TAICHI ja sopiva muu treenaus

Taichi aloittelija

Hei, aloitin tässä syksyn mittaan taichin ja olen tykännyt oikein paljon. Nyt mietinkin tässä ja ihmettelen, että minkälaista muuta treenausta kannattaisi harjoittaa taichin lisäksi, koska ohjaajamme kertoi, että mm. kuntosali treenaus "kumoaa" taichin vaikutukset ja toisin päin. Onko muilla taichi harrastajilla vinkkiä ja kokemusta?? :)

3

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taichin harrastaja

      Mitkä taichin vaikutukset kuntosali "kumoaa" ohjaajasi mukaan?

      Ahkera punttaus voi hidastaa tietynlaisen rentouden ja herkkyyden kehittymistä ja huipputaso voi jäädä saavuttamatta kokonaan, mutta niin hyväksi tuleminen vaatii todellista omistautumista taichille ja siitä on muutenkin turha haaveilla ainakaan 10 vuoteen. Käytännössä pari kertaa viikossa tapahtuva punttailu ei hidasta taichissa kehittymistä, ellet nostele painoja todella tavoitteellisesti.

      Taichin terveysvaikutukset ei katoa mihinkään ahkerankaan punttailun myötä, eikä taichi tee tyhjäksi punttailun hyötyjä. Jos ohjaajasi väittää muuta, suosittelen kysymään häneltä tarkemmin asiasta ja sen jälkeen ottamaan siitä itse selvää. Osa taichi-ohjaajista opettaa valitettavasti täyttä huuhaata, eikä sellaiseen opetukseen kannata haaskaata aikaa ja rahaa. Paljon parempaakin on tarjolla.

      • Taichin harrastaja

        Kiitti vastauksesta! Lähinnä ymmärsin ohjaajan puheesta, että nimenomaan lihaksen kasvun ja lihasmassan kehittyminen yhdessä taichin kanssa menee plus miinus nolla, koska taichissä ei ole tarkoitus kasvattaa lihasmassaa eikä käyttää "raakaa" voimaa.

        Mutta hyvä tietää, että muutaman kerran viikossa tehty kuntosalitreeni suht pienillä painoilla ei vaikuta taichihin!


    • Taichi fani

      No mutta jos taichita harrastaa toden teolla ja säännöllisesti niin se on jo tosi monipuolista liikuntaa eikä muuta treenausta oikeastaan tarvitsekaan. Sinuna käyttäisin ne kuntosalitunnit taichi-treeneihin. Taichin hyödyt kasvavat sitä mukaa mitä paremmin sitä osaa. Ja jotta oppii, on harjoiteltava paljon..
      Jos voit ottaa parin kolmen viikon lomia, voin suositella hyvää taichi-kurssia Kiinassa. Paikkakunta on Yangshuo, lähellä Guilin:ia. Netistä löytää sanoilla taichi traveller huang hua. Itse lensin Guangzhou:hun. sieltä junalla Guilin ja bussilla Yangshuo. Mahtava loma ja kurssi oli. Erittäin hienot maisemat. Opettaja osaa hyvää englantia ja taichin lisäksi lainaa polkupyörän, antaa retkivinkkejä ja järjestää myös taichi-retkiä vuorille ym.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4859
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1228
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      61
      879
    Aihe