Hanaolut.

baarista olutta.

Kävin tuossa mennä viikonloppuna baarissa, join 3 tuoppia olutta josta ei nyt kummempaa kohmeloa pitäisi syntyä, mutta aamulla oli oli kuin halolla päähän lyöyty. Jos kotona otan kolme bisseä niin ei siitä tule minkäänlaista kankkusta. Onkohan ravintoloiden oluthanat minkälaisessa syynissä noin yleensä koska ainakin omat oireet viittaisivat jonkin sortin ruokamyrkytyksen tapaiseen??

Onko kellään muilla ollut koskaan samoja kokemuksia vai pistetäänkö tämäkin alkavan flunssakauden piikkiin?

8

3884

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei tai joo

      Ruokamyrkytys olisi luultavasti oireillut jo nopeammin. Jos laatta olisi lentänyt samama iltana syy voisi olla likaisessa hanassa - yleensä olut haisee ja maistuu myös hieman oudolta jos hana on jäänyt putsaamatta. Toki ruokamyrkytyksen voi saada monella eri tavalla ja paikasta - mutta en näillä oireilla lähtisi ensimmäisenä likaisia hanoja syyttämään. Flunssaa on paljon liikkeellä - mutta se kestää yleensä pidempään kuin yhden aamun ja sama koskee ruokamyrkytystäkin.

    • Kaljanoksentaja89

      Kirjoitan vuosia vanhaan ketjuun jättääkseni oman kokemukseni.

      Olen itselläni huomannut, että en voi juoda mitään hanakaljaa missään baarissa. Normaalisti voin juoda illassa kuutisen annosta alkoholia ilman kummempia oireita, mutta jos tästä määrästä on edes puoli tuoppia hanatuotetta, oksennan koko seuraavan päivän. Herään aikaisin aamulla huonovointisena, oksennan, yritän juoda vettä, huono olo palaa, oksennan taas, jne. Maha menee myös kuralle ja saan valonaran päänsäryn, joka ei muuten liity krapuloihini koskaan. Tunteja kestävä oksetuksen tunne on jotain niin hirveää etten haluaisi kenenkään sitä kokevan. Ei pysty nukkumaan, koska oksettaa, ja kuitenkin päiväunien nukkuminen on yleensä ainoa asia joka oloa parantaa, sitten kun oksennusbileiltä onnistuu. Tämä olotila on sellainen, että ei mitään toiveita mistään ihmismäisestä toiminnasta koko päivänä.

      Olen vuosia taiteillut tämän asian kanssa, enkä enää juo kuin pullotettuja juomia. Kaksi kertaa olen saanut saman ruokamyrkytyksen omaisen reaktion myös vanhentuneesta oluesta - toisella kerralla tölkistä ja toisella pullosta. Jälkeen kyllä vitutti että tuli juotua sellaista. Viime kerralla kuulin vasta jälkikäteen, että tarjottu olut oli vanhentunut puoli vuotta aikaisemmin. En siis epäile suoraan likaisia hanoja, vaan jotain siinä tapahtuu, jos olut seisoo, oli seisotusastia mikä tahansa. Yhden kerran sain vastaavan reaktion juotuani tavallisen tölkkioluen, enkä usko että oli edes vanhentunut, ja siksi en juo enää tölkistäkään mitään. Voi olla että tölkkiä oli säilytetty huonosti, en tiedä, mutta jos ruokamyrkytyksen voi välttää niin pyrin välttämään kaikin mahdollisin varokeinoin.

      Tästä on hirveän vähän tietoa löytyvillä, eli ilmeisesti aika harvinainen vaiva. Lasipulloihin olen päätynyt empiiristen tutkimusten kautta. On hankalaa, jos joku yrittää tarjota jotakin juomaa, mutta sitten olen vaan vitsillä heittänyt että ei käy, kun mulle tulee siitä krapula 😉

      Yksi vaikeasti kumottava argumentti on, että ruokamyrkytyksen ei pitäisi tulla viiveellä. Kuitenkin olen usein hanaoluita nautittua huomannut jo illalla olotilan samenevan. Joskus kauan sitten kun saatoin vielä juoda koko illan kolmostuoppeja, jossain kohtaa tuli yleensä piste, että kalja ei enää maistunut. Sellainen olo, että vatsa on täynnä vaahtoa ja muutenkin väsyttää ja alkaa maistua paskalta. Usein tuntuu että ei ehdi tulla edes humalaan ennen kuin olotila lässähtää.

      Se on selvää, että kyse ei ole vain astetta pahemmasta krapulasta. Olen saanut tämän ”oksennustaudin” kerran juotuani vain kaksi tuoppia. En ymmärrä miten minulla ei esim. 10 vuotta sitten ollut tällaista ongelmaa; oletettavasti olen herkistynyt jollekin oluen sisältämälle ainesosalle vuosien saatossa pikku hiljaa. Kun juon pullotettuja juomia voin seuraavana päivänä useimmiten vallan mainiosti.

      Keliakiasta, vilja-allergiasta tai gluteenijutuista ei voi olla kysymys, sillä niiden kanssa minulla ei ole mitään ongelmaa. Eikä tosiaan edes sen pullokaljan kanssa. Myöskään viinit eivät tuota ongelmia.

      Kellään vastaavaa..

      • täällämyös

        Täällä myös tehty tutkimuksia, ja hanaolut käy noin kaksi kertaa voimakkaammin päähän. Ja pari hanaolutta niin on krapula, 12 pullo olutta ja olo lähes normaali. Baari-illan jälkeen oksennan aamusta iltaan. Kotibileiden jälkeen on mukava, luova krapula.


    • VahdiLasiasi

      Mulla kävi vanhanaikaisesti jokunen vuosi sitten. Jätin tuopin pöytää ja kävin vessassa. Join kaksi isoa tuoppia kolmosta ja kaksi viskipaukkua tunnin aikana. Kaverilla on jokaiseen asiaan tutka ja hän huomasi, että maalattu noin 35-40 vuotias akka (venakko?) tuijotti meitä! Tää juttu tapahtui torstaina noin klo. 19-21 tai jotain. Seuraavana aamuna maailma pyöri silmissä enkä pysynyt pystyssä! Koko viikonlopun olin erittäin huonovointinen ja silloin tajusin, että minut oli myrkytetty. Vasta maanantaina aloin olemaan kunnossa. Kaverini, joka on seilannut kipparina pitkin maailmanmeriä totesi, että ryssän akka oli sujauttanut jotain tyrmäystippoja lasiini. Tapahtumapaikka kylpylä lounaisuomesta.

    • Anonyymi

      Eilen tamperelaisessa baarissa 2 hanakaljaa ja 4h sen jälkeen yöllä kaikki tuli ulos vatsahappoja myöten. Veikkaan likaisia letkuja tms. Toisen tuopin kohdalla vaihdettiin tynnyri. Ei enää ikinä hanakaljaa.

      • Anonyymi

        Tuskinpa hanakalja tuon huonon olon aiheutti! Olet mitä ilmeisin ottanut joltain homopoitsulta
        paskasen ja visvasen KYRVÄN poskeesi, HYI HELVETTI


      • Anonyymi

        Kalja menee seisoo niissä letkuissa joskus pitkäänkin, säiliöt monessa paikkaa kaukana kellarissa, ne letkut voi olla melko paskaiset, kun nyt on ollut hiljaista, jotkut baarit kiinni kokonaan.
        Sitten toinen tekijä, kaljan laskija ottaa usein lasista kiinni siitä kohden, mihin sinä laitat huulet juodessa, sama henkilö siirtelee sitten samalla tavalla muiden tyhjäksi juomia laseja ja sinä saat kaikki mahdolliset pöpöt ja paskat suuhusi. Joku norovirus tarttuu tosi helposti ja seuraavina päivinä on todella kipeä, laatta ja paska lentää.


    • Anonyymi

      Olin 3 viikkoa ulkomailla ja kun palasin Suomeen ja menin kaveri kanssa oluelle ravintolaan, niin seuraavan päivän sainkin istua paskalla. Reissussa oluesta ei mitään ongelmia, mutta nämä Suomen baariolut täyttä kuraa. Miten voitte juoda moista kuravettä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4274
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1799
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1539
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1370
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1329
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1325
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    Aihe