Olen rv 25
Minulla oli eilen ihan mieletön hämmässärky johon sain tänä aamuna apua.
Mutta otin eilen kaksi kertaa panadol novum 500mg ja kerralla kaksi tablettia eli kerta jysäys oli 1000mg.
Eilen illalla vauva potki todella paljon mutta tämä aamu ollut liian hiljaista, ei mitään liikkeitä ole tuntunut, eihän kello olekaaan kyllä edes yhdeksää vielä,mutta silti jotenkin nyt pelottaa että enkai voinu tuolla lääkemäärällä tappaa lastani.
Neuvolan puhelin aika alkaa vasta klo 11, haluaisin käydä edes sydänäänet kuunteluttaa että onko siellä ketään.
Olettko muut miten käyttäneet särkylääkkeitä raskausaikana?
Enkai ole vahingoittanut vauvaani lääkkeillä?
17
4671
Vastaukset
- duni-
Helposti sitä murehtii joka asiasta vauvan suhteen ja jos toinen on vielä liikumatta niin paniikki on päällä, tiedän kokemuksesta :) Jos kotona olet, niin nyt pari lasillista oikein makeaa mehua ja kyljellesi makaamaan. Kohta vauvasi riehaantuu ja voit taas hetkeksi huokaista helpotuksesta!
- rauha nyt
Älä nyt hölmöjä puhu! Panadolhan on se lääke, mitä raskausaika on ihan sallittua ottaa ja sitä kannattaa se 1000 mg kerralla ottaakin, harvalla 500 auttaa mihinkään. Mutta se hammassärky kannattaa tutkituttaa ja hoidattaa pois, jotta ei tule tulehduksia, ne eivät ole hyvä juttu raskausaikana. Ja niistä liikkeistä, noilla viikoilla vauva mahtuu vielä heittämään vaikka kuperkeikkaa ja on saattanut kääntyä potkimaan istukkaan päin. Et silloin tunne potkuja.
- Itse otin..
päänsärkyihin välillä 3x1000mg päivässä. Päänsärkyjä minulla oli molemmissa kahdessa raskaudessa n. 2kk ajan.
- fesw
Todennäköisesti et ole vahingoittanut, mutta vaikka Panadol onkin ns. sallittujen lääkkeiden listalla, niin mikään lääke ei ole täysin vaaraton. Siksi raskaana olevia usein neuvotaan otttamaan itsehoitolääkkeitä vain jos on ehdoton pakko.
Vauvasi liikkeet voivat muutenkin olla "tuntemattomissa" noilla viikoilla, että pelkästään liikkumistunteen puuttumsien vuoksi ei kannata hätäillä.
Tällä hetkellä parasetamolia pidetään ns. turvallisena kipulääkkeenä odottajille: http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437,28375,35269 - ............
Naistenklinikan ohje oli ottaa 2x 500mg eli gramma panadolia, kun minulla oli kipeitä ennenaikaisia supistuksia. Tämän jälkeen sitten lähdin näytille, kun ei tehonnut. Panadolin maksimivuorokausiannos on noin 3000mg, joka on alakanttiin koska monissa maissa se on 4000mg. Panadol on maksatoksinen lääke eli aika pieninäkin yliannostuksina kerääntyy maksaan. Sitä vastoin 1000mg ei ole yliannostus vaan ihan normaali annostus.
- Minn85.
Niinkuin täällä sanottukkin, niin Panadolia saa ottaa ja se 1000mg on kerta-annos. Kun se 500mg harvemmin toimii yksinään..
Itse sain reseptillä pirunmoisen purkin 1000mg Panadoleja lääkäriltä, kun kerroin olevani raskaana ja päänsärkyä valittelin.:D Tosin, mulla ei Panadol vaikuta, vaikka miten paljon ottaisi. Harmi sinänsä.. - jeminaX
On niitä sallittuja kolmiolääkkeitäkin että Panadol on ihan kuin vettä ottaisi. Ei mitään hätää.
- LL39
No ei se nyt ihan kuin vettä ottaisi ole.......kuten tuolla on todettu, parasetamol on _maksatoksinen_. Vuorokauden maksimiannos tuolla jo mainittiinkin, sitäkään ei pitkäaikaiskäyttöön, siis maksimiannosta.
On ikävää että ihmisillä on sellainen luulo että parasetamol on "ihan kuin vettä vaan ottaisi"-lääke, se kun ei sitä ole. Olen työssäni kahdesti seurannut suicidaalisen ihmisen poismenoa, kuolema on hidas ja tuskallinen. Yliannoksen ottohan ei oireile alussa sen kummosemmin ja jos hoitoon ei hakeudu tarpeeksi ajoissa (lääk.tai maksansiirto, tap.kiinni), niin seurauksena on menehtyminen.
On aika erikoista rinnastaa parasetamol kolmiolääkkeisiin.....
Toki kys.valmiste on turvallinen oikein käytettynä!!!! Mulla oli lääkärin määräämiä 1000mg Panadoleja (paracetamolia) ja otin migreeniin yhden sellaisen ihan lääkärin ohjeistuksella. Sanottiin tosiaan mullekin, että huoleti voi syödä Panadolia tarvittaessa sen 3 kertaa 1000mg vuorokaudessa.
Tietysti ei turhaan, jos ilmankin pärjää. Maksatoksisuus on tosiasia.
Itelläni raskaus on viikon sun perässä ja sikiö liikkuu vaihtelevasti. Kuulema ihan normaalia, että on pidempiäkin lepohetkiä ja päiviä kun liikuskelee vähemmän. Kysyin ihan äitiyspolin lääkäriltä edellisen ultran yhteydessä, kun itseänikin vaivasi että joskus on ihan hiiren hiljaisia päiviä. Muutama muksaus ja muuten hiljaa.
Ja itse tunnen herkästi vauvan pienetkin liikkeet, vaikka onkin etuistukka ja sen sanotaan vaimentavan liikkeiden tuntemista. Hyvin on tuntunut noin rv 19 alkaen muksauksina, ei kutitteluna eikä siipien hipaisuina. Esikkoa odotan.- huooh..
mä itse raskaus aikana sain olla kamalissa pääkivuissa koko ajan.. mulle ei mitkää 1000mg panadoolit auttanu.. 800mg buranaa yleensä vejän pääkipuun.. lääkäri sano et saisin yhen buranan 800mg ottaa päivässä.. tosi harvoin raskaus aikana niitä otinki.. hätä tilanteessa vaan..
- äitityuiytiyiu
Panadolia mullekin annettiin lupa ottaa migreeneihin se 1000 mg, mutta Panacodista oli kahta eri mielipidettä, joten välillä otin sitäkin jos oli ihan pakko, mutta sitten toinen lääkäri taas sanoi ettei saa käyttää. Mulle tuli migreeni, joka kesti useamman viikon pahana, ja lopulta oli pakko taipua Panacodiin, koska pää meinasi aivan haljeta. Kahta mielipidettä siis sain Panacodista, Panadol ok, jos ihan pakko jotain ottaa. Kannattaa varmaan kuitenkin soitella neuvolaan, jos joku juttu huolettaa.
- vaavi13
Mulle määrättiin panacodia päänsärkyyn Meilahden neurologian osastolta, joten kyllä sitä voi raskauden aikana syödä. Lääkäri erikseen mainitsi että nimenomaan panacod ja panadol sopivat, ei missään nimessä buranaa, ketoriiniä tms.
- haloo hei jo!!!!!
Kauhean hysteeristä jonkun yhen särkylääkkeen takia. Ei se sikiö sinne kohtuun kuole vaikka naukkaisit sen Panadolin tai Panacodin tai vaikka Buranan.
Joku roti hei tähän raskaushössötykseenkin. Kuinka monen muksu on tiettävästi vammautunut raskausaikana otetusta särkylääkkeestä?- mamma yhdelle
Näin raskauden jälkeen itseäkin tää huvittaa kuinka fanaattista vouhotusta jotkut pitävät muutamien olemattomien asioiden suhteen. Viimeistään sitten toisessa raskaudessa huomaa että puhdas maalaisjärki käteen ja jos särkee niin särkylääkettä vaan.
- harlekiinipupu
mamma yhdelle kirjoitti:
Näin raskauden jälkeen itseäkin tää huvittaa kuinka fanaattista vouhotusta jotkut pitävät muutamien olemattomien asioiden suhteen. Viimeistään sitten toisessa raskaudessa huomaa että puhdas maalaisjärki käteen ja jos särkee niin särkylääkettä vaan.
Joo tosihan tuo. Onhan niitä henkilöitä jotka joutuvat syömään oman terveytensäkin takia lääkkeitä koko raskausajan, mielialalääkkeitä jotka usein kolmiolääkkeitä ovat, enkä silti yhtään lasta tiedä omasta kaveri-, ystävä-, lähi-, tuttava- tai edes kaukaisemmasta piiristä jonka lapsi olisi sellaisista edes jotain pieniä "vahinkoja" saanut.
Kyllä sitä odottajankin on voitava raskausaikana hyvin, sikiö voi huonosti jos tuleva äiti voi huonosti. - 13+15
harlekiinipupu kirjoitti:
Joo tosihan tuo. Onhan niitä henkilöitä jotka joutuvat syömään oman terveytensäkin takia lääkkeitä koko raskausajan, mielialalääkkeitä jotka usein kolmiolääkkeitä ovat, enkä silti yhtään lasta tiedä omasta kaveri-, ystävä-, lähi-, tuttava- tai edes kaukaisemmasta piiristä jonka lapsi olisi sellaisista edes jotain pieniä "vahinkoja" saanut.
Kyllä sitä odottajankin on voitava raskausaikana hyvin, sikiö voi huonosti jos tuleva äiti voi huonosti.Mielialalääkkeet eivät ole kolmiolääkkeitä.
- farmaseutti33
Kyllä osa mielialalääkkeistä on kolmiolääkkeitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1575910
- 1145525
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h465237Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa323225- 552779
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue252591- 432280
- 232080
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta131900On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na151801