kesyrottaa

rat fani

ajattelin hankkia kesyrotan , mulla on kokemusta jyrsijänhoidosta, mutta täs olisi muutama kysymys:)
Onko rotta seuraeläin, eli voinko potää samassa terraariossa monta samaa sukupiolta olevaa rottaa?
Onko rotta päiväeläin?
Paljonko rotta maksaa?

11

250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • geh

      Rottia nimenomaan täytyy pitää pareittain tai laumoissa. Tarvitsevat ehdottomasti kaverin seuraa.
      Terraario ei ole soveltuva asumus rotalle, eli samassa häkissä voi pitää monta samaa sukupuolta olevaa rottaa.

      Ei ole päiväeläin (enemmän ilta), mutta touhuaa päivälläkin mielellään. Oppivat olemaan hereillä omistajan päivärytmin mukaan.

      Rotan hinta on n. 30€

    • 10+12

      Jos kerta löytyy kokemusta jyrsijänhoidosta, niin pitäisi kyllä tietää jo ihan perusjuttuja!

      Naurettavaa, etteivät nykyajan pennut osaa etsiä tietoa kirjoista, eivätkä edes netin asiallisilta sivuilta, kuten yhdistykset ja kasvattajat.

      Kokeilepas semmoista kirjaa kuin Minä ja rottani sekä erityisesti Outi Pauliina Salo: Kesyrotat. Ja SKEY:n sivuja http://www.kesyrottayhdistys.fi/

      Ja voisi joskus lukea noita edellisiäkin "ihquu mulle tulee rottia, mitä ne on?" keskusteluja.

      • aloittaja :))))))

        Sori vain,mulla on kokemusta hamsterin hoidosta, mulla on ollut kuusi hamsteria ja osaan hoitaa jyrsijöitä.
        Rähjäät mulle nyt siitä,että tulin tänne kysymään enkä lukenut kirjoista?

        EI sun ole mikään pakko vastata , mutta älä huoli ,sullekin löytyy varmasti lääkkeitä tohon raivon hallintaan :D


      • 6+9
        aloittaja :)))))) kirjoitti:

        Sori vain,mulla on kokemusta hamsterin hoidosta, mulla on ollut kuusi hamsteria ja osaan hoitaa jyrsijöitä.
        Rähjäät mulle nyt siitä,että tulin tänne kysymään enkä lukenut kirjoista?

        EI sun ole mikään pakko vastata , mutta älä huoli ,sullekin löytyy varmasti lääkkeitä tohon raivon hallintaan :D

        Etpä ole paljon maailmaa kokenut, jos kirjoitus oli sinusta "rähjäämistä". Surettaa lasten taidot elämässä nykyään.

        Ei ole pakko tulla avaamaan aina vaan uusia keskusteluja, kun nuo perusjutut on kyselty kymmeniä kertoja tällä foorumilla. Niitä vastauksia voisi myös lukea, ei kukaan jaksa aina jankata samaa. Samaten voisi lukea muita nettilähteitä (jos kirjat ovat kerta niin out), kuten kasvattajien ja harrastajafoorumeiden infot.

        Tietysti on mahdollista, että lukutaito ei ole vielä kehittynyt kunnolla. Kuten ei myöskään oikeinkirjoitus tai sujuva suomenkieli. PS. väli tulee pilkun jälkeen, ei ennen sitä; ja raivonhallinta on yhdyssana.


      • rat fani
        6+9 kirjoitti:

        Etpä ole paljon maailmaa kokenut, jos kirjoitus oli sinusta "rähjäämistä". Surettaa lasten taidot elämässä nykyään.

        Ei ole pakko tulla avaamaan aina vaan uusia keskusteluja, kun nuo perusjutut on kyselty kymmeniä kertoja tällä foorumilla. Niitä vastauksia voisi myös lukea, ei kukaan jaksa aina jankata samaa. Samaten voisi lukea muita nettilähteitä (jos kirjat ovat kerta niin out), kuten kasvattajien ja harrastajafoorumeiden infot.

        Tietysti on mahdollista, että lukutaito ei ole vielä kehittynyt kunnolla. Kuten ei myöskään oikeinkirjoitus tai sujuva suomenkieli. PS. väli tulee pilkun jälkeen, ei ennen sitä; ja raivonhallinta on yhdyssana.

        katso nyt,taas aloit rähjätä:) ja vielä aliarvioit lukutaitoani. Kuuleppas. Käskit mun lukea aiheesta,niinhän luenkin,näitä vastauksia nimittäin. Ei kukaan oo pakottanu sua vqstaamaan, joten turha aukoa päätä että älä jaksa aloittaa uusia keskusteluja. Oisko parempi etten kysy neuvoa jahoidan rottaa väärin,häh? Jos asia nyt sua harmittaa, ei ole pakko vastat:) ja mikäli haluat vastat ,se on sun oma ongelma, mitäs ärryt pikkuasioista.
        Ainiin, ja mikäli kirjotisvirheet haittaavat, mene äidinkielen tunnille vaahtoamaan. Ihan vapaasti.
        Koeta pärjätä.


      • LOL
        rat fani kirjoitti:

        katso nyt,taas aloit rähjätä:) ja vielä aliarvioit lukutaitoani. Kuuleppas. Käskit mun lukea aiheesta,niinhän luenkin,näitä vastauksia nimittäin. Ei kukaan oo pakottanu sua vqstaamaan, joten turha aukoa päätä että älä jaksa aloittaa uusia keskusteluja. Oisko parempi etten kysy neuvoa jahoidan rottaa väärin,häh? Jos asia nyt sua harmittaa, ei ole pakko vastat:) ja mikäli haluat vastat ,se on sun oma ongelma, mitäs ärryt pikkuasioista.
        Ainiin, ja mikäli kirjotisvirheet haittaavat, mene äidinkielen tunnille vaahtoamaan. Ihan vapaasti.
        Koeta pärjätä.

        Onnex sulla on tullu käytyy siel "äidinkielen tunnilla".. Onnee vaa tulevaisuudes.


    • Rotanomistaja

      Mulla on kaksi kesyrottapoikaa ja viihtyvät keskenään, vaikka välillä pientä nahistelua onkin, mutta se on ihan luonnollista. Niin kuin jo edellä mainittiinkin, tarvitsevat ehdottomasti lajitoverin seuraa, vaikka niiden kanssa seurustelisikin paljon.

      Todellakin tottuvat ihmiseen helposti ja kesyyntyvät kunhan niiden kanssa viettää aikaa. Omat rottani ovat nyt kuukauden olleet meillä ja aina kun tulen koulusta kotiin makaavat häkissä riippukeinussaan ja odottavat pääsevänsä ulos. Sitten, kun aukaisen häkin luukun ne tulevat ihan itse heti kädelleni ja siitä olkapäälleni, joten ovat seuraeläimiä ja hereillä myös päivällä. Tosin eniten ehkä yöllä. Omien rottieni olen nähnyt hyvin harvoin nukkuvan silloin, kun olen kotona.

      Rottieni hinta oli 22€/rotta Faunatar-eläinkaupasta ostettuna, mutta kasvattajilta ostaminen on suositeltavampaa ja samaa hintaluokkaa heiltäkin ostettaessa.

    • gffhd

      Ei missään tapauksessa kannata mistään Faunattaresta ostaa rottia. Jos jyrsijöitä ei ole poikasaikana käsitelty tarpeeksi, niistä ei välttämättä ikinä tule kunnolla käsikesyjä.

      Kesyrottayhdistyksen kasvattajilta saa suunnilleen samaan hintaan varmasti kesyjä eläimiä jotka eivät ole säikkyjä tai purevia.

    • rotta1

      Hei! Olen lukenut ROTISTA jo vähän mutta olisi kiva tietää keneltä kasvattajalta sen hankkisin. Ja olisko kellään niksiä niiden kesyttämiseen.

      • Kaikki Kesyrottayhdistyksen viralliset kasvattajat on asiallisia, ja heiltä saa hyviä lemmikkejä. Lisäksi he osaavat suositella paljon hyviä epävirallisia kasvattajia.


    • surhym

      Kaikki kasvattajat pitävät kyllä huolta että rotat ovat kesyjä, nehän ovat kesyrottia;) valitset kasvattajan sen mukaan miltä tuntuu. Tietysti jonkun joka olisi sopivan matkan päässä ja jolla olisi vapaita poikasia, käy suomen kesyrotta yhdistyksen sivuilla katselemassa kasvattajia, sieltä löytyy myöskin hyvää tietoa rotista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe