Kuinka puolustaudut kadulla?

FreeFighter 195

Edellinen "feikki"aloituksesta lähtenyt ketju on jo sen verran pitkä että laitampa tänne oman näkemykseni. Vaikka aloitus feikki olikin, asia on sikäli kuuma peruna että katuväkivalta kasvaa kokoajan.

Kuinka puolustautua hyökkääjää vastaan ilman 15v itsepuolustustaustaa?

Itse olen potkunyrkkeilytaustainen vapaaottelija. En kisaa enää kilpaa mutta sparraan matseihin meneviä seurassani. Potkunyrkkeilyn lisäksi olen treenannut krav magaa ja Aikidoa.

Näkemykseni iskujen/ potkujen, sekä lukkojen käytön monipuolisuudesta on sellainen että usein tehdään sama virhe kuin koulun penkillä. Ei keskitytä oleellisuuksiin vaan treenataan 30% oleellista, 70% epäoleellista. Tämä syö toistojen määrää ja heikentää selkärankaan menon tasoa.

Tämä näkyy potkunyrkkeily ja vapaaottellu matseissakin. Taso on yllättävän kapea. Muutama jätkä osaa ja he menevätkin voitosta voittoon. Hlö koht en matsaa enää siksi koska treenit vie perheellisen aikaa p**usti ja matseissa ei liiku raha vielä tänäpäivänä. Kokoani ja voittolistaani en viitsi sanoa ettei "aleta tunnistelemaan" ;)

Ohjeeni on seuraava sellaisille jotka eivät itsepuolustus"uraa" suunnittele vaan haluavat oppia puolustamaan itseään:

Opettele seuraavat esim potkunyrkkeilystä (ei liikaa):

-Yleisimmät lyönnit, suorat, ruuvilyönnit, kohokoukut, upparit.
-Kiertopotkut munuaisten korkeudelta alaspäin (maximaalinen teho)
-Suorat ja polvipotkut.

Lisäksi esim Aikidosta ja Krav magasta pystylukkoja, muutama jalkalukko ja hirttolukko. Lukot vasta 1-2 vuotta nyrkkeilyn aloittamisen jälkeen.

Arsenaali tulee olla sen verran kapea että käyt ne 4-5krt viikossa treenattuna 2-3viikossa läpi. "Kymmenentuhatta toistoa" on paljon helpompi tehdä määrällä ja kokonaisuudella jonka hahmottaa.

Kuinka aloittaa? Käy seuran treeneissä tai mikäli et siihen innostu, hanki tuntemasi ammattilainen opettamaan sinulle perustekniikka.

Sama lukkojen kohdalla. Lukkojen opettelu kannattaa aloittaa tosiaan vasta kun nyrkkeilypuoli on vuoden parin treenin takana oleva juttu että uuden sisäistämiskynnys ei ylity.

Videoi ammattilaisen kanssa käymät treenit. Kysy opettajalta jokaisen liikkeen erityishuomio ja virheet jotka hänen mielestään teet. Näin voit treenata kotona asiaa videokameran kanssa ja saada oivallus ja sitäkautta harjoittelu oikeaoppiselle radalle.

Hommaat kotiin potkusäkin, lyöntisäkin, upparityynyn ym jossa treenata myös liki joka päivä jonkin verran.

Kun saat koordinaation pelaamaan, voit alkaa sparraamaan ja kuka tietää vaikka kisaamaankin jos oikein innostut. Tärkeintä on kuitenkin omaksua oikeaoppinen tekniikka eikä toimia väärin, saada sparrikavereilta turpaan ja lopettaa.

Ja itse asian sisäänajo menee niin että variaatioita luokkaa viisi (säilyy yksinkertaisuus). Oikeaoppinen tekniikka ja päivittäiset toistot.

Eli.. kun et treenaa LIIAN LAAJASTI, oivallat hlö koht tasolla tekemiesi asioiden ytimen jonka ansiosta treenitapa säilyy oikeana. Ja kun säkit on kotona riittävän lähellä ja paukuttelet niitä treenien lisäksi aina ohimennen, iskostuu ne selkärankaan ja väärä tapa ei palaa tositilanteessakaan koska oikea on niin paljon toimivampi ja helpompi.

3

220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfgmfgljkfjndfgxz

      Ihan hyvä kirjoitus, mutta tosi huono otsikko. Kaikki tuo siksi että voi puolustautua kadulla? Kannattaisi olla joku parempi syy. Tai kannattaisi hankkia elämä.

    • Free Fighter 195.

      Juu, näinpä. Idea oli oikeastaan se, kuinka saada taidot josta on käytännön hyötyä sparrauksessa, ottelemisessa ja vaikka itsepuolustuksessakin.

    • NoRetreatNoSurrender

      Hyvä aloitus.

      Tarpeeksi yksinkertainen, urheilullinen treenitapa ja toistoa toistoa toistoa = tuloksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2287
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe