Lisävalojen kytkentä sx4 2011 ?

Tumpelo

Nyt ois ajankohtaista asentaa lisäpitkät suzukiin ja aattelin täällä kysyä, kun ei googlella löydy tietoa lisävalojen kytkennöistä.

Eli toimiiko ihan vanhan ajan kytkennällä, eli pitkiltä heräte releelle vai vaatiiko jotkut omanlaisensa kytkennät?

Joku joka on asentanut/asennuttanut voisi kertoa/kahtoa omasta autosta ja vastata tänne, mahdollisesti kuvapalveluun lisätä kuvan kytkennöistä ja linkittää tänne.

Kiitos etukäteen.

23

7921

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GV -12

      Suzukeissa miinusohjattu valojärjestelmä, joten kytkentä hieman eritavalla, kuin "normaalisti". Akulta suoraan kaksi johtoa, toinen releen napaan 30 ja toinen napaan 85, navasta 87 johdot lisävalojen plussaan ja sitten sieltä h4 polttimen maajohdosta piuha releen napaan 86. Eli lisävalojen rele näin myös maaohjattu. Samalla kaavalla kytketään lisävalot kaikkiin Suzukeihin.

      • Autosähkö as

        Muuten ihan oikein, mutta sieltä H4 polttimolta tuodaan pitkienvalojen piuhasta haara releelle.
        Eli akusta piuha releelle nasta 30, siintä hyppyjohto herätenastaan, 87:sta johto valoille ja pitkien piuhasta johto releen maadoitusnastaan.
        Jos tuntuu hankalalta, niin asenna lamput keulalle ja vedä niistä piuhat valmiiksi konehuoneeseen, sitten koukkaat joko autosähköliikkeessä ta merkkihuollossa ja pojat kytkee releen, maksaa noin 30-40e, ainakin minun työnantajallani, aikaa menee noin 10 min.


      • Anonyymi

        Onnistuuko -18 Vitaraan (alkuper. halogeenit)? Lumise myy jotain CAN-väyläboksia tuohon, miksi? Tarvitaanko boksi esim. LED-valolliseen GLX-malliin?


      • Anonyymi
        Autosähkö as kirjoitti:

        Muuten ihan oikein, mutta sieltä H4 polttimolta tuodaan pitkienvalojen piuhasta haara releelle.
        Eli akusta piuha releelle nasta 30, siintä hyppyjohto herätenastaan, 87:sta johto valoille ja pitkien piuhasta johto releen maadoitusnastaan.
        Jos tuntuu hankalalta, niin asenna lamput keulalle ja vedä niistä piuhat valmiiksi konehuoneeseen, sitten koukkaat joko autosähköliikkeessä ta merkkihuollossa ja pojat kytkee releen, maksaa noin 30-40e, ainakin minun työnantajallani, aikaa menee noin 10 min.

        Jaa että 30 - 40 euroa. Olen tässä nyt muutamalta korjaamolta kysynyt niin vaikuttaisi olevan 300 - 400 euroa. Osa ei suostu antamaan arviota ollenkaan, kun voi viedä kuulemma vaikka lähes päivän. Epäilen, että 30 eurolla eivät aukaise edes konepeltiä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnistuuko -18 Vitaraan (alkuper. halogeenit)? Lumise myy jotain CAN-väyläboksia tuohon, miksi? Tarvitaanko boksi esim. LED-valolliseen GLX-malliin?

        Mikäli minä olen ymmärtänyt oikein, niin can väyläboksi tarvitaan jos on led ajovalotvalot.
        Vitaraan kytkin lisävalopaneelin normaalisti herätevirran releelle ajovalojen pitkiltä ja maadoitus runkoon.
        Auto GL versio, joten halogeenipolttimot, ja pari talvea toiminut moittettomasti.


      • Anonyymi

        Miksi lisävalo palaa vaikka auto samutetu


    • Tumpelo

      Kiitos asiallisista vastauksista, tuo kytkentä malli tosiaan toimii, oli vaan hämäävää kun H4 polttimon kaikkiin kolmeen napaan tulee 12v virrat päältä pois ja pitkien napaan pitkät päällä 0,87v.

      • Autosähkö as

        Joo, eli miinusohjatuissa järjestelmissä pitkien kytkeydyttyä se pitkien johto maadoittaa polttimon, eli täysin päin vastoin, kun yleisessä plus ohjatussa.
        Miten kiinnitit muuten lisävalot? Yleensä SX nelosiin laitetaan kilvenalle kiinnitysrauta ja valot sihen, mutta valot tulee aika ulos keulasta. Kyseiseen malliin erittäin nerokas vaihtoehto on kiinnittää lisävalot maskiin, eli maskin tasaiseen alareunaan vaan reiät ja valot siihen ja säätötuet maskin läpi runkoon. Jos joskus otat valot pois, niin pienet mustat peitelevyt vaan reikiin. Esim Hellan FF 200-300 malli istuu ulkonäöksellisestikkin hyvin ja on kyseisellä tavalla laitettu Hellan 320 jumbotkin ja tukevasti pysyy.


    • Tumpelo

      Kiinnitysraudan löin kilven alle, vuosia tuossa hyllyssä pölyä kerännyt niin nyt löysi paikkansa.. Omia silmiä miellyttää tuo valojen etäisyys keulasta, mahtuu sitten ämpärin kokoset helposti jos nuo nykyiset tuikut ei sitten miellytäkkään syystä tai toisesta.

    • GV -12 2.4

      Ihan oikeat neuvot nimimerkki "Autosähkö as" antoi.
      Taitaa nämä Suzukit Grand Vitaraa lukuun ottamati olla ainoita tällä hetkellä uusista autoista, joissa on antiikkiset H4 polttimot. Esim SX neloseen ei euroopasta saa xenoneja millään ilveellä. H4 on kertakaikkiaan jo vanhaa tekniikkaa, H7 varmaan vielä vuosia joissain uusissakin, ja se H7:skan hyvä puoli on, että lähivalot palaa aina vaikka pitkät päällä ja pitkät yleensä tehokkaat, kun ovat omassa umpiossaan.
      Toisaalta entisessä GV:ssäni oli H 7:skat ja nykyisessä GV:ssäni Xenonit ja kuivalla kelillä xenonit hakkaa 6-0 H7:skat, mutta märällä mustalla asvaltilla tulee H7:skoja ikävä.

      • H4 4Ever

        Ei ole ainoa, onneksi! Minulla oli ennen uutta Swiftiä (jossa H4 siis myös) vuoden vanha Jeep, siinäkin oli H4 ja käsittääkseni on muitakin vielä... H4:ssä ei minun mielestäni ole mitään vikaa. Jos ei valo jollekin riitä, niin lisävaloja saa, mutta itse ole kyllä kaikissa autoissani (yhteensä neljä H4:llä varustettua) nähnyt ihan hyvin ilmankin, tai no yhteen ostin "koristeeksi" lisäpitkät.


    • äs äks -10

      SX nelonen todellakin kaipaa lisävaloja ainakin täällä pohjois karjalan pimeydessä. Noita H nelosia sietääkin hämmästellä, sillä elämme jo 2000 lukua ja suzukissa moiset antiikin aikaiset valot. Mulla apukaukovaloina Hellan 1000ff 100w polttimoilla ja hyvin näkee.

      • Anonyymi

        Minä laitoin sx neloseen Philipsin led polttimot, ovat kai laittomat, mutta katsastuksessa eivät kommentoineet millään lailla ja valoa riittää.


    • Pave-L......

      Mulla oli entisessä SX nelosessa hellen FF200 sarjan lisävalot asiallisesti asennettuna nokalla ja kun vaihdoin uuteen Grand Vitaraan, kysyi myyjä, että voisinko poistaa lisävalot, kn ovat niin pirun rumat.

    • Vanhassa vara paremp
    • GV -11

      Kestävyydeltään ei ole H4 polttimon voittanutta, mutta valotehossa ja valon määrässä on H4 todella antiikkinen poltin. Toki H7:kin, joka valotehossa pesee kirkkaasti H4:sen on enään automallistojen halvimmissa malleissa ensiasennus valoina.

    • Jimny kuski

      Kytkinkö väärin. akulta piuha nastaan 30.ja siitä ryöstö nastaan 85.releen maadoitus ajovalojen piuhaan" mihin ei tule virtaa" valokatkaisin tähän väliin"ei saa katkaisian nerkkivaloa palamaan"?toinen pää nasta 86. nasta 87 lisävalolle.Muuten valot pelaa niin kun pitääkin.

    • säästetään

      Paljonko säästit rahassa, kun et vienyt tuota hommaa ammattilaiselle, joka olisi tehnyt tuon saman työn noin tunnissa? Ja valot toimii sen jälkeen. siis paljonko säästit?

      • Autosähkö as

        Siis tunnissa??? Jos minä kulutan tunnin ja veloitan siintä asiakasta, Suzukin lisävalojen kytkennästä, saan takuulla potkut. Tuohon kytkentään menee max vartti, ja veloitus n 40e.


    • Jimny kuski

      Säästin parisataa.

    • alkuperäinen jimny k

      Siis kysymys kuului "Kytkinkö väärin" nyt ei ollut kyse rahasta eikä ajasta.

      • Grand Vitara

        Oikein kytketty, mutta merkkivalo vaatii plussaa myös, joten unohda merkkivalo. Kyllä pimeellä näkee onko lisävalot päällä vai ei.


    • jimny kuski

      Kiitos.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2052
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      165
      1582
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1537
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1348
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1270
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      275
      1115
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      131
      1027
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1022
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1003
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      53
      847
    Aihe