Webasto-huoltoa Turun seudulla

M.D.

Minne kannattaisi viedä vesikiertoinen Webasto huoltoon Turun seudulla? Laite toimii täydellisesti maasähköllä ja moottorin ladatessa, mutta käynnistyy huonosti akkuvirralla (vaikka jännite laitteelle on yli 12.5V). Lisäksi glykolia häviää johonkin muutama litra vuodessa.

18

4848

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näi se on

      Sulla on vanha akku, joka antaa pintavirtaa eli osta uusi akku

      • M.D.

        Itse taas ajattelin, että lämppärissä olisi hehku nokeentunut tms., mikä vaatii tavallista korkeamman jännitteen syttyäkseen. Mitä tuo "pintavirta" tarkoittaa käytännössä? Käyttöakut ovat n. 2 vuotta vanhat 4 x 100Ah. Jännitteen puolesta ne saa kyllä lataamalla täyteen (reilu 12.7V) ja pysyvätkin täynnä jos ei ole mitään kulutusta. Aiemmin jännite putosi kahdessa viikossa 12.2V:iin, ja ainut syy tälle oli LG:n radio, joka oli kytketty suoraan akkuun. Radio oli siis sammuksissa, mutta silti tyhjensi akkuja näinkin paljon. Nyt kun radio ei ole kytketty akkuihin suoraan, pysyy jännite muutaman viikon akuissa varsin hyvin. Käytössä jännite putoaa kyllä aika nopeasti. Pitäisi ehkä vielä ennen huoltoon kiikutusta mitata jännite lämppäriltä silloin kun se hehkuttaa eikä vain lepotilassa?


      • ilkujytref
        M.D. kirjoitti:

        Itse taas ajattelin, että lämppärissä olisi hehku nokeentunut tms., mikä vaatii tavallista korkeamman jännitteen syttyäkseen. Mitä tuo "pintavirta" tarkoittaa käytännössä? Käyttöakut ovat n. 2 vuotta vanhat 4 x 100Ah. Jännitteen puolesta ne saa kyllä lataamalla täyteen (reilu 12.7V) ja pysyvätkin täynnä jos ei ole mitään kulutusta. Aiemmin jännite putosi kahdessa viikossa 12.2V:iin, ja ainut syy tälle oli LG:n radio, joka oli kytketty suoraan akkuun. Radio oli siis sammuksissa, mutta silti tyhjensi akkuja näinkin paljon. Nyt kun radio ei ole kytketty akkuihin suoraan, pysyy jännite muutaman viikon akuissa varsin hyvin. Käytössä jännite putoaa kyllä aika nopeasti. Pitäisi ehkä vielä ennen huoltoon kiikutusta mitata jännite lämppäriltä silloin kun se hehkuttaa eikä vain lepotilassa?

        Älä usko näitä hemmetin finniturpia ja välittäjiä! Vaikutat riittävän tietävältä ja pystyt ratkaisemaan ongelman. Älä pohdi typryksien pintavirtoja! Seuraavaksi ne rikkoo sulle maanvetovoiman ja tulee akkuihin metallisähköä!


      • Tristan.
        M.D. kirjoitti:

        Itse taas ajattelin, että lämppärissä olisi hehku nokeentunut tms., mikä vaatii tavallista korkeamman jännitteen syttyäkseen. Mitä tuo "pintavirta" tarkoittaa käytännössä? Käyttöakut ovat n. 2 vuotta vanhat 4 x 100Ah. Jännitteen puolesta ne saa kyllä lataamalla täyteen (reilu 12.7V) ja pysyvätkin täynnä jos ei ole mitään kulutusta. Aiemmin jännite putosi kahdessa viikossa 12.2V:iin, ja ainut syy tälle oli LG:n radio, joka oli kytketty suoraan akkuun. Radio oli siis sammuksissa, mutta silti tyhjensi akkuja näinkin paljon. Nyt kun radio ei ole kytketty akkuihin suoraan, pysyy jännite muutaman viikon akuissa varsin hyvin. Käytössä jännite putoaa kyllä aika nopeasti. Pitäisi ehkä vielä ennen huoltoon kiikutusta mitata jännite lämppäriltä silloin kun se hehkuttaa eikä vain lepotilassa?

        Itse tarkistaisin aluksi kaikki akulta lämppärille menevät liitokset. Hapettumisesta seuraa halposti se, että yleismittarilla mitaten jännite voi olla lämmittimellä lähellä akun napajännitettä, mutta kun lämmitin alkaa ottamaan hehkutusvaiheessa suurehkoa virtaa, niin hapettumista tai huonoista kontakteista johtuen johtimen ylimenovastus kasvaa niin suureksi, että virta jää liian pieneksi. Koneen käydessä tai maasähkössä akun napajännite nousee, josta johtuen ylimääräisestä vastuksestakin huolimatta virta voi juuri ja juuri riittää käynnistymiseen.

        Näitä vastaavia tapauksia on omassakin veneessä eri paikoissa vuosien mittaan tullut vastaan muutamia. En sano, että vika on tässä, mutta on helppoa ja kannattaa ehdottomasti tarkistaa.

        Toinen omalle kohdalle Webastossa (AirTop 3500) sattunut vikapaikka on laitteen ohjauselektroniikka. Oireet olivat alkuvaiheessa juuri kuvaamasi eli täydelläkään akulla ajon jälkeen lämmitin ei käynnistynyt, mutta useinmiten se käynnistyi, kun moottorin piti käynnissä. Lopulta lämmitin ei käynnistynyt lainkaan ja siinä vaiheessa alle kahden vuoden vanhaan laitteeseen vaihdettiin uusi muutaman satkun maksanut ohjainkortti, jonka jälkeen lämmitin on toiminut puolenkymmentä vuotta moitteetta.

        Jos akkujen heikkoutta epäilee, niin silloin pitää mitata napajännite hyvälaatuisella yleismittarilla suoraan akulta siinä vaiheessa, kun lämmitin on käynnistymässä (hehkutus). Hyvillä ja täysillä akuilla napajännite ei saisi laskea kuin 0,2-0,3V eli ei alle n. 12,4V. Akun heikkous tulee esille jänniteheittona nimenomaan silloin, kun sitä kuormitetaan.


      • M.D.
        Tristan. kirjoitti:

        Itse tarkistaisin aluksi kaikki akulta lämppärille menevät liitokset. Hapettumisesta seuraa halposti se, että yleismittarilla mitaten jännite voi olla lämmittimellä lähellä akun napajännitettä, mutta kun lämmitin alkaa ottamaan hehkutusvaiheessa suurehkoa virtaa, niin hapettumista tai huonoista kontakteista johtuen johtimen ylimenovastus kasvaa niin suureksi, että virta jää liian pieneksi. Koneen käydessä tai maasähkössä akun napajännite nousee, josta johtuen ylimääräisestä vastuksestakin huolimatta virta voi juuri ja juuri riittää käynnistymiseen.

        Näitä vastaavia tapauksia on omassakin veneessä eri paikoissa vuosien mittaan tullut vastaan muutamia. En sano, että vika on tässä, mutta on helppoa ja kannattaa ehdottomasti tarkistaa.

        Toinen omalle kohdalle Webastossa (AirTop 3500) sattunut vikapaikka on laitteen ohjauselektroniikka. Oireet olivat alkuvaiheessa juuri kuvaamasi eli täydelläkään akulla ajon jälkeen lämmitin ei käynnistynyt, mutta useinmiten se käynnistyi, kun moottorin piti käynnissä. Lopulta lämmitin ei käynnistynyt lainkaan ja siinä vaiheessa alle kahden vuoden vanhaan laitteeseen vaihdettiin uusi muutaman satkun maksanut ohjainkortti, jonka jälkeen lämmitin on toiminut puolenkymmentä vuotta moitteetta.

        Jos akkujen heikkoutta epäilee, niin silloin pitää mitata napajännite hyvälaatuisella yleismittarilla suoraan akulta siinä vaiheessa, kun lämmitin on käynnistymässä (hehkutus). Hyvillä ja täysillä akuilla napajännite ei saisi laskea kuin 0,2-0,3V eli ei alle n. 12,4V. Akun heikkous tulee esille jänniteheittona nimenomaan silloin, kun sitä kuormitetaan.

        Kiitos vastauksista. Eli katson vielä napajännitteen putoamisen hehkun aikana sekä liitokset ennen huoltoon vientiä.


      • M.D.
        Tristan. kirjoitti:

        Itse tarkistaisin aluksi kaikki akulta lämppärille menevät liitokset. Hapettumisesta seuraa halposti se, että yleismittarilla mitaten jännite voi olla lämmittimellä lähellä akun napajännitettä, mutta kun lämmitin alkaa ottamaan hehkutusvaiheessa suurehkoa virtaa, niin hapettumista tai huonoista kontakteista johtuen johtimen ylimenovastus kasvaa niin suureksi, että virta jää liian pieneksi. Koneen käydessä tai maasähkössä akun napajännite nousee, josta johtuen ylimääräisestä vastuksestakin huolimatta virta voi juuri ja juuri riittää käynnistymiseen.

        Näitä vastaavia tapauksia on omassakin veneessä eri paikoissa vuosien mittaan tullut vastaan muutamia. En sano, että vika on tässä, mutta on helppoa ja kannattaa ehdottomasti tarkistaa.

        Toinen omalle kohdalle Webastossa (AirTop 3500) sattunut vikapaikka on laitteen ohjauselektroniikka. Oireet olivat alkuvaiheessa juuri kuvaamasi eli täydelläkään akulla ajon jälkeen lämmitin ei käynnistynyt, mutta useinmiten se käynnistyi, kun moottorin piti käynnissä. Lopulta lämmitin ei käynnistynyt lainkaan ja siinä vaiheessa alle kahden vuoden vanhaan laitteeseen vaihdettiin uusi muutaman satkun maksanut ohjainkortti, jonka jälkeen lämmitin on toiminut puolenkymmentä vuotta moitteetta.

        Jos akkujen heikkoutta epäilee, niin silloin pitää mitata napajännite hyvälaatuisella yleismittarilla suoraan akulta siinä vaiheessa, kun lämmitin on käynnistymässä (hehkutus). Hyvillä ja täysillä akuilla napajännite ei saisi laskea kuin 0,2-0,3V eli ei alle n. 12,4V. Akun heikkous tulee esille jänniteheittona nimenomaan silloin, kun sitä kuormitetaan.

        Napajännite oli lepotilassa 12.51V (akkuja oli käytetty jonkin verran latauksen jälkeen), ja hehkutuksen aikana se putosi alimmillaan 12.19V:iin. Tämä 0.3V lasku lienee siis vielä normaalia? Tällä kertaa lämppäri käynnistyi ongelmitta. Hehkutuksen jälkeen lämppärin ja vesikierron ollessa päällä lukemat 12.3V paikkeilla. Käytön jälkeen napajännite nousi takaisin samaan 12.51V:iin. Akut ok?


      • SpK
        M.D. kirjoitti:

        Napajännite oli lepotilassa 12.51V (akkuja oli käytetty jonkin verran latauksen jälkeen), ja hehkutuksen aikana se putosi alimmillaan 12.19V:iin. Tämä 0.3V lasku lienee siis vielä normaalia? Tällä kertaa lämppäri käynnistyi ongelmitta. Hehkutuksen jälkeen lämppärin ja vesikierron ollessa päällä lukemat 12.3V paikkeilla. Käytön jälkeen napajännite nousi takaisin samaan 12.51V:iin. Akut ok?

        0,3 voltin jännitehäviö sytytyksen aikana on tyypillinen. Akusto on ilmeisesti ihan hyvässä vedossa. Ihan oikeat on ajatukset sulla. Jos ei "normaalilla" akkujännitteellä syty niin huoltoon vaan. Siellä varmaankin nokeentunut hehku uusitaan, ellet halua itse tutkia ja huoltaa.


    • HakkisJouni

      Varsinais-Suomen autosähkö on aivan ala-arvoinen paikka. Kusettaavat huolella. Vika ei löydy ennen kuin olet maksanut mansikoita. Suosittelen pr-varustelua tai td-autosähköä!!

      • MitaanTietamaton

        Autossa td-autosähkö korjasi toki vian, mutta eivät selvittäneet syytä. Seuraavalla viikolla huoltopalvelu Juhani Riutta selvitti syyn ja webastokin toimi kauemmin kuin hetken.


      • Anonyymi

        Itse en suosittele kumpaakaan ,olen karkeasanainen PR on lyhenne sanasta perseenreikä asennus.


      • Anonyymi

        Kyllä niin huijari firma ku olla voi


    • tyytyväineasiakas

      Turun diesel, osaa asiansa kohtuu veloituksella

      • fdgdfgdyy

        Eiköhän Turun diesel ole mennyt jo vuosia sitten konkurssiin.


      • tyytyväinenasiakas
        fdgdfgdyy kirjoitti:

        Eiköhän Turun diesel ole mennyt jo vuosia sitten konkurssiin.

        No samassa paikassa majaileva http://www.td-autosahko.fi/

        Onko rautalankaa väännetty nyt tarpeeksi, vai pitääkö kädestä pitäen tulla taluttamaan?


      • bcvgfujuy
        tyytyväinenasiakas kirjoitti:

        No samassa paikassa majaileva http://www.td-autosahko.fi/

        Onko rautalankaa väännetty nyt tarpeeksi, vai pitääkö kädestä pitäen tulla taluttamaan?

        Hieman tarkkuutta kirjoituksiisi moppe.


    • VaunuMan

      Hitto, kun tuli luettua tää palsta liian myöhään. Kävin varsinais-suomen autosähkössä, enkä käy toiste. Muualla asioidessa on sentään pidetty ihmisenä, eikä ala-arvoisena oliona, koska ei tiedä kaikkea eeberistä.

    • Anonyymi

      Td autosähkö sanoi puhelimessa että ei jaksa alkaa vikaa etsiä. Kysessä corollan valo-ongelma.

    • Anonyymi

      Niin huijari firma tämä kuin olla voi, lukeekaa google arvostelut

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      538
      4488
    2. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      3601
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      284
      2322
    4. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

      "Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      476
      2189
    5. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

      En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      88
      1525
    6. Tekisin mitä vaan että

      Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      157
      1383
    7. Onko kenellekään muulle käynyt niin

      Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      107
      1382
    8. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

      Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      64
      1301
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

      Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      65
      1234
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

      Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      84
      1144
    Aihe