Työterveyslääkärini ja hoitajani ei suostu enää kirjoittamaan sairaslomaa.
Psykologille minua yrittävät passittaa mutta sekin pitäisi hoitaa kunnallisen kautta koska työnantaja ei suostu maksamaan.
Töissä oireilen kuitenkin päivittäin, pinna kireänä jatkuvasti. Jos oikein hyvä päivä on niin selviän ilman oireita. Mitäs tässä nyt sit voin tehdä?
Selvää on että oireeni johtuvat työpaikasta. Homemittauksia / tutkimuksia ei ole vielä tehty joten mulla ei ole näyttää millekään lääkärille mitään lappua että hometta on.
Vai voiko lääkäri / työterveyshoitaja kieltäytyä sairasloman antamisesta?
Jatkuvasti olen niin väsynyt että meinasin ajaa kolarin kerrankin työpäivän jälkeen kun nukahdin rattiin. Yksi työntekijöistä on jo sairastunut astmaan täällä töissä ollessa.
Työsuojelupiiriin valitus? Mitä voin tehdä?!
Mitä voin nyt tehdä?!
40
743
Vastaukset
"Työterveyslääkärini ja hoitajani ei suostu enää kirjoittamaan sairaslomaa.
Psykologille minua yrittävät passittaa mutta sekin pitäisi hoitaa kunnallisen kautta koska työnantaja ei suostu maksamaan."
- Kyllähän tuollainen masentaa, mutta että siitä yritetään tehdä pääsyy.
Nopeana konstina mieleen tuli lyhyt kirjelmä tuonne eduskunnan oikeusasiamiehen puoleen, jonka vinkkaat sitten lääkäritahollesi tiedoksi vastaisuuden varalle.
o o o
"Mistä voi kannella?
Kantelun voi tehdä viranomaisen lainvastaisesta menettelystä.
Lainvastaista on esimerkiksi
● toimivallan ylitys tai harkintavallan väärinkäyttö
● viivästys asian käsittelyssä, päätöksen puutteellinen perustelu, huolimattomuus, neuvonnan puute sekä epäasianmukainen käyttäytyminen tai muu hyvän hallinnon vastainen menettely
● perusoikeuksien loukkaukset."
http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/eoa/kantelu/mista.htx
- Ja aivan oikein Suomi on saanut sapiskaa, ks.
Euroopan neuvoston ihmisoikeusvaltuutetun Suomea koskevat suositukset pureutuvat yhdenvertaisuuslain uudistuksiin
http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/pubman/templates/2.htx?id=909"Työterveyslääkärini ja hoitajani ei suostu enää kirjoittamaan sairaslomaa."
- Lääkärisi ei ole tehtäviensä tasalla. Työnantajan velvollisuus on järjestää homeettomat tilat; lääkärin velvollisuus pitää poissa terveydelle vaarallisista tiloista.
Työnantaja "ostanut" tietenkin lääkärin ja viivyttää tutkimusten tekemistä.
"Jatkuvasti olen niin väsynyt että meinasin ajaa kolarin kerrankin työpäivän jälkeen kun nukahdin rattiin."
- Seuraavan kerran kun nukahdat, se voi olla viimeinen kerta. Varo!
"Yksi työntekijöistä on jo sairastunut astmaan täällä töissä ollessa."
- Sitähän se home teettää. Tsemppiä :)Eikö olekin muuten ihmeellistä, että kun menetät jonkin asian takia terveytesi se saatanan kiusaaminen alkaa heti?
Siinä on koko joukko yhdessä sairastunutta vastaan mitätöimässä, kieltämässä, kääntämässä selkänsä, vähättelemässä.
Sairaana saat taistella sitä helvetin systeemiä vastaan niin kauan kuin jaksat.
Se on oikeuden irvikuva.
Jos se olisi oikeaa oikeutta, saisit osaksesi myötätuntoa, tukea ja apua.
Suomi ei ole mikään oikeusvaltio, tämä on umpikiero valehtelijoiden ja neuvostoliittolaisen vääristelyn jatke.- Homemies5000
Mua vaan harmittaa tässä tosiaan kun jatkuvasti aivan loppu. Mutta kun en voi todistaa millään että täällä hometta on. Ei mulla ole mitään paperia siitä. Ainoastaan oma sana tällä hetkellä ja muiden nitinät et sisäilma on huonoa.
Näytän nykyään ku oisin rekan alle jäänyt tai sotinut viimeiset 2v tauotta jossain helvetin afganistanissa. Taidan yrittää sinne psykologille päästä. SElittää miten asiat on että en varsinaisesti ole masentunut, mutta uupunut kyllä. Eiköhän jostain sellassta heltiä muutama viikko sairaslomaa että saisi akut ladattua.- homeahdistus12
Olin aikanaan yhteydessä Uudenmaan työsuojelupiiriin, josta yksi soitto työnantajalle paransi kohteluani heti. Kokeile ihmeessä sitä! Jos kuulut liittoon, niin sitten yhteys myös liiton lakimieheen.
- Ommoo lommoo
Työntekijällä, joka on sairauden tai tapaturman vuoksi estynyt tekemästä työtään, on oikeus sairausajan palkkaan. Jos työterveyslääkäri tai hoitaja ei suostu kirjoittamaan sinulle sarauslomaa, eivät he ole todenneet sinulla olevan sellaista sairautta, joka vaatisi sairauslomaa. Hyvin ymmärrettävistä syistä sairausloma ei ole sellainen asia, että se kirjoitetaan pelkästään työntekijän oman halun mukaan, vaikkain monessa työpaikassa on mahdollista olla poissa muutama päivä kerrallaan tietty määrä suovitasolla oman ilmoituksen mukaan. Tähän liittyvästä karenssipävästähän väännetään parhaillaan kättä politiikassa.
Jos työnantaja siihen suostuu, voit pitää palkatonta vapaata työstö. Silloin sinun ei tarvitse kysellä lomalappuja muualta. - pidä ite
Et sitten ymmärtänyt kysymystä ollenkaan?
- Lunta tuloo koht
Päästään hiihtämään.
Ota loparit. Pyssyt ainakin terveenä loppuelämäsi siltä osin kun toipuminen myrkyistä alkaa. Tietenkin jos asuntosi on puhdas ja irtaimistosi sekä autosi. Kyllä sossu auttaa. Mukavampi se on kaljaa ryystää terveenä.
Se on sitä oikeaa elintasoa. Mitä vi..n hyötyy rahasta on jos on jatkuvasti helvetin sairas ja veto pois "koneesta" eikä pysty euroja kuluttamaan. Mieti asiat loppuun. Se homepaskanen työpaikka on lähinnä sen rakennuksen omistaja "pulma" ei sinun.
- Homemies5000
En voi ottaa lopareita kun en tiedä millä sitten elän seuraavat 3kk.
Työterveyshuolto ei ota minua enää vastaan, käskevät kunnalliselle! Ei ole resursseja tutkia minua.
Pitänee sitten kunnalliselle mennä ja pyytää joku lähete psykiatrille.
Olen ollut nyt 4h töissä ja nyt jo nokka tukossa. Tuntuu oikein kun limakalvot turpoaa. Onko tämä nyt tervettä?! Miksi joudun olemaan homeisella työpaikalla terveyttäni pilaamassa?
Otan yhteyttä työsuojelupiiriini...- Terve menoa
"Onko tämä nyt tervettä?! "
Ei ole tervettä ei. Systeemi on p......tä. Johan se tiedetään.
Kokeile poliisi. Tietoinen terveyden vaarantaminen .
Perusoikeuden loukkaaminen. WHO sanoo "Jokaisen ihmisen perusoikeus on hengittää puhdasta sisäilmaa". Vvai miten se meneekään.
Välinpitämätöntä hommaa ja aivan selvää vastuun pakoilua mutta pane vastustajat nyt vaan lujille älähän anna periksi.
Psykiatri ei sitä hometta ja myrkyllisyyttä sieltä työpaikaltasi poista se on varma se.
Psykiatrille olisi syytä mennä niiden jotka tuon homeongelman on aikaan saaneet laiminlyönneillään ei sinun.
Vai oletko ilmoittanut edes terveystarkastajalle. Ilmoita nyt sinne ainakin. Jotain pitää alkaa tapahtuun ja vetkuttelut pois prkl....
- sairastellut
Käskevät kunnalliselle? Jos työterveyhuollolla ei ole resursseja tutkia terveyttäsi, sinun pitäisi saada lähete eteenpäin. Kun itse aikoinaan sairastelin, työterveyshuolto pisti lähetteen Iho- ja allergiasairaalaan (sieltä laittoivat jossain vaiheessa vuodeksi infektiopolikinikan potilaaksi).
Ymmärrän hyvin, mitä käyt läpi. Minua pidettiin vuosia masentuneena ja minulle tarjottiin aina masennuspillereitä - en koskaan ottanut edes reseptiä vastaan, sillä sairasteluni ei johtunut masennuksesta vaan homeesta.
Psykiatrille? Menin kerran ollakseni yhteistyökykyinen työterveyslääkärin kanssa. Ja mitäs siellä tapahtui? Jotain sellaista, etten toiste mennyt: siinä rupatellessamme kerroin muun muassa viihtyväni elokuvateattereissa. Psykiatri alkoi selata jotain sisäistä puhelinluetteloa, hän olisi halunnut lähettää minut sairaalan psykiatriselle osastolle. Minä viihdyin leffassa siksi, että siellä viileässä kuumeeni laski.....kannattaa siis miettiä, mitä psykiatrin edessä päästää suustaan.... - Lääkäri 2
"voiko lääkäri / työterveyshoitaja kieltäytyä sairasloman antamisesta?"
Lääkäri / hoitaja arvioi työkykysi ja jos arvioi sinut työkykyiseksi niin sitten tietysti ei sairauslomaa saa koska todetaan työkykyiseksi. Työkyvyn arvio ei ole aina kovin helppoa.
Etenkin pitkäaikaisissa sairauksissa on tarkkaan arvioitava työntekijän jäljellä olevaa työkykyä sekä annettava tarvittaessa selvitys työntekijän mahdollisuudesta jatkaa työssä. Työterveyslääkärin tehtävä on arvioida jäljellä oleva työkyky ja työnantajan velvollisuus on selvittää yhdessä työntekijän ja työterveyshuollon kanssa työntekijän mahdollisuudet jatkaa työssä.
Ihmisillä on kuitenkin keskimäärin n. 10 kansainvälisen tautiluokituksen kriteerit täyttäviä sairauksia, kovin harva on täysin 100% terve, lähes kaikilla on joitakin diagnooseja jos vain tarpeeksi tarkkaan tutkitaan, "kukaan ei ole täysin terve, on vain liian vähän tutkittuja potilaita". Kuitenkaan läheskään kaikki sairaudet eivät aiheuta täyttä työkyvyttömyyttä, sairaudet pysyvät kurissa ja hoitotasapainossa sopivalla lääkityksellä, osa sairauksista ei haittaa työssä selviämistä jne.
Työkykyä arvioitaessa on aina arvioitava sairauden aiheuttamaa haittaa juuri siinä työssä mitä työntekijä tekee, sairausloma tarkoittaa sitä että on kyvytön omaan työhönsä tai siihen läheisesti verrattavaan työhön, muuhun työhön voi olla aivan hyvin kykenevä ja monilla työpaikoilla onkin olemassa niin sanottu korvaavan työn malli: katsotaan löytyykö jotain muuta työtä väliaikaisesti mitä pystyy tekemään.
Esim. hävittäjälentäjä voi olla työkyvytön melko vähistäkin ongelmista kun taas saman sairauden takia voi puhelinmyyjänä hyvinkin työskennellä (esim. murtunut nilkka). - 17+1
Miten vastauksesi auttaa kysyjää?
Mitä väliä vastauksellasi on yhtään kenellekään?- Lääkäri 2
Niin siis vastasin vain kysyjälle tähän että
kyllä voi.
Samalla kerroin tarkemmin työkyvyn arvioimisesta ja siihen liittyvistä prosesseista, ei työkyvyn arvio ole mitään sellaista että joku "pyytää sairauslomaa" ja sitten joku "kirjoittaa sairauslomaa", senhän osaa tehdä vaikka "ukko mustalainen", mitä järkeä siinä olisi, helpointahan olisi sitten että jokainen voi olla omalla ilmoituksella pois sairauden takia töistä niin paljon kuin haluaa jos minkäänlaista ammattimaista työkyvyn arviota ei olisi tarpeen tehdä. Kuitenkin jostain syystä työnantajat, vakuutusyhtiöt ja KELA haluavat että työkyky on arvioitu ammattilaisen toimesta kunnolla kun annetaan lausuntoja työkyvystä. Se sairauslomatodistus eli A-todistus on lääkärinlausunto työkyvystä ja samalla todistuksella voi hakea myös matkakorvauksia jos on tullut kuluja esim. siitä että on mennyt bussilla lääkäriin, matkakulukorvaukset haetaan KELA:lta.
Lääkärintodistus A on tarkoitettu lyhytaikaisesta sairaudesta, viasta tai vammasta johtuvan työkyvyttömyyden osoittamiseen. - FransP
Lääkäri 2 kirjoitti:
Niin siis vastasin vain kysyjälle tähän että
kyllä voi.
Samalla kerroin tarkemmin työkyvyn arvioimisesta ja siihen liittyvistä prosesseista, ei työkyvyn arvio ole mitään sellaista että joku "pyytää sairauslomaa" ja sitten joku "kirjoittaa sairauslomaa", senhän osaa tehdä vaikka "ukko mustalainen", mitä järkeä siinä olisi, helpointahan olisi sitten että jokainen voi olla omalla ilmoituksella pois sairauden takia töistä niin paljon kuin haluaa jos minkäänlaista ammattimaista työkyvyn arviota ei olisi tarpeen tehdä. Kuitenkin jostain syystä työnantajat, vakuutusyhtiöt ja KELA haluavat että työkyky on arvioitu ammattilaisen toimesta kunnolla kun annetaan lausuntoja työkyvystä. Se sairauslomatodistus eli A-todistus on lääkärinlausunto työkyvystä ja samalla todistuksella voi hakea myös matkakorvauksia jos on tullut kuluja esim. siitä että on mennyt bussilla lääkäriin, matkakulukorvaukset haetaan KELA:lta.
Lääkärintodistus A on tarkoitettu lyhytaikaisesta sairaudesta, viasta tai vammasta johtuvan työkyvyttömyyden osoittamiseen.Tietosi homeongelmista ovat yhtä vanhentuneita kuin sitaattisi : "senhän osaa tehdä vaikka "ukko mustalainen".
Mutta älä suotta häpeile, hylkäävät sairaslomapäätökset sinäkin osaat varmaan vielä tehdä ihan siististi.
- 17+1
Ihminen on sairastunut vakavasti ja joutunut ilman omaa syytään yhteiskunnan ulkopuolelle.
Sinä haluat kertoa hänelle, että lääkäri voi kieltäytyä antamasta sairaslomaa.
Senhän hän oli jo kuullut itsekin.
Tällainen palsta on joillekin viimeinen oljenkorsi etsiä apua.
Miksi kiusata heitä kertoilemalla sairaasta salkustaan (joka toki jo muutenkin oli huonokuntoinen)?- Lääkäri 2
http://www.tyosuojelu.fi/fi/
Työsuojelu:
Yksittäisen työntekijän terveyteen ja turvallisuuteen välittömästi vaikuttavat asiat käsitellään työntekijän ja työnantajan tai tämän edustajana toimivan esimiehen kesken. Työsuojeluvaltuutettu voi omasta aloitteestaan tai työntekijän taikka esimiehen aloitteesta osallistua asian käsittelyyn.
Laajakantoiset asiat käsitellään työsuojelutoimikunnassa. Jos työsuojelutoimikuntaa ei ole perustettu, asiat käsitellään työnantajan ja työsuojeluvaltuutetun kesken. Työsuojelutoimikunnan jäsenellä on oikeus tehdä esityksiä toimikunnassa käsiteltäviksi asioiksi. Aloitteen tekijällä on oikeus saada esityksistään perusteltu palaute.
yösuojeluvaltuutetulla on oikeus keskeyttää välitöntä ja vakavaa vaaraa aiheuttava työ. Valtuutetun on ilmoitettava keskeytyksestä työnantajalle, mieluiten etukäteen. Keskeytys ei saa rajoittaa työntekoa laajemmalti kuin työsuojelun kannalta on välttämätöntä. Valtuutettu ei ole velvollinen korvaamaan vahinkoa, joka lainmukaisesta työn keskeyttämisestä mahdollisesti aiheutuu.
Työnantajan tulee varmistaa, ettei vaaraa enää ole, ennen kuin toimintaa voidaan jatkaa.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20020738
Työturvallisuuslaki:
Työnantaja on tarpeellisilla toimenpiteillä velvollinen huolehtimaan työntekijöiden turvallisuudesta ja terveydestä työssä. Tässä tarkoituksessa työnantajan on otettava huomioon työhön, työolosuhteisiin ja muuhun työympäristöön samoin kuin työntekijän henkilökohtaisiin edellytyksiin liittyvät seikat.
Työnantajan on työn ja toiminnan luonne huomioon ottaen riittävän järjestelmällisesti selvitettävä ja tunnistettava työstä, työtilasta, muusta työympäristöstä ja työolosuhteista aiheutuvat haitta- ja vaaratekijät sekä, milloin niitä ei voida poistaa, arvioitava niiden merkitys työntekijöiden turvallisuudelle ja terveydelle.
Työntekijän on viipymättä ilmoitettava työnantajalle ja työsuojeluvaltuutetulle työolosuhteissa tai työmenetelmissä, koneissa, muissa työvälineissä, henkilönsuojaimissa tai muissa laitteissa havaitsemistaan vioista ja puutteellisuuksista, jotka voivat aiheuttaa haittaa tai vaaraa työntekijöiden turvallisuudelle tai terveydelle.
Työnantajan tulee puolestaan kertoa ilmoituksen tehneelle työntekijälle ja työsuojeluvaltuutetulle, mihin toimenpiteisiin esille tulleessa asiassa on ryhdytty tai aiotaan ryhtyä.
Jos työstä aiheutuu vakavaa vaaraa työntekijän omalle tai muiden työntekijöiden hengelle tai terveydelle, työntekijällä on oikeus pidättäytyä tällaisen työn tekemisestä.
Työstä pidättäytymisestä on ilmoitettava työnantajalle tai tämän edustajalle niin pian kuin mahdollista. Oikeus pidättäytyä työnteosta jatkuu, kunnes työnantaja on poistanut vaaratekijät tai muutoin huolehtinut siitä, että työ voidaan suorittaa turvallisesti.
Työstä pidättäytyminen ei saa rajoittaa työntekoa laajemmalti kuin työn turvallisuuden ja terveellisyyden kannalta on välttämätöntä. Työstä pidättäytyessä on huolehdittava siitä, että pidättäytymisestä mahdollisesti aiheutuva vaara on mahdollisimman vähäinen.
Jos työntekijä tämän pykälän mukaisesti pidättäytyy työstä, hän ei ole velvollinen korvaamaan työstä pidättäytymisestä aiheutuvaa vahinkoa.
- Ääni häviksessä
Lue tuo keskustelu. Työterveysvaltuutettu sai työpaikastani pois petroolipohjaiset lattiavahat, joiden höyryistä katosi minulta ääni.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10080255- Homemies5000
Meidän firmassa työsuojeluvaltuutetulla on pää niin syvällä toimitusjohtajan perseessä että tämä ei tee asialle mitään. Otinkin jo yhteyttä työsuojelupiiriini.
Täällä on käsittääkseni (muiden työntekijöiden juttujen mukaan) yritetty varmaan 6 vuotta saada sisäilmamittauksia aikaiseksi. Yleensä nämä ihmiset jotka sitä ovat yrittäneet tehdä on potkittu pois. Työsuojeluvaltuutettuni sanoi minulle vaan että "pidä ikkunaa kiinni jos saat vetoa?"
Oireilen kuitenkin jatkuvasti. Poskiontelot tukossa kokoajan jne. 4 poskiontelon tulehdusta sairastanut tänä vuonna joista kaksi keskellä kesää ja ilman flunssaa.
Kukaan ei tee täällä talossa mitään. Yksi on jo sairastunut täällä astmaan (hänellä ei ollut astmaa ennen kuin tuli tänne töihin). Täällä ei ole tehty ilmastointikanavien huoltotoimia vuosiin, ei ainakaan sinä aikana kun olen täällä ollut. Käsittääkseni tarttis tehdä useammin kuin 3 vuoden välein? Ilmankostutin löyhkää vanhalle akvaariolle, vedet tulee sisään milloin mistäkin, kemioita on kaatunut lattialle, seinissä kosteusvauriojälkiä.
Ja sitten vielä työnantaja on potkinut pihalle ne henkilöt jotka näitä sisäilmajuttuja on yrittänyt saada tehtyä. Herää kysymys: Miksi? No varmaan siksi kun tietävät itsekin että tämä talo on umpipaska ja joutais puskutraktorin alle.
Mutta mulla ei ole mitään menetettävää. Jos menetän duunini, aivan sama. Parempi sekin kuin menettää terveytensä ja sairastua astmaan.
Se mua tässä vituttaakin kun olen joutunut alkamaan syömään kasapäin lääkkeitä jotta pysyn työkykyisenä. Ja niihin menee rahaa. Ja vituttaa se että mun pitää altistua jatkuvasti täällä ties mille sitten altistunkin ja lääkärit ja terveydenhoitajia ei kiinnosta. Siksi haluaisinki sisäilmamittaukset että voitaisiin varmistua että onko täällä jotain tosiaan mikä ne ongelmat minussa ja muissa aiheuttaa. Hyvin todennäköisesti kyllä. Muutkin valittavat täällä oireista, itse oireilen varmaan pahiten koska mulla paljon perusallergioita.
Itselläki alkanu hengitys vinkumaan täällä ollessa, ennen ei vinkunut. Astmaa ei sentään luojan kiitos vielä ole. Mut astmalääkkeitä joudun jo käyttämään ku hengenahdistuksia ym. TT-lääkäri ja hoitaja on vaan sitä mieltä että tää on pelkkää allergiaa. Ja vitut on. En oireile näin pahasti edes jos olen asunnossa missä on kissoja ja koiria ja olen niille allerginen.
Se tässä vituttaa. Lopputiliä en voi ottaa koska karennssi (ei ole varaa), sairaslomaa en saa (olen työkykyinen jatkuvasta naamasärystä ja väsymyksestä huolimatta), psykiatri tai psykologi on ainoa vaihtoehto. Sekään ei ole hyvä koska tulevaisuudessa vedetään kaikki ongelmat sitten masennuksen piikkiin.
Työpaikkojakin olen hakenut ja lähettänyt hakemuksia. Toistaiseksi tuloksetta.
Toivottavasti työsuojelupiiri tekee asialle jotain. Toivottavasti!!! - vertti-eetu
Homemies5000 kirjoitti:
Meidän firmassa työsuojeluvaltuutetulla on pää niin syvällä toimitusjohtajan perseessä että tämä ei tee asialle mitään. Otinkin jo yhteyttä työsuojelupiiriini.
Täällä on käsittääkseni (muiden työntekijöiden juttujen mukaan) yritetty varmaan 6 vuotta saada sisäilmamittauksia aikaiseksi. Yleensä nämä ihmiset jotka sitä ovat yrittäneet tehdä on potkittu pois. Työsuojeluvaltuutettuni sanoi minulle vaan että "pidä ikkunaa kiinni jos saat vetoa?"
Oireilen kuitenkin jatkuvasti. Poskiontelot tukossa kokoajan jne. 4 poskiontelon tulehdusta sairastanut tänä vuonna joista kaksi keskellä kesää ja ilman flunssaa.
Kukaan ei tee täällä talossa mitään. Yksi on jo sairastunut täällä astmaan (hänellä ei ollut astmaa ennen kuin tuli tänne töihin). Täällä ei ole tehty ilmastointikanavien huoltotoimia vuosiin, ei ainakaan sinä aikana kun olen täällä ollut. Käsittääkseni tarttis tehdä useammin kuin 3 vuoden välein? Ilmankostutin löyhkää vanhalle akvaariolle, vedet tulee sisään milloin mistäkin, kemioita on kaatunut lattialle, seinissä kosteusvauriojälkiä.
Ja sitten vielä työnantaja on potkinut pihalle ne henkilöt jotka näitä sisäilmajuttuja on yrittänyt saada tehtyä. Herää kysymys: Miksi? No varmaan siksi kun tietävät itsekin että tämä talo on umpipaska ja joutais puskutraktorin alle.
Mutta mulla ei ole mitään menetettävää. Jos menetän duunini, aivan sama. Parempi sekin kuin menettää terveytensä ja sairastua astmaan.
Se mua tässä vituttaakin kun olen joutunut alkamaan syömään kasapäin lääkkeitä jotta pysyn työkykyisenä. Ja niihin menee rahaa. Ja vituttaa se että mun pitää altistua jatkuvasti täällä ties mille sitten altistunkin ja lääkärit ja terveydenhoitajia ei kiinnosta. Siksi haluaisinki sisäilmamittaukset että voitaisiin varmistua että onko täällä jotain tosiaan mikä ne ongelmat minussa ja muissa aiheuttaa. Hyvin todennäköisesti kyllä. Muutkin valittavat täällä oireista, itse oireilen varmaan pahiten koska mulla paljon perusallergioita.
Itselläki alkanu hengitys vinkumaan täällä ollessa, ennen ei vinkunut. Astmaa ei sentään luojan kiitos vielä ole. Mut astmalääkkeitä joudun jo käyttämään ku hengenahdistuksia ym. TT-lääkäri ja hoitaja on vaan sitä mieltä että tää on pelkkää allergiaa. Ja vitut on. En oireile näin pahasti edes jos olen asunnossa missä on kissoja ja koiria ja olen niille allerginen.
Se tässä vituttaa. Lopputiliä en voi ottaa koska karennssi (ei ole varaa), sairaslomaa en saa (olen työkykyinen jatkuvasta naamasärystä ja väsymyksestä huolimatta), psykiatri tai psykologi on ainoa vaihtoehto. Sekään ei ole hyvä koska tulevaisuudessa vedetään kaikki ongelmat sitten masennuksen piikkiin.
Toivottavasti työsuojelupiiri tekee asialle jotain. Toivottavasti!!!Sieltä pitää kaivaa esiin se Chaetomium home keinolla millä hyvänsä joka aiheuttaa poskiontelo-ongelmia ja paljon vakavampia juttuja myös.
Meiltä raaputtivat ontelolaatasta sen esiin vanhasta kuivuneesta kosteusvauriosta mutta eivät osanneet korjata sitä kuivaajat, polygon pojat.
"•Chaetomium-home voi tuottaa toksiineja, kuten ketomiinia ja ketoglobosiinia sekä sterigmatokystiiniä, joka on karsinogeeninen (syöpää aiheuttava), teratogeeninen (sikiöepämuodostumia aiheuttava) ja toksinen keuhkokudokselle. Chaetomium voi aiheuttaa poskiontelontulehduksia, paiseita aivoissa, pernassa ja keuhkoissa".
http://homepakolaiset.fi/1_myytti.html
Lue lisää kirja Home ja Terveys kirjoittanut Lääkäri Professori Tuula Putus.
Sivut 30-37. Luettuasi tuon voit ymmärtää mistä oikein on kysymys.
Huomenna syöpätutkimukset ja sen jälkeen tiedän ehkä vielä enemmän. - vertti-eetu
Homemies5000 kirjoitti:
Toivottavasti työsuojelupiiri tekee asialle jotain. Toivottavasti!!!"Työpaikkojakin olen hakenut ja lähettänyt hakemuksia".
Niissä hakemuksissasi jos ilmoitat olevasi vielä "homesairas" niin, ei tarvitse mennä ainakaan siihen paikkaan töihin. - Lääkäri 2
Homemies5000 kirjoitti:
Toivottavasti työsuojelupiiri tekee asialle jotain. Toivottavasti!!!"Täällä ei ole tehty ilmastointikanavien huoltotoimia vuosiin, ei ainakaan sinä aikana kun olen täällä ollut. Käsittääkseni tarttis tehdä useammin kuin 3 vuoden välein? Ilmankostutin löyhkää vanhalle akvaariolle, vedet tulee sisään milloin mistäkin, kemioita on kaatunut lattialle, seinissä kosteusvauriojälkiä."
Erittäin todennäköisesti kyseisessä työpaikassa on vaikea sisäilmaongelma, tuo ilmankostutinjuttu vasta pahalle kuulostaakin, ns. ilmankostutinkeuhkokuume eli jopa allerginen alveoliitti voi olla seurauksena tuollaisesta! Ilmanvaihtokanavien puhdistus saattaa riittää jopa 5 vuoden välein tehtynä, ne eivät nyt ole varmaankaan syypäänä tähän, muta kosteusvauriot ovat. Homeita pitää välttää ja jos niitä on ne pitää poistaa tai remontoida rakennus tai jopa purkaa. Väistötiloihin on mentävä. Työsuojelualan ihmiset vastaavat näistä asioista, heidän pitää hoitaa työnsä. Tämä ongelma ei ole siis pelkästään kliinisen lääketieteen alaan kuuluva enää vaann juridinen, vähän sama kuin jokin muu viranomainen ei hoitaisi virkatehtäviään esim. tuomari ei antaisi tuomioita tai poliisi ei ottaisi rattijuoppoa kiinni tms. eli viran hoito laiminlyötäisiin. - Homemies5000
Lääkäri 2 kirjoitti:
"Täällä ei ole tehty ilmastointikanavien huoltotoimia vuosiin, ei ainakaan sinä aikana kun olen täällä ollut. Käsittääkseni tarttis tehdä useammin kuin 3 vuoden välein? Ilmankostutin löyhkää vanhalle akvaariolle, vedet tulee sisään milloin mistäkin, kemioita on kaatunut lattialle, seinissä kosteusvauriojälkiä."
Erittäin todennäköisesti kyseisessä työpaikassa on vaikea sisäilmaongelma, tuo ilmankostutinjuttu vasta pahalle kuulostaakin, ns. ilmankostutinkeuhkokuume eli jopa allerginen alveoliitti voi olla seurauksena tuollaisesta! Ilmanvaihtokanavien puhdistus saattaa riittää jopa 5 vuoden välein tehtynä, ne eivät nyt ole varmaankaan syypäänä tähän, muta kosteusvauriot ovat. Homeita pitää välttää ja jos niitä on ne pitää poistaa tai remontoida rakennus tai jopa purkaa. Väistötiloihin on mentävä. Työsuojelualan ihmiset vastaavat näistä asioista, heidän pitää hoitaa työnsä. Tämä ongelma ei ole siis pelkästään kliinisen lääketieteen alaan kuuluva enää vaann juridinen, vähän sama kuin jokin muu viranomainen ei hoitaisi virkatehtäviään esim. tuomari ei antaisi tuomioita tai poliisi ei ottaisi rattijuoppoa kiinni tms. eli viran hoito laiminlyötäisiin.Todellakin ihmettelen jos työsuojelupiiri ei ota tähän asiaan kantaa. Kirjoitin meinaan nämä samat jutut suurinpiirtein sähköpostiini ja laitoin liitteeksi valokuvia työpaikaltani.
Huomasinpa tässä että kun syön lääkkeitä niin pystyn oleskelemaan kyllä tiloissa, mutta voi luoja kun lääkkeiden vaikutus lakkaa niin olo on kahta pahempi kuin normaalisti.
Luulenpa että nuo lääkkeet toimivat kuin puudutuspiikit. Normaalisti väsyn, menen voimattomaksi. Nyt kun on lääkkeet päällä, en väsy vaan oleskelen tiloissa koska en oireile. Mutta nyt sitten kun nää vaikutukset lakkaa niin mulla on sellainen olo kuin pää räjähtäisi.
Mutta mitä hittoa voisin tehdä ettei mun tuolla tiloissa tarvitsisi oleskella?!?! Työnantajaa ei kiinnosta. Se on selvää. - Homeherkkä#
Lääkäri 2 kirjoitti:
"Täällä ei ole tehty ilmastointikanavien huoltotoimia vuosiin, ei ainakaan sinä aikana kun olen täällä ollut. Käsittääkseni tarttis tehdä useammin kuin 3 vuoden välein? Ilmankostutin löyhkää vanhalle akvaariolle, vedet tulee sisään milloin mistäkin, kemioita on kaatunut lattialle, seinissä kosteusvauriojälkiä."
Erittäin todennäköisesti kyseisessä työpaikassa on vaikea sisäilmaongelma, tuo ilmankostutinjuttu vasta pahalle kuulostaakin, ns. ilmankostutinkeuhkokuume eli jopa allerginen alveoliitti voi olla seurauksena tuollaisesta! Ilmanvaihtokanavien puhdistus saattaa riittää jopa 5 vuoden välein tehtynä, ne eivät nyt ole varmaankaan syypäänä tähän, muta kosteusvauriot ovat. Homeita pitää välttää ja jos niitä on ne pitää poistaa tai remontoida rakennus tai jopa purkaa. Väistötiloihin on mentävä. Työsuojelualan ihmiset vastaavat näistä asioista, heidän pitää hoitaa työnsä. Tämä ongelma ei ole siis pelkästään kliinisen lääketieteen alaan kuuluva enää vaann juridinen, vähän sama kuin jokin muu viranomainen ei hoitaisi virkatehtäviään esim. tuomari ei antaisi tuomioita tai poliisi ei ottaisi rattijuoppoa kiinni tms. eli viran hoito laiminlyötäisiin."Lääkäri 2 17.10.2012 09:31
Erittäin todennäköisesti kyseisessä työpaikassa on vaikea sisäilmaongelma, tuo ilmankostutinjuttu vasta pahalle kuulostaakin, ns. ilmankostutinkeuhkokuume ELI jopa allerginen alveoliitti voi olla seurauksena tuollaisesta!"
No mutta Lääkäri 2?
Lääketieteen oppikirjojen mukaan ilmankostuttajakuumetta arvellaan kostutusjärjestelmän vesisäiliössä kasvavien bakteereiden tuottamien myrkkyjen (endotoksiinit) aiheuttamaksi, jotka myrkyt tulehduttavat keuhkorakkulat.
Ilmankostuttajakuumeen oireet: kuume ja pahoinvointi ja joillakin lisänä tihentynyt virtsaamisen tarve ilmenevät muutaman tunnin kuluttua altistuksen alusta.
Tyypillistä oireille on, että ne ovat pahimmillaan työviikon alkaessa, mutta lievittyvät työviikon loppua kohti.
Eli ilmankostuttajakuumeella ei ole mitään tekemistä allergisen alveoliitin kanssa.
Lääketieteen oppikirjojen mukaan allergisen alveoliitin, jota on kolmea eri muotoa, aiheuttaa orgaanisen pölyn sisältämät allergisoivat valkuaisaineet, ei siis orgaanisen pölyn sisältämät home-/tai bakteerimyrkyt. - Homeherkkä#
Homemies5000 kirjoitti:
Todellakin ihmettelen jos työsuojelupiiri ei ota tähän asiaan kantaa. Kirjoitin meinaan nämä samat jutut suurinpiirtein sähköpostiini ja laitoin liitteeksi valokuvia työpaikaltani.
Huomasinpa tässä että kun syön lääkkeitä niin pystyn oleskelemaan kyllä tiloissa, mutta voi luoja kun lääkkeiden vaikutus lakkaa niin olo on kahta pahempi kuin normaalisti.
Luulenpa että nuo lääkkeet toimivat kuin puudutuspiikit. Normaalisti väsyn, menen voimattomaksi. Nyt kun on lääkkeet päällä, en väsy vaan oleskelen tiloissa koska en oireile. Mutta nyt sitten kun nää vaikutukset lakkaa niin mulla on sellainen olo kuin pää räjähtäisi.
Mutta mitä hittoa voisin tehdä ettei mun tuolla tiloissa tarvitsisi oleskella?!?! Työnantajaa ei kiinnosta. Se on selvää."Homemies5000 17.10.2012 18:17
Todellakin ihmettelen jos työsuojelupiiri ei ota tähän asiaan kantaa. Kirjoitin meinaan nämä samat jutut suurinpiirtein sähköpostiini ja laitoin liitteeksi valokuvia työpaikaltani"
Kun kirjoituksistasi päätellen työpaikallasi sisäilmaoireilevat muutkin kuin sinä, niin minä ihmettelen miksi työterveyslääkärinne ei ole suorittanut jo vuosia sitten työntekijöiden keskuudessa Örebro-kyselyä.
Mikäli noin 30 prossaa työntekijöistä sisäilmaoireilee, niin työterveyslääkärin tulee määrätä työnantajaa suorittamaan mikrobimittaukset.
Kun nyt olet ottanut yhteyttä työsuojelupiiriin, niin työsuojelupiirikin voi velvoittaa työterveyslääkärin suorittamaan ensin Örebro-kyselyn ja velvoittaa työnantajaa Örebro-tulosten perusteella suorittamaan mikrobimittaukset työpaikallasi. - Lääkäri 2
Homeherkkä# kirjoitti:
"Lääkäri 2 17.10.2012 09:31
Erittäin todennäköisesti kyseisessä työpaikassa on vaikea sisäilmaongelma, tuo ilmankostutinjuttu vasta pahalle kuulostaakin, ns. ilmankostutinkeuhkokuume ELI jopa allerginen alveoliitti voi olla seurauksena tuollaisesta!"
No mutta Lääkäri 2?
Lääketieteen oppikirjojen mukaan ilmankostuttajakuumetta arvellaan kostutusjärjestelmän vesisäiliössä kasvavien bakteereiden tuottamien myrkkyjen (endotoksiinit) aiheuttamaksi, jotka myrkyt tulehduttavat keuhkorakkulat.
Ilmankostuttajakuumeen oireet: kuume ja pahoinvointi ja joillakin lisänä tihentynyt virtsaamisen tarve ilmenevät muutaman tunnin kuluttua altistuksen alusta.
Tyypillistä oireille on, että ne ovat pahimmillaan työviikon alkaessa, mutta lievittyvät työviikon loppua kohti.
Eli ilmankostuttajakuumeella ei ole mitään tekemistä allergisen alveoliitin kanssa.
Lääketieteen oppikirjojen mukaan allergisen alveoliitin, jota on kolmea eri muotoa, aiheuttaa orgaanisen pölyn sisältämät allergisoivat valkuaisaineet, ei siis orgaanisen pölyn sisältämät home-/tai bakteerimyrkyt.Ilmankostutinkuume on allergista alveoliittia muistuttava tauti jota on kuvattu mm. toimistojen työntekijöillä. Sen aiheuttaa huonosti puhdistetusta kostuttimesta leviävä bioaerosoli. On epäilty että kyseessä olisi endotoksiinien aiheuttama keuhkorakkuloiden tulehdus eli alveoliitti, tosin tällöin se tosiaan olisi ei-allerginen alveoliitti. Kyseessä olisi siis eräs orgaanisten aineiden aiheuttama alveoliitti, toksinen oireyhtymä. Hoito on oireenmukaista, vaiva paranee itsestään eikä siitä jää jälkiseuraamuksia keuhkoihin. Lääkäri 2 muisti nyt tosiaan väärin: kyseessä on allergista alveoliittia muistuttava sairaus. Olen muuten pitänyt esityksen allergisesta alveoliitista keuhkosairauksien jaksolla aikanaa jo kandina eli aihe on sinänsä minulle melko tuttu, olen nähnyt opintojen aikana yhden maanviljelijän jolla oli todella allerginen alveoliitti, dosentti tuli hakemaan kandit oikein erikseen katsomaan ja tutkimaan potilasta sanoen "tulkaapas katsomaan, näette taudin jota ei enää juuri lainkaan tapaa". Töissä en ole kertaakaan allergiseen (tai muuhunkaan) alveoliittiin törmännytkään, mutta muistan aina työpaikoilla sanoa jos ilmankostuttimia harkitaan hankittavaksi talvisin että ne pitää sitten puhdistaa huolellisesti ja säännöllisesti ettei tule niistä lisäongelmia taas.
- Homemies5000
Homeherkkä# kirjoitti:
"Homemies5000 17.10.2012 18:17
Todellakin ihmettelen jos työsuojelupiiri ei ota tähän asiaan kantaa. Kirjoitin meinaan nämä samat jutut suurinpiirtein sähköpostiini ja laitoin liitteeksi valokuvia työpaikaltani"
Kun kirjoituksistasi päätellen työpaikallasi sisäilmaoireilevat muutkin kuin sinä, niin minä ihmettelen miksi työterveyslääkärinne ei ole suorittanut jo vuosia sitten työntekijöiden keskuudessa Örebro-kyselyä.
Mikäli noin 30 prossaa työntekijöistä sisäilmaoireilee, niin työterveyslääkärin tulee määrätä työnantajaa suorittamaan mikrobimittaukset.
Kun nyt olet ottanut yhteyttä työsuojelupiiriin, niin työsuojelupiirikin voi velvoittaa työterveyslääkärin suorittamaan ensin Örebro-kyselyn ja velvoittaa työnantajaa Örebro-tulosten perusteella suorittamaan mikrobimittaukset työpaikallasi.Meille suoritettiin justiinsa sisäilmakysely. Mutta lääkärimme sanoi että heillä ei ole valtuuksia käskeä työnantajaa suorittamaan mittauksia. He voivat ainoastaan suositella sitä. Näin työterveyslääkärini minulle sanoi. "Me ei voida käskeä, meillä ei ole sellaisia valtuuksia, mutta suositella me voimme." Jotenki noin se sanos.
- Käsky käy vielä...
Homemies5000 kirjoitti:
Meille suoritettiin justiinsa sisäilmakysely. Mutta lääkärimme sanoi että heillä ei ole valtuuksia käskeä työnantajaa suorittamaan mittauksia. He voivat ainoastaan suositella sitä. Näin työterveyslääkärini minulle sanoi. "Me ei voida käskeä, meillä ei ole sellaisia valtuuksia, mutta suositella me voimme." Jotenki noin se sanos.
Terveystarkastajalla on valtuuksia vaikka muille jakaa. Painä päälle vaan ja tulisesti.
- Lääkäri 2
Homemies5000 kirjoitti:
Meille suoritettiin justiinsa sisäilmakysely. Mutta lääkärimme sanoi että heillä ei ole valtuuksia käskeä työnantajaa suorittamaan mittauksia. He voivat ainoastaan suositella sitä. Näin työterveyslääkärini minulle sanoi. "Me ei voida käskeä, meillä ei ole sellaisia valtuuksia, mutta suositella me voimme." Jotenki noin se sanos.
Niinhän se on. Ei se työterveyslääkäri voi antaa mitään mahtikäskyä että nyt on pakko ottaa rakenteista näytteet ja tutkia rakennus, mitata sisäilmaa yms. Työterveyshuollon tehtävä on vain antaa asiasta terveydellisen merkityksen arvio, se on työterveyshuollon ominta aluetta, sitä mikään muu taho ei voi tehdä, rakennuksen tutkiminen toki auttaa antamaan tuon arvion. Työpaikkaselvityksen voi työterveyslääkäri työterveyshoitajan kanssa tehdä ja voivat esim. aistinvaraisesti tutkia paikkaa, haistella ja katsella ja kysellä työntekijöiltä. Sitten jos on viitettä siihen että hometta on niin työpaikkaselvityksen raporttiin kirjataan "saattaa olla hometta ja home on terveyshaitta, suositellaan korjaamaan ongelma" Raportti annetaan sitten työnantajalle ja työntekijöille luettavaksi. Jos on vakava terveyshaitta niin terveystarkastaja voi kyllä laittaa vaikka koko rakennuksen käyttökieltoon, mutta ei työterveyslääkäri!
- Homeherkkä#
Lääkäri 2 kirjoitti:
Ilmankostutinkuume on allergista alveoliittia muistuttava tauti jota on kuvattu mm. toimistojen työntekijöillä. Sen aiheuttaa huonosti puhdistetusta kostuttimesta leviävä bioaerosoli. On epäilty että kyseessä olisi endotoksiinien aiheuttama keuhkorakkuloiden tulehdus eli alveoliitti, tosin tällöin se tosiaan olisi ei-allerginen alveoliitti. Kyseessä olisi siis eräs orgaanisten aineiden aiheuttama alveoliitti, toksinen oireyhtymä. Hoito on oireenmukaista, vaiva paranee itsestään eikä siitä jää jälkiseuraamuksia keuhkoihin. Lääkäri 2 muisti nyt tosiaan väärin: kyseessä on allergista alveoliittia muistuttava sairaus. Olen muuten pitänyt esityksen allergisesta alveoliitista keuhkosairauksien jaksolla aikanaa jo kandina eli aihe on sinänsä minulle melko tuttu, olen nähnyt opintojen aikana yhden maanviljelijän jolla oli todella allerginen alveoliitti, dosentti tuli hakemaan kandit oikein erikseen katsomaan ja tutkimaan potilasta sanoen "tulkaapas katsomaan, näette taudin jota ei enää juuri lainkaan tapaa". Töissä en ole kertaakaan allergiseen (tai muuhunkaan) alveoliittiin törmännytkään, mutta muistan aina työpaikoilla sanoa jos ilmankostuttimia harkitaan hankittavaksi talvisin että ne pitää sitten puhdistaa huolellisesti ja säännöllisesti ettei tule niistä lisäongelmia taas.
"Lääkäri 2 18.10.2012 11:37
Ilmankostutinkuume on allergista alveoliittia muistuttava tauti jota on kuvattu mm. toimistojen työntekijöillä."
Keuhkosairaudet-kirjan mukaan ilmankostuttajakuumeeseen sairastuneiden verestä on löydetty IgG-vasta-aineita säiliössä todetuille mikrobeille, kuten homeille ja ameeboille.
Lisäksi sairastuneiden keuhkoista kuuluu pienirakkulaisia rahinoita, myös diffuusiokapasiteetti voi olla pienentynyt. Thorax-kuvassa ei muutoksia.
Kun lisäksi ilmankostuttajaKEUHKORAKKULAKUUME muu oireilu alkaa altistuksen alusta MUUTAMAN TUNNIN KULUTTUA ja lievenee viikonloppua kohti, niin Ilmankostuttajakuume näyttääkin täyttävän lieväasteisen allergisen alveoliitin kriteerit.
Ilmankostuttajakuume häviää itsestään jälkiä jättämättä, JOS UUTTA bioriaerosolille ALTISTUMISTA vältetään.
Mikäli bakteeritoksiinit olisivat keuhkorakkulaKUUMEoireyhtymän syynä, niin bakteriendotoksiineja pitäisi löytyä tutkitusta mikrobimassasta.
Mitä mainitsemaasi toksisen oireyhtymään (ODTS) tulee, niin lääketieteen oppikirjojen mukaan tuonkin oireyhtymän aiheuttajana on aikoinaan EPÄILTY olevan home- ja/tai bakteeritoksiinit. Sana EPÄILY tarkoittaa ei-tiedetodistettu.
ODTS-ammattitautidiagnoosin suhteen kummalliselta tuntuu, kun luonnonhomeALLERGEENIaltistukset siirrettiin maamme muista sairaaaloista STM:n päätöksellä TTL:lle vuonna 1995, niin TTL totesi jonkun käyttöönsa ottamista (A.fumigatus, Cladosporium, Acremonium) homeallergeeneista aiheuttavankin ODTS-ammattitautia noin kymmenen henkilön vuosivauhtia, vaikka ko. homeallergeeniuutteet eivät sisällä homemyrkkyjä.
Oikea diagnoosi ammattitautitilastoihin TTL:n taholta olisi pitänyt olla AKUUTTI ALLERGINEN ALVEOLIITTI, jossa influessamaiset oireet alkavat 4-8 tunnin kuluttua altistuksesta ja HÄVIÄVÄT 24-48 tunnissa.
" Olen muuten pitänyt esityksen allergisesta alveoliitista keuhkosairauksien jaksolla aikanaa jo kandina eli aihe on sinänsä minulle melko tuttu, ..."
No jos aihe on sinulle melko tuttu, niin kertoisitko minulle mitä lääketieteellistä mittatikkuilua käyttäen tt-lääkärit pystyvät erottamaan TOISTUVAT AKUUTIT YLIHERKKYYSkeuhkorakkulatulehdusKUUMEET viruksen aiheuttamista kuumeista? - On herkkää on kyl
Homeherkkä# kirjoitti:
"Lääkäri 2 18.10.2012 11:37
Ilmankostutinkuume on allergista alveoliittia muistuttava tauti jota on kuvattu mm. toimistojen työntekijöillä."
Keuhkosairaudet-kirjan mukaan ilmankostuttajakuumeeseen sairastuneiden verestä on löydetty IgG-vasta-aineita säiliössä todetuille mikrobeille, kuten homeille ja ameeboille.
Lisäksi sairastuneiden keuhkoista kuuluu pienirakkulaisia rahinoita, myös diffuusiokapasiteetti voi olla pienentynyt. Thorax-kuvassa ei muutoksia.
Kun lisäksi ilmankostuttajaKEUHKORAKKULAKUUME muu oireilu alkaa altistuksen alusta MUUTAMAN TUNNIN KULUTTUA ja lievenee viikonloppua kohti, niin Ilmankostuttajakuume näyttääkin täyttävän lieväasteisen allergisen alveoliitin kriteerit.
Ilmankostuttajakuume häviää itsestään jälkiä jättämättä, JOS UUTTA bioriaerosolille ALTISTUMISTA vältetään.
Mikäli bakteeritoksiinit olisivat keuhkorakkulaKUUMEoireyhtymän syynä, niin bakteriendotoksiineja pitäisi löytyä tutkitusta mikrobimassasta.
Mitä mainitsemaasi toksisen oireyhtymään (ODTS) tulee, niin lääketieteen oppikirjojen mukaan tuonkin oireyhtymän aiheuttajana on aikoinaan EPÄILTY olevan home- ja/tai bakteeritoksiinit. Sana EPÄILY tarkoittaa ei-tiedetodistettu.
ODTS-ammattitautidiagnoosin suhteen kummalliselta tuntuu, kun luonnonhomeALLERGEENIaltistukset siirrettiin maamme muista sairaaaloista STM:n päätöksellä TTL:lle vuonna 1995, niin TTL totesi jonkun käyttöönsa ottamista (A.fumigatus, Cladosporium, Acremonium) homeallergeeneista aiheuttavankin ODTS-ammattitautia noin kymmenen henkilön vuosivauhtia, vaikka ko. homeallergeeniuutteet eivät sisällä homemyrkkyjä.
Oikea diagnoosi ammattitautitilastoihin TTL:n taholta olisi pitänyt olla AKUUTTI ALLERGINEN ALVEOLIITTI, jossa influessamaiset oireet alkavat 4-8 tunnin kuluttua altistuksesta ja HÄVIÄVÄT 24-48 tunnissa.
" Olen muuten pitänyt esityksen allergisesta alveoliitista keuhkosairauksien jaksolla aikanaa jo kandina eli aihe on sinänsä minulle melko tuttu, ..."
No jos aihe on sinulle melko tuttu, niin kertoisitko minulle mitä lääketieteellistä mittatikkuilua käyttäen tt-lääkärit pystyvät erottamaan TOISTUVAT AKUUTIT YLIHERKKYYSkeuhkorakkulatulehdusKUUMEET viruksen aiheuttamista kuumeista?Herkkä se jaksaa vääntä vanhaa p..kaansa. Herää jo herkkä nyt mennään jo lokakuun loppua v. 2012 ja uudet tuulet puhaltavat kohta täysillä Pohjoisessakin. Haukiputtaalla.
Tässä lainaus jostain raportista mikä on menyt eteenpäin.
"Ammattitaudit ovatb vain murto-osa kaikista kosteusvaurioihin liittyvistä sairauksista Suomessa".
Tajuut sä "VAIN MURTO-OSA".
"Tutkimusten mukaan kosteus- ja homevaurioilla on ajallinen yhteys astman syntyyn ja pahenemiseen, hengitystieinfektioihin ja hengitystieoireiluun. Vaikka näyttö on vasta viitteellinen, on todennäköistä, että altistuminen kosteusvauriomikrobeille, muille mikrobiologisille tekijöille tai kemiallisille yhdisteille vaurioituneissa rakennuksissa on merkittävä oireilun aiheuttaja. Kosteus- ja homevaurioiden ennaltaehkäisy ja rakennusten korjaus näyttävät vähentävän tilan käyttäjien sairastumisriskiä.
Tutkimuksessa määriteltiin ensimmäistä kertaa termi merkittävä kosteus- ja homevaurio, mikä mahdollistaa jatkossa aihealueen paremman ja systemaattisen tarkastelun".
http://web.eduskunta.fi/Resource.phx/valiokunnat/valiokunta-trv01/tiedote18102012.htx - Mitä sä ny
On herkkää on kyl kirjoitti:
Herkkä se jaksaa vääntä vanhaa p..kaansa. Herää jo herkkä nyt mennään jo lokakuun loppua v. 2012 ja uudet tuulet puhaltavat kohta täysillä Pohjoisessakin. Haukiputtaalla.
Tässä lainaus jostain raportista mikä on menyt eteenpäin.
"Ammattitaudit ovatb vain murto-osa kaikista kosteusvaurioihin liittyvistä sairauksista Suomessa".
Tajuut sä "VAIN MURTO-OSA".
"Tutkimusten mukaan kosteus- ja homevaurioilla on ajallinen yhteys astman syntyyn ja pahenemiseen, hengitystieinfektioihin ja hengitystieoireiluun. Vaikka näyttö on vasta viitteellinen, on todennäköistä, että altistuminen kosteusvauriomikrobeille, muille mikrobiologisille tekijöille tai kemiallisille yhdisteille vaurioituneissa rakennuksissa on merkittävä oireilun aiheuttaja. Kosteus- ja homevaurioiden ennaltaehkäisy ja rakennusten korjaus näyttävät vähentävän tilan käyttäjien sairastumisriskiä.
Tutkimuksessa määriteltiin ensimmäistä kertaa termi merkittävä kosteus- ja homevaurio, mikä mahdollistaa jatkossa aihealueen paremman ja systemaattisen tarkastelun".
http://web.eduskunta.fi/Resource.phx/valiokunnat/valiokunta-trv01/tiedote18102012.htxoikein yrität esittää?
Onkos sulla taas tuo typerä ja lapsellinen mielituuri menossa.
Sä et muuta tälle palstalle osaa tunkea ku omaa itseäsi ja noita lapsuksia oman tuulesta temmattujen omakehujuttujen vuoksi.
Mee ny vähä katsomaa peilistä mikä pelle sä oikein oot.
Sulta ei tuu mitään muuta kuin nälvimistä ja yhden mielipiteen juntturaa.
Jos luulet asian olevan noin yksikertainen niin mee Helsingin yliopistoon selittämään noita juttujasi.
Kun joskus viisastut ja honaat ettei ketään sairastunutta tartte tulla tälle palstalle mollaamaan niin sitte tää palsta alkaa olla jossakin siellä missä sen pitäisi olla.
Kyllä sä oot vielä noissa lapsen kengissä noine pulinoisissasi. Ne on tosi limaisen kyylän tuotosta. - Voi alkaa limoja puk
Mitä sä ny kirjoitti:
oikein yrität esittää?
Onkos sulla taas tuo typerä ja lapsellinen mielituuri menossa.
Sä et muuta tälle palstalle osaa tunkea ku omaa itseäsi ja noita lapsuksia oman tuulesta temmattujen omakehujuttujen vuoksi.
Mee ny vähä katsomaa peilistä mikä pelle sä oikein oot.
Sulta ei tuu mitään muuta kuin nälvimistä ja yhden mielipiteen juntturaa.
Jos luulet asian olevan noin yksikertainen niin mee Helsingin yliopistoon selittämään noita juttujasi.
Kun joskus viisastut ja honaat ettei ketään sairastunutta tartte tulla tälle palstalle mollaamaan niin sitte tää palsta alkaa olla jossakin siellä missä sen pitäisi olla.
Kyllä sä oot vielä noissa lapsen kengissä noine pulinoisissasi. Ne on tosi limaisen kyylän tuotosta.Kuumakalleko se siellä.
Älähän vetele myrkkyjä kovin syvälle. Biosiidit useat pilkkovat mikrobien dna:n puoleen ja menee syvemmälle keuhkojen perukoille.
mm, Penetrox PF. Desinfektio.
- Oiekutta et saa
Niin tyypillistä leimaamista. Minulle kanssa masennuslääkkeitä ja keskusteluja psykologin kanssa tarjottiin. Ennemminkin vitmutti kun olin jatkuvasti sairas kuin masenti. Psykologin luo en jaksanut mennä kun olin niiiiin poikki työpäivien jälkeen. Sitten myöhemmin Työterveyslaitoksen altistuksissa todettiin ammattiastmaksi. Tää koko rumba on niin kestämätöntä, että suosittelen jos mitenkään mahdollista haketumaan muuhun työpaikkaan. Terveys menee taatusti ennen kuin asiat selvitetään ja vaikka selvitettäisi niin tuloksia pimitetään, vääristellään ja valehdellaan niin kauan kuin mahdollista ja senkin jälkeen kun on mustaa valkoisella niin käännetään valkoinen mustaksi.
- Samatäällä
Täällä sama juttu työpaikassa, sen jokaisessa yksikössä. Olen herkistynyt niin, että oireilen todella monessa paikassa, voimat loppu, eikä jaksa edes etsiä uutta duunia, koska eipä se siitä parane... Niin moni paikka on ihan paska, erityisesti meille, ketkä herkästi oireilemme.
Kyllä niille masennuslääkkeillekin tässä rumbassa tulee käyttöä, ei siinä mitään. - allergiat väsyttävät
Allergiat väsyttävät. Home jos mikä on mitä pirullisin sairastuttaja.
Se väsymys on kaiken kattava, puolustus käy koko ajan ylikierroksilla ja oireet ovat mitä mielukuvituksellisimpia.
Olen ollut hometyöpaikassa ja asunut hometalossa ja viimeisin asunto aiheutti jo ekalla viikolla valtavan nokkosihottuman ja sitten kaikki muutkin allergiat allergiat boostaantuivat,väsymys ja masennus meinasi viedä hengen.
Työantajaa ei kiinnosta ja Suomessa ennen hyvin toiminut suojaverkosto, joka mahdollistaisi työpaikan vaihdon on lähes romutettu. Nyt on vaihdettu työpaikkaa ja asuntoa. Oireet hellittävät, mutta jos olet kerran reagoinut homeelle, niin elimistö saattaa reagoida sen jälkeen vielä muillekin rakennusmateriaaleille ja pientä ylireagointia voi esiintyä vielä vuoden tai pari vaikka olisit jo ns puhtaissa tiloissa. Mun elimistö rauhoittui reilussa vuodessa. Selvä helpotus tuli heti viikossa asunnon vaihdosta.
Pidän sulle peukkuja ja toivon voimia. Sun terveys on tärkeä.- 2+15
Edelliseen se korjaus, että homeoireissa kyse on harvoin allergiasta. Jos olisikin, niin oireet voisi todentaa vasta-ainetesteillä,joistain lääkkeistä olisi apua ja lääkäriltä saisi ainakin myötätuntoa. Mutta kun kyse on yleensä jonkinlaisesta myrkytyksestä, solujen toiminnan laajemmasta vaurioitumisesta jonka mekanismista on vasta jotain viitteitä, saa sairastaminen pahentua rauhassa.
Usein homeet myös vaurioittavat soluja niin, että pienikin määrä hometta tai jotain kemikaalia riittää aiheuttamaan invalidisoivat oireet. Ja lääkärit tarjoavat masennuslääkkeitä. Tässä on muhimassa valtava katastrofi.
- paha astma
Työsuokelupiiriin vaan yhteydenottoa..Mikäs siinä..menet psykologille joka toteaa että olet ok mutta fyyfisesti et..Näin minullekin ehdotettiin psykologia ja meninhän minä.Ei masennusta eikä mt-ongelmaa..Asmadiagnoosin saatuani ja keuhkolääkärillä käynnin jälkeen olen saanut suht helposti sairaslomaa kun puhtaita tiloja ei ole työnantajallakaan tarjota..Ääneni on jäänyt pysyvästi käheäksi.
- 3+14
Astma ja maanviljelijän homepölykeuhko ovat ainoat sisäilmasairaudet,jotka lääkärit tunnistavat. muut katsotaan masennukseksi tai paniikkihäiriöksi.
- sivullinen1
Kyllä on häpeällistä ettei vieläkään työssä sairastuneet saa apua..
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1212268Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html2021893Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j571462Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html1701263- 551208
Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä751026Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62932Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36897- 52884
- 56831