Kuuma, kivinen seinusta

Valpuri

Saunamme etelän puoleinen varjoton seinä on heti vastassa, kun pihaan ajaa. Itse kulkualue on pientä sepeliä/karkeaa hiekkaa ja yhdistettynä kalseaan pihasaunan seinään (keltaista laudan näköistä peltiä) näkymä on kovin ankea. Viime talven kokemus oli, että kaikki lumet putoavat saunan seinustalle, joten mitään kunnon perennapenkkiä ei voi perustaa. Myös sepelinen edusta on syvään kaivettu ja kivitetty, joten penkin kaivaminen on lähes mahdoton tehtävä.

Olisiko jotain tuuheaa peittävää ja paahdettakin sietävää köynnöstä, joka pärjää ruukussa/siirrettävässä lavassa tai vaihtoehtoisesti kestää katolta putoavan lumen? Ajatuksenani on tehdä tosiaan siirrettävä lava tai rakentaa korkea kivireunainen kasvualusta/penkki. Asun I-vyöhykkeellä.

2

469

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mimmi

      sinulla on aikamoinen ongelmapaikka! mieleeni tulee köynnöksistä vain humala, joka tekee joka vuosi uudet versot ja sopisi sen tähden paikkaan, johon lumet putoavat. se ei kamalasti rakasta paahdetta, mutta saattaisi pärjätä hyvin kasteltuna. jos rakennat paikalle kivireunaisen penkin, voisit sijoittaa humalan taustalle ja istuttaa penkin reunoille jotain auringossa viihtyvää kesäkukkaa esim.verbenaa, hopeakäpälää, riippapelargoniaa, siniviuhkaa, amppelirusokkia, huovinkukkaa tai lumihiutaletta, jotka saisivat rönsyillä reunan yli. toinen vaihtoehto olisi pari kolme isoa ruukkua, joissa olisi keskellä köynnöstuella tuettu yksivuotinen köynnös esim. mustasilmäsusanna tai kirjokierto ja ympärillä yllä mainittuja kesäkukkia.

    • villiviini?

      Työpaikkani aurinkoisimmalla seinustalla kasvaa villiviini, ja se on täyttänyt kaikki aukot rehevällä kasvullaan. Maa sen juurella näyttää olevan melko laihaa, hiekkaperäistä. Silti ihmeekseni se aina kiipeää ylöspäin. Talvella vähän rojun näköinen, kun ei näy muuta kuin varsia. Useat tuttavani ovat tehneet säleikön, jota pitkin voi villiviinin antaa kasvaa. Silloin se ei rasita rakenteita (rapauttaa muuten tiiliseinänkin, jos antaa pitkin seinää kiivetä!). Silloin kasvin voi säleikköineen nostaa pois, jos tarvii esim. maalata seinää tms.
      Ihan kiva kasvi miun mielestäin! :))) Ruukussa säilymisestä en tiiä, mutta mielestäni tällä palstalla on alkukesästä käsitelty sitäkin asiaa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      577
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      537
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      48
      503
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe