osatyökyvyttömyyseläke

Eläkkeelle menossa

Minulle on myönnetty ennakkopäätös osatyökyvyttömyyseläkkeestä, työaika mallia en vielä tiedä, mutta jos saisin esim. 4 tuntisen päivän 5 kertaa viikossa, niin miten vuosiloma lasketaan? Minulla on kuntapuolen 38 päivän lomaoikeus ja kun osa lomapäivistä menee eläkeaikaan, niin miten mallissa, jossa olen 5 päivää viikosta töissä, kuluuko tällöin vuosilomaikana lomaa vain 2,5 päivää viikko, koska osa puolet lomapäivistä olisi eläkeaikaa?
Entä jos otan mallin 2 viikkoa töissä ja kaksi viikkoa vapaalla?

28

18861

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kysymyksesi koskee työehtosopimusasioita. Pyydän sinua ottamaan yhteyttä ammattiliittoosi tai työpaikan palkkahallintoon.

    • 1951M

      Minulle on myönnetty osatyökyvyttömyyseläke. Käsitin että eläke nousee kun täytän 63 vuotta. Olen pyrkimässä osa-aikaiseen työhön, mutta jos sitä ei järjesty - voi kai jo jäädä eläkkeelle ja eläke 63v iässä nousee? Eläke ei ole vielä alkanut (valitus menossa)

    • Osatyökyvyttömyyseläkkeen määrä kaksinkertaistuu, kun se muuttuu vanhuuseläkkeeksi. Jos et ole ollenkaan ansiotyössä eläkkeellä ollessasi, eläkkeesi muuttuu automaattisesti vanhuuseläkkeeksi 63 vuoden iässä.

      Mikäli sinulla on työansioita eläkkeen rinnalla ja työsuhteesi on päättynyt, voit hakea siitä karttuneen eläkkeen täyttäessäsi 63 vuotta. Eläkettä on hyvä hakea pari kuukautta ennen eläkkeen alkamista.

      • oprinainen

        Osatyökyttömyyseläke ei kaksinkertaistu kun jää vanhuuseläkkeelle. Työkyvyttömyyseläke on parempi ja kun /jos se muuttuu osa-aikaisesta kokaikaiseksi ennen vanhuuseläkettä se kaksinkertaistuu...mutta muuttuessa vanhuuseläkkeeksi laketaan uudelleen. Työkyvyttömyyseläke on aina parempi..


      • Ostatyökyvytön
        oprinainen kirjoitti:

        Osatyökyttömyyseläke ei kaksinkertaistu kun jää vanhuuseläkkeelle. Työkyvyttömyyseläke on parempi ja kun /jos se muuttuu osa-aikaisesta kokaikaiseksi ennen vanhuuseläkettä se kaksinkertaistuu...mutta muuttuessa vanhuuseläkkeeksi laketaan uudelleen. Työkyvyttömyyseläke on aina parempi..

        Kyllä osatyökyvyttömyyseläke kaksinkertaistuu kun jää koko eläkkeelle, mistä moinen väittämä?
        Minulle on sanottu että nimenomaan osatyökyvyttömyyseläke kerrotaan kahdella!


      • titiäinen

        Jos on saanut osatyökyvyttömyyseläkepäätöksen, eläke on laskettu ja se on puolet täydestä työkyvyttömyyseläkkeestä. Kun tulee oikeutetuksi täyteen eläkkeeseen, se on kaksi kertaa osatk-eläkkeen määrä. Kun täysi tk- eläke myönnetään vasta täytettya 63 vuotta, voi siihen hakea kertynyttä eläkettä lisää, jos on työskennellyt osatyökyvyttömänä ollessaan, perusteena tuo silloin ansaittu palkka, tätä eläkkeellä ollessa ansaittua eläkkeen määrää pitää erikseen hakea.


      • timomm
        oprinainen kirjoitti:

        Osatyökyttömyyseläke ei kaksinkertaistu kun jää vanhuuseläkkeelle. Työkyvyttömyyseläke on parempi ja kun /jos se muuttuu osa-aikaisesta kokaikaiseksi ennen vanhuuseläkettä se kaksinkertaistuu...mutta muuttuessa vanhuuseläkkeeksi laketaan uudelleen. Työkyvyttömyyseläke on aina parempi..

        Ei tuo sinun kommenttisi voi pitää paikkaansa, en usko sinua. mistä olet saanut tuollaista tietoa.


      • Anonyymi
        oprinainen kirjoitti:

        Osatyökyttömyyseläke ei kaksinkertaistu kun jää vanhuuseläkkeelle. Työkyvyttömyyseläke on parempi ja kun /jos se muuttuu osa-aikaisesta kokaikaiseksi ennen vanhuuseläkettä se kaksinkertaistuu...mutta muuttuessa vanhuuseläkkeeksi laketaan uudelleen. Työkyvyttömyyseläke on aina parempi..

        Minä olen osa-aik. Työkyvyttömyyseläkkeellä. Teen 20 h viikossa. Kun täytän 63 v. Saan täyden työkyvyttömyyseläkkeen joka on 2 x osatyökyv.eläkkeen määrä. Työtä saa jatkaa ja se kerryttää eläkettä, mutta minulle on epäselvää, muuttuuko eläke sitten vanhuuseläkkeeksi jos jatkan yli 63 v.. Olen sairastanut paljon joten arvelen kärsiväni taloudellisesti siitä, jos en saisi työkyvyttömyyseläkettä vaan vanhuuseläkkeen aikanaan. Omalta eläkeyhtiöltä kannattaa selvittää tämä asia ettei tule takkiin.


    • Vielä kysyn että jos on töissä osa-aikaisesti, muuttuuko se eläke kuitenkin automaattisesti 63v kaksinkertaiseksi. eli pääsee eläkeelle tasan 63v

      • Osatyökyvyttömyyseläkkeesi muuttuu 63-vuotiaana täyden työkyvyttömyyseläkkeen suuruiseksi vanhuuseläkkeeksi. Sinun tulee siis täyttää vanhuuseläkehakemuslomake, jonka voit palauttaa työeläkettä maksavaan yhtiöösi tai Kelaan. Mikäli vanhuuseläkkeesi voi alkaa, työsi täytyy olla myös päättynyt.


    • Hei
      Jatkona vielä että osa-aikaisen työkyvyttömyystyön, jolla olen, voi ilmeisesti lopettaa jo vaikka muutama kuukausi ennen 63 täyttymistä, se ei varmaan enää paljon vaikuta eläkkeeseen sitten?

      • Voit todellakin lopettaa osa-aikaisen työsi ennen 63 ikävuoden täyttämistä. Osatyökyvyttömyyseläkkeesi ei kuitenkaan tällöin lakkaa.
        Eläkettä karttuu osatyökyvyttömyyseläkkeen rinnalla tehdystä työstä 1,5 prosenttia vuodessa.
        Osatyökyvyttömyyseläkkeesi muuttuu tässäkin tilanteessa vasta 63-vuotiaana täyden työkyvyttömyyseläkkeen suuruiseksi vanhuuseläkkeeksi, jota on haettava.


      • tyoelaketietaja kirjoitti:

        Voit todellakin lopettaa osa-aikaisen työsi ennen 63 ikävuoden täyttämistä. Osatyökyvyttömyyseläkkeesi ei kuitenkaan tällöin lakkaa.
        Eläkettä karttuu osatyökyvyttömyyseläkkeen rinnalla tehdystä työstä 1,5 prosenttia vuodessa.
        Osatyökyvyttömyyseläkkeesi muuttuu tässäkin tilanteessa vasta 63-vuotiaana täyden työkyvyttömyyseläkkeen suuruiseksi vanhuuseläkkeeksi, jota on haettava.

        Työeläketietäjä täsmentää edellistä vastausta eli kun osatyökyvyttömyyseläke muuttuu 63-vuotiaana vanhuuseläkkeeksi, sen määrä kerrotaan kahdella. Tämä tapahtuu automaattisesti. Jos osatyökyvyttömyyseläkkeen rinnalla on ansaittu uutta eläkettä vuoden 2005 jälkeen, pitää tämä eläkkeen osa hakea erikseen.


      • huomautuksena
        tyoelaketietaja kirjoitti:

        Voit todellakin lopettaa osa-aikaisen työsi ennen 63 ikävuoden täyttämistä. Osatyökyvyttömyyseläkkeesi ei kuitenkaan tällöin lakkaa.
        Eläkettä karttuu osatyökyvyttömyyseläkkeen rinnalla tehdystä työstä 1,5 prosenttia vuodessa.
        Osatyökyvyttömyyseläkkeesi muuttuu tässäkin tilanteessa vasta 63-vuotiaana täyden työkyvyttömyyseläkkeen suuruiseksi vanhuuseläkkeeksi, jota on haettava.

        ei tarvi hakea. osatyökyvyttömyyseläke muuttuu hakemuksetta vanhuuseläkkeeksi 63-v iässä


    • mietiskelen jos työn lopettaisi itse tasan 62v, ei ilmeisesti kovinkaan paljon menettäisi eläkkeen määrässä. Kun ei tahdo jaksaa tehdä edes osa-aikaista. On sairauksia jne, saisin kuitenkin vuoden tuota osatyökyvyttömyyseläkettä ensin.

    • Eläkkeesi pienenisi pysyvästi 7,2 %, jos jäisit eläkkeelle heti 62 vuoden täyttämisen jälkeen.

    • Nimimerkille matti951:

      Työeläketietäjä päätteli edellä olleen kysymyksesi perusteella, että olisit jäämässä varhennetulle vanhuuseläkkeelle. Olet toisessa viestiketjussa (osa-aikaeläke vai mikä) kertonut enemmän tilanteestasi, joten olet saanut täsmällisemmän vastauksen Työeläketietäjältä. Varhennetusta vanhuuseläkkeestä ei ollutkaan kyse kohdallasi.

    • Nimimerkille "Oprinainen" Osatyökyvyttömyyseläkkeen määrä kaksinkertaistuu, kun se muuttuu vanhuuseläkkeeksi.

    • osatyökyvytön

      Työhönpaluun edistäminen, osatyökyvytömyyseläkkeellä. Eläkkeen rinnalla voin tienata 60%. Voiko tienata joinakin kuukausina yli ansaintirajan, menettämättä eläkettä. Jos voi monenako kuukautena vuodessa,minkäverran. Minkäaikaa laki on voimassa. Miten tämä toimii. Olen yrittänyt selvittäää asiaa eläkeyhtiöstä. Vastaukset ovat olleet ristiriitaisia, kysytäessä useammalta.

    • Työhönpaluun edistämislaki on määräaikainen ja se on voimassa 31.12.2020 saakka. Työhönpaluun edistämislain mukaan työkyvyttömyyseläkkeensaajalla on oikeus ansaita työkyvyttömyyseläkkeensä rinnalla työansioita aina vähintään 743,84 euroa kuukaudessa (vuoden 2016 tasossa) ilman, että eläkkeen maksaminen keskeytetään tai eläke lakkautetaan.

      Jos 60%:n ansaintarajasi on yli 743,84 euroa kuukaudessa, työskentelyysi sovelletaan 60 %:n ansaintarajaa.

      • osatyökyvytn

        Mihin perustuu oman eläkeyhtiön ,laki/ohje. Jotta voin ylittä 60% ansainrtirajan kahtena peräkäisenä kuukautena menettämättä eläkettä. En löydä mitään ohjetta netistä. Olisi hyvä jos laki on olemasssa, laitaisit jonkun linkin.


    • vanhake

      2013 jäin osatyökyvyttömyyseläkkeelle ja ollut siitä asti työtön ja ansiopäivärahalla, tuleeko eläkkeeni tämän osatyökyvyttömyyseläkkeen mukaan laskettuna ja onko osatyökyvyttömyyseläkkeessä laskettu tuleva aika huomioon eläkekertymään.
      Aion hakea pitkäaikaistyöttömänä eläkettä ensi vuonna kun täytän 62 vuotta.

    • Nimimerkille "vanhake": Osatyökyvyttömyyseläkkeessäsi on huomioitu ns. tulevan ajan osuus, jos sinulla on ollut työansioita vähintään
      17 254,08 euroa (vuoden 2016 tasossa) työkyvyttömyyden alkamisvuotta edeltäneiden kymmenen kalenterivuoden ajalta. Kerroit olevasi ansiosidonnaisella päivärahalla, joten todennäköisesti eläkkeessäsi ns. tuleva ajan osuus on huomioitu. Työkyvyttömyyseläkkeet jotka on myönnetty vuonna 2005 tai sen jälkeen muuttuvat automaattisesti vanhuuseläkkeeksi 63 iän täyttämisestä seuraavan kuukauden alusta.

      Tulevan ajan osuudesta osatyökyvyttömyyseläkkeessäsi sekä oikeudestasi pitkäaikaistyöttömän vanhuuseläkkeeseen 62-vuotiaana voit tarkistaa omasta työeläkelaitoksestasi, joka maksaa sinulle osatyökyvyttömyyseläkkeen.

    • Koivunripa

      Pitääkö palkasta maksaa työeläkemaksu kun on osatyökyvyttömyyseläkkeelle, olen kuullut , että ei tarvi mutta verovirastossa ei asiasta tiedetty??

    • Kyllä työeläkemaksu peritään ja eläkkeen rinnalla tehdystä työstä sinulle karttuu uutta eläkettä.

    • Fanninen1965

      Olen ollut vuoden 2014 alusta osakuntoutustuella eli määräaikaisella osatyökyvyttömyyseläkkeellä. Nyt kuitenkin eilen lääkäri totesi ettei sairauteni ainakaan parane. Olen tehnyt koko ajan töitä samallatyönantajalla. Seuraavaksi sitten haetaan toistaiseksi olevaa osatyökyvyttömyyseläkettä. Voiko ennakkopäätöksen hakea netissä suoraan? Kohdassa kuntoutustuesta jatkaminen on itselläni kohta toistaiseksi?

    • Kun sisäänkirjaudut pankkitunnuksilla www.tyoelake.fi-palveluun, ohjaa palvelu sinut oman työeläkeyhtiösi sivustolle. Sieltä selviää onko heidän palvelussaan mahdollista hakea ennakkopäätöstä sähköisesti. Jos ei onnistu, täytä paperinen lomake.

    • Anonyymi

      Jos vaikka onnistuisi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      134
      3220
    2. 121
      1415
    3. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      137
      1283
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      66
      1152
    5. Rauhaa et tule koskaan saamaan

      Me olemme sodassa nyt ja ikuisesti
      Ikävä
      76
      972
    6. Tule mukaan

      Sanoisin sinulle jos uskaltaisin. Kertoisin miten kaipuu täyttää minut päivisin ja öisin huudollaan. Se huuto kaikuu sis
      Ikävä
      39
      834
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      54
      822
    8. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      42
      803
    9. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      68
      795
    10. Mies, tunnistatko minut tästä

      🙋 Nainen, järkevä, mukava ja kiltti?
      Ikävä
      72
      783
    Aihe