http://www.iltalehti.fi/autot/2012100116146082_au.shtml
KOKENUT KULJETTAJA VOI VALITA KUMMAN VAAN!!!!
Nokian renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö haluaa oikaista suomalaisten väärän uskomuksen talvirenkaista.
Rengasvalmistaja Nokian Renkaat antoi koko ajan lähestyvän talvirengasrumban alla julkisuuteen tiedotteen, jossa yhtiö luonnollisesti kehui omia tuotteitaan. Tiedotteessa yhtiö kertoo kuitenkin myös yleisempiä näkemyksiään nasta- ja kitkarenkaiden eroista. Jos näin ilmojen viilentyessä pohdit ikikysymystä "nastat vai kitkat", niin tässä osviittaa suomalaisen rengasvalmistajan suulla. Toimitus haluaa muistuttaa, että rengasvalmistaja puhuu asiassa jossa on vähintäänkin jäävi - tämä teidän lukijoiden on syytä pitää mielessä alla olevaa lukiessanne.
Kuluvatko renkaat?
Nokian renkaiden mukaan moni lykkää talvirenkaiden vaihtamista, koska pelkää renkaiden kulumista aikana ennen lumien ja jääpeitteen tuloa. Nokian renkaat muistuttaa että liika lykkääminen voimistaa ruuhkia rengasliikkeissä, ja varsinkin kitkarenkaat kannattaisi vaihtaa tai vaihdattaa auton alle ajoissa.
- Moni pelkää renkaiden kohtuutonta kulumista, jos ne vaihtaa ajoissa. Ja kuvitellaan, että parhaan pidon saa aikaiseksi vaihtamalla renkaat viime tipassa. Renkaiden liiallista kulumista ei kuitenkaan tarvitse pelätä, sillä itse asiassa kulumisnopeus on pienimmillään syksyllä, jolloin asfaltit ovat erittäin sileät. Kevään karkea asfaltti kuluttaa rengasta nopeimmin, sanoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri yhtiön tiedotteessa.
Nastat vai kitkat?
Yleisin kysymys talvirenkaista puhuttaessa on "nastat vai kitkat?". Nokian Renkaat vastaa tiedotteessaan tähän muistuttamalla siitä, että laadukkaiden nastarenkaiden pito on jäisellä tiellä parempi. Lumisella tiellä ero ei ole niin selvä. Eli pähkinänkuoressa näin:
- Kokenut kuljettaja, joka osaa sopeuttaa ajotyylinsä olosuhteiden mukaan, voi valita yhtä hyvin nastattomat kuin nastalliset talvirenkaat. Talviliikenteessä itsensä epävarmaksi tuntevan autoilijan on järkevää hankkia nastarenkaat, jo edellä mainittu Matti Morri kertoo.
Rengasvalmistaja: Suomalaisilla väärä uskomus talvirenkaista
119
415
Vastaukset
- Just joo
Siinä se taas on. Kokenut kuljettaja voi nastarenkailla selvitä tilanteesta, johon vähänkin varovainen kuljettaja ei koskaan olisi edes joutunut.
Katsotaan, kuinka pitkä vääntö tästä nyt taas saadaan aikaiseksi... - Toimittaja vain
ajelee renkailla minä ajan autoa jossa on RENKAAT
- oikeat nastarenkaat
Niin kyllähän tästä vääntöä varmaan riittää kun lepuuttajapelle teki taas aloituksen.
En tiedä mikä niiden sydämellä mahtaa olla kun aina jaksavat samaa vääntää, vai olisiko sittenkin hätähuuto. - .,.
Voi valita kyllä. Valinnan järkevyydestä voidaan olla monta mieltä. Se on aivan selvä asia, että vähänkin epävarman kulettajan pitää valita nastat.
Nastattomat talvirenkaat voi valita kokenut, taitava, oikealla asenteella varustettu kiireetön kuljettaja jolla ei ole pakko lähteä tienpäälle kelillä kuin kelillä. Hänkin ottaa tietoisen riskin. Eli jos vain asenne on kunnossa nastattomillakin jotenkuten toimeen tulee. Kitkoja ylistävät puheenvuorot ovat paskapuhetta ja tyhjää uhoa.
Siitä ei ole mitään epäselvyyttä, että nastarenkaat ovat pitävämmät, eli turvallisemmat. Oli kuljettajana kuka hyvänsä. Kitkarenkaat eivät voita millään talvikelillä nastoja pidossa, lumisella tiellä ero ei ole vain kovin suuri.- kit kat
Epävarma kuljettaja voi valita kitkarenkaat koska hän joutuu etsimään pidon rajat ilman ennakkoluuloja. Varmalle kuljettajalle valinta voi olla vaarallinen jos hän on tottunut ajamaan pidon rajamailla.
ESP, ABS ja TC, eli vakaudenhallinta, lukkiutumattomat jarrut ja vetoluistonesto tekevät ajamisesta helpompaa kun ne auttavat hallinnassa ja ilmoittavat milloin on tullut ajettua liian kovaa.
Ylinopeutta ajavalle suosittelen nastoja. Niitä tarvitaan lyhentämään jarrutusmatkoja, koska ylinopeus pidentää pysähtymismatkaa. - trolololllollo
kit kat kirjoitti:
Epävarma kuljettaja voi valita kitkarenkaat koska hän joutuu etsimään pidon rajat ilman ennakkoluuloja. Varmalle kuljettajalle valinta voi olla vaarallinen jos hän on tottunut ajamaan pidon rajamailla.
ESP, ABS ja TC, eli vakaudenhallinta, lukkiutumattomat jarrut ja vetoluistonesto tekevät ajamisesta helpompaa kun ne auttavat hallinnassa ja ilmoittavat milloin on tullut ajettua liian kovaa.
Ylinopeutta ajavalle suosittelen nastoja. Niitä tarvitaan lyhentämään jarrutusmatkoja, koska ylinopeus pidentää pysähtymismatkaa.Täysin päinvastoin. Varma taitava kuljettaja voi valita kitkat, koska osaa ajaa. Epävarma ja taitamaton joutuu ajamaan kitkoilla, koska ei osaa lukea keliä ja käsitellä autoa sen mukaisesti.
- ettei tiet kuluisi
kit kat kirjoitti:
Epävarma kuljettaja voi valita kitkarenkaat koska hän joutuu etsimään pidon rajat ilman ennakkoluuloja. Varmalle kuljettajalle valinta voi olla vaarallinen jos hän on tottunut ajamaan pidon rajamailla.
ESP, ABS ja TC, eli vakaudenhallinta, lukkiutumattomat jarrut ja vetoluistonesto tekevät ajamisesta helpompaa kun ne auttavat hallinnassa ja ilmoittavat milloin on tullut ajettua liian kovaa.
Ylinopeutta ajavalle suosittelen nastoja. Niitä tarvitaan lyhentämään jarrutusmatkoja, koska ylinopeus pidentää pysähtymismatkaa.Nastarenkaille pitäisi määrätä 80km/h kattonopeus, monissa maissa se tosin on vielä paljon alempi.
- kit kat
Suurin merkitys nasta/kitkalla on kaikkien kannalta se että nastat kuluttavat tienpintoja tehden niistä uraiset ja meluisat. Kitkarengas säästää tienpintaa, palkkiona kuljettajalle tulee auto jonka meluisuus on kesärenkaita hiljaisempi.
Suolausta ja hiekoitusta ei lopeteta riippumatta siitä millä renkailla ajetaan. Vaikein keli on tasainen jää, ja silloin on fiksua ajaa hitaammin nastarenkaillakin. Ajonopeus vaikuttaa jarrutusmatkan pituuteen, ei ainoastaan rengas. - Eiole kielletty
terveenjärjen käyttökään talvikelillä liikenteessä.
- 17+6
Kitka & nasta vääntö on aivan turha.Jokainen tajuaa että jäällä nastat pitää paremmin ja kitkat lumella.PItää olla vähän urvelo ettei tätä voi myöntää.Ja jooo,nastat meluaa,mutta voiko turvallisuutta ottaa pois mukavuuden takia.Ei mielestäni.Tälläisiä tilanteita on yleensä juuri jonossa pysähtymiset tai liikennevaloihin tulemiset joissa tarvitaan nastoja.Joten,nastat valitsen ehdottomasti koska ajan etelä-suomen talvessa enkä Inarin jossa on ihan oikea talvi.
- Arileh
Kitkoilla kyllä tulee toimeen Suomen olosuhteissa erityisesti pohjois-Suomessa.
- Pelkää Nastaa vaan
"Kokenut kuljettaja, joka osaa sopeuttaa ajotyylinsä olosuhteiden mukaan, voi valita yhtä hyvin nastattomat kuin nastalliset talvirenkaat."
Suomalaiset eivät osaa sopeuttaa ajotyylinsä olosuhteitten mukaan eli ajaa sopivaa tilannenopeutta joten Suomalaisille suositellaan pelkästään Nastarenkaita.- Paras A-tyhmä
15% osaa ja ajaa kitkoilla...
- Arileh
On meitä suomalaisia, jotka voi ja saa ajaa kitkoilla. Minä ainakin tulen erinomaisesti toimeen kitkoilla.
EI IKINÄ ENÄÄN NASTOJA!!!!- .,.
Tottakai saat jos asenne on kunnossa, eli suomeksi tilannenopeus ja muiden huomioonottaminen.
Sinä otat vain tietoisen riskin. Valitset pienen mukavuusedun paremman turvallisuuden kustannuksella. - Arileh
.,. kirjoitti:
Tottakai saat jos asenne on kunnossa, eli suomeksi tilannenopeus ja muiden huomioonottaminen.
Sinä otat vain tietoisen riskin. Valitset pienen mukavuusedun paremman turvallisuuden kustannuksella.En ota mitään tietoista riskiä, vaan kitkoilla tulee toimeen ihan mainiosti. En tarvitse renkaisiin mitään piikkejä.
- .,.
Arileh kirjoitti:
En ota mitään tietoista riskiä, vaan kitkoilla tulee toimeen ihan mainiosti. En tarvitse renkaisiin mitään piikkejä.
Kyllä sinä otat tietoisen riskin jos valitset huonommin pitävän renkaan. Jos sattuu äkillinen tilanne ja jarrutat nastarenkailla niin, että auto pysähtyy juuri ja juuri ennen esimerkiksi tielle kaatunutta mummoa ajat kitkoilla mummon yli. Tästä faktasta et pääse yli etkä ympäri.
- mummoja kaatunut?
.,. kirjoitti:
Kyllä sinä otat tietoisen riskin jos valitset huonommin pitävän renkaan. Jos sattuu äkillinen tilanne ja jarrutat nastarenkailla niin, että auto pysähtyy juuri ja juuri ennen esimerkiksi tielle kaatunutta mummoa ajat kitkoilla mummon yli. Tästä faktasta et pääse yli etkä ympäri.
Monta mumoa kaatunut eteesi? Kyllä siinä reaktionopeus ratkasee. En ole kitkoilla luistellut lähdössä enkä pysäytyksissä.
- Arileh
.,. kirjoitti:
Kyllä sinä otat tietoisen riskin jos valitset huonommin pitävän renkaan. Jos sattuu äkillinen tilanne ja jarrutat nastarenkailla niin, että auto pysähtyy juuri ja juuri ennen esimerkiksi tielle kaatunutta mummoa ajat kitkoilla mummon yli. Tästä faktasta et pääse yli etkä ympäri.
En ota riskiä. Kyllä kitkoissa on aivan erinomainen pito. Huonompaa en valitse vaan paremman.
- menisit bussilla
Arileh kirjoitti:
En ota riskiä. Kyllä kitkoissa on aivan erinomainen pito. Huonompaa en valitse vaan paremman.
Olet tyypillinen ylipuhuttu ja renkaista tietämätön jurnuttaja, väen vängällä kehut lepuuttajia vaikka hyvin tiedät että nastarenkaat ovat paremmat. Ovathan sen testitkin osoittaneet ja enemmistö suomalaisista käyttää nastarenkaita oman ja muiden turvallisuuden vuoksi, haluat vaan vängätä asiasta. Olet suuri riski liikenteessä.
- Arileh
menisit bussilla kirjoitti:
Olet tyypillinen ylipuhuttu ja renkaista tietämätön jurnuttaja, väen vängällä kehut lepuuttajia vaikka hyvin tiedät että nastarenkaat ovat paremmat. Ovathan sen testitkin osoittaneet ja enemmistö suomalaisista käyttää nastarenkaita oman ja muiden turvallisuuden vuoksi, haluat vaan vängätä asiasta. Olet suuri riski liikenteessä.
Kunhan ensin nämä suuri osa kokeilisi kitkoja ihan itse! Ei vaan uskoisi johonkin lehtijuttuihin vaan ottaisivat asiasta omakohtaisen kokemuksen. Minulla on kyllä tätä omakohtaista kokemusta, että turha on asiasta väitellä minun kanssa.
- 7+16
Arileh kirjoitti:
Kunhan ensin nämä suuri osa kokeilisi kitkoja ihan itse! Ei vaan uskoisi johonkin lehtijuttuihin vaan ottaisivat asiasta omakohtaisen kokemuksen. Minulla on kyllä tätä omakohtaista kokemusta, että turha on asiasta väitellä minun kanssa.
Sinun kanssa ja sinun kanssa, suksi mielipiteinesi suolle, et näköjään ymmärrä renkaista yhtään enempää kuin sika hopealusikasta, kunhan vänkäät ja jurnutat.
Olet tyypillinen lepuuttajapelle. - Arileh
7+16 kirjoitti:
Sinun kanssa ja sinun kanssa, suksi mielipiteinesi suolle, et näköjään ymmärrä renkaista yhtään enempää kuin sika hopealusikasta, kunhan vänkäät ja jurnutat.
Olet tyypillinen lepuuttajapelle.En tiedä mikä sinä olet, mutta minä olen ainakin kokeillut näitä kitkarenkaita ja voin silloin jotakin sanoa. Kokeilisit sinäkin ja kirjoittasit sen jälkeen.
- nastapelle
7+16 kirjoitti:
Sinun kanssa ja sinun kanssa, suksi mielipiteinesi suolle, et näköjään ymmärrä renkaista yhtään enempää kuin sika hopealusikasta, kunhan vänkäät ja jurnutat.
Olet tyypillinen lepuuttajapelle.Tämä lepuuttajista vuosia vouhonnut nuija kuuluu julkisiin! Noin surkea ajaja. Ajoin vuosikymmeniä nastoilla. Tuli oston mukana kitkat ja vakautus, sutimisenesto. Meno tosi vakaata ja parempaa, ilman ropinoita..
- oikeat talvirenkaat
Arileh kirjoitti:
En tiedä mikä sinä olet, mutta minä olen ainakin kokeillut näitä kitkarenkaita ja voin silloin jotakin sanoa. Kokeilisit sinäkin ja kirjoittasit sen jälkeen.
Olinpa kerran Vaasan seudulla taksissa jossa oli lepuuttajat alla, ei hitto mitä luikertelua, just satanut märkä lumi jään päällä, hyvä että hengissä selvittiin, tosin mentiin kävelyvauhtia sitten.
Kysyinkin kuskilta että mitäs tämä oikein meinaa niin sanoi vaan että on lepuuttajat alla, ei nämä ole suomen talveen tarkoitettu. Samaa olen huomannut pääkaupunkiseudullakin, ei niillä lepuuttajilla mitään virkaa autoilijoille ole, veneilijöille ne on tarkoitettu. - .,.
Arileh kirjoitti:
En tiedä mikä sinä olet, mutta minä olen ainakin kokeillut näitä kitkarenkaita ja voin silloin jotakin sanoa. Kokeilisit sinäkin ja kirjoittasit sen jälkeen.
No, minä kokeilin. Yhden talven. Itse olisin niillä toimeen tullut, mutta muija kieltäytyi ajamasta autolla koska se ei yksinkertaisesti pysähtynyt järkevällä matkalla.
Siitä ei ole minkäänlaista epäselvyyttä etteikö nastarenkaat olisi turvallisemmat kuin kitkat, ajoi autoa millainen mestarikuljettaja hyvänsä. Lyhyempi jarrutusmatka ja parempi sivuttaispito. Sitä ei pysty kiistämään kukaan. Jos tuntuu , että pystyy niin faktaa tiskiin.
Kuten jo totesin. Kitkoilla tulee toimeen jos osaa lukea keliä ja sovittaa nopeutensa siihen. Lisäksi voi tulla kelejä jolloin kitkoilla ei pidä lähteä liikenteeseen ollenkaan. Nämä asiat jos on kirkkaana mielessä niin hankii kitkat jos haluaa, mutta älkää tulko väittämään, että ne ovat yhtä hyvät tai jopa paremmat talvirenkaat kuin nastat. Kaikki, siis kaikki testit osoittaa kristallinkirkkaasti sen, että huonoinkin nastarengas on pitävämpi kuin paras kitkarengas. - hankkikaa elämä
nastapelle kirjoitti:
Tämä lepuuttajista vuosia vouhonnut nuija kuuluu julkisiin! Noin surkea ajaja. Ajoin vuosikymmeniä nastoilla. Tuli oston mukana kitkat ja vakautus, sutimisenesto. Meno tosi vakaata ja parempaa, ilman ropinoita..
Pakkomielteesi on siis jatkunut jo vuosia. Huh, huh.
- maksumies...
Ei ikinä enää kitkoja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- höpönhöpön
.,. kirjoitti:
No, minä kokeilin. Yhden talven. Itse olisin niillä toimeen tullut, mutta muija kieltäytyi ajamasta autolla koska se ei yksinkertaisesti pysähtynyt järkevällä matkalla.
Siitä ei ole minkäänlaista epäselvyyttä etteikö nastarenkaat olisi turvallisemmat kuin kitkat, ajoi autoa millainen mestarikuljettaja hyvänsä. Lyhyempi jarrutusmatka ja parempi sivuttaispito. Sitä ei pysty kiistämään kukaan. Jos tuntuu , että pystyy niin faktaa tiskiin.
Kuten jo totesin. Kitkoilla tulee toimeen jos osaa lukea keliä ja sovittaa nopeutensa siihen. Lisäksi voi tulla kelejä jolloin kitkoilla ei pidä lähteä liikenteeseen ollenkaan. Nämä asiat jos on kirkkaana mielessä niin hankii kitkat jos haluaa, mutta älkää tulko väittämään, että ne ovat yhtä hyvät tai jopa paremmat talvirenkaat kuin nastat. Kaikki, siis kaikki testit osoittaa kristallinkirkkaasti sen, että huonoinkin nastarengas on pitävämpi kuin paras kitkarengas."Kitkoilla tulee toimeen jos osaa lukea keliä ja sovittaa nopeutensa siihen"
Siksi huonojen kuljettajien pitääkin pysyä nastoissa.
"Lisäksi voi tulla kelejä jolloin kitkoilla ei pidä lähteä liikenteeseen ollenkaan."
Sellaista keliä ei ole vielä tullut.
"Kaikki, siis kaikki testit osoittaa kristallinkirkkaasti sen, että huonoinkin nastarengas on pitävämpi kuin paras kitkarengas."
Ei osoita. - .,.
höpönhöpön kirjoitti:
"Kitkoilla tulee toimeen jos osaa lukea keliä ja sovittaa nopeutensa siihen"
Siksi huonojen kuljettajien pitääkin pysyä nastoissa.
"Lisäksi voi tulla kelejä jolloin kitkoilla ei pidä lähteä liikenteeseen ollenkaan."
Sellaista keliä ei ole vielä tullut.
"Kaikki, siis kaikki testit osoittaa kristallinkirkkaasti sen, että huonoinkin nastarengas on pitävämpi kuin paras kitkarengas."
Ei osoita.Kirjoituksesi alku on pentumaista pölinää. Lopussa on kuitenkin väite, ole hyvä ja todista se.
- ei junttirenkaille
mummoja kaatunut? kirjoitti:
Monta mumoa kaatunut eteesi? Kyllä siinä reaktionopeus ratkasee. En ole kitkoilla luistellut lähdössä enkä pysäytyksissä.
Mummot kyllä liikkuvat niin hitaasti jo ennen kaatumistaan, että jos silmä ei ole perseessä tai junttirenkaiden nostattaman pikipölyn takia muurautunut umpeen, mummoa osaa ja pitääkin varoa.
- höpönhöpön
.,. kirjoitti:
Kirjoituksesi alku on pentumaista pölinää. Lopussa on kuitenkin väite, ole hyvä ja todista se.
Pennuille pitää kirjoittaa niin että he ymmärtävät.
Todista itse oma. - .,.
höpönhöpön kirjoitti:
Pennuille pitää kirjoittaa niin että he ymmärtävät.
Todista itse oma.Oletko tosissasi? Pitääkö minun linkittää sinulle kaikki rengastestit?
- höpönhöpön
.,. kirjoitti:
Oletko tosissasi? Pitääkö minun linkittää sinulle kaikki rengastestit?
Etkö osaakkaan todistaa väitettäsi? Ja sitten vielä pyydät muita tekemään niin.
- löpönhöpön
höpönhöpön kirjoitti:
Etkö osaakkaan todistaa väitettäsi? Ja sitten vielä pyydät muita tekemään niin.
Kitkoilla ajavien ei tarvitse todistaa mitään. Talvesta toiseen mennään ilman nastoja ja se riittää. Eipä ole ojien penkat tulleet tutuiksi, tai edellä ajavien takapuskurit.
- .,.
höpönhöpön kirjoitti:
Etkö osaakkaan todistaa väitettäsi? Ja sitten vielä pyydät muita tekemään niin.
Teidän kakaroiden kanssa on rasittavaa edes yrittää keskustella mistään kun ette kykene muuhun kuin inttämiseen.
Käsitätkö edes, että jos lähtisin faktisesti todistamaan sitä, että rengastestit osoittavat nastarenkaat pitävämmäksi kuin kitkarenkaat pitäisi minun kaivaa kaikki maailman rengastestit esille. Enpähän vain ole nähnyt yhtään testiä koskaan jossa tuo asia ei tulisi selväksi.
Sinun puolestasi ei tarvitse osoittaa kuin yksi ainoa testi jolla voit oman väitteesi todistaa.
On toki olemassa jonkin tietynlaisen tienpinnan ja lämpötilan yhdistelmiä joissa joku kitkarengas pitää yhtä hyvin tai jopa hieman paremmin kuin joku heikompi mastarengas, mutta kokonaisuutena nastarenkaan pito hakkaa kitkat mennen tullen. - .,.
löpönhöpön kirjoitti:
Kitkoilla ajavien ei tarvitse todistaa mitään. Talvesta toiseen mennään ilman nastoja ja se riittää. Eipä ole ojien penkat tulleet tutuiksi, tai edellä ajavien takapuskurit.
Kysymys ei nyt olekaan siitä etteikö joku kitkarenkailla toimeen tulekkin, tulin minäkin. Tässä on nyt kyse siitä kummissa on parempi pito.
- höpönhöpön
.,. kirjoitti:
Teidän kakaroiden kanssa on rasittavaa edes yrittää keskustella mistään kun ette kykene muuhun kuin inttämiseen.
Käsitätkö edes, että jos lähtisin faktisesti todistamaan sitä, että rengastestit osoittavat nastarenkaat pitävämmäksi kuin kitkarenkaat pitäisi minun kaivaa kaikki maailman rengastestit esille. Enpähän vain ole nähnyt yhtään testiä koskaan jossa tuo asia ei tulisi selväksi.
Sinun puolestasi ei tarvitse osoittaa kuin yksi ainoa testi jolla voit oman väitteesi todistaa.
On toki olemassa jonkin tietynlaisen tienpinnan ja lämpötilan yhdistelmiä joissa joku kitkarengas pitää yhtä hyvin tai jopa hieman paremmin kuin joku heikompi mastarengas, mutta kokonaisuutena nastarenkaan pito hakkaa kitkat mennen tullen.Noiniin, käsitit ettet pysty todistamaan väitettäsi, mutta pyydeät sitä muilta. Pystyit kuitenkin tunnustamaan väitteesi vääräksi, vihdoin.
- .,.
höpönhöpön kirjoitti:
Noiniin, käsitit ettet pysty todistamaan väitettäsi, mutta pyydeät sitä muilta. Pystyit kuitenkin tunnustamaan väitteesi vääräksi, vihdoin.
Voi elämän kevät. Keskustelun yritys kanssasi on kuin shakin peluu pulun kanssa. Kun huomaa olevansa tappiolla kaataa se nappulat, paskoo pelilaudalle ja lentää kertomaan kavereille voittaneensa.
- höpönhöpön
.,. kirjoitti:
Voi elämän kevät. Keskustelun yritys kanssasi on kuin shakin peluu pulun kanssa. Kun huomaa olevansa tappiolla kaataa se nappulat, paskoo pelilaudalle ja lentää kertomaan kavereille voittaneensa.
Turvaudut taas trollin peruspuolustukseen eli alat solvaamaan kun et keksi enää mitään säädyllistä sanottavaa. Säälittävää.
- .,.
höpönhöpön kirjoitti:
Turvaudut taas trollin peruspuolustukseen eli alat solvaamaan kun et keksi enää mitään säädyllistä sanottavaa. Säälittävää.
Löytyykö sitä testiä missä osoitetaan kitkarenkaat pitävämmäksi kuin nastarenkaat vai ei??? Kuinka kauan aiot yrittää keskustelun sivuraiteelle viemistä?
Minä voin halutessasi linkittää muutaman testin, voit toki itsekin lukea minkä rengastestin hyvänsä. - höpönhöpön
.,. kirjoitti:
Löytyykö sitä testiä missä osoitetaan kitkarenkaat pitävämmäksi kuin nastarenkaat vai ei??? Kuinka kauan aiot yrittää keskustelun sivuraiteelle viemistä?
Minä voin halutessasi linkittää muutaman testin, voit toki itsekin lukea minkä rengastestin hyvänsä.Milloin sinä pääset itse raiteille ja osoitat väitteesi oikeaksi?
- Vain arvaus
maksumies... kirjoitti:
Ei ikinä enää kitkoja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Peräänajo? Liu'uit jonkun eteen? Ja pistit renkaan syyksi? Ja itse olet edelleen syytön joo.
- .,.
höpönhöpön kirjoitti:
Milloin sinä pääset itse raiteille ja osoitat väitteesi oikeaksi?
Olen koko ajan johdonmukaisesti väittänyt rengastestien osoittavan, että nastarenkaat ovat pitävämmät kuin kitkarenkaat.
Kuinka monta testiä haluat minun sinulle linkittävän ennenkuin suvaitset osoittaa minulle testin jossa on päinvastainen lopputulos?
Toisaalta koko ajan vahvistuu käsitys, että olet trollaava kakara jolla ei ole tarkoituskaan keskustella itse aiheesta vaan jankuttaa joutavia, joten tämä taitaa olla ajanhukkaa. - .,.
höpönhöpön kirjoitti:
Milloin sinä pääset itse raiteille ja osoitat väitteesi oikeaksi?
Tässä on aika hyvin kiteytetty koko asia.
http://tekniikanmaailma.fi/autot/renkaat/tm-vertailu-talvirenkaat-2012 - höpönhöpön
.,. kirjoitti:
Olen koko ajan johdonmukaisesti väittänyt rengastestien osoittavan, että nastarenkaat ovat pitävämmät kuin kitkarenkaat.
Kuinka monta testiä haluat minun sinulle linkittävän ennenkuin suvaitset osoittaa minulle testin jossa on päinvastainen lopputulos?
Toisaalta koko ajan vahvistuu käsitys, että olet trollaava kakara jolla ei ole tarkoituskaan keskustella itse aiheesta vaan jankuttaa joutavia, joten tämä taitaa olla ajanhukkaa."Olen koko ajan johdonmukaisesti väittänyt rengastestien osoittavan, että nastarenkaat ovat pitävämmät kuin kitkarenkaat."
Ei, väitteesi oli:
"Kaikki, siis kaikki testit osoittaa kristallinkirkkaasti sen, että huonoinkin nastarengas on pitävämpi kuin paras kitkarengas."
"KAIKKI" - .,.
höpönhöpön kirjoitti:
"Olen koko ajan johdonmukaisesti väittänyt rengastestien osoittavan, että nastarenkaat ovat pitävämmät kuin kitkarenkaat."
Ei, väitteesi oli:
"Kaikki, siis kaikki testit osoittaa kristallinkirkkaasti sen, että huonoinkin nastarengas on pitävämpi kuin paras kitkarengas."
"KAIKKI"Onko tästä asiasta sitten jotakin epäselvyyttä. Ei minusta.
- höpönhöpön
.,. kirjoitti:
Onko tästä asiasta sitten jotakin epäselvyyttä. Ei minusta.
Todistuksesi ei ole epäselvä, se puuttuu kokonaan.
- .,.
höpönhöpön kirjoitti:
Todistuksesi ei ole epäselvä, se puuttuu kokonaan.
Onko asia sinulle tosiaan noin vaikea?
- höpönhöpön
.,. kirjoitti:
Onko asia sinulle tosiaan noin vaikea?
Ei, en minä väitettä esittänyt.
- .,.
höpönhöpön kirjoitti:
Ei, en minä väitettä esittänyt.
Esitit.
Todistamisesta: Kun sinulle koulussa opetettiin, että kappaleet vetävät toisiaan puoleensa ja sitä kutsutaan painovoimaksi niin vaaditko kaikkia maailmassa aiheesta tehtyjä tutkimuksia nähtäväksi vai uskoitko kun niin todetaan kaikissa näkemiseäsi julkaisuissa?
Kun sinulle on kerrottu, että auto kuluttaa enemmän kun ajaa kovempaa niin etkö usko asiaa kun et ole saanut nähtäväksi kaikkia maailmassa aiheesta tehtyjä testejä vai riittääkö sinulle kun niin todetaan kaikissa näkemissäsi julkaisuissa.
Miksi tämä rengasasia eroaa mielestäsi edellisistä? Etkö halua myöntää itsellesi epämiellyttävää asiaa vai mistä tuo jankuttamisesi johtuu? Oletko niin fanaattinen kitkarengasihminen, että siitä on tullut sinulle lähes uskonnollinen asia.
Minun puolestani saat jatkaa mantrasi hokemista omiksesi. Sinuun on turha kuluttaa aikaansa. - höpömhöpön
.,. kirjoitti:
Esitit.
Todistamisesta: Kun sinulle koulussa opetettiin, että kappaleet vetävät toisiaan puoleensa ja sitä kutsutaan painovoimaksi niin vaaditko kaikkia maailmassa aiheesta tehtyjä tutkimuksia nähtäväksi vai uskoitko kun niin todetaan kaikissa näkemiseäsi julkaisuissa?
Kun sinulle on kerrottu, että auto kuluttaa enemmän kun ajaa kovempaa niin etkö usko asiaa kun et ole saanut nähtäväksi kaikkia maailmassa aiheesta tehtyjä testejä vai riittääkö sinulle kun niin todetaan kaikissa näkemissäsi julkaisuissa.
Miksi tämä rengasasia eroaa mielestäsi edellisistä? Etkö halua myöntää itsellesi epämiellyttävää asiaa vai mistä tuo jankuttamisesi johtuu? Oletko niin fanaattinen kitkarengasihminen, että siitä on tullut sinulle lähes uskonnollinen asia.
Minun puolestani saat jatkaa mantrasi hokemista omiksesi. Sinuun on turha kuluttaa aikaansa."Kaikki, siis kaikki testit osoittaa kristallinkirkkaasti sen, että huonoinkin nastarengas on pitävämpi kuin paras kitkarengas."
Todisteetnolla, paljon trollaamista. - .,.
höpömhöpön kirjoitti:
"Kaikki, siis kaikki testit osoittaa kristallinkirkkaasti sen, että huonoinkin nastarengas on pitävämpi kuin paras kitkarengas."
Todisteetnolla, paljon trollaamista.Et siis osaa edes lukea, tai ainakaan sisäistää lukemaasi. Hyvää loppuelämää!
- höpönhöpön
.,. kirjoitti:
Et siis osaa edes lukea, tai ainakaan sisäistää lukemaasi. Hyvää loppuelämää!
Sinä et edes tiedä mitä kirjoitat.
- Hallittuja riskejä
.,. kirjoitti:
Kyllä sinä otat tietoisen riskin jos valitset huonommin pitävän renkaan. Jos sattuu äkillinen tilanne ja jarrutat nastarenkailla niin, että auto pysähtyy juuri ja juuri ennen esimerkiksi tielle kaatunutta mummoa ajat kitkoilla mummon yli. Tästä faktasta et pääse yli etkä ympäri.
Oletko itse ottanut monesti tietoisen riskin ja ajanut edestalven nastarenkailla? Pitohan on toisensa tavena hädin tuskin kitkarenkaan tasoa.
http://aijaa.com/DAoOfZ - .,.
Hallittuja riskejä kirjoitti:
Oletko itse ottanut monesti tietoisen riskin ja ajanut edestalven nastarenkailla? Pitohan on toisensa tavena hädin tuskin kitkarenkaan tasoa.
http://aijaa.com/DAoOfZLöysit jostakin tuon selluliittivoidemainoksen ja sillä kuvittelet tekesi tyhjäksi lukemattomat testit joissa todetaan kitkarenkaiden menettävän parhaan pitonsa nastarenkaita nopeammin. Alan ammattilaiset toteavat, että kulunut kitkarengas ei ome turvallinen.
- Ei pärjää
.,. kirjoitti:
No, minä kokeilin. Yhden talven. Itse olisin niillä toimeen tullut, mutta muija kieltäytyi ajamasta autolla koska se ei yksinkertaisesti pysähtynyt järkevällä matkalla.
Siitä ei ole minkäänlaista epäselvyyttä etteikö nastarenkaat olisi turvallisemmat kuin kitkat, ajoi autoa millainen mestarikuljettaja hyvänsä. Lyhyempi jarrutusmatka ja parempi sivuttaispito. Sitä ei pysty kiistämään kukaan. Jos tuntuu , että pystyy niin faktaa tiskiin.
Kuten jo totesin. Kitkoilla tulee toimeen jos osaa lukea keliä ja sovittaa nopeutensa siihen. Lisäksi voi tulla kelejä jolloin kitkoilla ei pidä lähteä liikenteeseen ollenkaan. Nämä asiat jos on kirkkaana mielessä niin hankii kitkat jos haluaa, mutta älkää tulko väittämään, että ne ovat yhtä hyvät tai jopa paremmat talvirenkaat kuin nastat. Kaikki, siis kaikki testit osoittaa kristallinkirkkaasti sen, että huonoinkin nastarengas on pitävämpi kuin paras kitkarengas.http://aijaa.com/DAoOfZ
Katso miten hyväkuntoinen 6mm pintaan ajaettu nastarengas pärjää testissä.
Nöyryyttävintä lienee se että hävisi jopa yhtä kuluneelle kitkarenkaalle. - näytä se testi
.,. kirjoitti:
Löysit jostakin tuon selluliittivoidemainoksen ja sillä kuvittelet tekesi tyhjäksi lukemattomat testit joissa todetaan kitkarenkaiden menettävän parhaan pitonsa nastarenkaita nopeammin. Alan ammattilaiset toteavat, että kulunut kitkarengas ei ome turvallinen.
Missä sellainen testi on?
Paremman puutteessa uskon tuota TM testiä. Taitaa olla ainoa testi jossa on testattu kulunutta nastarengasta.
Kuluneella nastarenkaalla ei tee hevonvittua.
Jokainen joka ajaa nastarenkailla yli yhden talven, ottaa suuren riskin. - .,.
Ei pärjää kirjoitti:
http://aijaa.com/DAoOfZ
Katso miten hyväkuntoinen 6mm pintaan ajaettu nastarengas pärjää testissä.
Nöyryyttävintä lienee se että hävisi jopa yhtä kuluneelle kitkarenkaalle.Aijaa.com näyttäisi olevan suurin auktoriteetti ja parhaan tiedon lähde kitkarengasihmisille.
- TM-juttu
.,. kirjoitti:
Aijaa.com näyttäisi olevan suurin auktoriteetti ja parhaan tiedon lähde kitkarengasihmisille.
Tekniikan Maailmaa olen pitänyt jonkinlaisena tietolähteenä, vaikka siellä onkin nastauskovaisia testaajia.
PS: Aijaa.com on vain kuvapalvelu, juttu on TM:stä. - Käytetty nasta on pa
.,. kirjoitti:
Tässä on aika hyvin kiteytetty koko asia.
http://tekniikanmaailma.fi/autot/renkaat/tm-vertailu-talvirenkaat-2012TM 17/2010 oli mukana myös käytettyjä renkaita ja käytetty nastaregas hävisi nolosti jopa käytetylle kitkarenkaalle, uusista nyt puhumattakaan.
- Nastalammas
Yksi talvi kitkoilla ja tästä lähin aina nastat. Kokemusta ja taitoa riittää mutta kesken ajon en tahdo osallistua noihin arvontoihin että pitääkö vai ei, nyt pitää
- kulut kyllä
Julkisiin!
- Kyrpisrotta
"Nastalampaalle" hyvää matkaa vaan! Kyllä se nastarenkaankin raja vastaan tulee, usko pois vaan.
- Ambulanssiin renkaat
Olisi kyllä mielenkiintoista testata mun duuniautossa miten kitkat toimisi.
Mun duuniauto on iso pakettiauto takavetopaska joka on kaikkein huonoin vaihtoehto talvikeleille mutta mersu taas muuten on paras vaihtoehto,
että miten kitkarenkaat toimisi.
Ajan pk-seudulla 99% ajamisistani että täällähän on sitä jääkeliä kaikkein
useimmiten suomessa mutta myös kaikkein eniten sitä
asfaltilla ajamista talvella.
Nastahan ei pureudu asfalttiin juurikaan vaan sehän
painuu sisään renkaaseen, toki se vähän ottaa kiinni ja siitä se
nastarenkaan ääni tulee rapirapi. Jääkin on aika kovaa sekin että se
nastan apu siinä on loppujenlopuksi aika vähäinen mutta apu kuitenkin.
Pelkkä kumipinta tietyissä paikoissa tekee taatusti kyllä sen että
pito loppuu aikasemmin kuin nastarenkaalla. Pihoille etenemiskyky
pitää olla aika hyvä talvella, no takaveto se on usein surkeaa mutta
jos vielä kitkat alle niin mitäs sitten, kannattaako edes kokeilla.
Pääteillä ajaessa nyt on sama mitkä renkaat siellä rallattaa,
hyvähän siellä on ajaa kelistä riippumatta. - Heheghee
Moni luulee osaavansa mutta tositilanteessa eivät sitten osaakkaan. Talven ketjukolarit ovat vain yksi esimerkki tästä.
- NastaKitka
Niinpä, siinä ei vaikuta mitkä renkaat on alla, kun asenne on väärä.
- isoin voittaa
Saahan maastureillakin ajaa at renkailla, mulla oli yhdet nappularenkaat talvella ja vähänväliä sai mennä kytkeen napalukkoja että pääsi tasaselta t-risteyksestä liikkeelle. Ei nukahtanut rattiin kun loivissakin mutkissa mentiin välillä kahva edellä alle rajoitusnopeuksien. Välillä näytti että vastaantulijatkin virkistyi kun tultiin keskellä tietä vastaan poikittain.
Nastakielto vaan kaikille ja tuodaan jotain afrikkalaisia kitkarenkaita halvalla.. - Mailta
"No, minä kokeilin. Yhden talven. Itse olisin niillä toimeen tullut, mutta muija kieltäytyi ajamasta autolla koska se ei yksinkertaisesti pysähtynyt järkevällä matkalla. "
Miten, millaisilla nopeuksilla ja jarrutustekniikalla täytyy nykyautolla tulla risteykseen ettei saa sitä pysähtymään kitkarenkaat alla? Varsinkaan toistuvasti? Voin sanoa molemmista rengastyypeistä kokemusta keränneenä ettei nastarenkaalla niin suurta eroa ole että niillä voisi jarruttaa "kuin kesäkelillä" jäisellä pinnalla. Kyseessä on siis huomattava riskinotto jarrutuksiin. Ja tätä viimetingassa jarruttelua näkee joka hlevtin päivä. Oli sitten kesä tai talvi.
Ja juuri tästä siinä aloituksen artikkelissa on kysekin!- 13+3
Aloituksen artikkelissa ei sanallakaan mainittu jarruttamisesta, että koitahan ymmärtää lukemisesi.
- .,.
Ihan normaaleilla nopeuksilla. Meistä et kyllä saa kaahareita, ollaan hyvinkin turvallisuushakuisia. Jarrutusmatka oli n.20% pidempi kuin sitten nastoilla. Kitkarenkailla jarrutuksista tahtoi tulla viimetipassa jarrutuksia vaikka hyvissä ajoin aloittikin. Jokainen metri on tosipaikassa liikaa, varsinkin kun pienet lapset lähes sina kyydissä. Siksi kitkat lähti kierrätykseen kesken talven.
Edellenkään en väitä, ettei kitkarenkailla tule toimeen tietyin edellytyksin. Väitän vain, että nastarenkaat ovat turvallisemmat. Tätä ei kukaan vielä ole kyennyt vääräksi osoittamaan. - Mailta
.,. kirjoitti:
Ihan normaaleilla nopeuksilla. Meistä et kyllä saa kaahareita, ollaan hyvinkin turvallisuushakuisia. Jarrutusmatka oli n.20% pidempi kuin sitten nastoilla. Kitkarenkailla jarrutuksista tahtoi tulla viimetipassa jarrutuksia vaikka hyvissä ajoin aloittikin. Jokainen metri on tosipaikassa liikaa, varsinkin kun pienet lapset lähes sina kyydissä. Siksi kitkat lähti kierrätykseen kesken talven.
Edellenkään en väitä, ettei kitkarenkailla tule toimeen tietyin edellytyksin. Väitän vain, että nastarenkaat ovat turvallisemmat. Tätä ei kukaan vielä ole kyennyt vääräksi osoittamaan.Hassu juttu. Olen itsekin ajanut pitkään nastarenkailla, mutta vaihdoin kitkoihin autonvaihdon myötä. Ja voin sanoa, etteivät olleet mitkään kovinkaan hyvässä kunnossa olevat kitkat edes. Ehkä silloinen testivoittaja Bridgestone oli sijansa ansainnut, koska hämmästyin eron pienuudesta jopa jäällä käytännön nopeuksilla. Enkä ainakaan mielestäni ole muuttanut ennakointeja esim. juuri jarrutuksiin.
Lukekaa muuten nimerkikin "Ambulanssiin renkaat" kommentti niistä nastoista. Olen juuri samaa mieltä. Eli, olisiko nastojen tuoma "lisäturva" vain illuusio, kuten muutkin "turvavarusteet"? - .,.
Mailta kirjoitti:
Hassu juttu. Olen itsekin ajanut pitkään nastarenkailla, mutta vaihdoin kitkoihin autonvaihdon myötä. Ja voin sanoa, etteivät olleet mitkään kovinkaan hyvässä kunnossa olevat kitkat edes. Ehkä silloinen testivoittaja Bridgestone oli sijansa ansainnut, koska hämmästyin eron pienuudesta jopa jäällä käytännön nopeuksilla. Enkä ainakaan mielestäni ole muuttanut ennakointeja esim. juuri jarrutuksiin.
Lukekaa muuten nimerkikin "Ambulanssiin renkaat" kommentti niistä nastoista. Olen juuri samaa mieltä. Eli, olisiko nastojen tuoma "lisäturva" vain illuusio, kuten muutkin "turvavarusteet"?Ei ero kovin suuri olekkaan tietyllä kelillä. Ehkä joskus kuitenkin ratkaiseva.
Minä olen koko ajan vain tuoda esille sen, että kyllä nastarenkaat ovat pitävämmät kuin kitkat. Ajoin itsekin talven kitkoilla talven kolhimatta mitään. Ajon mukavuudesta en kyllä vakuuttunut, suurin ongelma kitkoilla on pidon suuri vaihtelu lyhyelläkin matkalla.
Esimerkkinä risteys normaalilla talvikelillä, jarrutat ja auto pysähtyy ilman ongelmia. Tulet seuraavaan risteykseen lyhyen ajon jälkeen, mutta tässä risteyksessä on hetkeä aikaisemmin kuorma-auto sutinut liikkeellelähtiessään. Satut sutimisjälkeen niin pito häviää kitkoilla lähes täysin ja pitkäksi menee vaikka keli on ihan sama kuin aiemmassa risteyksessä. Näitä eroja nastat tasoittaa ja ajaminen on minun mielestäni mukavampaa. Takana on kilometrejä yli kaksi miljoonaa niin enää ei jaksa kikkailla ylimääräistä. - nasta pitää uutena
.,. kirjoitti:
Ei ero kovin suuri olekkaan tietyllä kelillä. Ehkä joskus kuitenkin ratkaiseva.
Minä olen koko ajan vain tuoda esille sen, että kyllä nastarenkaat ovat pitävämmät kuin kitkat. Ajoin itsekin talven kitkoilla talven kolhimatta mitään. Ajon mukavuudesta en kyllä vakuuttunut, suurin ongelma kitkoilla on pidon suuri vaihtelu lyhyelläkin matkalla.
Esimerkkinä risteys normaalilla talvikelillä, jarrutat ja auto pysähtyy ilman ongelmia. Tulet seuraavaan risteykseen lyhyen ajon jälkeen, mutta tässä risteyksessä on hetkeä aikaisemmin kuorma-auto sutinut liikkeellelähtiessään. Satut sutimisjälkeen niin pito häviää kitkoilla lähes täysin ja pitkäksi menee vaikka keli on ihan sama kuin aiemmassa risteyksessä. Näitä eroja nastat tasoittaa ja ajaminen on minun mielestäni mukavampaa. Takana on kilometrejä yli kaksi miljoonaa niin enää ei jaksa kikkailla ylimääräistä.Nastarengas pitää uutena paremmin jäällä. Siinä on koko totuus. Muilla alustoilla ei manittavaa eroa ja kun nastat kuluuu ensimmäisen talven ajoissa, niin eipä ne pidä enää lainkaan kitkarengasta paremmin.
Verratkaa 6mm pintaan ajaettua kitkaa ja nastaa, nastarengas häviää jopa jääjarrutuksessa, käytönnössä yhtä pitävät renkaat.
Suurin osa teistä nastojen turvallisuuteen vannova on väärässä. Autossanne alla olevat kumit häviää pidossa kirkkaasti uusille kitkarenkaille.
Liikennevaloissa sen näkee, nastat rallattaa mutta auto ei meninaa liikkua, sen sijaan kitkoilla pääsee helposti liikkelle. Olen huomannut että kitkoilla varoo sutimista, nastoilla jostain syystä ei osata varoa. - siitä 6mm renkaasta
nasta pitää uutena kirjoitti:
Nastarengas pitää uutena paremmin jäällä. Siinä on koko totuus. Muilla alustoilla ei manittavaa eroa ja kun nastat kuluuu ensimmäisen talven ajoissa, niin eipä ne pidä enää lainkaan kitkarengasta paremmin.
Verratkaa 6mm pintaan ajaettua kitkaa ja nastaa, nastarengas häviää jopa jääjarrutuksessa, käytönnössä yhtä pitävät renkaat.
Suurin osa teistä nastojen turvallisuuteen vannova on väärässä. Autossanne alla olevat kumit häviää pidossa kirkkaasti uusille kitkarenkaille.
Liikennevaloissa sen näkee, nastat rallattaa mutta auto ei meninaa liikkua, sen sijaan kitkoilla pääsee helposti liikkelle. Olen huomannut että kitkoilla varoo sutimista, nastoilla jostain syystä ei osata varoa.http://aijaa.com/DAoOfZ
Ai niin, linkkin TM mittauksiin - .,.
nasta pitää uutena kirjoitti:
Nastarengas pitää uutena paremmin jäällä. Siinä on koko totuus. Muilla alustoilla ei manittavaa eroa ja kun nastat kuluuu ensimmäisen talven ajoissa, niin eipä ne pidä enää lainkaan kitkarengasta paremmin.
Verratkaa 6mm pintaan ajaettua kitkaa ja nastaa, nastarengas häviää jopa jääjarrutuksessa, käytönnössä yhtä pitävät renkaat.
Suurin osa teistä nastojen turvallisuuteen vannova on väärässä. Autossanne alla olevat kumit häviää pidossa kirkkaasti uusille kitkarenkaille.
Liikennevaloissa sen näkee, nastat rallattaa mutta auto ei meninaa liikkua, sen sijaan kitkoilla pääsee helposti liikkelle. Olen huomannut että kitkoilla varoo sutimista, nastoilla jostain syystä ei osata varoa.Kitkarengas menettää parhaan pitonsa nopeammin kuin nastarengas. Kulunut kitkarengas ei ole turvallinen.
Näin kertoo testit, ja alan ammattilaiset.
Sinä olet kaivanut jostakin yhden testin jossa verrataan erilaisten renkaiden ominaisuuksia. Siinä ei kuitenkaan mainita kuluneista renkaista millaisia ne ovat. - Olet väärässä
.,. kirjoitti:
Kitkarengas menettää parhaan pitonsa nopeammin kuin nastarengas. Kulunut kitkarengas ei ole turvallinen.
Näin kertoo testit, ja alan ammattilaiset.
Sinä olet kaivanut jostakin yhden testin jossa verrataan erilaisten renkaiden ominaisuuksia. Siinä ei kuitenkaan mainita kuluneista renkaista millaisia ne ovat.Katso edellä olevan testin mittauksia, ne osoittavat väitteesi vääräksi. Kirkarengaskin huononee vanhetessaan, mutta ei läheskään niiin paljon kuin nastarengas.
Aika noloa että käytetty nastarengas häviää jopa jääjarrutuksessa käytetylle kitkarenkaalle. - .,.
Olet väärässä kirjoitti:
Katso edellä olevan testin mittauksia, ne osoittavat väitteesi vääräksi. Kirkarengaskin huononee vanhetessaan, mutta ei läheskään niiin paljon kuin nastarengas.
Aika noloa että käytetty nastarengas häviää jopa jääjarrutuksessa käytetylle kitkarenkaalle.Niin minä katsonkin. Olen vain sattumalta nähnyt aika monta rengastestiä. Aijaa.com ei edusta minulle kovin suurta auktoriteettiä näissä asioissa.
- heheheee
.,. kirjoitti:
Niin minä katsonkin. Olen vain sattumalta nähnyt aika monta rengastestiä. Aijaa.com ei edusta minulle kovin suurta auktoriteettiä näissä asioissa.
"Aijaa.com ei edusta minulle kovin suurta auktoriteettiä näissä asioissa."
Tuo kommentti kertoo hyvin paljon kirjoittajan ÄO:stä. - .,.
heheheee kirjoitti:
"Aijaa.com ei edusta minulle kovin suurta auktoriteettiä näissä asioissa."
Tuo kommentti kertoo hyvin paljon kirjoittajan ÄO:stä.Noinko ottaa lujille? Väittely on silloin hävitty kun solvaaminen alkaa.
- heheheee
.,. kirjoitti:
Noinko ottaa lujille? Väittely on silloin hävitty kun solvaaminen alkaa.
Mikä solvaaminen?
- Mailta
Provo? "Aloituksen artikkelissa ei sanallakaan mainittu jarruttamisesta, että koitahan ymmärtää lukemisesi."
Ei siinä artikkelissa puhuta yksittäisestä ajoon vaikuttavasta asiasta muutenkaan.
Tässä vielä suora ote tekstistä:
"Tiedotteessa yhtiö kertoo kuitenkin myös yleisempiä näkemyksiään nasta- ja kitkarenkaiden eroista."
Ja sitten se kohta joka tekee tämänkin "keskustelun" turhaksi:
"Talviliikenteessä itsensä epävarmaksi tuntevan autoilijan on järkevää hankkia nastarenkaat, jo edellä mainittu Matti Morri kertoo."
Eli yritä ymmärtää ihan itte vaan.- 3+16
Miksi sitten nostit sen jarruttamisen niin tärkeäksi, no kai siksi että lepuuttajapellen on syytä huomioida se tosiseikka että lepuuttajilla pysähtymismatka venyy äärettömän pitkäksi. On oltava jalka jarrulla jo liikkeelle lähtiessä.
- Mailta
3+16 kirjoitti:
Miksi sitten nostit sen jarruttamisen niin tärkeäksi, no kai siksi että lepuuttajapellen on syytä huomioida se tosiseikka että lepuuttajilla pysähtymismatka venyy äärettömän pitkäksi. On oltava jalka jarrulla jo liikkeelle lähtiessä.
Laitoin ihan viimeiseksi näin: "Eli yritä ymmärtää ihan itte vaan."
Oliko tuo ihmeellinen "lepuuttajapelle" paras mihin pystyit kun oikein yritit? Totta kai jarruttaminen ja auton pysäyttäminen on tilanne jossa renkaan toiminnan huomannee parhaiten. En tarkoitakaan että se olisi ainoa asia mutta ekaksi se nyt vaan mieleen tuli. Sori kun häiritsin paatuneita käsityksiäsi ja myös sitä, että olet ilmeisesti helposti provosoituvaa sorttia.
Osuuko tämä kommentti kenties vähän liiankin syvälle itsetuntoosi?
"Talviliikenteessä itsensä epävarmaksi tuntevan autoilijan on järkevää hankkia nastarenkaat, jo edellä mainittu Matti Morri kertoo."
- näpillä
Katsokaapa kitkamiehet huvikseen teknarin pätkä, kun Alen testaa noksun renkaita. https://www.youtube.com/watch?v=m414yQPQqeg
Ekana nastalla homma ok.
2 testattu rengas, pohjoismainen kitka.
- kohdassa 2.30 naurattaa, kun ei pidä liikkeellelähdössä laisinkaan.
- kohdassa 2.50 sanotaan, että 30kmh oli nopeutta siinä kohdassa missä nastallinen auto oli jo pysähtynyt.
3 testattu rengas, kesk-ieuroopan kitka.
- surkea joka alueella.
Mutta eihän näillä mitatuilla arvoilla ole väliä... Ja Nokiakin varmaan huijaa... 2 autossa Noksun omat tuotteet, joten mitenkähän on?
Mutta kaikesta huolimatta kitkakuskin renkaalla ei ole mitään merkitystä. Hän hoitaa tilanteen ennakoimalla ja muutenkin ajokokemuksella. Pystyy sitten ohimennen valittamaan vielä, kun nasta kuluttaa tietä, vaikka kitkan pumppulamelli sen kaiken paskan irti tiestä pölyksi nostaa.- Mailta
Hyvä testi. Ero joka muutenkin on tiedossa tuli vain todistettua. Paljaaksi harjatulla jäällä ajaminen on vain aivan prkeleen harvinaista. Mutta missä piilee epäilty huijaus? Oliko kuvissa näkyvä Alen sittenkään itse Markku? No niin se siitä.
Jos olisi tehty testi, jossa lumi on satanut jään päälle, niin silloin eroa ei olisi enää löytynyt kitkojen ja nastojen väliltä noin paljoa. Onneksi myös tämä ilmiö on harvinainen oikeasti vaikkakin on ihan pelkkää jääpintaa yleisempi.
En silti vaihda takaisin nastoille. Ainakaan vielä.
P.S "Pystyy sitten ohimennen valittamaan vielä, kun nasta kuluttaa tietä, vaikka kitkan pumppulamelli sen kaiken paskan irti tiestä pölyksi nostaa."
Siis mitä vttua toi tarkottaa?? - 2324561
Mailta kirjoitti:
Hyvä testi. Ero joka muutenkin on tiedossa tuli vain todistettua. Paljaaksi harjatulla jäällä ajaminen on vain aivan prkeleen harvinaista. Mutta missä piilee epäilty huijaus? Oliko kuvissa näkyvä Alen sittenkään itse Markku? No niin se siitä.
Jos olisi tehty testi, jossa lumi on satanut jään päälle, niin silloin eroa ei olisi enää löytynyt kitkojen ja nastojen väliltä noin paljoa. Onneksi myös tämä ilmiö on harvinainen oikeasti vaikkakin on ihan pelkkää jääpintaa yleisempi.
En silti vaihda takaisin nastoille. Ainakaan vielä.
P.S "Pystyy sitten ohimennen valittamaan vielä, kun nasta kuluttaa tietä, vaikka kitkan pumppulamelli sen kaiken paskan irti tiestä pölyksi nostaa."
Siis mitä vttua toi tarkottaa??Mene vaikka googleen ja kirjoita pumppulamelli, jospa se selvittäisi maalaiselle hiukan nykypäivän kitkan perusteita.
- Mailta
2324561 kirjoitti:
Mene vaikka googleen ja kirjoita pumppulamelli, jospa se selvittäisi maalaiselle hiukan nykypäivän kitkan perusteita.
No ei se pumppu niin tehokas ole, että tiestä alkaisi rojua irtoamaan. Kyllä se irtokama on jo jostain muusta syystä lähtenyt tiestä irti jo aiemmin. Ja nastat kuluttavat tienpintoja irroittamalla siitä materiaalia. Nykyään ne urat näkyvät jo kaupunkien kaduilla asti, eivät pelkästään pahoin urittuneilla maanteillä. Ja sitten kesäkeleillä renkaat kuluvat liian raskaitten henkilöautojen alla entistä nopeammin. Ainoat jotka todella kiittävät tästä kaikesta ovat rengasmyyjät ja asfalttimiehet.
- normaali tilanne?
Aika harvoin tulee ajettua järven jäällä...
Liikenteessä on noin liukasta ehkä kolme kertaa talvessa ja silloin mennään sekä kitkoilla että edellisen talven nastoilla tosi varovasti ja kusi sukassa.
- nastapelle
Useasti vierestä nastapelle halunnut näyttää. Jäänyt kauhealla rutinalla sutimaan valoihin, kun minä kitkoila ampaissut.
Pellet tarvii nastoja; minulle kitkat!- 123321
"nastapelle"
Auts, taisi fakta osua hiukan arkaan paikkaan, kun noin harmittaa. - faktaa-
123321 kirjoitti:
"nastapelle"
Auts, taisi fakta osua hiukan arkaan paikkaan, kun noin harmittaa.Siis faktahan on se, että nastarenkailla valoista lähteminen ei ole yhtään sen helpompaa. Eli normaalissa liikenteessä rengastestien tuloksilla ei ole pahemmin merkitystä.
- .,.
faktaa- kirjoitti:
Siis faktahan on se, että nastarenkailla valoista lähteminen ei ole yhtään sen helpompaa. Eli normaalissa liikenteessä rengastestien tuloksilla ei ole pahemmin merkitystä.
Et kyllä ole tosissasi!
- tosissaan olen.
.,. kirjoitti:
Et kyllä ole tosissasi!
Oletko ikinä kitkoilla edes ajanut? Mieti vähän minkälaisia ne tienpinnat on jolla ajat. Kohta tulee etelään ensimmäiset liukkaat ja kostea asfaltti "jäätyy" pakkasella. Tuo tienpinta onkin sitten sellainen, että siinä ei nastoista ole mitään hyötyä.
- oikeat talvirenkaat
tosissaan olen. kirjoitti:
Oletko ikinä kitkoilla edes ajanut? Mieti vähän minkälaisia ne tienpinnat on jolla ajat. Kohta tulee etelään ensimmäiset liukkaat ja kostea asfaltti "jäätyy" pakkasella. Tuo tienpinta onkin sitten sellainen, että siinä ei nastoista ole mitään hyötyä.
Oletko koskaan ajanut oikeilla talvirenkailla, nastarenkailla, et varmaan kun ei sinulla ole ajokorttiakaan.
Juurikin jäisille pinnoille on nastarengas ylivoimaisen paras, ei siinä purukumit pidä pätkän vertaa.
Huonoinkin nastarengas on parempi kuin paras lepuuttaja. - reallife-
oikeat talvirenkaat kirjoitti:
Oletko koskaan ajanut oikeilla talvirenkailla, nastarenkailla, et varmaan kun ei sinulla ole ajokorttiakaan.
Juurikin jäisille pinnoille on nastarengas ylivoimaisen paras, ei siinä purukumit pidä pätkän vertaa.
Huonoinkin nastarengas on parempi kuin paras lepuuttaja.vedähän pelle vittu päähäsi. Keksi vaihteeksi jotain uutta virttä noihin surkeisiin viesteihisi. Nastoilla tuli ajettua vuosikaudet. Onneksi järkeä on sen verran, että päätin luopua niistä. Nuo rengastestitkin ovat todenneet, että huonoin nastarengas ei pärjää parhaille kitkoille edes niissä äärioloissa missä testit tehdään. Siis niitä oloja ei normiliikenteessä juurikaan eteen tule, jos käsitit pointin, tuskin käsitit.
- väärät talvirenkaat
oikeat talvirenkaat kirjoitti:
Oletko koskaan ajanut oikeilla talvirenkailla, nastarenkailla, et varmaan kun ei sinulla ole ajokorttiakaan.
Juurikin jäisille pinnoille on nastarengas ylivoimaisen paras, ei siinä purukumit pidä pätkän vertaa.
Huonoinkin nastarengas on parempi kuin paras lepuuttaja.Tällä kaverilla ei pahemmin mielikuvitusta ole. Tuota samaa mantraa hokee joka viestissä. Tuskin on metriäkään ajanut nastattomilla talvirenkailla. Väittää välillä ajavansa maasturilla, mutta todellisuudessa alla taitaa olla 20v vanha corolla.
- kortti 42vuotta
reallife- kirjoitti:
vedähän pelle vittu päähäsi. Keksi vaihteeksi jotain uutta virttä noihin surkeisiin viesteihisi. Nastoilla tuli ajettua vuosikaudet. Onneksi järkeä on sen verran, että päätin luopua niistä. Nuo rengastestitkin ovat todenneet, että huonoin nastarengas ei pärjää parhaille kitkoille edes niissä äärioloissa missä testit tehdään. Siis niitä oloja ei normiliikenteessä juurikaan eteen tule, jos käsitit pointin, tuskin käsitit.
Menikö kortittomalle herne nenään, jospa se lähtee ennenkuin ikäsi sallii yrittää autolla ajamista, ja varsinkin oikeilla talvirenkailla, ei millään veneilijöitten käyttämillä lepuuttajilla, no sen tulet sitten huomaamaan kun pääset yrittämään autolla ajoa, varsinkin jäisillä tieosuuksilla.
- en harmistu..
123321 kirjoitti:
"nastapelle"
Auts, taisi fakta osua hiukan arkaan paikkaan, kun noin harmittaa.Kun kyykytän nastapellet valoissa, miten tolo luulit, että voittajaa harmittaa?
Olisko paikkasi julkisissa? - Vertaaja
reallife- kirjoitti:
vedähän pelle vittu päähäsi. Keksi vaihteeksi jotain uutta virttä noihin surkeisiin viesteihisi. Nastoilla tuli ajettua vuosikaudet. Onneksi järkeä on sen verran, että päätin luopua niistä. Nuo rengastestitkin ovat todenneet, että huonoin nastarengas ei pärjää parhaille kitkoille edes niissä äärioloissa missä testit tehdään. Siis niitä oloja ei normiliikenteessä juurikaan eteen tule, jos käsitit pointin, tuskin käsitit.
Tosi hyvä vertailupari, antaa asiasta varmasti oikean kuvan.
- Kesäkumimies
Otsikko oli harhaanjohtava, mutta itse teksti oli taas sitä tavanomaista rengasliikepropagandaa. Itse olen ajanut vuosia kesärenkailla läpi vuoden eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia pahimmillakaam lumipyryillä. Olen ajanut kesärenkailla lapin talvipakkasilla ja etelän loskassa. Jopa puolen metrin kinoksessa takavetoinen volvoni meni kuin maastoauto.
Vuosien aikana olen huomannut, että uupelot juttuu kinastelemaan kitköistä ja nastoista ja unohtavat muun. Jos vaivautuu kokeilemaan yhden talven kesärenkaita niin huomaa millainen hyvä pito niillä on ja tajuaa rengasjaanauksen olevan vain rahastuskeino, joka uppoaa ajotaidottomiin uupeloihin, jotka ei osaa ajaa. Kesärenkaat forever!- Kyrpisrotta
Paras provo forever!
- kokenut kuljettaja
Ikävä tuottaa sinulle pettymys, mutta kokenut kuljettaja luottaa nastarenkaisiin.
Toivottavasti se ei romahduta rengasmyyntiäsi?- en väitä..
Mutta minusta pellet nuhjaa jaloissa nastoilla. Minä pyyhin kunkkuna kitkoilla.
On nastoistakin vuosikymmenten kokemus. Osaan verrata.
Ei nastapellet haittaa muuten, mutta vieresä ropisevat ja haittaavat radion kuuntelua.. - .,.
en väitä.. kirjoitti:
Mutta minusta pellet nuhjaa jaloissa nastoilla. Minä pyyhin kunkkuna kitkoilla.
On nastoistakin vuosikymmenten kokemus. Osaan verrata.
Ei nastapellet haittaa muuten, mutta vieresä ropisevat ja haittaavat radion kuuntelua..Vai on vuosikymmenten kokemus nastoista ja kitkakokemus päälle:)
Kuitenkin ulosantisi ja uhosi on kuin amis corollan kuskilla.
- ent. lepuuttajapelle
Tulipas hankittua uudet talvirenkaat, nastarenkaat, tuossa ne tallissa odottaa vaihtoajankohtaa, lepuuttajat lahjoitin naapurille, harrastaa veneilyä.
- Kitkoilla ajava
Ja minulla on uudet kitkat odottamassa. Mutta kitkathan voi vaikka jo vaihtaa alle ei liukkaat yllätä. Nastoilla on odotettava 1.11.
- ent. lepuuttajapelle
Kitkoilla ajava kirjoitti:
Ja minulla on uudet kitkat odottamassa. Mutta kitkathan voi vaikka jo vaihtaa alle ei liukkaat yllätä. Nastoilla on odotettava 1.11.
Ihan sama vaikka vaihdat ylle, aivan samantekevää, liukkaus yllättää lepuuttajapellen jokatapauksessa.
Nastarenkaat voi vaihtaa tarvittaessa vaikka tänään, ei mikään estä. - Kitkoilla ajava
ent. lepuuttajapelle kirjoitti:
Ihan sama vaikka vaihdat ylle, aivan samantekevää, liukkaus yllättää lepuuttajapellen jokatapauksessa.
Nastarenkaat voi vaihtaa tarvittaessa vaikka tänään, ei mikään estä.Jos nastat laitat alle pitää keli ja sääolosuhteiden olla sellaiset, että edellyttää talvirenkaita. Nyt ei kyllä keli ja sääolosuhteet anna lupaa vaihtaa nastoja.
Mutta kitkat voi laittaa alle vaikka juhannuksena. - kelit muuttuu
Kitkoilla ajava kirjoitti:
Jos nastat laitat alle pitää keli ja sääolosuhteiden olla sellaiset, että edellyttää talvirenkaita. Nyt ei kyllä keli ja sääolosuhteet anna lupaa vaihtaa nastoja.
Mutta kitkat voi laittaa alle vaikka juhannuksena."Nastarenkaat voi vaihtaa tarvittaessa vaikka tänään"
etkö ymmärrä lukemaasi, vai onko lepuuttajien liukkaus vienyt järjenkin. - AriLeh (ei kirjoilla
kelit muuttuu kirjoitti:
"Nastarenkaat voi vaihtaa tarvittaessa vaikka tänään"
etkö ymmärrä lukemaasi, vai onko lepuuttajien liukkaus vienyt järjenkin.En minäkään
- Kitkoilla mennään
kelit muuttuu kirjoitti:
"Nastarenkaat voi vaihtaa tarvittaessa vaikka tänään"
etkö ymmärrä lukemaasi, vai onko lepuuttajien liukkaus vienyt järjenkin.No onko tänään tai eilen sellainen päivä että tarvii nastarenkaat?
Kitkat on ollu alla jo syyskuun puolesta välistä. Ne voi vaihtaa silloin kun haluaa, ei tarvi odottaa tarvetta ja sitä että talvi yllättää. Renkaat on kivempi vaihtaa kuulaassa aurinkoisessa sunnuntaipäivässä, eikä räntäsateessa pimeässä, kuten yleensä kävi nastarenkaiden kanssa.
Nyt on meikäläisellä sellainen taite menossa että nyt on lähdössä 12. talvi kitkarenkailla ja sitä ennen oli 12 talvea nastarenkaat.
Tosin nyt kilsoja tulee kahdella kitkoilla varustetulla autolla, kun ennen tuli vain yksillä nastarenkailla. Niin, todella, vaimokin vaatii autoonsa kitkarenkaat ja kyykyttelee liikennevaloissa nastoilla sudittelivia. Se kuulema näyttää ottavan miehiä päähän kun eivät pärjää liukkaalta lähdettäessä naiselle jolla on kitkarenkaat. - kelit muuttuu
Kitkoilla mennään kirjoitti:
No onko tänään tai eilen sellainen päivä että tarvii nastarenkaat?
Kitkat on ollu alla jo syyskuun puolesta välistä. Ne voi vaihtaa silloin kun haluaa, ei tarvi odottaa tarvetta ja sitä että talvi yllättää. Renkaat on kivempi vaihtaa kuulaassa aurinkoisessa sunnuntaipäivässä, eikä räntäsateessa pimeässä, kuten yleensä kävi nastarenkaiden kanssa.
Nyt on meikäläisellä sellainen taite menossa että nyt on lähdössä 12. talvi kitkarenkailla ja sitä ennen oli 12 talvea nastarenkaat.
Tosin nyt kilsoja tulee kahdella kitkoilla varustetulla autolla, kun ennen tuli vain yksillä nastarenkailla. Niin, todella, vaimokin vaatii autoonsa kitkarenkaat ja kyykyttelee liikennevaloissa nastoilla sudittelivia. Se kuulema näyttää ottavan miehiä päähän kun eivät pärjää liukkaalta lähdettäessä naiselle jolla on kitkarenkaat."kyykyttelee liikennevaloissa nastoilla sudittelivia. Se kuulema näyttää ottavan miehiä päähän kun eivät pärjää liukkaalta lähdettäessä naiselle jolla on kitkarenkaat."
Kyllä nyt naurattaa monta päivää, et taida ymmärtää mitä kyykyttäminen tarkoittaa? - Arileh
Kitkoilla mennään kirjoitti:
No onko tänään tai eilen sellainen päivä että tarvii nastarenkaat?
Kitkat on ollu alla jo syyskuun puolesta välistä. Ne voi vaihtaa silloin kun haluaa, ei tarvi odottaa tarvetta ja sitä että talvi yllättää. Renkaat on kivempi vaihtaa kuulaassa aurinkoisessa sunnuntaipäivässä, eikä räntäsateessa pimeässä, kuten yleensä kävi nastarenkaiden kanssa.
Nyt on meikäläisellä sellainen taite menossa että nyt on lähdössä 12. talvi kitkarenkailla ja sitä ennen oli 12 talvea nastarenkaat.
Tosin nyt kilsoja tulee kahdella kitkoilla varustetulla autolla, kun ennen tuli vain yksillä nastarenkailla. Niin, todella, vaimokin vaatii autoonsa kitkarenkaat ja kyykyttelee liikennevaloissa nastoilla sudittelivia. Se kuulema näyttää ottavan miehiä päähän kun eivät pärjää liukkaalta lähdettäessä naiselle jolla on kitkarenkaat.On se kyllä hyvä kun kitkat saa laittaa alle jo vaikka syyskuussa eikä ole keväällä mitään kiirettä vaihtaa kesärenkaisiin. Toisin on noilla "nastapelleillä".
- olisit ollut
Arileh kirjoitti:
On se kyllä hyvä kun kitkat saa laittaa alle jo vaikka syyskuussa eikä ole keväällä mitään kiirettä vaihtaa kesärenkaisiin. Toisin on noilla "nastapelleillä".
Pitikö sinun tuoda taas tuo asiantuntemattomuutesi julki.
- Kitkaton
Rapinat ei häiritse, kesä tai nastarenkaat ja aivan sama melu, eli siis sisälle ei kuulu mitään
Vain mehujousinen Citroen menee näin - palstallinen dorkia
tottahan rengasvalmistaja puhuu noin, sillä he valmistavat molempia renkaita.
Olisivathan tosi tyhmiä jos kehuisivat vain toisia joita yrittävät myydä.- Mailta
Osuit aivan oikeaan. Totta kai renkaissa piilevät erot täytyy tuoda julki, ettei kukaan tule syyttämään petoksesta. Ja järkihän sanoo, että paljaalla jäällä uusi nasta auttaa aivan varmasti pysähtymiseeen. Renkaan kuluminen on sitten asia erikseen, jonka vaikutusta ei videolla näy.
- TM testaa
Kitkarenkaat ovat itse asiassa nastarenkaita paremmat vain kahdessa asiassa. Niiden melu on nastarenkaita pienempää ja vierinvastus joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta alempi. Sen osoittavat myös mittaustulokset.
Jokaisen on syytä tiedostaa se ikävä tosiasia, että kitkarenkaat valitsemalla saa renkaat, jotka ovat heikommin pitävät ja huonommat ajettavat talviaikaan oikeastaan jokaisella tienpinnalla. Jos tämän hyväksyy, kitkarenkaat voivat olla erinomainen valinta talvirenkaiksi, ja niillä pärjää vallan mainiosti Suomen talvessa, kunhan renkaiden laadusta ja erityisesti niiden kunnosta pitää huolta.
Halvemmat ja kuluneet nopean ajon kitkarenkaat ovat todellinen turvallisuusriski Suomen liikenteessä, ja vähintä mitä viranomaiset voisivat pohjoismaissa tehdä, olisi luoda jonkinlainen turvallisuusluokitus tai edes -suositus, jolla kelvottomimmat talvirenkaat saataisiin pois markkinoilta.
http://tekniikanmaailma.fi/autot/renkaat/tm-vertailu-talvirenkaat-2012
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 30411676
- 1447146
- 1045962
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa425319- 534399
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta304299On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323621- 623618
- 833238
Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru223145