Huoltoyhtiö ja yleisavaimen käyttö

tymistynyt asukas

Nostetaanpa tämä aihe esille.

Asun itähelsinkiläisessä kerrostalo-omistusasunnossa. Olin tehnyt huoltoyhtiöön ilmoituksen, että kylppärin patterissa oli vikaa. Huoltoyhtiöstä kysyttiin, saako asuntoon mennä yleisavaimella. Sanoin, että ei. Minulle pitää soittaa jotta voin olla itse paikalla, kun korjaus tehdään. Kaiken piti olla selvää.

Kävin aamupäivällä asioilla ja tullessani kotiin näin rappukäytävässä kaksi huoltomiestä. Mainitsin patterista ja he sanoivat jo käyneensä asunnossani!!

-> Kysynkin, onko muille käynyt niin, että huoltoyhtiön kaverit ovat asukkaan poissaollessa menneet sisään yleisavaimella vaikka tämä on nimenomaisesti kielletty?

Soitin isännöitsijälle ja hän sanoi, että "virhe oli käynyt, mutta minkäs sille voi". Kuulemma" pojat olivat tienneet tehneensä väärin, mutta näin pääsi käymään."
Kaverit eivät jättäneet edes mitään ilmoitusta käynnistään, vaikka näin kuulemma tehdään, kun asunnossa käydään asukkaan poissaollessa.

Ihmettelen todella tällaista menettelyä. Jäi myös mieleen, että kuinkahan monta kertaa aikaisemmin nämä kaverit ovat käyneet asunnossani ihmettelemässä. Ja että onko tällä huoltofirmalla yleisemminkin tällainen periaate, että jaetaan yleisavaimia ihmisille, jotka toimivat tietoisesti väärin?

Yksityisyyden suoja on nykyaikana kummallinen juttu. On niitä, jotka haluavat esitellä itseään facebookissa ja bigbrother -ohjelmissa, ja sitten on meitä, jotka haluavat pitää kotinsa yksityisenä. Itse kuulun jälkimmäisiin. Varkauksia en pelkää. Kyse on siitä, että en halua, että kotiini tullaan tirkistelemään ja katsomaan tilaa jossa asun. Kotini on kotini eikä se ole mikään asemahalli. Sinne saa tulla vain silloin, kun itse avaan oven. Nämäkin kaverit olivat epämääräisen näköisiä kavereita (kalju, tatuoinnit), joita en tunne, enkä halua että he tai heidän kaverinsa tuntevat minut.

Tiedän työni puolesta, että kiinteistöalalle sopii kaikenlaista veitikkaa, joiden luotettavuus sopii paremmin poliisin asiakkuuteen kuin minun eteiseeni.

Turvalukoista: tuntuu ihmeelliseltä, että joudun käyttämään turvalukkoa, jotta huoltoyhtiön miehet eivät pääsisi sisään poissaollessani.

217

15217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entinenhuoltomies

      Ei se tieto aina huoltomiehelle asti kulje, varsinkin kun työtilauksen ottaa vastaan joku muu kuin huoltomies. Toki hyviin tapoihin kuuluu jättää lappu käynnistä. Työnjohto taas yrittää luikerrella vastuusta.

      • hkjhkhkjhkhkh

        Asunnossani on käyty ainakin 3 kertaa ilman lupaa ja tämä kaikki viimeisen 3 vuoden aikana.

        1 kerralla tulin töistä kotiin ja eteisessä oli lappu huoltoyhtiöltä, että oli käyty tarkistamassa patterit. Tulosta ei ilmoitettu etukäteen. Kämppäni oli ian sekaisin, laskut pitkin pöytiä, kaljapulloja viikonlopun bileiden jäljiltä. Oli siis maanantai...

        2 Kerralla olin nukkumassa ja heräsin siihen kun joku hönkii asuntoon omilla avaimilla. No 2 huoltomiestä oli väärässä talossa ja väärässä asunnossa. Tein valituksen isännöitsijälle.

        3 Olin muuttanut toiseen asuntoon ja nukuin aamulla kotona ja ovikello soi. Aloin vetää vaatetta niskaan ja mennä ovelle, niin joku tulee sisään yleisavaimella. No huoltoyhtiön juippi oli tullut väärään asuntoon tarkistamaan pattereita.

        4. Ketähän muita mun asunnossa on käynyt silloin kun en itse ole kotona??


      • jkjjljjkljljlkjjl
        hkjhkhkjhkhkh kirjoitti:

        Asunnossani on käyty ainakin 3 kertaa ilman lupaa ja tämä kaikki viimeisen 3 vuoden aikana.

        1 kerralla tulin töistä kotiin ja eteisessä oli lappu huoltoyhtiöltä, että oli käyty tarkistamassa patterit. Tulosta ei ilmoitettu etukäteen. Kämppäni oli ian sekaisin, laskut pitkin pöytiä, kaljapulloja viikonlopun bileiden jäljiltä. Oli siis maanantai...

        2 Kerralla olin nukkumassa ja heräsin siihen kun joku hönkii asuntoon omilla avaimilla. No 2 huoltomiestä oli väärässä talossa ja väärässä asunnossa. Tein valituksen isännöitsijälle.

        3 Olin muuttanut toiseen asuntoon ja nukuin aamulla kotona ja ovikello soi. Aloin vetää vaatetta niskaan ja mennä ovelle, niin joku tulee sisään yleisavaimella. No huoltoyhtiön juippi oli tullut väärään asuntoon tarkistamaan pattereita.

        4. Ketähän muita mun asunnossa on käynyt silloin kun en itse ole kotona??

        Pitää varmaan hommata sellainen turvalukko jonka palokunta saa kyllä tarvittaessa auki, mutta kaiken maailman "patterintarkistajat" jäävät ulkopuolelle. Miksi ei voida soittaa asukkaalle ennenkuin tullaan?

        Vai etsiikö noi "huoltomiehet" mahdollisia kannabisviljelmiä kun noin salaperäisesti tullaan ilman lupaa?


      • olet JUOPPOLALLI
        hkjhkhkjhkhkh kirjoitti:

        Asunnossani on käyty ainakin 3 kertaa ilman lupaa ja tämä kaikki viimeisen 3 vuoden aikana.

        1 kerralla tulin töistä kotiin ja eteisessä oli lappu huoltoyhtiöltä, että oli käyty tarkistamassa patterit. Tulosta ei ilmoitettu etukäteen. Kämppäni oli ian sekaisin, laskut pitkin pöytiä, kaljapulloja viikonlopun bileiden jäljiltä. Oli siis maanantai...

        2 Kerralla olin nukkumassa ja heräsin siihen kun joku hönkii asuntoon omilla avaimilla. No 2 huoltomiestä oli väärässä talossa ja väärässä asunnossa. Tein valituksen isännöitsijälle.

        3 Olin muuttanut toiseen asuntoon ja nukuin aamulla kotona ja ovikello soi. Aloin vetää vaatetta niskaan ja mennä ovelle, niin joku tulee sisään yleisavaimella. No huoltoyhtiön juippi oli tullut väärään asuntoon tarkistamaan pattereita.

        4. Ketähän muita mun asunnossa on käynyt silloin kun en itse ole kotona??

        Vähennä sitä känni-idioottibiletystä niin ei tarvitse hävetä jos kämppä muistuttaa spurguluokaa ja maksakin viihtyy paremmin jos elämässä on muitakin hauskanpitotapoja kuin känniörveltäminen.


      • fireXman
        jkjjljjkljljlkjjl kirjoitti:

        Pitää varmaan hommata sellainen turvalukko jonka palokunta saa kyllä tarvittaessa auki, mutta kaiken maailman "patterintarkistajat" jäävät ulkopuolelle. Miksi ei voida soittaa asukkaalle ennenkuin tullaan?

        Vai etsiikö noi "huoltomiehet" mahdollisia kannabisviljelmiä kun noin salaperäisesti tullaan ilman lupaa?

        >> turvalukko jonka palokunta saa kyllä tarvittaessa auki
        Ei siihen mitään erityislukkoa tavitse. Palokunta ei tarvittaessa jää lukkojen kansa räpläämää vaan menee ovesta läpi. Perusovi hajoa tosi nopeasti.


      • Entinen talkkari
        hkjhkhkjhkhkh kirjoitti:

        Asunnossani on käyty ainakin 3 kertaa ilman lupaa ja tämä kaikki viimeisen 3 vuoden aikana.

        1 kerralla tulin töistä kotiin ja eteisessä oli lappu huoltoyhtiöltä, että oli käyty tarkistamassa patterit. Tulosta ei ilmoitettu etukäteen. Kämppäni oli ian sekaisin, laskut pitkin pöytiä, kaljapulloja viikonlopun bileiden jäljiltä. Oli siis maanantai...

        2 Kerralla olin nukkumassa ja heräsin siihen kun joku hönkii asuntoon omilla avaimilla. No 2 huoltomiestä oli väärässä talossa ja väärässä asunnossa. Tein valituksen isännöitsijälle.

        3 Olin muuttanut toiseen asuntoon ja nukuin aamulla kotona ja ovikello soi. Aloin vetää vaatetta niskaan ja mennä ovelle, niin joku tulee sisään yleisavaimella. No huoltoyhtiön juippi oli tullut väärään asuntoon tarkistamaan pattereita.

        4. Ketähän muita mun asunnossa on käynyt silloin kun en itse ole kotona??

        Entisenä huolmiehenä voi sanoo, ettei huoltomiestä kiinnosta asiakkaiden kämpän siisteys, eikä kannabisviljelmät. Pääasia on että työn voi suorittaa esteettömästi.


      • hjkhjkjhkhjkhjkhk
        olet JUOPPOLALLI kirjoitti:

        Vähennä sitä känni-idioottibiletystä niin ei tarvitse hävetä jos kämppä muistuttaa spurguluokaa ja maksakin viihtyy paremmin jos elämässä on muitakin hauskanpitotapoja kuin känniörveltäminen.

        Ihmiset joilla on elämä pitävät joskus myös bileitä tai juhlia. Eikä sitä poikamiehenä aina jaksa muutenkaan siivota oli sitten juoppo tai ei.

        olen ennemminkin ex juoppolalli=opiskelija, tulin juuri juoksulenkiltä. Urheilu on parasta :)


      • Vuokralainen.

        Kyse ei ole hyvistä tavoista vaan laki velvoittaa isännöitsijää/huoltomiehiä sopimaan asukkaan kanssa käynneistä ja laki velvoittaa myös jättämään käynneistä lapun josta selviää tehty työ sekä kuka työn on tehnyt.

        Aloittajan ei kannata jättää asiaa sikseen.
        Itse olen saanut tällaisessa tapauksessa kirjallisen anteeksipyynnön.
        Voit ottaa myös yhteyttä työn suorittaneeseen huoltoyhtiöön ja pyytää selvitystä siitä että miksi on toimittu lainvastaisesti ja vastoin kieltoasi.
        Juttele myös naapurien kanssa asiasta.
        Ensimmäisestä lainrikkomuksesta ei ehkä kannata tehdä rikosilmoitusta mutta talossa on useamman kerran toimittu tuolla tavalla niin rikosilmoituksen voi tehdä.
        Rikoksen nimike lienee kotirauhan häirintä?

        Olen kiinnostunut tekemään yleisönosaston lehtijutun luvattomista käynneistä ja niistä vuokra-ja huoltoyhtiöistä jotka rikkoo lakia.
        Jos joku muu on myös kiinnostunut tuomaan julkisuuteen aloittajan mainitsemaa ongelmaa niin jutun voisi tehdä myös "kimpassa".
        Kun lakia rikkovat yhtiöt tuodaan julkisuuteen niin sillä on varmasti vaikutusta niin että huoltoyhtiöt alkaa noudattamaan lakia.


      • ghjukl
        fireXman kirjoitti:

        >> turvalukko jonka palokunta saa kyllä tarvittaessa auki
        Ei siihen mitään erityislukkoa tavitse. Palokunta ei tarvittaessa jää lukkojen kansa räpläämää vaan menee ovesta läpi. Perusovi hajoa tosi nopeasti.

        No mutta sen "erityislukon" tarvitsee pitämään patterin ilmailijat pihalla.


      • ärsyyntynyt
        olet JUOPPOLALLI kirjoitti:

        Vähennä sitä känni-idioottibiletystä niin ei tarvitse hävetä jos kämppä muistuttaa spurguluokaa ja maksakin viihtyy paremmin jos elämässä on muitakin hauskanpitotapoja kuin känniörveltäminen.

        Tämä on tyhmä viesti, saahan sitä ihminen viikonloppuna pilettää.


      • Huoltomiehen
        Entinen talkkari kirjoitti:

        Entisenä huolmiehenä voi sanoo, ettei huoltomiestä kiinnosta asiakkaiden kämpän siisteys, eikä kannabisviljelmät. Pääasia on että työn voi suorittaa esteettömästi.

        asiakkaana voin sanoa että näyttää kyllä kiinnostavan. Tässä hiljattain tuli ihmeellinen ilmoitus vuokranantajalta että "Saamamme selvityksen mukaan asuntonne on siivoton, tulemme sinä ja sinä päivänä tekemään tarkastuksen ja ellei asunto ole asianmukaisesti siivottu tulemme antamaan varoituksen ja irtisanomme vuokrasuhteen"
        Asunnossa ei ollut paikallaollessani käynyt ketään eikä koskaan tekemässä mitään selvitystä joka olisi selittänyt tapahtuneen. Ainoa jäljellä oleva mahdollisuus on että joku "patterintarkastaja" huoltoyhtiöstä oli käynyt poissaollessani ja laittanut "selvityksen" eteenpäin.

        Ihmetyttää tänäkin päivänä tuo ilmoitus, jossa kerrottiin että antavat varoituksen JA ryhtyvät irtisanomistoimiin. Ei ehkä ihan laillistakaan?

        Kaksi naishenkilöä sitten ilmestyi parin viikon kuluttua pitämään tupakaappijasiivoustarkastuksen, eivät olleet tyytyväisiä ja kertoivat tulevansa kahden viikon kuluttua uudelleen. Se kaksi viikkoa on nyt kyllä ollut pitkä.
        Selvitysraporttia nämä arvon rouvat eivät visiitillään näyttäneet eivätkä kertoneet kuka oli selvityksen takana.

        Ihmeellistä on elämä.


      • relletti2
        Vuokralainen. kirjoitti:

        Kyse ei ole hyvistä tavoista vaan laki velvoittaa isännöitsijää/huoltomiehiä sopimaan asukkaan kanssa käynneistä ja laki velvoittaa myös jättämään käynneistä lapun josta selviää tehty työ sekä kuka työn on tehnyt.

        Aloittajan ei kannata jättää asiaa sikseen.
        Itse olen saanut tällaisessa tapauksessa kirjallisen anteeksipyynnön.
        Voit ottaa myös yhteyttä työn suorittaneeseen huoltoyhtiöön ja pyytää selvitystä siitä että miksi on toimittu lainvastaisesti ja vastoin kieltoasi.
        Juttele myös naapurien kanssa asiasta.
        Ensimmäisestä lainrikkomuksesta ei ehkä kannata tehdä rikosilmoitusta mutta talossa on useamman kerran toimittu tuolla tavalla niin rikosilmoituksen voi tehdä.
        Rikoksen nimike lienee kotirauhan häirintä?

        Olen kiinnostunut tekemään yleisönosaston lehtijutun luvattomista käynneistä ja niistä vuokra-ja huoltoyhtiöistä jotka rikkoo lakia.
        Jos joku muu on myös kiinnostunut tuomaan julkisuuteen aloittajan mainitsemaa ongelmaa niin jutun voisi tehdä myös "kimpassa".
        Kun lakia rikkovat yhtiöt tuodaan julkisuuteen niin sillä on varmasti vaikutusta niin että huoltoyhtiöt alkaa noudattamaan lakia.

        Poliisi ei tutki luvattomia käyntejä. Eräässä opiskelija-asuntolan omistamassa talossa oli enemmän sääntö kuin poikkeus että talonmies tunkeutui asukkaiden asuntoihin, milloin mistäkin mitättömästä syystä. Talonmiestä huomautettiin tunkeutumisen laittomuudesta, mutta muutosta ei tullut. Erään tunkeutumisen jälkeen asiasta käytiin kertomassa poliisilaitoksella, mutta eivät ottaneet asiaa vakavasti ja homma jatkui. Jatkuuko lie vieläkin.


      • Vuokralainen.
        relletti2 kirjoitti:

        Poliisi ei tutki luvattomia käyntejä. Eräässä opiskelija-asuntolan omistamassa talossa oli enemmän sääntö kuin poikkeus että talonmies tunkeutui asukkaiden asuntoihin, milloin mistäkin mitättömästä syystä. Talonmiestä huomautettiin tunkeutumisen laittomuudesta, mutta muutosta ei tullut. Erään tunkeutumisen jälkeen asiasta käytiin kertomassa poliisilaitoksella, mutta eivät ottaneet asiaa vakavasti ja homma jatkui. Jatkuuko lie vieläkin.

        Jos tekijä on tiedossa niin poliisille asia ei ole vaikea.
        Minullekin kerran sattui että poliisi ei tutkinut.Tein kantelun ja kantelusta puolen vuoden jälkeen tuli päätös jossa tutkiva poliisi sekä tutkinnanjohtaja sai huomautuksen.
        Periksi ei kannata antaa vaan lainrikkojat kannattaa saattaa vastuuseen tavalla tai toisella.


      • Vuokralainen.
        Huoltomiehen kirjoitti:

        asiakkaana voin sanoa että näyttää kyllä kiinnostavan. Tässä hiljattain tuli ihmeellinen ilmoitus vuokranantajalta että "Saamamme selvityksen mukaan asuntonne on siivoton, tulemme sinä ja sinä päivänä tekemään tarkastuksen ja ellei asunto ole asianmukaisesti siivottu tulemme antamaan varoituksen ja irtisanomme vuokrasuhteen"
        Asunnossa ei ollut paikallaollessani käynyt ketään eikä koskaan tekemässä mitään selvitystä joka olisi selittänyt tapahtuneen. Ainoa jäljellä oleva mahdollisuus on että joku "patterintarkastaja" huoltoyhtiöstä oli käynyt poissaollessani ja laittanut "selvityksen" eteenpäin.

        Ihmetyttää tänäkin päivänä tuo ilmoitus, jossa kerrottiin että antavat varoituksen JA ryhtyvät irtisanomistoimiin. Ei ehkä ihan laillistakaan?

        Kaksi naishenkilöä sitten ilmestyi parin viikon kuluttua pitämään tupakaappijasiivoustarkastuksen, eivät olleet tyytyväisiä ja kertoivat tulevansa kahden viikon kuluttua uudelleen. Se kaksi viikkoa on nyt kyllä ollut pitkä.
        Selvitysraporttia nämä arvon rouvat eivät visiitillään näyttäneet eivätkä kertoneet kuka oli selvityksen takana.

        Ihmeellistä on elämä.

        Tuossa tapauksessa olisi kannattanut pyytää sitä selvitystä ja kuka selvityksen on tehnyt.Kyseessä varmaan on ollut myös luvaton käynti josta voi tehdä rikosilmoituksen ellei se ole vanhentunut tapaus.


      • eikiva
        Huoltomiehen kirjoitti:

        asiakkaana voin sanoa että näyttää kyllä kiinnostavan. Tässä hiljattain tuli ihmeellinen ilmoitus vuokranantajalta että "Saamamme selvityksen mukaan asuntonne on siivoton, tulemme sinä ja sinä päivänä tekemään tarkastuksen ja ellei asunto ole asianmukaisesti siivottu tulemme antamaan varoituksen ja irtisanomme vuokrasuhteen"
        Asunnossa ei ollut paikallaollessani käynyt ketään eikä koskaan tekemässä mitään selvitystä joka olisi selittänyt tapahtuneen. Ainoa jäljellä oleva mahdollisuus on että joku "patterintarkastaja" huoltoyhtiöstä oli käynyt poissaollessani ja laittanut "selvityksen" eteenpäin.

        Ihmetyttää tänäkin päivänä tuo ilmoitus, jossa kerrottiin että antavat varoituksen JA ryhtyvät irtisanomistoimiin. Ei ehkä ihan laillistakaan?

        Kaksi naishenkilöä sitten ilmestyi parin viikon kuluttua pitämään tupakaappijasiivoustarkastuksen, eivät olleet tyytyväisiä ja kertoivat tulevansa kahden viikon kuluttua uudelleen. Se kaksi viikkoa on nyt kyllä ollut pitkä.
        Selvitysraporttia nämä arvon rouvat eivät visiitillään näyttäneet eivätkä kertoneet kuka oli selvityksen takana.

        Ihmeellistä on elämä.

        Niin ehkä vain oli keksitty tarina eli naiset kävi tekemässä tupatarkastuksen että onko arvokasta tavaraa että kannattaako joskus "kyläillä"sinun poissa ollessa,,,, takapiruna ehkä miehet.


      • nykyinen talkkari
        Entinen talkkari kirjoitti:

        Entisenä huolmiehenä voi sanoo, ettei huoltomiestä kiinnosta asiakkaiden kämpän siisteys, eikä kannabisviljelmät. Pääasia on että työn voi suorittaa esteettömästi.

        Nykyisenä talkkarina voin sanoa, että voit ton perusteella pitää kämppääs siistinä. Työt käydään tekemässä työaikana ei iltaisin/vkl.


      • känni ei laiton
        olet JUOPPOLALLI kirjoitti:

        Vähennä sitä känni-idioottibiletystä niin ei tarvitse hävetä jos kämppä muistuttaa spurguluokaa ja maksakin viihtyy paremmin jos elämässä on muitakin hauskanpitotapoja kuin känniörveltäminen.

        Kyllä lain mukaan saan olla juoppo. Kämppänikin saa olla läävä kiinalaisilla ruuanjämillä, tyhjillä pulloilla ja tupakantumpeilla. Taloyhtiöni säännötkin sallivat sen. Ei minua haittaa jos seuraa tulee ja olkoot syy vaikka patterien säädöt. Siinäs jatkan ryypiskelyä ja örveltämistäni.


      • mikä täällä haisee?
        känni ei laiton kirjoitti:

        Kyllä lain mukaan saan olla juoppo. Kämppänikin saa olla läävä kiinalaisilla ruuanjämillä, tyhjillä pulloilla ja tupakantumpeilla. Taloyhtiöni säännötkin sallivat sen. Ei minua haittaa jos seuraa tulee ja olkoot syy vaikka patterien säädöt. Siinäs jatkan ryypiskelyä ja örveltämistäni.

        Lemu ei saa tulla rappukäytävään. Sitä väistämättä tulee kun kiinalaiset ruuanjämät muhii muutaman viikon siivoamatta.


      • dfgsadgfdsafadfd
        Entinen talkkari kirjoitti:

        Entisenä huolmiehenä voi sanoo, ettei huoltomiestä kiinnosta asiakkaiden kämpän siisteys, eikä kannabisviljelmät. Pääasia on että työn voi suorittaa esteettömästi.

        sama juttu. onhan noita kannabisviljelmiä tullut nähtyä pk-seudulla vähän väliä. mutta ei kiinnosta pätkän vertaa. huoltomies ei ole poliisi eikä edes vasikkakaan. meillä tuli huoltotiketteihin erikseen merkintä, jos asiakas salli yleisavaimella käymisen. muuten ei menty.


    • nimin. kokemusta on.

      Näitä on varmasti monessakin paikassa, mutta kukaan ei uskalla julkisesti nimien kanssa puhua, ettei isännöitsijät rupea uhittelee.

      • mek

        Jos isännöitsijä uhittelee niin hänelle voi sanoa että hän on asuntoyhtiön palveluksessa eikä toisin päin ja isännöitsijan voi tarvittaessa vaihtaa.


      • Hommaa elämä
        mek kirjoitti:

        Jos isännöitsijä uhittelee niin hänelle voi sanoa että hän on asuntoyhtiön palveluksessa eikä toisin päin ja isännöitsijan voi tarvittaessa vaihtaa.

        Voi hellanlettas :D. Luuletko, että olet joku pomo siinä asuntoyhtiössä? Ei sulla ole mitään sananvaltaa asuntoyhtiön asioissa, isännöitsijällä on. Ja monesti isännöitsijä on hyvissä väleissä taloyhtiön hallituksen kanssa, niinkin hyvää pataa, ettei parane alkaa urputtamaan tai alkaa elo käydä veemäiseksi.


      • ......
        Hommaa elämä kirjoitti:

        Voi hellanlettas :D. Luuletko, että olet joku pomo siinä asuntoyhtiössä? Ei sulla ole mitään sananvaltaa asuntoyhtiön asioissa, isännöitsijällä on. Ja monesti isännöitsijä on hyvissä väleissä taloyhtiön hallituksen kanssa, niinkin hyvää pataa, ettei parane alkaa urputtamaan tai alkaa elo käydä veemäiseksi.

        Taloyhtiön hallitus koostuu asukkaista ja luulisi heihinkin vaikuttavan isännöitsijän tekemiset. Jos isännöitsijä toimii väärin niin on kaikkien etu että isännötsijä vaihtuu.


      • --------------------
        ...... kirjoitti:

        Taloyhtiön hallitus koostuu asukkaista ja luulisi heihinkin vaikuttavan isännöitsijän tekemiset. Jos isännöitsijä toimii väärin niin on kaikkien etu että isännötsijä vaihtuu.

        Isännöitsijä on taloyhtiön palveluksessa. Hallitus edustaa taloyhtiötä, mutta jokaisella osakkeenomistajalla on äänivalta hallitusta valittaessa ja myös oikeusasettua itse ehdolle hallituksen jäseneksi (äänimäärä on yleensä sidottu omistettujen osakkeiden määrään). Hallitus on vastuussa tekemistään päätöksistä(yhtiökokous eli kaikki talon osakkaat yhtiökokouksissa tehdyistä päätöksistä) ja isännöitisjätoimisto sille toimeksiannetuista tehtävistä. Kovin on huonossa hoteissa talon asiat, jos hallituksen jäsenet kuvittelevat, että isännöitsijällä on vastuu, eivätkä kanna omaa vastuutaan. Tällaiseenkin voi joskus törmätä. Urputtaminen taas harvoin johtaa mihinkään järkevään missään tilanteessa ja hyvä niin.


      • Anonyymi

        Niin, sieltä isännöinnin suunnalta tulee äkkiä vihat niskaan, pitäis asukkaan vaan kaikki niellä


    • qwerty6+10

      Tee kuin minä, osta omakotitalo.

      • Mansen mimmi

        Helpommaksi ja halvemmaksi tulee teetättää omaan oveen turvalukko ja olla antamatta sitä avainta huoltofirmalle. Ei todellakaan tulla meidän asuntoon kuin hollitupaan.

        Suosittelen.


      • et silleen
        Mansen mimmi kirjoitti:

        Helpommaksi ja halvemmaksi tulee teetättää omaan oveen turvalukko ja olla antamatta sitä avainta huoltofirmalle. Ei todellakaan tulla meidän asuntoon kuin hollitupaan.

        Suosittelen.

        Mutta kun se on laitonta, ei ole olemassakaan sellaista kuin omistusasunto, on vain tietty määrä osakkeita tietystä taloyhtiöstä, omakotitalo on ainut mihin ei kenelläkään ole asiaa. Taloyhtiöissä on huoltotöitä, ja huoltoyhtiöt tekevät työt pääsääntöisesti 7-16 välillä, kiireelliset hoitaa sitten päivystäjä, mutta esim. patterin ilmaus ei ole kiireellinen.


      • lakikirjaesiin
        Mansen mimmi kirjoitti:

        Helpommaksi ja halvemmaksi tulee teetättää omaan oveen turvalukko ja olla antamatta sitä avainta huoltofirmalle. Ei todellakaan tulla meidän asuntoon kuin hollitupaan.

        Suosittelen.

        kuinkas kotirauhan käsite on näin vesittynyt!!!!


      • läpä läpä
        et silleen kirjoitti:

        Mutta kun se on laitonta, ei ole olemassakaan sellaista kuin omistusasunto, on vain tietty määrä osakkeita tietystä taloyhtiöstä, omakotitalo on ainut mihin ei kenelläkään ole asiaa. Taloyhtiöissä on huoltotöitä, ja huoltoyhtiöt tekevät työt pääsääntöisesti 7-16 välillä, kiireelliset hoitaa sitten päivystäjä, mutta esim. patterin ilmaus ei ole kiireellinen.

        Ja pyh. Ei todellakkaan ole laitonta. Omaan kotiinsa saa laittaa sellaisen lukon että sisälle ei mennä muiden avaimilla, ihan sama onko osake tai vuokra-asunto, sitä ei tarvi sietää että muilla on avaimia omaan kotiin, ellei niin halua.


      • skopa2

        Joo ja sit rosvot tyhjentää koko talon, hah,hah


      • 17+2
        läpä läpä kirjoitti:

        Ja pyh. Ei todellakkaan ole laitonta. Omaan kotiinsa saa laittaa sellaisen lukon että sisälle ei mennä muiden avaimilla, ihan sama onko osake tai vuokra-asunto, sitä ei tarvi sietää että muilla on avaimia omaan kotiin, ellei niin halua.

        Niin, riittää kun sopii koska (klo 7-16 välillä) päästää huoltomiehet asuntoon. Osakkeenomistajalla on asunnon hallintaoikeus, vaikka ei omistakaan talon rakenteista juuri muuta kuin "asunnon seinillä olevat maalit". Taloyhtiöllä on taas oikeus ja velvollisuus pitää rakennuksen rakenteet kunnossa. Se, että rakenteet pidetään kunnossa on luonnollisesti osakkeenomistajan oma etu. Pidemmällä tähtäimellä menee vähemmän yhtiövastiketta ja asumismukavuus on parempi.


    • Ässä Mix

      Valita suoraan taloyhtiön hallitukselle. He ovat tuon kiinteistöfirman valinneet ja heidän tehtävänsä on valvoa toimintaa. Firma voidaan aina vaihtaa, jos toiminta on muutenkin leväperäistä. Samoin hallitus voi ilmoittaa firmalle ja isännöitsijälle, että nämä nimenomaiset huoltomiehet eivät enää saa yleisavainta käyttöönsä.

    • ITS...

      Jos yhden kerran tapahtuu virhe niin ei siitä sopimuksia irtisanota, vaan keskustellaan firman kanssa ettei vastaavaa enää tapahdu. Sen sijaan jos tuollainen on firmassa tapana eivätkä käytäntöään muuta niin firma vaihtoon.

      Ei siellä yksittäisille huoltomiehille mitään portikieltoja anneta.

      ps. jos mistään ei voisi isännöitsijälle kertoa kun pelkää joutuvansa "isännöintimafian" kynsiin niin eipä ne epäkohdatkaan korjaannu kun tieto ei kulje.

    • paperi kivi sakset

      Minulta läksivät hopealusikat ja kultakorut kävelemään juuri samanlaisessa tapauksessa, mistä kerroit. Paha vaan mennä syyttämään putkien korjaajia, kun huomasin tapahtuneen vasta pari viikkoa heidän käyntinsä jälkeen. Terveisiä vaan Poriin! Toivottavasti soppa maistuu lapsen kummilusikoista. ja kultakorut näyttävät hyvältä paksujen kaulojenne ympärillä.

      • rosvot kiinni

        Teithän asiasta rikosilmoituksen?


      • huoltomees

        Minulle kävi niin että asukas väitti että olisin huoltokäynnin yhteydessä latkinut punkut ja syönyt jääkaapin antimia ja sen jälkeen maannut vielä sängyllä.
        Myöhemmin kävi ilmi että naisen ex-mies oli ollu asialla.


      • vakuutuspetos

        Joopajoo. Vakuutusyhtiö varmaan JOUTUI maksamaan nuo *pöllityt* arvoesineet. Ei ihme kun vakuutusmaksut aina vaan nousee.


      • Vitusta joo

        Et sinä mitään syytäkään, urpo, vaan poliisi tutkii ja vakuutusyhtiö maksaa. Mistä teitä sikiää?


      • Mansen mimmi
        huoltomees kirjoitti:

        Minulle kävi niin että asukas väitti että olisin huoltokäynnin yhteydessä latkinut punkut ja syönyt jääkaapin antimia ja sen jälkeen maannut vielä sängyllä.
        Myöhemmin kävi ilmi että naisen ex-mies oli ollu asialla.

        Tää oli paras.

        Toivottavasti oli maannut yksin siellä sängyssä.


      • ovet lukkoon
        vakuutuspetos kirjoitti:

        Joopajoo. Vakuutusyhtiö varmaan JOUTUI maksamaan nuo *pöllityt* arvoesineet. Ei ihme kun vakuutusmaksut aina vaan nousee.

        Ei vakuutusyhtiö mitään maksa jos olet niin uuno että asuntoon pääsee talon yleisavaimella ja sitä käyttäen on käyty varkaissa.

        Jokaisen pitää lukita ovensa turvalukolla, jonka avain luovutetaan vain luotettavalle henkilölle.


    • Kyl mää sua ymmärrän

      Joo, kyllä näio, että maalma on salaliitos päästäkse tirkistelemä sun elämääs.
      Muuta omaan taloos, niin voit pitää kodin iha omanas. Se on tuo köyhien kolhoosiasumine tollast. Sun tarttee saada oikeut, et sää mikkää pikkumaine oo.
      Kyllä jämptio näi.
      Mää ehdotan sul, ettet lähe ennää kotoa pois, niin sit sä oot ain koton, tuli huoltomiäs millon tahans. Ja pakota se sit samalla jättämää se lappune siihen etteise pöydäl, niin luet sen sit kaikes rauhas myöhemmi ajan kans.
      Ja samal ku ovel jo tarkistat, etteio kalju taikka ihan tatuoitu, niin sää saat sit rauhan siitäki puolest.
      Ja sit sää soita isännöitsijäl aina aamusi, et mitä kuuluu ja mitä sille kuuluu.
      Onk hyvä näi?

    • Talonmiäs

      Pari selvennystä.

      On taloja joissa kaiken korjaus- yms.tilauksen pitää mennä ISÄNNÖITSIJÄN kautta.
      Tuolloin on suuri merkitys isännöitsijän ammattipätevyydellä ja/tai huolellisuudella.

      Isännöitsijä tekee tästä asiakkaan työtilauksesta tilauksen edelleen HUOLTOYHTIÖLLE joka sitten ISÄNNÖITSIJÄN ohjeiden mukaan toimii...eli vahinko on voinut käydä jo tuossa vaiheessa eli että ISÄNNÖITSIJÄ ei ole kertonut voiko asuntoon mennä yleisavaimella vaiko ei.

      Meillä (Huoltoyhtiö) pyydämme aina asukkaan yht.tiedot tulipa työtilaus isännöitsijältä ,asukkaalta tai muulta tilaajalta jolloin otamme asukkaaseen yhteyden ja sovimme käynnistä esim.pvm ,ajan ja onko/haluaako asukas kotona vai saako mennä yl-avaimella.

    • xxx

      Vast´ikään oli eräässä ketjussa laitettu linkki videoon missä joku vakuutusyhtiöiden edustajajärjestö ohjeistaa ettei kiinteistön huoltotöitä tekeville kannattaisi antaa avaimia ollenkaan kun vakuutus ei korvaa varkauksia jos avaimilla menty asuntoon.

      • kokenut sen

        Jos et anna omaa (yleensä heillä jokaisiin tiloihin sopiva yleisavain) ja turvalukon avainta niin saattaa käydä esim. vesivahinko yms. tapauksessa että ei ulko-ovi ole lukittavassa kunnossa kun on väkisin pitänyt mennä sisään.
        Tähänkin on ratkaisu (eräs ystäväni teki näin) eli turvalukon avain on kotelossa joka on sinetöity ja huoltöyhtiö säilyttää sitä joten jos käytetään niin sen kyllä huomaa.


      • hyväksyttävä riski
        kokenut sen kirjoitti:

        Jos et anna omaa (yleensä heillä jokaisiin tiloihin sopiva yleisavain) ja turvalukon avainta niin saattaa käydä esim. vesivahinko yms. tapauksessa että ei ulko-ovi ole lukittavassa kunnossa kun on väkisin pitänyt mennä sisään.
        Tähänkin on ratkaisu (eräs ystäväni teki näin) eli turvalukon avain on kotelossa joka on sinetöity ja huoltöyhtiö säilyttää sitä joten jos käytetään niin sen kyllä huomaa.

        Minä otan mielelläni riskin siitä että minitsemissasi katasrofitilanteissa ovi rikotaan ja minä joudun sen maksamaan. Se vaan rauhoittaa niin paljon mieltä kun tietää että kotiini ei ole ulkopuolisilla avaimilla. Eipä tarvi miettiä että onko siellä käyty vai ei, jos jotain on hukassa tms. Ei tuollainen kerrostalon ovi nyt kovin paljon maksa.

        Toisekseen jos kämppään on kiire mennä, niin ei pelastuslaitos odottelle myöskään huoltomiehen avainta vaan menee sisälle.


    • Talonmiäs

      Jatkaakseni edellistä fiksua sisältöä..kiinteistöhuoltaja ei saisi lain ? mukaan vaihtaa esim hehkulamppua josta lasiosa hajonnut eli vain kanta jäänyt valaisimeen..kyse siis kiinteästä valaisimesta.Ei siis auta että otat sulakkeen pois vaan sinulla on oltava sähköasentajan pätevyys....eli mitenköhän kävisi jos esim.yksinyrittävä talkkari tilaisi aina sähköfirman vaihtamaan lampun..kauanko asiakas on tästä valmis maksamaan n.nelinkertaista hintaa lampun vaihdosta..järjenkäyttö on siis sallittua.

      • Mene kouluun!

        Laki muuttui aikoja sitten, ja jo vuosien ajan ollut tavallisellakin kadun tallaajalla lampun lisäksi ollut oikeus vaihtaa myös "sokerinpala".


      • Tulkoon valkeus

        Miksi ihmeessä se huoltomies olisi pätkääkään pätevämpi vaihtamaan sitä lamppua kuin asukas itse???
        Eihän kukaan terve ihminen lampun vaihtoon huoltomiestä tilaa...


      • ....................
        Mene kouluun! kirjoitti:

        Laki muuttui aikoja sitten, ja jo vuosien ajan ollut tavallisellakin kadun tallaajalla lampun lisäksi ollut oikeus vaihtaa myös "sokerinpala".

        tavis saa vetää vaikka sähköt taloonsa itse jos haluaa, mutta ennen käyttönottoa pitää työt tarkistuttaa luvat omaavalla.


    • kalju & tatuoitu

      Olen kiinteistöhuoltaja ja saadessani työmääräimen, sen työtilauksen on ottanut vastaan joko isännöitsijä (suoraan asukkaalta) tai firmamme sihteeri, jolle asukas joko soittanut, tahi lähettänyt mailia.
      Muutaman kerran vuosien varrella käynyt niin, vaikka työmääräimessä on kohta "Yleisavaimen käyttö", josta aina tiedustellaan asiakkaalta (asukas), että saako käyttää, tähän on tiedustelijan virheestä johtuen (tietokoneella epähuomiossa väärään kohtaan raksi, tahi muistamattomuus, mene ja tiedä) merkitty väärin ja ei se aina ole niin päin, että siinä lukee ei saa, vaan olen muutamaan otteeseen soittanut asukkaalle, joka moista soittoa ihmetellyt, koska nimenomaan sanonut, että saa käyttää, vaikka työmääräimessä luki: ei saa, soitto asukkaalle ensin.

      Olen tosiaan kalju ja tatuoitu ja silti osaan käyttäytyä hyviä asiakaspalvelusääntöjä/tapoja noudattaen, eli siinä kohdin voisin topicin aloittajalle kertoa; Ota se pääsi pois sieltä perseestäsi ja katso peiliin, meinaan joku voi sinustakin ajatella; Ihme immeinen...

      • Joo siltä vaikuttaa

        "Olen tosiaan kalju ja tatuoitu ja silti osaan käyttäytyä hyviä asiakaspalvelusääntöjä/tapoja noudattaen"

        "Ota se pääsi pois sieltä perseestäsi ja katso peiliin"


      • asukas5768

        Juurikin näin, nimim. kalju & tatuoitu. Ihan uskomaton tuubaa on tästäkin ketjusta saanut lukea. Mikä kumman tarve ihmisillä, jotka oikeasti eivät mistään mitään tiedä, on tulla tänne toisia neuvomaan?

        Asun isossa taloyhtiössä, jossa pääasiassa omistusasuntoja, mutta myös paljon vuokrasellaisia (ei kaupungin omistamia). Teen vuorotyötä, jolloin jokainen patterinviritys arkipäivänä ei minulle käy. Aina olen onnistunut huoltoyhtiön kanssa ajoista sopimaan. Laki velvoittaa heidät etukäteen ilmoittamaan, koska kämppään tullaan. Jos etukäteen sovitusta ajasta huolimatta tullaan, silloin ilmoitus isännöitsijälle ja huoltofirmaan. Ja jos pitää pelätä, että isännöitsiä on väleissä taloyhtiön hallituksen puheenjohtajan kanssa, niin voi hyvää päivää!

        Huoltomies saa tulla ilmoittamatta, jos kyse on hätätapauksesta, josta löytyy ihan selvät lakipykälät (esim vesivahinko, vuokraisäntä voi tulla, jos vuokralainen jotenkin toiminnallaan vaikeuttaa esim asunnon myyntiä, muitakin pykäliä löytyy). Jos huoltofirmalla ei ole turvalukon avainta, asukas maksaa oven, kun saranapuolelta sisään mennään. Ei muuten ole edes kovin harvinaista, että näin käy ja lasku voi olla aika paljon isompi, kuin pelkkä ovi.

        Asukkaan, jonka kämpässä huoltomies on luvatta käynyt, ei tarvitse tietää, mikä on rikosnimike. Poliisi on velvollinen ottamaan ilmoituksen vastaan ja tutkinnanjohtaja päättää, tutkitaanko. Jos mielestäsi viranomaisen puolelta päätös on väärä, eduskunnan oikeusasiamiehelle voi valittaa.

        Usammin minulle on tosiaan käynyt niin, että olisi saanut tulla ja kumminkaan ei olla käyty, kun on luultu, ettei sinne saa mennä. Tällä palstalla on turha valittaa, isännöitsijä ja taloyhtiön hallitus ovat oikeita foorumeita. Kannattaa myös olla tarkkana, että on tietää, mistä valittaa/puhuu. Suurimmalle osalle tämän ketjun "faktatiedoista" isännöitsijät/huoltofirmat/poliisi nauraa.


    • höhöhheh.-

      No jos haluaa että koti on yksityinen eikä mikään asemahalli niin on parempi pysyä poissa kaupunkien kerrostalokopperoista jolla ei ole kodin kanssa mitään tekemistä..Kannattaa asua maaseudulla.

    • Yetska

      "Tiedän työni puolesta, että kiinteistöalalle sopii kaikenlaista veitikkaa, joiden luotettavuus sopii paremmin poliisin asiakkuuteen kuin minun eteiseeni. "

      Heh, tää oli hyvä. Repesin. Pelastit tämän maanantaiaamun, ehkä jopa koko alkuviikonkin =)

      • Anonyymi

        Hyvä, hyvä, tälläsia viestejä enemmän, tieto pitää saada liikkumaan


    • Jurbbii

      Minusta noilta paikallaoloaan vaativilta asukeilta voisi periä huoltokäynnistä jonkin lisämaksun. Huoltohemmot joutuvat tulevaan heidän pillinsä mukaan, joka aiheuttaa lisäkuluja esim. aikataulutusten yms järjestelyiden vuoksi. Sanoisin, että 20 eskoa olisi varmaan ihan hyvä lisämaksu. Comments?

      • Ehdotan,.

        Että 50€ sopiva korvaus siitä että asiakas alkaa määräämään aikoja.


    • jp.

      no et sitten muuta valittamista keksinyt ,,vaikka koiran paskoista tai metelöivistä naapureista.

      • yksi asukas

        No tämä nyt on iäisyysaihe, että saako käydä - eikö saa käydä. Itse kuulun niihin, että jos en kotona ole ja tarkoituksenmukaista on, niin siitä vaan. Eniten itseäni aina vähän huolettaa josta pistän aina välioveen lapunkin vaikka tenhotan jo aina suullisestikin jos sattuu jonkun kanssa olemaan jutulla, eli ÄLKÄÄ PÄÄSTÄKÖ KISSOJA KARKUUN, (niitä on 4, eli sama määrä mielellään asunnossa kun poistuvat, mikä oli mennessäkin).

        Hyvin mennyt aina, mikä huoltoyhtiö ollutkin milloinkin. Ei kaikeasta jaksa valittaa.


    • jookos 1

      Aika paha kalju, tatuoinnit vielä, tiedä mitä tekivät asunnossasi. Itse asiassa asunto on taloyhtiön ja sinulla on vain käyttöoikeus ko huoneistoon.
      Ikävä asia ja helposti estettävissä, mutta kun vanhan ajan talkkarit puuttuvat alalle on tullut ties mitä huseeraajaa. Valittaa voi, mutta tuskin vaikuttaa ellei isännöitsijää sekä huoltoyhtiötä vaihdeta.

    • entinen huoltoakka

      Nuo huoltopyynnöt ei aina mene suoraan huoltomiehelle, ja parhaassa tapauksessa välissä on neljäkin ihmistä, joten inhimillisiä virheitä sattuu kaikille.

      Mua jäi häiritsemään sun kommenttia epämääräisen näköisestä. Kalju ja tatuoinnit? Kato pihalle ja huomaa että nykyään valtaosalla aikuisista mieheistä on kalju ja vielä useammalla tatuointeja.

      Omakotitialossa ei tarvitse huoltomiehistä huolehtia.. :)

    • Tee rikosilmoitus, niin eikähän viesti mene perille... Turvalukko valitettavasti ainoa keino...

    • Turvalukko auttaa

      Niin ihmeellistä, ja ehkä hankalaakin kun se onkin, mutta turvalukko on ainoa vaihtoehto.

      Joillain vakuutusyhtiöillä on myös käytäntö, että vakuutus ei korvaa täysimääräisesti jos turvalukko ei ole ollut lukossa.

      • sadd

        Turvalukosta täytyy yksi avain luovuttaa taloyhtiölle, jotta Pelastuslaitos ei tule karmit kaulassa sisään, jos yleistä vaaraa (tulipalo yms.) ilmenee.


      • raamikaula
        sadd kirjoitti:

        Turvalukosta täytyy yksi avain luovuttaa taloyhtiölle, jotta Pelastuslaitos ei tule karmit kaulassa sisään, jos yleistä vaaraa (tulipalo yms.) ilmenee.

        Tulipalon kyseessä ollessa ei paljon avaimia kysellä !


      • ToimintaTiina
        sadd kirjoitti:

        Turvalukosta täytyy yksi avain luovuttaa taloyhtiölle, jotta Pelastuslaitos ei tule karmit kaulassa sisään, jos yleistä vaaraa (tulipalo yms.) ilmenee.

        Ei se ole mikään turvalukko jos avaimia aletaan jakamaan. Luuletko tosiaan että palomiehet odottelevat kiltisti oven takana sitä huoltomiestä kun oven takana palaa ? ( huutonaurua )
        Yrittäkää nyt hyvät ihmiset ymmärtää että se ovi on pieni hinta siitä ettei huoneisto pala tai vesi mene rakenteisiin.
        Itselläni oli turvalukko päällä aina ja sakemanni sisällä. Ovessa oli myös varoituskyltti sudesta.Jos tarvitsin huoltomiestä niin kerroin tilanteen ja sovittiin aika koska olen paikalla tai oikeastaan vein suden pois huoneistosta jotta huoltomies sai tehdä rauhassa hommansa.
        Jos taloyhtiössä oli taas isompi homma jolloin käytiin kaikki huoneistot läpi jolloin siitä aikataulusta ei ollut niin tarkkaa tietoa: soitin taas huoltoyhtiölle ja tilasin miehen heti aamusta ja taas homma pelitti.

        Nyt asun omakotitalossa maalla jossa en pidä ovia edes lukittuna koska täällä pistetään merkille kaikki oudot kulkijat ja tuo 40 kiloinen susi jolkotellessaan pihassa ne loputkin kulkijat kaukana. Täällä on hyvä asua.


      • Luottavainen mimmi

        Entä jos kyseinen" Asukas " joka haluaa asua turvalukkojen takana esm. tulipalon sattuessa tai saadessaan sairas kohtauksen , vaikka pystyisikin hälyttämään apua mutt ei avaamaan ovea,,, niin avun saanti viivästyisi ,,,koska joutuisi murtamamaan oven . Tai esim, tulipalo, vaikka asukkaan poissa ollessa,,,saisi palo tehdä tuhojaan , vaarantaen naapureidenkin turvallisuuden.
        Eikö ihmiset voi ajatella järkevästi...minulla on käynyt huoltomiehet aina mun poissa ollessani yleis avaimilla eikä ole mitään hävinnyt...Ei minulla olisi varaa olla poissa töistä yhden huoltokäynnin takia..Kyllä meitä on moneen junaan...


      • pillerit aikanaan
        ToimintaTiina kirjoitti:

        Ei se ole mikään turvalukko jos avaimia aletaan jakamaan. Luuletko tosiaan että palomiehet odottelevat kiltisti oven takana sitä huoltomiestä kun oven takana palaa ? ( huutonaurua )
        Yrittäkää nyt hyvät ihmiset ymmärtää että se ovi on pieni hinta siitä ettei huoneisto pala tai vesi mene rakenteisiin.
        Itselläni oli turvalukko päällä aina ja sakemanni sisällä. Ovessa oli myös varoituskyltti sudesta.Jos tarvitsin huoltomiestä niin kerroin tilanteen ja sovittiin aika koska olen paikalla tai oikeastaan vein suden pois huoneistosta jotta huoltomies sai tehdä rauhassa hommansa.
        Jos taloyhtiössä oli taas isompi homma jolloin käytiin kaikki huoneistot läpi jolloin siitä aikataulusta ei ollut niin tarkkaa tietoa: soitin taas huoltoyhtiölle ja tilasin miehen heti aamusta ja taas homma pelitti.

        Nyt asun omakotitalossa maalla jossa en pidä ovia edes lukittuna koska täällä pistetään merkille kaikki oudot kulkijat ja tuo 40 kiloinen susi jolkotellessaan pihassa ne loputkin kulkijat kaukana. Täällä on hyvä asua.

        Jäiköhän aloittajalta aamulääkkeet ottamatta ...kysyn vain...


      • sdjfgsjdgjjsg
        Luottavainen mimmi kirjoitti:

        Entä jos kyseinen" Asukas " joka haluaa asua turvalukkojen takana esm. tulipalon sattuessa tai saadessaan sairas kohtauksen , vaikka pystyisikin hälyttämään apua mutt ei avaamaan ovea,,, niin avun saanti viivästyisi ,,,koska joutuisi murtamamaan oven . Tai esim, tulipalo, vaikka asukkaan poissa ollessa,,,saisi palo tehdä tuhojaan , vaarantaen naapureidenkin turvallisuuden.
        Eikö ihmiset voi ajatella järkevästi...minulla on käynyt huoltomiehet aina mun poissa ollessani yleis avaimilla eikä ole mitään hävinnyt...Ei minulla olisi varaa olla poissa töistä yhden huoltokäynnin takia..Kyllä meitä on moneen junaan...

        Jos asunnossa on tulipalo, palomiehet eivät jää odottelemaan huoltomiestä avaimineen


      • ToimintaTiina
        Luottavainen mimmi kirjoitti:

        Entä jos kyseinen" Asukas " joka haluaa asua turvalukkojen takana esm. tulipalon sattuessa tai saadessaan sairas kohtauksen , vaikka pystyisikin hälyttämään apua mutt ei avaamaan ovea,,, niin avun saanti viivästyisi ,,,koska joutuisi murtamamaan oven . Tai esim, tulipalo, vaikka asukkaan poissa ollessa,,,saisi palo tehdä tuhojaan , vaarantaen naapureidenkin turvallisuuden.
        Eikö ihmiset voi ajatella järkevästi...minulla on käynyt huoltomiehet aina mun poissa ollessani yleis avaimilla eikä ole mitään hävinnyt...Ei minulla olisi varaa olla poissa töistä yhden huoltokäynnin takia..Kyllä meitä on moneen junaan...

        Kuules se palokunta tai poliisi on kyllä huomattavasti nopeammin paikalla kuin huoltomies. Talkkari olisi näitä ehkä vieläkin nopeampi mutta näitä kullannuppuja onkin jo liian harvassa.
        Ei se oven avaaminen kauan kestä , mimmi hyvä. Ei ne viranomaiset ala niitä ovia tiirikoimaan vaan niistä ovista mennään sisälle muutamissa sekunneissa. Niillä pojilla on vähän isommat yleisavaimet joita ei pistetä taskuun.

        Meitä on moneen junaan ja moni jää asemalle. Siksi olenkin turvallisuusalalla jotta nämä jahkailijat ja pähkäilijät eivät satuttaisi itseään kun miettivät , miettivät ja miettivät sormi suussa mitä nyt pitäisi tehdä.


      • Wanda*
        sadd kirjoitti:

        Turvalukosta täytyy yksi avain luovuttaa taloyhtiölle, jotta Pelastuslaitos ei tule karmit kaulassa sisään, jos yleistä vaaraa (tulipalo yms.) ilmenee.

        Ei tarvitse!


      • hyväksyttävä riski
        Luottavainen mimmi kirjoitti:

        Entä jos kyseinen" Asukas " joka haluaa asua turvalukkojen takana esm. tulipalon sattuessa tai saadessaan sairas kohtauksen , vaikka pystyisikin hälyttämään apua mutt ei avaamaan ovea,,, niin avun saanti viivästyisi ,,,koska joutuisi murtamamaan oven . Tai esim, tulipalo, vaikka asukkaan poissa ollessa,,,saisi palo tehdä tuhojaan , vaarantaen naapureidenkin turvallisuuden.
        Eikö ihmiset voi ajatella järkevästi...minulla on käynyt huoltomiehet aina mun poissa ollessani yleis avaimilla eikä ole mitään hävinnyt...Ei minulla olisi varaa olla poissa töistä yhden huoltokäynnin takia..Kyllä meitä on moneen junaan...

        Ovi rikotaan ja asukas maksaa. Mitä sitten? Aika pieni riski. Ja toisekseen, ovi todennäköisti rikotaan kuitenkin jos on hätätila, sillä ei pelastuslaitos jää odottelemaan huoltoyhtiön yleisavaintakaan.


      • Anonyymi
        sadd kirjoitti:

        Turvalukosta täytyy yksi avain luovuttaa taloyhtiölle, jotta Pelastuslaitos ei tule karmit kaulassa sisään, jos yleistä vaaraa (tulipalo yms.) ilmenee.

        No juu, huoltoyhtiölleppä hyvinkin, nehän ne juuri pahimpia ovatkin


    • jeppaaas

      Käyttäähän Salkkareissa Talotaikuritkin luvatta yleisavaimia ;)

    • "Nämäkin kaverit olivat epämääräisen näköisiä kavereita (kalju,tatuoinnit) "ootkohan yhtään miettiny ennenkuin alat arvostella ihmisiä ulkonäön perusteella,tiesitköhän että prosentuaalisesti fiksun näköisissä poliiseissa on eniten niitä rikollisia,niistä vaan ei puhuta. Että sillälailla tiedoksesi vaan ennenkuin enempää ketään haukut ulkonäön perusteella.

    • Picooo

      Ei ihmisellä kyllä ole kaikki asiat kodissa eikä kotelossa kunnossa,mikäli ei pysty järjestään että huoltoyhtiö voi käydä asunnossa.Ja olen samaa mieltä kuin Jurbbii että lisämaksu jos mennään asiakkaan haluamaan aikaan, mutta maksu pitäs ainakin 50€.Ja jos hätätilanteessa asunnossa on turvalukko joka joudutaan murtamaan, niin lukon omistaja/laittaja korvaa kaikki aiheutuneet vahingot.Minä kyllä muistelen että joka laittaa turvalukon, on velvollinen toimittamaan siihen avaimen huoltoyhtiöön.

      • Jurbbii

        Hyvä homma. Plussat täältä.


      • siinäpä natiset

        Haistapitkävittu. Kenelläkään ei tarvi olla avainta minun kotiini.


      • Anonyymi
        siinäpä natiset kirjoitti:

        Haistapitkävittu. Kenelläkään ei tarvi olla avainta minun kotiini.

        Eikä minun kotiini, en laita kalliita lukkoja sitä varten, että luovuttaisin avaimeni jollekin epämääräiselle tyypille, olen mieluummin kotona


    • ....

      osta teltta, paistinpannu ja parkkeeraa toisen pihalle (omakotitalo jos mahdollista), puhu jotain epämääräistä kieltä niin saat olla siellä tuomiopäivään asti. jos menet toisen mökille parkkeeraamaan niin saat olla pitempään XD

      • -:D

        Juuri näin! Erinomaiset ohjeet!!!


    • kokemusta on

      Edellisellä asuinpaikkakunnalla oli todella hämäriä veikkoja kiinteistöhuoitajina... Jos haluaa saada todisteita, voi asentaa kameran, nettikameran. Todella moni on kiinnostunut erityisesti yksin asuvien naisten elämästä huomatessaan, ettei vakituista miesystävää liikuskele mukana. Maailma on edelleen melko turvaton paikka yksinäisille naisille.

      • ...

        Turvalukko voi tulla halvemmaksi, ei tarvitse tarkistella kameran nauhoja joka ilta eikä jännittää enää koskaan mokomaa asiaa.


    • Prakmaatikko

      Tuliko patteri kuntoon?

    • Hohhoijaa kaikkea sitä saakin lukea kun vanhemmaksi elää. Oli miten oli minä en ainakaan ulkonäön perusteella alkaisi huoltomiehiä arvostelemaan. Sillä omassa työpiirissänikin on juurikin kyseenlaisia kavereita työssä ja ovat ihan ammattitaitoisia ja rehellisiä työntekijöitä. Yrityksessä missä toimin on monenlaista toimintaa ja yhtenä näistä on juurikin tuo huoltomies duuni. Joskus pitäisi ketjun aloittajankin vaan mennä ihan omaan itseensä. Tottahan sekin tietysti on että hyviin tapaihin kuuluisi huoneistoon jättää jonkin sortin lappu pöydälle käynnistä. Ainakin meillä näin tehdään ja sitä varten meillä on olemassa ihan erikseen vihkonen, mistä otetaan sivu ja allekirjoitetaan päiväyksen ja klon ajan kanssa ja jätetään esim asiakkaan keittiön pöydälle, jotta asukas/asiakas on tietoinen meidän huoneistossa käyneen.

      • Wanda*

        Ulkonäön arvosteleminen on tietysti sopimatonta mutta toisaalta ymmärrettävää, sukupolvien välinen kuilu. Viisikymppisenä minusta on outoa, ettäniin moni mies tarkoituksella haluaa näyttää kriminaalilta, mutta kuitenkin käsitän muodin olevan muotia. Varmasti 30 vuotta sitten aiheutin vastaavaa päivittelyä vanhemmissa.


      • on nämä hähty

        Rakennusalalla on todella paljon hämärämiehiä. Sellaisia jotka kusettaa asiakkaita, jättää verot ja velkansa maksamatta. Usein myös tuomioita talous ja omaisuusrikoksista yms. Tuollaisessa porukassa ei pikku varkaus tunnu missään. Kyllä niitä on parempi olla päästämättä omin nokkinensa asuntoja penkomaan. Sama koskee aika pitkäliti myös kiinteistönhuoltoalaa.


    • Kaikkia hölmöjä !

      No voi pahus, kun löysivät kannabisviljelmäsi!!! Vai oliko kenties viinapannut kylppärissä?? Omistat paperia = osakkeita. Et seiniä ympärilläsi. Ne kuuluvat osakeyhtiölle, jonka OSAKAS olet. Aivan kuin muussakin firmassa.

      • ei asiaa luvatta

        Mitä väliä omistajall? on. Se on KOTI joka turvattu lailla ulkopuolisten tunkeilulta.


    • näintoiminut

      Pääsääntö on , ettei kenelläkään ole oikeutta tunkeutua toisen asuntoon ilman, jos kysessä ei ole vaaratilanne tai on syntymässä vahinkoa vaikka nyt taloyhtiöä kohtaa, vesi- yms. vahingot.
      Lukot voi vaihtaa aina oveen omalla kustannuksella ja sitä avainta ei tarvitse kenellekään luovuttaa, mutta on tiedostettva ne harmit, että jos on huolimaton itse avaimien suhteen ja joskus jää vaikka oven taakse.
      Toinen vaihtoehto on ns. turvalukko, josta säilyttää avaimen vaan itsellään

      • avain itsellä

        Meillä avaimia on ollut vain perheenjäsenillä. Joskus on joltakulta jääny avain kotiin ja sitten on odoteltu että joku muu tulee kotiin ja avaa oven. Yleensä muisti paranee kun on pari tuntia venaillu pihalla.

        Ennen perheen perustamista vara-avain oli vanhemmilla tai työpaikalla, ei milloinkaan isännöitsijällä tai asunnon omistajalla.


    • keski-ikäinen tytsä

      Ymmärrän aloittajan pointin.

      Kyllä minäkin haluaisin ehdottomasti olla kotona sen kerran, jos minunkin asunnossani kävisi kaljuja tatuoituja miehiä, wau!

      • kunhan kysyn

        Onko tämä sitä naisen logiikkaa ?


    • kminubnjebnibh

      Kuvio menee niin, että huoltoyhtiö kysyy, saako mennä yleisavaimilla ja sopivat päivän, jolloin käyvät, jos se vain on mahdollista. Käynnistä pitäisi jättää lappu.

      Asuin yksityisellä vuokranantajalla muutaman kuukauden. Vuokranantaja oli sitä mieltä, että kun ilmoitan jostain viasta huoneistossa, samalla myös annan luvan mennä yleisavaimilla ihan milloin vain korjaamaan sen vian.

      Ja näin he toimivat. Olivat vain eräänä aamuna käyneet. Alakoululainen oli yksin kotona. En ollut voinut etukäteen kertoa, että meille tulee vuokranantaja käymään, kun en tiennyt. Tilanne oli lapselle ollut hämmentävä. Lisäksi vuokranantaja oli kertonut lapselle, siis juuri toisen luokan aloittaneelle, hieman alle 8 vuotiaalle, miten lampun kupu irroitetaan ja vaihdetaan, koska yksi ongelmista oli, etten voinut vaihtaa lamppua koska kupu oli niin tiukka etten uskaltanut sitä ottaa irti, pelkäsin että menee rikki. Pyysin idiootti-talonmiestäkin apuun, eipä uskaltanut hänkään irrottaa, koska pelkäsi että jos menee rikki, niin mitä sitten, kuka korvaa.

      Minulla olisi ollut mahdollisuus nostaa rikossyyte, en muista enää nimikettä, mutta toisen asuntoon ei noin vain ilman lupaa ja ilmoittamatta mennä. Ajattelin,e tten ala riitelemään, mutta olisi pitänyt; vuokranantaja yhdessä toisen vuokralaisen kanssa teki aika v*ttumaisen jutun minulle ja perheelleni myöhemmin.

    • iosjakiaha

      Hm otsake ja varsinainen teksti poikkeaa paljon toisistaan.

      Otsakkeella tarkoitan Suomi24 tekemää puffia jutusta jossa mainitaan tatskatut ja kaljut huoltomiehet, olikin tarkoitus kirjoittaa että puku päällä miehet voisi siis käväistä asunnossasi. Mutta varsinaisen aloittajan teksti ei puhukkaan huoltomiesten asusteista tai ulkonäöstä mitään.

      Miksi suomi24 tekee tuommoista vääristelyä?

      Itse oma näkemykseni huoltomiehiin, on että jos tilaa, saa ne käydä ominkin päin. koska ei aina voi odottaa asukasta paikalle.

      • Anonyymi

        No niin, mutta sen yleisavaimen kylkiäisenä saattaa asuntoon päästä myös joku luottoystävä penkomaan tavaroita


    • Asun Ruotsissa ja kellään ei ole yleisavainta, jos epäilee että on, niin oven tai lukon voi vaihtaa, niin minä tein. Ostin turvaoven, painoa siinä on 120 kg ja salvat joka puolella. Standardiovi oli paperiovi, siitä löi nyrkin lävitse.
      Minun avain on luotettavalla naapurilla.

      • 456yhuijkol

        Kaupanpäälle foliohattu?


    • Msda

      Meillä kävi kans vastaava tapaus. Ilmoitin jostain viasta isännöitsijälle. Mitään ei meille ilmoitettu, huomasin vain yksi päivä töistä tullessa kotiin, että meillä oli käyty. Ei ollut mitään lappuakaan pöydällä. Olen kyllä saattanut antaa luvan käydä asunnossa, mutta haluan ensin informoida asunnossa olevista lemmikeistä. Monesti myös olen halunnut olla kotona ja katsoa miten ne suhtautuvat vieraisiin ihmisiin, niin tietää jatkossa voiko asuntoon päästää ihmisiä yleisavaimella. Tuosta tapauksesta tein valituksen isännöitsijälle.

    • kerrostalo asuja

      Ei kannata ketään ulkonäön perusteella arvostella. meidän talossa on oikea talonmies on ollu jo monia vuosia sama kaveri. Hänen kanssa voi suoraan sopia huoltokäynneistä ja voi sopia onko itse paikalla vai ei tuttu ja turvallinen mies. Kannattaa taloyhtiön ottaa oma talonmies tulee kustannustasoltaankin pitkässä juoksussa taloudellisemmaksi.

    • yksityinen_ihminen

      Mun ovessa on mun oma lukko ja talonmies tietää sjavascript:void(0);en, mutta pitää turpansa kiinni.

      Ei saatana omakotitaloasujatkaan jakele esim. korjausfirmoille kotiensa avaimia tosta noin vaan.

    • Hallituksen jäsen

      Ihmisistä tämä kaikki on kiinni.
      Huoltomiehen tulee kysyä isännöitsijältä voiko mennä asuntoon yleisavaimella.
      Jos ei voi ja mennään niin valitus isännöitsijälle ja talon hallitukselle.
      Huoltomiestenkin pitää olla niin fiksuja että pitävät kohteliaisuuden mielessään.
      Kukaan ei halua että asunnossa käydään luvatta.

    • kamalakokemus

      Minulle kävi niin että huoltomies (nainen) päästi kotiini ex poikaystäväni joka ei ollut ikinä ollut edes kirjoilla asunnossani ja ex sitten tyhjensi kämppäni. Sain töihin vain puhelun että tiesitkö että kämppääsi tyhjennetään. Soitin huoltoyhtiöön ja huoltomies oli kuulemma päästänyt kaverin sisään kun oli nähnyt tämän ennenkin siellä. Ei saanut edes varoitusta ja jatkoi töitään ihan normaaliin tapaan. Tosin tämän lisäksi huoltomiehen suurikokoinen pelottava humalainen puoliso uhkasi hakata minut paikallisessa baarissa kun olin tehnyt vaimostaan valituksen.... Muutin aika pian koska koti ei tuntunut enää kodilta tai turvalliselta paikalta elää ja olla

    • KA1971

      Turhaa nipotusta ja töiden vaikeuttamista tuollainen.

    • xxxxxxxxxxxxxxxxy

      Lain mukaan asuntoon tulosta pitää ilmoittaa 2 viikkoa ennen käyntiä ja sinulla on oikeus olla paikalla.

      Huoltomies ei saa mennä asuntoosi ilman lupaasi, mikäli näin toivot.

      Tietenkin esim. vesivahinko tai tulipalo, niin siihen ei lupia tarvitse..

      Omassa entisessä asunnossani käytiin ilman ilmoitusta ja koin sen erittäin loukkaavana. Se kun on lain vastaista.

      Oli vaan jätetty lappu pöydälle, minulle ei esim soitettu tai ennakkoon tai ilmoitettu mistään patterien säätämisestä, mitä olivat käyneet tekemässä.

      Muutin kyseisestä asunnosta pois sen jälkeen kun soitin isännöitsijälle, että mitä h elvettiä te tungette ilman tiedottamista toisen yksityisalueelle.

      Vastaus oli vaan se, että taloyhtiön muut asukkaat olivat valittaneet asuntojen kylmyydestä, niin päättivät sitten käydä kaikissa.

      Ei mennyt ihan oikein

      • tarvitaan lupa

        Jos vetoaa lakiin, niin pitäisi pystyä kertomaan pykälät. Ei laissa ole määritelty mitään kahden viikon ilmoitusaikaa. Asuntoon vaan ei ole asiaa ilman lupaa. Varoitusaika ei riitä, vaan tarvitaan ihan oikeasti lupa.


    • Eewa.

      Selvä rikos ilman asukkaan lupaa ei saa mennä yleisavaimilla ja huoltoyhtiö ei voi noin toimia.
      Mitä jos olet yksityisyrittäjä ja kotonasi olisi pieni kotitoimisto?
      Tierokoneellesi olisi menty ja käsiin saatu tietoa joka kaataa kaiken, ei kestä kuin hetken kopioida kaikki koneesi sisältö.
      Tämän takia huoltoyhtiöllä ei ole minun kotiavaimia, missään laissa ei sanota että minun täytyy luovuttaa heille avaimet.
      Kirjoitetaan huoltoyhtiön pääsystä, ei avaimista.

    • Kameravalvontaa

      R i i s t a v a l v o n t a k a m e r a auttaa tunnistamaan vaikka pimeässäkin liikkuvat, sen kapasiteetti on jopa yli 2000 valokuvaa 8 pixelin tarkkuudella.

      Olen käyttänyt sellaista Karjalassa olevan kiinteistöni (jonka Venäjä luovutti Neuvostoliiton ryöstösaaliina olleena) valvontaan.
      Yksi kamera sisällä ja toinen ulkona. Sillä voit nähdä esim. auton rekisterinumeron ja myöskin henkilöt.
      Kamera tunnistaa liikkeestä.

      Kameroita saa ostettua jo 100 euron hintaan, se on pienempi kuin omavastuu vakuutusyhtiölle.

      • vai 8 megapikseliä

        8 pikseliä on aika vähän, sillä saa just esitettyä kaksivärisen arpakuution.


    • tymistynyt asukas

      Hiton pöljät, ette tajuneet ny yhtään mitään. Itse ole tälläinen mitätön hiiri, pippelini on prinssinakin kokoinen. Piipitän kuin hento nainen. Kun kotiini tulee oikean miehen kokoisia ja miehen näköisiä urhoja, niin tottakai tulen kateelliseksi.
      Itse ole tälläinen pieni pelkuri joka ei tiedä onko hetero vai hintti. En oikeastaan kelpaa miehille enkä naisille. Lopuksi haluan vähän vielä piipittää. piip piip piip..

    • huonosuomi

      eikös tuo ole vähän semmonen että jos kerrostalossa asut niin pitää hyväksyä (jos kerran ongelma on tämä) kun ne hommat kuitenkin pitää hoitaa ja eihän ne voi kokotalon asioita jättää seisomaan yhden ihmisen takia. Tosiaan jos tämä ongelma on niin kannattaa varmaan muuttaa pienenpään yhteisöön asumaan kuten omakoti taloon niin saa aina ite päättää millon ja kuka käy kattomassa sen vuotavan hanan tai tukkeentuneen putken
      nimimerkki viittaa itseeni

      • jjdjdsfjjsjdgjsgdjgj

        Ai sitä asutaan oikein omakotitalossa, vaikka ei tiedetä miten se kirjoitetaan.
        Se on omakotitalo eikä omakoti talo.
        Kenenkään asuntoon ei saa mennä ilman lupaa (oli sitten kerrostalo tai omakotitalo) ellei sinne meno ole välttämätöntä ja odottaminen aiheuttaisi suurempaa vahinkoa


    • Kokemusta_on

      Ei muuta kuin rikosilmoitus niin loppuu käynnit,ei kenenkään kotiin saa mennä ilmoittamatta;ei isännöitsijä ei vuokranantaja ei huoltoyhtiö!!

    • suomalainen rehellis

      itselläni oli usein tunne,että asunnossani oli käyty ja myöhemmin kävi ilmi miksi.Eräänä päivänä hävisi koruni eli avaimilla tultu sisään ja tarkasteltu paikkoja etukäteen ja sitten isketty.En osaa epäillä muita kuin huoltomiehiä?Poliisi ei tehnyt mitään!

      • turvalukko,.

        Voihan se olla kuka tahansa. Vaikea todistaa jos on avaimilla kuljettu, eikä kukaan ole näyhnyt eikä ole mitään todisteita.

        Parasta vaan suosiolla laittaa turvalukko ja pitää avain yksin itsellään, ei tarvi miettiä onko asunnossa käyty avaimilla.


      • Anonyymi

        Poliiseille turha soittaa mistään asiasta, eivät korvaansa lotkauta


    • tuitui2

      Kohteliasta on huoltomiehen sopia yleisavaimella menosta asukkaan kanssa, meidän yrityksessä näin aina tehdään. Jos täytyy käydä useammissa huoneistossa tarkastamassa esim. pattereita niin siitä n. viikkoa ennen ilmoitetaan asukkaille tiedotteella asuntoihin ja siinäkin on vaihtoehto että jos asukas haluaa olla kotona, on vihaisia eläimiä jne. niin hän voi meidän kanssa sopia siksi päiväksi jonkun tietyn asukkaalle sopivan ajan.
      Meille tosin käy niitä että asukkaat eivät toimita meille esim. turvalukon avainta tai uusittua lukon avainta mikä omassa sarjassa, jolloin valitettavasti käy usein niin että asukas on unohtanut avaimet kotiin ja joutuu sitten itse omaan laskuun tilaamaan lukkomiehen rikkomaan lukon. Toinen esimerkki oli että eräässä asunnossa alkoi palovaroitin huutamaan keskellä päivää ja koska savua ei ollut ei hätäkeskus tee asialle mitään. Meillä eikä isännöitsijällä ollut asukkaan puhelinumeroa eikä sitä saatu numeropalvelustakaan koska salainen. Meille ei oltu toimitettu avaimia ko. asuntoon joten muiden asukkaiden hermojen takia jouduimme isännöitsijän luvalla tilaamaan lukkomiehen joka mursi lukot ja asuntoon mentiin sammuttamaan huutava palovaroitin (lienee tullut joku tekninen vika) Asukkaan maksettavaksi siis meni meidän lasku sekä lukkomiehen monen sadan euron lasku. Tämän jälkeen asukas kyllä antoi vara-avaimet asuntoon ja ilmoitti puhelinnumeronsa meille ja isännöitsijälle. Eipä jotkut ihmiset tajua vasta kun omalle kohdalle sattuu näitä...

      • kotirauha.,

        Kohteliasta? Kyllä se kuule on niin että toisten koteihin ei ilman lupaa mennä. PISTE. Jos luvattomalle käynnille ei ole pakottavaa tarvetta, niin silloin se on rikos.

        Tuollainen riski on ihan hyväksyttävä että joutuu maksamaan tulipalotilanteessa oven korjauksen. Voi joutua maksamaan vaikka olisikin avain huollossa, kun sitä ei ole aikaa odotella.


      • Rikos__

        Todella törkeää toimintaa. Huutava palovaroitin ei ole mikään syy murtautua toisen asuntoon. Ja vielä kehtasitte laskuttaa rikoksestanne asukasta. Se maksaa joka rikkoo. Minä en olis maksanut senttiäkään. Asukkaalla ei ole mitään velvoitetta toimittaa turvalukon avainta isännöitsijälle/huoltoyhtiölle/taloyhtiön puheenjohtajalle vaikka niin usein asukkaille valehdellaan.


      • ovet kyllä avataan
        Rikos__ kirjoitti:

        Todella törkeää toimintaa. Huutava palovaroitin ei ole mikään syy murtautua toisen asuntoon. Ja vielä kehtasitte laskuttaa rikoksestanne asukasta. Se maksaa joka rikkoo. Minä en olis maksanut senttiäkään. Asukkaalla ei ole mitään velvoitetta toimittaa turvalukon avainta isännöitsijälle/huoltoyhtiölle/taloyhtiön puheenjohtajalle vaikka niin usein asukkaille valehdellaan.

        Jos palolaitos avaa oven, niin kyllä asukas silloin maksaa, tai sitten vakuutus, palolaitos ei sitä ovea maksa. Mutta ei ne ovea riko pelkän palohälyttimen äänen perusteella, kyllä siihen tarvitaan muitakin merkkejä tulipalosta. Yleensä oven saa auki aika vähilläkin vaurioilla tai ilman vaurioita, kun on aikaa ja työkaluja.

        Jos taas asunnossa pala, niin ovi avataan heti eikä odotella talkkaria paikalle. Ja voi olla että oveen tehdään reikä alaosaan vaikka ovi ei olisi edes lukossa, koska ei haluta avata ovea, vaan livautetaan savusukeltaja asuntoon ovea avaamatta.


    • Manit Bois :@

      Teehän jekku kaljupäille, laita "fake" 500€ pöydälle ja katso, onko se kotona, kun tulet?

      t. PIG BOTHER ( _ )

      • Aika hyvä idea

        Voisi olla ihan hyvä pitää kopiokoneella tehtyä ryppystä seteliä jossain eteisen pöydällä, jolloin näkisi jos joku tuttavista tai muista asunnossa käviöistä on epärehellinen.

        Yksi tuttu alkoi epäillä että kaverinsa pölii häneltä kaikenlaista pientä ja rahaa lompakosta. Kirjoitti lyijykyllä nimensä seteleihin joita piti lompakossaan. Kerran sitten hänen kaverinsa tuli kyllään ja tuttava oli ostanut juomia myös hänelle ja jossain vaiheessa iltaa pyysi niistä maksua, niin kuinka ollakkaan kaveri kaiveli lompakosta tämän tuttavan nimellä varustettun setelin. Se oli sen ystävyyden loppu.


    • vaihtoo vaihtoon

      Isänöitsijä on vain hallituksen renki ja hallituksen voi kevällä vaihtaa jos sukset menee ristiin osakeen omistajankanssa

    • koiria koiria

      meille ei ole koskaan uskallettu tulla eikä kyllä ilman lupia saakkaan toisen asuntoon mennä.
      mutta meillä lienee syynä rottweiler jonka ohi ei taatusti ohi kävellä :D
      ja tarkasti on aina kyselty milloin olen kotona.
      mutta tuntuu vähän hullulta että pitäisi hommata koira jotta asuntoon ei pääse muut...
      tosin seuraavalla kerrallahan voit sanoa että käynnistä tarvitsee ilmoittaa sillä sinulla on ajoittain koira hoidossa joka ei päästä vieraita sisään ;)

    • hfhfhkdfkdfsdfldskfö

      ette tuu mun asuntoon mulla on turvalukko..en haluu oon aina kotona oon työtön!

    • Hanki koira

      Pahoittelen näiden pöljien rölötysviestejä, Suomi24 meininki pahenee koko ajan, näemmä.

      Sinuna asennuttaisin turvalukon ja pari valvontakameraa asuntoon. Hälytysjärjestelmiäkin saa nykyään varsin edullisesti.

      Tietysti iso ja epäluuloinen koira on paras keino pitää huoltomiehet ulkona kun olet poissa.

    • Putkiremontti

      Laitoin omaan asuntooni turvalukon heti, kun tuli tieto että taloyhtiöön tulee putkiremontti. Ilman turvalukkoa asunnossani olisi ravannut kaiken päivää porukkaa omilla avaimillaan. Huomasin vielä sen että huomasin vielä sen että muiden asuntojen ovet avattiin heti aamulla, eikä niitä suljettu vaikka kyseisessä asunnossa ei työskennelty. Talon ulkoovetkin olivat koko päivän auki, joten kuka tahansa ohikulkija kadulta olisi voinut tulla asuntoihin. Omaan asuntooni päästin työmiehet vain silloin kun olin itse paikalla.

    • Lukkoon!

      Turvalukkoa pitää aina käyttää! Ei siitä muuten turvaa ole.

    • dfgdghxdhghf

      ainakin silloin kun itse olin kiinteistöhommissa niin silloin piti työnantajalle toimittaa mainetodistus jonka sai lunastettua poliisilaitokselta,ei niitä yleisavaimia vissiin niille pahoille kaljuille tatuoiduille(draamalisäys)miehille anneta noin vain?

    • Riippumatonajattelia

      Ei ole käynyt noin, toki asunkin taajaman ulkopuolella omineni. MUTTA, en malttanut olla kommentoimatta että ymmärrän todella hyvin aloittajaa.

      Törkeää toimintaa. Varsinkin kun on nimenomaan erikseen kielletty.

      Olen täysin samaa mieltä tuosta että nykyään tuntuu monilla olevan suoranainen tarve levitellä kaikki pitkin nettiä, veispuukkia ym. Ja jos ei tarve, niin hälläväliä asenne. Ei siinä mitään pahaa ole, en sillä sano. Jokainen tavallaan, mutta juuri tuo, on olemassa meitä jotka ei sitä halua tehdä! On olemassa meitä jotka haluaa itse päättää omista asioista, mitä kerrotaan ja minne, ketä käy omassa kodissa ja milloin.

      Todella törkeää touhua ettei sitä kunnioiteta.

      Aloittajalle kannustusta, jos millään jaksat niin "mellakoi" tuosta vaan kunnolla ääneen joka suuntaan, vaadi selvitys miksi näin. Olankohautukset ei kelpaa. Tolkku pitää olla, jos erikseen kysytään/kielletään menemästä omineen, neuvotaan että halutaan tieto ENNEN, ja olla itse paikalla. Jos tätä tuosta vaan vähät välittäen rikotaan, ei siitä pidä päästä vain sillä että no voi voi nyt kävi näin..

      ps. Jokainen joka nyt kiehuu siitä miksi meitä muutamia tämmöinen kyrsii, ennenkuin haukutte ja pilkaatte tiukkapipoiksi tms. Miettikää, miten se on teiltä pois jos tälläisiä asioita kunnioitettaisiin? Miten se on teille huono jos teidänkään/kenenkään kotiin ei mennä omin luvin selvää kieltoa vastaan? Mitä haittaa olisi teille jos tälläistä ei tapahtuisi?

      Sanottakoon nyt vielä, onnettomuudet ym. palo, turvallisuusuhat erikseen, siitä ei todellakaan ole tässä kyse.

    • Einomies P.

      Suosittelen rikosilmoituksen tekemistä, siitäpähän ottavat opikseen. Kyseessä kuitenkin sinun kotisi.

    • huh!

      Minun asutooni on tullut isännöitsijä avaimillaan ilman lupaani.Tosin kyseinen isännöitsijä on lähennellytkin. Se,että tullaan yksityisalueelle ja rikotaan vielä reviirirajaa on ehkä hivenen ahdistavaa.

      • Ah!!!!!

        Sun täytyy reippaasti pyllistää isännöitsiälle.


    • Bastrado

      Tilasit siis huoltoyhtiön korjaamaan vikaa ja nyt piipität kun vika on korjattu.Eikös pääasia ole että homma tuli hoidettua.Vai pitääkö sinun "ammattilaisena"valvoa että vika tulee oikein korjattua.Olisit ollut kotona ,ei ne huoltohemmot rappuun jää päivystämään sitä koska suvaitset palata kotiin.Vika korjataan ja siirrytään seuraavaan korjauspisteeseen.....Voi kiesus näitä tyhjänpäiväisiä kitisijöitä.

    • Talonmiäs

      ..ja tämä kaikkiko siellä kehä1 sisällä ja vähän ulompana missä vaikutus vielä tuntuu..

      Täällä pohjanmaalla vielä luotamme suurimmaksi osaksi toisiimme.
      Allekirj.huoltofirmassa ei ole vastaavia "mokia" sattunut vaikka vajaa 20v alalla toimittu enkä juuri muutenkaan vastaavista asioista kuullut puhuttavan..

      liekö siellä etelässä liikaa porukkaa niin ette näe "metsää puilta" vai miten tämän vertauskuvan voisi muotoilla.

    • Pitkäfledainen

      Olin suunnitellut ajaa pääni kaljuksi,mutt täytyy perua se, sillä minä haluan olla mallikansalainen. Enkä voi katsoa enää tanssiohjelmaa, kun siellä on niitä kaljujakin.

    • Kummallista hommaa

      Kummallista hommaa siellä H k i :ssä.

      Luulisin että poliisiin yhteys ja sopivin pykälin asianomista vastuuseen.

      • tuuli huulia heiluttaa

        Vittu mitä keskustelua!

        Nyt on kärpäsestä tehty se härkänen. Yksi pieni virhe ja kauhee meteli.
        Huoltomies hoiti hommansa, eikä kukaan kuollut. Jee.
        Homma hoidossa ja kaikilla hyvä mieli.


      • vakava rikos
        tuuli huulia heiluttaa kirjoitti:

        Vittu mitä keskustelua!

        Nyt on kärpäsestä tehty se härkänen. Yksi pieni virhe ja kauhee meteli.
        Huoltomies hoiti hommansa, eikä kukaan kuollut. Jee.
        Homma hoidossa ja kaikilla hyvä mieli.

        Kotirauha on perustuslaissa määritelty perusoikeus, ei se ole mikään pikkujuttu.

        24 luku (9.6.2000/531)

        Yksityisyyden, rauhan ja kunnian loukkaamisesta

        1 § (11.9.2009/685)

        Kotirauhan rikkominen

        Joka oikeudettomasti

        1) tunkeutuu taikka menee salaa tai toista harhauttaen kotirauhan suojaamaan paikkaan taikka kätkeytyy tai jää sellaiseen paikkaan,

        2) rikkoo toisen kotirauhaa metelöimällä, heittämällä esineitä tai muulla vastaavalla tavalla taikka

        3) häiritsee toisen kotirauhaa soittamalla puheluita tai lähettämällä matkapuhelimeen viestejä,

        on tuomittava kotirauhan rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.


    • ei ole luottoleimaa

      Soittelevat puhelimella, ellei vastausta, tulevat ovikellon kilautuksen jälkeen sisälle. Ikävä tilannehan se on.
      Olen vanhusta käskenyt olla pitämättä turvaketjua ovessa, koska siinä on tavislukko ja turvalukko jo, mutta lopulta ristiriitoja punnitessa tulin tulokseen: lukitse kaikki, jos se antaa turvan kun "käyvät avaimittakin". Ja ikäihmisen kohdalla mielestäni ihan yksi hailee, mennäänkö sisälle saranapuolen kautta sitten jos jotain sattuu.
      Aina pitäisi sopia käynnistä ja käyntiajasta. Ellei puhelimeen vastata, helppo laittaa lappusta luukusta, se ainakin toimii todisteena. Muuten pitäisi luvattatulo kieltää.

      Mutta se ihmetyttää, mitä helekatin väliä sillä, onko jollain tatuointeja, läväreitä tai punttisalibody?? Ihminpä vaan, Kas kun ei "homolta näyttävä huoltomies kävi":)).

      Papitkin pettureita...

    • rftghd

      Osakeyhtiössä asuvan tulee aina ottaa huomioon ettei omista asuntoaan ikinä, vaan ainoastaan hallintaoikeuden, kun pankille on velat maksettu. Yhtiön tarpeellisiksi katsomia käyntejä ei siis saa puutteellisesta tiedottamisesta huolimatta estää tai sopia omien menojensa mukaan. Ihmisten, jotka eivät tätä faktaa kestä, ainoa vaihtoehto on asua omakotitalossa.

      • lässyn lää

        Laki suojaa kodin. Vuokralaisenkaan kotiin ei mennä ilman lupaa.


    • AuAuAu999,9

      mun kämpässä käyty kanssa ilmoittamatta,tuli ilmi kun huoltomies kävi ihan pyydettynä niin tämä kun mun kissasta tuli puhe kun niin seurallinen et kokoajan "mukana".huoltomies tokasi "kyl hän tietää,on hän käynyt ennenkin..."olikohan taloyhtiön-akka pannut sen asialle kun se on sellainen kyylä ja jotain henkilökohtaista mua vastaan ja huoltomiehet kumartelee sitä.kerran tuli jääkaappi-pakastin lafkan äijä yleisavaimella sisään vaikka minulle tuotu ajat sitten se,tämä selitti sitten että tuli katsomaan että ollaanko kotona että pitäiskö vanha viedä pois...? älytön selitys kun kummiskin olisivat tuoneet sen kuitenkin kun muka määräys, mutta mitään paperista lähetettä tms. ei ollut..? ja miksi se käveli ylimmäiseen hupia ja jätti apumiehen yksin alas autolle(?) sit niinkuin alas ja kaappi ylös,eli turha käynti(tarkistus) sillä oli taloyhtiön yleisavaimet?..oisko aiemmat jääkaappimiehet antaneet tipsin et kameraa,läppäriä ym. sylitavaraa saa helposti..ei ollut loogista se tapa !!!!jakomäki

    • Joopa se joo =)) Eikai tatuoinnit ja kaljupäisyys tee ihmisestä vielä rikollista?? Jos aletaan saivartelemaan.. niin kriminaaleja löytyy joka alalla. Sitäpaitsi tilaisuus tekee varkaan..

      • kerran varastettu

        Itseltäni on kerran varastettu 500mk lompakosta kun jätin takkini erään tuotantolaitoksen tiloihin vähäksi aikaa vartioimattomaksi. Sattumalta lähistöllä työskentili kaljupäinen sälli. No tuolloin vapaaehtoinen kaljupäisyys ei ollu niin yleistä kuin nyt.


    • niin kerta..

      Oletko ihan ok? Noin niinku henkisesti? Jos määrittelet ihmiset epäluotettaviksi siksi, että heillä on tatuointeja ja hiuksensa ovat sattuneet lähtemään päästä, niin pystytkö luottamaan poliiseihin, palomiehiin, järjestysmiehiin, lääkäreihin..? Heissäkin kun on kaljuja tatuoituja ihmisiä, poliiseissa yllättävän paljon vielä... Vai onko tämä että jos on huoltomies, sattuu olemaan duunari ja se yhdistettynä kaljuun ja tatuointiin tekee ihmisestä epäluotettavan? Ei ulkonäkö tee kenestäkään epäluotettavaa. Sen sijaan se tekee sinusta ennakkoluuloisen ja käytöksestäsi jopa syrjivää.

      Varsinaiseen asiaan:

      Osakkeenomistajana et ole sen kummempi tapaus kuin ne muutkaan 300 osakkeenomistajaa/vuokralaista, joita ko. huoltoyhtiö palvelee. Huoltoyhtiö tulee kun ehtii ja on liikkeellä samalla alueella, jos kyse on vaan jostain hikisestä patterista. Ei sinun kellosi tai mielenliikkeittesi mukaan voida sovittaa pahimmillaan koko huoltoporukan menoja.

      En itsekään pidä siitä, että asunnossani käydään kun en ole paikalla. Mutta kun huoltoyhtiön työaika sattuu olemaan sama kuin omani ja työssä on käytävä että asuntoni saan maksettua, huoltomies käy kun en ole paikalla. Siinä ei pitäisi olla mitään omituista.

      Omituista on sen sijaan siinä, jos moisesta on huolissaan jopa paranoidisiin piirteisiin asti.

      Yksi vaihtoehtohan on tietysti se, että huoltoyhtiö voi käydä työajan ulkopuolella, mutta haluatko maksaa siitä ylimääräistä? Veikkaan, että et.

    • teen vain työtäni

      Itse työskentelen kunnossapitotehtävissä ja välillä joudun käymään asukkaiden kotona. Mitä itse olen pistänyt merkille on että vaikka tulosta ilmoitetaan lapulla niin aina löytyy näitä "yllättyneitä" vähäpukeisia nuoria naishenkilöitä talon sisältä. Kovasti kysellään ja "kiehnätään" siinä ympärillä. Olen suht isokokoinen ja ulkonäöstäni huolta pitävä mies.

      Miesten kohdalla en ole samaa huomannut joten en usko että naiset ainakaan paheksuvat huoltomiesten käyntejä!

      • kohtelias punttimies

        No hitto, pitäisiköhän ryhtyä huoltomieheksi!


    • legalize!!

      Joo kannabiskasveja ne varmaan etsii tai jotain ooppiumia, jos kasvatat sitä saunassa.

    • maamuu...

      just kerroin kavereille et kaikenmaailman patteri-äijää ym. tulee ettei etukäteen mitään ilmoituksia,ja kyllähän se turvalukon avaimista 1kpl pitäisi jättää is.tmstoon että Sinäkin pääset sisälle jos avaimet kotona,hävinneet...talossa oli aikoinaan wc-remontti ja mä olin Terviksellä niin välillä kotiin tullessa huomasi et duunarit oli hiffanneet posteista,läheisessä pubissa ehkä kuulleet(?) mutta eri päivien kauppakuitteja pöydällä,lattialla,roskiksessa,aamua ja iltaa,olihan niillä avaimet et illalla kämppä tyhjä niin tiesivät ettei "se" tänään tule..mutta kyllä ne siististi oli verrattuna kukkienkastelijaan kun olin kursseilla,tää dokas 3äijän kanssa et kurssin jälkeen tuli nootti et varoitus,liian kovaa mekkalaa vaikka en ollut maillahalmeilla muutamaan kk:teen,et kellä avain siellä paha...jollei ainoa kpl omassa taskussa !!

      • minä päätän siitä

        Se on ihan minun valintani että annanko turvalukon avaimen jollekkin vai en. En minä sitä ainakaan isännöitsijälle tai huoltoyhtiölle antaisi. Jos jollekkin niin sitten jollekkin ystävälle. Itselläni on vara-avain työpaikalla jemmassa. Jos avaimet hukkuu, niin työpaikalle pääsee työkaverin kanssa avainta hakemaan.

        Ei se ole yksi eikä kaksi kertaa kun yleisavaimilla on tyhjennetty asuntoja.


      • maamuu...
        minä päätän siitä kirjoitti:

        Se on ihan minun valintani että annanko turvalukon avaimen jollekkin vai en. En minä sitä ainakaan isännöitsijälle tai huoltoyhtiölle antaisi. Jos jollekkin niin sitten jollekkin ystävälle. Itselläni on vara-avain työpaikalla jemmassa. Jos avaimet hukkuu, niin työpaikalle pääsee työkaverin kanssa avainta hakemaan.

        Ei se ole yksi eikä kaksi kertaa kun yleisavaimilla on tyhjennetty asuntoja.

        meillä se on kai niin et is.tmsto vaatii sen "muka" turvalukon avaimen.niil on joku pykälä kai siihen,sorry taas toi "kai",mut se on kai Kaiden määräämä juba et yleisen paloturvallisuuden tms. takia,no kyl ne ovet aukee vippiraudallakin mut jos hupia palovaroitin huutaa niin parempi se on tulla nopeinta kautta sisään...ei
        tarvii jälkeenpäin jossitella...ja nykypäivänänä noilla Bodilla tee mitään kun oven jerkuttaa ni kukaan ei välitä,ja jos välittää ni tulevat taas uudesta avoimesta ovesta ineen..romanian heebot ei välitä vaikka sukujuhlat menossa,vievät kellotkin koko porukalta ja kiittävät varkaitten jumalaa et kiitti et noin monta pokaa kerralla kun yx 112-soitto kummiskin,niille ihan sama..ja ylin kerros yleensä varkauksien kohteena et tarkkana "Teukka",fak....


    • Jynselmi

      ''Kovasti kysellään ja "kiehnätään" siinä ympärillä. ''


      Tottakai kysellään, jos noin vain tunkeudutaan toisen yksityisalueelle. Eivät ne sinusta ole kiinnostuneita.

    • Wanda*

      Turvalukon käyttö on järkevää. Miksi sinulla on turvalukko, ellei käytettäväksi poissaollesasi?

    • 0yh

      Kun hommaat hälytysjärjestelmän, niin ei tule huoltomiehet tai vuokraemännät kutsumatta kylään. Se turvalukon käyttö nyt on järkevää noin muutenkin.

    • ....................

      Turvalukko tai koira pitämään asiattomat pihalla.

    • huh huh

      Kyllä nyppii tollanen ruikutus. Olisit ilmannut itte patteris ettei tarvi alkaa valittaan ja mikä olet leimaamaan kaljut ja tatuoidut tyypit heti epäluotettaviksi, miltähän lehmältä itte näytät. Oletko huomannut että esim Veeti Kallio aikas symppis ja nallekarhu ja sun mielestä varmaan just vapautunut elinkautisesta. Ja nykyään kiinteistöfirmat tarkistaa työntekijän rekisterin ja menneisyyden. Pysy kuule vaan sielä omassa kolossa hinkaamassa ittees yksinäinen akka.

    • Joskus on pakko ?

      Toki nyt ainakin hätätilanteessa on pakko mennä huoneistoon vaikka moottorisahalla..jossatapauksessa
      stadinbrankkari voi vaikka sahaa huoneiston oven puolestavälistä poikki jolloin savusukeltaja pääsee konttaamaan sisälle eikä siinä silloin mitään talkkareita tartteta.

      • näin on

        Jos asunnossa on savua tai palaa, niin ei ne tosiaan avaa ovea, vaikka se ei olisi edes lukossa, vaan sahaa oven alaosasta auki, että sisään pääsee ovea avaamatta, eikä se leimahda pahemmin tuleen.


    • Minunminä !!!

      Käyntiin on jokin ihan oikea syy , kiinteistö tarvitsee huoltotoimia eikä siinä asukkaan rutinoilla ole merktystä . Asukkaalla on vain asumisoikeus .

      • SinäSinun

        Toisten kotiin ei mennä luvatta jotain vitunpattereita ilmaamaan.


    • putkari3

      harvemmin ne asukkaat päättävät noista ajoista. Putkimiehenä voin kertoa että sillon tullaan kun keretään, jos asukas ei ole kotona niin ei sitä jäädä ihmettelemään, ensin soitetaan kelloa jos ei avata niin y-avaimella sisälle ja käynnin jälkeen lappupöydälle miksi käytiin ja mitä tehtiin. Ja aina pitää olla työpari mukana, yksin ei koskaan mennä asuntoon.. paitsi hätätilanteessa.

    • putkari3

      harvemmin ne asukkaat päättävät noista ajoista. Putkimiehenä voin kertoa että sillon tullaan kun keretään, jos asukas ei ole kotona niin ei sitä jäädä ihmettelemään, ensin soitetaan kelloa jos ei avata niin y-avaimella sisälle ja käynnin jälkeen lappupöydälle miksi käytiin ja mitä tehtiin. Ja aina pitää olla työpari mukana, yksin ei koskaan mennä asuntoon.. paitsi hätätilanteessa.

    • ovensa sarjoituttanu

      Olet tehnyt virheen: Asunnon ulko-ovi pitää sarjoittaa uudelleen omaan sarjaan ja omat yhteystiedot puhelinnumeroineen toimittaa huoltofirmalle varmuuden vuoksi.

      Jos huollolle tai pelastuslaitokselle tulee oikeasti kiire päästä asuntoosi niin rikkovat oven. Jos kiire on vähäisempi niin odottavat kunnes ehdit itse päästämään sisälle.

      Meillä ensimmäinen toimenpide asuntoon muutettaessa oli lukon uudelleensarjoitus. Nykyään satun olemaan taloyhtiön pj ja asunnossani on kätkössä talon asuntojen yleisavain. Oma ovemme on niitä harvoja joita kyseinen avain ei aukaise.

      Jos siis jollakulla on asiasta epäselvyyttä: Taloyhtiön asuntojen yleisavain löytyy vähintään isännöitsijältä ja taloyhtiön hallituksen kulloiseltakin puheenjohtajalta. Mikäli ette näihin henkilöihin luota niin ovi turvalukkoon tai lukon uudelleensarjoitus.

      • oma avain

        Avaimet ovat varkaille haluttua tavaraa. Isännöitnitoimistoihin murtaudutaan usein ihan vain siksi että saataisiin avaimia haltuun.


    • Anonanoa

      Opiskelijakämpässä asuessa huoltomiehet tulivat useamman kerran sisään omilla avaimilla, röyhkein tapaus tuli sisälle huoltopyyntölappu kädessään johon oli merkitty että [X] asunnossa on koiria [X] yleisavainta ei saa käyttää. Harmittaa vieläkin että olin silloin niin hämmentynyt (ja nuori) etten saanut räjähdettyä että eikö herra huoltomies osaa lukea. Sitten ihmetellään miksi koira pöhkää vainoharhaisena ovelta kuuluville äänille, jos sen ollessa yksin kotona sisään tunkee vierasta ukkoa..

    • ratkaisu,.

      Laitat oveen turvalukon, jonka avainta et luvuta kenellekkään. Silloin asuntoosi ei mennä tietämättäsi.

      • Anonyymi

        Ei se auta mitään, minulla kallis turvalukko, mutta aina kun poistun kotoa, joku käy tonkimassa tavaroitani, tuntuu aina pelottavalta kun ei tiedä milloin taas on käyty, kyttiä löytyy joka lähtöön ilmoittamaan eteenpäin milloin poistun


    • käytä sitä

      "Turvalukoista: tuntuu ihmeelliseltä, että joudun käyttämään turvalukkoa, jotta huoltoyhtiön miehet eivät pääsisi sisään poissaollessani."

      Juuri tuota vartenhan ne turvalukot on. Varkaat kyllä rikkoo oven jos haluavat mennä asuntoosi. Toki satunnaiset varkaatkin jättää turvalukollisen oven väliin ja tyhjentävät ne kämpät joihin pääsee helpommin.

    • koirakotona

      Asunnossani on kaksi koiraa, ja olen aina ilmoittanut sen syyksi ettei voi tulla yleisavaimilla.
      Hyvin on toiminut ja aina on soitettu ja sovittu käyntiaika jolloin olen kotona...

    • :)132s

      Kannattaa valehdella että nämä luvattomat sisääntulijat ovat varastaneet jotain, silloin ainakin saa asian huomioon ja poliislle eteenpäin. Ainakin samalla tulee ilmi luvatan kotirauhan rikkominen, ja siitä sakot :)

      • pekkaa pahempi

        Perätön ilmianto on sitten muuten rikos.

        Pelkkä asuntoon tunekutuminen on jo rikos, ei sitä tarvi mitenkään dramatisoida. Maksimi rangaistus kotirauhanrikkomisesta on 6kk vankeutta.


    • Lusikalla annettu

      Tilaa luotettavat huoltomiehet eli tatuoimattomat ja tukalliset huoltomiet!

      Sinulta puuttuu sivistyneen ihmisen kirjoitustapa, leimaat kaljut ja tatuoidut epäluotettaviksi!

    • lukittuhuone

      Tyrmistynyt asukas,

      ymmärrän hyvin tunteesi ja tyrmistyksesi.Minustakin tuntuu aivan kaamealta kun joku käy kodissani itse ollessani poissa. Esillä voi olla vaikka mitä hyvin henkilökohtaista. Olen joskus huomannut että kotiani on myös pengottu "patterien tarkistuksen" yhteydessä.

      Ratkaisin asian asennuttamalla yhden huoneen oveen abloylukon. Tuossa huoneessa tuon lukon takana on elämäni tärkeimmät asiat ja avain sinne on vain minulla! Kun lähden työmatkalle, voin olla varma ettei kukaan tongi yksityisyyttäni. Minulle on tullut luontevaksi sijoittaa huoneeseen henkilökohtaiset juttuni ja lukita ovi aina kun lähden ulos. Mitään palonarkaa tms huoneessa ei ole.

      Minusta on muutenkin kummallista, ettei ihmisillä useinkaan ole kodissaan mitään lukittavaa tilaa. Rosvoa ei lukko estä, mutta uteliaalle ulkopuoliselle lukkoon törmääminen on osoitus siitä, että rikkoo toisen ihmisen yksityisyyden rajoa.

      • suojaukset kuntoon

        Eikö olisi parempi pistää turvalukko ulko-oveen, silloin koko asunto on turvassa näiltä rikollisten tiedustelijoilta.

        Ovessa tulee olla turvalukko, jonka lukitsee kun lähtee pois kotoa ja varmuusketju tai muu salpa, jolla ovi lukitaan kun ollaan kotona. Tietysti voi käyttää turvalukkoakin sisäpuolelta lukitsemiseen (avain jätettävä lukkoon), mutta silloin on riskinä ettei itse osaa paniikissa ulos, jos tulee kiire poistua asunnosta tulipalon tms. syyn vuoksi. Turvalukko on yleensä myös aika korkealla ja lapset eivät yllä siihen.

        Hälytin on myös hyvä, ehkä kaikkein paras näitä hiippareita vastaan, sillä se toimii varmasti, mutta ei tosin estä asuntoon menemistä mitenkään.


      • lukittuhuone
        suojaukset kuntoon kirjoitti:

        Eikö olisi parempi pistää turvalukko ulko-oveen, silloin koko asunto on turvassa näiltä rikollisten tiedustelijoilta.

        Ovessa tulee olla turvalukko, jonka lukitsee kun lähtee pois kotoa ja varmuusketju tai muu salpa, jolla ovi lukitaan kun ollaan kotona. Tietysti voi käyttää turvalukkoakin sisäpuolelta lukitsemiseen (avain jätettävä lukkoon), mutta silloin on riskinä ettei itse osaa paniikissa ulos, jos tulee kiire poistua asunnosta tulipalon tms. syyn vuoksi. Turvalukko on yleensä myös aika korkealla ja lapset eivät yllä siihen.

        Hälytin on myös hyvä, ehkä kaikkein paras näitä hiippareita vastaan, sillä se toimii varmasti, mutta ei tosin estä asuntoon menemistä mitenkään.

        Suojaukset kuntoon,
        Oven turvalukko olikin ensimmäinen jota mietin, mutta koko asunnon lukitseminen niin ettei sinne yleisavaimella pääsisi ollenkaan on aika hankalaa jos on välillä poissa pitkiä aikoja ja tulee jokin oikeasti tärkeä syy käydä asunnossa, vesivahinko tms.
        Kodissani ei ole juurikaan varastettavaa, kun pitkälle matkalle lähtiessä työnnän pyörien päällä kulkevan viihdekeskuksenikin olkkarista lukolliseen huoneeseen, jonka oviaukossa ei ole kynnystä, sen otatin pois. Lukkohuoneesta onkin tullut kotini sydän missä on kaikki tärkein, arvokkain ja henkilökohtaisin omaisuus, jopa melko arvokasta ruoka-kahviastiastoani säilytän siellä kaapissa!
        Hyvä keino on myös kuvata kotinsa ja arvotavaransa, ystäväni tekee niin hankittuaan digipokkarin. Erään kerran palattuaan lomalta hän huomasikin että asunnossa oli selvästi pengottu, siirrelty tavaroita.


    • Kerrostalokolhoosi

      Minulle ei ole käynyt juuri noin kuin keskustelun aloittajalle, mutta ymmärrän mistä puhut. Ihan oikeasti se tuntuu todella pahalta, kun käydään asunnossa silloin kun itse ei ole paikalla. Meillä on ollut ikkunaremonttia, julkisivuremonttia ja kylpyhuoneremonttia taloyhtiössä. Asun yksin, enkä ole voinut olla aina paikalla, kun kodissani kävi remonttimiehiä. Heitä oli monta ja he pitivät rappuun ovea auki, juoksivat kerrosten välillä ym. Oli se touhua! Olin itse työssä ja sinne vaan oli jätettävä kaikki paperit, tietokoneet, korut ym. Laitoin yhden huoneen oveen lukon ja sinne lukkojen taakse tärkeimmät asiat. Silti tuntui pahalta jättää kotinsa vieraiden ihmisten olinpaikaksi vielä niin pitkäksi aikaa. Koti on kuitenkin niin intiimi ja henkilökohtainen paikka. Sitten tulivat vielä lopputarkastukset ym. sellaiset. Ei kerrostalossa ole enää mitään yksityisyyttä. Äskettäin oli kuntokartoitukset ja viiden hengen asiantuntijaryhmä tuli ovesta sisään. Hajaantuivat siitä tutkimaan asuntoani. LVI-asiantuntija oli jo vaatehuoneessani ennenkuin huomasinkaan... kyllä minua hävetti ja otti päähän, kun olin siivonnut sinne roinaa muista huoneista... Joo, ihan raiskaukselta se tuntui...

    • hutil.

      Saako täällä ihmetellä missä järjestyksessä on huoltoyhtiöiden avaimet kun meidänkin taloyhtiön avaimet on kaikki sikin sokin laatikossa ja viimeinen avain saattaa sopia kun on kestänyt puolituntia ensin kun kaikkia on kokeiltu.Olen antanut avaimeni merkittynä mutta huonosti on avaimesta huolehdittu.

    • 3+7=10

      Asuin kolmisen vuotta sitten Kontulassa, ja pistin merkille että aina silloin tällöin kun tulin töistä olivat kissani hyvin peloissaan, piilottelivat sängyn alla. Kerran sitten kun olin mahataudissa ja sairaslomalla kotona, niin yht'äkkiä oveni aukaistiin. Huoltomies tuli tarkastamaan että toimiiko palohälyttimeni...(wtf?) Hän ei edes pimpottanut kelloa ennen kuin avasi oveni. Olin ihan ällikällä lyöty. Kissani juoksivat sängyn alle piiloon, jolloin tajusin että tämä huoltomies on käynyt aikaisemminkin kotonani. Kysyin sitten huoltoyhtiöstä että näinkö heillä toimitaan, ja he eivät osanneet sanoa oikein mitään. Muutin k.o talosta hyvin nopeasti pois tämän tapahtuman jälkeen. Ikuinen pelko jäi näistä huoltomiehistä.

    • sana kulkee

      Nämä asunnoissa luuhaavat remonttimiehet on erittäin usein sellaisia, joilla on myös rikollisia kytköksiä. Kun remonttimies näkee asunnossa kallit viihde-elektroniikat, niin on aika todennäköistä että joku käy hakemassa ne pois.

      Tämä asia tuli harvinaisen selväksi taloa rakentaessa. Mitä enemmän työmaalla käy eri rakennusalan ammattilaisia, niin sitä todennäköisemmin saa työmaalle varkaita työkalujen tai tarvikkeden perään.

    • Ovet turvalukkoon

      Aika järkyttävää että moni puolustelee sitä että yleisavaimilla saa mennä toisen kotiin tekemään jotain vähemmän kiireellisiä huoltotöitä tai tarkastuksia. Vielä järkyttävämpää on se että osa tuntuu luulevan että oman kodin avain on luovutettava isännöitsijälle.

      Antavatko nämä henkilöt myös puhelimensa ja pankkikorttinsa pin-koodit jollekkin vieraalle henkilölle siltä varalta että itse unohtaa? Ilmeisesti myös nettipankin ja sähköpostin salasanat on yleisesti jakelussa?

      Juttuhan on niin että jokaisella oikeus pitää kotinsa vapaana vieraista kulkijoista, eikä kenenkään tarvitse sallia käyntejä omaan kotiinsa, ellei ole itse paikalla vahtimassa.

    • remppapena

      Jos on kalju ja tatuoitu, niin vissiin sit on automaattisesti myös rikollinen?Itse kun tein kiinteistöhoitajan töitä, niin taustat kyllä tarkastettiin ennen töihin ottamista, eli ei saanut olla rikosrekisteriä.Monet asiakkaat vaativat taustojen tarkastamista ennen kuin luovuttavat yleisavaimia jne.Totta on se että huoltomiehet eivät olisi saaneet mennä asuntoosi ilman lupaasi, itsellä oli aina tapana soittaa asiakkaalle jos asuntoon ei saanut mennä yleisavaimella..

      • kokemus opettaa

        Aika monesti suuret näkkyvät tatuoinnit on hankittu vankilassa.


    • remppapena2

      Kiinteistöhoitaja saa työtehtävän joko suoraan asiakkaalta, isännöitsijältä, tai firman sihteeriltä..Jos yleisavainta ei saa käyttää, niin silloin sovitaan asukkaan kanssa käymisestä erikseen..Ja jos yleisavainta saa käyttää niin asuntoon ei saisi mennä yksin, ja käynnistä jätetään aina lappu asukkaalle..

    • kamera on hyvä

      Suistamolla Karjalassa olevaan kiinteistööni murtauduttiin viime kesänä, asensin sinne yhden valvontakameran, tämä valvontakamera kuvasi 35 kuvaa rosvoista jotka saatiin tunnistettua ja kiinni sekä vastuuseen rikoksistaan.
      Ilman valvontakameraa se ei olisi onnistunut.

    • ikäviä tapahtumia

      Meilläkin kävi kerran huoltomiehet ilman lupaa. Olen yhtiökokouksessakin varoitellut koirastani ja ilmoittanut huoltoyhtiölle että asuntooni on vaarallista mennä. Siitä huolimatta huoltomiehet menivät sisään ja sekarotuinen koirani puraisi toisen peukaloon 8 tikin haavan ja naapuri joutui viemään koiran rappukäytävästä takaisin sisään. Jos joku tuttu ei ole paikalla koira puollustaa asuntoani joka on lauman reviiriä. Kas kummaa tämän jälkeen huollossa on aina sovittu ajat joilloin minäkin olen paikalla.

    • retretre

      Oletko nyt hieman rasistinen...?! Kaljuus ja tatutoinnit tekevät heti ihmisestä hiipparin?! Olisit tyytyväinen että sentään korjasivat sen minkä pitikin.
      Aina täytyy kitistä turhista.
      Et tullut ajatelleeksi että ihmisiä ne huoltoukotki on. Tuossa on voinut sattua puhdas väärinkäsitys ja eivät ole tienneet ettei asuntoon saa tulla ilman että sinä kyttäät vieressä. Ja ilmoituksen ovat saattaneet vain unohtaa jättää, tai kiusallaan ovat jättäneet laittamatta kun ovat tienneet kuinka "helppo" ihminen olet....
      Plus että pomothan ovat aina valmiita mustamaalaamaan työntekijöitään jos he tekevät virheitä. Helppo pelata ongelmat pois omasta pussista.
      Asiasta kannattaisi ehkä muutenkin jutella ihan firman tai viranomaisten kanssa eikä avautua täällä...?
      Ymmärrän tuon vitutuksen mutta asioista kannattaisi aina muistaa ottaa huomioon se muukin näkökulma kuin mihin oma nenä osoittaa ;9

    • trtrtrtrtr

      Meidän vuokraemohan paukkasi yleisavaimilla sisään kun KÄYTÄVÄN palohälyttimestä oli patterit loppuneet.
      Piippauilut kuuli selkeästi jos seisoi käytävässä ja sen kyllä pystyi heti paikallistamaan käytävässä kuuluvaksi.
      Hänen mielestään se tuli kuitenkin aivan selvästi meidän asunnosta. Soitti kerran ovikelloa ja sitten jo olikin emäntä eteisessä ja me ukon kanssa montut auki olohuoneessa...
      Siinä sitten änkytteli että kun tuo piippaus kuuluu teidän kämpästä, oho eipäs kuulukkaan kun käytävästä sori moi.
      Tuo piippaava hälyytin vingahteli muutaman minuutin välein kimeän mutta ei häiritsevät piip äänen. Tämä toosa oli kaiken huipuksi aivan toisessa päässä käytävää kuin meidän kämppämme.
      A. Tuo on huoltomiehen homma vaihtaa patterit, ei vuokraemon ja b. olisko ollut fiksumpa vaikka soittaa ja kysyä olemmeko kuulleet ääntä ja tuleeko se mahd. meidän kämpästä.
      Ei tuosta mitään jälkipuinteja vedetty mutta vieläkin ihmetytttää millä oikeudella emo kämppäämme paukkasi...

    • huoltomies5

      Kyllä se turvalukko kannattaa hankkia. Minä en ainakaan aio enää koskaan asua kämpässä, mihin en ole laitattanut sellaista. Ai että miksikö?

      Asuin vajaa kymmenen vuotta sitten yksiössä Laajasalossa Helsingissä ja huomasin ihmeekseni, että aterimia alkoi hävitä keittiökaapista. Jossakin vaiheessa rupesin oikein kirjaamaan ylös, että miten paljon niitä on ja tarkkailemaan, josko minulla on kleptomaani-kaveri, joka vie haarukan mennessään. Sitten hävisi risti kaulaketjustani, jonka olin jättänyt kylpyhuoneen hyllylle. Ketjuun kuului risti ja sydän ja tosiaankin, ristiä ei löytynyt mistään. Kun liesituuletin hajosi ja huoltomies tuli vaihtamaan uuden tilalle, niin laskin aterimet hänen lähtönsä jälkeen ja sieltähän olikin viety taas yksi lisää. Eli tuo huoltomies oli kuin harakka konsanaan vienyt kiilteleviä ryöstösaaliita mennessään mukanaan. Ties mitä muuta oli asunnossani tehnyt...

      Tuosta yksiöstä muutin toiselle puolelle Helsinkiä ja pari vuotta siellä asuttuani alkoi siinäkin asunnossa tapahtua kummia. Vessaa oli sotkettu ja valoja jätetty päälle. Tätä tapahtui aina välillä ja sitten sainkin kuulla, että naapurissa asuu taloyhtiön huoltomies. Laitatin turvalukon oveen. Sitä ennen kävin kuitenkin tekemässä rikosilmoituksen poliisilaitoksella, mutta sen vastaanottanut poliisi oli täysi kuspää ja sanoi, että tiedätkö kuinka moni ihminen tulee kertomaan, että asunnossa on käyty ilman lupaa ja että tässä ammatissa kehittyy hyvä psykologinen silmä... eli toisin sanoen poliisi antoi ymmärtää, että piti minua sekopäänä. Asiasta ei koskaan suoritettu tutkintaa.

      Olisiko niin, että tilaisuus tekee 'varkaan' joistakin huoltomiehistä? Se, että on mahdollisuus päästä ihmisten asuntoihin yleisavaimella voi olla jännittävää puuhaa tylsän työn keskellä. Tuskinpa se, että minulle on osunut kaksi samantyyppistä juttua kohdalleni voi pelkkää huonoa tuuria olla. Pistää miettimään, kuinka yleistä tuollainen saattaa ollakaan ilman, että asukkailla on kenties asiasta aavistustakaan.

      • pelkkääkuvitelmaa

        Ei ole ollut huonoa tuuria, noi näpistykset on kuvitelmaa. Näitä kuvittelijoita on tässä vuosien saatossa tavattu useitakin. Hauskin ehkä kaikista kuvittelijoista oli kun väitti naapurinsa käyttävän hänen sähköä.


    • Kiinteistönhuollosta

      Asuntoon ei mennä tekemään mitään ilman asukkaan ilmoitusta huolto-yhtiölle paitsi jos vesi valuu vaikkapa alemman kerroksen seinää alas, silloinkin soitan isännännöitsijälle ja ilmoitan asiasta, yleensä isännöitsijä antaa luvan jolloin jätän vielä asuntoon lapun käynnistäni ja asiani syyn, päivämäärän ja nimeni lappuun. Sama lappukäytäntö koskee myös vikailmoituksia jossa on annettu yleisavainlupa. Jos esim . poliisi pyytää ovenavauksen, se tehdään kunhan on vielä tarkastettu poliisiltakin virkakortti. Itse pidän aina ( kuuluu sääntöihin ) firman henkilökortin esille josta selviää nimi myös firman kun omani ja titteli eli kiinteistönhoitaja. Valitettavaa kyllä olen kaljupäinen ja tatuointejakin on, ei kylläkään " linnassa hakattuja " vaan ihan ammattimiesten tekemiä ja päätteeksi totean, hyvää päivänjatkoa jos asukas on kotona.

    • talllllkari

      Olen vajaa kaksimetrinen, kalju, bodattu, voimakkaasti tatuoitu mies, joka OSAA KÄYTTÄYTYÄ ja älykkyysosamäärä 172 ja omaanpa vieläpä hyvät sosiaaliset taidot, tullen hyvin toimeen erilaisten ihmisten kanssa, katsomatta siviilisäätyyn, tahi ihonväriin, eli nuo ns. stereotypiat voisi jo 2000-luvulla heittä romukoppaan.

      Toimin siis kiinteistöhoitajan tehtävissä ja minulle, niinkuin kollegoillenikin on tehty turvaselvitykset firmamme ja asiakkaidemme vaateesta, eli tässäkän suhteessa ei ole minkäänlaista epäselvyyttä.

      Vaikka olemukseni muistuttaakin linnakundia (firmamme hoitoon kuuluu tälläinenkin viranomaistaho), niin silti olen ns. "toisella puolella", eli te kaikenmaailman stereotypioitanne julkisesti levittävät henkilöt; KATSOKAA PEILIIN... ;)

      T: Bodattu, tatuiotu ja rehellinen huoltomies

    • Nukkuja

      Putkiremontin jälkeen olin huomauttanut pienestä puutteesta. Olin nukkumassa, kun ovikello soi ja samassa lauma äijiä marssi sisälle. Pomppasin sängystä ja vedin housut jalkaan selittämään puutteesta.

      Luulin aluksi, että siitä ei oltu ilmoitettu. Siitä oli ilmoitettu. Yhden kaksipuolisen A4-arkin 2. sivulla viimeisenä asiana.

      Tapauksen jälkeen olen etsinyt pikatelkeä tai -salpaa. Jotain sellaista jolla oven voisi saada teljettyä turvalukon omaisesti nopeasti ja helposti vivusta tai kahvasta ilman avainta sisään tultua. Olipa oven takana sitten murtovaras, huoltoyhtiä, isännöitsiä, poliisi tms. - ne ovat kaikki samaa sakkia, jos olen nukkumssa. Palokunta pääsee edelleen läpi rikkomalla oven, jos tarve on.

    • mansu821

      Samoin kans käynyt. Huoltoyhtiö oli laittanut jonnekin jätekatoksen seinälle, pari päivää ennen tarkastusta, lapun että tulee tekeen tarkastuksen. Tietenkään en ollut roskia vienyt enkä huomannut tuollaista ilmoitusta.
      Aamulla olin menossa suihkuun kun ovikello soi. En tietenkään avannut kun olin unenpöpperössä ja alasti hapuilemassa eteisen ohi vessaan.
      Meinasin saada sydärin kun yhtäkkiä joku äijä pamahti eteiseen tuijottamaan mua. Se säikähti varmaan yhtälailla kun seisoin siinä alasti yllättyneen näköisenä ja sopersi että tulee katsoon venttiilit. Tiukkasin että miksei asiasta oltu ilmoitettu etukäteen, niin kertoi että roskakatoksessa oli joku lappu.

      Pistää vihaksi, kun tulevat sisään omilla avaimillaan, ja jos olet nukkumas niin et edes kerkee pistää vaatteita päälle ja mennä avaamaan kun ne jo on sisällä tulossa...
      Ja vaikika nykyään pistetään ilmoitus postilaatikkoon tai niiden vieres olevaan ilmoitustauluun, niin silti tuo tehdään vain 2 päivää ennen tapahtumaa, ei esim. viikkoa ennen. Minä en edes halua että kukaan käy jos en ole kotona.

    • Huoltomies2

      Voithan sä mansu olla vaikka thaimaassa 6kk. Eli silloin pitäis ilmoittaa 6,5kk ennen, ja sit taas kukaan ei muistais kuitenkaan koko asiaa.

      Itse ovikelloa kilkuttelen kahdesti, sitten varovaisesti sisään ja ilmoitan vielä kuka tulee

    • Kulissit

      Voi ei. Kaljapulloja. Tuntematon sai tietää, ettet olekaan täydellinen.

      Mikä tätä maailmaa vaivaa?

    • awea

      Opetelkaa vaihtamaan ne lamput ja putsaamaan hajulukot itse niin meidän ei tarvitse tulla asuntoonne
      T.huoltomies

      • Anonyymi

        Olkaa luotettavia ja rehellisiä ihmisiä, joilla on sen verran älyä ettei kenenkään kotiin tulla luvatta, kuten tuskin omaannekaan

        T:Asukas


    • Anonyymi

      Olen lähes samassa tilanteessa, tosin vielä pahemmassa, sarjoitutin turvalukon, avaimia jaettiin ilman lupaani, tavaroita alkoi häviämään joka kerta kun poistuin kotoani, huoltoyhtiöihin ei voi luottaa, pitkäkyntistä väkeä, kyllä jokaisella on oikeus asua turvassa, ei tarvitse tulla varastelemaan

    • Anonyymi

      Itse heräsin seiskalta aamulla siihen, kun huoltomies työnsi jakoavainta pyllyyni. Olin kyllä pyytänyt, että soittavat ennenkuin tulevat asuntoon korjauttamaan lavuaaria. Kummaa touhua..

    • Anonyymi

      Niin, mutta kun edes turvalukko ei suojaa, lukkosepät kin jakavat asukkaan avaimia kysymättä, varkaita juoksee asunnossa kuin vilkkilän koiria, menevät jopa lukittuihin kaappeihin, mitään tärkeää ei voi kotiin jättää, ne viedään kyllä vikkelästi, asukkaalla ei mitään turvaa, mistä saisi avun?

      • Anonyymi

        lääkäristä


      • Anonyymi

        Osta oma kämppä!

        Ai niin, mutta tarttis tehdä töitä, että saisi rahaa. Kammottava ajatuskin tuo ensinmainittu.

        Sehän on sanomattakin selvä, että kiivaimmin "omaa" asuntoa ja kotirauhaa (kannabisviljelmää / varastetun tavaran kätköjään?) puolustavat vuokralla asuvat sossunelätit.

        Yritetään vimmalla pitää kiinni siitä illuusiosta, että olisi jotain muutakin omaa kuin päällä olevat vaatteet. Vaikkei oikeasti ole ja sehän miestä syö.

        Omistusasuntojen kohdalla ongelmat lähinnä kotieläimistä ja kiinni unohtuneista turvalukoista.


      • Anonyymi

        Yksikään lukkoseppä ei jakele mitään avaimia kysymättä. Paskapuhetta.


    • Anonyymi

      Kuinka taloyhtiöissä säilytetään yleisavainta, ja ketkä siihen pääsevät käsiksi, se kiinnostais tietää?

      • Anonyymi

        Monenkirjavaa käytäntöä. Pahimmillaan se on putkilukossa talon seinässä ulko-oven vieressä tai huoltomiehellä aina taskussa normaalina kulkuavaimena.

        Yleisimmin se on toisessa putkilukossa lämmönjakohuoneessa tms. piilossa, jonne ei asukkaat pääse ja se putkilukko on eri sarjassa kuin ulkoseinän putkilukko tai huoltoavain.
        Tuokin hieman kyseenalainen vaihtoehto.

        Oikein sitä kuuluu säilyttää kassakaapissa muussa kiinteistössä, kuin minkä kiinteistön yleisavain se on. esim. isännöintitoimistossa.

        Nykyisin varsinkin vuokrataloissa on yleistä, että avainhallinta on kokonaan ulkoistettu lukkoliikkeelle ja lukkoliike säilyttää yleisavaimet kassakaapissa


    • Anonyymi

      On todella ihmeellistä. Samat kaksi naishenkilöä ilmestyivät myös minun oven taakseni. Hetken keskustelun jälkeen ymmärsin että naiset olisivat halunneet sisälle ja korvausta vastaan olisin saanut tehdä meille elimelläni sisätarkastuksen. En moiseen ryhtynyt koska toinen olisi voitu kolkata minut ollessani suorittamassa vaalean naisen anaalihoonausta. Ilmoitinkin huoltoyhtiöön moisesta tarjouksesta. Tämä siis sattui paikkakunnalla jossa asun.

    • Anonyymi

      Näin on käynyt minulle kahdesti.

      Suosittelen:

      - Vaihda itse asunnon ulko-oven käyttölukon lukkopesä. Käytät silloin kahta avainta. Taloyhtiön avainella kuljet yleisissä tiloissa ja rappuun ja omalla avaimella asuntoosi.

      - Voit asentaa eteisen välioveen esim. Abloy lukkorungon 2011. Suosittelen tällaista lukkoa myös makuuhuoneen ja työhuoneek oveen.

      - Voit myös tilata turvalukon asennuksen, etkä anna turvalukon avainta taloyhtiölle, huoltoliikkeelle tai isännöitsijälle.

      - Asenna hälytysjärjestelmä esim. Ajax Systems tai DSC tai osta riistakamera.

      Jos asuntoon joudutaan menemään väkisin esim. vesivahingon takia ja ovi joudutaan särkemään niin sitten voit joutua maksamaan sen, mutta ei tällaista usein tapahdu ja oven hinta on pientä omaan yksityisyyteen.

    • Anonyymi

      Oliko kyse kruunuasunnoista?
      Siellä tehdään toisin kuin sovitaan ja mitä on tiedotettu.
      Jos erehdyt valittamaan ,saat putinmaisen kohtelun.
      Puuttuu vain että vangitaan ja tapetaan.näin hämeenlinnassa.

    • Anonyymi

      No aika säälittävää jos huoltomies ei saa yleisavaimella mennä sisään. Haluatko apua siihen sun patteri ongelmaan vai et? Korjaa se itse sitten. Ja luuletko oikeasti että huoltomiehiä kiinnostaa p…kan vertaa se sun kotisi? Kyllä on ihmeellistä porukkaa olemassa ei voi muuta sanoa.

    • Anonyymi

      Kyllä näihin nekkukuutioihin pitäs saada mennä pelkällä ilmoituksella. Huvittaa nää keiden pitää olla himassa kyttäämässä. Kerran kävikin niin et eräs pösilö alkoi vielä neuvomaan, lupasin lainata työkaluja muttei sitä kumminkaan tehnyt.

      • Anonyymi

        Annahan sitten oman kämppäsi avaimet niin käyn siellä oleilemassa silloin kun haluan ja niin paljon kuin haluan ja itse painut vittuun siksi ajaksi enkä kerro mitä kämpässäsi puuhailin. Taidat olla lievästi sanottuna hieman vajaa


    • Anonyymi

      Näitä kun lukee niin kyllä on saatanan tyhmiä ihmisiä Suomessa. Te ette tunne yleensä henkilökohtaisesti isännöitsijää/huoltomiestä/talonmiestä tai mille saatanan tampurimajurille se yleisavain missäkin taloyhtiössä annetaan ja päästätte täysin vieraan ihmisen ilman valvontaa teidän henkilökohtaiseen asuntoonne?Miten ihmiset ovat näin helvetin tyhmiä? Te ette tunne niitä ihmisiä millään tavalla. Mitäs jos ottaisin tuolta kadulta jonkun räkä-Jarkon ja pyytäisin sille tämän palstan idioottien kotioven avaimen? Tuskin antaisitte. Samanlainen ventovieras siellä teidän kämpässä käy mahdollisesti varkaissa tai pyyhkimässä perseensä kylpyhuoneen pyyhkeisiin. Ei se huoltomiehen "titteli" ketään Jeesukseksi muuta, eikä ole mikään penaalin terävimpien kynien työpaikka. Onko tämä nyt niin helvetin vaikeata ymmärtää? Ei luulisi olevan.
      Täytyypä kysellä vieraitten ihmisten kotiavaimia kadulla ja kun kieltäytyvät niin huutaa "ONKO SIELLÄ KOTONA NYT SITTEN NIIN SOTKUISTA ETTEI SINNE KEHTAA PERKELE VIERAITA PÄÄSTÄÄ? MITÄS SIINÄ NIITÄ AVAIMIA PIHTAAT SAATANAN PIILOJUOPPO". Nyt oikeasti vähän järkeä niihin idioottinuppeihin jo puolideekut

      • Anonyymi

        Arvoesineet, asiapaperit ja henkilökohtaiset jutut ovat lukkojen takana johon teillä itselllänne on avain.
        Samoin pankkitunnukset , pankkikortit ja muut eivät kai loju keittön pöydällä avoimesti? Älylaitteisiin liittyy salasanat eivät lienee näkyvillä ihan heti siinä jos huoltomies tulee paikalle yleisavaimella?
        Yllättäviä tilanteita varten kuten akuutit putkivuodot mahdollistavat huollon käynnin myös ilman etukäteen tehtyä ilmoitusta. Samoin palokunta tulee vaikka läpi oven jos palohälytin huutaa eikä sisältä kukaan tule ovea avamaan. Poliisilla on omat syynsä tulla kysymättä asuntoon jne. Yleensä jos jotain huoltotöitä on tiedossa niinndiitä tulee ilmoitus etukätten että sinä ja sinä päivänä käydään ilmaamassa patterit jne.
        Itsellä usein vuode petaamatta, keittiön pöydällä vaikka mitä ja tiskejä ei ole aina tiskattu pois näkyvistä.
        Saatan myös usein ottaa päikkäreitä kamalissa ryysyissä tai vain osin pukeutuneena enkä kuule ovikellon soittoa koska olen lähes kuuro, joten joskus joudun ikäviin tilanteisiin kun en kuule mitään ennen kuin vasta siinä vaiheessa kun huoltomies on jo puoleksi sisällä ja sitten iskeekin paniikki. Kamalia tilanteita.


    • Anonyymi

      Käynti pitäisi aina pyrkiä sopimaan silloin kun asukas on kotona.
      Tämä olisi kaikkien osapuolten edun mukaista.

      Oletetaan että asunnossasi on käyty yleisavaimella kun olet ollut pois kotoa.
      Tämän jälkeen huomaat että olet kadottanut jonkin arvokkaan esineen, käteistä, jalometallia, tai tärkeitä papereita yms.
      Yrität etsiä sitä mutta et löydä, etkä millään muista mihin olet arvotavaran laittanut.
      Sen jälkeen mieleesi muistuu huoltomiehen käynti asunnossasi kun olit pois kotoa.

      Sopii vain arvailla ketä tästä arvotavaran katoamisesta ensimmäisenä syytetään!

      Voi olla että kyseessä oli vain hetkellinen muistikatkos, jonka jälkeen arvoesineen sijainti muistuukin mieleen.
      Mutta entä jos näin ei tapahdukaan, vaan omistaja ei kertakaikkiaan muista että mihin arvoesine on joutunut, eikä sitä löydy?
      Tällöin alkaa syytökset ja vaatimukset yleisavaimella kulkenutta kohtaan vahvistua.
      Syytös voi olla perätön, tai sitten aiheellinen.
      Mutta joka tapauksessa tilanne on erittäin kiusallinen asunnon omistajalle, yleisavaimella kulkeneelle henkilölle, huoltoyhtiölle, isännöitsijälle ja koko taloyhtiölle.

      Nämä kaikki olisi vältettävissä etukäteen asukkaan kans sovitulla käynnillä.

      Sen kuitenkin olen huomannut että huoltoyhtiön työntekijät vaihtuu aika tiheään, ja siellä alkaa nykyään olemaan vähän kaikenlaista porukkaa maahanmuuttajista lähtien.
      Seppo Taalasmaa on vaihtunut sellaiseksi koukkunokkaiseksi Seblam Thalesmeiksi.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5309
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3437
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1572
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      192
      1463
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      988
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      779
    Aihe