vaihdevuosi oiereet

50 plus

Olen käyttänyt kahta erilaista moniyhdistelmä hormoonikorvaus hoitoa ja ei hikoilua ollut. Nyt kesästä asti ilman lääkitystä ja ihan hirveitä hiki kohtauksia, päänsärky- nivelsärky tiloja siis tosi kovat kivut. Femoston conti oli eka lääke ja nyt en muista sitä toista, mutta siitä tuli akne joten lopetus oli välttämätön. Olen yrittänyt pärjätä ilman , mutta jotain oisi saatava , hermot menee. Täytin juuri tänään 50 vuotta. Laittakaa kokemuksianne , josko niistä olisi apua minulle. Kiitos

14

4778

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ergotamin tart.

Sama tilanne, paitsi ikää jo vähän vajaat 60 v. Käytin hormoneja n. 7 vuotta, viime vuoden vaihteessa lopetin, kun tuntui että olen käyttänyt jo aika kauan. Femoston conti oli hyvä lääke, kaikki oireet pysyivät jokseenkin poissa ihan pienelläkin annostuksella. Lopettamisen jälkeen kevättä kohti mennessä hikoilut, kuumat aallot, nivelkivut ym. palasivat. Sain gynekologilta reseptin sellaiselle valmisteelle kuin Ergotamin tart., jota saa vain Yliopiston apteekista. YA itse valmistaa kyseistä rohtoa, on samankaltainen kuin jo käytöstä poistunut Bellergal. Auttaa hyvin hikoiluun ja kuumiin aaltoihin, mutta ei siis sisällä hormoneja. Varsinkin käytön alussa lääke väsytti aika tavalla, on kolmiolääke. Lääkäriltä kannattaa kysyä tarkemmin valmisteen vaikuttavista aineista, niitä on kolme: ergotamiini, fenobarbitaali ja belladonna-jotakin. Ihmetytti vähän, ettei lääkkeen mukana tullut mitään tuoteselostetta tai käyttöohjetta ollenkaan. Periaatteessa valmiste sisältää aineita, joihin voi syntyä riippuvuus. Minulle kerrottiin kuitenkin, että lääkeaineiden määrät ovat niin pieniä, ettei mitään vaikeuksia lopettaessa pitäisi tulla. Tällaisia kokemuksia olen täältä Suomi24:stäkin lukenut., kunhan vain löytäisin sen ketjun vielä tähän (laitan myöhemmin).

• Ergotamin tart.
    • 50plus aloittaja

Nyt muistin sen toisen hormoonivalmisteeen nimi oli Luvial josta tuli akne. Mulla oli jemmassa apteeekissa resepti varulta, sellaista uutta lääkettä kuin cliovelle 1 mg/0,5mg . Aloitan tänään illalla ja kerron miten auttaa. Ja toivon totisesti et auttaa huh huoh . Kiitos noista linkeistä ja kannanotoista , mutta mua väsyttää muut omat lääkitykseni jo niin paljon , etten väsyttävää enää halua hormooni lääkettä.

• 50plus aloittaja

Kyllä hikeä puskee ja ei tahdo jaksaa mitään... ihan poikki jo pikku askareista. Onkohan tämä ihan normaalia?? Ja joku toinenkin kertoi aloite kyvyttömyydestä, mulla ihan sama en saa enää kämppää siivottua, kuin pintapuolisesti ennen oli aina oltava lattiat puhtaat jne....

• Hormoneja

Aloita vaan hormonihoito uudelleen! Taitaa olla ainut keino, joka todella tehoaa, jos elämä tuntuu aivan mahdottomalta. Eihän ne hormonitkaan tietysti ihan kaikkeen auta, esim. väsymykseen ja aloitekyvyttömyyteen (niin tuttuja minullekin!), mutta sitten tiedät ainakin, tarvitseko kenties vielä muutakin apua.

• 51+

Minusta kuullostaa siltä, että kysymys voi olla myös masennuksesta. Itse käytän mielialalääkkeitä, ja olen huomannut niiden helpottavan myös vaihdevuosioireita. Mieluummin käytän niitä kuin hormonivalmisteita, ja sitä paitsi ne auttavat mielestäni paremmin (olen pariin otteeseen kokeillut hormoneja).

• tarji0100

Hei. Mitä masennuslääkettä käytät? Minulla sepram 40 mg päivässä, eli suurin annos, jota enää saa antaa. On ollut jo kaksikymmentä vuotta , sama aine koko ajan ollut käytössä ja kai se auttaa myös vaihdevuosi oireisiinkin , en tiedä , mutta lääkäri gynen puolella sanoi niin.

• ,,,,,,

Kärsin noin 10 vuotta erilaisista menopaussi-oireista. Nyt viimeksi kuluneina 3 vuotena oli hikoilua, päänsärkyä, pelkoa tulevaisuudesta, kaksi vuotta vuotohäiriöitä, nyt näyttäisi että vuoto on loppunut.
      Novofem ja Primolut puoli tbl = 5 mg päivässä.
      Hikoilua jonkin verran vielä.
      Tuskaisuus väheni selvästi Novofem-kuurin aikana.
      Havaitsin tällaistakin, että oli kova halua kertoa mielipiteensä joka juttuun vaikka aina olen ollut nynny.
      54 -vuotias helpottunut kirjoitti.

• 50 plus

Hei taas. Aloitin sen hiton cliovellen ottamisen nyt klo 23.00. En enää kestä näitä kuumia aaltoja ja hikeä ja hikeä... kaupassakin on ollut tosi tukala olla , kun hiki vaan tippuu... toivotaan et auttaa . Eihän se heti auta, josko parin viikon päästä, jos nyt edes käy koko lääke.

• 50 plus

Ja toisaalta taas mietityttää näiden hormooni korvaushoitojen haittapuolet, lähinnä erilaiset syövät. Onkohan ne kuinka yleisiä?? Kun joutuu näihin lääkeisiin turvautumaan, hintansa kaikella kai se näin on. Kertokaa kokemuksianne onko kellään kyseistä valmistetta nyt käytössä, tämä cliovelle? Haluaisin kuulla lisää siittä.

• ,,,,,,

Kyllä nämä vaihdevuosivaivat niin hirveitä olivat itselläni, että haitat lääkityksestä lienevät vähäisempiä. Kun yksi lääke aiheutti päänsärkyä lopetin sen heti.
        Käytin vain yhden ainoan vuoden Novofemiä.
        Elintarvikelisäaineet luulisi olevan pahempi syöpää aiheuttava tekijä.
        Voi välillä pitää taukoa.
        Terveelliset elintavat, liikunta ja ruoka, itse valmistettu alkuperäisistä raaka-aineista, kasviksia, juureksia ym. jätin voin ja maidon vähemmälle, lievitti huomattavasti kipuja
        ja muuta.
        Ainakin oloa voi helpottaa, vaikka olisi joku oikea sairaus lisäksi. Näin kaikki alkoi minulla että aloin kärsiä outoja kipuja joihin ei löytynyt mitään syytä, pitkän ajan päästä sain hormoneja.

• 50plusplus

Tuo cliovelle aiheutti kovan päänsäryn ja pahanolon. Lopetin sen heti. Joudun muutenkin syömään särkylääkkeitä liiankin kanssa, kun nivel kulumat kaularangassa ja polvissa. Nyt taas ollaan ilman lääkettä. Onko joku kokeillut ilman reseptiä saatavia vitamiinivalmisteita kuten esim. menohop?

• 50plusplus

Olen nyt ollut taas ilman mitään lääkitystä. Hain vanhalla reseptillä femoston conti pillereitä. Aloitin tänään. Ahdistaa, masentaa, tuskainen olo ja ei huvita edes lenkille enää mennä. Pakko kokeilla uudestaan noita femostoneita, olikohan ne miedoimmat 1/5. Sitten eilen oli ihan kauhean kova päänsärky kohtaus, valot kävi silmiin, otin 800 mg buranaa ja 1mg panadolia ja menin pimeään huoneeseen , helpotti onneksi, mutta hilkulla on ollut taas aamusta asti , alkaako päänsärky taas uudestaan. Kävin ennen päänsärky kohtausta saunassa, jossa kovat löylyt otin, olisikohan se laukaissut päänsäryn , en tiedä. Vaikeeta on, mutta toivotaan, et tää menee tästä noilla hormoonipillereillä ohi. Seuraavaksi kai kannattaa ottaa yhteyttä kynekologiin, niin ajattelin.

• laastariliisa

3 v olen syönyt Novofem kiekkoja. Vuosi sitten alkoi auralliset migreenikohtaukset.
        Heinäkuussa jopa 3 x kk migreeni. No nyt vaihdettiin EvorelConti;in, vahvuutta nyt en muista, mutta kokeiltava on tämäkin.
        Joka migreeni pahenee tai loppuu... jaa'a, saa nähdä.
        Tänään laitoin eka laastarin... jännää, mutta en vielä uskalla olla ilmankaan. Ennen hormonihoitoa oireet olivat juuri tuollaisia joita tuolla edellisissä viesteissä on kuvattu.
        Ikää nyt 54 v , ja pakko pystyä vielä käymään töissä.
        Öisin on Novofemin kanssa tullut 1-2 hikoilukohtausta.
        Kertoilen jossain vaiheessa kuinka homma sujuu...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",
      Maailman menoa
      9
      4043
    2. Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?

Loviisan satamaan tuotiin laiva­lastillinen pähkinän­kuoria Norsun­luu­rannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al
      Maailman menoa
      142
      3577
    3. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      92
      2233
    4. Koulujen kesälomien siirto

Koulujen kesälomaa voitaisiin siirtää viikon verran. Se voisi olla hyvä kompromissi. Pääsiäsiseen voitaisiin lisätä muut
      Maailman menoa
      142
      1883
    5. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      132
      1856
    6. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      37
      1789
    7. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1452
    8. Inhottava stalkkeri

Mikä ajaa ihmisen moiseen toimintaan ?
      Ikävä
      138
      1415
    9. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      55
      1206
    10. Nainen, mistä johtuu että joskus et vain ymmärrä?

Älä sitä, älä tätä. Ei niitä varoituksia turhaan sanota. Älä laita sormeasi sirkkeliin. Älä hengaile sen murhaaja poruka
      Ikävä
      164
      1155
    Aihe