LÄMMINVERISTEN PUOLESTA

Heppatyttö

Monet haukkuvat lämminverisiä, ne ovat muka huonoja ratsuja yms.
Näin ei kuitenkaan aina ole. Toki löytyy seasta luonnevikaisiakin hevosia,
mutta niitä on myös suomenhevostenkin joukossa.
Minun ylläpitohevoseni, on 7 - vuotias lämminveritamma, joka on juossut 128 starttia.
Sitä on koulutettu ratsuksi 3 - vuotta, ja se hyppää ratana 120cm.
Irtona 135cm, ei huonoa eihän ? Se myös kilpailee, ja on voittanutkin estekilpailuissa.
Ravi sillä on yhä lähellä sydäntä, mutta kyllä se mielummin laukkaa kun ravaa.
Ymmärtäkää, ne ovat aivan samanlaisia hevosia kuin muutkin.
Ne saattavat olla kokemattomia ja yms, mutta kuka välittää ? oikealla koulutuksella niistä tulee todella hienoja hevosia! LÄMMINVERISET OVAT SAMANLAISIA RATSUJA KUIN MUUTKIN.
Sitäpaitsi, useimmat ihmiset vihaavat niitä ravitaustan takia, shettis - ja suomenhevosravejakin on! Olen puhunut.

8

156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karkki:)

      Niimpä, olen samaa mieltä, turhaanko niitä haukkumaan! >:o Siis nehän on iha samalaisia kuin muutki hevoset, mutta ku ne on koulutettu peinest asti yleensä ravuriks niin sit yhtäkkiä ratsuks niin minun mielest oppii viel tosi hyvin ratsuks... :)

    • _katherine_

      Lämppärit ei ole samanlaisia ratsuja kuin ratsurotuiset, se on aivan selvä. Suurimmalla osalla lämppäreistä laukka jää aina huonoksi, vaikka niitä kuinka treenaisi. Vain pienellä osalla lämppäreistä se laukka on niin hyvä, että esimerkiksi koulukisoissa HeA-tasolla voisi pärjätä.

      Lämppäreitä voidaan kouluttaa ratsuiksi, mutta hyvin hyvin harvasta koskaan tulee kummoista kilpahevosta. Harrasteratsuina ne menee ihan kivasti.

      Suomessa on jokunen kansallisella tasolla pärjännyt lämppäri, mutta näitä on todennäköisesti alle kymmenen. Se varmaan kertoo aika paljon lämppäreiden tasosta.
      Kuinka monta aluetasolla/kansallisissa pärjännyttä (tai edes siellä kisannutta) lämppäriä osaat nimetä? Itselle ei montaa tule mieleen. Santa Chanel ja Miss Scott lähinnä, sekä yksi kouluhevonen jonka nimeä en muista.


      Lämppärit on varmasti kivoja harrasteratsuja, jos niitä jaksaa kouluttaa, mutta hyvin harvasti kisahevosta tulee.

      • karkki:)

        no ei niin mutta joillakin voi olla samanlainen äytösratsataessa ja tuntuu ratsasatus samalsta siis ku ne on saman arvoisia MINÄ EN AINAKAAN RUPISI RAKENTEEN TAI MUUN TAKIA HAUKKUMAAN PIKKUSIA! :/ silloin ei ole hevosrakas jos vain haukkuu niitä


    • _katherine_

      Kannattaa erottaa haukkuminen ja tosiasioiden kertominen.

      Se on fakta, että lämppärillä rakenne usein rajoittaa tiettyjä asioita. Kyllä se harrasteratsastukseen kelpaa, mutta esim. HeA-vaativalle tasolle koulussa niistä harvemmin enää on, juuri rakenteen takia.

      • karkki:)

        niin on, mut se on silti ihan hyvä ratsu, ainakin minulle! :)


    • Heppatyttö

      Niin, mutta lämminverinen jota vuokraan on sulavaliikkeinen ja sillä on todella mukava laukka ja ravi istua. Tottelee hyvin, on herkkä avuille ja hyppääkin hyvin.
      Estekilpailuissa on pärjännyt, ja kouluratsastuksessa ei kilpaile koska tykkää vauhdista. Enkä minäkään siitä pidä, toisinsanoen vituttaa jotkin koulukiemurat.

    • Mitä jos keskityttäis käyttämään hevosia niiden alkuperäisiin tarkoituksiin sen sijasta että väännetään koulukentällä mutkalle hevonen, joka on jalostettu juoksemaan lujaa? Ratsut ratsuina, ravurit ravureina, sanon minä.

    • lv puolustaja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3148
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1713
    3. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    4. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      81
      1222
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1139
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1138
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1010
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe