Ensimmäinen oma koira opiskelijalle

Loorelai

Heipsan kaikki koira-ja muutenkin eläinrakkaat ihmiset!

Täällä olisi piakkoin omilleen muuttava opiskelija tyttönen, jolla on ollut haave omasta haukusta koko elämän ajan, ja otsikon lukeneet saattavat jo päätellä mikä on tämän keskustelun aihe . :D

Eli hieman tietoa minusta:

Olen hyvin aktiivinen nuori joka viihtyy kaikkialla muualla paitsi baareissa ja juhlissa. Kotona puuhailu ja liikkuminen ovat minulle elämän suola ja tätä kautta kaipaisin koiraa , joka jaksaisi kulkea mukanani minne menekin ja hieman enemmänkin. Rakastan juoksemista joten koiralla tulisi olla myös kestävyyttä. Kotini on pieni( mitä muuta opiskelijalta nyt odotaisikaan XD) , joten koiran tulisi myös sopeutua pieniinkin liikkumatiloihin silloin kun ei olla menossa ja väsyttämässä haukkua ulkoilmassa,( lepopaikaksihan koti kuitenkin on tarkoitettu). Perheeseemme kuului aiemmin labradorinnoutaja, josta kuitenkin jouduimme luopumaan isäni allergian vuoksi, mitä haukku kuitenkin tarjosi oli kokemusta koirista ja niiden tarpeista.

Olen miettinyt useaan otteeseen myös koirasta koituvia kustannuksia ja tullut aina tulokseen että mikäli menot ja tulot järjestetään oikeaoppisesti sujuu elo koiran kanssa takkuilematta. Ihana perheeni on myös ilmoittanut tukevansa minua hätätilanteissa.

Ja hieman yleisesti:

Liikunnan määrä ja laatu:

Lenkki noin 3 päivässä. Korkeintaan puolen tunnin lenkki aamulla(niin että koira saa tehtyä tarpeensa ja purettua pahimman energiaryöpyn) . Iltapäivällä reipas 1-2 tunnin lenkki juosten/kävellen/pyöräillen päivästä ja ilmasta riippuen. Illalla alta puolen tunnin happihyppely. Lisäksi samoilu ja seikkailu lähialueen metsissä.

Yksinolo

Pentuaikana tietysti vähemmän, mutta pääpiirteissään 4-8 tuntiin päivässä. (harvoin 8 tuntia)

Harrastus toiveet:

Minulla ei ole yhdensuuntaista näkemystä mitä haluaisin tehdä kotona tehtävän aktivoinnin ja tokon lisäksi. Mutta olen miettinyt mm vesipelastusta ja canicrossia :D (jälkimmäinen oikein kutkuttaa mieltä) Saa kuitenkin nähdä mihin tässä innostuu.Olen myös vakaasti päättänyt että olisi mukava lähteä kokeilemaan vaeltamista joku kaunis päivä.

Turkki

Mielellään helppohoitoinen. Olen valmis kuitenkin päivittäiseen harjaukseen mikäli tarve sitä vaatii. Ei trimmattavaa rotua.

Koiran koko

Keskikokoinen tai suuri. ( en voi tuolle mitään mutta olen aina tykännyt isommista koiraroduista

29

1620

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minpin4Ever

Ensin jotain mikä jäi vähän vaivaamaan, tuo liikunnan määrä ei ole päätä huimaava. Yhdellä pidemmällä lenkillä päivässä et saa oikein ylläpidettyä koiran kuntoa siinä määrin että siitä olisi juoksukaveriksi. Minulla on kuten nimimerkistä näkyy kääpiöpinsereitä ja meillä lenkit ovat 45 min, 1-3 h (vapaapäivinä pitempiä), 30 min :) Ovat energisiä koiria kuten sinäkin tunnut kaipaavan, pyöräillään myös ;) Mutta en siis ehdota sinulle kääkkää, halusin vain antaa esimerkin liikunnasta.
      Novascotian noutaja on terveempi ja energisempi ja noutajatyyppinen kuten labbis ja kultsu. Kelpie tai autralianpaimenkoira voisi myös sopia sinulle. Canicrossista en tiedä :)

• Loorelai

Hyviä ehdotuksia rotujen puolesta . Novascotiannoutajaa onkin tullut mietittyä jo aiemmin : D pitää tutustua tarkemmin.

Ja arvion tuosta liikunnan määrästä laitoin tuohon vähän mutu tuntumalla XD toki mikäli koiruudesta virtaa löytyy niin pidemmilläkin lenkeillä voidaan käydä. Varsinkin vaapaalla :) lisäksi erilaista aivojumppaa ( etsi leikkiä, temput yms) tehtäisiin, jotta koko kroppa pysyy päätä myöten kunnossa :D

• Minpin4Ever
        Loorelai kirjoitti:

Hyviä ehdotuksia rotujen puolesta . Novascotiannoutajaa onkin tullut mietittyä jo aiemmin : D pitää tutustua tarkemmin.

Ja arvion tuosta liikunnan määrästä laitoin tuohon vähän mutu tuntumalla XD toki mikäli koiruudesta virtaa löytyy niin pidemmilläkin lenkeillä voidaan käydä. Varsinkin vaapaalla :) lisäksi erilaista aivojumppaa ( etsi leikkiä, temput yms) tehtäisiin, jotta koko kroppa pysyy päätä myöten kunnossa :D

Jep jep :) Itse haaveilen jonain päivänä weimarinseisojasta mutta se vaatii jo todella paljon aktivointia.
        Niin, piti vielä sanoa että narttua suosittelen. Ei tarvitse huolestua testosteroniongelmista, kiima-aikojen ahdistuksista tai putkiaivoista. On siis oma kokemukseni että urokset tuuppaavat olemaan putkiaivoja, tosin narttu on sitten usein kekseliäämpi miten taivuttaa sääntöjä ;)
        Toivotan onnea koiranhankintaan, ole tarkka terveystaustoista ja suvun luonteista. Treenikestävyys on myös periytyvä ominaisuus joten harrastusvanhemmat povaavat hyvää. Oikeasti hyvää pentua saa usein jonottaa ja säästää rahaa :)

• Loorelai
        Minpin4Ever kirjoitti:

Jep jep :) Itse haaveilen jonain päivänä weimarinseisojasta mutta se vaatii jo todella paljon aktivointia.
        Niin, piti vielä sanoa että narttua suosittelen. Ei tarvitse huolestua testosteroniongelmista, kiima-aikojen ahdistuksista tai putkiaivoista. On siis oma kokemukseni että urokset tuuppaavat olemaan putkiaivoja, tosin narttu on sitten usein kekseliäämpi miten taivuttaa sääntöjä ;)
        Toivotan onnea koiranhankintaan, ole tarkka terveystaustoista ja suvun luonteista. Treenikestävyys on myös periytyvä ominaisuus joten harrastusvanhemmat povaavat hyvää. Oikeasti hyvää pentua saa usein jonottaa ja säästää rahaa :)

Kiitän neuvoistasi :D ja otan ne varmasti huomioon koiraa hankkiessani!
        Toivotan tässä samalla myös onnea myös sinulle weimarinseisojan kanssa :D Toivottavasti talouteenne vielä astelee kyseisen rodun edustaja!

• g,dngngng

Kultainennoutaja on myös trimmattava rotu.

Käyttölinjainen- tai energinen näyttölinjainen lapukka voisi sopia.

Tollerit on melko pikkuisia.

• nouttispanniel

Narttu on luonteeltaan sopivampi ensimmäiseksi koiraksi.

Voit hommata minkä tahansa noista roduista, kunhan otat vakavasti kaikki koiran koulutukseen liittyvät vinkit ja neuvot.

Laitan sinulle mieleeni tulleet linkit noutajaroduista: http://www.snj.fi/noutajat/noutajarodut/ ja spanieliroduista: http://spanieliliitto.org/index.php/rodut noutajien ja spanieleiden omien yhdistysten kautta.

Valkoisestapaimenkoirasta olen tavannut itse vain todella kilttejä yksilöitä, vaikka täällä palstoilla monet väittävät valkoistapaimenkoiraa vaativaluonteiseksi. Ilmeisesti rodun luonne vaihtelee yksilöittäin suuresti.

• ....

Oletko miettinyt, että olet NYT opiskelija. Tulevaisuudessa menet kuitenkin töihin ja koiran on pakko olla minimissään se 8h yksin, jos sinulla ei ole kumppania. Silloin et myöskään jaksa mitään aktiivisia lenkkejä ainakaan kolmesti päivässä. Tai jos tapaat kumppanin, ja kumppani ei ole ulkoilmaihminen tai muuten vain tykkäätte katsella pe iltaisin leffoja, niin et pysty koiralle takaamaan samanlaista aktiviteettia kuin nyt. Jos saat lapsen kuuden vuoden päästä, ei sinulla ole aikaa hyperaktiiviselle koiralle. Mitä jos edelleen asut pienessä asunnossa, kun menet työhön- koira on pienessä tilassa päivät ja iltaisin tekee kanssasi yhden pidemmän lenkin? Kannattaa oikeasti vähän miettiä pidemmälle..et ole ikuisesti nuori opiskelija.

• Loorelai

Hyvä kun toit asian esille .Olenkin miettinyt asiaa ja tullut tulokseen että koira on silti tulossa. Eihän kukaan työssäkäyväkään voisi koiraa/ hyperaktiivista koiraa ottaa mikäli se olisi noin hankalaa. Sitä paitsi ammattini tulee olemaan sellainen jossa joustavat työajat, joita kykenen muokkaamaan aina tarpeen vaatiesaa koirallekin sopivaksi.

• miettinyt tarkasti

Varmaan puolet nyky-yhteiskunnan koirista joutuu olemaan usein 8 h yksin kotona. Vaikka ihmisellä olisikin aikaa ja parisuhde, niin mistä sen tietää, vaikka nekin menisivät seuraavan 15 vuoden (koiran elinaika) aikana ohitse ja koiran elättäminestä tulisi paljon hankalampaa. Koiraa hankkiessa tulee tosiaan varautua kaikkiin elämän muutoksiin, joita voin noin monen vuoden aikana tapahtua. Sitä ei koskaan tiedä, mitä silloin tapahtuu.

Kysyitkö aloittajalta, että aikooko hän joskus (jos lapsia hankkii) perustaa perheen yhdessä miehen kanssa vai ryhtyä yksinhuoltajaksi? Jos ihmisellä lapsi/lapsia on, niin kyllä niistä ja koirasta selviää, jos talossa on 2 aikuista. Yksinhuoltajatkin pärjäävät nykyään koirien kanssa nippa nappa (eivät toki kaikki), joten kyllä yhteishuoltajuuden keskellä koirakin menee helposti. Koira on yleensä suht. rauhallinen, kun perheessä on lapsia. Sekään ei viitsi niin hirveästi touhuta kaiken aikaa, kun yrittää huolehtia samalla perheensä lapsesta/lapsista. Toki asia riippuu yksilöstä ja jotkut koirat viis piittaavat perheensä lapsista, mutta kun oma koirani tapaa pieniä lapsia, se rauhoittuu totaalisesti ja suhtautuu niihin lempeästi. Itselläni ei vielä ole lapsia, koska olen yhä sinkku, mutta kyllä vielä joskus tulee olemaan, kun löydän "sen oikean". Olen totuttanut koiranikin siltä varalta huolella lapsiin, mutta sinänsä se on ollut aika hyödytöntä, että koirani pitää lapsista aivan luonnostaan ;-)

Asun yksiössä ja väliin tänne tulee kinun koirani lisäksi muitakin koiria kavereitteni mukava. Asunnon koko ei ratkaise koiran viihtyisyyttä.

Jos koiran kanssa on valmis elämään, niin kyllä se onnistuu. Aloittaja vaikuttaa kumminkin suunnitelleen elämänsä koiran tahtiin suhteellisen tarkasti, toisin kuin moni muu, joka hommaa koiran heti kun törmää kadullaa johonkin ihastuttavaan karvakasaan. Kuulostaa siltä, että aloittaja on vastuullinen koirien suhteen.

• god dog

Siinähän sitten olikin sen kaltainen asialista, että tuskin kukaan tällä palstalla, entisistä vakkareista voisi tuon paremmin asiaansa selvittää;=)))))
      Mutta kun sä olet noin tietäväinen jo itse luetuista rotu mahdollisuuksistasi ,niin mitä enää ryhdyt kyseleen asiaa niiltä, joilla ei oo hajuakaan muista kuin omista koiristaan ja niistäkään hyvin suppeasti.

• pällläripää

Älä ota saksanpaimenkoiraa. Mun monella tuttavalla ja kavereilla on sellanen. Kauheita raivohulluja koiria. Ovat käyneet koulutuksissa, välillä menee hyvin mutta ihan ku koirilta unohtuis melkein heti kaikki mitä on opeteltu. Liekö luonnevikasia vai missä mättää. Sosiaalistettukin on niin ei perhana kun haukkuvat ja murisevat monelle koiralle, valikoivasti. Levottomia ravaajia vaikka lenkillä pyörän kanssakin käyvät. Perinnöllisiä sairauksiakin vaikka kuinka paljon. Ja sakemannit on kauheen rumia. Muuten jees mutta kun se takapää laahua niin se ei oo kaunista. Jalostettu niin v..itunrallaa koko rotu. Aggressiivisuutta tapaa paljon tällä rodulla. Kyllä huomaa koiran myyntipalstoilla paljon sakemanneja, monessa lukee että "Vain kokeneelle ihmiselle..." aina lukee että on vihainen tai arka tai ei tule toimeen muiden kanssa, hyppii, räyhää päläpälä.. Koulutuksen puutetta tai sitten vaan heikko hermorakenne.

Ja saksanpaimenkoirien omistajat... Älkää vaivautuko haastamaan riitaa. Tämä oli oma näkemykseni koska niin monella kaverilla on ollut ja tälläkin hetkellä on, sekä sukulaisilla tämän rotuinen koira. Muutama osti koiran netti ilmotuksen kautta, muut kasvattajalta.

• hauskasti alkuun

Nämä ovat oikeastaan lähinnä hupia, muttä näiden testien kokeilu innostuttaa rotuvalinnan harkitsemista entistä tarkemmin ja samalla nämä ehkä antavatkin pientä viittaa itselleen sopivasta rodusta. Nämä muun muassa saattavat antaa vastauksiksi ennestään itsellesi tuntemattomia rotuja, jotka herättävät mielenkiintoa sinun testituloksinasi :-)

http://animal.discovery.com/breed-selector/dog-breeds.html

http://www.selectsmart.com/DOG/

Mitä tuloksia testit antoivat? :-)

• 19

Jos et meinaa harrastaa muuta, kuin canicrossia niin aussit, käyttösakemannit, tollerit ja kelpiet kannattaa unohtaa. Ne vaativat paljon enemmän tekemistä, mieluiten rodun ominaisuuksiin sopivaa hommaa. Varsinkaan tuolla lenkityksellä ei saa aktiivisia paimenia väsytettyä.
      Kultainennoutaja voisi ehkä mennä, terveistä vanhemmista tietysti. Entä lk collie? Tai pk collie?

• rotuun katsomatta.´

Terve kultainennoutaja onm todella vilkas, ainakin jos se on käyttölinjainen. Vastaa jo novascotiannoutajaa aktiivisuustasoltani, joskin kaverini veljen novascotiannoutaja on aika rauhaisa, kun sellaiseen elämäntyyliin on tottunut.

Lyhytkarvainen collie on tietääkseni hyvin yksilöllinen luonteeltaan. Tuntemani lk colliet ovat todella rauhallisia, mutta monet väittävät tavanneensa täysin villipäisiä rodun edustajia. Samaten 2 tuntemaani saksanpaimenkoiranarttua (ovat eri omistajilla) ovat kilttejä ja rauhallisia, eivätkä mitään häseltäjiä.

Australiankelpieitä, australianpaimenkoiria ja pitkäkarvaisia collieita en henk. kohtaisesti juurikaan tunne, joten niihin en voi ottaa kantaa.

Taitaapi olle melkein kaikkien rotujen kohdalla energisyystaso hyvin yksilöllistä, kun itse tunnen eri roduista aivan eri sortin energiapakkauksia kuin monet muut. Tottumis- ja koulutusasia myös varmasti. Ja käsittääkseni koira on yleensä täysin terveenä kaikista vilkkaimmillaan.

Kyllä kaiken rotuisille koirille riittää liikunnaksi parina päivänä viikosta kunnon harrastustoiminta ja loppuina reippaat ulkoilutuslenkit. En tunne ketään, joka jaksaisi ja ehtisi koiriensa kanssa joka päivä valtavasti höseltämään, eivätkä ne koirat siitä kärsi, vaan ovat oppineet pääsevänsä aina parin-muutaman päivän välein mielekkäisiin harrastustoimiinsa.

Oli vaikutustekijä sitten mikä hyvänsä, niin onnea loittajalle rotuvalintaan ja koiran kouluttamiseen. Toivottavasti hankkimastasi koirasta kasvaa sosiaalinen aikuinen. Koulutuksen lisäksi se on tosiaan kiinni koiran synnynnäisestä luonteesta.

• ... ilmoitan vielä
        rotuun katsomatta.´ kirjoitti:

Terve kultainennoutaja onm todella vilkas, ainakin jos se on käyttölinjainen. Vastaa jo novascotiannoutajaa aktiivisuustasoltani, joskin kaverini veljen novascotiannoutaja on aika rauhaisa, kun sellaiseen elämäntyyliin on tottunut.

Lyhytkarvainen collie on tietääkseni hyvin yksilöllinen luonteeltaan. Tuntemani lk colliet ovat todella rauhallisia, mutta monet väittävät tavanneensa täysin villipäisiä rodun edustajia. Samaten 2 tuntemaani saksanpaimenkoiranarttua (ovat eri omistajilla) ovat kilttejä ja rauhallisia, eivätkä mitään häseltäjiä.

Australiankelpieitä, australianpaimenkoiria ja pitkäkarvaisia collieita en henk. kohtaisesti juurikaan tunne, joten niihin en voi ottaa kantaa.

Taitaapi olle melkein kaikkien rotujen kohdalla energisyystaso hyvin yksilöllistä, kun itse tunnen eri roduista aivan eri sortin energiapakkauksia kuin monet muut. Tottumis- ja koulutusasia myös varmasti. Ja käsittääkseni koira on yleensä täysin terveenä kaikista vilkkaimmillaan.

Kyllä kaiken rotuisille koirille riittää liikunnaksi parina päivänä viikosta kunnon harrastustoiminta ja loppuina reippaat ulkoilutuslenkit. En tunne ketään, joka jaksaisi ja ehtisi koiriensa kanssa joka päivä valtavasti höseltämään, eivätkä ne koirat siitä kärsi, vaan ovat oppineet pääsevänsä aina parin-muutaman päivän välein mielekkäisiin harrastustoimiinsa.

Oli vaikutustekijä sitten mikä hyvänsä, niin onnea loittajalle rotuvalintaan ja koiran kouluttamiseen. Toivottavasti hankkimastasi koirasta kasvaa sosiaalinen aikuinen. Koulutuksen lisäksi se on tosiaan kiinni koiran synnynnäisestä luonteesta.

Anteeksi jokunen kirjoitusvirheeni, mutta minkäs mahtaa, jos on hiukan luki- ja kirjoitushäiriötä.

• Minpin4Ever
        rotuun katsomatta.´ kirjoitti:

Kyllä meitäkin löytyy :)
        Itse käyn töissä, ulkoilutan koiria 2-3 tuntia päivässä (keskimäärin, välillä vedetään maratooneja), kummankin kanssa 30 min treeniä (agility, toko, koiratanssi tai näyttelyjuttuja) normipäivinä. Treenit jää välillä pois iltamenojen takia mutta näin käy ehkä kuudesti kuukaudessa, yleensä kerkeän vetämään treenit ennen menoja.
        Mutta siinä olet ehdottomasti oikeassa että luonne on tärkeämpi kuin mikään muu ja vaikuttaa moneen joten pentuvalinnassa saa olla tarkkana.
        Molemmilla koirillani (kääpiöpinsereitä) on mahtavat luonteet, sulattavat kaikki sydämmet ja valloittavat jokaisen tuttavuuden :) Olen nähnyt ei niin miellyttäviä kääpiöpinsereitä myös, ero on valtava!

• moni asia vaikuttaa
        Minpin4Ever kirjoitti:

Kyllä meitäkin löytyy :)
        Itse käyn töissä, ulkoilutan koiria 2-3 tuntia päivässä (keskimäärin, välillä vedetään maratooneja), kummankin kanssa 30 min treeniä (agility, toko, koiratanssi tai näyttelyjuttuja) normipäivinä. Treenit jää välillä pois iltamenojen takia mutta näin käy ehkä kuudesti kuukaudessa, yleensä kerkeän vetämään treenit ennen menoja.
        Mutta siinä olet ehdottomasti oikeassa että luonne on tärkeämpi kuin mikään muu ja vaikuttaa moneen joten pentuvalinnassa saa olla tarkkana.
        Molemmilla koirillani (kääpiöpinsereitä) on mahtavat luonteet, sulattavat kaikki sydämmet ja valloittavat jokaisen tuttavuuden :) Olen nähnyt ei niin miellyttäviä kääpiöpinsereitä myös, ero on valtava!

Kokokin on tärkeä. Aivan pienten lasten seuraan, jotka vasta opettelevat puhumaan ja kävelemään, ei mitään chihuahuaa voi suositella, sillä sellainen murskaantuu heti kun lapsi vahingossa tallaa sitä. Joku bernhardilainen puolestaan saattaa tulla esteeksi ihmisten matkustamiselle, kun se vie kaiken tilan auton takapenkeiltä tai farmariauton peräkontista. Kustannuksetkin saattavat tulla joillekin liian kalliksi kaikista suurimmilla roduilla.

Turkkikin on tärkeä ominaisuus. Joku englanninvinttikoira pakastuu helposti Suomen hyytävimmissä talvipakkasissa, eikä täten sovi niin hyvin todelliselle ulkoilmaihmiselle. Jos haluaa koiraa päästä uittamaan, niin kannattaa hommata paksu- ja runsasturkkinen rotu.

Sairaaksi jalostetut bulldogit, mastiffit ym. eivät ole sopivia harrastuskoiriksi kömpelyytensä vuoksi. Ne voivat tuottaa myös kalliita lääkärikuluja huolimattoman rodunjalostuksen vuoksi.

Luonne on yksilöllistä ja riippuu paljolti koiran suvusta. 2 suojeluharrastusvalioista bouvieria saattavat keskenään saada aivan toisen luonteisia jälkeläisiä kuin 2 kaverikoiratoiminnassa käytettyä bouvieria keskenään, varsinkin jos niitä ollaan useamman sukupolven ajan käytetty samoihin tarkoituksiin.

• dfdgf

Suosittelen kaukaasian paimenkoiraa.

• parantelen...

Uroskaukkaria Venäjän aitojen laumanvartijoiden suvusta, eikä minkään suomalaisten näyttelykoirien suvusta.

• vielä vaihtoehtona..
        parantelen... kirjoitti:

Uroskaukkaria Venäjän aitojen laumanvartijoiden suvusta, eikä minkään suomalaisten näyttelykoirien suvusta.

Tai komondor aidoilta puolalaisilta paimenilta. Suomalaiset kierrättävät kaukkareita ja komondoreita vain näyttelyissä ja näin pilaavat tällaiset rodut hävittämällä niiden vartiointivietit.

• väärä maa...
        vielä vaihtoehtona.. kirjoitti:

Tai komondor aidoilta puolalaisilta paimenilta. Suomalaiset kierrättävät kaukkareita ja komondoreita vain näyttelyissä ja näin pilaavat tällaiset rodut hävittämällä niiden vartiointivietit.

Anteeksi, unkarilaisilta ;-)

• ............

Jeps, kannattaa silti miettiä erittäin tarkkaan. Itse olin ihan samanlainen kuin sinä, olin paljon kotona ja harrastin liikuntaa, myös lenkkeilyä. Opiskelijana asuin kaksiossa. Otin onneksi aika pienen ja vähään liikuntaan tyytyvän koiran.. koska vastoin kaikkia ennakko-olettamuksia tapasin maailman ihanimman miehen, jonka kanssa menimme vuosi sitten naimisiin koiran ollessa neljä. Mies on eläinrakas ja ulkoilutti koiraa usein, mutta edes eläinrakkaat ihmiset eivät välttämättä ole valmiita joka päivä kanssasi tuuleen ja tuiskuun tunniksi koiran kanssa. Eläinrakaskin ihminen voi sairastua keuhkoputkentulehdukseen, jota provosoi koiran hilse. Siinä ei paljon naurata, kun puoliso ei saa henkeä yöllä koiran vuoksi vaikka tätä kuinka rakastaisi. Työpäivän jälkeen sitä halusi mennä yhdessä käymään syömässä ja vaikka leffassa sekä nukkua myöhään lauantaiaamuna. Nyt mukana on myös yksivuotias poikamme. Olisi ollut helvettiä tämä elämä suurta aktiviteettia vaativan koiran kanssa, neljävuotiaana se olisi nyt edelleen kaivannut päivittäisiä tai ainakin joka toinen päivä pitkiä lenkkejä, jne. Onneksi, luojan kiitos, meillä on ihana pienemmän rodun edustaja joka sopeutuu hyvin nykytilanteeseen. Kannattaa oikeasti miettiä että vaikka koira pystyykin olemaan hyvin työpäivän ajan yksin, voi elämääsi tulla muutakin kuin se koira. Liian monet ottavat suuren koiran ja siitä joudutaan luopumaan "muuttuneen perhetilanteen" tai "lapsen tulon" vuoksi, juuri edellä mainituista syistä vaikka kaikki olisi ollut "niin harkittua".

• hiukan eri mieltä

Minun mielestäni koiran liikunnantarve ei riipu koosta, vaan rakenteesta, terveydestä ja luonteesta.

• Bullipoju
        hiukan eri mieltä kirjoitti:

Minun mielestäni koiran liikunnantarve ei riipu koosta, vaan rakenteesta, terveydestä ja luonteesta.

Joo ei todellakaan ole koosta kiinni! Esimerkiksi monet pienemmät rodut kuten nyt vaikka kääpiöpinseri vaatii paljon liikuntaa energisyytensä takia kun taas vaikka bernhardilainen tai irlanninsusikoira pitävät leppoisista kävelyistä ja nauttivat ulkoilusta lähinnä omalla pihalla. Minulla on bullterrieri jolla hyvin harvoin kiinnostaa lähteä pitkälle lenkille vaikka olin valmistautunut aktiiviseen koiraan jota pitäisi viedä pitkille lenkeille päivittäin, käymme koiran ehdoilla pitkällä lenkillä ehkä kerran viikossa!

Koko ei todellakaan ole koko totuus. Oikeastaan voisi sanoa että keskikokoiset sekä pienet solakkarakenteiset rodut ovat niitä kaikkein aktiivisimpia muun kokoisista pitää tehdä tutkimustyötä! :)

• meillä on lappis uros n. 9v olemme muuton vuoksi antamassa hyvään kotiin
      koira on vaalea viksu kaveri, kiltti viihtyy hyvin yksinkin ei hauku makoilee omalla paikallaan. viihtyy lasten kanssa(6 v lapsenlapsi kuljettelee narun päässä ulkona)
      Käytän aamulla puolentunnin lenkillä, koska tämä haluaa kakkia metsään. Toinen
      lenkki illan suussa. ja vielä illalla ilta pissalla.Ei pelkää ukkosta eikä ilotulitteita. hyvä lenkkikaveri niin nuorelle kuin vanhemmallekkin.sietää myös kissoja meillä
      kissa tykkää nukkua sen vieressä, on ollut myös paperit mutta en tiedä onko
      tyttärellä tallessa, tämä on alunperin hänen pentuna kennelistä ostettu, mutta meillä on ollut aikaa enemmän hoidella sitä. Pitäisin sitä mutta miehellä on alkanut dementia joka vaikeuttaa asioita.

• SPK:n omistaja

Itselläni 3,5v näyttelylinjainen sakemanni narttu.Todella hyvä luonteinen.Tulee toimeen kaikkien kanssa.Tykkää lapsista

• no-animals-no home

Hyvä tyttönen, älä ala suunnitella koiraa ennenkuin tiedät, että sun asuntoon saa ottaa koiran. Kun vuokra-asuntoa etsitään yleenä 9/10 on eläimen pito kielletty.

Silloin on turha miettiä enempää. Koiran sallivan asunnon etsiminen on vaikeaa.

Lapseni ovat etsineet vuokra-asuntoa, ei ihan edes opiskelijan tuloilla, mutta jos eläin on kuivioissa, on TODELLA hankalaa. Vuokra-isäntien ja -emäntien sana on laki.
      Asunto menee kuin kuumille kivielle ihan ilman eläintäkin.

Jos mamma-pappa on sulle asunnon ostanut, silloin voit oikeasti haaveilla.

• älä noin pelottele

Minä asun Ylöjärvenun nuorisosasunnoissa (vuokra-asuntoja) ja tänne saa ottaa koiria. Kaverini muutti äskettäin vuokra-asuntoon Tampereelle, jonne saa ottaa koiria. Kyllä vähän liioittelet.

• omakoto-hauk
        älä noin pelottele kirjoitti:

Minä asun Ylöjärvenun nuorisosasunnoissa (vuokra-asuntoja) ja tänne saa ottaa koiria. Kaverini muutti äskettäin vuokra-asuntoon Tampereelle, jonne saa ottaa koiria. Kyllä vähän liioittelet.

Kannattaa tarkastaa kuitenkin ennenkuin hankkii eläintä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      304
      11676
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      144
      7146
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      104
      5962
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      42
      5319
    5. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      53
      4399
    6. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4299
    7. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3621
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      62
      3618
    9. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3238
    10. Nyt peukut pystyyn

Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3145
    Aihe