Alppiruusumme ovat suuria hyvinvoivia puskia jotka kukkivat erittäin runsaasti vuosittain. Ongelmana on lähistöllä rönsyävät rikkaruohot. Suunnitelmissa oli laittaa siihen koristekatetta, jota kerran kokeilinkin, mutta äkkiä ne rikkaruohot sieltä läpi tulevat. Maata pitkin leviävät köynnöksetkään eivät ole auttaneet (suikeroalpi toinen. toista en muista). Miten lähelle alppiruusuja uskaltaa katekankaan laittaa? Tarvitsevatko alppiruusun juuret paljonkin aurinkoa? Nehän ovat maan alla melko pinnassa..
alppiruusn juurelle katekangasta
9
1137
Vastaukset
- rikkaruohot pois
en tarkoita tällä sitä että alppiruusujen juurilla pitäisi aurinko paistaa. siitä se ei varmastikaan tykkäisi. mutta tarvitseeko se silti jostain syystä happea enemmän.. tämä on melko uusi homma minulle, kun alppiruusut ovat olleet samassa paikassa juo vuosikausia edellisellä asukkaalla..
- 17+9
Alppiruusun juuret pitävät katteista tai matalista maanpeitekasveista siksi,ettei kasvualusta kuivuisi niin helposti,sekä suojaksi pakkaselta.Keväällä tosin paksuista katteista on haittaa,koska routa ei sula niin nopeaan katteen alta ja kasvi voi kuivua,kun ikivihreät lehdet alkavat haihduttamaan kosteutta,vaikkei juuret vielä saa maasta vettä.Eiköhän katekangas ole ok,sehän päästää veden lävitseen.Kasteluveden mukana voi antaa lannoitteen.
Itselläni on ollut katteena kuusimetsästä kerättyä neulaskariketta,happamestahan alppiruusu pitää.- rikkaruohot pois
Katetta minulla onkin ollut, mutta ksoka rikkaruohot tulevat siitä läpi, haluaisin alle myös sen katekankaan.. hieman epäilyttää sen käyttö kuitenkin..
- Vaihtoehtoja???
rikkaruohot pois kirjoitti:
Katetta minulla onkin ollut, mutta ksoka rikkaruohot tulevat siitä läpi, haluaisin alle myös sen katekankaan.. hieman epäilyttää sen käyttö kuitenkin..
Entäpä jos keväällä otat pois katteet ja laitat paksusti sanomalehteä tai aaltopahvia sekä päälle katetta.Tukahduttaa kyllä rikkaruohot ja maatuu parissa kesässä toisin kuin katekangas.
- Ruiskattara
rikkaruohot pois kirjoitti:
Rahkasammal on hyvää katetta alppiruusun juurille.
- rikkaruohot pois
Tässä palaan takaisin alkuperäiseen kysymykseen.. Miten paljon sanomalehteä tai katekangasta alppiruusun juurien päälle uskaltaa laittaa (tai miten lähelle), sillä se ei tietääkseni siedä kovin paksuja kerroksia mitään juurillaan.
- Vaihtoehtoja???
Mulla on sitä neulasta ym.kuohkeaa n.5-10cm,mutta keväällä kyllä laitan varjostuskankaan muutamaksi viikoksi,vaikka aika varjossa kasvaakin.Sekä kastelen haalealla vedellä,kun lumi alkaa sulaa.Ne katteet ei haittaa muuta,kuin keväällä roudan sulamista ja varjostuksella helpottaa kasvin oloa.
Muualla puutarhassa olen huomannut,että kesän kestää esim.pahvilaatikko ja tukahduttaa aika hyvin rikkaruohoja,mutta pahimmat esim.juolavehnä tarvitsee kaksikin kesää peittävää katetta hävitäkseen.Jos rikkaruohot haluaa torjua,on laitettava kangas ym.aivan juurelle tai tekee turhaa työtä.Kun monilla rikkakasveilla riittää pikkukin tupsu näkyvillä pitämään juurakon hengissä ja siementävillä itää jos yhtään saa valoa.
Laita keväällä kunnon katteet ja syksyllä ota vähemmäksi tai sitten voi myrkyttääkin rikkaruohot,jos ei uskalla katteilla tappaa.
- meillä.....
Itselläni on alppiruusun juurella männyn-ja lehtikuusen neulasia, ei tule rikkaruohot läpi ja nuo on hyvää lannoitetta.
- tämä toimii hyvin
Laita sanomalehteä siten , että 4- 5 sivua päällekkäin ja niput reilusti lomittain ettei väliin jää pienintäkään rakoa . Itse olen peitellyt paperiniput pistämällä päälle pieniä kiviä niinkin paljon ettei paperi näy .
Tuolla konstilla ei tule rikkaruohoja ja kasteluntarve vähenee .
Keväällä , kun ilmat alkaa lämmetä silloin alppiruusun tyvelle kannattaa kaataa lämmintä ( 40 - 50 asteista ) vettä kastelukannullinen . Nyt alppiruusun juuret saavat vettä hyvin ja tyvipaakku sulaa nopeasti .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123760MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar761980Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421608Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin831267Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671077Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331018Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171844
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3788