Minne kannattaisi viedä vesikiertoinen Webasto huoltoon Turun seudulla? Laite toimii täydellisesti maasähköllä ja moottorin ladatessa, mutta käynnistyy huonosti akkuvirralla (vaikka jännite laitteelle on yli 12.5V). Lisäksi glykolia häviää johonkin muutama litra vuodessa.
Webasto-huoltoa Turun seudulla
16
4300
Vastaukset
- näi se on
Sulla on vanha akku, joka antaa pintavirtaa eli osta uusi akku
- M.D.
Itse taas ajattelin, että lämppärissä olisi hehku nokeentunut tms., mikä vaatii tavallista korkeamman jännitteen syttyäkseen. Mitä tuo "pintavirta" tarkoittaa käytännössä? Käyttöakut ovat n. 2 vuotta vanhat 4 x 100Ah. Jännitteen puolesta ne saa kyllä lataamalla täyteen (reilu 12.7V) ja pysyvätkin täynnä jos ei ole mitään kulutusta. Aiemmin jännite putosi kahdessa viikossa 12.2V:iin, ja ainut syy tälle oli LG:n radio, joka oli kytketty suoraan akkuun. Radio oli siis sammuksissa, mutta silti tyhjensi akkuja näinkin paljon. Nyt kun radio ei ole kytketty akkuihin suoraan, pysyy jännite muutaman viikon akuissa varsin hyvin. Käytössä jännite putoaa kyllä aika nopeasti. Pitäisi ehkä vielä ennen huoltoon kiikutusta mitata jännite lämppäriltä silloin kun se hehkuttaa eikä vain lepotilassa?
- ilkujytref
M.D. kirjoitti:
Itse taas ajattelin, että lämppärissä olisi hehku nokeentunut tms., mikä vaatii tavallista korkeamman jännitteen syttyäkseen. Mitä tuo "pintavirta" tarkoittaa käytännössä? Käyttöakut ovat n. 2 vuotta vanhat 4 x 100Ah. Jännitteen puolesta ne saa kyllä lataamalla täyteen (reilu 12.7V) ja pysyvätkin täynnä jos ei ole mitään kulutusta. Aiemmin jännite putosi kahdessa viikossa 12.2V:iin, ja ainut syy tälle oli LG:n radio, joka oli kytketty suoraan akkuun. Radio oli siis sammuksissa, mutta silti tyhjensi akkuja näinkin paljon. Nyt kun radio ei ole kytketty akkuihin suoraan, pysyy jännite muutaman viikon akuissa varsin hyvin. Käytössä jännite putoaa kyllä aika nopeasti. Pitäisi ehkä vielä ennen huoltoon kiikutusta mitata jännite lämppäriltä silloin kun se hehkuttaa eikä vain lepotilassa?
Älä usko näitä hemmetin finniturpia ja välittäjiä! Vaikutat riittävän tietävältä ja pystyt ratkaisemaan ongelman. Älä pohdi typryksien pintavirtoja! Seuraavaksi ne rikkoo sulle maanvetovoiman ja tulee akkuihin metallisähköä!
- Tristan.
M.D. kirjoitti:
Itse taas ajattelin, että lämppärissä olisi hehku nokeentunut tms., mikä vaatii tavallista korkeamman jännitteen syttyäkseen. Mitä tuo "pintavirta" tarkoittaa käytännössä? Käyttöakut ovat n. 2 vuotta vanhat 4 x 100Ah. Jännitteen puolesta ne saa kyllä lataamalla täyteen (reilu 12.7V) ja pysyvätkin täynnä jos ei ole mitään kulutusta. Aiemmin jännite putosi kahdessa viikossa 12.2V:iin, ja ainut syy tälle oli LG:n radio, joka oli kytketty suoraan akkuun. Radio oli siis sammuksissa, mutta silti tyhjensi akkuja näinkin paljon. Nyt kun radio ei ole kytketty akkuihin suoraan, pysyy jännite muutaman viikon akuissa varsin hyvin. Käytössä jännite putoaa kyllä aika nopeasti. Pitäisi ehkä vielä ennen huoltoon kiikutusta mitata jännite lämppäriltä silloin kun se hehkuttaa eikä vain lepotilassa?
Itse tarkistaisin aluksi kaikki akulta lämppärille menevät liitokset. Hapettumisesta seuraa halposti se, että yleismittarilla mitaten jännite voi olla lämmittimellä lähellä akun napajännitettä, mutta kun lämmitin alkaa ottamaan hehkutusvaiheessa suurehkoa virtaa, niin hapettumista tai huonoista kontakteista johtuen johtimen ylimenovastus kasvaa niin suureksi, että virta jää liian pieneksi. Koneen käydessä tai maasähkössä akun napajännite nousee, josta johtuen ylimääräisestä vastuksestakin huolimatta virta voi juuri ja juuri riittää käynnistymiseen.
Näitä vastaavia tapauksia on omassakin veneessä eri paikoissa vuosien mittaan tullut vastaan muutamia. En sano, että vika on tässä, mutta on helppoa ja kannattaa ehdottomasti tarkistaa.
Toinen omalle kohdalle Webastossa (AirTop 3500) sattunut vikapaikka on laitteen ohjauselektroniikka. Oireet olivat alkuvaiheessa juuri kuvaamasi eli täydelläkään akulla ajon jälkeen lämmitin ei käynnistynyt, mutta useinmiten se käynnistyi, kun moottorin piti käynnissä. Lopulta lämmitin ei käynnistynyt lainkaan ja siinä vaiheessa alle kahden vuoden vanhaan laitteeseen vaihdettiin uusi muutaman satkun maksanut ohjainkortti, jonka jälkeen lämmitin on toiminut puolenkymmentä vuotta moitteetta.
Jos akkujen heikkoutta epäilee, niin silloin pitää mitata napajännite hyvälaatuisella yleismittarilla suoraan akulta siinä vaiheessa, kun lämmitin on käynnistymässä (hehkutus). Hyvillä ja täysillä akuilla napajännite ei saisi laskea kuin 0,2-0,3V eli ei alle n. 12,4V. Akun heikkous tulee esille jänniteheittona nimenomaan silloin, kun sitä kuormitetaan. - M.D.
Tristan. kirjoitti:
Itse tarkistaisin aluksi kaikki akulta lämppärille menevät liitokset. Hapettumisesta seuraa halposti se, että yleismittarilla mitaten jännite voi olla lämmittimellä lähellä akun napajännitettä, mutta kun lämmitin alkaa ottamaan hehkutusvaiheessa suurehkoa virtaa, niin hapettumista tai huonoista kontakteista johtuen johtimen ylimenovastus kasvaa niin suureksi, että virta jää liian pieneksi. Koneen käydessä tai maasähkössä akun napajännite nousee, josta johtuen ylimääräisestä vastuksestakin huolimatta virta voi juuri ja juuri riittää käynnistymiseen.
Näitä vastaavia tapauksia on omassakin veneessä eri paikoissa vuosien mittaan tullut vastaan muutamia. En sano, että vika on tässä, mutta on helppoa ja kannattaa ehdottomasti tarkistaa.
Toinen omalle kohdalle Webastossa (AirTop 3500) sattunut vikapaikka on laitteen ohjauselektroniikka. Oireet olivat alkuvaiheessa juuri kuvaamasi eli täydelläkään akulla ajon jälkeen lämmitin ei käynnistynyt, mutta useinmiten se käynnistyi, kun moottorin piti käynnissä. Lopulta lämmitin ei käynnistynyt lainkaan ja siinä vaiheessa alle kahden vuoden vanhaan laitteeseen vaihdettiin uusi muutaman satkun maksanut ohjainkortti, jonka jälkeen lämmitin on toiminut puolenkymmentä vuotta moitteetta.
Jos akkujen heikkoutta epäilee, niin silloin pitää mitata napajännite hyvälaatuisella yleismittarilla suoraan akulta siinä vaiheessa, kun lämmitin on käynnistymässä (hehkutus). Hyvillä ja täysillä akuilla napajännite ei saisi laskea kuin 0,2-0,3V eli ei alle n. 12,4V. Akun heikkous tulee esille jänniteheittona nimenomaan silloin, kun sitä kuormitetaan.Kiitos vastauksista. Eli katson vielä napajännitteen putoamisen hehkun aikana sekä liitokset ennen huoltoon vientiä.
- M.D.
Tristan. kirjoitti:
Itse tarkistaisin aluksi kaikki akulta lämppärille menevät liitokset. Hapettumisesta seuraa halposti se, että yleismittarilla mitaten jännite voi olla lämmittimellä lähellä akun napajännitettä, mutta kun lämmitin alkaa ottamaan hehkutusvaiheessa suurehkoa virtaa, niin hapettumista tai huonoista kontakteista johtuen johtimen ylimenovastus kasvaa niin suureksi, että virta jää liian pieneksi. Koneen käydessä tai maasähkössä akun napajännite nousee, josta johtuen ylimääräisestä vastuksestakin huolimatta virta voi juuri ja juuri riittää käynnistymiseen.
Näitä vastaavia tapauksia on omassakin veneessä eri paikoissa vuosien mittaan tullut vastaan muutamia. En sano, että vika on tässä, mutta on helppoa ja kannattaa ehdottomasti tarkistaa.
Toinen omalle kohdalle Webastossa (AirTop 3500) sattunut vikapaikka on laitteen ohjauselektroniikka. Oireet olivat alkuvaiheessa juuri kuvaamasi eli täydelläkään akulla ajon jälkeen lämmitin ei käynnistynyt, mutta useinmiten se käynnistyi, kun moottorin piti käynnissä. Lopulta lämmitin ei käynnistynyt lainkaan ja siinä vaiheessa alle kahden vuoden vanhaan laitteeseen vaihdettiin uusi muutaman satkun maksanut ohjainkortti, jonka jälkeen lämmitin on toiminut puolenkymmentä vuotta moitteetta.
Jos akkujen heikkoutta epäilee, niin silloin pitää mitata napajännite hyvälaatuisella yleismittarilla suoraan akulta siinä vaiheessa, kun lämmitin on käynnistymässä (hehkutus). Hyvillä ja täysillä akuilla napajännite ei saisi laskea kuin 0,2-0,3V eli ei alle n. 12,4V. Akun heikkous tulee esille jänniteheittona nimenomaan silloin, kun sitä kuormitetaan.Napajännite oli lepotilassa 12.51V (akkuja oli käytetty jonkin verran latauksen jälkeen), ja hehkutuksen aikana se putosi alimmillaan 12.19V:iin. Tämä 0.3V lasku lienee siis vielä normaalia? Tällä kertaa lämppäri käynnistyi ongelmitta. Hehkutuksen jälkeen lämppärin ja vesikierron ollessa päällä lukemat 12.3V paikkeilla. Käytön jälkeen napajännite nousi takaisin samaan 12.51V:iin. Akut ok?
- SpK
M.D. kirjoitti:
Napajännite oli lepotilassa 12.51V (akkuja oli käytetty jonkin verran latauksen jälkeen), ja hehkutuksen aikana se putosi alimmillaan 12.19V:iin. Tämä 0.3V lasku lienee siis vielä normaalia? Tällä kertaa lämppäri käynnistyi ongelmitta. Hehkutuksen jälkeen lämppärin ja vesikierron ollessa päällä lukemat 12.3V paikkeilla. Käytön jälkeen napajännite nousi takaisin samaan 12.51V:iin. Akut ok?
0,3 voltin jännitehäviö sytytyksen aikana on tyypillinen. Akusto on ilmeisesti ihan hyvässä vedossa. Ihan oikeat on ajatukset sulla. Jos ei "normaalilla" akkujännitteellä syty niin huoltoon vaan. Siellä varmaankin nokeentunut hehku uusitaan, ellet halua itse tutkia ja huoltaa.
- HakkisJouni
Varsinais-Suomen autosähkö on aivan ala-arvoinen paikka. Kusettaavat huolella. Vika ei löydy ennen kuin olet maksanut mansikoita. Suosittelen pr-varustelua tai td-autosähköä!!
- MitaanTietamaton
Autossa td-autosähkö korjasi toki vian, mutta eivät selvittäneet syytä. Seuraavalla viikolla huoltopalvelu Juhani Riutta selvitti syyn ja webastokin toimi kauemmin kuin hetken.
- Anonyymi
Itse en suosittele kumpaakaan ,olen karkeasanainen PR on lyhenne sanasta perseenreikä asennus.
- tyytyväineasiakas
Turun diesel, osaa asiansa kohtuu veloituksella
- fdgdfgdyy
Eiköhän Turun diesel ole mennyt jo vuosia sitten konkurssiin.
- tyytyväinenasiakas
fdgdfgdyy kirjoitti:
Eiköhän Turun diesel ole mennyt jo vuosia sitten konkurssiin.
No samassa paikassa majaileva http://www.td-autosahko.fi/
Onko rautalankaa väännetty nyt tarpeeksi, vai pitääkö kädestä pitäen tulla taluttamaan? - bcvgfujuy
tyytyväinenasiakas kirjoitti:
No samassa paikassa majaileva http://www.td-autosahko.fi/
Onko rautalankaa väännetty nyt tarpeeksi, vai pitääkö kädestä pitäen tulla taluttamaan?Hieman tarkkuutta kirjoituksiisi moppe.
- VaunuMan
Hitto, kun tuli luettua tää palsta liian myöhään. Kävin varsinais-suomen autosähkössä, enkä käy toiste. Muualla asioidessa on sentään pidetty ihmisenä, eikä ala-arvoisena oliona, koska ei tiedä kaikkea eeberistä.
- Anonyymi
Td autosähkö sanoi puhelimessa että ei jaksa alkaa vikaa etsiä. Kysessä corollan valo-ongelma.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387765Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381965Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911633
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071016- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812