Sijotus asunto vei eikö sijoitus asunto

Asunto kalle

(Sanon nyt alussa heti sen että olen suomenruotsalainen ja suomenkieli ei ole minun äidinkielini, eli jos on kirjoitusvirheitä niin pahoittelen)

Minulla on tämmöinen tapaus:

Asun viellä vanhempien luona ja omistan asunnon joka on arvoltaan n.200,000€ (helsinki kalliossa 48m2 2h) ja lainaa on noin 50.000 jäljellä. Lyhennän siitä n. 6000€/v

Ongelmani on että olen harkinnu että jos myisin sen asunnon ja ostaisin sijoitus asuntoja.

Aluksi menisin sinne asumaan kahdeksi vuodeksi (tai vuokraisin jolleki kaverille ja laittaisin nimeni papereille kahdeksi vuodeksi) ja myisin sen verottomasti. Silloin saisin siitä n 162.000 - 165.000€.
Sillä rahalla mä kävisin pankilla ja pyytäsin lainaa vaikka 5lle eri asunnolle n.100.000€ josta maksasin 30% itse.
165,000/5 = 33.000 eli justiin se 30% plus varainsiirtoverot jne.

Mä sain justiin 100.000 laina lupauksen josta käsirahana ne pyysivät 15% ja viellä mun vanhasta asunnosta varmistusta.
Mitä mä kysysin niiltä olisi että mä maksaisin 30% käsirahana ja se varsinainen asunto joka olisin ostamassa olisi ainut varmistus mitä ne tarvitsisivat.

Mä pyytäisin kiinteällä tasaerällä ja 25v lainan kaikista lainoista. Sitten pää idea olisi niin että näistä kaikista asunnoista saisin vuokraa niin että ne kattaisivat kaikki kulut (Korot, lyhennys, yhtiövastike ja vero)


Miltä tämä kuullostaa? Olisiko mahdollista? Menisikö läpi?
Jos kirjoitin liian epäselväksi niin voin yrittää kirjoittaa paremmin uudelleen.

Kiitos etukäteen vastauksista


Ps. En tarvitse rommaus vastauksia.

8

255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • amatööri1

      Todennäköisesti oma maksukyky vaikuttaa miten pankki antaa lainaa. Ottamatta kantaa asuntojen sijainnin, kunnon ja vuokralaisen valintaan, niin puhtaasti laskemalla 7 % tuoton niin homma menisi jotenkin näin:

      100 000*7% = 7000/ 12 = 583,3. Eli tuossa olisi vuokratuotto. siihen lisätään vastike (100-150e)

      Jos otetaan 25 vuoden laina ja saataisiin vaikkapa 3% korolla se olisi korko 175e ja lyhennys 157e

      583,3 - 175 = 408,3e - 30 % pääomavero = 285,81 - lyhennys 157e = 128,81e positiivistä kassavirtaa kuukaudessa per asunto

      5 asunnosta yhteensä 655e toki omaisuus kasvaa lyhennyksen ja mahdollisen arvonnousun myötä.

      Kaikki mahdolliset tyhjät kuukaudet, remontit ja huonot vuokralaiset laskevat tuottoa, mutta näihin on mahdollista itse vaikuttaa jonkin verran :)

    • velka vipu

      Se ei ole mahdollista että "asut" vuokralaisen kanssa, kannattaa heti unohtaa!! Siis "keräisit" sitä kahta vuotta yhdessä vuokralaisen kanssa, että saisit myydä kahden vuoden jälkeen ilman veroja voitosta.

      • Asunto kalle

        Miten niin? Kämppiksenä. Jos muuttaisin sinne oikeasti ja hankkisin kämppiksen joka maksaisi vaikka 2000€ jos pyytäisin niin eihän se laitonta ole. Vai mitä?
        Jos pistäisin itseäni kirjoille ja annan hänelle vähän alennusta vuokrasta niin ihan varmasti menisi läpi.


    • velka vipu

      Tiedän tapauksen että omistaja olisi mennyt "asumaan" omistamaansa omakotitaloon vuokralaisten kanssa ja tähän verottaja heti puuttui. Ja kuinka uskottavaa se olisi että asuu vieraan ihmisen kanssa. Talot joissa on esim pieni yksiö vuokralaisia varten on eri asia. Siis yhdessä talossa on kaksi asuntoa. Toki kannattaa kysyä verottajalta.

    • KKHS

      Voisi mennä läpi, mutta ei ole missään määrin kannattavaa.

      Ensiksikin asunnon myyminen ilman voittoveroja on kannattavaa vain jos siitä saa oikeasti voittoa. Sen varaan ei kannata mitään perustaa, koska et tiedä kahden vuoden takaista tilannetta.

      Toisekseen lainasuunnitelmasi on kehno, koska ottaisit pitkän lainan jossa alkupuolella korot ylittävät lyhennykset. Eli heität rahaa hukkaan aivan turhaan.

      Asuntoihin sijoittaminen toimii parhaiten kun sen tekee yksinkertaisesti ja kostailematta.

      Jos saat siitä 200 000€ asunnosta hyv'n hinnan, myy se. Käytä myyntivoittosi edullisiin yksiöihin (Helsingin ulkopuolelta saa helposti 3-5 asuntoa sillä 150 000€ -verot). Ota niihin vuokralaiset ja kerää vuokratuloista jäävät rahat säästöön. Säästöillä pidät paitsi huolen jo olemassaolevista asunnoista, niin myös keräät pääomaa tuleviin sijoituksiin.

      Sinulla on hyvä lähtötilanne jossa on pääomaa käytettävissä, joten ei kannata monimutkaistaa hyvää juttua vedättämällä. Lainoilla menettäisit vaan rahaa korkoihin.

    • velka vipu

      Samaa mieltä, kannattaa ostaa useampi halvempi huoneisto, jakaa riskejä paljon. Ja tosiaan hyvä tilanne elämän alkuun, ei kannata mokata.

    • älä myy

      Ei sun tarvi myydä mitään, saat varallisuuttas vastaan lainoja, ja pistät vaan kaikki vuokralle. Myydessä joudut vaan maksaan verot.

      Jos sulla on nettovaroja vaikka 100 000 niin saat asuntoihin sillä lainaa esim 30/70 suhteella niin 333 333 lainaa, eli esim 3 x ~100 000e arvoista sijoitusasuntoa.

    • Rabbe77:

      Riippuu kyllä muutenkin tuloistasi, ainakin nykyisillä markkinoilla... Vaikea saada muutoin esim. 300 000 lainaa... mutta pankista kysymällä se selviää... kannattaa etsiä pankki joka ymmärtää asuntosijoittamisen päälle.

      tuosta lisää vinkkiä:

      http://www.investori.com/j/artikkelit/asuntosijoittaminen

      kannattaa myös jotenkin varautua tyhjien kuukausien riskiin, remonttiin, vuokralaisen maksuvaikeuksiin yms.. jotan ei liian tiukkaa budjettia...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9084
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2668
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      134
      2433
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      6
      1285
    Aihe