"Jehova on lohdutukseni”

Kaarle IX



YLLÄ olevat sanat ovat käännös
Ruotsin kuninkaan Kaarle IX:n virallisesta kuninkaallisesta tunnuslauseesta.

Latinaksi teksti kuuluu: ”Iehovah solatium meum.”

Kaarle IX kuului Ruotsin hallitsijasukupolvien sarjaan,
joka ulottui vuodesta 1560 vuoteen 1697.
Nämä hallitsijat pitivät _Jumalan nimeä esillä _heprealaisin tai latinalaisin aakkosin kirjoitettuna
- kolikoissa,
-mitaleissa tai tunnuslauseissaan.

Kaarle IX perusti myös ”Jehovan kuninkaallisen veljeskunnan”. Kruunajaispäivänään vuonna 1607 Kaarle käytti kaulaketjua,
jota kutsuttiin Jehovan ketjuksi.

Mistä nämä hallitsijat olivat omaksuneet tällaisia tapoja?
Tutkijat uskovat, että heihin vaikutti silloinen Euroopan kalvinistinen liike ja myös voimakas kunnioitus Raamattua kohtaan.

Hyvän koulutuksen hankkineina renessanssihallitsijoina
he ilmeisesti tunsivat Jumalan nimen Jehova latinalaisen muodon.
Jotkut epäilemättä tiesivät, että tuo nimi esiintyi Raamatun alkuperäisessä heprealaisessa tekstissä tuhansia kertoja.
On olemassa monia todisteita siitä, että 1500- ja 1600-luvulla nimi Jehova esiintyi usein kolikoissa ja mitaleissa sekä julkisissa rakennuksissa ja kirkoissa eri puolilla Eurooppaa.

Ilmeisestikin 2. Mooseksen kirjan 3:15:een kirjoitetut Jumalan omat sanat olivat saaneet yleisen hyväksynnän ja kunnioituksen. Tuossa jakeessahan sanotaan: ”Jehova – – on minun nimeni ajan hämärään asti.”
http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/102003450

11

235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Iehovah SolatiumMeum
    • kappas vaan:
    • Myös Helsingin yliopiston sinetistä löytyy Jehova nimen tetragrammi. Olen
      tästä nimi aiheesta aikaisemmin kirjoittanut. Siellä on tarkemmin.

    • 2301

      "”Iehovah solatium meum.”
      Latinaksi.

    • Jumalan nimeä koskeva löytö. g.85 22/8 s.29. Tarkkailemme maailmaa.
      Elikkä kysymys on herätkää lehdestä.
      Jumalan nimi Jehova on esiintynyt suomenkielisissä raamatuissa aina
      vuodesta 1642 lähtien, se on myös ollut löydettävissä monista kirkkorakennuksista. Hebrealaisin kirjoituksin kirjoitettuna. Kuhmoisten 200 vuotta vanhaa kirkkoa korjattaessa löytyi kirkosta keskeltä alttariseinää alttarin
      yläpuolelta isokokoisin kirjaimin kirjoitettuna sana Jehova.
      Kuhmoisten sanomat mainitsi mm. seuraavaa, löytö herätti hämmennystä
      seinämaalauksen kohtaloa on mietitty ja asia päätettiin viedä kirkkovaltuustoon .
      Mitä kirkkovaltuusto päätti löydön suhteen? Päättivät yksimielisesti,että
      seinämaalaus peitetään paneelilla ja näin myös Jumalan nimi saatiin peittoon.

      • 0oikjnbhy

        "Kuhmoisten 200 vuotta vanhaa kirkkoa korjattaessa löytyi kirkosta keskeltä alttariseinää alttarin
        yläpuolelta isokokoisin kirjaimin kirjoitettuna sana Jehova."



        kummallista ,että noissa suuren babylonin saatanan temppeleissä on jehova nimi. näköjää rahoissakin, mikä on kans ihan saatanasta


    • jassåå, där

      "”Iehovah solatium meum.” "
      Pitääkin mennä katsomaan tuota patsasta kun seuraavn kerran sukuloimaan Göteborgiin menen.

    • nähnyt sen

      Hyvän koulutuksen hankkineina renessanssihallitsijoina
      he ilmeisesti tunsivat Jumalan nimen Jehova latinalaisen muodon.

      Jotkut epäilemättä tiesivät,
      että tuo nimi esiintyi Raamatun alkuperäisessä
      heprealaisessa tekstissä tuhansia kertoja.

      On olemassa monia todisteita siitä, että 1500- ja 1600-luvulla
      nimi Jehova
      esiintyi usein kolikoissa ja mitaleissa
      sekä julkisissa rakennuksissa ja kirkoissa eri puolilla Eurooppaa.
      https://lh4.googleusercontent.com/-qfFNGxrk984/UDNuIIe0RrI/AAAAAAAABDs/99EctpfwjsY/MagriffeW0018.jpg
      Göteborgissa ainakin yksi nähtävyys:

    • ilkivaltaa

      Kyllä se Jumalan nimi löytyykin monesta paikasta Euroopasta
      rakennuksista kun etsimään käy.

      Kirjoista myös.
      Kuulema Heyerdahlin kirjassa Kon-Tiki kerrotaan , missä tämä maailmanmatkaaja nimeen törmäsikään,
      mutta joku jumalannimen vihaaja poistatti sen aloituksen. ?????

      Aika kummaa käytöstä,
      estää ihmisiä saamasta semmoista tietoa mikä kuuluu ihan yleissivitykseen.
      ja ON todella kirjaimellisesti palstan aiheeseen kuuluvaa tietoa.

      Rikollista pimitystä semmoinen.

      Ehtikö kukaan kopioida sen jutun?
      ilmeisesti kaikki kiinnostava pitää kopsata, nyt se juttu hävisi _minuuteissa_ sen ilmestymisestä saitille :((

    • not antörtstänt name

      Kaarle IX perusti myös ”Jehovan kuninkaallisen veljeskunnan”. Kruunajaispäivänään vuonna 1607 Kaarle käytti kaulaketjua,
      jota kutsuttiin Jehovan ketjuksi.

      Mistä nämä hallitsijat olivat omaksuneet tällaisia tapoja?
      Tutkijat uskovat, että heihin vaikutti silloinen Euroopan kalvinistinen liike ja myös voimakas kunnioitus Raamattua kohtaan.//

      juu,
      entisajan hallitsijat kunnioittivat Raamattua.
      Nyt on kansa saanut omankieliset painokset käsiinsä
      ,ei tarvii latinaxi lukea.
      Eivät vaan taida ymmärtää sitä omaa äidinkielistä Raamattuaan lainkaan,
      vaikka ATK-osaajia ovat ja inklistäkin vääntävät ja sålkkaavat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      78
      1032
    2. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      89
      812
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      81
      745
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      59
      738
    5. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      734
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      109
      675
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      114
      583
    8. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      47
      570
    9. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      18
      528
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      502
    Aihe