennuksen.
Taxikorvauksissa siis pelkkä odotusajan korvaus on isompi kuin lääkärin vastaava aika potilasta hoitaessaan. Siis lehden luku aulassa on arvokkaampaa kuin potilaan hoitaminen.
Varsinainen korvaushan tulee ajosta . Siis huomattavasti enemmän kuin tuo odotus.
Missään muussa länsimaassa ei tällaista ihmettä löydy.
Jos se kuskaaminen on se potilaan hoidon vaativin ja merkittävin osa, että siitä pitää maksaa eniten,niin miksi edes kuskata sairaalaan, vie Esson baariin kahville.
Kohta taxit on jälleen vaatimassa korotuksia taxoihin, ja mikä on vaatiessa jos veronmaksajat maksavat. Säästetään potilaiden varsinaisessa hoidossa sitten.
Odotustaxa kuvastaa hinnoittelun tasoa, ja se on ongelma, lupakartelli sen ydin.
Sairaaloiden ja terveyskeskusten kannattaisi itse alkaa suorittamaan potilaskuljetukset.
Autot olisivat tehtävään sopivia,edullisia, kuljettajalle maksettaisiin tavallista kk-palkkaa ja autoverokikkailu jäisi pois. Myös tuo 62 pros.osuus poistuisi, sairaalalla olisi vain auton pääomaan liittyvät kulut.- renginkengin
Ai muissa länsimaissako taksit odottavat ilmaiseksi?
Mitähän siitä leikkaamisesta tosiaan maksetaan? Sisältyykö siihen 40€ lekurin liksaan tosiaan tilat, kulut, verot, työnantajamaksut, vakuutukset, laitteet? Ai niin, eikun nehän tulevat valtiolta eli ovat ilmaisia..
Jos kuskeille maksettaisiin tavallista kuukausipalkkaa, nousisivat taksat entisestään. Jos autovero"kikkailua" ei olisi, nousisivat taksat entisestään. Autot vaihtamalla Mersusta Daciaan voitaisiin saada 5% alennus taksoihin, mikä sekin vähän kyseenalaista, kun huolloista voisi tulla kalliimpia yllättävien rikkojen vuoksi ja lisäksi samoilla autoilla ei enää voitaisi ajaa edustusajoja, mikä laskisi auton käyttöastetta. Jopa renkien palkkoihin tällä voisi olla vaikutusta, sillä moni suostuu ajamaan Eemeliä vähän pienemmälläkin palkalla kuin Daciaa. - mies32
Niin ja mistähän luulet, että johtuu, etteivät sairaalat itse suorita kuljetuksia? Voisiko liittyä siihen, ettei niitä kannata taksia halvemmilla hinnoilla itsekään toteuttaa?
- Professori
Sairaalat suunnittelevat potilaskuljetuksia. Nyt vain on niin, että yhteiskunta maksaa Kelan kautta ja se ei näy sairaalan budjetissa mitenkään. Mutta samaa veronmaksajien rahaa se on. Iso laiva kääntyy hitaasti.
Sairaalan autonkuljettajille ei makseta lääkärin palkkaa, mutta olishan se kohtuullista jos taxille riittäisi erikoislääkärin palkka.
Ilmaiseksi odottamisestahan ei ollut puhetta. 25 prosentin alennuksella päästäisiin jo lähemmäs erikoislääkärin palkkaa. Luulisi riittävän.- 19+12
Siis ei tää voi olla todellista, että vaikka moneen kertaan on selitetty, joku vielä kuvittelee, että taksiyrittäjän palkka = mittarin näyttämä summa. Jos se todellakin olisi noin, minkä ihmeen takia siellä tehtäs ylipitkää päivää ja kuunneltas viikonloppusin örveltäjiä?
Ja kuljettajan palkastahan ei mene sivukuluja, tottakai autoilija saa kaiken itselleen mitä jää yli kuljettajan palkasta....
Mut provoilijoille on turha selittää.
Hei muuten, eihän tää kaveri vaan oo se pullakuski 87k? - 10+10
19+12 kirjoitti:
Siis ei tää voi olla todellista, että vaikka moneen kertaan on selitetty, joku vielä kuvittelee, että taksiyrittäjän palkka = mittarin näyttämä summa. Jos se todellakin olisi noin, minkä ihmeen takia siellä tehtäs ylipitkää päivää ja kuunneltas viikonloppusin örveltäjiä?
Ja kuljettajan palkastahan ei mene sivukuluja, tottakai autoilija saa kaiken itselleen mitä jää yli kuljettajan palkasta....
Mut provoilijoille on turha selittää.
Hei muuten, eihän tää kaveri vaan oo se pullakuski 87k?Se mikä ei voi olla todellista on se, että te pöljät lankeatte tällaiseen trolliin näin totaalisesti. Vähän nyt sitä nettilukutaitoa peliin, jos saan pyytää.
- ¢
10+10 kirjoitti:
Se mikä ei voi olla todellista on se, että te pöljät lankeatte tällaiseen trolliin näin totaalisesti. Vähän nyt sitä nettilukutaitoa peliin, jos saan pyytää.
pyytele sinä mitä tykkäät, mutta jos nyt tieteellisesti puututaan siihen odotusaikaan, mikä täällä pierahtelee esiin jatkuvasti, niin käytännössähän taksin odotus kelakyydissä ei maksa mitään, tai ainakaan taksari ei siitä mitään kostu, koska silloin joka tapauksessa paluu ajetaan kassalla, eli se taksamittari ei naksuta lisää senttejä siihen mittariin. Ainoa lisähinta odotuksesta tulee siitä 15 min apteekkikäynnistä. Varmaan nämä odotustaksasta valittajat eivät sitä älyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku645150Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti662347- 2622342
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362329Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191564Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2191438Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai491028- 89996
Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v12929- 66927