Mitä teen joulukaktuksen pistokkaille

maggipeikko

Napsaisin itselleni joulukaktuksesta niitä "oksia" tai mitä ne nyt ovatkaan nimeltään, ja lueskelin jostakin että niihin voi kasvattaa juuret vesilasissa ennen multaan laittamista. Luin myös, että ne juuret kasvavat melko nopeasti? Nyt nuo ovat olleet vesikipossa jo 2 viikkoa, mutta ei näy juuria missään, tai no yhdessä niistä on sellainen hyvin pieni juurenalkutynkä. Teenkö nyt jotain väärin? Pitäisikö nuo vaan laittaa nyt multaan, vai suuttuuko ja kuolee pois? Jos laitan multaan, niin pitääkö sen mullan olla ihan kokoajan hieman kostea? luulisi ainakin, ettei saa antaa kuivahtaa jos juuria kasvattaa?

7

14702

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ::

      Itse olen pukannut pistokkaat suoraan multaan, ja hyvin ovat juurtuneet.
      Olen kastellut niitä niin että multa kuivahtaa kastelujen välillä, multa ei siis ole jatkuvasti märkää.

      Nyt syksyllä juurtuminen voi olla hitaampaa kuin keväällä, itse olen ottanut pistokkaita vain keväällä tai kesällä.

    • Joulukaktus ei ole kovin nirso hoidostaan. Pistokkaat voi juurruttaa vesilasissa, tai ne voi tökätä suoraan multaan. Mummuni kasvatti pistokkaita vesilasissa, joskaan en enää muista kauanko juurien kasvattaminen kesti, ja äiti ja minä olemme vain tökkineet niitä multaan. Kummallakin tavalla ovat kasvaneet hyvin. Mullan olemme pitäneet märkänä pari viikkoa, sen jälkeen vähentäneet kastelua vähitellen kunnes olemme saavuttaneet "kastellaan kun muistetaan"-tason. Mutta edelliseen viitaten, kasvi ei paljon välitä antaako mullan välillä kuivahtaa vai pitääkö sen koko ajan märkänä juurtumisen aikana. Makuasia.

      • husovarnatar

        Ja laita tavallisen mullan sekaan ainakin 1/3 osa hiekkaa, kaktushan on kuuman ja kuivan maan kasvi.


      • O-mukulakiurunkannus
        husovarnatar kirjoitti:

        Ja laita tavallisen mullan sekaan ainakin 1/3 osa hiekkaa, kaktushan on kuuman ja kuivan maan kasvi.

        Joulu-, marraskuun- ja pääsiäiskaktus eivät ole kaktuksia. Niitä kastellaan suunnilleen samalla tavalla kuin muitakin huonekasveja. Pitkään liian märässä makuuttaminen tietysti mädännyttää juuret. Kuumassa ja kuivassa paikassa pitäminen on rääkkäystä.


    • Anonyymi

      Hei, palailen tähän vanhaan keskusteluun. Ajattelin kokeilla ensimmäisen kerran joulukaktuksen pistokkaita. Jossain lukee, että pitäisi antaa kuivahtaa pari päivää ennen multaan/veteen laittoa. Kuinka olette kokeneet parhaimmaksi? Laittaa suoraan veteen tai multaan vai antaa olla pari päivää ja vasta tämän jälkeen? Multa kaiketi on toimivampi?

      • Anonyymi

        Muistaakseni tuli vesilasissa juotettua pari päivää ja sitten multaan, kun alkuo juuren tynkiä näkyä. On kyllä helppohoitoisemmasta päästä tämä, joten tuskin kovin nuukaa, miten toimii.

        Tuossa yksi edellinen kirjoitti, että kuumassa paikassa pito on rääkkäystä. Niin on ja sitä tarvitaan. Jos joulukaktusta vain paapoo, niin siinähän se möllöttää. Kukkiminen tuntuu edellyttävän rääkkäystä. Kesällä kuumaa parveketta (silloin pitää muistaa kastellakin - ns. itsekasteleva ruukku hyvä). Alkuun kasvi voi nahistua ja tiputella oksia, mutta ryhtyy sitten kasvamaan entistä suuremmalla innolla. Ja syksyn tullen... parvekehoito jatkukoon! Ilman viiletessä se ryhtyy kukkimaan. Normi huonelämpö on tähän liian korkea. Sisään vasta kukkien auettua tai pakon edessä (pakkasta luvassa). Sisällä avautumattomat nuput tippuvat nopeasti. Kunnon koulutuksella olen saanut kukkimaan joulukaktuksen parikin kertaa vuodessa. Keväälläkin saattaa onnistua,kun sopivasti kylmähoitoa tarjoilee.


      • Anonyymi

        Mulla alkoi mätänemään vesijuurrutuksessa. Tykkäsin pistokkaat kaktusmultaan niin, että noin puolet lehdestä mullan alla ja nyt alkaa jotain tapahtumaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2418
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      86
      1743
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe