Lähde: http://www.aamulehti.fi/Autot/1194770151750/artikkeli/ajokortti muuttuu maaraaikaiseksi kannattaako vanha kortti nyt kiireesti uusia .html
Sivulla ollut hyvä koommentti (kiitos alkuperäiselle kirjoittajalle):
"Autokouluilla on hyvät lobbaajat eduskunnassa. Kaikki nämä "ajokortti uudistukset" parantavat autokoulujen taloudellista tulosta, rahastusautomaatiksi tehty Trafi käärii myös omansa pois, kärsijöinä ovat tavalliset ihmiset. Koskahan polkupyörälle tarvitaan ajokortti, eihän sitä ilman ajotunteja voi myöntää."
Ajokortti muuttuu määräaikaiseksi
221
7468
Vastaukset
- lypsylehmä
Ei noilla uudistuksilla ole muuta merkitystä kuin rahastaa ihmisiä. Taas on saatu aikaiseksi uusi lypsylehmä joka tuottaa varmasti ,mutta keille?
- EU vie Suomi vikisee
Kannattaa lukea vaikka tätä
http://www.euractiv.com/
niin ei tule niin yllätyksenä EU-kotkotukset, kuten tämäkin ajokorttiuudistus - vihtutus
monessa muussa maassa jo mellakoitaisiin kaikesta tästä paskasta mitä idioottimäellä päätetään repiä ihmisten selkänahasta irti
- rtf67hjkt6tjgtfg
jep
- reteli ukko
kyllähän tuo haisee rosvoamiselle.hyvä puoli törpöt pois.ite olen uusinut 20 aikana 2xkortin ensin C sittenE" " se ei aja joka pelkää"
- bisnes on bisnes
1960-luvun lopulla tavallisen henkilöauton AB-ajokortin sai ajettua Suomessa 400 markalla, eikä mitään muita kuluja ollut. Ettäpä hiukan on taksat nousseet niistä ajoista! Bensiini maksoi murto-osan nykyisestä, eikä autotkaan olleet valtavan kalliita, ottaen huomioon että niitä pystyi korjaamaan ihan perustyökaluilla.
Valitettavasti ns. "tuotekehittelyssä" otetaan aina ensin huomioon firman etu ja vasta sen jälkeen kuluttajan etu, jos sellaista edes on olemassakaan. - Ikä vie muistin
bisnes on bisnes kirjoitti:
1960-luvun lopulla tavallisen henkilöauton AB-ajokortin sai ajettua Suomessa 400 markalla, eikä mitään muita kuluja ollut. Ettäpä hiukan on taksat nousseet niistä ajoista! Bensiini maksoi murto-osan nykyisestä, eikä autotkaan olleet valtavan kalliita, ottaen huomioon että niitä pystyi korjaamaan ihan perustyökaluilla.
Valitettavasti ns. "tuotekehittelyssä" otetaan aina ensin huomioon firman etu ja vasta sen jälkeen kuluttajan etu, jos sellaista edes on olemassakaan.En ole kirjannut paljonko autokouluni maksoi 1965 (henkilöautokortti, AB-korttia ei tunnettu, normaalitunnit) mutta kyllä se mielestäni oli suunnilleen kolminkertaisesti markkoja.
Jos nuo markka-arvot korjataan elinkustannusindeksillä nykypäivään, ollaan ilmeisesti aika lähellä nykyhintaa. Bensan hintaa on nostettu verotuksella reippaasti.
- j00j00...
toi tulee eeuusta. eduskunta vain hyväksyy sen (hehe)
Äly hoi!
Nyt kun ei oo varaa ostaa uutta autoa eikä ees ajaa vanhalla ,niin mitäpä sitä kortillakaan?
Just kattelin työpaikkaa missä vaatimuksena omanauton käyttö ,vaan mistäs moiseen rahat, kun pitäs ruokaankin rahaa olla,eli pakko jäädä edelleen etsimään työtä missä ei autoa tarvii.- höpönpöpö
juueioo kanssa eikä oo varaa edes ajokortin uusimiseen passi ja pelikortit saa riittää
- 206
Tämäkin vielä! Tämä holhousvaltio ottaa päivä päivältä enemmän päähän.
Autoilu maksaa päivä päivältä enemmän, mutta ihmisten olisi pystyttävä kulkemaan yhä laajemmalla työssäkäyntialueella. Kenellä siihen on varaa? Rahaa jää pian enemmän käteen, kun lopettaa työnteon ja autoilun, ja elää sosiaalituilla. Siinäpä holhousvaltiolle maksettavaa.- jns karpaasi
Äänestäkää kokoomusta ja sosdemeja niin pääsette vielä tiukempaan holhoukseen.Pitää ajatella äänestettäessä.
- hk,,14
jns karpaasi kirjoitti:
Äänestäkää kokoomusta ja sosdemeja niin pääsette vielä tiukempaan holhoukseen.Pitää ajatella äänestettäessä.
niitä kusipäitä sieel riittää mäellä meinan oikein sanoit,,no nyt on pien mahis muuttaa suuntaa,,jos,,, äänestät,,
- en äänestä
hk,,14 kirjoitti:
niitä kusipäitä sieel riittää mäellä meinan oikein sanoit,,no nyt on pien mahis muuttaa suuntaa,,jos,,, äänestät,,
somalia vai
- ***********66
en äänestä kirjoitti:
somalia vai
Ei somalit ole ainoita mustia ehokkaita,listoilta kyllä lötyy.Että siitä vaan äänestään.-
- Sepe susi
Olet aivan oikeassa todellakin holhousvaltio. Ne taitaavatkin tuolla eduskunnassa miettiä työkseen, että mistähän sitä rahaa kääritään seuraavaksi. Ja minä kun luulin, että eduskunta on siellä ajamassa meidän asioita ihan Oikeasti. Kukahan alkaisi ajamaan sellaista asiaa, että Kansanedustajista säästettäisiin ja vähennettäisiin puolella. Varsinkin kun meitä johtaa EU ja siellä olevat parlamentaarikot ja sun muut virkamiehet. Pah! sanon minä.
- 53538
Nooo! Päätöksiä tekee ihmiset, joiden ei tarvitse itse maksaa työmatkojaan, vaan veronmaksajat tekee sen.
Eiköhän tilanne muuttuisi, jos Argadian mäellä hölmöilevä porukka jousuisi samalle viivalle kansalaisten kanssa. Saisivat työstään tulospalkkan (kun onnnistuu saa palkan, kun ei niin loparit), Ei mitään edustusrahoja, eli maksaisivat kaikesta mitä saavat veron. Maksaisivat itse työmatkansa, ilmaiset tarjoilut pois, ei torkkupeittoa työpaikalle eikä ulkoilupukuja veronmaksajien rahalla. Eiköhän he sitten miettisi, miltä meistä tuntuu, kun ovat siellä pelkkinä leimasimina, sillä ei he mistään mitään päätä.
Niin paitsi että onhan heistä meille kansalle sirkushuvia! - samastus
53538 kirjoitti:
Nooo! Päätöksiä tekee ihmiset, joiden ei tarvitse itse maksaa työmatkojaan, vaan veronmaksajat tekee sen.
Eiköhän tilanne muuttuisi, jos Argadian mäellä hölmöilevä porukka jousuisi samalle viivalle kansalaisten kanssa. Saisivat työstään tulospalkkan (kun onnnistuu saa palkan, kun ei niin loparit), Ei mitään edustusrahoja, eli maksaisivat kaikesta mitä saavat veron. Maksaisivat itse työmatkansa, ilmaiset tarjoilut pois, ei torkkupeittoa työpaikalle eikä ulkoilupukuja veronmaksajien rahalla. Eiköhän he sitten miettisi, miltä meistä tuntuu, kun ovat siellä pelkkinä leimasimina, sillä ei he mistään mitään päätä.
Niin paitsi että onhan heistä meille kansalle sirkushuvia!Mitähän työnantaja muuten sanoisi, jos me mentäisiin torkkupeitto kainalossa töihin??? *nauraa*
- Sepe susi
53538 kirjoitti:
Niin paitsi että onhan heistä meille kansalle sirkushuvia!Joo, kyllä niitä torkkupeiton alla piereskelijöitä on aivan liikaa.
- hk15
hk,,14 kirjoitti:
Perussuomalaisia.
- Ajan jos saan auton
53538 kirjoitti:
Niin paitsi että onhan heistä meille kansalle sirkushuvia!Joo, erilaisia menoja meillä palkansaajilla. Mutta ei mulla ainakaan olisi varaa maksaa töihinpääsykampanjasta kymmeniä tai satoja tuhansia euroja ja pahimmassa tapauksessaen edessaisi sitä työpaikkaa.
Ja veroista ym. maksuista. Muuttakaa pois Suomesta niin huomaatte, mihin maksamamme eurot menevät. Eipä Pohjoismaiden ulkopuolella liikenne suju talvikeleillä.
- ÄLLITÄLLI
Tämä rahastuskeino on aivan laillinen selityksellä "liikenneturvallisuus". Eli täysin rahastusta. Miettikään nyt, tässä käy kuten passi"uudistuksen". Passit voimassa vain 5 vuotta. Passia joutuu odottamaan kuukausia pahimmillaan. Mitenhän käy kun kaikki uudistaa korttiaan? On silloin sitten kortittomia kuskeja liikenne pullollaan, mutta eihän se haittaa, (eihän kukaan kortilla aja), kun ei ole poliisejakaan ratsaamassa. Kyllä suomella on sitten niin viisas tämä nykyinen hallitus, että ihan täytyy pullistella onnesta, kun meillä on näin hieno, viisas, osaava ja kaikin puolin edustuskelpoinen kähmijöiden sakki päättämässä meidän elämästämme, joka on kohta kuin slummi ja Neuvostoliitto, no me varmaan saamme kohta raamatut luettavaksemme ihan armosta valtiovallalta, tosin meidän rahoilla hankittuna, mutta saavat senkin puhuttua niin, että saamme armolahjan valtiolta ilmaiseksi. Kusipäät eduskunnassa.
- Arkkiatri
Poliisien työllisyys turvataan Mitt Romneyn ohjuksilla.
- sääliä annetaan
Rahastusta tietty mutta sikäli hyvä, ettei tämä ole takautuva vaan koskee ainoastaan uusia kortinhankkijoita/ajoneuvoluokan muuttajia.
Sääliksi käy vielä kortittomat.- Sepe susi
No, onkos nämä uudet kortinhakijat sitten jotenkin vammaisia?
- katse peiliin
Sepe susi kirjoitti:
No, onkos nämä uudet kortinhakijat sitten jotenkin vammaisia?
Itse olet vammainen....Siitä ei ole kyse ovatko esim. ens vuonna ajokortin hakijat vammaisia vai mitä vaan siitä, että suurin osa suomalaisista on asennevammaisia auton ratissa. Eli idiootit ovat jälleen kerran saaneet omalla asenteellaan lisää valvontaa ja rahan menoa.
- Fcuk the EU
Aika itsekäs asenne. Kun kansalaiset eivät huolehdi toistensa arvokkuudesta, ei loppujen lopuksi ole kelläkään hyvä olla. Tätä turha lakiehdotus tulisi vaatimaan monelta täysin turhaa vaivannäköä sekä ajan- ja rahanmenoa. Tällaista turhuutta kannattaa jokaisen kansalaisen vastustaa.
- Samassa junassa
On se siinä mielessä takautuva että viimeistään 2033 tammikuussa jokaisen on vaihdettava ajokorttinsa määräaikaiseen vaikka saisi korttinsa ensi maanataina, tai ajokortti on jo taskussa.
- näinpä näin
näin siinä käy, kun kokoomus enemmistönä päättämässä..tava kansa kärsii ja pinna venyy äärimmäisyyksiin..
- automies
toi polkupyöräilijöiden ajokortti olis kyllä ihan asiaa...nehän ei tajuu/halua tajuta liikennesäännöistä mitään...ei muutakun keskisormi pystyyn autoilijoille!!!
heips
Olen samaa mieltä kanssasi. MYös pyöräilijöille ajokortti ja ajotunteja ! lapset my-
ös. Ei niin, ei sitä kovin moni edes muista, kummalla puolella pitää ajaa.....sitä vaan
mennään sillä puolella yleensä, kummalle puolelle aikoinaan käännytään, oli se sit
-ten oikein tai väärin.....vähät välitetään mistään laista, kun ei laki koske tuota toista
, ei se koske silloin muakaan, niin ne ajattelee vissiin.....
No ei nyt sentään, täällä ainaskaan ei noin käyttäydytä, jotkut saattaa, mut eivät
kaikki tenavat....huono kotikasvatus, eikä kouluissa enää opeteta mitään, vain vää-
rin menemään.......ajattelevat, et on yks hailee, kummalla puolella ajaa/kävelee, ei
se ketään hetkauta.....just myös syrjäseuduilla tarvittaisiin 100 % poliisin kamera-
valvontaa ! maksoi, mitä maksoi, ihmisten turvallisuus on tärkeintä !- autonainen
Tulihan se sieltä. Suomalainen kateus sellaisia kohtaan jotka pääsee vähemmällä. Sehän on kateutta? Muuten ei suomalainen voi olla toista mieltä vaan se on kateutta. Sen olen oppinut täältä Suomi24:stä.
Joo. Itse asiaan. Autoilijat ei tajua ollenkaan että myös pyöräilijöillä on oikeutensa liikenteessä. Myös autoilijoilla on väistämisvelvollisuuksia pyöräilijöitä kohtaan. Sitähän AUTOMIES tarkoittaa että pyöräilijän on aina väistettävä autoa. - !!
HopeaLilja76 kirjoitti:
heips
Olen samaa mieltä kanssasi. MYös pyöräilijöille ajokortti ja ajotunteja ! lapset my-
ös. Ei niin, ei sitä kovin moni edes muista, kummalla puolella pitää ajaa.....sitä vaan
mennään sillä puolella yleensä, kummalle puolelle aikoinaan käännytään, oli se sit
-ten oikein tai väärin.....vähät välitetään mistään laista, kun ei laki koske tuota toista
, ei se koske silloin muakaan, niin ne ajattelee vissiin.....
No ei nyt sentään, täällä ainaskaan ei noin käyttäydytä, jotkut saattaa, mut eivät
kaikki tenavat....huono kotikasvatus, eikä kouluissa enää opeteta mitään, vain vää-
rin menemään.......ajattelevat, et on yks hailee, kummalla puolella ajaa/kävelee, ei
se ketään hetkauta.....just myös syrjäseuduilla tarvittaisiin 100 % poliisin kamera-
valvontaa ! maksoi, mitä maksoi, ihmisten turvallisuus on tärkeintä !Kunnollinen liikenneopetus jokaiselle jo peruskouluun. Vaikka eipä se auta, silti sääntöjä rikotaan jos sillä saa itselle etua.
- !!
autonainen kirjoitti:
Tulihan se sieltä. Suomalainen kateus sellaisia kohtaan jotka pääsee vähemmällä. Sehän on kateutta? Muuten ei suomalainen voi olla toista mieltä vaan se on kateutta. Sen olen oppinut täältä Suomi24:stä.
Joo. Itse asiaan. Autoilijat ei tajua ollenkaan että myös pyöräilijöillä on oikeutensa liikenteessä. Myös autoilijoilla on väistämisvelvollisuuksia pyöräilijöitä kohtaan. Sitähän AUTOMIES tarkoittaa että pyöräilijän on aina väistettävä autoa.Pyöräilijät käyttää samaa isomman oikeutta, jalankulkijat saa väistellä katukäytävällä.
- jooo
!! kirjoitti:
Pyöräilijät käyttää samaa isomman oikeutta, jalankulkijat saa väistellä katukäytävällä.
Olisi todella hyvä jos jalankulkijat kävelisi joko oikealla tai vasemmalla eikä seilaisi puolelta toiselle. Voisi vähän ennakoida kun tulee takaa pyörällä. Jalankulkija saa kävellä jommalla kummalla puolen kävely- ja pyörätietä mutta edestakaisin seilaaminen on vaarallista.
Itse käytän polkupyörää ja jalankulkua tarpeeni mukaan ja kävelen aina jommalla kummalla puolen. En edestakaisin koska se on pyöräilijän kannalta hankalaa. - toinen autonainen
autonainen kirjoitti:
Joo. Itse asiaan. Autoilijat ei tajua ollenkaan että myös pyöräilijöillä on oikeutensa liikenteessä. Myös autoilijoilla on väistämisvelvollisuuksia pyöräilijöitä kohtaan. Sitähän AUTOMIES tarkoittaa että pyöräilijän on aina väistettävä autoa.Pyöräilijät voisivat välillä päättää ovatko jalankulkijoita vai pyöräilijöitä kun reitit kulkee milloin jalkakäytävällä, ajoradalla vasten autojen ajosuuntaa ja miten milloinkin - ainakin Tampereella Yliopistonkadulla, toivottavasti nämä kaikki eivät ole yliopiston opiskelijoita!
- muualta-v
toinen autonainen kirjoitti:
Pyöräilijät voisivat välillä päättää ovatko jalankulkijoita vai pyöräilijöitä kun reitit kulkee milloin jalkakäytävällä, ajoradalla vasten autojen ajosuuntaa ja miten milloinkin - ainakin Tampereella Yliopistonkadulla, toivottavasti nämä kaikki eivät ole yliopiston opiskelijoita!
Olen pyöräilijä mutta en pyöräile Tampereella. Taitaa sielläpäin olla huonosti suunniteltu nuo pyörätiet kun pyöräilijä joutuu pomppimaan milloin missäkin. No autoilijathan ne varmaan suunnitteleekin.
- filosofi1
jooo kirjoitti:
Olisi todella hyvä jos jalankulkijat kävelisi joko oikealla tai vasemmalla eikä seilaisi puolelta toiselle. Voisi vähän ennakoida kun tulee takaa pyörällä. Jalankulkija saa kävellä jommalla kummalla puolen kävely- ja pyörätietä mutta edestakaisin seilaaminen on vaarallista.
Itse käytän polkupyörää ja jalankulkua tarpeeni mukaan ja kävelen aina jommalla kummalla puolen. En edestakaisin koska se on pyöräilijän kannalta hankalaa.Jalankulkijoilekin promilleraja,ne on helppo käryttää kun poliisi saa ne juoksemalla kiinni,eikä tule liikenneturvallisuutta vaarantavia taka ajoja.Kapakoiden sulkemisaikaan olisi todellinen ratsausmesta.valtiolle tulisi rahaa ovista ja ikkunoista.Poliisien kunto nousisi kohisten,100 m alle 9sek.
- VallankumousJaPIAN
Rahastustahan se. Jos ette ole huomannut niin kaiken sen hinta nousee ylöspäin jota ihmiset tarvitsevat nykyään jokapäiväisessä elämässään.
Sähkön hinta on nousemassa ylös, autosta riippuvaisten lompakkoa verotetaan, alkoholi-, sekä tupakkavero menee ylöspäin.
Ajokortin uudistukselle en yhtäkkiä keksi muuta vastalausetta kuin sen, että ihmiset tosissaan alkaisivat ajaa ilman uutta korttia. Kukaan ei kävisi uusimassa sitä.
Mutta onko tämä mahdollista Suomen kaltaisessa valtiossa jossa ihmiset tekevät ainoastaan niin kuin sanotaan? Ei.
Ja ne jotka tekevät päinvastoin leimataan hulluiksi rikollisiksi( saavat tietenkin enemmän linnaa kuin murhamiehet).
Koska ihmisille kasvaisi ne kuvitteelliset munat? Toivottavasti pian. Tämä alkaa mennä yli.- taviskansalainen
EU veljiä tarvitsee auttaa.Milläs muilla kuin veroilla ne katetaan ja veroiksi pitää valita sellaiset joita nimenomaan tavisporukat maksaa.Hyvä kokoomus
- VallankumousJaPIAN
taviskansalainen kirjoitti:
EU veljiä tarvitsee auttaa.Milläs muilla kuin veroilla ne katetaan ja veroiksi pitää valita sellaiset joita nimenomaan tavisporukat maksaa.Hyvä kokoomus
Aivan, taviskansalaiset eivät saa järjestettyä yhtä hyvin asioitaan kuin suuryritykset jotka kiertävät veroja miljardien edestä.
Rokota sitä jota on helpoin rokottaa. - tavis minäkin
taviskansalainen kirjoitti:
Tavis kansalaiselta jäi kiittelemättä sossut.Eikös se Urpilainen ole pää neuvottelijana etelän lusmu valtioiden tukemisessa.Ei kiitosta ainoastaan sekoomukselle.
- Sepe susi
Joo, rahastajat odottavat ihan sitä pinnan katkeamista, niin kauan kun mitään ei tapahdu pinnaa voi kiristää. Siinäkö vasta se raja, kun suomalaiset reagoivat ihan Oikeasti. Sitäkö tässä odotellaan?
- yks tallukka vaan
Muuten hyvä viesti, mutta jotenkin nauratti, kun puhuit ihmiten jokapäiväisessä elämässään tarvitsemista asioista, ja seuraavassa lauseessa mainitsit tupakan ja alkoholin :D
Anteeksi sivuhuomioni. - *Kansalaiskonsensus*
Näin se tosiaan on. Hallitus nostaa melkein kaikkia veroja, salaa kansalaisten maksamat sopimukset ja me vain hyväksymme kohtalomme kiltisti. Niin kuin aina. Kansalaiskonsensus pitää huolen, että lait menee läpi menee ilman mitään vastarintaa. Ei tule edes yhtä kapista mielenosoitusta tämänkään poistamiseksi.
- paljonko maksaa?
Ei saata monellakaan nuorella olla enää varaa ajokorttiin ja autoon kun autokoulukin muutetaan kolmivaiheiseksi, kohta on nuoria liftareita tienvarret täynnä ja kyydinpummaajia siellä täällä. En pidä tällaisesta kehityksestä.
Missään ei ole vielä ollut mitään mainintaa paljonko ajokortin uusinta tulee maksamaan, esim. itsellä on B-kortti, n. kuukautta vajaa 20v vanha muuten, mitähän tulee tämän uusiminen sitten aikanaan maksamaan?- Kortit pois
Olisihan se aivan tervettä ettei ajokorttia olisi varaakaan hankkia 18v vaikka 22v olisi järkeä jo ajamiseen hieman paremmin.
- että näin
varmaan 40 kuten nykyisinkin. Siis simenomaan KORTIN uusiminen. 40 viidentoistavuoden välein ei paha ns kolmivaiheinenhan se on nykyäänkin. Ykkös ja kakkoa-vaiheiden välissä on ns itsenäinen harjoitteluvaihe. osa ei vain aja yhtään tuolloin, jolloin taidot ns ruostuu... Siksi tulee ajotunteja myös välivaiheeseen..
- äänestäjävarma
Haluaisin tietää ketkä ja mitkä puolueet on eduskunnassa tämän ajokorttiuudistuksen aloittaneet ja hyväksyneet, että voin äänestyspäätöksessä ne poistaa listoiltani.
- politiikanseuraaja
Hallitus vastaa Suomessa.Ja kaksi suurinta kun hallituksessa päättää silloin niin tehdään.Kaksi suurinta on KOKOOMUS ja SOSIAALIDEMOKRAATIT.
- ÄLLITÄLLI
"äänestäjävarma" Kokoomus, sosiaalidemokraatit ja kristilliset. Katainen, Urpilainen, Räsänen. Ole hyvä ja aloita kuntavaaleista. Nuo kolme edellämainittua ( kepulaiset) on ruksittu listalta. Persut saavat ääneni nyt ja eduskuntavaaleissa. Päätös on ja pitää. Olen sen verran vanha äänestäjä, että muistan noiden kolmen (neljän) valheet jo aiemmilta vuosilta. Joten te (me) tavallinen kansa, muistakaa että kokoomus suosii vain rikkaita ja hyvätuloisia, se on nähty vuosikymmenien aikana, vaikka muuta väittäävät ja lupaavat kuuta taivaalta ja kansa äänestää. Tähän halpaan en enää mene, älkää tekään.
- jjgioerjgeoriro
ÄLLITÄLLI kirjoitti:
"äänestäjävarma" Kokoomus, sosiaalidemokraatit ja kristilliset. Katainen, Urpilainen, Räsänen. Ole hyvä ja aloita kuntavaaleista. Nuo kolme edellämainittua ( kepulaiset) on ruksittu listalta. Persut saavat ääneni nyt ja eduskuntavaaleissa. Päätös on ja pitää. Olen sen verran vanha äänestäjä, että muistan noiden kolmen (neljän) valheet jo aiemmilta vuosilta. Joten te (me) tavallinen kansa, muistakaa että kokoomus suosii vain rikkaita ja hyvätuloisia, se on nähty vuosikymmenien aikana, vaikka muuta väittäävät ja lupaavat kuuta taivaalta ja kansa äänestää. Tähän halpaan en enää mene, älkää tekään.
Äänestin jo viime eduskuntavaaleissa perussuomalaisia ja aion äänestää perussuomalaisia myös kuntavaaleissa.
Kokoomus ja vihreät pitäisi julistaa rikollisjärjestöksi, sen verran suurta vahinkoa ne on aiheuttaneet tavallisille Suomalaisille!
EU:stakin on alkanut olla tavalliselle Suomalaiselle niin paljon vahinkoa ja kustannuksia että parempi olisi luopua siitäkin herraklubista. - paavolainen
ÄLLITÄLLI kirjoitti:
Oikeassa olet, olen myöskin seurannut SDP.n ja muiden valtapuolueiden sekoiluja kymmeniä vuosia ja "veronmaksajien jatkuvasta kuppaamisesta" huolimatta koko maa ja yhteiskunta on täydessä sekasorrossa eikä maassa tule enään kunnolla toimeen kuin pysyvä ulkomaalainen sosiaalielätti.
Eli persut on ainoa vaihtoehto suomen kansalle " tai mitä siitä enään on jäljellä". - Sepe susi
Siitähän sitten voi päätellä monta muutakin viimeaikaista päätöstä. Jos ymmärrätte mitä tarkoitan....
- persut uhkaa suomea
paavolainen kirjoitti:
Oikeassa olet, olen myöskin seurannut SDP.n ja muiden valtapuolueiden sekoiluja kymmeniä vuosia ja "veronmaksajien jatkuvasta kuppaamisesta" huolimatta koko maa ja yhteiskunta on täydessä sekasorrossa eikä maassa tule enään kunnolla toimeen kuin pysyvä ulkomaalainen sosiaalielätti.
Eli persut on ainoa vaihtoehto suomen kansalle " tai mitä siitä enään on jäljellä".persut on vaan siinä tapauksessa ainoa vaihtoehto Suomen kansalle, että halutaan romuttaa ihmisten elämä ja toimeentulo. Eihän noilla persu-paroilla ole edes mitään sanottavaa tai osaamista asioiden hoitamiseksi. Äänestä nyt sitten sellaista porukkaa, mutta älä valita kun autosi sitten varastetaan (joku persuhan sillä ajaa sitten).
- 5467
Autoijat unohtavat liikennesäännöt suunnilleen samantien kun ajokortti on taskuun saatu.
- Voi meitä
Tämä ajokorttiuudistus koskee vain uusia ajokortin saajia. Eli lähinnä nuorethan tästä kärsii. Ikävää vain että monelle se ajokortti on välttämätön jo työssä käynninkin takia. Maaseudulla ei sitten tarvitse ajatella menevänsä töihin lainkaan. Yleiset kulkuneuvot kun ei kulje ja työmatkat on kymmeniä kilometrejä.
Ahdistaa, köyhät senkuin köyhtyy entisestään.
Kannattaa äänestää kokoomusta niin alamäki jatkuu - sitä haluavilla. - Koskee kaikkia!
Voi meitä kirjoitti:
Tämä ajokorttiuudistus koskee vain uusia ajokortin saajia. Eli lähinnä nuorethan tästä kärsii. Ikävää vain että monelle se ajokortti on välttämätön jo työssä käynninkin takia. Maaseudulla ei sitten tarvitse ajatella menevänsä töihin lainkaan. Yleiset kulkuneuvot kun ei kulje ja työmatkat on kymmeniä kilometrejä.
Kannattaa äänestää kokoomusta niin alamäki jatkuu - sitä haluavilla.Tämä ajokorttiuudistus koskee KAIKKIA ajokortin omistavia, myös vanhoja kortin omistavia. Ajokorttilain voimaantulo muuttaa myös vanhojen ajokorttien voimassaoloaikaa. Nykyinen ajokortti on voimassa enintään 18.1.2033 asti, vaikka siihen olisi merkitty myöhäisempi aika. Lisää tietoa voi lukea linkistä:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokortit_ja_tutkinnot/ajokorttien_uudistukset_2013 totta.
Useammat välttelevät juuri valvottuja teitä ja menevät jonnekin syrjäseuduille heti,
kun kännykkä soi.....tai on juuri sillä hetkellä välttämättä pakko soittaa jollekin.......
ilman sitä vaadittua hands-freetä....ei se oo mikään iso juttu, monissa kännyköissä
se tulee mukana, ja se on helppo ja hyvä käyttää, ilman sitä vaarantaa vain kaikien
muiden turvallisuuden ! jos ajaa siis samaan aikaan.....ja sitävilkkua EI kannata säästellä....siinäkin vain vaarantaa muiden turvallisuuden, kun ei NÄE, et onks toi
ja toi autoilija käyttänyt vilkkua kääntyessään........kuka mustalainen niitä on opetta-
nut ajamaan VÄÄRIN ?! sitä vaan otetaan se yks tyhmä vitsi, et vilkkua pitäisi sääs-
tää....MIKSI ?! se vitsi olisi pitänyt jättää julkaisematta ! ja kieltää lailla sen julkaise-
minen ! ja jos ei tule mukana, sen voi ostaa erikseenkin, eikä se maksa paljoa.....- tehostamisinsinööri
Voi meitä kirjoitti:
Kannattaa äänestää kokoomusta niin alamäki jatkuu - sitä haluavilla."Maaseudulla ei sitten tarvitse ajatella menevänsä töihin lainkaan. "
Muuttakaa sitten ihmisten ilmoille sieltä korvesta. Yhteiskunta toimisi huomattavasti tehokkaammin, jos koko Suomen väestö asuisi huomattavasti pienemällä alueella. - cold robot
tehostamisinsinööri kirjoitti:
"Maaseudulla ei sitten tarvitse ajatella menevänsä töihin lainkaan. "
Muuttakaa sitten ihmisten ilmoille sieltä korvesta. Yhteiskunta toimisi huomattavasti tehokkaammin, jos koko Suomen väestö asuisi huomattavasti pienemällä alueella.Kaltaistesi takia suomimiehet ovat venäjälläkin tunnekylmien maineessa.
- Tavallinen tallaaja
tehostamisinsinööri kirjoitti:
"Maaseudulla ei sitten tarvitse ajatella menevänsä töihin lainkaan. "
Muuttakaa sitten ihmisten ilmoille sieltä korvesta. Yhteiskunta toimisi huomattavasti tehokkaammin, jos koko Suomen väestö asuisi huomattavasti pienemällä alueella.Suomalainen nyky-yhteiskunta (siis nyky hallitus ja jo edellisetkin kepu kokoomus ja demarit)ajavat maaseutua alas on tarjottu pakettipeltoja .elukoiden tapporahoja ,ja nyt viimeksi ruvetu tekemään kuntaliitoksia että syrjäseutujen asukkaiden on kohta pakko muuttaa suuriin asutuskeskuksiin kun kaikki palvelut on liitetty jo suuriin keskuksiin ja nyt vielä viimeisinä iskuina tapetaan yksityis autoilu tavallisilta ihmisiltä....Kuinkahan tulevissa vaaleissa valtapuolueet saa ääniä kun hoitavat asioita tuohon malliin (kuitenkin tätä rahvasta on suomen kansasta aika suuri joukko ja onneksi meilläkin on vielä äänioikeus??) Toivon ettei kansa alistu tämän sortamisen alle mitä olemme saaneet näiltä mahtipuolueilta kokea!.
- Toiveikas
Tavallinen tallaaja kirjoitti:
Suomalainen nyky-yhteiskunta (siis nyky hallitus ja jo edellisetkin kepu kokoomus ja demarit)ajavat maaseutua alas on tarjottu pakettipeltoja .elukoiden tapporahoja ,ja nyt viimeksi ruvetu tekemään kuntaliitoksia että syrjäseutujen asukkaiden on kohta pakko muuttaa suuriin asutuskeskuksiin kun kaikki palvelut on liitetty jo suuriin keskuksiin ja nyt vielä viimeisinä iskuina tapetaan yksityis autoilu tavallisilta ihmisiltä....Kuinkahan tulevissa vaaleissa valtapuolueet saa ääniä kun hoitavat asioita tuohon malliin (kuitenkin tätä rahvasta on suomen kansasta aika suuri joukko ja onneksi meilläkin on vielä äänioikeus??) Toivon ettei kansa alistu tämän sortamisen alle mitä olemme saaneet näiltä mahtipuolueilta kokea!.
"Toivossa on Hyvä elää" sanotaan, seuraavat vaalit toivottavasti tuovat jytkyvoiton Perussuomalaisille !
Niin silloin on taas toivoa, kun pääsee suurimmaksi puolueeksi samoin seuraavissa valtiollisissa vaaleissa .
Suurimpana puolueena voi tehdä jo uudistuksia eikä tarvi kulkea nykyisen valtapuolueen talutettavana vastoin tahtoaan kuten nykyhallituksessa on tapana:). - Toivo menee
Toiveikas kirjoitti:
"Toivossa on Hyvä elää" sanotaan, seuraavat vaalit toivottavasti tuovat jytkyvoiton Perussuomalaisille !
Niin silloin on taas toivoa, kun pääsee suurimmaksi puolueeksi samoin seuraavissa valtiollisissa vaaleissa .
Suurimpana puolueena voi tehdä jo uudistuksia eikä tarvi kulkea nykyisen valtapuolueen talutettavana vastoin tahtoaan kuten nykyhallituksessa on tapana:).Toivon ettei persut pääse koskaan avainasemaan Suomessa. Se johtaisi olojen suureen huononemiseen. Soini on viisaana miehenä huomannut sen itsekin kun ei suostunut hallitukseen. Menee vielä kauan ennen kuin persujen edustat ovat salonkikelpoisia ja osaa tehdä järkeviä päätöksiä. Huomaahan sen siitäkin että nyt kunnallisvaaleissa persut ratsastaa EU kysymyksillä vaikka kunnallispoliitikko ei pysty vaikuttamaan EU:een mitenkään.
- ykas
ei eduskunnan tätä lakia tartte hyväksyä,sehän on hyväksytty eu-ssa elisillä selvä
- asssssssss
Direktiiviä ei tarvitse silti ottaa käyttöön, vaikka takaraja on tammikuussa 2012 käsillä. Jos Suomi hyväksyy kaikki mahdolliset direktiivit, niin kuluttajat maksavat mahdottomat summat rahaa. Suomen tapaiselle maalle, jossa raha ei kasva puussa ja jossa verotus on muutenkin huippuluokkaa, tekisi hyvää jättää suurin osa älyttömistä direktiiveistä vahvistamatta.
Suomen päättäjät ovat idiootteja.
Ei tarvitse olla ns. mallioppilas kaikissa hullutuksissa, onko tämä nyt jotain itsetunnon puutetta suomalaisilta kun noihin mukaan mennnään.
Selkeä HAISTAKAA PASSSKA kaikki EU:n mulkut! Tulkaa päättäjät järkiinne Suomessa!
- karihara
Rahastus on kyseessä.
Tosin toimistoväkeä tarvitaan lisää uusimaan kortteja.
Äänestäkää vain kokoomusta ja demareita ja nykyisiä hallituspuolueita, lisärahastus on varmaa.- Sepe susi
Enpä uskalla edes miettiä, mitä kaikkea rahastuskeinoja Keskusta olisi kieroillut kansan kukkarolla käynniksi, jos olisivat päättämässä. (Ja Persut eivät edes ilkeä mennä hallitukseen, kun tietävät, ettei heistä enää tykättäisi.) Kansanedustajat eivät nauti luottamustani ja ne saavat Potkut. ; P
- löjvöiop
Totta toki yllä mainittukin, mutta ikävä kyllä ajokortin omaavista osa on luisunut opituista asioista ja 15v on pitkä aika. Joskus liikennettä seuratessa ja kevytväylällä liikkuessa on tullut huomattua, että se polkupyöräajokortti olisi ihan hyvä ajatus. Ohitetaan mistä vaan voi, unohdettu oikeanpuoleinen liikenne ja ohittaminen vasemmalta. Kelloa käyttää aika harva ja tieliikennelaissa määritelty "nopeammin kulkeva ottaa hitaat huomioon" on kadonnut. Se on "mä ensin" kulttuuri. Jalankulkijatkin voisivat parantaa omaa liikehtimistään, myönnetään. Jostain kumman syystä jalankulkuliikenteeseen on tullut englanninmalli eli vasen. Vasemmalla jalankulkija voi liikkua vain kevytväylällä ja maantienreunassa. Muualla kuljetaan oikealla. Sitä kun noudatettaisiin niin ei syntyisi niitä tukkoja raitsikan tai metron oviaukon eteen eikä vähältä piti-tilanteita suojateillä kaupungilla.
Kelloa ei kannata soitella, kun jalankulkijat pomppivat ympäriinsä kuin kanalauma, jos antaa jotain merkkiä itsestään. Jos tulee takaa vaivihkaa ja hiljaa, niin jalankulkijat vaan tallustelevat omaa polkuaa ja siitä ohi pirun kovaa ja riittävällä turvaetäisyydellä sivusuunnassa, niin sillä pärjää polkupyörän kanssa. Kellon soittaminen tarkoittaa lähes satavarmasti pysähtymistä, kun jalankulkijat arpovat, että mihin reunaan väistetään vaiko sittenkin keskelle, ja että ollaankohan nyt samassa reunassa kuin se hihnan päässä oleva koira...
- rock!!
Pyöräilyyn tarvitaan lupa jo nyt! Eihän nämä kevyenliikenteen kuljettajapellet osaa mitään sääntöjä. Jos autolla ajettaisiin samoin, ruumita tulisi hetkessä. Ja paljon.
- Minä vaan
Se tässä kansassa on vikana, että aina vaan määkitään "seläntakana" mutta ei saada mitään aikaiseksi. Pitäisi nousta vastaan koko porukalla!!!!!
Pitää puoliaan ja koko sakilla. - kattia.
Olin ennen ajoopetus lupaani hankkimassa katsastuskonttorilla. Silloin sain sen kokeiden kautta suht helposti. Toisella kertaa lupani vanhennettua päätin sen uusia. Aika olikin muuttunut siten että vaadittiin ajoopetusten siirtämistä kokonaan autokouluille. Menin uusimaan katsastuskonttorille ajolupaani. Koe kysymykset oli tehti niin sekaviksi ja vastaus vaihtoehdot jotka kaikki oli präntätty kolmelle riville niin koekokonaisuus oli niin sekava etten kolmannelta riviltä luettuani muistanut enää varsinaista kysymystä. Koe henkilöt sekoitetaan epämääräisillä vastauksilla joilla ei ole loogista yhtymää itse kysymykseen. Tämän sitten poliitikot uskovat parantavan liikenne turvallisuutta.
- ajoon
Maassamme koko raskaan liikenteen ajoopetus tulisi siirtää yliopistoille.
Maassamme raskas liikenne aiheuttaa niin valtavia liikenne vahinkoja että ajo oikeus voidaan hyvin siirtää yliopistoille. Tämän luulisi kelpaavan ainakin sosialisteille. - joopetus?
Mikä ihme joopetus? Tavuviivoja saa käyttää aivan ilmaiseksi, joten niitä kannattaa viljellä lukumolareiden välttämiseksi. Se on siis ajo-opetuslupa.
- joopetus?
joopetus? kirjoitti:
Mikä ihme joopetus? Tavuviivoja saa käyttää aivan ilmaiseksi, joten niitä kannattaa viljellä lukumolareiden välttämiseksi. Se on siis ajo-opetuslupa.
Jaa, tulipa itselle pieni lukukolari. Omaan nilkkaan... :)
ajoon kirjoitti:
Maassamme koko raskaan liikenteen ajoopetus tulisi siirtää yliopistoille.
Maassamme raskas liikenne aiheuttaa niin valtavia liikenne vahinkoja että ajo oikeus voidaan hyvin siirtää yliopistoille. Tämän luulisi kelpaavan ainakin sosialisteille.kirjoitusvirhe !! ajo-opetus on oikein kirjoitettu VAUVA !!!
ja sullakin on sama ! kouluja et oo säkään näemmä VAUVA käynyt.........
ajo-opetus on oikein kirjoitettu !!!
mee takas kouluun.- TeaLeafman
HopeaLilja76 kirjoitti:
ja sullakin on sama ! kouluja et oo säkään näemmä VAUVA käynyt.........
ajo-opetus on oikein kirjoitettu !!!
mee takas kouluun.Juu juu HopeaLilja! Lopeta nyt toisten kirjoitusvirheiden oikominen. Itsekkin teet kirjoitusvirhettä.
- solifer1
Kuulin että, polkupyörä-verokin on suunnitteilla.. On vain ajan kysymys koska....
- hhwri
EU pitäisi erota...
Järjenkäyttö vero
kävelyvero
pieruvero
istumavero
wcvero
- Ei valoja kehä 3. ul
Kataisen hallitus osaa rahastaa...sitten mättää ne eurot pitkin mailmaa...kyllä käsiä on ojossa kun vaan on antelias.
Samoin Jutta ei osaa pitää Suomenpuolta vaan käsiojossa jakaa euroja....
Miten sitten Merja liikenneministeri? Ajaa Suomussalmella taksilla ja se laskutetaan hesasta...sinäkin haisee...mikähän se systeemi oikein on? Toivottavsti tutkitaan?
Hänen aikaansaannoksia on syrjäseutuja varten laitettu lisärahastus ajokortteja ym varten. Hän ei tiedä autoilusta mitään, istua nössöttää vaan taksissa ja kansa maksaa...
Valot on sammutettava kehä 3. ulkopuolelta...ei sinne tartte kenenkään vapaehtoisesti mennä!!!
Milloin heräämme täällä? Olisi aika lopettaa vouhotus euronperään...Soini olsi katkaissut sen jo heti alkuunsa...toivottavasti vaalt näyttää miten mökellyksen hoitajat saavat jäädä pois ja uudet tulee tilalle...kenellä on asiat oikeilla uumilla.- voi että.
Miten sosialistit ratkaisevat liikenne opetuksen. Sosialistit vaativat että kaikki ajoopetus on siirrettävä autokouluille. Näi he hankaloittavat vähäosaisten perheiden lasten ajoluvan hankkimista. Maassamme on paljon perheitä joissa on lapsia ja joissa on käytettävissä pienet tulot. Nyt kun ajoopetus viedään kallisiin autokouluihin
koskee se myöskin vähä varaisia perheitä. Kalliiksi se tulee jos perheessä on vaikka 3-4 lasta ja kaikki hankkivat ajoluvan autokoulussa.
Paljon perhe ystävällisempää ja sosiaalisempaa olisi päinvastoin antaa ajoopetuslupia oman perheen käyttöön. Tällöin myöskin halukkaat vähävaraiset perheet halutessaan voisivat saada ajokortin oman perheenjäsenen opetuksella niin halutessaan. Katsastus konttorillahan sitten inssi valvoo oppilaan ajokoetta ja antaa siitä lausunnon. Mutta tällainen ratkaisu ei kelpaa sosialisteille. He vaativat ajoopetusluvat pois perheiltä ja kakarat autokouluun. Maksoi mitä maksoi. - Turhaa haukkumista
voi että. kirjoitti:
Miten sosialistit ratkaisevat liikenne opetuksen. Sosialistit vaativat että kaikki ajoopetus on siirrettävä autokouluille. Näi he hankaloittavat vähäosaisten perheiden lasten ajoluvan hankkimista. Maassamme on paljon perheitä joissa on lapsia ja joissa on käytettävissä pienet tulot. Nyt kun ajoopetus viedään kallisiin autokouluihin
koskee se myöskin vähä varaisia perheitä. Kalliiksi se tulee jos perheessä on vaikka 3-4 lasta ja kaikki hankkivat ajoluvan autokoulussa.
Paljon perhe ystävällisempää ja sosiaalisempaa olisi päinvastoin antaa ajoopetuslupia oman perheen käyttöön. Tällöin myöskin halukkaat vähävaraiset perheet halutessaan voisivat saada ajokortin oman perheenjäsenen opetuksella niin halutessaan. Katsastus konttorillahan sitten inssi valvoo oppilaan ajokoetta ja antaa siitä lausunnon. Mutta tällainen ratkaisu ei kelpaa sosialisteille. He vaativat ajoopetusluvat pois perheiltä ja kakarat autokouluun. Maksoi mitä maksoi.Puolueet, poliitikot tai eduskunta ei ole tämän ajokorttiuudistuksen takana. Se on lähtöisin EU:sta ja siinähän mennään muiden EU-maiden mukana.
- Sepe susi
Turhaa haukkumista kirjoitti:
Puolueet, poliitikot tai eduskunta ei ole tämän ajokorttiuudistuksen takana. Se on lähtöisin EU:sta ja siinähän mennään muiden EU-maiden mukana.
Eipä sitä tarttis edes miettiä sitten. Voi sanoa suoraan, että ei käy Suomalaisille ja sillä siisti. Turhapa tässä sitä EU.ta on syyttää päättäjien päätöksistä. B ¤
- etertwer t
Miten paljon uusi kortti tulee maksamaan ja miten moneksi vuodeksi se on?
Miten paljon maksaa kortin uusiminen nyt ja miten kauan se on voimassa?
Minulla on 30 vuotta vanha pahvinen kortti, joka on voimassa vuoteen 2033, sekä voimassa oleva ulkomainen kortti. Siellä sai kortin enimmillään viideksi vuodeksi ja se maksoi jotain 50 euroa vastaavan summan. Tuon pahvisen kortin kuva ei näytä enää minulta, joten kai se kortti pitäisi uusia ja niin teenkin, jos voin olla varma, että saan kortin yhtä pitkäksi ajaksi. Muuten käytän näitä kortteja ja selitän sitten, jos nykyään niin harvinainen poliisi sattuu minut pysäyttämään. - mä vaan
Joo kyllä kansa tietää! Tässä teille tietoa kaikki uudistukset ei aina maksa maltaita! http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokortit_ja_tutkinnot/ajokorttien_uudistukset_2013/ajokortin_voimassaoloaika
- cvdfgdsg
Siinä ei näytetä kerrottavan, miten käy kortin voimassaoloajan, jos uusii vanhan kortin ENNEN tammikuuta ja jos on vaikka nimi vaihtunut.
- assssssssss
Täysin rikollista toimintaa. Toivottavasti eduskunnassa on vielä selväjärkisiä ihmisiä. Mielestäni jo tuollaisien lakiesitysten tai direktiivien tekijöitä pitää rankaista. Eli jos täysin rikollisia esittää, niin siitä pitää myös rankaista kunnolla.
- ei ituhippi
Luin tässä yhtenä päivänä lehdestä kolarista jossa oli osallisena polkupyöräilijä ja jalankulkija. Pyöräilijä ei ollut jäänyt selvittämään asiaa, soittanut poliisia vaikka henkilövahinkojen sattuessa näin pitää tehdä vaan syyllistyi liikennepakoon.
Näin ne ajokortittomat ituhipit toimivat... - Säännöt tuntemattomi
ei ituhippi kirjoitti:
Luin tässä yhtenä päivänä lehdestä kolarista jossa oli osallisena polkupyöräilijä ja jalankulkija. Pyöräilijä ei ollut jäänyt selvittämään asiaa, soittanut poliisia vaikka henkilövahinkojen sattuessa näin pitää tehdä vaan syyllistyi liikennepakoon.
Näin ne ajokortittomat ituhipit toimivat...Juu, polkupyöriin pitää saada rekisterikilvet kuten joskus kauan sitten olikin. Minäkin ehdin väistää salamannopeasti kiitoratapyöräilijää joka kaahasi jalkakäytävällä 15-20 km/h kun tulin nurkan takaa. Eihän siinä osaa varautua nopeaan pyöräilijään jos kävelee jalkakäytävällä joka ei ole tarkoitettu polkupyörille. Lisäksi vieressä oli hiljainen umpikatu jossa on vain harvoin autoliikennettä pysäköintipaikoille, pyöräilijän olisi kuulunut ajaa siellä.
- 121231341441
Mutta jos aloitat autokoulun tänä vuonna ja se jatkuu seuraavan vuoden puolelle, niin siitä ei tule määräaikaista :)
- Karmea totuus
Tulee! Saat lopullisen ajokortin vasta kaikkien kouluvaiheiden jälkeen ja määräaikaisuus on sidottu siihen päivämäärään kun pysyvä ajokortti myönnetään. Vaikka saisit ajokortin vielä ennen 19.1.2013, se muuttuu määräaikaiseksi 18.1.2033 vaikka korttiin olisi merkitty mitä tahansa viimeiseksi voimassaolopäiväksi.
- N
Eipähän ole minun idea.
- Idiotismi kukoistaa
Eikö siellä eduskunnassa tosiaan ole mitään muuta tekemistä kuin kiusata tavallisia kansalaisia näillä suorastaan idioottimaisilla lakiesityksillä!
Keskittyisivät ihmisten elinolojen parantamiseen eikä pahentamiseen! - Joku-tolkku-sais-oll
Ei o todellista! MIten on mahdollista, että Suomen (varsinkin PKS ulkopuolella) maassa on pakko omistaa auto ja kortti, jotta pääsee liikkumaan (esim. töihin) ja silti homma tehdään näin hankalaksi.
Taitaa ajokouluyrittäjillä olla todella hyvä edustus ja lobbaus päättävissä elimissä!!!- Tolkkua on
Määräaikaisen ajokortin uusii poliisi eikä siihen tarvita uutta autokoulua tai ajokoetta. Trafi lähettää ajoissa muistutuksen ja tulevaisuudessa korttikin tulee postissa joten ei ole mahdottoman vaikeaa vaikka joutuukin uusimaan kortin 5-15 vuoden välein.
Minäkin olen joutunut uusimaan kortin jo useasti ennen 70 vuotispäivääni henkilötietojen ja ajokorttiluokan muututtua. Se alkuperäinen pahvikortti olisi ollut mukava muisto, mutta poliisi otti sen pois kortin uusiutuessa muoviseksi.
Autokoulut pääsee rahastamaan ajo-opetuksen uudistamisessa, mutta sekään ei nosta prosentuaalisesti opetuksen hintaa mahdottomia. Koskee siis vain uusia ajokortin hankkijoita. - bbgbvvcgll
Tolkkua on kirjoitti:
Määräaikaisen ajokortin uusii poliisi eikä siihen tarvita uutta autokoulua tai ajokoetta. Trafi lähettää ajoissa muistutuksen ja tulevaisuudessa korttikin tulee postissa joten ei ole mahdottoman vaikeaa vaikka joutuukin uusimaan kortin 5-15 vuoden välein.
Minäkin olen joutunut uusimaan kortin jo useasti ennen 70 vuotispäivääni henkilötietojen ja ajokorttiluokan muututtua. Se alkuperäinen pahvikortti olisi ollut mukava muisto, mutta poliisi otti sen pois kortin uusiutuessa muoviseksi.
Autokoulut pääsee rahastamaan ajo-opetuksen uudistamisessa, mutta sekään ei nosta prosentuaalisesti opetuksen hintaa mahdottomia. Koskee siis vain uusia ajokortin hankkijoita.Mitään järkeähän asiassa ei ole eikä se hyödytä mitään. Joka kerran kun joku hakee kortin, hän maksaa siitä suojelurahaa 55 eur. Eli pelkkä rahastus, kuten henkilökortin 5 vuoden voimassaolo. Mutta muuten ei saada rahaa, jota voimme eurooppaan lähettää..
- Sepe susi
Tolkkua on kirjoitti:
Autokoulut pääsee rahastamaan ajo-opetuksen uudistamisessa, mutta sekään ei nosta prosentuaalisesti opetuksen hintaa mahdottomia. Koskee siis vain uusia ajokortin hankkijoita.Joo, mutta raha vaihtaa omistajaa, ilmaiseksiko polisi uudistaa kortin? Paljonko passin uudistaminen maksaa?
- Tolkkua on
Sepe susi kirjoitti:
Joo, mutta raha vaihtaa omistajaa, ilmaiseksiko polisi uudistaa kortin? Paljonko passin uudistaminen maksaa?
Normaali passi maksaa 54 euroa ja on voimassa viisi vuotta. Ajokortin uudistaminen maksaa tällä hetkellä 53 euroa. Tulevasta hinnasta ei vielä tiedä kun kaikki joutuvat uusimaan korttinsa määräajoin.
Tyypillistä suomaisjunttien toimintaa - puhutaan selän takana niin, että sylki suusta roiskuu. Loppujen lopuksi asiasta ei edes tiedetä juuri mitään, ollaan vaan vähän kuultu sieltä täältä. Teistäkään tuskin kukaan uskaltaisi edes avata suutaan, jos olisi mahdollisuus sanoa jotai julkisesti. Nössöt.
- fdsgfdsg
Kerro, missä aiot sanoa sanottavasi, niin tulemme kuuntelemaan ja kannattamaan kuorossa.
- Piensijoittaja...
Itselläni on ollut ajokortti jo pitkään kateissa, mutta en ole vielä uusinut sitä sen korkean hinnan vuoksi...
- Sakko on suurempi
Kyllä on rahat tosiaan tiukalla. Eiköhän tulisi halvemmaksi hakea poliisilta ajokortin kaksoiskappale hukkuneen tilalle, tulee halvemmaksi kuin sakko jonka saat jos joudut ratsiaan. Kaksoiskappale maksaa 44 euroa ja siihen päälle valokuvien hinta. Kuvien ottaminen edellyttää yleensä kuvaamossa käyntiä, passikuva-automaatissa ei osaa toimia nykyisten passikuvamääräysten mukaisesti eikä kuvat kelpaa poliisille.
- gfhfdhf
Paljonko kortin uusiminen maksaa nyt, ilman muutoksia?
Paljonko kortin uusiminen maksaa nyt, jos tulee muutoksia?
Miksei Trafin sivuilla kerrota korttien hintoja? Ei kai se saa mikään salaisuus olla!- >>>
Hinnat löytyy täältä: http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/EEC2B64FCE6FA618C2256BC30042B5F6?opendocument
- vaihtoehtja.
Meniköhän tuossa Liikenneturvallisuus asiassa lapsi pesuveden mukana.
Poliitikot Eduskunnassa ovat vaatineet ajo-opetuksen siirtämistä kokonaan autokouluille. Koska se mukamas parantaisi Liikenne turvallisuutta.
Totta onkin että juuri ajokortin saaneet nuoret kuljettajat ova suurin riski liikenteessä.
Heidän aiheuttamat lukuisat kuolonkolarit ovat johtaneet siihen että kuvitellaan että
Liikenne turvallisuus sillä oleelliseti paranisi nuorten kohdalla että siirrettäisiin ajo-opetusluvat joita perheet ovat voineet hankkia oman perheenjäsenen opetukseen ,kokonaan autokouluille
Väitän että ratkaisu on huono ja väärin myöskin vähäosaisia perheitä kohtaan.
Väitän että ne nuorten kuljettajien aiheuttamat liikenne onnettomuudet ovatkin juuri autokoulujen syytä. Väitän että nämä onnettomuus nuoret ovatkin juuri AUTOKOULUISSA hankkineet ajolupansa. Ja että he eivät ole saaneet sitä ajo-opetusta omalta vanhemmalta. Kyllä autokoulujen pitää katsoa peiliin ja todeta ettei heidän antamansa autokouluopetus olekkaan sellaista että se tuottaa turvallisia nuoria kuljettajia. Tämän syystä ajo-opetus lupien myöntämistä oman perheen käyttöön ei saa vaikeuttaa koska se ajo¨-petus jota omat vanhemmat antavat omille lapsilleen on näin väitän .. juuri se tuottaa vastuuntuntoisia nuoria kuljettajia.
Siksi kun puhutaan nuorien kuljettajien riskikäyttäytymisestä liikenteessä niin ei saa sekoittaa autokouluissa annettavaa ajo-opetusta niihin ajolupiin joita annetaan oman peheen käyttöön. Nämä asiat on pidettävä erillään ja sitten tilastollisesti näytettävä
onko ne ajo-opetusluvat joita myönnetään oman perheenjäsenen ajo-opetukseen.
Tilastollisesti riskialttiimpia. Poliitikkomme tapaavat vetää mutkat suoriksi.
Periaatteella kaikille samalla kooniks mitalla tai ei kenellekään. Tämä periaate on väärin.- Ei aina hyväksi
Valitettavasti suurin osa vanhemmista siirtää ajo-opetuksessa vääriä ajotottumuksia opetettavaan. Suurimmalla osalla omasta autokoulusta on kauan aika ja vaikka opetusta antava vanhempi joutuukin käymään inssiajon teoriakokeen läpi, ajotapoja ei voida tarkastella ennen opetusluvan myöntämistä.
Kukaan ei kiellä että vanhempi antaisi vielä lisäopetusta nuorelle autokoulun jälkeen. Mutta todennäköisesti yksikään nuori ei suostu siihen että isä tai äiti istuisi vieressä muutaman kuukauden opettamassa autoilua. Nuorihan kokee että hän on täysin päteva autoilija autokoulun jälkeen. Valitettavasti usein tilanne onkin niin että se vasta autokoulun käynyt nuori tuntee liikennesäännöt paremmin kuin vanhempansa. Joskus vanhempien vääristyneet ajorutiinit jopa tuhoaa auotkoulusta saatua hyvää opetustulosta.
Olen opettanut poikaani opetusluvalla ja vaikka olin silloin erittäin ansioitunut (pari metriä pokaaleja hyllyn päällä) mestariluokan ajotaitokilpailija, silti koin että päiväntuoreet liikennesääntötietoni ja vuosikymmenten ajokokemus ei ollut aivan autokouluopettajan tasoa. Poika sai ajokortin ja kertoi että inssi oli hieman huomauttanut liiankin pilkuntarkasta ajotavasta, näin se liikennekilpailukokemus siirtyi toiseen polveen. Poikakin on jo autoillut pikkuisen yli 20 vuotta ja ainoa kolari sattui ensimmäisenä vuotena kun peruutti pylvääseen jota ei huomannut.
Kyllä pitäisi kaikkien, varsinkin niiden, jotka ovat kärähtäneet nyt, tai aiemmin poliisin valvonnassa. Ja ne, jotka rikkovat lakia eniten:syrjäseuduilla asuvat/ajavat,
jotka pälpättää turhan päiten kännykkäänsä AJON AIKANA ! siis ILMAN sitä vaadit-
tua hands-freetä...HYI !! nekin kortit ties miltä vuodelta........ja uusia myöskin ajokou-
lu ! Se on muuttunut paljon siitä, kun viimeksi kävit ! varsinkin vanhempi väki......
Itse en moista omista, ei oo varaa autoon, ajokorttiin yms, ja joutuisin vain joksikin ihmeen juoppokuskiksi........
Joo, myös pyörille ja muille ulkona liikkuville pitäisi olla olemassa omat PAKOLLI-
SET korttinsa. Kaikille, myöskin koiraa ulkoiluttavat ! Ja lapset ja koululaiset myös.
Reilua, eikö ? ja niissä kokeissa on kysyttävä mm sitä, kummalla puolella ajetaan pyörää, koiraa ulkoilutetaan, kävellään yms kun kaikki ei ole siitä tietoisia......Hankkikaa hyvät lenkkikengät, ei maksa paljoa, liikkuminen on niillä halpaa ja kunto pysyy hyvänä.
Jos lenkkikengillä kulkeminen on liian aikaavievää, hankkikaa parempi kunto.
Polkupyörä on myös ihan jees.- bbcbhgjklömjv
Juu, 200..300 km päivässä menee helposti lenkkikengillä. Vähän pitää salilla käydä että nuo 500kg työkalut saa vielä kulkemaan rinkassa.
bbcbhgjklömjv kirjoitti:
Juu, 200..300 km päivässä menee helposti lenkkikengillä. Vähän pitää salilla käydä että nuo 500kg työkalut saa vielä kulkemaan rinkassa.
Ainahan voit muuttaa :]
- bbgbvgjlmjv
ambulo kirjoitti:
Ainahan voit muuttaa :]
Jep, päivässä on sellaiset 4..5 työkohdetta eri paikassa joten paljon saisi muutella. Ai niin.. se muuttohan vaatii pakun. pakun ajaminen taas b-kortin. Mutta kiitos ideasta:)
bbgbvgjlmjv kirjoitti:
Jep, päivässä on sellaiset 4..5 työkohdetta eri paikassa joten paljon saisi muutella. Ai niin.. se muuttohan vaatii pakun. pakun ajaminen taas b-kortin. Mutta kiitos ideasta:)
Aina voi vaihtaa ammattia :]
- bbcbvcghbnmmvvv
ambulo kirjoitti:
Aina voi vaihtaa ammattia :]
Totta. Jos lukisi virkaloiseksi. Siellä kun notkuisi päivän suojatyöpaikassaan, niin sinnehän pääsisi bussilla. Oikeissa töissä valitettavasti autoa tarvitsee.
Ai niin, kuka ne työt tekisi jos kaikki olisi virkaloisia? Ja ikävähän siellä söpössä virkahuoneessakin on pimeässä ja kylmässä istua, jos kukaan ei korjaa sähköjä.. bbcbvcghbnmmvvv kirjoitti:
Totta. Jos lukisi virkaloiseksi. Siellä kun notkuisi päivän suojatyöpaikassaan, niin sinnehän pääsisi bussilla. Oikeissa töissä valitettavasti autoa tarvitsee.
Ai niin, kuka ne työt tekisi jos kaikki olisi virkaloisia? Ja ikävähän siellä söpössä virkahuoneessakin on pimeässä ja kylmässä istua, jos kukaan ei korjaa sähköjä..Tai sitten menee töihin sellaiseen mestaan missä työpaikka hoitaa kaikki autoiluun liittyvät kulut?
En tiedä, mutta, kun sinulla näyttää oolevan varaa omaa koneeseen(?) ja internettiin (?) niin aika hyvin näyttää sinulla pyyhkivän.
Ai olet sähkömiehiä(?), respect, niin olen minäkin pian.- Kaikki erilaisia
ambulo kirjoitti:
Tai sitten menee töihin sellaiseen mestaan missä työpaikka hoitaa kaikki autoiluun liittyvät kulut?
En tiedä, mutta, kun sinulla näyttää oolevan varaa omaa koneeseen(?) ja internettiin (?) niin aika hyvin näyttää sinulla pyyhkivän.
Ai olet sähkömiehiä(?), respect, niin olen minäkin pian.Minä en ainakaan lukenut mistään että sinulle vastannut kirjoittaja omistaisi tietokoneensa ja maksaisi jotain internetin käytöstään.
Yleensä jokaisella "virkaloisella" on käytettävissä firman tietokone ja työpaikan internetyhteys.
Minäkin olen aina joutunut maksamaan kaikki autoiluun ja kulkemiseeni liittyvät kulut. Työnantaja odotti että olen määräaikana töissä oli mikä vuorokauden aika tai viikonpäivä. Sähkömiehiä minäkin ja töissä on oltu niin jouluna kun juhannuksenakin vuosikymmeniä. Vain jouluna työnantaja on järjestänyt työmatkakuljetuksen kun julkinen liikenne on ollut seis.
- sissos saatana
Juu se on silkkaa rahastusta..
- Autoilija
Miilla lailla sitten Autokouluissa annettava ajo-opetus olisi huonolaatuista ja tuottaisikin huonolaatuisia kuljettajia.
Kerrohan ?- vaihtoehtoja
Autoilijalle vastaukseksi.
No siilla..lailla Autokoulut tuottavat edelleenkin riskikuljettajia , koska Autokoulut ovat suurelta osin "rahastuslaitoksia" Kuka tahansa voi astella Katsastuskonttorille ja ilmoittaa että laittaa pystyyn Autokoulun ja ryhtyy antamaan ajo-opetusta maksua vastaan. Ensinnäkin se henkilö joka menee Katsastuskonttorille suorittamaan ajo-opetuslupaa. Kun hän kertoo että tarvitsee luvan autokouluaan varten niin tuolle henkilölle annetaankin paljon helpommat koe kysymykset ja kokeet kuin henkilölle joka hankkisi ajo-opetusluvan oman perheenjäsenen opetukseen. ?
Sanoisin että Autokouluihin tulee niin monenlaisia oppilaita ja kun siltä henkilöltä joka antaa sitten sitä ajo-opetusta niin ei häneltä vaadita mitää erikoista. Hän saatta ollakin itse jopa riskikuljettaja joka nyt onkin muuttunut opettajaksi.
On hyvin normaalia että ilman sen kummempia lahjakkuuksia omaava opettaja tuntee loppuun palamista jatkuvilla neuvoilla joita kaikki nuoret ei omaksu.
Helposti saattaisikin tulla mieleen että kumpa tuokin hankala oppilas nyt jotenkin vaan selviäisi tästä että pääsisi tuosta.
Onkin aivan eri asia kun toinen vanhempi opettaa omaa lastaan vastuullisesti ajamaan autoa. Se oma joko Isä tai Äiti on tuttu ja häneen luotetaan ja uskotaan enemmän . Oma Isä ei ole setä , eikä oma Äiti ole täti.
Eikä annettu opetus ole rahastusta. - uugyw
vaihtoehtoja kirjoitti:
Autoilijalle vastaukseksi.
No siilla..lailla Autokoulut tuottavat edelleenkin riskikuljettajia , koska Autokoulut ovat suurelta osin "rahastuslaitoksia" Kuka tahansa voi astella Katsastuskonttorille ja ilmoittaa että laittaa pystyyn Autokoulun ja ryhtyy antamaan ajo-opetusta maksua vastaan. Ensinnäkin se henkilö joka menee Katsastuskonttorille suorittamaan ajo-opetuslupaa. Kun hän kertoo että tarvitsee luvan autokouluaan varten niin tuolle henkilölle annetaankin paljon helpommat koe kysymykset ja kokeet kuin henkilölle joka hankkisi ajo-opetusluvan oman perheenjäsenen opetukseen. ?
Sanoisin että Autokouluihin tulee niin monenlaisia oppilaita ja kun siltä henkilöltä joka antaa sitten sitä ajo-opetusta niin ei häneltä vaadita mitää erikoista. Hän saatta ollakin itse jopa riskikuljettaja joka nyt onkin muuttunut opettajaksi.
On hyvin normaalia että ilman sen kummempia lahjakkuuksia omaava opettaja tuntee loppuun palamista jatkuvilla neuvoilla joita kaikki nuoret ei omaksu.
Helposti saattaisikin tulla mieleen että kumpa tuokin hankala oppilas nyt jotenkin vaan selviäisi tästä että pääsisi tuosta.
Onkin aivan eri asia kun toinen vanhempi opettaa omaa lastaan vastuullisesti ajamaan autoa. Se oma joko Isä tai Äiti on tuttu ja häneen luotetaan ja uskotaan enemmän . Oma Isä ei ole setä , eikä oma Äiti ole täti.
Eikä annettu opetus ole rahastusta.Kyllähän sen autokoulun pystyy perustamaan helposti, mutta on eri asia saada pidettyä se toiminnassa. Jos kyseisen autokoulun oppilaat reputtaa järjestään inssiajossa, autokoululuvan peruuttaminen tulee harkintaan. Ellei autokoulun perustaja pysty itse opettamaan pätevästi, hänen on hankittava kouluunsa pätevät opettajat. Johtaja voi istua pöytänsä takana.
Inssiajon jälkeen saatava ajokortti on vain lupa jatkaa opiskelua itsenäisesti muun liikenteen joukossa. Kaikki eivät miellä tätä vaan luulevat olevansa täysin päteviä autoilijoita. Suurin osa vuosia ja vuosikymmeniä ajaneista väittää olevansa keskitasoa parempia autoilijoita vaikka asiaa tutkittaessa tiedoissa ja taidoissa olisi suuria puutteita.
- korttiplakkarissa
eikös saksa saanut tässäkin keississä itselleen jonkun erikoiskohtelun, ettei heidän tarvitse tähän uudistusrumbaan samalla tavalla heittäytyä?
- tämäakkaosaa-ajaa
Tämä uutuus tieto joo joo vuodenvaihteen jälkeen muuttuu minä olen joutunut uusimaan korttini viiden vuoden välein niin tämä käytäntö on ollut voimassa jo aika monta vuotta pelkälle ABCe-kortille pitäskö valitaa KHO:lle niin palauttaisiko valtio rahat takaisin vai lähetetäänkö ne suoraan Espanjaan
Vaihtoehtja., mihin perustat väitteesi siitä, että autokoulut aiheuttavat nuorten vastuuttomat ajotavat? Sinulla ei ole väitteellesi perustetta, mutta siitä olen kuullut, että nuoret oppivat ajotapojen ja liikennekäyttäytymisen mallit kotoa. Samoin olen kuullut siitä, että opetustilanteet usein kiristävät perheen nuoren ja opettajan vanhemman välejä. Hermostuneisuus oppimistilanteessa ei nopeuta oppimista, koska huomio keskittyy sosiaaliseen tilanteeseen, ei opittavaan asiaan.
Pääasiasta olen samalla kannalla kanssasi: opetuslupia tarvitaan erityisesti siellä, missä yksityinen ajoneuvo on välttämätön. Siispä maaseudulla. Kaikki nuoret eivät ole varakkaiden talojen tyttäriä ja poikia, mutta he saattavat hyvinkin tarvita auton päästäkseen opiskelemaan tai työelämään. Kaupingissahan tilanne on toinen: yleensä julkisella pääsee, vaikka ei aina ehkä juuri toivomallaan kellonlyömällä.
Autokoulujen lobbauksesta tässä asiassa en tiedä, kun näyttöä ei ole. EU on kuitenkin ankara organisaatio sanelemaan turvallisuuden nimissä sitä ja tätä. Yksittäinen autokoulu on usein pieni yritys, jonka omistaja ja henkilökunta tekee pitkiä työpäiviä juuri siinä yrityksessään. Lisäksi autokoulujen välinen kilpailu on sanalla sanoen veristä. Asiakkaasta ajokortin hinta tuntuu korkealta, mutta liikenneopettajat ovat verrattain matalapalkkaisia, enkä ole kuullut autokouluyrittäjienkään olevan suorastaan rikkaista. Kaiketi näillä yrityksillä jokin yhdistys on, jossa joku jopa ehtii lobbaamaan, joten tottahan tällainen edunvalvonta mahdollista on – ja jollain tasolla myös todennäköistä.
Itse olen ajanut vuodesta 1989. Kävin viime keväänä liikenneopettajakoulun pääsykokeessa, johon kuului ajokoe vieraassa kaupungissa. Minut valittiin opiskelemaan, mutta muiden suunnitelmien vuoksi en aloittanut opintoja. Ajokokeessa suoritukseni oli keskinkertainen. Tein virheitä, joiden takia varsinainen inssi olisi hylätty. Tällä perusteella ajattelen, että jonkinlainen ajotaidon ja kuljettajan asenteiden seuranta olisi paikallaan myös meille, jotka olemme jo useita vuosia olleet omine nokkinemme liikenteessä mukana. En nyt välttämättä mitään järeydeltään kuljettajantutkintoa vastaavaa koetta, mutta jonkinlaista ajokokeen n-vaihetta kerran viidessä tai kymmenessä vuodessa. Systeemi voisi olla sellainen, että pääsääntöisesti ajotavoistaan saisi vain palautetta. Jos kuljettaja osoittaisi suoranaista piittaamattomuutta tai osoittautuisi, että kuljettaja on muuttuneen terveytensä takia menettänyt kyvyn kuljettaa moottoriajoneuvoa, ajo-oikeus voitaisiin myös päättää.- vaihtoehtoja
Vastaan avaxst. nimimerkille.
Perustelit että : Pääasiassa olen samalla kannalla kanssasi..opetuslupia tarvitaan erityisesti siellä, missä yksityinen ajoneuvo on välttämätön.
Kuulehan avaxst.
Jos ja kun perheessä on vaikka nyt 3-4 lasta ja he aikuistuvat. Niin voitko väittää etteikö jokaisen nuoren kohdalla henkilökohtaisen ajokortin ja auton hankkiminen
olisikaan perusteltua. Kyllä kuule ihan jokaisen nuoren kohdalla se oman auton hankkiminen on TÄYSIN perusteltua. Ihan jokainen nuori haluaa itsenäistyä ja mennä sillä omalla autolla minne sitten haluaa.
Älä sinä ollenkaan muuta väitä.Kyllä nuoret saa hankkia vaikka jokainen oman autonsa. - Sepe susi
Tässähän olisi markkinarako. Ei kun päättäjät laatimaan laki, minkä mukaan autokoulun lisäksi akokortin hakijan tulisi käydä asennekoulutuskurssi. Näin voitaisiin taas käydä kansalaisten kukkarolla.
- Järkiautoilija
" Tällä perusteella ajattelen, että jonkinlainen ajotaidon ja kuljettajan asenteiden seuranta olisi paikallaan myös meille, jotka olemme jo useita vuosia olleet omine nokkinemme liikenteessä mukana. En nyt välttämättä mitään järeydeltään kuljettajantutkintoa vastaavaa koetta, mutta jonkinlaista ajokokeen n-vaihetta kerran viidessä tai kymmenessä vuodessa. Systeemi voisi olla sellainen, että pääsääntöisesti ajotavoistaan saisi vain palautetta. Jos kuljettaja osoittaisi suoranaista piittaamattomuutta tai osoittautuisi, että kuljettaja on muuttuneen terveytensä takia menettänyt kyvyn kuljettaa moottoriajoneuvoa, ajo-oikeus voitaisiin myös päättää."
Jonkinlainen hieman kevennetty inssiajo teoriakysymyksineen saisi liittyä ajokortin uudistamiseen. Esimerkiksi teoriakokeessa sallittaisiin kaksinkertainen määrä virheitä. Inssiajossa tarkkailtaisiin myös asennoitumista liikenteeseen eikä vain ajorutiineja. Taitaisi aika moni joutua uudelleen autokoulun penkille kertaamaan oppejaan.
Ajokortin uudistamisessa ei vaadita edes entistä kahden todistajan vakuutusta ajotaidoista joten joku voi uusia korttinsa vaikka ei olsi ajanut autoa metriäkään kymmeneen vuoteen. Työtoverini (nainen) täyttää lähiviikkoina 70 vuotta ja ajokortti pitäisi uusia. Hän totesi ettei uusi korttia koska ei ole ajanut autoa vuosiin eikä ole omaa autoakaan, liikkuu vain julkisilla.
Itsekin ostin uuden auton vajaa kolme vuotta sitten ja ajokilometrejä tulee vuosittain niin vähän että todennäköisesti se on viimeinen autoni ellei hajoa yllättäen. Asun kaupungissa jossa on hyvä julkinen liikenne ja vuotuisilla auton ylläpitokuluilla voin kulkea taksilla muut harvat matkat.
- Kyllä tai ei??
On tässä nyt taas juttuja... :D
Ajokorttiuudistus on EU-direktiivi..., siispä jokainen joka ännesti "Kyllä" eu vaaleissa voi olla kommentoimatta! Suomalaisen yhteiskunnan ongelmana on, että olemme tekemässä kaikesta säädeltyä ja mieluiten "lakisääteistä" toimintaa. Jostakin on tullut - liekö vanhan Neuvostoliiton jälki-ihannoin perua - ajatusmalli, että kansaa hallitaan määräyksillä ja uusilla määräyksillä. Hyvä niin.
Mutta kenelläkään ei ole tässä maassa hallinnassa, että mihin tämä johtaa. Parempaan yhteiskuntaan? - Katselkaa ympärille, höpö... meillä ei toimi terveydenhoito, ei vanhustenhoito, asuntopolitiikka, työttömyys kasvaa, syrjäytyminen lisääntyy, yritykset muuttavat ulkomaille, koulut homehtuvat käsiin kun ei ole rahaa kunnostaa niitä...
Autokoulut ovat saaneet osansa, ja hyvä niin. Kuka pääsee seuraavaksi rahastamaan yrityksistä "lakisääteisesti". Voisiko se olla vaikkapa joku porkkanafirma, sillä terveyden kannalta porkkanat ovat terveellisiä..- hups.
ghrtf ..
Sinun kannattaa tarkemmin katsoa keitä sinä äänestät vaaleissa.
Sosialistit esimerkiksi kannattavat sosialismia. Ei kait heidät tarvitsekkaan tehdä sellaisia päätöksiä joilla osoitetaan että maamme olisi toimiva. Ei silloinhan he toimisivatkin vasten omaa idealismiaan. Kuules sosialistit koettavat huonoilla päätöksillään todistaa meille ettei tämä kapitalistinen huono yhteiskunta voikkaan toimia hyvin ja siksi tarvitaankin erityisesti heidän ajamaa sosialismiansa.
Tilaa vaikka SDP n poliittinen ohjelma ja lue itse.
Maksaa hunajaa
Niin maksaa ja eläkeläiset ottavat osana maksuista omakseen he he niin se pitääkin.
Minullakin on vielä rakskaan kaluston luopa voimassa,kaksituhatta kahdeksantoista saakka,sen jälkeen sitten uuteen tutkintoajoon ja euroja jakoon.
Luulenvat saavansa, eivät saa sitä enään.- rirektiivejä pukkaa
Missä kiusa siellä EU. On se nähty ja koettu.
Vaikka se kerrotaan hiljaisesti suomen lainsäätäjien
sorvaamaksi, alkulähde on vuorenvarmasti EU,sta.
Se vaan jätetään mainitsematta mutta jos asiaa tarkemmin
kysytään vihdoin sanotaan, että asia perustuu uuteen EU,n direktiiviin. - Tunturi61
Ja 2015 vuoden alusta..ketkä on c kortin ajaneet ennen 2009,,Pitää 2014 syyskun 10 päivään mennessä hommata tieturva 1 kortti ja sen päälle 35 tuntia jatkokoulutusta,,eli minä sain tieturvakortin toukokuusa,,nyt pitää vielä neljä kertaa käydä istumassa tieturva1 kortti koulutus...ja se maksaa 17 euroa kerta,,mutta jos ei pääse työkkärin kautta ,,ja joutuu itse maksamaan,, se maksaa noin 120 euroa kerta,,Kun saan sen ammattikuljettaja kortin parin vuoden päästä on se voimassa viisi vuotta,,ja taas sama homma alusta,,,Ja se koskee kaikkia ketkä ajavat rekkaa,kuorma-autoa traktoria,tiehöylää ,bussia,pyöräkuormaajia..eli kaikkia työkoneita ajavia yleisillä teillä..
- Tealeafhuman
Ammattikuljettajille ajokortin määräaikaisuus olisi hyvä,mutta tavalliselle autoilijalle tämä on vain pelkkää rahastusta. Uusien ajokortin saajila tämä uutinen eniten koskee.
- EST + RU
Vilpitön osanottoni.
Jos ei muuten, niin viimeistään tällä pedattiin se, että viimeiset ammattikuljettajat Suomen teillä ovat venäläisiä ja virolaisia.
- Astm vm 88
Koko ajokorttiuudistus on asiaa ymmärtämättömien aikaansaannosta. Kuvaavaa, että liikenneministerikin ajokortiton entinen bingoemäntä!! Juuri poikani sai B-ajokortin ekan vaiheen läpi, tämä lysti maksoi jo näillä nykyisillä säännöksillä 1500 € ja nuoremman pojan mopokorttikin tuli maksamaan 600 €, kaikkine viranomaismaksuineen. Ja ensi vuoden alustahan hinnat sen kuin vain nousee. Ajo-opetusluvan säännökset tehty naurettaviksi ja harkinnanvaraisiksi. Vaaditaan muun muassa taloudellista vähävaraisuutta ja samassa katon alla asumista eli ns. yhteisen jääkaaapin periaatetta, jotta saa oman lapsensa ajo-opettaa, jos poliisetä nyt sitten harkintavallallaan sen suvaitsee. Eli täysin mielivaltainen järjestelmä, jossa autokoulujen tuloksentekokyky on viranomaisten ja poliitikkojen ansiosta varmistettu. Ei mitään rajaa eikä määrää tällä monopolilla rahastamisella. Tämä lähentelee jo apteekkitoimintaa, joka on laillistettua ihmisten ryöstöä!!!
- ajatuslupa
Ei se opetuslupa hakemus niin vaikea ole saada.Vähävaraisuus koskee oppilasta,ei vanhempia.Itselläni varallisuutta enemmän kuin laki sallii ja siitä huolimatta ajatin ajoluvalla kortin,mutta lapsellani ei verotietojen mukaan tuloja.Tämä harhaluulo on autokoulu yrittäjien aikaan saama huhu,jolla saadaan karsittua opetuslupalaisia pois.Heikon itsetunnon omaava suomalainen ei halua köyhän leimaa ajattamalla itse,vaikka resusseja olisi.
- ...
ajatuslupa kirjoitti:
Ei se opetuslupa hakemus niin vaikea ole saada.Vähävaraisuus koskee oppilasta,ei vanhempia.Itselläni varallisuutta enemmän kuin laki sallii ja siitä huolimatta ajatin ajoluvalla kortin,mutta lapsellani ei verotietojen mukaan tuloja.Tämä harhaluulo on autokoulu yrittäjien aikaan saama huhu,jolla saadaan karsittua opetuslupalaisia pois.Heikon itsetunnon omaava suomalainen ei halua köyhän leimaa ajattamalla itse,vaikka resusseja olisi.
Monella opetusluvan hakeminen kaatuu opettajan kokeeseen. Tiedot on niin vanhentuneita ettei läpäise koetta. Silti niillä taidoilla suhataan päivittäin liikenteessä.
- eu ero välittömästi.
A.kortti kikkailu olisi täysin ymmärrettävää,jos liikenne säännöt muuttuisivat,mutta ainakin toistaiseksi pysyvät samana kuin aikaisemminkin.Eu:ssa on virkamies koneisto joiden tehtävä on saada jotain näkyvää aikaiseksi,ilmeisesti jonkun mitätömän virkamiehen sukulainen omistaa autokoulun,joten porukalla keksittiin voittoa tuottava idea,ainainen rahasampo.
- T:S
Lukekaa Lähde www.aamulehti ! Ennen kun alatte vakivalittajat valittaa...
Muuttakaa Venäjälle - ralli päälle
Tästähän ei voi olla muuta seurausta kuin valtava ryhmä kortittomia liikenteessä! Tälläkin hetkellä työttöminä on helvetisti nuoria, heillä on tietyt visiot elämästään ja auto on yksi todella tärkeä osa sitä. Mutta kun ei ole töitä , ei voi aja korttia, ajokortti on liian kallis.. Auton saa satasella jonkilaisen, ja sillä voi ajaa kun panee bensaa tankkiin ja sitten ei muuta kuin kaasu pohjaan.Ja kuljetusalan töitä tekee pääasiassa ryssät ja Baltit Työvoimahallinnon avustuksella. Maahanmuuttajat saavat sellaisia etuja ettei suomalainen nuori saa! Kyllä nyt on rehellisesti sanottuna menty perse edellä puuhun!
Kyllä meidän tulevaisuutemme on kiinni hyvin paljon siitä, miten meidän lapsemme saavat leipätyönsä omasta maasta. meidän vanhempien on vaikutettava siihen että tämä peli vihelletään nyt poikki.
Jos kuntavaalit eivät tuo muutosta on perustettava jättimäinen kansanliike jolla huomiota saadaan asioiden hoitamiseksi oman kansan eduksi!- jjcbcgjklöbvv
Satasella saa hyvän auton. Nykyinen satasen auto kestänyt melkein 2 vuotta. Sitten kun laukeaa, niin teen saman kuin edelliselle. Jätän siihen paikkaan ja ostan uuden satasen auton. Laitan netissä stenalle ilmoituksen mistä romun saa hakea. Ne hakee sen ilmaiseksi kierrätettäväksi ja lähettää romutustodistuksen kotiin.
- Turhia toiveita
"Jos kuntavaalit eivät tuo muutosta on perustettava jättimäinen kansanliike jolla huomiota saadaan asioiden hoitamiseksi oman kansan eduksi! "
Kuntavaaleissa ei vaikuteta hiukkaakaan EU:n asioihin. Kunnallispoliitikot voi pistää näppinsä vain kotikuntansa asioihin.
- Ehdotus päättäjille
Kävelykortti pakolliseksi! ja kustannuksia sille vähintään 2000 jöröö.
- jjgvggkllhchj
Kännissä saa kuitenkin kontata ilman kävelykorttia, kunhan viinat on ostettu viinakortilla, joka maksaa 3000e.
- konttaukseen
jjgvggkllhchj kirjoitti:
Kännissä saa kuitenkin kontata ilman kävelykorttia, kunhan viinat on ostettu viinakortilla, joka maksaa 3000e.
pitää olla tietenki oma kortti joka maksaa 3500 eur liukkaan kelin konttausharjoitus.
- The Real J.
konttaukseen kirjoitti:
pitää olla tietenki oma kortti joka maksaa 3500 eur liukkaan kelin konttausharjoitus.
Eikä pidä unohtaa hengitysveroa. Kaikille pakollinen hengitysmittari ja joka henkäyksestä "sopiva" vero. Ja niille jotka yrittävät luistaa tuosta pidättelemällä hengitystä roima hengittämättömyyssakko.
- Nyssekuski
Eihän tuo ammattikuljttajakortin hankkinen ole pakollilista..Mutta 2015 vuoden alusta ei sit voi enää ajella rekkoja,, kuorma-autoja ,,sun muita koneita yleisellä tiellä..jos ei hanki kyseistä läpyskää..
- bkcjgghkll
Kukahan tuolloinkaan kuskaa ruuat kauppaan? Tosin taitaa olla aiheeton pelko, ei tällä menolla ihmisillä ole silloin enää ruokaan rahaakaan..
- valvontaa
Nuorien kuljettajien riskikäyttäytymistä liikenteessä tuskin parannetaan lisäämällä Autokoulujen antamaa ajotuntimäärää. Poliitikkomme kuvittelevat että varsinkin nuorien kuljettajien onnettomuusalttiutta vähennettäisiin lisäämällä Autokoulujen tuntiopetusta. Ei onnettomuusluvut sillä vähene että tunteja lisätään.
Toisaalta jos vaaditaan ajotuntien lisäämistä pitäisi jonkun instanssin perehtyä erityisesti siihen millaista opetusta jo nyt annetaan Autokouluissa.
Hälytyskellojen pitäisikin jo nyt soida ja miettiä mistä nämä johtuu.
Nyt vastuu nuorten kuljettajien ongelmista kuitatan sillä :Antakaa lisää ajotunteja.
Ajokortille lisää hintaa.Jotenkin noiden Autokoulujen laatua pitäisi erityisesti valvoa. Ja kysyä miksi "hyvästä ajo-opetuksesta " huolimata nuoret kujettajat ovat edelleen riskialttiita liikenteessä.- kepa...
Ajatuslupa..
Sanoit että ei se vähävaraisuus koske vanhempia. Vaan oppilasta.
Oletko idiootti. Kyllä yhä useassa perheessä on sellainen tilanne että lapsia on 2-4.
Ja vanhempien pääomainen tulo muodostuu työttömyyspäivärahoista.
Itse olen aikanaan hankkinut ajo-opetusluvan työttömyys päivärahoilla.
Ajo opetus olikin siksi vähäisistä käyttövaroista johtuen laadukasta.
Paras tae laadusta olikin inssin lausunto lapselleni.
Sinulla on hyvä ja turvallinen ajotyyli. Jatka samaan malliin vaan. - Eiköhän valvota
"Jotenkin noiden Autokoulujen laatua pitäisi erityisesti valvoa."
Kyllä sitä valvotaan. Inssiajossa reputtaneet tilastoidaan ja jos jostakin autokoulusta alkaa tulla liikaa reputtaneita, asiaan puututaan.
- Jypy.K.
En ajattele suuria tästä maailmasta,mutta sinusta?Hmm.Onhan sinulla paljon rahaa?
- lisää koulutusta
Ihmisten pitäisi viiden vuoden välein käydä autokoulussa päivittämässä tietojaan liikenteestä ja siinä ajamisesta. Kirjallinen koe ja insinööriajo viiden vuoden välein on sopiva tapa pitää ihmiset ajokuntoisina ja tietoisina siitä, miten liikenteessä tulee liikkua ja toimia.
- bnnbvhnmmb
Onnettomuksissa ei ole kyse taidoista ja osaamisesta, vaan asenteesta.
Kyllä pahinkin kaahari osaa sen inssiajon ajan nuolla persettä ja ajaa asiallisesti.
Tiedän montakin huonoa kuskia, joilla ei ole koskaan ollut onnettomuutta. Vaan ovat ajaneet järkevästi ja varoen.
- "toivoa on vielä"
Pelkkää rahastusta.valtion pussihan on pohjaton!ja pää hallituspuolueet osaa tyhjentää sen omilleen jos jotain sinne sattuu kerääntymään.
Rahvas yritetään ajaa roskakoriin vaikka mehän ne varsinaiset työt teemme tässä yhteiskunnassa.
Ja jos joku joutuu isänmaata puolustamaan niin kukas muu kuin tavallinen rivi-ihminen ja herrat sitten kuitenkin syö aina kermat päältä....
Äänestän taas seuraavissa kuntavaaleissa Perus suomalaisia olen huomannut että sieltä voisi meillekin joku pelastus löytyä,olen jo monissa vaaleissa antanut ääneni P- suomalaisille ja toivon että pääsisi suurimmaksi puolueeksi nyt ja seuraavissa valtiollisissa valeissa niin voisivat järjestää asiat parempaan suuntaan.- Älä äänestä
ketään,piruako niitä "kansanedustajia"sinne ihmisten elämää huonontamaan äänestämään.
- Ääni järjellä
Älä äänestä kirjoitti:
ketään,piruako niitä "kansanedustajia"sinne ihmisten elämää huonontamaan äänestämään.
Minä en äänestä koskaan kansanedustajaa kunnallisvaaleissa. Varamieshän siellä kunnanvaltuustossa tai -hallituksessa istuu. Mieluummin ääni suoraan sille varamiehelle.
Persut mainostaa nyt että kunnallispoliitikot pistää EU:n asioihin. Niinhän sitä luullaan ja sitten petytään raskaasti.
- Suomalainenko
mut kyllähän polkupyöräilylle tarvittais jonkinlainen ajotaito, ainakin Hesan alueelle. Ihan naurettavaa menemistä ja poukkoilua ja saa välillä jalankulkijana ihan pelätä kun melkeen hihasta hipasee.
Onneksi en omista ajokorttia :) Ajotaidon ylläpitäminen olisi ainut järkevä tehtävä
En ole tästä yhtään yllättynyt, valtion säästökampanjat kun menevät muutenkin aivan vääriin hankkeisiin. - r54t67y890+987654
"" Kaikki nämä "ajokortti uudistukset" parantavat autokoulujen taloudellista tulosta, rahastusautomaatiksi tehty Trafi käärii myös omansa pois, kärsijöinä ovat tavalliset ihmiset.""
no onko niitä autokouluja pakko olla niin paljon?? -____- - peäpukamax..
polokupyröilijöille kypärä pakko, päissään ei saa kävellä pyörätiellä,uimataitokortti jne kaikki nämä sakon uhalla pakollisexi äly hoi elä jätä..
- jouko55
Koskeeko tämä uudistus vain uusia ajokortteja? Tuleeko se 5vuoden uusinta "pakko" heille. Ei taida koskea vanhoja ajokortteja.
- Menee vaihtoon
Koskee kaikkia ajokortin omistavia. Ennestään kortin omistaville uusiminen määrä-aikaiseksi kortiksi tulee viiemeistää tammikuussa 2033. Aikaisemminkin jos kortti uusitaan jostain syystä.
Määräaikaisen ajokortin voimassaolo vaihtelee välillä 2-15 vuotta.
- kimir
" Koskahan polkupyörälle tarvitaan ajokortti, eihän sitä ilman ajotunteja voi myöntää."
Olispa se somaa kun 3-vuotias kävisi ottamassa pyöräilyn( apupyörät) ajotunteja ja poliisit pitäisivät ratsioita ala/kouluilla että onko se ajolupa kunnossa. - ;-D)
Inssiajoon kaikki BMW:llä, Audilla ja Mersulla ajavat, koska he eivät osaa käyttää vilkkua laisinkaan ajaessa ja parkkeeraavatkin aina lähimmäs kaupan ovea oli siinä sitten invapaikka tai ei. Tällä tavalla saadaan rahastettua niiltä, joilla sitä rahaa on muutenkin liikaa.
- bemari-kuski
V*ttuako se muille kuuluu minne mä oon menossa?
- BBMMWW
bemari-kuski kirjoitti:
V*ttuako se muille kuuluu minne mä oon menossa?
heh..ei se kuulu mutta se näkyy...
- Enkä edes AL:stä...
Ajoin itse ABC-kortin 1985, miesten maailmassa kun oli hienoa, että jokainen poika ajoi kuorkkikortin. Kuorma-auton rattiin en ole sittemmin tarttunut.
Koska tämä kohdaltani vikainvestointi ei kuitenkaan johtanut kuorma-auton käyttöön, ja kuorkkikorttini aivan oikeutetusti vanhenee, voisinko olla oikeutettu korvaukseen käyttämättömästä ajokortista? Ainakin erotuksen ABC-kortista AB-korttiin voisi korvata.
Samoin kun kaupunkien ja valtion liikennepoliittiset linjaukset suuntaavat tätä nykyä autoilun vähentämiseen mm. parkkipaikkojen vähentämisen ja kaikenlaisen autoilun vaikeuttamisen ja epätoivottavaksi tekemisen kautta, voisin toivoa, että valtio kantaisi johdonmukaisesti kortensa kekoon ja lunastaisi markkinoilta "turhat" ajokortit maksamalla niistä omistajalleen takaisinlunastushinnan, jonka jälkeen ajokortin haltija menettäisi ajo-oikeutensa yhteisellä sopimuksella loppuiäkseen.
Voisin luopua ajokortistani, jos siitä jotain maksettaisiin. Olisi yksi haitallinen autoilija vähemmän.- jj bvgjlö
Mielestäni voit luopua siitä c-luokasta pelkästään, niin korttisi on pitkään voimassa. Soita poliisille ja kysy?
- jm97
minustakin pelkkää rahastusta, monilla ei ole varaa sellaisiin maksuihin ja sitten pitäsi ostaa vielä se auto
- Teucca
Kerrankin hyvä päätös. Autot muuttuvat ja nopeudet kasvava, liikenne monipuolistuu. On ollut valtavat risktekijät tienpäällä, kesä- ja sunnuntaiautoilijat jotka ovat aiheuttaneet jatkuvasti vaaratekijöitä. Nimittäin silloin tällöin autoileva nuori on huomattavasti suurempi riski kuin ikääntynyt jatkuvasti autoileva, kuitenkin on niin että ainoastaan ikääntyneitä on tarkkailtu joten tämäkin rasistinen kohta yhteiskunnassa on korjattu. Rahastusautomaatista sen verran, että kyllähän passikin pitää uusia viiden vuoden välein miksei myös ajokortti?
- N vieraaltamaalta...
Kyllä se riskikuljettaja on aina ollut keski-ikäinen mieskuljettaja piste
- Autot muuttuu
ja nopeudet kasvaa,mutta tässäpä taas huononnusidea päättäjille,pakollinen nopeudenrajoitin autoihin,niin että maksiminopeus 40 kilometriä tunnissa ja bensanhinta 10 euroa litra.
- tretj
Ja nuoret autolijat jos on ongelma,niin ajokortin vois suorittaa vasta 30 vuotiaana,päättäjien logiikalla 30 vuotias ensikertalainen autoilija ei olis enää ikänsä puolesta ensikertalainen autoilija.
- ja...
tretj kirjoitti:
Ja nuoret autolijat jos on ongelma,niin ajokortin vois suorittaa vasta 30 vuotiaana,päättäjien logiikalla 30 vuotias ensikertalainen autoilija ei olis enää ikänsä puolesta ensikertalainen autoilija.
Päättäjien logiikalla"sunnuntai autoilijat" jos on ongelma liikenteessä,niin kielletäänpäs autoilu kokonaan sunnuntaisin.
- Niin muuttuu
Kyllä se bensa maksaa melko pian 10 euroa litralta. Vuosia sitten Fiiatti mainosti että millä autolla ajat sitten kun bensa maksaa 5 markkaa litralta. Porukat nauroi makeasti ja tuumasi ettei bensa voi ikinä maksaa niin paljon. En muista paljonko silloin bensa maksoi, taisi olla pikkuisen päälle markan.
- 10+1
Tässä ei ole muuta hyvää, kuin se, että ikä-ihmiset, jotka eivät meinaa kirveelläkään luopua ajoluvistaan, jotuvat nyt syynaukseen. Muuten pelkkää rahastusta.
Yhden asian kyllä tiedän...Kokoomusta EN äänestä seuraavissa vaaleissa.- Ei ratkaise mitään
Eihän tuossa joudu mihinkään syynäykseen. Käy vaan poliisilaitoksella tekemässä paperit, mitään muuta ei tarvita. Vain silloin kun ikää on enemmän, joutuu toimittamaan lääkärintodistuksen mutta niinhän on joutunut tekemään nytkin viimeistään viiden vuoden välein. Kohta ajokorttikin tulee postissa kotiin niin ei tarvitse käydä toista kertaa poliisilaitoksella.
Tällä ajokorttiuudistuksella ei ole mitään tekemistä suomalaisten puolueiden kanssa. Yhden asian kyllä tiedän...Perussuomalaista EN äänestä seuraavissa vaaleissa.
no harmittaahan tuo tosi paljon mutta se on varma että työpaikkoja tulee ensivuonna kuljetusalalle tosi paljon lisää.
joka tapauksessa mielestäni valtio pelleilee monilla eri jutuilla ja kansan edustajia
on todella paljon liikaa kaikkine asistentteinee ainaki 100 vois poistaa kumpaakin.- Rocky142
Ihan säälittää nykynuorten puolesta. Kaiken maailman maksuja tulee lisää ja monet asiat tehdään helvetin vaikeaksi. Tosta EU:sta tulee hemmetinmoinen maanvaiva ja vitutus.
- lisää veroja
Maksuja lisää. Totta tosiaankin. Sekä demarit että vasemmistoliitto kannattavat uutta pankkien rahoitus markkinaveroa. Aivan puolueiden ohjelmien mukaisesti.
Kaikki verotus on hyvää varsinkin silloin kun se kohdistuu kaikille tasapuolisesti.
Vähävaraisia pois lukemata. Esimerkkejä olisi satoja. Vaikka nyt ruoan alv. Näille käy.- oo.
Arvvaas kuka sen maksaa. Tavallinen vähävarainen. Tiätysti.
- Siitä vaan
Tämä verotuotto ei edes tulisi suomalaisille.
Tämä vero menee suoraan EU:n kassaan.
Eli tämmöisiä kansan etujen ajajia ovat jutta ja Demarit.
- porkke
Keksiehän tosiaan torkkupeiton alla mitä kummempie rahanreikie, meillähi on usseampie polokupyörie jokaseen vaen rekisterilaput ja vakuutukset, Itehänne istuo röhöttää Autin takapenkillä!!!!!!
- Tarvitaanko korttia
Tarvitaanko nykypäivänä enää mitään korttia? Eikö se riitä että poliisilla on tietokannassaa minkälainen ajo-oikeus kenelläkin on.
Poliisi on tarkastanut korttini 25 vuoden aika kahdesti, eli aika turhaan sitä kantaa mukanaan. Ensimmäisellä kerralla ylinoussakon yhteydessä ja toisella kerralla hirvikolarin yhteydessä.- Tyhmää on
Itselleni on pari kertaa tullut tarkistus eteen ajaessa. Joka kerralla minulla on kortti ollut kotona. Pollari vain soitti ja selvitti, että joo ajolupa on.
Toisin sanoen kortilla ei ole muuta virkaa kuin kartuttaa lupamaksuin poliisin rahakirstua. - ---
Tyhmää on kirjoitti:
Itselleni on pari kertaa tullut tarkistus eteen ajaessa. Joka kerralla minulla on kortti ollut kotona. Pollari vain soitti ja selvitti, että joo ajolupa on.
Toisin sanoen kortilla ei ole muuta virkaa kuin kartuttaa lupamaksuin poliisin rahakirstua.Onpas ollut kiltti poliisi kun ei kirjoittanut sakkolappua. Ellei ajopaperit (ajokortti, rekisteriote ym.) ole mukana, siitä saa pikasakon.
- Sivuseuraaja
Aina vedotaan että EU vaatii.
Suurin osa näistä rahastuksista on ihan kotoperäistä.
Jotta vältyttäisiin "kotimaiselta arvostelulta", sanotaan että se on EU vaatimus.
Siellä on eduskunnassa lobbareita jotka lahjovat kansanedustajia ja ministereitä erilaisilla tavoilla mm. puolueavustuksilla, jotta saavat kuritettua kansaa ja etuja itselleen.
Suomen ministerit ovat heikkoja akkoja lahjuksilleen.- Ollin kortti pois
Demokratiaa Olli Rehn tunne.
Suomalaisten ja Suomen tulevaisuus ei merkitse Olli Renhille tippaakaan.
Olli Rehninllä riittää ymmärrystä vain eu-korruptiota kohtaan, mutta hän ei välitä tippaakaan Suomen tulevaisuudesta, Suomen asioista, ulkomaanvelasta, työttömyydestä. Hän on malliesimerkki Keskustan virkamiehestä ja miten käy suomalaiselle, kun se saa vähän valtaa. Eli hän nyt on oman maansa riistäjä - aivan toisin kuin muiden maiden EU-virkamiehet, joilla on oikeus ajaa oman maansa etua! Sairasta!
Jos Suomi olisi oikeusvaltio ja vapaa maa, häneltä otettaisiin pois Suomen kansalaisuus ja hän olisi ei-toivottu henkilö Suomessa.
Olli on eu-korruptiomaiden herrojen juoksupoika, mikä isänmaansa vihaamisella ei ole mitään rajaa.
Edes vaalien alla hän ei voi pitää suutaan kiinni, tässä painava syy, miksi kukaan ei äänestä enää Keskustaa.
http://elisa.net/uutiset/kotimaa/?id=96155518
- solifer1
Ei huolta.. Ollaan erottu EU:stä kohtapuoliin.. Nuorisomme/ vanhempien rahat ehkä säästyvät????????
- Professori
Maksoin tyttäreni ajokortin hankkimisen USA:ssa vna2002 eli kymmenisen vuotta sitten hänen ollessaan au pairina ja olin itsekin siellä silloin käymässä.
Kokonaiskustannus oli 30 dollaria eli silloisen €:n kurssin mukaan 20€. Tämän kortin uusinta 5 vuoden kuluttua oli luonnollisesti halvempi.
Ajoluvan sai kun suoritti kirjallisen kokeen, tämän jälkeen sai ajaa autolla missä vain kunhan ajokortillinen täysi-ikäinen oli mukana, myös minä suomalaisena kelpasin ilman mitään kokeita.autossa ei tarvittu mitään muutoksia, sai olla mikä auto tahansa, ei ollut myöskään painorajoituksia.
Ajotuntien jälkeen oli inssi ja kortti.
Ei tarvittu lääkärintodistusta, näkö tarkastettiin paikalla. Tästä juontaa siellä lääkärin ilmoitusvelvollisuus, jos ilmenee ajoaestävä sairaus.
Onko suomalaiset todella niin typerää kansaa, että täällä jopa osatakseen ajaa mopolla täytyy hankkia lupa, joka on 10X kalliimpi kuin autonajokortti yli 300 miljonan asukkaan hyperautoistuneessa USA:ssa? Ja vielä monivaiheisena , ja sittenkin tarvitaan vielä 80 kmh rajoitus kovine sanktioineen.
Lentolupakirjakin tulee siellä suomalaista autonajokorttia halvemmaksi!- !
"Ja vielä monivaiheisena , ja sittenkin tarvitaan vielä 80 kmh rajoitus kovine sanktioineen."
Nopeusrajoitusta ei ole ollut enää aikoihin uuden kortin omistajalla.
- ehjän korjaaminen?
Ruotsin perässä taas ryömitään, kuten tuossa sairaspäiväjutussakin. Ruotsalaiset vaihtelee ajokorttiaan, mutta niillä on paremmin varaa byrokraatteihin.
- zz-top
mut mites sellaiset joilla on jo pysyvä ajkortti joutuvatko hekin uusimaan korrtinsa
- ei joudu
Ei joudu vaan kortti on voimassa vuoteen 2033 asti.
- pieni tarkennus
ei joudu kirjoitti:
Ei joudu vaan kortti on voimassa vuoteen 2033 asti.
Eli VIIMEISTÄÄN 2033 vanhankin kortin omistajat joutuvat uusimaan korttinsa vaikka kortti olisi voimassa pidempäänkin. Jo tuota ennen kortin jostakin muusta syystä uusiva saa määräaikaisen kortin 19.1.2013 jälkeen.
- Typerää on
"Autokouluilla on hyvät lobbaajat eduskunnassa. Kaikki nämä "ajokortti uudistukset" parantavat autokoulujen taloudellista tulosta,"
Ehkäpä noin, mutta autokoulut eivät ole ainoita "lobbareita" tämän asian osalta. Kannattaa muistaa, että poliisi on se, joka myöntää uuden ajokortin. Vaatimalla uusimista säännöllisin väliajoin valtio tekee valtavan tulonsiirron suoraan poliisin rahakirstuihin. Poliisi pitää voiton, joka sen keräämistä ajokortin lupamaksuista tulee.
Poliisejahan nykyään on paljon kansanedustajinakin, joten he voivat siis käytännössä itse siirtää poliisilaitokselle näin rahoja (toinen hyvä esimerkki oli taannoinen passiuudistus, jossa passin voimassaoloaika leikattiin kymmenestä viiteen vuoteen) suoraan veronmaksajan kukkarosta. Itselläni on ABCDE, joka kattaa siis kaikki ajoneuvoluokat. Viimeinen voimassaolopäivä on vuonna 2027. Jos joku viranomainen muuta väittää, aion ihan vain periaatteessa olla yhteydessä eduskunnan oikeusasiamieheen, ainakin, jos siitä uusittavasta kortista pitää jotain maksaa.
- Uteliaana kysyn
Oletko suorittanut kalliin ajotutkinnon jokaisesta kirjaimesta vai oletko vanhemman sukupolven kultamuna?
- pakko mikä pakko
Siispä vuonna 2027 saat korttia uusiessasi uuden määräaikaisen ajokortin viideksi vuodeksi jos siitä rapsitaan liiat kirjaimet pois. Samanlaiseksi uusittaessa saat kortin vain kahdeksi vuodeksi. Ja maksu on taksan mukainen.
- Kaiken takana
Illuminaatti
- eeuu
oikea vastaus on siis EU ja poliitikot
- mihinkään muutu
Määräikainenhan ajokortti on ollut aina.
- olli_vm86_
Hyvä juttu. On kyllä sellaisia taulapaita tuolla liikenteessä ettei tosikaan. Enkä puhu nyt ylinopeutta ajavista koska he mitä todennäköisesti tuntevat liikenteen pelisäännöt paremmin kuin arkana ajavat, heitä vain ei kiinnosta noudattaa tieliikennelakia. Ylinopeus on syyllisenä 40% liikenneonnettomuuksista, eli eikö tämä tarkoita sitä että 60prosentissa kyseessä on alinopeus tai suurinta sallittua nopeutta ajavat kuski. Eli ylinopeus ei ole suurin liikenneonnettomuuksien aiheuttaja, vaan alinopeus on. Tähän tuskin kenelläkään on vastaan väittämistä. Tilastot puhukoon puolestaan.
- ei koske kaikkia
Tuossa sanotaan että määräaikaisuus koskee uusia ajokortin saajia ja nykyisten ei tarvitse uusituttaa ajokorttiaan määräajoin. Kannattaa lukea uutiset tarkempaan.
"Muuttuvatko kaikki tuon ajankohdan jälkeen uusitut ajokortit määräaikaisiksi, kehityspäällikkö Pekka Hiltunen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista?
– Eivät muutu. Määräaikaisuus koskee uusia ajokortin saajia. Jos haluaa vain uuden kortin repeytyneen tilalle, on siis aivan sama, uusiiko kortin nyt vai ensi vuonna. Sen sijaan, jos haluaa nykyiseen ajokorttiin lisää luokkia, esimerkiksi henkilöautokortin sijasta kuorma-autokortin, uusi kortti myönnetään määräaikaisena."
"– Tammikuun uudistuksen takia nykyisten ajokortin haltijoiden ei tarvitse tehdä mitään ennen vuotta 2033."- huijatuksi tulin
Kyllä tämä uudistus leikkaa korttini voimassaoloajasta 11 vuotta jos viimeistään vuonna 2033 on kortti uusittava. Minua on petetty, maksoin autokoulustani täyden hinnan aikoinaan, voinko periä osan takaisin?
- Lue vielä tarkemmin
Tuossa artikkelissa joko toimittaja oikoi mutkia tai haastateltava yksinkertaisti asioita (toimittajakin on voinut tulkita vastauksia väärin).
"– Eivät muutu. Määräaikaisuus koskee uusia ajokortin saajia. Jos haluaa vain uuden kortin repeytyneen tilalle, on siis aivan sama, uusiiko kortin nyt vai ensi vuonna."
Eli vastaus tarkoitti että ajokortin kaksoiskappaleen saa täsmälleen samanlaisena kuin entinen. Vaurioitumis- tai hukkumistapauksissa ei myönnetä uutta ajokorttia vaan tehdään vanhan ajokortin kaksoiskappale (minullakin on sellainen kun lompakon varastamisen yhteydessä vanha katosi).
"Sen sijaan, jos haluaa nykyiseen ajokorttiin lisää luokkia, esimerkiksi henkilöautokortin sijasta kuorma-autokortin, uusi kortti myönnetään määräaikaisena."
Eli kun myönnetään uusi ajokortti kyseisten muutosten tai vaikka voimassaolon päätyttyä iän vuoksi, tulee uusi määrä-aikainen kortti.
"– Tammikuun uudistuksen takia nykyisten ajokortin haltijoiden ei tarvitse tehdä mitään ennen vuotta 2033."
Mutta viimeistään silloin kaikkien loppujenkin on uusittava korttinsa määräaikaiseksi vaikka se olisi vielä voimassa (nyt korttinsa ajavalla nuorella vielä 30 vuotta).
- Kuski nimeltä Google
Tietokoneet niitä autoja kohta kuitenkin ajaa.
Köyhät kyykkyyn köyhistä vieläkin köyhempiä ja rikkaista vieläkin rikkaampia :D:D
- autolajetaatäs
Mihin sitä korttia tarvitaan?Autollahan ajetaan,ei kortilla!!!!
Hyvä jos kytät pistettäs hyllylle,ei ajoneuvoja. - ewsegwegewg
Ajokortin uusimiseen ei liity tutkintoa, sanoo Trafi. (Vuonna 2033)
Mutta silloin olemmekin osa Venäjää, joten ei hätää. Ja tankataan Teboililla puoli-ilmaista aitoa bensaa. - ajokortillinen
Kaikilla näillä lyhennetyillä voimassaoloajoilla on yksi ja ainoa tarkoitus, saada lisää tuloja valtiolle. Tätä rataa meillä on passit ja ajokortit tulevaisuudessa voimassa vain vuoden kerrallaan.
Yksi EU:n mukanaan tuoma vapaa liikkuvuus alueellaan on kuitenkin tuonut valtavan edun rikollisille, jotka hääräävät melko vapaasti ilman mitään määräaikaisuutta.
Kuinka monta lisävaivaa EU vielä ehtiikään tuoda Suomeenkin, ennen kuin tämä pakkopaidassa olo päättyy. Tuntuu vain siltä, ettei tällainen meno voi jatkua kovin pitkään. - asdfasdf
mites perkeleessä kun mullon myönnetty vuoteeen 2045 asti voimassa oleva kortti ja kaikki kortit pitää kuitenkin uusia 2033 vuonna antaako ne uuen ilmaiseksi?
- T.Pääministeri
Koetakaa nyt hyvät ihmiset ymmärtää,meillä on velvollisuus ja valtion talouden kannalta parempi auttaa muita EU-maita kuten kreikkaa.
Me tarvitsemme tähän rahaa,ja mitä muusta se tulee kuin suomen kansalta.
Se on vaan pakko repiä teiltä,oli teillä sitten rahaa tai ei ottaakaa vaikka sitten pika vippejä. - mgjmjm
olen maksanut kortistani vuoteen 2055 asti enkä aio hankkia ennen sitä mitään uusia kortteja jos siitä aiheutuu minulle ylimääräisiä menoja tai kuluja. vuonna 2033 saavat lähettää postissa uuden kortin ilmaiseksi jos haluavat.
- jjgrnrikgnm
Eikö tuo koske uusia ajokortteja, siis jotka saavat ensi kertaa ajokortin? Ei vanhoja.
- rahoitusmarkkina
Miksi ajokortti muuttuu määräaikaiseksi. Mikä paranee muutoksella.
- tiedänketääänestän
Mikään muu kuin valtion... korjaan Kreikkalaisten talous ei parane että valtio saa jälleen sadistista tyydytystä kyykyttäessään suomen kansaa.
Suomen ainoa kansanedustaja on Timo Soini, kaikki muut ovat jotain eu edustajia tai jopa Suomen kansanvastustajia.
- jalkratas
Niin,polkupyörillä on joskus ollut ajokortti enkä ihmettelisi jos sekin rahastuskeino käytettäisiin uudestaan hyväksi.
- stanan pskavaltio
Joo, löydettiinhän 90-luvullakin historian roskakorista vuosittainen käyttömaksu, tuulilasiin liimattava tarra josta kehittyi nykyinen ajoneuvovero. Miten ihmeessä se saatiin 70-luvulla pian pois käytöstä mutta ei nyt?
- asrgtqer
katsoppa mitä löysin!
http://tc.tradetracker.net/?c=3080&m=104442&a=81475&r=&u=
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä561968Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1651678Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701398Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2411357Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2281295Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3391169- 1281155
- 781106
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3161080IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3361070