Kirjanpitoasiaa / toiminimi

Miss L

Minulla on pienimuotoista yritystoimintaa oman toiminimen kautta - toimintani on asiantuntijana toimimista, yritykselläni ei siis ole omaisuutta eikä velkaa enkä ole muodostanut sille tasetta. Hoidan itse yrityksen kirjanpidon - yksinkertaisena kirjanpitona excelissä.

Kysymys 1) Yritykselläni on oma pankkitili, jolle minulla ei kuitenkaan ole vielä ollut pankkikorttia. Olen maksanut joitakin yrityksen kuluja (lvähäisiä; matkalippuja ja toimistotarvikeostoksia) siten myös toiselta omalla nimelläni olevalta tililtä pankkikortin kanssa.

Kulut näkyvät kirjanpidossani omilla tileillään ja näiden kulujen alv-osuuden olen huomioinut alv-ilmoituksessa verottajalle. Yrityksen pankkitilillä tai tiliotteessa näitä kuluja ei kuitenkaan näy, koska on maksettu toiselta tililtäni. Voiko tästä tulla myöhemmin ongelmia verottajan kanssa, tulisiko toiminimessäkin kaikki tulot ja menot näkyä saman tilin tiliotteella? Voinko nyt kesken tilikauden jälkikäteen siirtää vastaavat summat yrityksen tililtä toiselle henk koht tililleni? Vai sotkeeko vain lisää asioita..? (maksupäivähän tiliotteessa ei ole silloin kirjanpitoa vastaava.)

Kysymys 2) Olen muutaman kerran tilikauden aikana tehnyt yrityksen tililtä yksityisoton tai -panon eli lisännyt yrityksen tilille henk.koht. tililtä rahaa. Miten näiden pitää näkyä yksinkertaisessa kirjanpidossa? Yritykseni verotettavaan tulokseenhan näillä ei toiminimen kyseessä ollessa ole vaikutusta..?

KIITOS jos joku osaisi vastata.

12

617

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oikaise kerran

> Voiko tästä tulla myöhemmin ongelmia verottajan kanssa,

Ei tule.

> tulisiko toiminimessäkin kaikki tulot ja menot näkyä saman tilin tiliotteella?

Ei ole pakko näkyä, voi näkyä eri tiliotteellakin. Kirjanpidon tosite mikä tosite, ei sen muodolla ole väliä. Sinä se firmasi vastuullisena henkilönä sanot että tällä tositteella näkyvä, tämä rengastettu tapahtuma kuuluu firman kirjanpitoon.

> Voinko nyt kesken tilikauden jälkikäteen siirtää vastaavat summat yrityksen tililtä toiselle henk koht tililleni?

Voit siirtää

> Vai sotkeeko vain lisää asioita..? (maksupäivähän tiliotteessa ei ole silloin
      kirjanpitoa vastaava.)

Kyllä se sotkee. Mitä enemmän sotket eri pankkitilien tapahtumia ja eri kuukausille meneviä päivämääriä keskenään, sitä sotkuisempi on kirjanpitosi. Etkä itsekään enää 1 v. kuluttua muista mitä alun perin on tapahtunut.

Tee nyt kertaalleen se kirjanpitosi kuntoon ja ajan tasalle. Vedä ne hankalat ja väärät päivämäärät viivoittimen kanssa 2 viivalla siististi yli, kirjoita viereen sellainen päivämäärä jolla saat tapahtuman sopimaan omaan kirjanpitoosi.
      Kirjoita vielä joku 1-rivinen seliteteksti miksi tämä muutos on tehty "KK-kausijaotuksen oikaisu " tms. riittää hätävaratekstinä ihan hyvin.

Mieti kuitenkin miten järkeistät tuon kirjanpitosi ja pankkitilisi. Että tuollaisia tarpeettomia kikkailuja ei tarvitse tehdä enää jatkossa.

• Miss L

Hei,
      KIITOS vastauksestasi kohtaan nro 1. Eli jos tapahtumien ei ole pakko näkyä samalla tiliotteella, luulen, että en lähde siirtelemään näitä muutamien eurojen summia tilien välillä. Tarpeen mukaan pystyn kuitenkin osoittamaan veloituksen joltakin omalta tililtäni. Ja tositteet on tietenkin tallessa ja numeroituina!

Osaisitko vastata myös kysymykseen 2? Katsoin vero-ilmoituspohjasta että rahan nostot ja sijoitukset ilmoittaa vain kahdenkertaista kirjanpitoa pitävä liikkeen- ja ammatinharjoittaja. Eli ilmeisesti minun ei tarvitse niitä ilmoittaa/huomioida kirjanpidossa..?

terv. Miss L

• Tominimi

Yksinkertainen kirjanpito on yksinkertaista.
        Kirjaat sinne exceliin pelkästään liiketoimintaan liittyvät tulot ja menot. Sillä ei ole väliä, näkyykö ne toiminimen tiliotteella.

Tuloja ja menoja voi olla siin maksettu muiltakin tileiltä tai vaikka käteisenä.

Pääasia, että kaikki kuitit ja tositteet on tallessa.

Jos otat toiminimen tililtä rahaa omaan käyttöön tai siirrät omalta tililtä rahaa toiminimen käyttöön, sitä ei merkitä kirjanpitoon. Veroilmoitukseen laskettavalla "tuloksella" ei ole mitään tekemistä tilillä olevien rahojen kanssa.

En tiedä saako täällä mainostaa, jos ei saa voi alla olevan poistaa.

Kannattaa tutustua zervant palveluun, siellä voi tehdä kirjanpito hommat ilmaiseksi.

• Miss L
        Tominimi kirjoitti:

Yksinkertainen kirjanpito on yksinkertaista.
        Kirjaat sinne exceliin pelkästään liiketoimintaan liittyvät tulot ja menot. Sillä ei ole väliä, näkyykö ne toiminimen tiliotteella.

Tuloja ja menoja voi olla siin maksettu muiltakin tileiltä tai vaikka käteisenä.

Pääasia, että kaikki kuitit ja tositteet on tallessa.

Jos otat toiminimen tililtä rahaa omaan käyttöön tai siirrät omalta tililtä rahaa toiminimen käyttöön, sitä ei merkitä kirjanpitoon. Veroilmoitukseen laskettavalla "tuloksella" ei ole mitään tekemistä tilillä olevien rahojen kanssa.

En tiedä saako täällä mainostaa, jos ei saa voi alla olevan poistaa.

Kannattaa tutustua zervant palveluun, siellä voi tehdä kirjanpito hommat ilmaiseksi.

Kiitos selkeästä vastauksestasi.

• Hyvä Miss L

ensinnäkin, jos sinulla on toiminimi, olet elinkeinon harjoittaja, jonka täytyy tehdä kahdenkertainen kirjanpito. Se on paljon enemmän, kuin "vähän exelillä" päin persettä tehtyjä kirjauksia.
      toiseksi, käytä tilitoimiston palveluja, koska et näytä itse tietävän kirjanpidosta yhtään mitään.
      Ei millään pahalla...

• heko leko

ensinnäkin, ammatinharjoittaja voi tehdä yksihnkertaista kirjanpitoa.

Niin ja miss L:lle, jos kyseiset euron kulut ovat ilmeisesti käteiskuitteja niin jokuhan on ne maksanut, joko käteisellä tai kortilla eli kun nyt teet kirjanpitoasi yksinkertaisen niin miksi pitäisi erikeen siirrellä ? Toki laskuihin täytyisi olla todiste, että on maksettu, tarvittaessahan voit siirtää rahaa toiselta tililtäsi yrityksen tilille.

• Miss L

Olen ammatiharjoittaja ja minun ei ole pakko pitää kaksikertaista kirjanpitoa.

• ............

neuvoisin kyllä tilitoimiston asiakkuutta, näyttää sen verran sekaisin olevan tuo sinun kirjanpitosi :)
      Keskittyisit vain tuloksen tekemiseen ja kirjanpito sille joka sen osaa.
      Tuolla sinun "osaamisellasi" olet kohta niin sukset ristissä verohallinnon kanssa, ettei mitään rajaa.

• Miss L

Tuota noin, en itse näe kysymyksiäni mitenkään poikkeuksellisina alkavalle pienyrittäjälle. Minulle on suurin osa kirjanpidostani selvää kauraa, mutta ensimmäisessä viestissäni esittämääni kahteen seikaan halusin varmistuksen. Ja niihin vastaus näyttää olevan se, mitä jo aavistelinkin se olevan.

• KP ei ole vaikeata

> Tuolla sinun "osaamisellasi" olet kohta niin sukset ristissä
      > verohallinnon kanssa, ettei mitään rajaa.

Höpön-löpön. Nuo esitetyt kysymykset ovat aivan normaaleja kirjanpitoa aloittelevan tekemiä kysymyksiä. Eikä mikään niistä kysymyksistä ole osoittanut että kysyjä olisi yhtään enempää metsässä kuin kukaan muukaan alkajista. Kun alkurypistyksen kynnyksen ohi ja yli pääsee, homma vakiintuu.

Oman firman kirjanpito jollakin valmiilla, yksinkertaisella kirjanpito-ohjelmalla hoidettuna on lopultakin äärimmäisen *yksinkertaista perushommaa*. Ainakin yksinyrittäville.

Oston ja myynnin kuitit syötetään sisään. Tehdään kuukausittain alv-ilmoituksia, ja vuoden lopussa ohjelma laskee tilinpäätöksen. Pystyin itse oppimaan asian ensimmäisellä omalla tilikaudella, vanhaa MS-DOS pohjaista Ykkönen-kirjanpitoa käyttämällä.

Kymmenen vuotta mennyt täysin ongelmitta. Verottaja on tyytynyt antamiimme ilmoituksiin eikä ole muuten kiinnostunut hommistamme koskaan, eikä lisäkysyttävää ole ollut.

Tilitoimistoa en ole tarvinnut. Mutta tilinpäätöstä ja veroilmoitusta tehdessä kieltämättä on tullut mieleen, että onko tämä nyt viimeinen kerta kun teen itse. Annanko koko passkan ens vuonna jollekin tilitoimistolle hoidettavaksi.

Kaverien kertomukset omista tilitoimistokokemuksistansa ja niiden veloituksista ja lisveloituksista ja sekaannuksista, ne ovat edelleenkin saaneet vaan pitämään kirjanpidon itsellä.

Mutta kyllä taas ensi maaliskuussa varmaan tulee mieleen, että onko tää nyt viimeinen itse tehtävä tilinpäätöksen kerta.

• Miss L

Kiitos sinullekin kannustavasta kasvatuksesta. Ja tiedän sitten itsekin, mitä odottaa ensi keväänä.. tuskaisia hetkiä tilinpäätöksen kanssa :)

• Miss L
        Miss L kirjoitti:

Kiitos sinullekin kannustavasta kasvatuksesta. Ja tiedän sitten itsekin, mitä odottaa ensi keväänä.. tuskaisia hetkiä tilinpäätöksen kanssa :)

Piti siis laittaa "vastauksesta" (ei "kasvatuksesta", vaikka sekin on on varmasti kohdallasi ollut kannustavaa, kun osaat netissä viestiä asiallisesti :))

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      91
      1661
    2. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1273
    3. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      183
      1254
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      952
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      833
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      822
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      799
    Aihe