Suomenojalle ollaan kaavoittamassa todella futuristisia uusia parempituloisten asuinalueita ja Suomenojan satama nykyisellään saa väistyä ainakin talvisäilytyksen osalta suurimmaksi osaksi.
www.finnoovisio.info/Finnoo_visio_raportti_FINAL.pdf
http://www.finnoo.fi/tietoa-finnoosta/arkkitehtikilpailu/
-Talvisäilytys muutetaan ns. venehotelleiksi. Vain muutamia maan päällisiä talvisäilytyspaikkoja varataan. Kenellä tähän on varaa ja Minne loput tavallisten palkansaajien veneet kärrätään?
-Laituripaikkoja on kaavailtu korkeintaan 2000.
-Veneilijöille ei ole kaavoitettu kuin kourallinen parkkipaikkoja - metrolla veneelle?
Kaikesta päätellen veneilylle ei ole Espoossa sijaa vuonna 2030.
Kunnallisvaalit lähestyy!
Suomenojan satama tai Finnoon satama
31
2308
Vastaukset
- vaalikoneeseen!
Siis sama Helsingin ilmiö nyt siirtymässä länteen! Hgin Koivusaaressa on kaksi pursiseuraa aallonmurtajineen, laitureineen ja rakennuksineen sekä kolmen veneseuran talvitelakointialueet, yksi lujitemuovikorjaamo ja yksi iso veneliike. Kaikki poistetaan kerrostalorakentamisen tieltä eikä kaupunki ole osoittanut mitään uutta paikkaa poistettaville veneilyn toiminnoille.
Poliitikoiden enemmistö ilmeisesti oli/on purjehdusvihamielisiä eikä Koivusaaren säilyttämistä ja kehittämistä puolustaneiden mielipiteellä ollut mitään merkitystä.
Kunnallisvaaliehdokkaiden mielipide veneilystä ja rantarakentamisesta olisikin kiinnostava! Haluammeko tuhota viimeisetkin rantamaisemat ja karkottaa veneet pääkaupunkiseudulta? - eläkeläispurjehtija
Miten äänestämällä voi vaikuttaa veneilymahdollisuuksien säilyttämiseen pääkaupunkiseudulla, jos äänestäjä ei tiedä kunnallisvaaliehdokkaiden kantoja veneilyyn?
Vähän kerrassaan poistetaan edulliset talvitelakointialueet. Jäljelle jää joitakin kaupallisia venetelakoita, joiden hintataso on huikean korkea.- ZZZ1
Jos laituripaikan saa kesäksi, mikä estää viemästä venettä talveksi Viroon? Pojat hoitaa kohtuuhintaan kevätkunnostukset yms. Jos vielä saa paikan hallista, ei venettä tarvitse niin perusteellisesti edes tyhjentää syksyllä.
- kaitaapäistä
Olipahan taas todella arkkitehtivetoinen suunnitelma jo pikaisen tarkastelun perusteella. Puolet laituripaikoista on yhteysveneyhteyden takana. Ilmeisesti suunnittelija on istunut Cafe Karusellissa ihailemassa Meristaman läpi kauniisti lipuvia veneitä, kysymättä saarisatamien käytännöistä. Ja tosiaan, lomat ja viikonloppureissut aloitetaan metrolla, joka tulee kätevästi alle kilometrin päähän satamasta. Autojahan ei alueella kenelläkään ole, kun asuntoalueillakin parkkipaikkoja on vähemmän kuin yksi asuntoa kohden. Ai niin, ne venehotellithan toimivatkin kesällä parkkihalleina. Sinne vain auto hissillä säilytyshyllylle iltapurjehdukselle lähtiessä. Tuskin parkkimaksu yli viidenkympin illasta olis, senhän piti olla sitä kalleimmaksi kategorisoitua.
Tervetuloa vain joukkoon, kirjoittelen täältä hupenevien palveluiden naapurikaupungista. - j77oi
Tänne tiedot niistä ehdokkaista, jotka puoluistavat venesatamaa ja talvisäilytyskenttää. Lupaan ääneni.
- kansalaiskysymys
Eikö ole yhtään ehdokasta joka puolustaa tavallisia itse veneensä huoltavia veneilijöitä?
- 10+17
Selasin tuota ensimmäistä linkin takana olevaa visiota. Siinä taas nähdään kuinka korkealla jalat on ollut ilmassa. Arkkitehdit ovat kautta aikojen nostaneet itsensä muiden yläpuolelle, ja nyt peräti taivaaseen asti.
Näkee myös, että heillä ei ole mitään tuntumaan käytännön venelyyn siihen liittyvine tarpeineen. Ja tuo autottomuuden ylistys ja tavoittelu, voi hyvänen aika.
Toisaalta tuo visiointi on niin p-----stä, että menee muutama vuosikymmen, ennen kuin ollaan noissa maisemissa. - Venesatamamiäs
No hyvä juttu on, että siinä saa lokit kyytiä.
- Suomenojan kyntäjä
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/159445-kanavat-ja-bulevardit-finnoo-kisan-voittajia
Ei tule kovin halvaksi tämä asuinalue. Se on varmaa. Espoolaiset veneilevät tulevaisuudessa Inkoosta käsin, jos veneilevät ollenkaan:(- hyvät ja huonot
Onneksi voi espoolaisia lohduttaa tiedolla, että koskaan minkään arkkitehtikilpailun tuloksia ei toteuteta. Niistä ensin karsitaan kalleimmat osat, sitten kaikenlaista muuta ja lopulta jonkinlainen torso tehdään.
Toisaalta tieto siitä, että karsinnassa menee myös ne jutut, jotka olisivat tehneet suunnitelmasta käyttäjän kannalta toimivat, ei lohduta. Yleisen kunnallisen kähminnän huomioon ottaen voittajia tulevat Finnoossakin olemaan grynderit. Ja heidän näkövinkkelistään venesatama ei ole kovinkaan tuottoisa osuus. - puristetaan
hyvät ja huonot kirjoitti:
Onneksi voi espoolaisia lohduttaa tiedolla, että koskaan minkään arkkitehtikilpailun tuloksia ei toteuteta. Niistä ensin karsitaan kalleimmat osat, sitten kaikenlaista muuta ja lopulta jonkinlainen torso tehdään.
Toisaalta tieto siitä, että karsinnassa menee myös ne jutut, jotka olisivat tehneet suunnitelmasta käyttäjän kannalta toimivat, ei lohduta. Yleisen kunnallisen kähminnän huomioon ottaen voittajia tulevat Finnoossakin olemaan grynderit. Ja heidän näkövinkkelistään venesatama ei ole kovinkaan tuottoisa osuus.Tärkeintä on että asuntoja saadaan sullottua alueelle mahd. paljon ja niille kovat neliöhinnat jotta ostajat arvostavat niitä koska maksaa paljon. Tämä malli voidaan kertoa järkevimmäksi myös veronmaksajille jotka ovat asukkaita ja myös veneilijöitä ja heillä maksajilla kennot täytetään.
- 4324
Tuollaisesta kommunistisesta yhdyskuntarakenteen tiivistämisestä, joka hallitsee kaavoitusta, olisi syytä päästä eroon. Tiivis asuminen aiheuttaa vain ongelmia, kuten New Yorkissa.
- Ei veneitä!
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/161296-koivusaaressa-asutaan-helsingin-ja-espoon-valissa-keskella-merta
Sama tauti Koivusaaressa! Sielläkin Helsinki myy alueet gryndereille pikavoittojen toivossa ja ajaa veneilijät ja venealan yritykset naapurikuntiin johonkin Kirkkonummen ja Kasnäsin välimaastoon. Tulee vähenemään veneily pääkaupunkiseudulla merkittävästi ja samoin venealan yritykset karkaavat sinne missä veneet talvisäilytetään ja huolletaan. Idioottien hommaa ajaa maksavat veneilijät naapurikuntiin yrityksineen, verotuloineen jne. Kyse on kymmenien miljoonien liikevaihdosta joka ikinen vuosi. Kirkkonummella hierotaan käsiä yhteen tyhmien Espoolaisten ja Helsinkiläisten päätösten takia.- 2+20
Mistä ne saa asukkaat näihin miljoonia maksaviin asuntoihin? Lamaa kohti mennään koko ajan, irtisanomisia ja yt:tä tulee joka uutisista. Monacoksiko tätä Helsinkiä yritetään saada... Ei näillä leveysasteilla. Tavallisille keskituloisille niitä asuntoja pitää saada.
Kumma että näihin huuhaa-suunnitteluihin irtoaa rahaa mennen tullen,mutta mm. lastensairaala on saanut odottaa vuoroaan kymmeniä vuosia. Nyt eivät näköjään onneksi enää kehdanneet jättää asiaa hoitamatta. - hytti
Pikkuruista Koivusaarta vähän suurennetaan täyttömaalla ja sen jälkeen sinne mahdutetaan 4000 asukasta. Eikö kannattaisi kuitenkin tehdä siitä kelluva ja antaa sille nimeksi vaiika Silja Europa?
- 15
Vähän nyt sentään todellisuudentajua näihin höpötyksiin, pliis!
"Helsinki...ajaa veneilijät ja venealan yritykset naapurikuntiin johonkin Kirkkonummen ja Kasnäsin välimaastoon." "Idioottien hommaa ajaa maksavat veneilijät naapurikuntiin yrityksineen, verotuloineen jne."
Ei ole tästä maailmasta nuo fantasiat. Poikkeuksia aina on, mutta yleisesti on kyllä niin, että ihmiset saattavat siirtää venepaikan sinne, missä koti on, mutta eivät kotia venepaikan perässä. Elämässä kun on muutakin kuin vene, työpaikat, ystävät, lasten koulut ja kaverit, kantakuppilat jnejne. Jos vaikkapa 500 venettä siirtyisi Stadista tuonne "Kirkkonummi-Kasnäs -akselille", niin enintään 50 veneilevää perhettä muuttaisi mukana. Niistäkin ainakin puolet olisi sellaisia, jotka jostain syystä muuttaisivat muutenkin.
Eikä venealan yritysten kovin helposti kannattaisi lähteä, koska valtaosa asiakkaista sittenkin pysyy täällä. Verotuloihinkin niiden harvojen mahdollisesti siirtyvien vaikutus on aika pieni, koska valtaosa noiden firmojen verotuotosta tulee ALV:sta, joka ei mene kunnille vaan valtiolle. Aivan 100% varmaa on, että suunnitteilla olevat hankkeet eivät siirtäisi veneilyalan firmojen muodossa "kymmenien miljoonien liikevaihtoa" muihin kuntiin. Hyvä jos muutaman miljoonan liikevaihdon.
Ajatelkaa nyt jokainen itseänne: jos eteenne tulee tilanne, että huomaatte järkeväksi siirtää veneen vaikkapa Kasnäsiin, niin luuletteko muka saavanne töitä itse sen läheltä? Aivan oikein, ei onnistu. Eli kumman valitsette: ajamisen kotoa Stadista tai Espoosta veneelle viikonloppuisin ja muutaman kerran muuten vai ajamisen päivittäin jostain Kasnäsin läheltä Stadiin tai Espooseen töihin? - ,034
15 kirjoitti:
Vähän nyt sentään todellisuudentajua näihin höpötyksiin, pliis!
"Helsinki...ajaa veneilijät ja venealan yritykset naapurikuntiin johonkin Kirkkonummen ja Kasnäsin välimaastoon." "Idioottien hommaa ajaa maksavat veneilijät naapurikuntiin yrityksineen, verotuloineen jne."
Ei ole tästä maailmasta nuo fantasiat. Poikkeuksia aina on, mutta yleisesti on kyllä niin, että ihmiset saattavat siirtää venepaikan sinne, missä koti on, mutta eivät kotia venepaikan perässä. Elämässä kun on muutakin kuin vene, työpaikat, ystävät, lasten koulut ja kaverit, kantakuppilat jnejne. Jos vaikkapa 500 venettä siirtyisi Stadista tuonne "Kirkkonummi-Kasnäs -akselille", niin enintään 50 veneilevää perhettä muuttaisi mukana. Niistäkin ainakin puolet olisi sellaisia, jotka jostain syystä muuttaisivat muutenkin.
Eikä venealan yritysten kovin helposti kannattaisi lähteä, koska valtaosa asiakkaista sittenkin pysyy täällä. Verotuloihinkin niiden harvojen mahdollisesti siirtyvien vaikutus on aika pieni, koska valtaosa noiden firmojen verotuotosta tulee ALV:sta, joka ei mene kunnille vaan valtiolle. Aivan 100% varmaa on, että suunnitteilla olevat hankkeet eivät siirtäisi veneilyalan firmojen muodossa "kymmenien miljoonien liikevaihtoa" muihin kuntiin. Hyvä jos muutaman miljoonan liikevaihdon.
Ajatelkaa nyt jokainen itseänne: jos eteenne tulee tilanne, että huomaatte järkeväksi siirtää veneen vaikkapa Kasnäsiin, niin luuletteko muka saavanne töitä itse sen läheltä? Aivan oikein, ei onnistu. Eli kumman valitsette: ajamisen kotoa Stadista tai Espoosta veneelle viikonloppuisin ja muutaman kerran muuten vai ajamisen päivittäin jostain Kasnäsin läheltä Stadiin tai Espooseen töihin?"Eli kumman valitsette: ajamisen kotoa Stadista tai Espoosta veneelle viikonloppuisin ja muutaman kerran muuten vai ajamisen päivittäin jostain Kasnäsin läheltä Stadiin tai Espooseen töihin? "
Kummasti vaan uusia marinoita avataan niin kummassa paikassa kuin täällä:
http://www.marinapargas.com/suomi/www/page.php?cat=2
Ei paikallisten volyymillä tuollaisia kannataisi perustaa. - 15
,034 kirjoitti:
"Eli kumman valitsette: ajamisen kotoa Stadista tai Espoosta veneelle viikonloppuisin ja muutaman kerran muuten vai ajamisen päivittäin jostain Kasnäsin läheltä Stadiin tai Espooseen töihin? "
Kummasti vaan uusia marinoita avataan niin kummassa paikassa kuin täällä:
http://www.marinapargas.com/suomi/www/page.php?cat=2
Ei paikallisten volyymillä tuollaisia kannataisi perustaa.Mutta muuttaako veneilijät itse sinne vieden veronmaksunsa mukanaan? Eivät. Tämä se minun pointtini oli. Toisin sanoen pääkaupunkiseutun kunnat eivät tästä kehityksestä oikeastaan mitään häviä.
Selvyyden vuoksi: en minä pidä hyvänä sitä, että veneilyn fasiliteetit heikkenevät. Mutta minua -tuttavat nuo typerät ja todellisuudentajun & laskutaidon puutetta henkivät väitteet.
Sitäpaitsi asuntorakentaminen, kaikki asuntorakentaminen, pääkaupunkiseudulle on ehdottomasti hyvä asia. Suomen asutuksen pitäisi keskittyä etelään, n. 95% väestöstä pitäisi olla "kultaisessa kolmiossa" Hki-Tre-Tku -alueella. - 7+20
15 kirjoitti:
Mutta muuttaako veneilijät itse sinne vieden veronmaksunsa mukanaan? Eivät. Tämä se minun pointtini oli. Toisin sanoen pääkaupunkiseutun kunnat eivät tästä kehityksestä oikeastaan mitään häviä.
Selvyyden vuoksi: en minä pidä hyvänä sitä, että veneilyn fasiliteetit heikkenevät. Mutta minua -tuttavat nuo typerät ja todellisuudentajun & laskutaidon puutetta henkivät väitteet.
Sitäpaitsi asuntorakentaminen, kaikki asuntorakentaminen, pääkaupunkiseudulle on ehdottomasti hyvä asia. Suomen asutuksen pitäisi keskittyä etelään, n. 95% väestöstä pitäisi olla "kultaisessa kolmiossa" Hki-Tre-Tku -alueella.5 % väestöstä ei riitä pitämään muuta Suomea elinvoimaisena ja tuottavana. Kovasti tuntuu urbaanilta tuo väitteesi.
- 15
7+20 kirjoitti:
5 % väestöstä ei riitä pitämään muuta Suomea elinvoimaisena ja tuottavana. Kovasti tuntuu urbaanilta tuo väitteesi.
Muu Suomi ei nytkään ole elinvoimainen tai tuottava. Eikä sen tarvitsekaan olla, se voidaan hyvin jättää suurpedoille. Tai myydä halvalla venäläisille.
- döglköfhks
15 kirjoitti:
Mutta muuttaako veneilijät itse sinne vieden veronmaksunsa mukanaan? Eivät. Tämä se minun pointtini oli. Toisin sanoen pääkaupunkiseutun kunnat eivät tästä kehityksestä oikeastaan mitään häviä.
Selvyyden vuoksi: en minä pidä hyvänä sitä, että veneilyn fasiliteetit heikkenevät. Mutta minua -tuttavat nuo typerät ja todellisuudentajun & laskutaidon puutetta henkivät väitteet.
Sitäpaitsi asuntorakentaminen, kaikki asuntorakentaminen, pääkaupunkiseudulle on ehdottomasti hyvä asia. Suomen asutuksen pitäisi keskittyä etelään, n. 95% väestöstä pitäisi olla "kultaisessa kolmiossa" Hki-Tre-Tku -alueella.Onko keskitulosella tai edes varaikkaimmallla 40% varaa noihin kaavailtuihin merenranta-asuntoihin? Mitens siellä Sipoonrannassa meneekään? Myymättä suurin osa, vaikka oli jo yli vuosi sitten valmista. Kyllä on aivan utopiaa nämä rantojen arkkitehtikilpailut ja grydereiden kermankuorintaunelmat. Siinä sivussa tapetaan Suomesta veneala. Mitäs tuosta...
- 6
döglköfhks kirjoitti:
Onko keskitulosella tai edes varaikkaimmallla 40% varaa noihin kaavailtuihin merenranta-asuntoihin? Mitens siellä Sipoonrannassa meneekään? Myymättä suurin osa, vaikka oli jo yli vuosi sitten valmista. Kyllä on aivan utopiaa nämä rantojen arkkitehtikilpailut ja grydereiden kermankuorintaunelmat. Siinä sivussa tapetaan Suomesta veneala. Mitäs tuosta...
On tainnut ehtiä lauantaipullosi jo pohjiin asti, kun tuollaista soopaa suollat. Että "tapetaan Suomesta veneala". Se mihinkään kuole.
- Evakkoonko jo?
Oli kuulemma jo asukastilaisuus viime viikolla Suomenojan satamassa tästä Finnoon tulevan luksusasuinalueen suunnitelmista. Onko kellään lisätietoa, että kauanko vielä on talvisäilytyskenttä ja laiturit pystyssä vai pitääkö ruveta hakemaan muualta Suomesta jo piankin?
- nopeetsyö
miepä varasin jo sauna ja uima vuorot :)
- laskutehtävä
valitukset yms huomioiden niin menee varmaan 10 v... teitä ja viemäreitä etc ruvetaan varmaan tekemään aiemminkin.
tilaisuudessa mainittiin että jos asukasluku on välillä 1500...6000 (kilpailun säännöissä) niin ruoholahteen tulee 300 asukasta. Vertaa siitä sitten millainen lopputulos on mahdollinen...
- 12+17
Koomista, Espoo on aina yrittänyt leikkiä 'parempien ihmisten" aluetta. Turha se on nyt itkeä. Ja kyllä veneily elää pk-seudulla, vaikka kaikki talvifirmat ajettaisiin pois.
- laskutehtävä 2
piti olla että ruoholahteen tulee 3000 asukasta...
- Finnoo etenee
Eräänä aamuna huomasin, että metsäkone on hävittänyt muutaman hehtaarin metsää Hannuksen kupeessa. Nyt on aloitettu tien rakentaminen Hannuksen väylältä itään. Finnoon projekti eteneekin vauhdikkaasti! Vaihtoehtoja talvisäilytykselle on haettu Hangosta asti. Ilmeisesti parhaat ja kalleimmat veneensäilytys paikat kuitenkin säilyvät?
http://www.finnoo.fi/
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/267056-finnoon-tornit-nousevat-ilman-metroakin
Ote länskärin jutusta jossa projektin johtajaa Kimmo Leivoa haastateltu:
"Veneiden kenttäsäilytys on kuitenkin loppumassa lähes kokonaan. Parasta aikaa kaupunki etsii yhtä isoa korvaavaa paikkaa muualta. Jatkossa Finnoon rannat on järkevämpää hyödyntää houkuttelevana asumispaikkana kuin veneitä peittävänä pressukylänä, Kimmo Leivo linjaa." - kuusamox
Tämähän on ikuinen ongelma.
Kuka maksasi minun laskuni ja miksi minun pitäisi itse maksaa aiheuttamani kustannus? Eikö sitä voisi jyvittää kaikille, kun ei ole tuota rahaakaan liikaa?
Siihen on oma aatekin. - Finnoo tilanne
Finnoon tilanne on nyt se, että paikalle on todella tulossa 15 tuhannen asukkaan kaupunginosa. Vaihtoehtoa "ei rakenneta" tai "sataman laajennus", ei harkita, koska on myytävä mahdollisimman paljon asuntoja. Osa näistä rakennetaan keinosaarille nykyisen satamaan edustalle. Talvisäilytys siirtyy kerrosmalliseeen tornisäilytykseen ja psuuret yli 2000 kilon veneet ajetaan kenttäsäilytykseen, pääosin Espoon ulkopuolelle mahdollisesti Hankoon tai Taalintehtaalle asti.
www.espoo.fi- sjuuppa
Hieno ratkaisu! Olenkin pitkään miettinyt, että miten voi olla mahdollista pitää näin valtavaa kenttää Espoon kaltaisessa huippuluokan meripitäjässä jonakin säilytyskenttänä, hyvänen aika.
Ehdottomasti voimalaitoksen viereinen alue on saatava asuinkäyttöön. On kuitenkin syytä teroittaa näiden tulevien asuntojen omistajille, että lapsia ei olisi syytä pitää pihamaalla leikkimässä yli 1 tuntia päivässä, Tämä siksi, että voimalaitoksesta tuleva noen aiheuttama karsinogeeeni ylittää 100- kertaisesti tavalliset asuinympäristöt. Ja tukena tälle tiedolle on oma kokemus, miten vene paskottuu siinä rannassa.
En kyllä ikimaailmassa hommaisi kämppää siitä paskanpuhdistamon ja hiilivoimalan naapurista. Mutta tunkista kannattaa aina pitää kiinni, jos asuu pääkaupunkiseudulla. Keu keu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418